Nowości w opodatkowaniu i oskładkowaniu kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe
[1] Szerzej zob. ⇒link⇐
Od 2.02.2022 r. wyjazdy odbywane w ramach przewozów międzynarodowych przestały być uznawane za podróże służbowe kierowców (w rozumieniu art. 775 § 1 Kp)[1]. Podróżą służbową jest obecnie każde zadanie służbowe wykonywane w ramach krajowych przewozów drogowych, polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
- przewozu drogowego poza miejscowość, o której mowa w art. 2 pkt 4 lit. a ustawy z 16.04.2004 r. o czasie pracy kierowców (tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 1473) – jest to miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filia, przedstawicielstwo i oddział), lub
- wyjazdu poza ww. miejscowość w celu wykonania przewozu drogowego.
Po tej zmianie do kierowcy wykonującego zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, należało stosować przy ustalaniu podstawy:
- opodatkowania PIT – art. 21 ust. 1 pkt 20 updof dotyczący osób zatrudnionych w kraju i przebywających czasowo za granicą,
- wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe – przepisy wydane na podstawie art. 21 usus, dotyczące pracowników zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców.
[2] Więcej na ten temat zob. ⇒link⇐
Oznaczało to specyficzne (i trudne) rozliczenie części wynagrodzenia kierowcy objętej zwolnieniem podatkowym i składkowym – wymagające ustalania tzw. hipotetycznej diety według stawek dla diet w podróżach służbowych zawartych w rozporządzeniu MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (DzU poz. 167) oraz w zależności od czasu spędzonego w poszczególnych państwach[2]. O ile przy zwolnieniu składkowym nie kwestionowano zastosowania ww. zasad do wynagrodzenia zleceniobiorców, o tyle zwolnieniem podatkowym wyraźnie objęte było tylko wynagrodzenie kierowców zatrudnionych na podstawie stosunku pracy.
Daleko idące zmiany w tym zakresie zostały wprowadzone ustawą z 28.07.2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym (DzU poz. 1523).
Nowe zwolnienie podatkowe
W art. 21 ust. 1 updof dodano pkt 23d, zgodnie z którym wolne od podatku są:
- przychody ze stosunku pracy oraz z umowy zlecenia otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie tego stosunku lub tej umowy, w wysokości stanowiącej równowartość 20 euro za każdy dzień pobytu kierowcy za granicą;
- zwrot:
- kosztów noclegu odbywanego poza pojazdem,
- kosztów podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
- niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę bądź podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb, w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
- kosztów korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
W myśl art. 48 ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym zwolnienie to stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia wejścia w życie tej ustawy, a zatem od 19.08.2023 r.
Nowe zwolnienie podatkowe obejmuje więc zarówno przychody ze stosunku pracy, jak i z umowy zlecenia. Przepisy nie różnicują kierowców – wskazują, że zwolnieniem są objęte przychody z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. „Przewóz drogowy” oznacza każdą podróż odbywaną w całości lub w części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy. Jest to pojęcie zdecydowanie szersze niż pojęcie „transportu drogowego”. W updof nie ma także odniesienia do typu prowadzonego pojazdu.
Istotne jest to, że ustawodawca wprost objął zwolnieniem 4 grupy ww. rozliczeń kosztów. To swoista próba „wyprostowania” błędu polegającego na całościowym wyłączeniu przewozów międzynarodowych z pojęcia podróży służbowej i rozwiązania istotnych problemów podatkowo-ubezpieczeniowych spowodowanych tym wyłączeniem, pojawiających się w przypadku zwrotu różnego rodzaju kosztów ponoszonych podczas wyjazdu.
Zwolnienie kosztów noclegu dotyczy noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 z 15.03.2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (DzUrz UE L 102 z 11.04.2006 r.). Zgodnie z tym przepisem regularne tygodniowe okresy odpoczynku oraz dowolny tygodniowy okres odpoczynku trwający ponad 45 godz., będący rekompensatą za wcześniejsze skrócone tygodniowe okresy odpoczynku, nie mogą być wykorzystywane w pojeździe. Muszą być wykorzystane w odpowiednim dla każdej płci miejscu zakwaterowania, wyposażonym w odpowiednią infrastrukturę noclegową i sanitarną. Wszelkie koszty zakwaterowania poza pojazdem pokrywa pracodawca.
Na czas odpoczynku tygodniowego kierowcy zwykle wracają do domu. W takich (i wszystkich innych) przypadkach, w których następuje przejazd do miejsca rozpoczęcia przewozu międzynarodowego i pracodawca zwraca koszty przejazdu, zwrot ten jest wolny od PIT.
Kolejna grupa świadczeń zwolnionych od PIT stanowi odpowiednik „innych wydatków delegacyjnych” z § 4 rozporządzenia MPiPS z 29.01.2013 r. Poniesione wydatki muszą być udokumentowane.
Interesująca jest konstrukcja zwolnienia zwrotu kosztów korzystania z urządzeń sanitarnych (toalet, pryszniców). Obejmuje ono ryczałtowo ustaloną przez pracodawcę (zleceniodawcę) kwotę, opartą na uśrednionych kosztach w danym kraju (a nie udokumentowane wydatki). Wynika to z tego, że opłaty za te usługi na ogół wnoszone są w automatach, które nie wydają potwierdzenia. Branża transportowa apelowała o uregulowanie tej kwestii.
Nowe zwolnienie od składek ZUS
Do ustawy o czasie pracy kierowców dodano rozdz. 3b (art. 26f–26h) regulujący zasady zwolnień składkowych części wynagrodzenia kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe.
Od 19.08.2023 r. w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie wchodzi kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem że tak ustalony miesięczny przychód tych kierowców, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia.
Zwolnienie obejmuje zatem – tak jak było od 2.02.2022 r. – przychody powyżej kwoty przeciętnego wynagrodzenia. Inaczej niż dotychczas, nie będzie jednak ustalana hipotetyczna dieta według stawki dla poszczególnych państw oraz czasu pobytu na ich terytorium.
Co istotne, zgodnie z nowym art. 2 pkt 8 ustawy o czasie pracy kierowców „przeciętne wynagrodzenie” to prognozowane przeciętne wynagrodzenie miesięczne na dany rok kalendarzowy, ogłoszone w trybie art. 19 ust. 10 usus – w 2023 r. wynosi ono 6935 zł.
Zwolnienie składkowe ma taki sam zakres jak zwolnienie podatkowe – poza ww. przychodami z pracy/umowy zlecenia otrzymanymi przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych obejmuje wskazane wyżej 4 grupy zwrotu wydatków.
Wyłączone dni i niepełny dzień
Na potrzeby ustalania zwolnień podatkowych i ubezpieczeniowych uregulowano wprost kwestie wyłączenia pewnych dni z dni pobytu za granicą, a także zmniejszenia zwolnienia przy krótszych pobytach.
Do dni pobytu za granicą nie zalicza się (art. 26h ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców):
- dni urlopu wypoczynkowego,
- okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,
- okresu korzystania z urlopu bezpłatnego.
Jest to katalog zamknięty, co oznacza, że wszystkie inne powstałe podczas pobytu za granicą okresy usprawiedliwionej nieobecności nie podlegają wyłączeniu. W praktyce z reguły one nie występują. Można także założyć, że podczas wyjazdów międzynarodowych pracownik niezbyt często będzie przebywać na urlopie bezpłatnym. Jednak łączenie wyjazdu z wypoczynkiem lub choroba w jego trakcie jak najbardziej mogą się zdarzyć.
Jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godz., kwoty przychodu objęte zwolnieniem – w myśl art. 26h ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców – ulegają zmniejszeniu do:
- 1/3 – w przypadku pobytu do 8 godz. (odpowiednio 20 euro dziennie przy zwolnieniu składkowym i 6,67 euro przy zwolnieniu podatkowym),
- 1/2 – w przypadku pobytu ponad 8 do 12 godz. (odpowiednio 30 euro dziennie przy zwolnieniu składkowym i 10 euro przy zwolnieniu podatkowym).
Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez dzień nieobecności w przypadku urlopu. Zgodnie z zasadami udzielania urlopów wypoczynkowych są one udzielane na dni pracy wynikające z rozkładu czasu pracy pracownika. Urlop rozpoczyna się z początkiem doby pracowniczej i kończy z jej upływem. Nie udziela się urlopu na część wymiaru godzinowego (jest to możliwe tylko wówczas, gdy pracownikowi pozostało do wykorzystania mniej godzin urlopu niż wynosi jego wymiar czasu pracy w danym dniu) ani nie udziela się urlopu jedynie na godziny pracy.
Kierowca rozpoczął pracę we wtorek o 6.00, przekroczył granicę we wtorek o 7.00, w środę i czwartek wykorzystywał urlop wypoczynkowy, w piątek o 6.00 rozpoczął pracę – wrócił do Polski o 8.00, zakończył przewóz o 9.00.
W tej sytuacji do dni pobytu za granicą na pewno należy zaliczyć czas przed rozpoczęciem urlopu. Zwolnieniem składkowym objęta będzie kwota 60 euro, a podatkowym - 20 euro. Trudności może sprawiać ustalenie wysokości zwolnień za ostatni niepełny dzień wyjazdu, po zakończeniu urlopu. Obejmuje on zaledwie kilka godzin. W przepisach literalnie wskazano, że niższe kwoty zwolnień stosuje się w przypadku, gdy okres pobytu kierowcy za granicą jest krótszy niż 12 godz. W przedstawionej sytuacji okres pobytu jest zaś zdecydowanie dłuższy niż 12 godz.
Widać tu zalążek problemów, które mogą wynikać z przyjęcia w przepisach odniesienia do dni pobytu bez doprecyzowania tego pojęcia, a nie do czasu pobytu (jak przy podróżach służbowych).
W mojej ocenie należy przyjąć kolejne jednostki czasu. Po pierwsze od okresu pobytu odliczyć czas trwania urlopu. Po drugie przyjąć rozliczenie pozostałego czasu podobne jak w przypadku naliczania diet za czas trwania podróży zagranicznej – w opisanej sytuacji byłaby to doba i 2 godz. ostatniego dnia. Zwolnienia obejmą zatem równowartość:
- 60 i 20 euro – za pierwszą dobę, oraz
- 20 i 6,67 euro – za ostatni dzień.
Wyłączenia zwolnienia składkowego
Art. 26f–26h ustawy o czasie pracy kierowców nie mają zastosowania do kierowców:
1) wykonujących przewozy drogowe:
a) rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita (dmc) pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 3,5 t,
b) rzeczy w międzynarodowym transporcie drogowym lub kabotażowym, gdy dmc pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 2,5 t,
c) osób, pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą;
[3] Umowa europejska dotycząca pracy załóg pojazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, regulująca zasady zatrudniania kierowców, czasu pracy oraz jego ewidencji.
2) prowadzących pojazdy wymienione w art. 29 ustawy o czasie pracy kierowców, w art. 3 rozporządzenia nr 561/2006 oraz w art. 2 ust. 2 umowy AETR[3].
Przełożenie tych wyłączeń na praktykę rozliczeniową będzie – moim zdaniem – wymagać szerokiej wykładni. Przede wszystkim dotyczą one tylko przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, które odnoszą się do zwolnienia składkowego. Zasadniczo więc w ww. przypadkach nadal zastosowanie ma zwolnienie podatkowe. Jeśli jednak chodzi o dni niewliczane do pobytu za granicą oraz zmniejszenie kwoty wolnej przy krótszym czasie pobytu, wyłączone przepisy ustawy o czasie pracy kierowców (art. 26h) wpływają na wysokość także tego zwolnienia.
Nowelizując przepisy, ustawodawca nie zmienił definicji podróży służbowej kierowcy. Niezależnie od rodzaju pojazdu, są nią wyjazdy jedynie w ramach przewozów krajowych. Ustawę o czasie pracy kierowców stosują wszyscy pracodawcy w stosunku do pracowników zatrudnionych na stanowisku pracy kierowcy, którzy wykonują przewóz drogowy w znaczeniu, jakie temu pojęciu nadaje definicja z rozporządzenia nr 561/2006. Ustawa o czasie pracy kierowców zawiera odesłanie do definicji przewozu, a nie do zakresu zastosowania tego rozporządzenia. Nie ogranicza się zatem do kierowców wykonujących transport drogowy – takie ograniczenie nie zostało także zawarte w definicji podróży służbowej kierowcy.
W ustawie o czasie pracy kierowców usunięto co prawda art. 21b, którego ust. 1 wskazywał, że kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kp, jednak nie zmieniło to ani definicji podróży służbowej (regulacja szczególna do zawartej w art. 775 § 1 Kp), ani art. 21a ustawy o czasie pracy kierowców, zgodnie z którym kierowcy wykonującemu krajowe przewozy drogowe w podróży służbowej przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem tego zadania służbowego, ustalane na zasadach określonych w art. 775 § 3–5 Kp.
Za przewozy inne niż w ramach podróży służbowej (inne niż krajowe) świadczenia delegacyjne zatem nie przysługują. Jednocześnie wyłączono jednak – w stosunku do kierowców prowadzących pewną grupę pojazdów w przewozach międzynarodowych (a nie w transporcie międzynarodowym) – zwolnienie ze składek części otrzymywanych wynagrodzeń.
Jakkolwiek bardzo trafne byłoby objęcie wprost części kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (a konkretnie wszystkich innych niż ci, którzy są traktowani jako pracownicy delegowani) przepisami o podróżach służbowych, to wobec braku dalszych zmian w ustawie o czasie pracy kierowców, podróżą służbową dla każdego kierowcy jest nadal jedynie wyjazd krajowy.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych