Praca w porze nocnej
Pora nocna powinna zostać określona w:
- układzie zbiorowym pracy,
- regulaminie pracy,
Pora nocna powinna zostać określona w:
- układzie zbiorowym pracy,
- regulaminie pracy,
- pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia przekazywanej każdemu z pracowników przez pracodawcę nie później niż w terminie 7 dni od dnia dopuszczenia pracownika do pracy – jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub układ nie reguluje pory nocnej.
Pracodawca zatrudnia 25 pracowników i nie wydał regulaminu pracy. Kwestie związane z czasem pracy uregulował w obwieszczeniu (obowiązek jego wydania dotyczy każdego pracodawcy nieobjętego układem zbiorowym pracy i niewydającego regulaminu pracy), w którym m.in. określił porę nocną. W informacji o warunkach zatrudnienia trzeba nadal wskazać porę nocną. Zgodnie z art. 29 § 3 lit. m Kp, w przypadku gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy, w informacji tej ma informować o porze nocnej. Określenie jej w obwieszczeniu o czasie pracy nic w tym zakresie nie zmienia.
Za prawnie dopuszczalne należy uznać uregulowanie pory nocnej w umowie o pracę. Pracodawca i pracownik mogą w umowie ustalić wiele kwestii, w tym te, które co do zasady określa jednostronnie pracodawca (system czy rozkład czasu pracy). Musiałoby to jednak opierać się na zgodzie stron, wyrażonej w chwili zawierania umowy lub przy późniejszej jej zmianie (porozumienie zmieniające). Trzeba pamiętać, że ustalona umownie pora nocna obowiązywałaby w stosunku do tego pracownika także w razie zmian prawa wewnętrznego. Takie rozwiązanie jest zatem niepraktyczne dla pracodawcy.
Pracujący w nocy
W myśl Kp pracownikiem pracującym w nocy jest osoba, której:
- rozkład czasu pracy obejmuje w każdej dobie co najmniej 3 godz. pracy w porze nocnej lub
- co najmniej 1/4 czasu pracy w okresie rozliczeniowym przypada na porę nocną.
Wyodrębnienie tej grupy pracowników jest o tyle istotne, że gdy wykonują prace szczególnie niebezpieczne albo związane z dużym wysiłkiem fizycznym lub umysłowym, ich czas pracy nie może przekraczać 8 godz. na dobę.
Ograniczenia tego nie stosuje się:
- jeżeli pracujący w nocy nie wykonuje ww. prac,
- do pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy lub
- jeśli zachodzi konieczność prowadzenia akcji ratowniczej w celu ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, ochrony mienia lub środowiska albo usunięcia awarii.
Wykaz prac wymagających stosowania dobowego ograniczenia wymiaru czasu pracy nocnej określa pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a gdy w zakładzie pracy nie ma związku zawodowego – z wybranymi w tym celu przedstawicielami pracowników. Uwzględnia się przy tym konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia pracowników. Ustalając wykaz, należy także zasięgnąć opinii lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami – lekarz powinien zaopiniować wykaz przed wprowadzeniem go w życie.
Ograniczenia pracy w nocy
Pracy w porze nocnej nie mogą wykonywać:
- kobiety w ciąży (art. 178 § 1 Kp),
- pracownice (lub pracownicy) opiekujący się dzieckiem do lat 8, bez ich zgody (art. 178 § 2 Kp),
- pracownicy młodociani (art. 203 Kp),
- pracownicy niepełnosprawni – w tym przypadku zgodę na pracę w godzinach nocnych może wyrazić lekarz; zakaz nie dotyczy także pracowników niepełnosprawnych zatrudnionych przy pilnowaniu.
Pracownik zatrudniony jako portier uzyskał lekki stopień niepełnosprawności. Czy aby mógł pracować w nocy, musi dostarczyć zgodę lekarza?
Czas pracy osoby niepełnosprawnej jest uzależniony od orzeczonego stopnia niepełnosprawności i wynosi:
- maksymalnie 8 godz. na dobę i 40 godz. tygodniowo – w przypadku lekkiego stopnia niepełnosprawności,
- maksymalnie 7 godz. na dobę i 35 godz. tygodniowo – w przypadku znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.
Bez względu na stopień niepełnosprawności pracownicy niepełnosprawni nie mogą być zatrudniani w godzinach nadliczbowych i w porze nocnej.
Postanowienia te – dotyczące norm czasu pracy, nadgodzin i pracy w porze nocnej – nie dotyczą:
- osób niepełnosprawnych zatrudnionych przy pilnowaniu,
- sytuacji gdy – na wniosek niepełnosprawnego pracownika – lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarz sprawujący opiekę nad tą osobą wyrazi na to zgodę; konieczny jest wniosek zatrudnionej osoby.
Ustawa z 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. DzU z 2024 poz. 44) nie precyzuje pojęcia „pracy przy pilnowaniu”. Można się posłużyć posiłkowo definicją „ochrony mienia” (jest to pojęcie zbliżone do „pilnowania”) zawartą w ustawie z 22.08.1997 r. o ochronie osób i mienia (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 1995). Polega ona na działaniach zapobiegających przestępstwom i wykroczeniom przeciwko mieniu, a także przeciwdziałających powstawaniu szkody wynikającej z tych zdarzeń oraz niedopuszczających do wstępu osób nieuprawnionych na teren chroniony. Praca portiera obejmuje jak najbardziej ochronę obiektu – nadzór i umożliwienie wstępu do obiektu, weryfikację uprawnień do wstępu itp. Możliwe jest zakwalifikowanie tej pracy jako pracy przy pilnowaniu, a tym samym bez konieczności uzyskania zgody lekarza osoba niepełnosprawna może pracować w porze nocnej.
Przez „zakazane zatrudnienie w nocy” należy rozumieć zarówno planowaną pracę w nocy, jak i zlecanie takiej pracy w godzinach nadliczbowych.
Określenie pory nocnej
Pora nocna to 8 kolejnych godzin przypadających w przedziale 21.00–7.00. Wyznaczone godziny nocne:
- w pełni muszą się mieścić w tym przedziale (nieprawidłowe byłoby np. określenie pory nocnej od 23.30 do 7.30),
- muszą być czasem ciągłym (niedopuszczalne byłoby określenie pory nocnej np. od 21.00 do 1.00 i od 3.00 do 7.00 – łącznie 8 godz. we wskazanym przedziale, ale nie kolejne 8 godz.),
- nie muszą się rozpoczynać i kończyć o pełnych godzinach (najczęściej przyjmuje się przedziały 21.00–5.00, 22.00–6.00, 23.00–7.00, ale jak najbardziej dopuszczalne – w związku z przyjętą organizacją pracy – byłoby określenie pory nocnej np. od 22.30 do 6.30 czy od 21.45 do 5.45).
Wybór pory nocnej powinien się opierać na przyjętej organizacji pracy.
Pracownicy pracują w firmie X w systemie zmianowym na trzy zmiany: 6.00–14.00, 14.00–22.00 i 22.00–6.00. Jedynym właściwym rozwiązaniem jest w tym przypadku wyznaczenie pory nocnej przypadającej w pełni na godziny, w których pracuje trzecia zmiana (22.00–6.00).
Bazując na tym dosyć oczywistym przykładzie, zastanówmy się nad skutkami przyjęcia u pracodawcy X pory nocnej w innym przedziale, np. 21.00–5.00. Nie byłoby to niezgodne z przepisami, nocna zmiana może częściowo wykraczać poza porę nocną, jedna ze zmian „dziennych” może o nią zahaczać. Powstawałby jednak potencjalnie duży problem organizacyjny. Pracodawca X nie mógłby bowiem zatrudniać ani na II, ani na III zmianie nikogo, kto nie może pracować w nocy (kobiety w ciąży, niepełnosprawni, jeżeli nie mają zgody lekarza, pracownicy opiekujący się dzieckiem do lat 8, jeśli nie wyrazili na to zgody). Osoby te mogą pracować w różnych rozkładach, nie jest w stosunku do nich wyłączona praca zmianowa. Taka zaś pora nocna skutkowałaby wyłączeniem ich wszystkich z możliwości planowania pracy na innej zmianie niż I.
Jasne jest też to, że jeżeli pracodawca stosuje np. stały rozkład z pracą w godz. 6.00–14.00, to określenie pory nocnej na godz. 23.00–7.00 byłoby co najmniej mało logiczne, a mówiąc dosadnie – kompletnie pozbawione sensu, skutkując koniecznością wypłaty codziennego dodatku za godzinę pracy w nocy i faktycznym skróceniem czasu pracy dla osób, które w nocy pracować nie mogą.
Ustalając godziny pory nocnej, należy jednak także przeanalizować ryzyka związane ze stosowanymi rozkładami czasu pracy.
Pracodawca zatrudnia pracowników w stałym rozkładzie 7.00–15.00 oraz pewną grupę na podstawie harmonogramów (planując pracę w granicach od 7.00 do 21.00). Na pierwszy rzut oka najtrafniejszą wydaje się pora nocna 22.00–6.00, bo z jednej strony godzina jej rozpoczęcia jest oddalona od najpóźniejszej rozkładowej godziny zakończenia pracy, z drugiej – godzina zakończenia jest również oddalona od najwcześniejszej godziny rozpoczynania pracy. Dobrze jednak byłoby przeanalizować ewidencje czasu pracy pracowników, sprawdzając, w jakich przedziałach godzinowych najczęściej wykonywana jest praca w godzinach nadliczbowych – czy nie okaże się, że prawie wcale nie ma dodatkowej pracy przed godz. 7.00, a stosunkowo często pracownicy zostają godzinę lub dwie po 21.00.
W powyższych przykładach nie chodzi o to, by pracownicy nie pracowali w nocy. Nie chodzi też w głównej mierze o „oszczędność” na dodatku za pracę w nocy, ale przede wszystkim o ograniczenia. Może być tak, że pracownik niepełnosprawny ma zgodę lekarza na pracę w godzinach nadliczbowych, a nie na pracę w nocy. Wówczas w przykładzie powyżej mógłby zostać po godz. 21.00 w pracy, ale przy porze nocnej 22.00–6.00 – tylko godzinę.
Reasumując: przy ustalaniu pory nocnej należy przeanalizować zarówno stosowane u pracodawcy rozkłady czasu pracy, jak i najczęstsze pory doby, w jakich jest wykonywana praca nadliczbowa, i wybrać przedział, który w miarę możliwości nie przypada na godziny rozkładowo planowanej pracy dla żadnej grupy pracowników, a także daje pewien margines oddalający porę nocną od godzin zwykłej pracy. Przykładowo przy rozkładach stałych 7.00–15.00 trafniejsza będzie pora nocna 21.00–5.00 niż 22.00–6.00. Co do zasady, po godz. 21.00, a nawet po 20.00 dodatkowa praca nie powinna się pojawiać, bo ograniczałaby prawo do odpoczynku dobowego, ale może się zdarzyć, że będzie zlecona nieco przed godz. 6.00).
Bywa że pracodawca nie określił pory nocnej (np. regulamin pracy nie zawiera stosownych zapisów) przez przeoczenie lub przyjęcie, że skoro nie zatrudnia pracowników w nocy, to nie ma takiej potrzeby. Po pierwsze, oznacza to nieuregulowanie obowiązkowego aspektu organizacji pracy (kontrolujący inspektor PIP nakaże uzupełnienie regulaminu). Po drugie, nie oznacza to braku pory nocnej w zakładzie pracy – w takich przypadkach należy przyjąć, że cały przedział od 21.00 do 7.00 stanowi porę nocną z wszystkimi tego konsekwencjami.
Ważne: Przepisy powszechnie obowiązujące nie ograniczają liczby dni pracy z rzędu, w których rozkład czasu pracy pracownika przewiduje pracę w porze nocnej.
Więcej niż jedna pora nocna
Nie ma przeciwwskazań prawnych do tego, by pracodawca wprowadził więcej niż jedną porę nocną. Regulamin pracy może zawierać inne postanowienia dotyczące godzin granicznych pory nocnej np. dla pracowników ochrony, pracowników produkcji, administracji czy przedstawicieli handlowych. Uzasadnieniem mogą być różne rozkłady czasu pracy stosowane dla tych grup pracowników, które znacząco utrudniają zastosowanie jednej pory nocnej. Istotne jest, by regulamin wyraźnie przyporządkowywał dany przedział czasowy do danej grupy pracowników (przez odniesienie do komórek organizacyjnych, stanowisk, rodzajów prac).
Pracodawca zatrudnia pracowników w kilku grupach zawodowych:
- pracownicy administracji ze stałym rozkładem 8.00–16.00,
- pracownicy produkcji – pracują na trzy zmiany: 5.00–13.00, 13.00–21.00, 21.00–5.00,
- serwisanci – pracują według harmonogramów, w których praca planowana jest w przedziale od 6.00 do 22.00.
Wyznaczenie jednej pory nocnej byłoby problematyczne. Pora nocna 22.00–6.00 byłaby poza czasem zmian serwisantów, ale częściowo przypadałaby na dwie zmiany pracowników produkcji (III i I). Przyjęcie pory nocnej 21.00–5.00 byłoby wprost powiązane ze zmianami pracowników produkcji (w pełni przypadałaby na III zmianę), ale serwisanci pracujący wieczorem „wchodziliby” w porę nocną. Przyjęcie dwóch pór nocnych (21.00–5.00 dla produkcji i 22.00–6.00 dla pozostałych pracowników) byłoby najtrafniejszym rozwiązaniem.
Dodatek
Za pracę w przyjętej u pracodawcy porze nocnej przysługuje dodatek do wynagrodzenia – 20% stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w czasie wykonywania pracy w nocy. Na wysokość dodatku nie wpływa kwota wynagrodzenia zasadniczego pracownika. W przepisach wewnętrznych obowiązujących u danego pracodawcy mogą być przewidziane bardziej korzystne zasady jego naliczania.

Dodatek jest niezależny od innych świadczeń, w tym rekompensujących pracę nadliczbową. Pracownik, który pracuje w nocy w nadgodzinach, ma prawo do wynagrodzenia za przepracowany czas, dodatku za pracę w nocy oraz rekompensaty nadgodzin 100-proc. dodatkiem lub czasem wolnym.
Niepełna godzina, przełom miesięcy lub lat
Dodatek przysługuje nie tylko za pełną godzinę pracy w porze nocnej, lecz także za każdy czas przepracowany w przedziale godzinowym uznanym w danym zakładzie pracy za porę nocną.
W styczniu 2025 r. pracownik jednego dnia został na polecenie przełożonego 20 min dłużej w pracy, co w pełni przypadło na porę nocną. Za ten czas przysługuje mu dodatek w wysokości 1,85 zł (1/3 z 5,55 zł).
Pracownicy rozpoczynają pracę o godz. 6.00, pracują według harmonogramów, w których maksymalna godzina zakończenia pracy jest określana na 22.00. Pora nocna została oznaczona na 22.00–6.00. W regulaminie pracy wskazano, że praca może być planowana między 6.00 a 22.00. Musimy ustalić inny rozkład przynajmniej z jednym pracownikiem – konieczne jest, by ktoś wcześniej otworzył firmę, umożliwił wstęp innym pracownikom, dostawcom itp. Pracownik chce się na to zgodzić. Ustaliliśmy, że złoży wniosek o indywidualny rozkład 5.30–13.30. Co jednak z porą nocną?
Zmiana rozkładu na wskazany powyżej jest możliwa na wniosek pracownika (art. 142 Kp). Praca częściowo w nocy może być świadczona nawet codziennie. Nie nastąpi jednak zmiana godzin pory nocnej, a zatem pracownik będzie otrzymywać za każdy dzień pracy dodatkowo 1/2 dodatku za pracę w nocy (za pół godziny – 5.30–6.00).
Wysokość dodatku odnoszona jest do czasu, w którym przypadała praca w nocy. Skutkuje to często koniecznością ustalenia dwóch wysokości dodatków w przypadku pracy na nocnej zmianie na przełomie miesięcy kalendarzowych. Nie można do obliczeń przyjąć wymiaru dodatku w miesiącu rozpoczęcia zmiany – nie rozlicza się go według doby pracowniczej (24 godz. liczone od godziny rozpoczęcia pracy zgodnie z obowiązującym pracownika rozkładem czasu pracy).
Pracownik ma nocną zmianę (22.00–6.00) na przełomie 31 stycznia i 1 lutego 2025 r. Pora nocna w firmie obowiązuje w godz. 22.00–6.00. Dodatek za 2 godz. nocne przepracowane w styczniu (22.00–0.00) wynosi 11,10 zł (2 × 5,55 zł), a za 6 godz. pracy w nocy przypadających od 0.00 do 6.00 1 lutego – 34,98 zł (6 × 5,83 zł).
Jeżeli praca w nocy przypada w noc sylwestrową, to także obowiązuje inna kwota podstawy naliczania dodatku za czas do północy i po północy, już 1 stycznia.
Ryczałt za pracę w nocy
Kp w art. 1518 § 2 daje możliwość zastąpienia rekompensaty pieniężnej pracy w porze nocnej (dodatku) ryczałtem. Dotyczy to pracowników wykonujących stale pracę poza zakładem pracy. Wysokość ryczałtu powinna odpowiadać przewidywanemu wymiarowi pracy w godzinach nadliczbowych lub pracy w porze nocnej.
Wprowadzenie ryczałtu odnosi wprost dwa wymierne dla pracodawcy skutki:
- nie będzie konieczne rozliczanie każdej nadgodziny lub pracy w nocy,
- zostanie ograniczony zakres prowadzonej ewidencji czasu pracy.
Ryczałty nie mogą być ustanowione dla wszystkich pracowników. Warunkiem umożliwiającym ich wprowadzenie jest stałe wykonywanie pracy poza zakładem pracy. W takich bowiem przypadkach rozliczanie faktycznego czasu przepracowanego przez pracownika może być utrudnione. Wszelkie prace standardowo wykonywane „na miejscu”, bez względu na rodzaj realizowanych obowiązków, wykluczają tę możliwość.
[1] Kodeks pracy. Komentarz, A. Sobczyk (red.), Warszawa 2020, Legalis/el, komentarz do art. 1511 Kp.
Stałe wykonywanie pracy poza zakładem pracy to sytuacje, w których pracownik periodycznie, regularnie wykonuje większość swoich obowiązków (w ujęciu czasowym) poza siedzibą pracodawcy. Nie musi to jednak oznaczać całkowitego braku kontaktu z zakładem pracy ani tego, że pracownik w ogóle nie może wykonywać pracy na terenie zakładu pracy. Chodzi tu bowiem o pracę, przy której zasadnicza część obowiązków pracownika, wynikająca z jego typowych zadań lub z zadań charakterystycznych dla danego stanowiska pracy, musi być wykonywana poza zakładem pracy[1].
Wymóg „stałości” nie jest równoważny z wymogiem, aby praca była wykonywana poza zakładem „bez przerwy” czy też „wyłącznie”. Częściowe wykonywanie pracy w zakładzie nie jest przeszkodą do stosowania powołanych przepisów. Wystarczy, że są to powtarzające się, zaplanowane okresy pracy poza zakładem pracy (wyrok SN z 12.11.2009 r., III PK 44/09).
Pracownik poza pracą w biurze pracuje w każdym miesiącu 3 lub 4 dni w terenie. Pomimo pewnej regularności pracy poza zakładem pracy, zasadnicza część obowiązków nie jest wykonywana „w terenie”. Występuje powtarzalność pracy poza siedzibą pracodawcy, ale jedynie drobna część obowiązków jest realizowana w ten sposób. Należy uznać, że nie zostały spełnione przesłanki ustalenia ryczałtowego rozliczenia pracy w porze nocnej.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych