Przeniesienie majątku do innej spółki w ramach podziału przez wydzielenie – skutki w VAT
Czy taka operacja będzie neutralna na gruncie VAT?
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zcp). Aby w omawianym przypadku zachowana była neutralność w zakresie VAT, S1 powinna zatem spełnić dwa warunki:
1. przedmiotem przeniesienia musi być zcp,
2. przeniesienie musi się mieścić w zakresie pojęcia „zbycie”.
Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (zcp). Aby w omawianym przypadku zachowana była neutralność w zakresie VAT, S1 powinna zatem spełnić dwa warunki:
1. przedmiotem przeniesienia musi być zcp,
2. przeniesienie musi się mieścić w zakresie pojęcia „zbycie”.
Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Zcp to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy o VAT).
Przedmiot wydzielenia nie może więc zasadniczo ograniczyć się do jednego składnika majątkowego. Wraz z tym składnikiem (tu: nieruchomością) przeniesieniu do S2 powinny zatem podlegać związane z nim składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, a zakres tego związania wyznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych oraz zdolność zespołu przenoszonych składników do potencjalnego działania jako niezależne przedsiębiorstwo kontynuujące poprzednią działalność. Mówimy tu więc o związkach funkcjonalnych. Jeśli S1 prowadzi w nieruchomości np. działalność produkcyjną, to wydzieleniu do S2 powinny podlegać, oprócz samej nieruchomości, związane z produkcją: maszyny i inne sprzęty, zapasy surowców, umowy z pracownikami i dostawcami surowców, mediów, a także wierzytelności z tytułu faktur sprzedażowych oraz wszelkie zobowiązania, np. nieopłacone jeszcze faktury zakupowe dotyczące produkcji, wynagrodzenia pracowników.
Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe
Wyżej wymienione składniki materialne i niematerialne muszą być ponadto organizacyjnie i finansowo wyodrębnione w ramach S1. Wyodrębnienie organizacyjne, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy funkcjonującej w S1 organizacji. Zachodzące w niej procesy pracy, produkcji, sprzedaży, wykorzystywania składników majątkowych i niemajątkowych powinny być na tyle odrębne, aby można było wskazać, które z nich (lub przynajmniej, w jakim zakresie) dotyczą wydzielanej części przedsiębiorstwa, a które (lub w jakim zakresie) pozostałej działalności.
Wyodrębnienie finansowe oznacza przede wszystkim, że księgowość musi być prowadzona w taki sposób, aby dawała obraz nie tylko spółki jako całości, lecz także wydzielanej z niej zcp, jakby stanowiła ona odrębny podmiot. Z zapisów księgowych powinno zatem wynikać, które koszty i przychody (lub w jakiej części), środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, środki na rachunkach bankowych czy pieniądze w kasie, należności i zobowiązania itp. przypadają na zcp. W efekcie, księgi powinny umożliwiać sporządzenie, np. na potrzeby zarządcze, dokumentu odpowiadającego sprawozdaniu finansowemu, dotyczącego tylko zcp.
Zbycie w wyniku podziału
Podział spółki to proces uregulowany przepisami Ksh. Z art. 529 § 1 pkt 4 Ksh wynika, że podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie). Z kolei art. 531 Ksh nie pozostawia wątpliwości, że owo „przeniesienie części majątku” oznacza przeniesienie wszelkich praw i obowiązków z nim związanych, włącznie z własnością. Spółka przejmująca wstępuje z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału i związane z przenoszonym majątkiem, w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi. Staje się też automatycznie stroną postępowań w toku, dotyczących praw objętych przeniesionym na nią majątkiem, a spółka dzielona traci status strony w tych postępowaniach.
Z pewnością można zatem stwierdzić, że przeniesienie części majątku S1 na S2, w wyniku podziału tej pierwszej przez wydzielenie, stanowić będzie zbycie w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.
Brak obowiązku korekty VAT naliczonego
Należy jeszcze rozważyć aspekt korekty VAT naliczonego w S1. Przeniesienie zcp na S2 jest czynnością niepodlegającą VAT. Nabywając składniki majątkowe wchodzące w skład zcp, S1 odliczyła podatek naliczony. Z art. 90 i art. 91 ustawy o VAT wynika, że podatnik ma obowiązek skorygować wysokość odliczonego podatku naliczonego, jeśli w określonym czasie towar (lub usługa) przestanie być używany do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a w szczególności zostanie sprzedany, zaś sprzedaż ta będzie zwolniona z VAT lub nie będzie podlegać opodatkowaniu. W przypadku nieruchomości tzw. okres korekty jest długi i wynosi 10 lat. Czy S1 powinna zatem dokonać przeglądu towarów i usług, które weszły w skład wydzielanego zcp, pod kątem ew. obowiązku zwrócenia części VAT naliczonego, który uprzednio, przy ich nabyciu odliczyła?
Odpowiedź brzmi nie. Zgodnie bowiem z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa/zcp korekta jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa/zcp. S1 nie ma więc obowiązku dokonywania korekty. Taki obowiązek nie ciąży także na S2 w związku z otrzymaniem składników zcp od S1, gdyż to nie ona, tylko S1 dokonała czynności niepodlegającej opodatkowaniu (zbyła zcp). W odniesieniu do S2 powyższy przepis oznacza, że będzie ona zobowiązana do dokonania korekty, jeśli w okresie korekty przestanie – w całości lub w części – używać towarów i usług, które weszły w skład zcp, do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Niedozwolona optymalizacja
Jak wynika z dotychczasowej analizy, uzyskanie naturalności w VAT wymaga, aby wydzielany z S1 majątek stanowił zcp. W pytaniu wskazano jednak, że celem wspólników jest przeniesienie określonego składnika majątku, który niekoniecznie wchodzi w skład zcp. Często w takich okolicznościach pojawia się pomysł, by szybko zbudować zcp i włączyć do niego składnik majątku, o który wspólnikom w istocie chodzi. Czy taką praktykę należy uznać za ryzykowną?
Zgodnie z art. 5 ust. 4 i 5 ustawy o VAT w przypadku wystąpienia nadużycia prawa dokonane czynności wywołują jedynie takie skutki podatkowe, jakie powstałyby, gdyby nie podjęto czynności stanowiących nadużycie prawa. Przez „nadużycie prawa” rozumie się dokonanie czynności w ramach transakcji, która pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miała zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, jakiemu służą te przepisy.
„Ubranie składnika majątku w szaty zcp” tylko po to, aby następnie przenieść zcp do innego podmiotu z osiągnięciem korzyści podatkowej (bez należnego VAT i bez obowiązku korekty VAT naliczonego), mogłoby więc doprowadzić do uznania, że doszło do nadużycia prawa, a w konsekwencji przeniesienie tego składnika do S2 powinno być na gruncie VAT potraktowane jako np. zwykła sprzedaż (co do zasady opodatkowana, a jeżeli objęta zwolnieniem, to z obowiązkiem korekty VAT naliczonego).
Z drugiej strony stworzenie zcp może wynikać z potrzeby wyodrębnienia w ramach S1 określonej działalności w celu przeniesienia jej do S2, a potrzeba ta może mieć uzasadnienie w obiektywnych okolicznościach, takich jak uporządkowanie działalności, poprawa zarządzania, żądanie zewnętrznego inwestora lub kredytodawcy, potrzeba reorganizacji struktury właścicielskiej. Nawet jeśli punktem wyjścia jest chęć wspólników wydzielenia pojedynczego składnika majątkowego, ale następnie potraktują oni rzecz w szerokiej perspektywie i w efekcie w S1 zostanie zaplanowana i przeprowadzona reorganizacja, obejmująca stworzenie zcp i wydzielenie go do S2, ukierunkowana na ekonomicznie zasadne cele, to o nadużyciu prawa nie może być mowy.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych