Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Obniżenie limitu transakcji gotówkowych – konsekwencje podatkowe

Anna Koleśnik doradca podatkowy
Marcin Szymankiewicz doradca podatkowy
Od 1.01.2022 r. limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami zostanie zmniejszony z 15 tys. do 8 tys. zł. Zmiana wywiera skutki także w podatku dochodowym.

W myśl art. 19 Pp, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2021 r., dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku, gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według ogłaszanego przez NBP średniego kursu walut obcych z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Od 1.01.2022 r. wskazany w art. 19 pkt 2 Pp limit został zmniejszony do 8 tys. zł. Jest to kwota brutto, wraz z VAT. Nowelizacja ...

W myśl art. 19 Pp, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2021 r., dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku, gdy:

1) stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz

2) jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według ogłaszanego przez NBP średniego kursu walut obcych z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Od 1.01.2022 r. wskazany w art. 19 pkt 2 Pp limit został zmniejszony do 8 tys. zł. Jest to kwota brutto, wraz z VAT. Nowelizacja (ustawa z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, DzU poz. 2105) nie zawiera żadnych przepisów przejściowych w tym zakresie. Należałoby więc przyjąć, że obniżony limit dotyczy transakcji wynikających nie tylko z umów zawartych po 31.12.2021 r., lecz także wcześniejszych. Również w przypadku dokonania po tej dacie płatności z tytułu transakcji zrealizowanej przed 1.01.2022 r. – z uwagi na brak regulacji przejściowych – bezpieczniej będzie przyjąć nowy, niższy limit.

28.10.2021 r. firma A zawarła z firmą B umowę najmu pomieszczenia od 1.11.2021 r. (na 12 mies.). Miesięczny czynsz wynosi 1000 zł brutto (płatny z góry do 10. każdego miesiąca). Jednorazowa wartość transakcji to zatem 12 000 zł. Ponieważ w stanie prawnym obowiązującym do 31.12.2021 r. nie przekraczała limitu transakcji gotówkowych (15 000 zł), płatności za umowę najmu można było dokonywać w dowolny sposób (zarówno na rachunek bankowy, jak i gotówką).

Gotówką mógł być zatem opłacony czynsz za listopad i grudzień 2021 r. Od stycznia 2022 r. nie będzie go już można regulować gotówkowo.

Firma Y otrzymała 30.12.2021 r. od firmy X dostawę towarów na łączoną kwotę 8900 zł brutto. Zapłaci za nie 4.01.2022 r. Zapłata nie może mieć formy gotówkowej. Powinna wpłynąć na rachunek bankowy dostawcy.

Wyłączenie z kosztów podatkowych

Obniżenie limitu transakcji gotówkowych z 15 tys. do 8 tys. zł wywrze skutki w podatku dochodowym – w zakresie kosztów uzyskania przychodów – z uwagi na odesłanie do art. 19 Pp, zawarte w art. 15d ust. 1 i 2 updop oraz art. 22p ust. 1 i 2 updof (brzmienie tych przepisów nie ulega zmianie).

W myśl ww. regulacji podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 Pp została dokonana:

1) bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub

[1] Wyłączenie nie dotyczy WNT, importu towarów, importu usług lub dostawy towarów rozliczanej przez nabywcę.

2) przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (tzw. biała lista) – w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę bądź usługodawcę zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT[1], lub

3) z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności (MPP) określonego w art. 108a ust. 1a ustawy o VAT, pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a tej ustawy.

W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 Pp została następnie dokonana z naruszeniem powyższych zasad, podatnicy w tej części:

  • zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo
  • zwiększają przychody – w razie braku możliwości zmniejszenia kosztów,

w miesiącu, w którym odpowiednio dokonali płatności bez pośrednictwa rachunku płatniczego, przelewem na rachunek spoza białej listy (decyduje moment zlecenia przelewu) albo z pominięciem MPP.

Powyższe wyłączenia z kosztów/obowiązek korekty stosuje się odpowiednio w przypadku:

[2] Ustawa z 24.08.2006 r. (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 985).

  • nabycia lub wytworzenia środków trwałych albo nabycia wartości niematerialnych i prawnych,
  • dokonania płatności po zmianie formy opodatkowania na formę zryczałtowaną określoną w ustawie o podatku tonażowym[2].
Zapłata gotówkowa

Od 1.01.2022 r. zapłata gotówką innemu przedsiębiorcy, gdy jednorazowa wartość transakcji (bez względu na liczbę wynikających z niej płatności) przekroczy 8000 zł (lub równowartość tej kwoty w walucie obcej), oznacza, że poniesiony wydatek nie może być zaliczony w ciężar kosztów uzyskania przychodów, a jeśli został wcześniej zaliczony do takich kosztów, powinien być z nich wyłączony.

Przedsiębiorca otrzymał dostawę części zamiennych, niezbędnych do remontu maszyny produkcyjnej:

  • w grudniu 2021 r. od firmy X – za 10 000 zł brutto, za którą zapłacił gotówką w grudniu 2021 r.,
  • w styczniu 2022 r. od firmy Y – za 12 000 zł brutto, za którą zapłacił zaliczkowo gotówką w grudniu 2021 r.

Opłacone gotówką wydatki może zaliczyć, po spełnieniu warunków ogólnych, do kosztów uzyskania przychodów.

Y spółka z o.o. zawarła w styczniu 2022 r. z firmą A umowę o wsparcie informatyczne na okres od lutego 2022 do stycznia 2024 r. Miesięczne wynagrodzenie wynosi 3000 zł brutto. Aby wydatki te mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, nie mogą być opłacone gotówką, gdyż jednorazowa wartość transakcji (3000 zł × 12) przekracza 8000 zł.

Zapłata na rachunek spoza białej listy

Od 1.01.2022 r., jeżeli sprzedawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a nabycie towaru/usługi zostało udokumentowane fakturą dotyczącą transakcji, której jednorazowa wartość przekracza 8000 zł, to kupujący, chcąc zaliczyć ten wydatek do kosztów uzyskania przychodów, powinien dokonać zapłaty przelewem na rachunek z białej listy (figurujący w tym wykazie na dzień złożenia polecenia przelewu).

Niedotrzymanie tego warunku nie powoduje negatywnych konsekwencji w postaci wyłączenia wydatku z kosztów uzyskania przychodów, jeżeli zachodzą okoliczności enumeratywnie wymienione w art. 15d ust. 4 updop i art. 22p ust. 4 updof – m.in. jeśli podatnik:

  • w odpowiednim terminie (co do zasady 7 dni, a w okresie trwania stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii – 14 dni) złoży naczelnikowi właściwego dla siebie US zawiadomienie ZAW-NR o zapłacie na rachunek spoza białej listy lub
  • dokonał zapłaty w ramach MPP.

W styczniu 2022 r. firma X kupiła usługi od firmy Y (indywidualna działalność gospodarcza, czynny podatnik VAT) za 10 000 zł brutto. Zapłaciła przelewem na „prywatny” rachunek ROR kontrahenta (niefigurujący na białej liście). Wydatków nie można zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów (było to możliwe do 31.12.2021 r.), chyba że firma X w obowiązującym terminie złoży zawiadomienie ZAW-NR do naczelnika US.

Skutki braku regulacji przejściowych

Również w odniesieniu do opisanych wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów brak jest przepisów przejściowych, wskazujących, dla których transakcji obowiązuje obniżony limit. Dokonując wykładni art. 15d updop i art. 22p updof, należałoby zatem przyjąć, że limit 8000 zł (lub równowartość tej kwoty w walucie) odnosi się także do transakcji wynikających z umów zawartych przed 1.01.2022 r., zarówno gdy dostawa i płatność następują po 31.12 2021 r., jak i gdy dostawa zostanie wykonana do 31.12.2021 r., a płatność nastąpi po tej dacie.

[3] Analogicznie art. 68 nowelizacji, dotyczący zagranicznej jednostki mającej rok podatkowy inny niż kalendarzowy.

Dotyczy to również podatników CIT, których rok podatkowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Art. 64 i art. 67 ust. 4 nowelizacji, które do końca roku podatkowego danej jednostki (rozpoczętego przed 1.01.2022 r.) nakazują stosować dotychczasowe zasady, nie obejmują tej kwestii[3].

Ustanowienie od 1.01.2022 r. nowego limitu transakcji gotówkowych nie powinno wpływać na wysokość kosztów uzyskania przychodów, które zostały już potrącone przed tą datą. Oznaczałoby to bowiem działanie nowego prawa wstecz. Literalne brzmienie przepisów wskazuje jednak na taki skutek. Problem dotyczy zwłaszcza zakupu towarów handlowych.

Y spółka z o.o. (której rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym) 10.12.2021 r. otrzymała od firmy X (osoba fizyczna, czynny podatnik VAT) udokumentowaną fakturą dostawę towarów handlowych na łączoną kwotę 12 000 zł brutto. Sprzedała je do końca grudnia 2021 r. Zakup został zaliczony do kosztów uzyskania przychodów grudnia 2021 r., zgodnie z przepisami obowiązującymi do końca tego roku (nie przewidywały obowiązku zapłaty gotówkowej czy też na rachunek z wykazu podatników VAT, dla transakcji o wartości do 15 tys. zł). Spółka uregulowała zapłatę 4.01.2022 r. Nawet gdyby miała ona formę gotówkową bądź wpłynęła na rachunek bankowy dostawcy, niefigurujący na białej liście, nie powinno to skutkować wyłączeniem wydatku z kosztów uzyskania przychodów grudnia 2021 r. Nie wiadomo jednak, jak nowe regulacje będą interpretowane przez organy podatkowe.

Gdyby natomiast spółka Y te dostarczone w grudniu towary sprzedała w styczniu 2022 r., w związku z czym wydatki na ich zakup mogłyby zostać potrącone dopiero w kosztach podatkowych stycznia, wówczas zapłata 4.01.2022 r. – gotówkowa czy też na rachunek spoza białej listy (w tym drugim przypadku z zastrzeżeniem przewidzianych w przepisach wyłączeń) – spowoduje, że nie będą one stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Wątpliwości – wynikające z braku regulacji przejściowych – powstają też w sytuacji, gdy płatność została dokonana przed 1.01.2022 r., zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, ale wydatek jest kwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów po tej dacie.

Załóżmy, że spółka Y z przykładu powyżej za towary sprzedane w styczniu 2022 r. zapłaciła gotówką w momencie ich dostawy w grudniu 2021 r. Obowiązujące wówczas przepisy nie wykluczały takiego sposobu zapłaty dla transakcji nieprzekraczających 15 tys. zł ani nie przewidywały negatywnych skutków podatkowych z tym związanych. W momencie gdy spółka kwalifikuje zakup do kosztów podatkowych (styczeń 2022 r.), obowiązuje jednak limit 8 tys. zł i w świetle art. 15d ust. 1 pkt 1 updop nie stanowi on kosztu uzyskania przychodów.

[4] Art. 10 ust. 1 ustawy z 12.04.2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1018).

Przypomnijmy, że gdy od 2020 r. wprowadzano art. 15d updop i art. 22p updof, w przepisach przejściowych ustawy nowelizującej[4] zastrzeżono, że przewidziane w nich wyłączenia dotyczą zapłaty należności w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31.12.2019 r. i nie należy ich jednocześnie stosować do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed 1.01.2020 r. Odpowiednich regulacji zabrakło w obecnej nowelizacji.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze

Faktury, w których kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł (bądź równowartość w walucie obcej), obejmujące dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w zał. nr 15 do ustawy o VAT, powinny zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”. Również w tym przypadku limit kwotowy nie jest już od 1.01.2021 r. ustalany przez odesłanie do art. 19 pkt 2 Pp, lecz został wprost wskazany w przepisie ustawy o VAT (art. 106e ust. 1 pkt 18a). Nowelizacja Pp nie wpływa więc na obowiązek zamieszczania na fakturze ww. adnotacji.

Zapłata z pominięciem obligatoryjnego MPP

Zmniejszenie limitu transakcji gotówkowych (art. 19 Pp) nie będzie miało znaczenia dla wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów określonego w art. 15d ust. 1 pkt 3 updop i art. 22p ust. 1 pkt 3 updof, dotyczącego wydatków opłaconych z pominięciem obligatoryjnego MPP. Wynika to z tego, że od 1.01.2021 r. przepisy ustawy o VAT (art. 108a ust. 1a) odnoszące się do MPP nie zawierają już odesłania do art. 19 pkt 2 Pp, lecz wprost wskazują na kwotę 15 tys. zł (lub jej równowartość w walucie obcej). Zatem także po 31.12.2021 r. MPP będzie stosowany obligatoryjnie w przypadkach, gdy kwota należności ogółem na wystawionej fakturze, dokumentującej towary lub usługi wymienione w zał. nr 15 do ustawy o VAT, przekracza 15 tys. zł (bądź równowartość w walucie obcej, po przeliczeniu według zasad stosowanych w celu określenia podstawy opodatkowania).

Jeżeli więc podatnik po 31.12.2021 r. zakupi od czynnego podatnika VAT towary lub usługi z zał. nr 15 do ustawy o VAT (np. paliwo, sprzęt komputerowy, roboty budowlane), a kwota należności ogółem na fakturze zawierającej adnotację „mechanizm podzielonej płatności” nie przekroczy 15 tys. zł (bądź równowartości w walucie obcej), to mimo że jednorazowa wartość transakcji przekroczy 8 tys. zł (lub równowartość w walucie obcej), niedokonanie zapłaty w MPP nie będzie miało znaczenia dla możliwości zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Sankcyjny przychód u pośrednika w płatnościach

Zmiana art. 19 Pp wpływa również na ustalanie u niektórych podatników przychodu z tytułu zapłaty gotówkowej lub na rachunek spoza białej listy. Chodzi o podatników, którzy na podstawie umowy zawartej z dostawcą towarów bądź usługodawcą zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT albo z nabywcą towarów/usługobiorcą są obowiązani do pobrania należności od nabywcy/usługobiorcy za dostawę towarów/świadczenie usług, potwierdzone fakturą, i przekazania jej w całości albo w części dostawcy/usługodawcy.

[5] W art. 12 ust. 4j pkt 2 i 5 updop oraz art. 14 ust. 2i updof przewidziano sytuacje, kiedy taki przychód nie powstaje, mimo że wartość transakcji przekracza 8 tys. zł (m.in. złożenie w terminie zawiadomienia ZAW_NR, zapłata w MPP).

W myśl art. 12 ust. 4i updop oraz art. 14 ust. 2h updof, jeżeli taki podatnik dokona zapłaty pobranej należności bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu na białej liście, to ustala się u niego przychód w dniu zapłaty – w wysokości należności zapłaconej bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub przelewem na rachunek spoza białej listy. Chyba że zapłata należności wynika z transakcji innej niż określona w art. 19 Pp (zob. art. 14 ust. 1j pkt 1 updop oraz art. 14 ust. 2i pkt 1 updof), czyli od 1.01.2022 r. takiej transakcji między przedsiębiorcami, której jednorazowa wartość, bez względu na liczbę dokonanych płatności, nie przekracza 8 tys. zł (lub równowartości w walucie obcej)[5].

Wobec braku przepisów przejściowych nowy limit bezpieczniej jest stosować do zapłat dokonywanych od 1.01.2022 r., nawet jeżeli dotyczą umów zawartych i transakcji wykonanych przed tą datą.

Odpowiedzialność za zaległy VAT kontrahenta

W art. 117ba § 1 i 2 Op przewidziano solidarną odpowiedzialność (całym majątkiem) nabywcy towarów i usług bądź pośrednika w płatnościach wraz ze sprzedawcą za jego zaległości podatkowe w części podatku VAT, proporcjonalnie przypadającej na dostawę towarów/świadczenie usług, za które zapłata została dokonana przelewem na rachunek spoza białej listy.

[6] Art. 117ba § 3 pkt 2–5 Op określa inne przesłanki wyłączenia tej odpowiedzialności (m.in. terminowe złożenie zawiadomienia ZAW-NR, zapłata w MPP).

Art. 117ba § 3 pkt 1 Op stanowi, że odpowiedzialności tej nie stosuje się, jeżeli zapłata należności przez podatnika wynika z innej transakcji niż określona w art. 19 Pp[6]. Obniżenie limitu transakcji gotówkowych z 15 tys. do 8 tys. zł spowoduje, że do tej odpowiedzialności będzie można pociągnąć szerszy krąg podatników.

Inaczej jest w przypadku odpowiedzialności podatkowej nabywcy tzw. towarów wrażliwych (zał. nr 15 do ustawy o VAT), o której mowa w art. 117b Op. W myśl art. 105a ust. 3 pkt 5 ustawy o VAT, niezawierającego obecnie odesłania do Pp, tylko określającego konkretny limit kwotowy, nadal wynosi on 15 tys. zł lub równowartość w walucie obcej. Oznacza to, że odpowiedzialność ta nie odnosi się m.in. do nabycia towarów udokumentowanego fakturą, w której kwota należności ogółem przekracza 15 tys. zł (bądź równowartość w walucie obcej).


Zobacz też:


Wyświetlono 4% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych