Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU

Logowanie

email:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą emaila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój email wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z emaila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

email:

Klikając w poniższy link zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą emaila

Sprawdzanie danych....

Zatrudnienie „na czarno” i wypłaty „pod stołem” na celowniku fiskusa

Leszek Lewandowicz doradca podatkowy

Od 1.01.2022 r. mają być wprowadzone rozwiązania podatkowe i składkowe, których celem jest ograniczanie nielegalnego (bez umowy) zatrudniania pracowników oraz nieujawniania części wypłacanego im wynagrodzenia.

Projektowane przepisy (druk sejmowy nr 1532, ustawa została uchwalona przez Sejm 1.10.2021 r. i skierowana do Senatu) mają spowodować, że pracownik zatrudniony nielegalnie, a także pracownik, który otrzymuje oficjalnie tylko część wynagrodzenia, w razie ujawnienia takich okoliczności nie będzie ponosił żadnych konsekwencji, w tym w postaci obciążeń podatkowych i składkowych. Z kolei pracodawcę obejmą dość dotkliwe sankcje w zakresie podatku dochodowego oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.

Nielegalne zatrudnienie zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy z 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 1100). Nowe przepisy podatkowe odwołują się do części tej definicji (lit. a) – oznaczającej zatrudnienie przez pracodawcę osoby bez potwierdzenia na piśmie w wymaganym terminie rodzaju zawartej umowy i jej warunków.

Nowe regulacje będą mieć zastosowanie do przypadków nielegalnego zatrudnienia oraz nieujawniania właściwym organom części wynagrodzenia ze stosunku pracy, zaistniałych od dnia wejścia w życie nowelizacji, czyli od 1.01.2022 r. (art. 68 ustawy zmieniającej).


Zobacz też:


Dodatkowy przychód u pracodawcy

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 20 updof przychodem z działalności gospodarczej ma być wartość pracy osoby zatrudnionej nielegalnie w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 lit. a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, ustalona za każdy miesiąc, w którym zostało stwierdzone nielegalne zatrudnienie, w wysokości równowartości minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w danym miesiącu na podstawie ustawy z 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 2207). Przychód w takim przypadku ma powstawać na dzień stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia.

Powstanie on niezależnie od tego, czy pracodawca wypłacał nielegalnie zatrudnionemu pracownikowi wynagrodzenie oraz w jakiej wysokości (art. 14 ust. 2j updof).

Przychodem z działalności gospodarczej będzie także przychód pracownika w części, w jakiej pracodawca nie ujawnił go właściwym organom państwowym. To oznacza, że jeśli faktycznie wypłacane wynagrodzenie jest wyższe niż określone w umowie o pracę, różnica będzie przychodem pracodawcy (art. 14 ust. 2 pkt 21 updof).

Wyłączenie z kosztów

Pracodawca poniesie też konsekwencje po stronie kosztów uzyskania przychodów. Wynagrodzenie wypłacone z tytułu nielegalnego zatrudnienia oraz różnica między wynagrodzeniem faktycznie wypłaconym a wynagrodzeniem oficjalnym ma być z takich kosztów wyłączone (art. 23 ust. 1 pkt 55c updof).

Kosztem uzyskania przychodów pracodawcy nie będą również składki na ubezpieczenia społeczne od wynagrodzenia z tytułu nielegalnego zatrudnienia oraz od części nieujawnionego wynagrodzenia, mimo że będą finansowane z jego środków jako płatnika składek (art. 23 ust. 1 pkt 55d updof).

Analogiczne rozwiązania mają być wprowadzone w przepisach updop oraz – w zakresie opodatkowania przychodów – w uzpd (stawka ryczałtu od takiego przychodu wyniesie 3%).

Obciążenia składkowe

Zmieniona usus w art. 16 ust. 1e będzie stanowić, że w przypadku stwierdzenia nielegalnego zatrudnienia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 13 lit. a ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy lub zaniżenia podstawy wymiaru składek pracowników składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe, od wynagrodzenia z tytułu nielegalnego zatrudnienia oraz od części nieujawnionego wynagrodzenia opłacane są w całości z własnych środków przez płatnika składek, czyli pracodawcę.

Odpowiednie regulacje przewidziano również w ustawie zdrowotnej. Według jej art. 86 ust. 1 pkt 17 składki na ubezpieczenie zdrowotne osób, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 151 updof, od części wynagrodzenia, które podlega zwolnieniu od podatku dochodowego, ma opłacać pracodawca.

Sytuacja pracownika

Nielegalnie zatrudniony pracownik zachowa pełne prawo do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego, chociaż nie będzie w najmniejszym stopniu partycypować w finansowaniu swoich ubezpieczeń (składki będą w całości pokrywane przez pracodawcę).

Przychody pracownika z tytułu nielegalnego zatrudnienia oraz w części, w jakiej pracodawca nie ujawnił ich właściwym organom państwowym, mają być zwolnione z PIT (art. 21 ust. 1 pkt 151 updof).

Projektowane przepisy mogą stworzyć swoistą zachętę dla pracowników do składania donosów na pracodawców. Pracownik nie poniesie żadnych konsekwencji w zakresie podatków ani składek. To z kolei może wręcz zachęcać do wykorzystywania organów państwowych w sporach z pracodawcami i prowadzić do ich fałszywego oskarżania. Sposób może być skuteczny, zwłaszcza jeśli organy będą bezkrytycznie dawały wiarę twierdzeniom pracowników.


LinkedIn

Spis treści artykułu
Spis treści: