Rozliczenie delegacji (cz. VII) – które wyjazdy można kwalifikować jako podróże służbowe
W wielu przypadkach problem ten nie występuje, wyjazd jest trafnie uznawany za podróż służbową. Niekiedy jednak powstają wątpliwości co do jego właściwej kwalifikacji. W artykule omówiono te, które są najczęściej omawiane na szkoleniach oraz powtarzają się w pytaniach Czytelników.
W wielu przypadkach problem ten nie występuje, wyjazd jest trafnie uznawany za podróż służbową. Niekiedy jednak powstają wątpliwości co do jego właściwej kwalifikacji. W artykule omówiono te, które są najczęściej omawiane na szkoleniach oraz powtarzają się w pytaniach Czytelników.
Definicja w Kp
[1] Czytelników zainteresowanych tą tematyką odsyłamy do artykułów: Czas pracy kierowców – ważne zmiany w 2022 r., „Rachunkowość” 2022, nr 4 oraz Nowości w opodatkowaniu i oskładkowaniu kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe, „Rachunkowość” 2023, nr 9.
Podróż służbowa polega na wykonywaniu na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się stałe miejsce pracy pracownika lub siedziba pracodawcy (art. 775 § 1 Kp). Odrębna definicja obejmuje jedynie pracowników zatrudnionych na stanowiskach kierowców (art. 2 pkt 7 ustawy z 16.04.2004 r. o czasie pracy kierowców, tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 220). Pomijamy ją w tym opracowaniu[1].
Aby dany wyjazd mógł (musiał) być zakwalifikowany jako podróż służbowa, muszą wystąpić łącznie trzy elementy (zob. wyrok SN z 22.02.2008 r., I PK 208/07):
- odbywa się poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy,
- odbywa się na polecenie pracodawcy,
- jego celem jest wykonanie określonego przez pracodawcę zadania.
Wyjazd poza stałe miejsce pracy
Wyjazd o charakterze podróży służbowej to wyjazd poza stałe miejsce pracy pracownika. Jak wskazał NSA w Szczecinie w wyroku z 24.11.1999 r. (SA/Sz 1780/98), o podróży służbowej oraz należnych z tytułu jej odbywania należnościach (dietach, kosztach podróży) decyduje to, że określone zadanie w ramach świadczonej pracy jest wykonywane poza miejscem ustalonym w umowie o pracę jako miejsce jej wykonywania. Jeżeli pracownicy udają się do ustalonego miejsca wykonywania pracy, to nie odbywają podróży służbowej, a otrzymane przez nich dodatkowe wynagrodzenie nie stanowi wypłat wolnych od opodatkowania.
Nie rozpoczynając tu szerokiego tematu sposobów i prawidłowości określenia miejsca pracy w umowie o pracę, trzeba podkreślić, że podróżą służbową nie jest przemieszczanie się w celach służbowych po stałym miejscu pracy, niezależnie od jego wielkości.
Wyjazd na znaczną nawet odległość, ale w ramach danego miasta lub obszarowo zakreślonego miejsca pracy, nie będzie delegacją, a wyjazd nieodległy, ale do innej miejscowości – już tak. Nie ma tu znaczenia również długość wyjazdu. Na tle obowiązujących przepisów absolutnie nie można uznać, że podróżą służbową jest dopiero taki wyjazd poza stałe miejsce pracy, który trwa określoną liczbę godzin. Czas ma wpływ na prawo do diety, ale nie na kwalifikowanie wyjazdów jako podróży służbowych.
Pracownik pracuje w Warszawie w dzielnicy Żoliborz. Na polecenie pracodawcy jedzie do innej dzielnicy (Ursynów) na spotkanie z klientem. Wyjazd z dojazdami zajmuje cały dzień. Niezależnie od odległości (ok. 30 km) oraz długości wyjazdu pracownik nie wyjeżdża poza miejscowość, w której znajduje się miejsce pracy, a zatem wyjazd ten nie stanowi podróży służbowej.
Pracownik pracuje w Warszawie w dzielnicy Bielany. Ma załatwić sprawę u klienta w Laskach (wieś pod Warszawą), w odległości ok. 2,5 km od siedziby firmy. Spędza tam 8 godz., a dojazd trwa kilkanaście minut. Pomimo nieznacznej odległości wyjazd ten jest podróżą służbową, zaś w związku z czasem jego trwania pracownik nabywa prawo do 1/2 diety.
Wyjazd do miejscowości siedziby pracodawcy
Część pracodawców ma wątpliwości co do kwalifikacji wyjazdów z miejsca pracy do siedziby pracodawcy – uważają, że nie jest to podróż służbowa. Wynikają one z nieprecyzyjnych zapisów w kodeksowej definicji „podróży służbowej”. Jest nią wyjazd poza miejscowość, w której znajduje się stałe miejsce pracy lub w której znajduje się siedziba pracodawcy.
Przy ustaleniu w umowie o pracę stałego miejsca pracy w innej miejscowości lub na innym obszarze niż miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, wyjazd na polecenie pracodawcy w celach służbowych z takiego stałego miejsca pracy do siedziby pracodawcy spełnia wszystkie przesłanki zakwalifikowania go jako podróży służbowej i tym samym rozliczania związanych z tym świadczeń (diet oraz innych należności) na zasadach przypisanych do świadczeń „delegacyjnych”. Potwierdził to SN w wyroku z 16.12.2008 r. (I PK 96/08): pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Z treści art. 775 § 1 Kp wynika, że podróżą służbową jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscem pracy rozumianym jako miejscowość będąca siedzibą pracodawcy, jeżeli tam pracownik ma swoje stanowisko pracy, albo inne miejsce, w którym pracownik jest obowiązany wykonywać obowiązki pracownicze w pozostałych przypadkach.
Pracownik pracuje w szczecińskim oddziale firmy mającej siedzibę w Warszawie. Jego oznaczonym w umowie miejscem pracy jest Szczecin. Wyjazd w celach służbowych (narada, spotkanie służbowe itp.) do siedziby firmy w Warszawie musi być kwalifikowany jako podróż służbowa.
Wyjazd do miejscowości zamieszkania pracownika
Podróżą służbową jest wyjazd na polecenie pracodawcy do miejscowości zamieszkania pracownika, jeżeli znajduje się ona poza jego stałym miejscem pracy. To, że za czas takiego wyjazdu nie należą się diety (por. § 7 ust. 3 rozporządzenia MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 2190), nie oznacza, że nie jest to podróż służbowa. Wyłączenie to podkreśla coś zupełnie odwrotnego – gdyby taki wyjazd nie był podróżą służbową, nie miałoby sensu wspominanie o nim w rozporządzeniu, gdyż dieta siłą rzeczy by nie przysługiwała.
Przykład
Pracownik mieszka w Pruszkowie (miasto w województwie mazowieckim), pracuje w biurze firmy w Warszawie. Otrzymał polecenie wcześniejszego wyjścia z pracy i zawiezienia dokumentów do klienta w Pruszkowie, po czym miał już nie wracać tego dnia do pracy.
W tym przypadku:
- dojazd rano z Pruszkowa do Warszawy jest zwykłym dojazdem do pracy,
- przejazd na trasie Warszawa–Pruszków nie może być traktowany jako powrót do domu; stanowi podróż służbową, gdyż wypełnia wszystkie trzy grupy znamion delegacji (polecenie pracodawcy, cel służbowy, wyjazd poza stałe miejsce pracy); niczego nie zmienia to, że pracodawca wskazał, iż pracownik nie będzie już wracać do biura – pracodawca może określić inną miejscowość rozpoczęcia i zakończenia podróży.
Pracownik ma prawo do zwrotu kosztów przejazdu określonym przez pracodawcę środkiem transportu na trasie Warszawa–Pruszków.
Polecenie pracodawcy, porozumienie z pracownikiem
Wyjazd odbywa się na polecenie pracodawcy, a więc musi być ono realizacją jego funkcji kierowniczej. W kontekście kwalifikacji wyjazdu jako delegacji nie ma znaczenia forma, w jakiej polecenie zostało wydane (przekazane pracownikowi), a jedynie to, że wyjazd jest narzucony ze względu na kierowniczą funkcję pracodawcy w stosunku pracy.
Pracownik pracuje w miejscowości oddalonej o 30 km od miejscowości siedziby firmy. W związku z kończącym się okresem, na który została zawarta umowa na czas określony, strony zawierają kolejną umowę. W celu jej podpisania pracownik jedzie do siedziby firmy. Czy jest to podróż służbowa?
W tym przypadku nie możemy mówić o podróży służbowej. Wyjazd nie może być zakwalifikowany jako odbywany na polecenie pracodawcy. Zawarcie umowy o pracę nie jest czynnością służbową, pracodawca nie może z oczywistych względów nakazać wyjazdu. Nie są zatem spełnione dwa z trzech warunków uznania wyjazdu za delegację – nie jest to wyjazd na polecenie pracodawcy w celu realizacji zadania służbowego.
Kwalifikacja wyjazdu jako delegacji jest wyłączona w razie zawarcia porozumienia dotyczącego chwilowej zmiany miejsca pracy.
SA w Poznaniu w wyroku z 25.05.2022 r. (III AUa 1388/20) wskazał, że nie jest wykluczone porozumienie stron stosunku pracy, w ramach którego pracownik ma wykonywać pracę w innym miejscu niż określone w umowie o pracę (art. 29 § 1 pkt 2 Kp). Jeżeli dochodzi do umownej zmiany miejsca wykonywania pracy, nie jest to miejsce pracy niestałe, w którym jest realizowane zadanie służbowe zgodnie z art. 775 § 1 Kp. Podjęcie się przez pracownika podróży w celu wykonania określonej pracy na podstawie porozumienia zawartego z pracodawcą nie stanowi zatem podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kp, chyba że pracownik wykonuje na polecenie pracodawcy stricte zadania służbowe. Tak samo orzekł wcześniej SN w wyroku z 20.02.2007 r. (II PK 165/06).
Również w wyroku SN z 10.05.2012 r. (II PK 223/11) czytamy, że skoro nie doszło do uzyskania polecenia wyjazdu ani do określenia zadania służbowego lub co najmniej do uprzedniego ustnego uzgodnienia służbowego celu spornego wyjazdu, o których mowa w art. 775 § 1 Kp, nie mogło być mowy o ustaleniu służbowego charakteru zagranicznej podróży, którą (…) dziennikarz odbył na koszt organizatorów (…), choćby następnie jego pracodawca – wydawnictwo prasowe – opublikowało materiał z dziennikarskim opisem tego wyjazdu. (…) Opublikowanie (…) materiału dziennikarskiego (reportażu) z zagranicznego wyjazdu, o którym pozwany pracodawca miał wiadomości co do możliwości wzięcia w nim udziału przez dziennikarzy, ale nie zlecił tego wyjazdu ani nie określił oczekiwanego zadania służbowego – wyklucza uznanie odbytej prywatnie podróży zagranicznej za pracowniczą podróż służbową w rozumieniu art. 775 § 1 Kp, której pracownik nie może odbyć bez polecenia lub co najmniej uprzedniej, choćby ustnej akceptacji wykonania zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, chyba że strony wyraźnie uzgodniły swobodę pracowniczych wyjazdów służbowych w celu wykonania zleconych zadań dziennikarskich, co w rozpoznanej sprawie nie nastąpiło.
Pracownik zgodził się na zastępowanie – przez okres nieobecności związanej z dłuższą chorobą – kierownika oddziału mieszczącego się w miejscowości odległej o 50 km od miejscowości siedziby pracodawcy, w której pracownik ten ma stałe miejsce pracy. Porozumienie to czasowo zmienia miejsce pracy lub (w zależności od okoliczności) dodaje drugie miejsce pracy. Wyjazdy do oddziału nie będą podróżami służbowymi.
Jeżeli jednak nastąpiłoby czasowe powierzenie wykonywania innej pracy na podstawie polecenia służbowego (art. 42 § 4 Kp), to wyjazdy do oddziału nadal byłyby wyjazdami poza stałe miejsce pracy i stanowiłyby podróże służbowe.
Zadania służbowe
Z definicji „podróży służbowej” wynika przede wszystkim, że jej celem jest wykonywanie określonego przez pracodawcę zadania. Zadanie to może należeć – i na ogół należy – do zakresu czynności pracownika wynikającego z zajmowanego stanowiska lub rodzaju wykonywanej pracy, ale nie zawsze musi pozostawać z nimi w związku. Wykonywanie zadania nie jest tym samym, co wykonywanie pracy (zadań określonego rodzaju). Zadanie zamyka się w pewnych granicach przedmiotowych i czasowych, które mieszczą się wprawdzie, co do zasady, w procesie wykonywania pracy (zadań), ale go nie wyczerpują. Użycie formy ciągłej czasownika „wykonać”, poza sygnalizacją braku odpowiedzialności pracownika za rezultat, świadczy o tym, że zadanie będzie wymagało pobytu w miejscu jego wykonywania przez pewien, krótszy lub dłuższy czas (wyrok SN z 11.04.2001 r., I PKN 350/00).
Trudno w praktyce podważać kwalifikację wyjazdu jako podróży jedynie ze względu na to, że pracownik nie realizuje podczas tego wyjazdu zadań służbowych. Oczywiście takie podważenie byłoby trafne, gdyby wyjazd był np. ukrytą nagrodą dla pracownika (podczas wyjazdu nie miałby on realizować zadań służbowych albo czas wyjazdu znacząco wykraczałby poza rozsądne otoczenie czasowe realizowanych zadań, np. wyjazd na wtorkowe spotkanie do Paryża, z rozliczanym w ramach delegacji czasem od poniedziałku do niedzieli), jednak takie przypadki nie występują często (co nie znaczy, że nigdy).
Częste wyjazdy
W wyroku z 24.02.2016 r. (III SA/Wa 1006/15) WSA w Warszawie, powołując się na wyrok SN z 17.02.2012 r. (III UK 54/11) oraz uchwałę 7 sędziów SN z 19.11.2008 r. (II PZP 11/08), stwierdził m.in., że elementem charakteryzującym podróż służbową jest okoliczność, iż pobyt w miejscu wykonywania zadania służbowego jest z założenia tymczasowy, podstawę formalną podróży służbowej stanowi polecenie wyjazdu, zaś sama podróż ma charakter incydentalny w stosunku do pracy wykonywanej zwykle przez pracownika w ramach jego obowiązków wynikających z zawartej umowy o pracę.
Opinie takie w orzecznictwie sądowym są powtarzalne, a okolicznością decydującą staje się określenie znaczenia „incydentalności” wyjazdów w stosunku do zwykłych obowiązków służbowych.
Zasadniczo podróż służbowa nie jest tym samym, co wykonywanie umówionej pracy, gdyż zlecenie pracownikowi wykonania takiego zadania powoduje, że jego obowiązki różnią się od codziennego dnia pracy. Jak wskazał SN w postanowieniu z 23.05.2019 r. (III UK 240/18), tylko wtedy odliczenie od podstawy wymiaru składek dokonywane jest według § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego, gdy delegowanie pracownika ma cechy podróży służbowej, tzn. zjawiska wśród obowiązków pracownika niecodziennego, okazjonalnego, w ramach pracowniczych powinności niezwyczajnego i nietypowego, stanowiącego pewien wyłom w zwykłym świadczeniu pracy. Pracę w ramach delegacji (podróży służbowej) wyróżnia sporadyczność i przemijający czas trwania wysłania oraz wykonywanie konkretnie określonego zadania.
Pracownik pracuje w Poznaniu (stałe miejsce pracy), jednak jego zakres obowiązków związany jest z odbywaniem dwa razy w tygodniu wyjazdów do Szamotuł. W tej sytuacji miejsce pracy w umowie zostało określone niezgodnie z rzeczywistością – pracownik pracuje faktycznie w dwóch miejscach. Wyjazdy do Szamotuł nie stanowią podróży służbowych, lecz wykonywanie zwykłych, regularnych, stałych obowiązków.
Wyjazdy na szkolenia, kursy
Warto poruszyć także kwestię wyjazdów „edukacyjnych” – na szkolenie, kurs itp. Należy rozróżnić wyjazdy:
- w ramach uzgodnionego z pracodawcą podnoszenia kwalifikacji zawodowych,
- na polecenie pracodawcy.
Zgodnie z art. 9413 Kp, jeżeli obowiązek pracodawcy przeprowadzenia szkoleń pracowników niezbędnych do wykonywania określonego rodzaju pracy lub pracy na określonym stanowisku wynika z postanowień układu zbiorowego pracy lub innego porozumienia zbiorowego, lub z regulaminu, lub przepisów prawa, lub umowy o pracę oraz w przypadku szkoleń odbywanych przez pracownika na podstawie polecenia przełożonego, szkolenia takie odbywają się na koszt pracodawcy oraz, w miarę możliwości, w godzinach pracy pracownika. Czas szkolenia odbywanego poza normalnymi godzinami pracy pracownika wlicza się do czasu pracy.
Z przepisów tego artykułu wprost wynika, że uczestnictwo w szkoleniu czy w kursie może się odbywać na polecenie pracodawcy. Tym samym, jeśli zostanie to połączone z wyjazdem poza stałe miejsce pracy, będzie to podróż służbowa.
Inaczej należy jednak traktować wyjazdy w ramach podnoszenia kwalifikacji w rozumieniu art. 1031–1035 Kp. Zgodnie z definicją zawartą w art. 1031 Kp przez „podnoszenie kwalifikacji zawodowych” rozumie się zdobywanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności przez pracownika, z inicjatywy pracodawcy albo za jego zgodą.
Mamy tu zatem dwie sytuacje:
- pracodawca występuje z inicjatywą rozpoczęcia nauki przez pracownika, na co ten wyraża zgodę,
- pracodawca zgadza się na podnoszenie kwalifikacji na wniosek zainteresowanego pracownika.
W obu przypadkach opiera się to na porozumieniu między pracodawcą a pracownikiem, czyli nie na poleceniu służbowym. Jakkolwiek strony mogą ustalić szeroki zakres świadczeń dla pracownika podnoszącego kwalifikacje zawodowe (w tym np. zwrot kosztów przejazdów, noclegów), które będą korzystać ze zwolnień składkowych i podatkowych, to wyjazdy w ramach podnoszenia kwalifikacji nie stanowią podróży służbowych.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych