Z estońskiego CIT można „wypaść” także w trakcie roku
Powstają więc wątpliwości, od jakiej daty spółka powinna ponownie rozliczać się z CIT na zasadach ogólnych.
Pierwszy z nich to dobrowolna rezygnacja z ryczałtu. Jak wyjaśnił MF w objaśnieniach podatkowych z 23.12.2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, podatnik może w dowolnym momencie zdecydować o powrocie do zasad ogólnych, jednak skuteczna rezygnacja jest możliwa wyłącznie z końcem roku podatkowego. Niedopuszczalne jest „wyjście” z ryczałtu w trakcie trwającego roku.
Kwestię utraty prawa do ryczałtu od dochodów spółek (dalej ryczałt lub estoński CIT) reguluje art. 28l updop. Przewiduje dwa podstawowe reżimy czasowe. Spółka naruszająca warunki tej formy opodatkowania może przestać być podatnikiem ryczałtu:
- z końcem bieżącego roku podatkowego (tzw. skutek następczy) albo
- z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy (tzw. skutek wsteczny).
Z końcem bieżącego roku
Utrata prawa do ryczałtu z końcem bieżącego roku podatkowego następuje w przypadkach wskazanych w art. 28l ust. 1 pkt 1 i 3 updop.
Pierwszy z nich to dobrowolna rezygnacja z ryczałtu. Jak wyjaśnił MF w objaśnieniach podatkowych z 23.12.2021 r. „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, podatnik może w dowolnym momencie zdecydować o powrocie do zasad ogólnych, jednak skuteczna rezygnacja jest możliwa wyłącznie z końcem roku podatkowego. Niedopuszczalne jest „wyjście” z ryczałtu w trakcie trwającego roku.
Rezygnację wykazuje się w zeznaniu CIT-8E za ostatni rok opodatkowania ryczałtem (art. 28f ust. 2 updop). Oznacza to, że formalnie oświadczenie o rezygnacji może być złożone nawet 3 mies. po zakończeniu roku, co może prowadzić do pomyłek przy obliczaniu i terminowym wpłacaniu zaliczek na CIT już według zasad ogólnych.
Madma sp. z o.o., duży podatnik, od 2023 r. rozlicza się w formie estońskiego CIT. Ze względu na planowane przystąpienie inwestora – osoby prawnej spółka zrezygnowała z ryczałtu z końcem 2024 r. Informacja o rezygnacji została zawarta w CIT-8E złożonym do US w marcu 2025 r.
Spółka zapłaciła wtedy także zaliczkę na CIT za styczeń i luty 2025 r. Tymczasem zaliczka za styczeń powinna być wpłacona do 20 lutego. Jej zapłata w marcu powoduje obowiązek naliczenia odsetek za zwłokę.
Drugim przypadkiem utraty prawa do ryczałtu z końcem bieżącego roku podatkowego jest niespełnienie warunku struktury przychodów, określonego w art. 28j ust. 1 pkt 2updop. Co najmniej 50% przychodów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym musi pochodzić z działalności „aktywnej”, a nie ze źródeł pasywnych, takich jak:
- wierzytelności,
- odsetki i pożytki od pożyczek,
- część odsetkowa rat leasingowych,
- poręczenia i gwarancje,
- prawa autorskie lub prawa własności przemysłowej,
- zbycie praw z instrumentów finansowych,
- transakcje z podmiotami powiązanymi bez istotnej wartości dodanej.
Software sp. z o.o., prowadząca działalność w zakresie sprzedaży oprogramowania, w 2024 r. złożyła zawiadomienie o wyborze estońskiego CIT. W latach 2023 i 2024 większość jej przychodów pochodziła ze świadczenia usług w modelu SaaS (bez sprzedaży praw autorskich), więc spółka spełniała warunek dotyczący struktury przychodów.
W 2025 r. spółka zaczęła pobierać wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do wytwarzanego oprogramowania. Około 75% przychodów w tym roku będzie pochodziło właśnie ze sprzedaży praw autorskich.
Oznacza to, że warunek dotyczący struktury przychodów nie zostanie spełniony. Spółka utraci prawo do estońskiego CIT dopiero z końcem 2025 r. Nie powstanie u niej zatem zaległość podatkowa za ten rok. Spółka poniesie jednak konsekwencje utraty prawa do ryczałtu, takie jak obowiązek zapłaty podatku od korekty wstępnej czy 3-letni okres karencji w powrocie do tej formy opodatkowania.
Trzeci przypadek wiąże się z niespełnieniem warunku zatrudnienia z art. 28j ust. 1 pkt 3 updop (z uwzględnieniem ulg dla małych podatników i spółek rozpoczynających działalność). Warunek ten musi być spełniony w trakcie roku podatkowego, a nie na moment „wejścia” na ryczałt czy w roku poprzedzającym. Spółka może więc wybrać ryczałt bez zatrudniania pracowników od pierwszego dnia, ale jeśli nie osiągnie wymaganego poziomu zatrudnienia w trakcie danego roku, utraci prawo do ryczałtu z końcem tego roku podatkowego.
Z końcem poprzedniego roku
W art. 28l ust. 1 pkt 4 updop przewidziano przypadki, kiedy podatnik traci prawo do ryczałtu wstecznie, tj. z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wystąpiła przesłanka negatywna. Jest tak, jeżeli w roku stosowania ryczałtu naruszy którykolwiek z wymogów wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 4–6 updop, dotyczących:
1) odpowiedniej formy prawnej – działalność w formie spółki z o.o., akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej, przy czym wspólnikami/akcjonariuszami mogą być wyłącznie osoby fizyczne (z pewnymi zastrzeżeniami),
2) prostej struktury właścicielskiej – podatnika ryczałtu obowiązuje zakaz posiadania udziałów (akcji) w innych spółkach, tytułów uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych lub instytucjach wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółkach osobowych oraz innych praw majątkowych o charakterze powierniczym,
3) sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z uor – podatnik ryczałtu ma zakaz sporządzania sprawozdań finansowych według MSR na podstawie art. 45 ust. 1a oraz 1b uor.
Wsteczna utrata prawa do ryczałtu nastąpi również wtedy, gdy podatnik nie prowadzi ksiąg rachunkowych albo prowadzi je w sposób, który uniemożliwia ustalenie wyniku finansowego netto (art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. b updop). Jednak nie każdy błąd techniczny w księgach będzie miał taki skutek. Jak wskazano w odpowiedzi MF z 14.01.2025 r. (DD8.054.11.2024) na interpelację poselską nr 7088, sankcja ta dotyczy wyłącznie wad istotnych, czyli takich, które powodują obiektywną niemożność wiarygodnego ustalenia wyniku finansowego, nawet po weryfikacji i uzupełnieniu zapisów.
Ważne jest tu rozróżnienie utraty prawa do ryczałtu i nieskutecznego wyboru ryczałtu. Jeżeli warunki wejścia (np. forma prawna czy struktura właścicielska) nie były spełnione już w momencie wyboru ryczałtu, to spółka nie stała się podatnikiem estońskiego CIT.
Utratę prawa do ryczałtu z końcem roku poprzedniego powodują także określone czynności restrukturyzacyjne (art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c oraz d updop):
- przejęcie przez podatnika ryczałtu innego podmiotu w drodze łączenia, podziału albo otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że drugi podmiot też jest podatnikiem ryczałtu albo w związku z ww. czynnościami zamknie księgi, sporządzi sprawozdanie finansowe i dokona rozliczeń, o których mowa w art. 7aa updop,
- przejęcie podatnika ryczałtu przez inny podmiot w drodze łączenia, podziału (w tym przez wydzielenie/wyodrębnienie) albo w wyniku wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Jak postąpić w pozostałych przypadkach
Najwięcej wątpliwości budzi moment utraty prawa do ryczałtu w sytuacjach opisanych w art. 28k updop. Ustawodawca bowiem wprost go nie określił.
Przepis ten wskazuje katalog podmiotów, które nie mogą korzystać z estońskiego CIT. Są to:
przedsiębiorstwa finansowe, o których mowa w art. 15c ust. 16 updop,
instytucje pożyczkowe w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z 12.05.2011 r. o kredycie konsumenckim (tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 1362),
podatnicy osiągający dochody zwolnione od CIT w związku z działalnością w specjalnych strefach ekonomicznych albo na podstawie decyzji o wsparciu w ramach Polskiej Strefy Inwestycji,
podatnicy, wobec których ogłoszono upadłość albo którzy są w trakcie likwidacji.
Wyłączenie z pkt 1–4 ma charakter bezwzględny i obejmuje zarówno podatników chcących dopiero wybrać ryczałt, jak i tych, którzy już korzystają z tej formy opodatkowania.
W odpowiedzi z 20.08.2025 r. (DD8.054.5.2025) na interpelację poselską nr 10946 MF wskazał, że jeżeli w trakcie opodatkowania estońskim CIT wystąpi zdarzenie powodujące spełnienie przesłanki z art. 28k ust. 1 pkt 1–4 updop, to podatnik traci prawo do ryczałtu z dniem poprzedzającym dzień tego zdarzenia.
Snox sp. z o.o. rozlicza się w formie estońskiego CIT od 2022 r. W związku ze sporem wspólników, 1.10.2025 r. podjęto uchwałę o rozwiązaniu spółki i otwarciu likwidacji.
Zgodnie ze stanowiskiem MF przedstawionym w odpowiedzi na interpelację poselską, ostatnim dniem stosowania ryczałtu jest 30.09.2025 r. Taki moment jest spójny z uor, która nakazuje zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający postawienie jednostki w stan likwidacji (art. 12 ust. 1 pkt 5 uor).
W takim przypadku zastosowanie znajdzie art. 28t ust. 3 updop – spółka ma obowiązek zapłaty ryczałtu od niepodzielonych zysków (wypracowanych w okresie opodatkowania estońskim CIT). Dodatkowo w ciągu 3 mies. powinna złożyć deklarację CIT-8E za styczeń–wrzesień 2025 r.
Kolejne wyłączenia z ryczałtu, wskazane w art. 28k pkt 5 i 6 updop, mają charakter czasowy i dotyczą spółek, które uczestniczyły w określonych w tych przepisach czynnościach restrukturyzacyjnych.
Nie mogą one wybrać estońskiego CIT w roku, w którym tych czynności dokonano, oraz w roku następnym, ale nie krócej niż przez 24 mies. Nie są to natomiast przesłanki utraty prawa do ryczałtu przez spółki już opodatkowane w tej formie.
Z kolei podatnicy, którzy już w trakcie opodatkowania estońskim CIT podlegają czynnościom restrukturyzacyjnym – ale tylko wymienionym w art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. c updop – tracą prawo do tego opodatkowania z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy (o czym była mowa powyżej).
Nie tak łatwo ocenić moment utraty prawa do estońskiego CIT
Literalna wykładnia art. 28l updop prowadzi do błędnego wniosku, że podatnik może utracić prawo do ryczałtu wyłącznie z końcem bieżącego albo z końcem poprzedniego roku podatkowego. Przepis ten nie obejmuje wszystkich sytuacji, co spowodowało powstanie luki prawnej. Została ona częściowo uzupełniona przez MF w odpowiedzi na interpelację poselską, gdzie wskazano na możliwość i termin utraty prawa do ryczałtu także w trakcie roku.
W praktyce podatnicy estońskiego CIT mogą się więc znaleźć w jednej z czterech sytuacji:
- nieskuteczny wybór ryczałtu (warunki „wejścia” nie były spełnione od początku),
- utrata prawa do ryczałtu z końcem bieżącego roku (np. na skutek niespełnienia warunku dotyczącego struktury przychodów bądź zatrudnienia),
- utrata prawa do ryczałtu z końcem roku poprzedniego (np. wadliwe księgi, naruszenia struktury właścicielskiej, niedozwolona restrukturyzacja),
- utrata prawa do ryczałtu w trakcie roku na skutek zdarzeń wskazanych w art. 28k ust. 1 pkt 1–4 updop, np. otwarcia likwidacji).
Właściwa kwalifikacja, czy mamy do czynienia z brakiem możliwości wyboru ryczałtu, czy też z utratą prawa do tej formy opodatkowania, ma kluczowe znaczenie, ponieważ konsekwencje są zróżnicowane. W przypadku utraty prawa:
- ponowne zawiadomienie o wyborze ryczałtu może nastąpić dopiero po 3 latach podatkowych i nie wcześniej niż po 36 mies. od roku, w którym nastąpiła utrata (art. 28l ust. 2 updop);
- utrata prawa do ryczałtu przed upływem 4 lat podatkowych może się wiązać z obowiązkiem:
- zapłaty podatku od korekty wstępnej (art. 7aa ust. 5 pkt 1 updop),
- „odwrócenia” rozliczonej w ramach ryczałtu straty podatkowej (art. 7 ust. 8 updop).
[1] Szerzej nt. warunków „wejścia” na estoński CIT, przesłanek i skutków utraty tej formy opodatkowania zob. Zamknięcie roku 2025, SKwP, Warszawa 2025.
Konsekwencje te nie dotyczą natomiast podatników, którzy „nie weszli” skutecznie na estoński CIT. W takim przypadku pozostają oni na ogólnych zasadach opodatkowania, bez dodatkowych obciążeń i sankcji[1].
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
| Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych