Zlecenia i umowy B2B zwiększą świadczenia pracownicze
Staż pracy to łączna długość okresów zatrudnienia i innych aktywności (tzw. okresów zaliczalnych), od której jest uzależnione uzyskanie określonego rodzaju uprawnień pracowniczych (m.in. nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego i jego wymiar, długość wypowiedzenia czy też nabycie prawa do dodatków stażowych, nagród jubileuszowych i odpraw oraz ich wysokość). Staż pracy może być ogólny – to łączna długość okresów zaliczalnych u wszystkich pracodawców, bądź zakładowy – u danego pracodawcy.
Nowelizacja z 26.09.2025 r. Kp oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1423) przewiduje nowe okresy aktywności zawodowej (np. wykonywania zlecenia, działalności gospodarczej czy współpracy przy nich) zaliczane do stażu pracy. Określa też, w jaki sposób zainteresowani muszą je udokumentować. Te nowe okresy, z jednym wyjątkiem wskazanym dalej, uwzględnia się zarówno w ogólnym, jak i w zakładowym stażu (do którego liczą się okresy, w których praca była świadczona „na rzecz” danego pracodawcy).
Praca na własny rachunek
Pracodawcy odpowiednio od 1.01.2026 r. (jednostki sektora finansów publicznych) bądź od 1.05.2026 r. (pozostali) będą uwzględniać w stażu pracy okresy prowadzenia przez osobę fizyczną pozarolniczej działalności określonej w art. 8 ust. 6 usus, za które zostały opłacone składki emerytalna, rentowe lub wypadkowe. Trzeba je będzie potwierdzić zaświadczeniem ZUS o odprowadzeniu z tytułu działalności wskazanych składek. Są to okresy, w których osoba fizyczna:
- wykonywała pozarolniczą działalność gospodarczą na mocy ustawy z 6.03.2018 r. Prawo przedsiębiorców (tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 1480) lub innych przepisów szczególnych,
- była twórcą lub artystą,
- wykonywała działalność w zakresie wolnego zawodu w myśl przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym, z której przychody uważa się za pochodzące z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- była wspólnikiem jednoosobowej spółki z o.o., spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej, akcjonariuszem prostej spółki akcyjnej wnoszącym do spółki wkład polegający na świadczeniu pracy lub usług albo komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej,
- prowadziła publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół na mocy ustawy z 14.12.2016 r. Prawo oświatowe (tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 1043).
Ważne: nowelizacja operuje pojęciem „okresów prowadzenia pozarolniczej działalności”, a nie działalności gospodarczej. W konsekwencji pracownicy będą mogli się domagać uwzględnienia w stażu pracy okresów posiadania statusu np. wspólnika jednoosobowej spółki z o.o. czy wspólnika spółki jawnej.
Do nowych okresów zaliczalnych wejdą również te okresy prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, za które przedsiębiorca będący osobą fizyczną opłacał preferencyjne składki, „mały ZUS plus” czy też zrobił to za niego ZUS w ramach tzw. wakacji składkowych. Za okresy te zostały bowiem z racji działalności odprowadzone składki emerytalna i rentowe.
Uwzględniane będą także okresy korzystania przez przedsiębiorcę o statusie osoby fizycznej z tzw. ulgi na start na podstawie art. 18 ust. 1 Prawa przedsiębiorców, w których nie podlegał on ubezpieczeniom emerytalnemu ani rentowym. Zainteresowany udokumentuje je zaświadczeniem ZUS o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego z tego tytułu.
Do stażu pracy będzie się także przyjmować okresy wykonywania pozarolniczej działalności, w których osoba fizyczna nie podlegała na mocy odrębnych przepisów ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (nowy art. 3021 § 3 Kp). Pracownik dowiedzie ich wszelkimi dostępnymi dokumentami, np. wyciągiem z CEIDG czy zaświadczeniami kontrahentów lub z US, bo nowe przepisy milczą na ten temat.
Niepodleganie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z racji działalności na mocy przepisów szczególnych, wchodzi w grę, m.in. gdy indywidualny przedsiębiorca pozostawał w zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych, był objęty koordynacją unijną lub dwustronną czy też wykonywał działalność gospodarczą przed 1999 r.
Ważne: w razie zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych możemy mieć do czynienia z dwoma nowymi okresami zaliczalnymi pokrywającymi się w całości lub tylko częściowo. W takim przypadku do stażu pracy przyjmuje się jeden z nich – korzystniejszy (nowy art. 3021 § 10 Kp).
W czerwcu 2026 r. pan Zenon, pracownik spółki z o.o., składa wniosek o dodanie do stażu pracy okresu prowadzenia działalności gospodarczej od lipca 2021 r. do końca lutego 2024 r., z tytułu której płacił standardowe składki społeczne od 60% prognozowanej średniej płacy. Okres ten częściowo pokrywał się z okresem realizacji przez niego zlecenia w latach 2021 i 2022, za wynagrodzeniem 8000 zł miesięcznie. Zleceniobiorca wykonujący działalność gospodarczą, którego miesięczna podstawa składek społecznych ze zlecenia osiągnie przynajmniej 60% prognozowanej przeciętnej pensji, może wybrać tytuł do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (art. 9 ust. 2a usus). Dlatego za czas zbiegu (lipiec 2021 r.–grudzień 2022 r.) jako tytuł do obowiązkowych składek pan Zenon wskazał umowę zlecenia i w konsekwencji nie musiał ich odprowadzać z racji działalności.
Okresy prowadzenia działalności musi zatem potwierdzić:
- przypadające na okres zbiegu (lipiec 2021 r.–grudzień 2022 r.) – wszelkimi dostępnymi dokumentami, np. wyciągiem z CEIDG,
- w latach 2023 i 2024 – zaświadczeniem ZUS o opłaceniu z tej racji składek emerytalnej i rentowych.
Osoba fizyczna z polskim obywatelstwem, która prowadziła przed 1999 r. działalność gospodarczą na własny rachunek m.in. na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej lub koncesji, była objęta obligatoryjnym ubezpieczeniem społecznym (ustawa z 18.12.1976 r. o ubezpieczeniu społecznym osób prowadzących działalność gospodarczą na własny rachunek i ich rodzin, tekst jedn. DzU z 1989 r. nr 46 poz. 250). Mogła się zwolnić z obligatoryjnej składki na ubezpieczenie społeczne, jeśli jednocześnie:
- była pracownikiem zatrudnionym co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy obowiązującego w danym zawodzie albo
- stosowało się do niej odrębne przepisy o zabezpieczeniu emerytalnym czy ubezpieczeniu społecznym, albo
- miała ustalone prawo do emerytury lub renty.
W lipcu 2026 r. pani Urszula, pracownica spółki komandytowej, ubiega się o włączenie do stażu pracy okresu wykonywania działalności gospodarczej w latach 1995–1997, dzięki czemu uzyska wyższy wymiar urlopu wypoczynkowego – 26 dni roboczych rocznie. Ma do tego prawo, a na udowodnienie wskazanego okresu musi udostępnić wszelkie dostępne dokumenty, np. wyciąg z ewidencji działalności gospodarczej i ewentualnie dowody opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne, jeśli je ma.
Umowy cywilnoprawne
Do okresów zatrudnienia będzie się też przyjmować okresy wykonywania przez osobę fizyczną umowy:
- agencyjnej,
- zlecenia,
- innej o świadczenie usług, do której zgodnie z Kc stosuje się przepisy o zleceniu (dalej umowa zleceniopodobna),
w których podlegała ona ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Pracownik będzie musiał je potwierdzić zaświadczeniem ZUS o podleganiu wskazanym ubezpieczeniom.
Ważne: jeśli chodzi o umowę agencyjną, to należy zwrócić uwagę, że strony tego kontraktu muszą być przedsiębiorcami. Wchodzi więc ona w zakres prowadzonej działalności gospodarczej i z tego tytułu podlega zaliczeniu do stażu pracy. Jeżeli umowę zatytułowaną „umowa agencyjna” zawarła kiedyś osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą, to należy ją sklasyfikować jako umowę zleceniopodobną.
Staż pracy zwiększą także udokumentowane okresy pracy na podstawie wskazanych umów, w których osoba fizyczna nie podlegała na mocy odrębnych przepisów ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Dotyczy to np. umów zlecenia:
- zawartych z uczniami lub studentami do ukończenia 26 lat, bo nie podlegają oni ubezpieczeniom społecznym (art. 6 ust. 4 usus);
- zwolnionych ze składek społecznych z powodu:
- pozostawania w zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych,
- objęcia koordynacją unijną lub dwustronną,
- ich zawarcia przed 1999 r. (rodziły wówczas ewentualny obowiązek ubezpieczenia społecznego, a nie ubezpieczeń emerytalnego i rentowych).
Pracownik musi ich dowieść wszelkimi dostępnymi dokumentami, np. zachowanym egzemplarzem umowy i ewentualnym zaświadczeniem podmiotu zamawiającego, określającym, od kiedy do kiedy trwało zlecenie.
Pan Stanisław, pracownik spółki jawnej, chce w maju 2026 r. ubiegać się o doliczenie do stażu pracy zatrudnienia na zlecenie w latach 2014–2017, świadczonej na terenie Ukrainy. Przez pierwsze 36 mies. był wówczas objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi w Polsce, a w 2017 r. ubezpieczeniami ukraińskimi (art. 7 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Ukrainą o zabezpieczeniu społecznym, sporządzonej w Kijowie 18.05.2012 r., DzU z 2013 r. poz. 1373). Pracodawca powinien uhonorować wniosek pracownika, pod warunkiem że ten ostatni udokumentuje pierwsze 36 mies. pracy na zlecenie zaświadczeniem ZUS o podleganiu ze zlecenia ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym w Polsce, a czwarty rok – wszelkimi dostępnymi dokumentami, np. zaświadczeniem firmy zatrudniającej o okresie trwania umowy zlecenia oraz ewentualnym zaświadczeniem Funduszu Ubezpieczeń Społecznych Ukrainy o opłaceniu za ten rok składek na Ukrainie.
Pozostałe okresy zaliczalne
Do stażu pracy będzie się też kwalifikować okresy pozostawania osobą współpracującą z osobą fizyczną wykonującą:
- pozarolniczą działalność gospodarczą (także objętą ulgą na start), za jakie zostały opłacone składki emerytalna, rentowe lub wypadkowe,
- umowę agencyjną, zlecenia lub zleceniopodobną, objętą ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi.
Okresy te pracownik udowodni zaświadczeniami ZUS: w pierwszym przypadku o opłaceniu składek z racji współpracy przy prowadzeniu działalności, a w drugim – o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu współpracy przy wykonywaniu umowy zlecenia lub zleceniopodobnej.
W stażu pracy będzie się też uwzględniać okresy współpracy, w których współpracownik na mocy przepisów odrębnych nie podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Trzeba będzie ich dowieść wszelkimi dostępnymi dokumentami, np. zaświadczeniem osoby, na rzecz której odbywała się współpraca.
Za osobę współpracującą uznaje się małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione, rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z wykonawcą lub przedsiębiorcą we wspólnym gospodarstwie domowym oraz współpracują przy realizacji tych aktywności – z wyjątkiem osoby zatrudnionej na umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego (art. 8 ust. 11 usus).
W stażu pracy będzie się również uwzględniać okresy sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem przez osobę współpracującą albo zawieszenia pozarolniczej działalności gospodarczej w celu sprawowania takiej opieki, za które zostały opłacone składki emerytalna i rentowe. Na potwierdzenie należy dostarczyć zaświadczenie ZUS o zapłacie składek.
Ponadto do okresów zatrudnienia będzie się kwalifikować okresy:
- pozostawania członkiem rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych, w jakich osoba fizyczna:
- podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym – po przedstawieniu zaświadczenia ZUS o podleganiu ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym,
- na mocy przepisów odrębnych nie podlegała ubezpieczeniom emerytalnemu ani rentowym – po przedstawieniu wszelkich dostępnych dowodów, np. zaświadczenia spółdzielni o czasie trwania członkostwa;
- wykonywania innej niż zatrudnienie pracy zarobkowej za granicą u pracodawcy zagranicznego, po przedstawieniu wszelkich dostępnych dowodów – np. zaświadczenia zagranicznego pracodawcy czy wystawionego przez tamtejszy odpowiednik ZUS;
- służby w Straży Marszałkowskiej i w Służbie Celno-Skarbowej.
Zaświadczenia z ZUS
Zaświadczenia potwierdzające nowe okresy zaliczalne, a ściślej – opłacanie składek emerytalnej, rentowych lub wypadkowej albo podleganie ubezpieczeniom społecznym lub tylko zdrowotnemu, ZUS wyda jedynie na wniosek zgłoszony w postaci elektronicznej za pośrednictwem profilu informacyjnego e-ZUS. Wniosek musi pochodzić od osoby bezpośrednio zainteresowanej wliczeniem nowych okresów, tj. od pracownika. ZUS umieści sporządzone zaświadczenie na jej profilu informacyjnym i poinformuje o tym e-mailem. Specjalnie opracowane formularze wniosków mają być dostępne na profilach informacyjnych ubezpieczonych od 1.01.2026 r.
Kiedy do stażu ogólnego, a kiedy do zakładowego
Zgodnie z nowelizacją nowe, prawidłowo udokumentowane okresy zaliczalne trzeba będzie przyjmować przede wszystkim do tzw. ogólnego stażu pracy, tzn. uzbieranego we wszystkich dotychczasowych zakładach pracy. Zależy od niego wiele uprawnień pracowniczych, np.:
- nabycie prawa do urlopu wypoczynkowego i jego wymiar,
- uzyskanie prawa do świadczeń powszechnie obowiązujących u pracodawców z sektora finansów publicznych i ich wysokość; mowa tu o dodatkach stażowych (często nazywanych dodatkami za wieloletnią pracę czy wysługę lat), nagrodach jubileuszowych oraz odprawach emerytalnych i rentowych.
Obecnie (przed wejściem nowelizacji w życie) kwalifikuje się do niego zakończone okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na przerwy w nich, sposób rozstania stron oraz okresy zaliczane na podstawie przepisów szczególnych (np. służbę wojskową, pracę w gospodarstwie rolnym czy pewne okresy nauki).
Z kolei od tzw. zakładowego stażu pracy, tj. nabytego u konkretnego pracodawcy, zależą m.in.:
- długość okresu wypowiedzenia,
- wysokość odprawy z racji zwolnienia z pracy z przyczyn niedotyczących pracownika,
- nabycie prawa do trzynastej pensji (w jednostkach sektora finansów publicznych),
- wysokość odprawy pośmiertnej,
- uzyskanie prawa lub poziom świadczeń określonych w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie wynagrodzenia lub układzie zbiorowym pracy.
W świetle nowelizacji dany pracodawca będzie musiał uwzględnić w zakładowym stażu pracy nowe okresy zaliczalne, z wyjątkiem sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem, jeśli podczas nich pracownik świadczył pracę na jego rzecz (nowy art. 3021 § 8 Kp).
Dzięki takiemu sformułowaniu do stażu pracy będą się też wliczać okresy świadczenia usług na zlecenie nawiązane z podmiotem trzecim, ale faktycznie wykonywanych na rzecz byłego zakładu pracy. Budzi ono jednak wątpliwości interpretacyjne. Pojawia się np. pytanie, czy indywidualny przedsiębiorca, który w danym miesiącu wystawił 3 faktury dla kontrahenta, u którego się następnie zatrudnił, może dowodzić, że świadczył pracę na jego rzecz, a jeśli tak – to czy przez cały miesiąc, czy tylko w niektórych dniach.
2 lata na udokumentowanie
Nowelizacja daje osobom pozostającym w zatrudnieniu 1.01.2026 r. – u pracodawców z sektora finansów publicznych, oraz 1.05.2026 r. – u pozostałych, 24 mies. na udokumentowanie nowych okresów zatrudnienia, zaliczanych do stażu pracy. W pierwszym przypadku okres ten przypada zatem na lata 2026 i 2027, a w drugim trwa od 1.05.2026 do 30.04.2028 r. W tym czasie wskazani pracownicy muszą udowodnić nowe okresy zaliczalne przebyte przed wejściem nowelizacji w życie – pod rygorem utraty możliwości przeliczenia uprawnień i świadczeń pracowniczych. Jeśli przedstawią wymagane dowody, pracodawca zgodnie z opisanymi zasadami ma obowiązek je uwzględnić w stażu pracy i w konsekwencji przeliczyć uprawnienia/świadczenia pracownicze. Dostarczenie dokumentów po terminie oznacza, że prawo bezpowrotnie przepadnie.
Ważne: osoby przyjęte do pracy przez pracodawcę z sektora finansów publicznych od 2.01.2026 r., a przez prywatnych – od 2.05.2026 r., nie są ograniczone żadnymi limitami czasowymi na dowiedzenie nowych okresów zaliczalnych, choćby zaistniałych przed tą datą. Mogą zatem potwierdzić je w dowolnym momencie, nawet po kilku latach od rozpoczęcia zatrudnienia.
Przeliczenia stażowe
Na mocy art. 5 nowelizacji uprawnienia pracownicze wynikające z wliczenia nowych okresów do stażu pracy przysługują od dnia nabycia do nich prawa, jednak nie wcześniej niż odpowiednio od 1.01.2026 r. – u pracodawców z sektora finansów publicznych, oraz od 1.05.2026 r. – u pracodawców prywatnych. Dokonując przeliczeń stażowych, w celu uwzględnienia nowych okresów, pracodawca powinien mieć na uwadze poniższe zasady:
1. Wliczeniu do stażu pracy podlegają nowe okresy zaliczalne (np. pracy na zlecenie bądź na własny rachunek) przebyte nawet przed dniem wejścia nowelizacji w życie (tj. odpowiednio przed 1.01.2026 lub przed 1.05.2026 r.), bez żadnego wstecznego ograniczenia czasowego (nawet jeśli zaistniały np. 30 lat temu).
2. Nowe okresy dodaje się do stażu pracy tylko pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania przez pracownika.
3. Przeliczone (tj. zwykle podwyższone) uprawnienia albo świadczenia należą się pracownikom od dnia nabycia do nich prawa, jednak nie wcześniej niż odpowiednio od 1.01.2026 lub od 1.05.2026 r. Owszem przysługują im ewentualnie wsteczne wyrównania (z uwzględnieniem okresu przedawnienia), ale nie mogą się one cofnąć poza wskazane daty. Przypomnijmy, że roszczenie ze stosunku pracy ulega przedawnieniu zasadniczo z upływem 3 lat od dnia, w którym stało się wymagalne (art. 291 Kp).
Pan Ireneusz, pracownik prywatnego przedsiębiorstwa, zamierza wystąpić w maju 2026 r. o zaliczenie mu do ogólnego stażu pracy 5 lat pracy na zlecenie, co spowoduje podniesie wymiaru jego urlopu wypoczynkowego z 20 do 26 dni roboczych. Pan Ireneusz nabędzie prawo do 26 dni urlopu za 2026 r., ale nie do przeliczenia jego uprawnień urlopowych za 3 lata wstecz (nowelizacja pozwala się cofnąć maksymalnie do 1.05.2026 r.).
Pani Regina zostanie przyjęta do pracy w prywatnej firmie od 1.07.2026 r., a w styczniu 2030 r. doniesie prawidłowe zaświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w latach 2020–2023. Wliczając nowy okres do stażu pracy, kadrowa zauważy, że już za 2027 r. pani Regina powinna skorzystać z 26 dni urlopu wypoczynkowego. Pracodawca musi przeliczyć jej uprawnienia urlopowe, uwzględniając okres przedawnienia, byle nie głębiej wstecz niż do 1.05.2026 r. W styczniu 2030 r. urlopy za lata 2027–2029 nie ulegną jeszcze przedawnieniu (w myśl wyroku SN z 11.04.2001 r., I PKN 367/00 przedawnienie urlopu wypoczynkowego biegnie począwszy od 1 października następnego roku kalendarzowego po tym, w którym zainteresowany nabył prawo do urlopu). Pracodawca powinien udzielić pani Reginie po 6 dni urlopu za lata 2027–2029 oraz po 26 dni urlopu za 2030 r. i kolejne lata.
Pan Wojciech jest zatrudniony w prywatnym przedsiębiorstwie, wypłacającym pracownikom dodatki stażowe (na takich samych zasadach jak dotyczące pracowników samorządowych). W czerwcu 2026 r. zamierza wnioskować o włączenie do stażu pracy 3 lat posiadania statusu współpracownika indywidualnego przedsiębiorcy, co zwiększy dodatek z 7% do 10% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Pracownikowi samorządowemu po 5 latach pracy przysługuje dodatek za wieloletnią pracę, w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Wzrasta on o 1% za każdy kolejny rok pracy aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego (art. 38 ust. 1 i 5 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych, tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 1135). Okresy pracy mierzy się ogólnym stażem pracy. Dlatego pracodawca powinien wypłacać panu Wojciechowi zwiększony do 10% dodatek od lipca 2026 r., z wyrównaniem od 1.05.2026 r., czyli za 2 mies.
Ważne: nowe okresy zaliczalne nie wydłużą okresu wypowiedzenia trwającego odpowiednio 1.01.2026 i 1.05.2026 r. (art. 8 nowelizacji).
Nagrody jubileuszowe w budżetówce
Pragmatyki służbowe mają własne regulacje określające, jak ustalać prawo i wysokość nagród jubileuszowych pracowników jednostek sektora finansów publicznych, po wejściu w życie przepisów wprowadzających nowe okresy zaliczane do stażu pracy (odsyłają one do rozporządzeń wykonawczych dotyczących nagrody jubileuszowej, które te właśnie zasady wprowadzają). Zgodnie z nimi, gdy w dniu wejścia w życie tych przepisów:
- upływa okres uprawniający pracownika do dwóch lub więcej nagród jubileuszowych, wypłaca mu się tylko jedną – najwyższą,
- pracownik ma okres zatrudnienia (wraz z innymi okresami wliczanymi do tego okresu) dłuższy niż wymagany do nagrody jubileuszowej danego stopnia, a w ciągu 12 mies. od tego dnia upłynie okres uprawniający go do nabycia nagrody jubileuszowej wyższego stopnia, nagrodę niższą wypłaca się w pełnej wysokości, a w dniu nabycia prawa do nagrody wyższej – różnicę między kwotą nagrody wyższej a kwotą nagrody niższej.
Pani Luiza, pracowniczka jednostki sektora finansów publicznych, 1.01.2026 r. będzie mieć 24 lata 5 mies. i 3 dni okresów zaliczalnych, a na początku lutego 2026 r. przedstawi dowody potwierdzające 10 lat i 3 mies. nowych okresów zaliczalnych (praca na zlecenie i w ramach B2B). W rezultacie na 1.01.2026 r. wykaże się ona 34 latami 8 mies. i 3 dniami ogólnego stażu pracy, a w maju 2026 r. uzyska prawo do nagrody kolejnego szczebla. Dlatego w lutym pracodawca powinien jej wypłacić nagrodę jubileuszową za 30-lecie pracy (150% wynagrodzenia miesięcznego), a w maju 2026 r. – wyrównanie do nagrody za 35-lecie, tj. 50% wynagrodzenia miesięcznego.
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych