Opodatkowanie zaliczek na poczet zysku wypłacanych przez spółki na estońskim CIT
Problemy te pojawiają się wówczas, gdy w roku podatkowym, w którym doszło do wypłaty zaliczki, spółka miała inny status niż w roku, w którym podjęta została uchwała o podziale zysku i przeznaczeniu go do wypłaty. Mowa tu o statusie małego podatnika lub podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, co ma m.in. wpływ na wysokość stawki estońskiego CIT (ryczałtu). Status małego podatnika ustala się przy tym zgodnie z art. 4a pkt 10 updop – jest nim spółka, u której wartość przychodu ze sprzedaży brutto (wraz z kwotą należnego VAT) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro. Tę kwotę przelicza się na złote po średnim kursie euro ogłaszanym przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego (w zaokrągleniu do 1000 zł).
Problemy te pojawiają się wówczas, gdy w roku podatkowym, w którym doszło do wypłaty zaliczki, spółka miała inny status niż w roku, w którym podjęta została uchwała o podziale zysku i przeznaczeniu go do wypłaty. Mowa tu o statusie małego podatnika lub podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, co ma m.in. wpływ na wysokość stawki estońskiego CIT (ryczałtu). Status małego podatnika ustala się ...
Prawo do wypłaty zaliczek
Spółka na estońskim CIT może wypłacać zaliczki na poczet przewidywanego zysku – zgodnie z zasadami i na warunkach określonych w Ksh. Są one identyczne jak w przypadku spółek opodatkowanych „klasycznym” CIT. W odniesieniu np. do spółek z o.o. i akcyjnych taka wypłata jest zasadniczo możliwa, jeżeli (art. 195 i art. 349 Ksh):
- wynika to z umowy/statutu spółki oraz
- zatwierdzone roczne sprawozdanie finansowe spółki za poprzedni rok obrotowy wykazuje zysk.
Zaliczka może stanowić najwyżej połowę zysku osiągniętego od końca poprzedniego roku obrotowego, powiększonego o kapitały rezerwowe utworzone z zysku, którymi w celu wypłaty zaliczek może dysponować zarząd, oraz pomniejszonego o niepokryte straty i udziały/akcje własne.
Przed wypłatą zaliczek na poczet dywidendy spółka powinna się zatem upewnić, czy ma taką możliwość w świetle przepisów Ksh i postanowień umowy spółki.
Opodatkowanie zaliczek estońskim CIT
Jedną z kategorii dochodów podlegających opodatkowaniu ryczałtem jest dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania w tej formie, w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
- do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
- na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat).
W myśl art. 28t ust. 1 pkt 1 updop podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od ww. dochodu do końca 3. miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto (dalej uchwała o podziale wyniku).
Z kolei zgodnie z art. 28m ust. 2 updop zasady opodatkowania ryczałtem przewidziane dla ww. kategorii dochodu stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy. Oznacza to m.in., że wypłacona zaliczka na poczet podzielonego zysku jest opodatkowana ryczałtem tak jak zysk, który został przeznaczony do wypłaty wspólnikom (udziałowcom, akcjonariuszom) na podstawie podjętej uchwały o podziale wyniku.
[1] ⇒link⇐
Zdaniem KIS, wyrażonym w piśmie z 4.05.2023 r. (0114-KDIP2-1.4010.145.2023.1.OK/PP), termin zapłaty ryczałtu upływa w takim przypadku z końcem 3. miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano wypłaty zaliczki. Jak potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 18.03.2025 r. na pytanie redakcji „Rachunkowości”[1], w przypadku wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy zastosowanie znajduje stawka ryczałtu obowiązująca podatnika w roku jej wypłaty.
Okazuje się jednak, że zapłata ryczałtu od zaliczki nie zamyka tematu opodatkowania tej części zysku, na poczet którego zaliczka została wypłacona. Powstaje bowiem pytanie, czy po podjęciu w późniejszym czasie przez wspólników uchwały o podziale wyniku i przeznaczeniu zysku do wypłaty estoński CIT powinien być liczony:
- jedynie od tej części dochodu z tytułu podzielonego zysku, która nie została wypłacona w formie zaliczki – a więc rozliczenie podatku od zaliczki można uznać za definitywne,
- od całej kwoty dochodu z tytułu podzielonego zysku (w tym wypłaconej w formie zaliczki) i pomniejszany o kwotę podatku zapłaconego wcześniej od zaliczki – co może oznaczać rewizję wysokości tego podatku.
Pytanie to pojawia się w związku z możliwością zastosowania do zaliczki na poczet dywidendy (w momencie jej wypłaty) i do podzielonego zysku (w chwili podjęcia uchwały o jego przeznaczeniu do wypłaty) dwóch różnych stawek CIT – w zależności od statusu spółki w momencie obliczania ryczałtu. Sprawę komplikuje dodatkowo to, że wypłacone zaliczki na poczet dywidendy podlegają również opodatkowaniu PIT na poziomie wspólników.
Na spółce ciążą obowiązki związane z pełnieniem przez nią funkcji płatnika tego podatku. Jego prawidłowe obliczenie wymaga zaś wcześniej ustalenia właściwej stawki estońskiego CIT, obciążającego tę wypłatę, bo od jej wysokości zależy kwota pomniejszająca PIT.
Stawki ryczałtu
Przepisy o estońskim CIT wskazują na dwie stawki tego podatku:
- 10% – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności,
- 20% – w przypadku pozostałych podatników.
KIS prezentuje obecnie pogląd, że do dochodu z tytułu podzielonego zysku zastosowanie ma stawka podatku obowiązująca w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku (np. interpretacje z 10.01.2025 r., 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM, i 12.10.2023 r., 0114-KDIP2-2.4010.405.2023.2.ASK). Bez wpływu na stosowaną stawkę ryczałtu pozostaje natomiast termin faktycznej wypłaty zysku (dywidendy), a także to, za który rok jest on wypłacany.
Sądy administracyjne zajmują w tej kwestii niejednolite stanowisko, wydaje się jednak dominować pogląd zgodny z obecnie wyrażanym przez organy podatkowe (por. wyroki WSA w Gdańsku z 9.10.2024 r., I SA/Gd 620/24, i 23.05.2023 r., I SA/Gd 294/23, Krakowie z 19.10.2023 r., I SA/Kr 825/23, i I SA/Kr 187/23, oraz Warszawie z 5.12.2023 r., III SA/Wa 1981/23). Odmiennie orzekł natomiast WSA w Lublinie w wyrokach z 15.11.2023 r. (I SA/Lu 390/23) i 15.12.2023 r. (I SA/Lu 635/23), uznając, że istotny dla określenia stawki jest okres, w którym powstał zysk podlegający podziałowi lub przeznaczony na pokrycie strat. Wyroki te w większości są nieprawomocne.
Mechanizm rozliczenia przy zaliczkach
W tym stanie rzeczy pojawia się pytanie, jaką stawkę ryczałtu należy stosować do części dochodu z tytułu podzielonego zysku, wypłaconej w formie zaliczek na poczet dywidend. Tu też powstały wątpliwości, czy powinna mieć zastosowanie stawka właściwa w roku podatkowym, w którym:
- nastąpiła wypłata zaliczki,
- podjęto uchwałę o wypłacie zaliczki,
- został wypracowany zysk, na poczet którego wypłacono zaliczki,
- podjęto uchwałę o podziale wyniku (zysku), którego ta zaliczka dotyczyła.
Z aktualnych interpretacji KIS zdaje się wynikać, że właściwa jest ostatnia odpowiedź.
Przykładowo w piśmie z 31.07.2024 r. (0111-KDIB12.4010.318.2024.1.MK) KIS stwierdziła, że właściwą wysokość ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podejmowana jest uchwała o podziale wyniku. Nie ma natomiast znaczenia faktyczny moment wypłaty zysku (ani zaliczki na jego poczet) czy też rok, za który dokonywana jest wypłata zysku (tak również interpretacja KIS z 10.01.2025 r., 0111-KDIB1-1.4010.658.2024.2.KM).
[2] Takie też stanowisko zajęło Ministerstwo Finansów w przywołanej wyżej odpowiedzi na pytanie redakcji „Rachunkowości”.
KIS uznaje zatem, że rozliczenie ryczałtu od zaliczki ma charakter niedefinitywny. Przy jej wypłacie zastosowanie ma stawka ryczałtu obowiązująca podatnika w roku wypłaty, jednak ostatecznie zaliczkowany zysk będzie opodatkowany stawką obowiązującą w roku podatkowym podjęcia uchwały o podziale wyniku i przeznaczeniu zysku do wypłaty[2].
Jeżeli więc podatnik w trakcie danego roku podatkowego wypłacał zaliczki na poczet dywidend i stosował do nich stawkę ryczałtu 10% (bo miał w tym roku status podatnika małego/rozpoczynającego prowadzenie działalności), natomiast w kolejnym roku, w którym została podjęta uchwała o podziale wyniku i przeznaczeniu zysku do wypłaty wspólnikom, zastosowanie ma stawka 20% (ze względu na utratę statusu podatnika małego/rozpoczynającego prowadzenie działalności), to do całości dywidendy (z uwzględnieniem także wypłaconych już na jej poczet zaliczek) powinna być stosowana stawka 20%, tj. obowiązująca w momencie podjęcia uchwały o podziale wyniku.
Przyjęcie takiego stanowiska powinno też prowadzić do uznania, że w sytuacji odwrotnej, tj. gdy w roku podatkowym, w którym zostały wypłacone zaliczki na poczet zysku, spółka była opodatkowana stawką 20%, natomiast w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku (na poczet którego wypłacono zaliczki) właściwa była dla niej stawka 10% (ze względu na uzyskanie przez nią statusu małego podatnika), możliwe jest zastosowanie stawki 10% również w stosunku do części zysku już wypłaconego w formie zaliczek (tak też KIS w powołanej wyżej interpretacji z 10.01.2025 r.).
Należy tu zauważyć, że żaden przepis updop nie stanowi wprost o stosowaniu opisanego mechanizmu rozliczenia ryczałtu w przypadku wypłaty zaliczki na poczet dywidendy. Do zaliczek odnoszą się tylko:
- wspomniany już art. 28m ust. 2, w myśl którego przepisy rozdziału 6b dotyczące opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek dochodu z tytułu podzielonego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, oraz
- art. 28p ust. 3 updop, zgodnie z którym, jeżeli podatnik dokonał wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy, zgodnie z odrębnymi przepisami, od ryczałtu obliczonego po odliczeniach, o których mowa w ust. 2[3], odlicza się kwotę ryczałtu należnego od wypłaconej zaliczki; odliczenia dokonuje się od ryczałtu należnego od zysku, na poczet którego zaliczka została wypłacona, proporcjonalnie do kwoty zysku przeznaczonej do wypłaty.
[3] Zgodnie z art. 28p ust. 1 i 2 updop podatnik ma możliwość obniżenia należnego ryczałtu o podatek zapłacony za granicą na zasadach określonych w tych przepisach.
[4] Jak wskazało Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „Rachunkowości”, „podatnik może dokonać odliczenia należnego ryczałtu od zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy w proporcji, w jakiej kwota wypłaconej zaliczki pozostaje do kwoty zysku przeznaczonego do wypłaty”.
Treść tego drugiego przepisu budzi jednak wątpliwości, z uwagi na to, że mówi on o proporcjonalnym odliczeniu podatku od zaliczki[4].
Ponadto na pomniejszenie ryczałtu od wypłaconego zysku o podatek od zaliczki na poczet tego zysku wskazują objaśnienia do formularza CIT-8E (w których jednak nie ma już mowy o proporcjonalnym odliczeniu).
Prawidłowy – według aktualnego stanowiska organów podatkowych – sposób rozliczenia ryczałtu w przypadku wypłaty zaliczki na poczet dywidendy i zmiany w kolejnym roku podatkowym (w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku) statusu spółki (utraty przez nią statusu małego podatnika) obrazuje poniższy przykład.
Jednoosobowa spółka z o.o. jest podatnikiem estońskiego CIT od 1.01.2023 r. Jej rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym. W 2023 r. miała status małego podatnika, utraciła go jednak w 2024 r. W 2023 r. wypłaciła udziałowcowi następujące zaliczki (w kwocie brutto) na poczet zysku za ten rok:
- w kwietniu – 10 000 zł,
- w lipcu – 20 000 zł.
Zgodnie z podjętą w czerwcu 2024 r. uchwałą o podziale wyniku cały zysk spółki za 2023 r. (100 000 zł z uwzględnieniem kwoty już wypłaconych zaliczek) jest przeznaczony do wypłaty udziałowcowi.
Spółka obliczyła ryczałt z tytułu wypłaconych w 2023 r. zaliczek, przyjmując jako podstawę opodatkowania 30 000 zł (10 000 zł + 20 000 zł) i stawkę ryczałtu właściwą dla małego podatnika – 10%. Ryczałt do zapłaty wyniósł 3000 zł.
W zeznaniu CIT-8E za 2023 r. spółka wykazała:
- w poz. 43 „Wysokość wypłaconej w roku podatkowym zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy” – 30 000 zł,
- w poz. 44 „Należny ryczałt od wypłaconej w roku podatkowym zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy” – 3000 zł,
- w poz. 46 „Ryczałt do zapłaty” – 3000 zł.
W związku z podjęciem w 2024 r. uchwały o podziale wyniku suma dochodu z tytułu podzielonego zysku za 2023 r. wyniosła 100 000 zł. Spółka zastosowała do tego dochodu stawkę obowiązującą ją w roku podjęcia uchwały (20%). Należny ryczałt wyniósł 20 000 zł (100 000 × 20%). Spółka obniżyła tę kwotę o ryczałt od zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy (3000 zł)[5], który zapłaciła w terminie do końca marca 2024 r. Ryczałt do zapłaty za 2024 r. (w terminie do końca marca 2025 r.) wyniósł zatem 17 000 zł.
W zeznaniu CIT-8E za 2024 r. spółka wykazała:
- w poz. 35 „Suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat” – 100 000 zł,
- w poz. 38 „Suma dochodu po dokonaniu obniżeń i podwyższeń, o których mowa w art. 28n ust. 4, 5 lub 6 ustawy” –100 000 zł (w spółce nie wystąpiły żadne obniżenia ani podwyższenia dochodu),
- w poz. 39 „Należny ryczałt” – 20 000 zł,
- w poz. 41 „Należny ryczałt po obniżeniu podatku za granicą” – 20 000 zł (w spółce nie wystąpił podatek zapłacony za granicą),
- w poz. 42 „Należny ryczałt po obniżeniu o ryczałt od zaliczki wypłaconej na poczet dywidendy wykazanej w dochodzie z tytułu podzielonego zysku” – 17 000 zł,
- w poz. 46 „Ryczałt do zapłaty” – 17 000 zł.
Alternatywny, ale zdaniem autorów nieprawidłowy sposób postępowania polega na tym, że spółka sporządza korektę zeznania CIT-8E za 2023 r., wykazując w poz. 44 kwotę 6000 zł, tj. uwzględniającą stawkę obowiązującą w roku, w którym została podjęta uchwała o podziale zysku, na poczet którego wypłacono te zaliczki (30 000 zł × 20%), i dopłaca ryczałt za ten rok. W konsekwencji w zeznaniu CIT-8E za 2024 r. obniża należny ryczałt o 6000 zł zapłacone tytułem ryczałtu od zaliczek na poczet dywidendy (wykazując w poz. 46 ryczałt do zapłaty w kwocie 14 000 zł).
[5] Według poz. 10 objaśnień do formularza CIT-8E(4): „jeżeli podatnik dokonał wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy zgodnie z odrębnymi przepisami, od ryczałtu obliczonego po odliczeniach, o których mowa w art. 28p ust. 2 ustawy, odlicza się należny ryczałt od wypłaconej zaliczki. Należny ryczałt od wypłaconej zaliczki może zostać odliczony od należnego ryczałtu od zysku, na poczet którego zaliczka ta została wypłacona”.
PIT od wypłaconych zaliczek na poczet zysku
Wypłata zaliczki na poczet przyszłej dywidendy skutkuje u wspólnika powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych (art. 17 ust. 1 pkt 4 updof). Na spółce ciążą natomiast obowiązki płatnika – musi pobrać i przekazać na rachunek właściwego US zryczałtowany PIT od tej wypłaty, obliczony według stawki 19% (art. 30a ust. 1 pkt 4, art. 41 ust. 4ab, art. 42 ust. 1 updof). Powinna to zrobić w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym wypłaciła zaliczkę. Ponadto, do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym naliczyła i pobrała zryczałtowany PIT, spółka-płatnik jest zobowiązana do sporządzania oraz przesłania do US rocznej deklaracji według ustalonego wzoru (PIT-8AR).
Przy obliczaniu PIT spółka powinna uwzględnić zasady wynikające z art. 30a ust. 19 updof, który przewiduje pomniejszenie tego podatku o część kwoty ryczałtu przypadającej na wypłaconą kwotę zysku.
W myśl tego przepisu PIT obliczony według stawki 19%, od przychodów uzyskiwanych przez wspólnika z wypłat podzielonych zysków spółki osiągniętych przez nią w okresie opodatkowania ryczałtem (jeżeli pochodzą z podziału zysków z tego okresu wyodrębnionych w kapitale własnym spółki), pomniejsza się o kwotę stanowiącą – w przypadku przychodów wypłaconych z zysków spółki opodatkowanych:
- 10-proc. stawką ryczałtu – 90% kwoty odpowiadającej iloczynowi procentowego udziału wspólnika w zysku spółki liczonego na dzień nabycia przez niego prawa do wypłaty podzielonego zysku i należnego ryczałtu od dochodów spółek z zysku podzielonego tej spółki, z którego przychód ten został uzyskany,
- 20-proc. stawką ryczałtu – 70% tej kwoty.
KIS potwierdza, że to pomniejszenie stosuje się także przy obliczaniu PIT od wypłaconych zaliczek na poczet zysku (zob. interpretacje z 19.09.2023 r., 0114-KDIP3-1.4011.675.2023.2.LS, i 22.01.2024 r., 0114-KDIP3-1.4011.1024.2023.2.BS).
Można z tego wyciągnąć wniosek, że wysokość pomniejszenia PIT obliczanego od zysku wypłaconego wspólnikowi jest uzależniona od stawki ryczałtu, jaką będzie opodatkowany dochód spółki z podziału tego zysku. Jeśli zatem przyjmiemy, że właściwą stawkę ryczałtu wyznacza rok podatkowy, w którym podejmowana jest uchwała o podziale wyniku, nie zaś rok faktycznej wypłaty zysku (w tym zaliczek na jego poczet), czy też rok, za który dokonywana jest ta wypłata, będzie to miało odpowiednie skutki dla ustalenia procentowego wskaźnika pomniejszenia PIT (90% lub 70%), na co wskazuje interpretacja KIS z 23.08.2024 r. (0114-KDIP3-1.4011.493.2024.4.BS).
Konsekwentnie, skoro ta stawka nie jest jeszcze znana w momencie wypłaty wspólnikowi zaliczki na poczet dywidendy, spółka przyjmuje stawkę właściwą w chwili jej wypłaty, a jeśli się ona zmieni na moment podjęcia uchwały o podziale wyniku (z uwagi na nabycie lub utratę przez spółkę statusu małego podatnika), to zastosowana wysokość odliczenia od PIT będzie wymagać korekty.
Kontynuując podany wcześniej przykład, przyjrzyjmy się obowiązkom spółki z o.o. jako płatnika PIT od wypłaconej dywidendy (w tym zaliczek na jej poczet).
Skoro w 2023 r. miała ona status małego podatnika i właściwa dla niej stawka ryczałtu wynosiła 10%, to od zaliczki na poczet zysku wypłaconej:
- w kwietniu 2023 r. spółka pobrała i zapłaciła w terminie do 20.05.2023 r. PIT w kwocie 1000 zł, co wynika z następującej kalkulacji: 10 000 zł × 19% – 900 zł (wartość pomniejszenia wynoszącego 90% przypadającego na tę zaliczkę ryczałtu w kwocie 1000 zł) = 1000 zł,
- w lipcu 2023 r. spółka pobrała i zapłaciła w terminie do 20.08.2023 r. PIT w kwocie 2000 zł, co wynika z następującej kalkulacji: 20 000 zł × 19% – (90% × 2000 zł) = 2000 zł.
Jeśli w 2024 r. właściwa dla spółki stawka ryczałtu wynosiła 20%, a po podjęciu w czerwcu 2024 r. uchwały o podziale wyniku spółka jeszcze w tym samym miesiącu dokonała jego wypłaty udziałowcowi w kwocie brutto 70 000 zł, to jako płatnik powinna pobrać i wpłacić do US w terminie do 22.07.2024 r.[6] PIT w wysokości 3500 zł, co wynika z następującej kalkulacji:
70 000 zł × 19% – (70% × 14 000 zł) = 3500 zł.
W związku z wypłatami zysku (w tym w formie zaliczkowej) w deklaracji PIT-8AR składanej za 2023 r. spółka wykazała łączną kwotę podatku w wysokości 3000 zł, a za 2024 r. – 3500 zł.
Ponieważ w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale wyniku (na poczet którego zostały wypłacone zaliczki), zastosowanie miała 20-proc. stawka ryczałtu, spółka musi skorygować rozliczenie PIT za 2023 r. (bo podatek ten podlega finalnie pomniejszeniu o 70%, a nie o 90% przypadającego na zaliczkę ryczałtu).
Spółka ustaliła ostateczną kwotę PIT za 2023 r. w następujący sposób:
- od zaliczki wypłaconej w kwietniu 2023 r.: 10 000 zł × 19% – 1400 zł (kwota pomniejszenia wynosząca 70% kwoty należnego ryczałtu w wysokości 2000 zł, obliczonego według stawki 20%) = 500 zł,
- od zaliczki wypłaconej w lipcu 2023 r.: 20 000 zł × 19% – 2800 zł (kwota pomniejszenia wynosząca 70% kwoty należnego ryczałtu w wysokości 4000 zł, obliczonego według stawki 20%) = 1000 zł.
Następnie spółka sporządziła stosowną korektę deklaracji PIT-8AR za 2023 r., wykazując w niej należny podatek w wysokości 1500 zł (1000 zł + 500 zł), a więc o 1500 zł niższy niż pierwotnie zadeklarowany (ostatecznie zatem spółka nadpłaciła PIT)[7].
[6] Ustawowy termin płatności 20.07.2024 r. przypadał w dzień wolny (sobota).
[7] W odwrotnej sytuacji – gdyby w momencie wypłaty zaliczki spółka nie miała statusu małego podatnika (lub podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności), a nabyłaby taki status w momencie podejmowania uchwały o podziale wyniku (na poczet którego wypłaciła zaliczki) – mogłaby powstać niedopłata PIT.
[8] ⇒link⇐
Przedstawionego stanowiska KIS (którego praktyczne zastosowanie obrazuje powyższy przykład) nie można jednak uznać za ugruntowane stanowisko fiskusa, Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie redakcji „Rachunkowości” stwierdziło bowiem, że art. 30a ust. 19 updof wskazuje jednoznacznie, że dla celów pomniejszenia zryczałtowanego podatku od przychodów z podzielonego zysku spółek opodatkowanych tzw. estońskim CIT, należny podatek dochodowy od osób prawnych powinien być liczony od przychodów z wypłat podzielonych zysków, według stawki obowiązującej spółkę w roku dokonania wypłat świadczeń, tj. 10% albo 20%.
Zdaje się zatem z tego wynikać, że pomniejszenie PIT powinno się odbywać z uwzględnieniem stawki ryczałtu obowiązującej w roku podatkowym, w którym spółka wypłaca dywidendę (czy zaliczkę na jej poczet), nie natomiast w roku podjęcia uchwały o podziale wyniku i wypłacie zysku wspólnikom. Nie podlega więc późniejszej korekcie po zmianie statusu spółki.
Na marginesie należy zauważyć, że przyjmując założenia zgodne z prezentowanymi przykładami, efektywna stawka podatku (PIT + CIT) od wypłaconego zysku będzie wynosiła co do zasady 20% – w przypadku małych podatników i podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, oraz 25% – w przypadku pozostałych podatników (co odpowiada modelowi opodatkowania zaprezentowanemu przez Ministerstwo Finansów[8]). Gdyby po zmianie stawki ryczałtu wynikającej ze zmiany statusu spółki (podatnik mały/rozpoczynający działalność, inny podatnik) wysokość pomniejszeń PIT nie została dostosowana, efektywne stawki podatku byłyby inne.
W związku z pojawiającymi się istotnymi wątpliwościami co do sposobu obliczenia podatków w takich przypadkach, ważne jest, aby na bieżąco monitorować poglądy wyrażane w interpretacjach podatkowych, stanowiskach ministerstwa finansów i orzecznictwie sądów administracyjnych.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych