Rozliczenie delegacji (cz. II) – ryczałty na jazdy miejscowe
Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia delegacyjnego w uzasadnionych przypadkach pracownik składa pisemne oświadczenie o okolicznościach mających wpływ na prawo do diet, ryczałtów, zwrot innych kosztów podróży lub ich wysokość. Określenie przez pracownika, czy ponosił (czy nie) wydatki na jazdy miejscowe, jest istotne dla ustalenia prawa do ryczałtów, stąd jako standard należy przyjąć wymóg złożenia takiego oświadczenia (może być ono zawarte w treści samego druku rozliczenia wyjazdu).
Jakkolwiek ryczałt jest kwotą niezbyt wygórowaną, w każdym przypadku trzeba ocenić, czy przysługuje, czy nie. Jego wypłata wówczas, gdy pracownik nie ponosi kosztów jazd miejscowych, byłaby wypłatą świadczenia niezgodnie z rozporządzeniem delegacyjnym, a co za tym idzie, kwota wypłacona z tego tytułu nie korzystałaby ze zwolnień podatkowo-ubezpieczeniowych, a ponadto u pracodawcy będącego jednostką finansów publicznych taka wypłata stanowiłaby naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
[1] O rozliczaniu diet należnych za czas podróży służbowej na terenie kraju była mowa w „Rachunkowości” nr 2/2024.
W związku z podróżą służbową pracownik otrzymuje diety[1] oraz zwrot kosztów:
- przejazdów,
- dojazdów środkami komunikacji miejscowej (przy czym w delegacji krajowej jest to jeden ryczałt, w delegacji zagranicznej dwa ryczałty),
- noclegów,
- innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.
Wysokość i zasady ich naliczania reguluje rozporządzenie MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 2190, dalej rozporządzenie delegacyjne).
U pracodawcy spoza sfery budżetowej regulacje w tym zakresie – odmienne niż te, które zawarto w ww. rozporządzeniu – mogą wynikać z postanowień wewnętrznych (układ zbiorowy, regulamin wynagradzania) albo z umów o pracę. Regulacje wewnętrzne rzadko jednak odnoszą się do rozliczeń jazd miejscowych. Także pracodawca „pozabudżetowy” najczęściej opiera się w tym zakresie wprost na przepisach rozporządzenia delegacyjnego.
Wymienione należności z tytułu podróży służbowych są wolne od PIT (art. 21 ust. 1 pkt 16 updof) i nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (§ 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego) – do wysokości określonej w rozporządzeniu delegacyjnym.
Rozliczenie kosztów przejazdów miejscowych, zarówno w przypadku wyjazdów krajowych, jak i zagranicznych, odbywa się – co do zasady – w formie wypłaty ryczałtów, pracownik może też wnioskować o zwrot faktycznie poniesionych kosztów. W zależności od rodzaju delegacji (krajowa czy zagraniczna) występują jednak różnice nie tylko w wysokości ryczałtów, lecz także w sposobie ich ustalenia oraz katalogu sytuacji, w których nie przysługują.
Sposób udokumentowania
Jeżeli rozliczenie kosztów przejazdów miejscowych opiera się na ryczałcie, pracownik nie dołącza do rozliczenia delegacji żadnych dokumentów. Składa jedynie oświadczenie, że nie występowały sytuacje wyłączające prawo do ryczałtu. Jeśli zwrot obejmuje faktycznie poniesione wydatki (nie ma formy ryczałtu), pracownik dołącza do rozliczenia dowody potwierdzające poniesienie wydatku – rachunek/paragon na przejazd taksówką czy bilety komunikacji miejskiej.
Za zgodą pracodawcy pracownik miał mieć rozliczone jazdy miejscowe podczas podróży służbowej na podstawie zakupionych biletów. Po powrocie przedstawił 20 nieskasowanych biletów.
Przejazd komunikacją miejską wymaga posiadania oraz skasowania biletu. Nieskasowanie przez pracownika biletu byłoby niewypełnieniem warunków umowy przewozu. Rodzi zatem uzasadnione domniemanie, że w rzeczywistości nie przemieszczał się on środkiem komunikacji lokalnej w miejscowości docelowej.
Bilet nabyty, ale nieskasowany nie może być traktowany jako potwierdzenie poniesienia kosztu przejazdu, a jedynie potwierdzenie nabycia takiego biletu. Zwrot kosztów zakupu biletów może zostać w takiej sytuacji zakwestionowany przez organ kontrolny, szczególnie że nie jest to jeden „zaplątany” bilet w grupie biletów skasowanych, lecz plik biletów jedynie nabytych, a nieskasowanych.
Podróże krajowe
Za każdą rozpoczętą dobę pobytu w podróży krajowej pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej w wysokości 20% diety. Obecnie jest to 9 zł (45 zł × 20%).
Przepisy rozporządzenia delegacyjnego nie wskazują, czy chodzi o dobę kalendarzową, czy dobę trwania podróży służbowej. Należy przyjąć, że chodzi o 24 godz. od godziny rozpoczęcia podróży, a nie o dobę kalendarzową. Takie rozumienie „doby” wynika z przepisów rozporządzenia, które, jeżeli przyjmuje inne rozumienie „doby”, wyraźnie na to wskazuje – tak jest przy noclegach, w przypadku których rozporządzenie zawiera określenie „doba hotelowa”.
Pracownik wyjechał w podróż służbową z Poznania do Warszawy w poniedziałek o godz. 16.00, a wrócił w środę o godz. 14.00. Przysługują mu dwa ryczałty na korzystanie z komunikacji miejscowej.
Ryczałt nie jest przeznaczony na dwa przejazdy, lecz na korzystanie ze środków komunikacji miejscowej. Nie przysługuje, jeśli:
- pracownik nie ponosi kosztów takich przejazdów,
- pracodawca wyrazi – na wniosek pracownika – zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej.
Wyłączenie prawa do ryczałtu z powodu nieponoszenia kosztów przejazdu obejmuje wszystkie sytuacje, w których pracownik faktycznie nie ponosi kosztów przejazdów lokalnych w miejscu, do którego pojechał w delegację – np. miejsce wykonania zadania służbowego znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie dworca albo pracownik używa samochodu prywatnego bądź ma do dyspozycji samochód służbowy (można bowiem założyć, że dojeżdża samochodem do punku docelowego i w związku z tym nie korzysta z komunikacji miejscowej). W każdym przypadku należy jednak dokonać indywidualnej oceny, uwzględniając specyfikę wyjazdu.
Pracownik za zgodą pracodawcy pojechał w podróż służbową prywatnym samochodem. Miał odbyć spotkanie z kontrahentem w jego siedzibie. Zaparkował na parkingu wewnętrznym kontrahenta, a bezpośrednio po spotkaniu wrócił do miejscowości zakończenia podróży. Ryczałt na jazdy miejscowe mu nie przysługuje.
Pracownik pojechał prywatnym samochodem w 4-dniową podróż służbową. Każdego dnia uczestniczył w spotkaniach w siedzibie kontrahenta. W związku z dogodnym połączeniem tramwajowym siedziby z miejscem swojego zakwaterowania pozostawił samochód na parkingu obok hotelu i dojeżdżał komunikacją miejską. Powinien mu zostać wypłacony ryczałt na jazdy miejscowe.
Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia delegacyjnego w uzasadnionych przypadkach pracownik składa pisemne oświadczenie o okolicznościach mających wpływ na prawo do diet, ryczałtów, zwrot innych kosztów podróży lub ich wysokość. Określenie przez pracownika, czy ponosił (czy nie) wydatki na jazdy miejscowe, jest istotne dla ustalenia prawa do ryczałtów, stąd jako standard należy przyjąć wymóg złożenia takiego oświadczenia (może być ono zawarte w treści samego druku rozliczenia wyjazdu).
Jakkolwiek ryczałt jest kwotą niezbyt wygórowaną, w każdym przypadku trzeba ocenić, czy przysługuje, czy nie. Jego wypłata wówczas, gdy pracownik nie ponosi kosztów jazd miejscowych, byłaby wypłatą świadczenia niezgodnie z rozporządzeniem delegacyjnym, a co za tym idzie, kwota wypłacona z tego tytułu nie korzystałaby ze zwolnień podatkowo-ubezpieczeniowych, a ponadto u pracodawcy będącego jednostką finansów publicznych taka wypłata stanowiłaby naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Pracownik pojechał w 5-dniową delegację do Krakowa, podczas której instalował oprogramowanie w siedzibie kontrahenta. Nocował w hotelu położonym 100 m od niej. Pierwszego dnia dojechał tramwajem z dworca PKP do hotelu, a ostatniego dnia – wprost z siedziby kontrahenta na dworzec. W trakcie pobytu zwiedzał popołudniami miasto, korzystając z komunikacji miejskiej.
Pracownik przemieszczał się w związku z wykonywanym zadaniem służbowym jedyne pierwszego i ostatniego dnia (dojazd do hotelu i na dworzec). Ryczałt nie przysługuje za pozostałe dni delegacji, podczas których pracownik nie ponosił żadnych kosztów jazd miejscowych powiązanych z podróżą służbową.
Przemieszczanie się w celu zwiedzania miasta nie miało związku z realizacją obowiązków pracowniczych. Pracownik powinien mieć wypłacone jedynie dwa ryczałty – za pierwszy i ostatni dzień.
Pracownik może również wnioskować o zwrot udokumentowanych kosztów przejazdów miejscowych, co w razie zgody pracodawcy na takie rozliczenie wyłączy prawo do ryczałtu. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Najlepiej, by zostało to ustalone przed wyjazdem. Jeżeli nie ma takiej możliwości, pracownik powinien się skontaktować z pracodawcą przed poniesieniem wydatku.
Pracodawca może oczywiście zaakceptować decyzję pracownika po fakcie. W niektórych przypadkach jest wręcz do tego obowiązany – gdy pracownik wykaże, że opłacenie przejazdu przekraczającego kwotę ryczałtu było niezbędne (np. opóźnienie pociągu, co wymagało przejazdu taksówką, by nie spóźnić się na spotkanie, albo konieczność odbycia wielu dodatkowych przejazdów, których łączne koszty wykraczały ponad ryczałt).
Jeżeli ryczałt na przejazdy miejscowe, wynikający z rozporządzenia delegacyjnego, nie pokrywa niezbędnych w związku z przydzielonym zadaniem kosztów przejazdów komunikacją miejscową, pracownik może się domagać zwrotu udokumentowanych wydatków.
Podróże zagraniczne
W podróżach zagranicznych występują dwa ryczałty na jazdy miejscowe:
- tzw. ryczałt dojazdowy,
- ryczałt na korzystanie ze środków komunikacji miejscowej w wysokości 10% diety za każdą rozpoczętą dobę trwania podróży służbowej (czyli ustalony analogicznie do ryczałtu na jazdy miejscowe w delegacji krajowej).
Ryczałt dojazdowy przysługuje na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego, w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą oraz w każdej innej miejscowości, w której pracownik korzystał z noclegu.
Korzystanie z noclegu – jako warunek przysługiwania tego ryczałtu – jest konieczne tylko w miejscowości innej niż docelowa.
Pracownik leci z Warszawy do Frankfurtu nad Menem i tam nocuje, oczekując na połączenie do miasta docelowego (Nowy Jork). Frankfurt nie jest miejscowością docelową, ale pracownik nabywa prawo do ryczałtu w związku z noclegiem. Kolejny ryczałt otrzyma w Nowym Jorku jako miejscowości docelowej. Dla nabycia prawa do ryczałtu w Nowym Jorku nie jest konieczny nocleg.
Jeżeli pracownik ponosi koszty dojazdu wyłącznie w jedną stronę, przysługuje mu ryczałt w wysokości 50% diety.
Pracownik przyleciał na spotkanie służbowe do Wiednia. Został odebrany z lotniska przez kontrahenta pracodawcy, a po spotkaniu pojechał na lotnisko komunikacją publiczną. Przysługuje mu ryczałt dojazdowy w wysokości 28,5 euro (50% z 57 euro kwoty diety dla Austrii).
Ryczałty w delegacji zagranicznej nie przysługują, jeśli pracownik:
- odbywa podróż zagraniczną służbowym lub prywatnym pojazdem samochodowym, motocyklem lub motorowerem,
- ma zapewnione bezpłatne dojazdy,
- nie ponosi kosztów, na których pokrycie są przeznaczone te ryczałty.
Wyłączenie odnoszące się do odbywania podróży samochodem, motocyklem lub motorowerem jest co najmniej nieprecyzyjne. Oczywiste jest to, że nie przysługuje wówczas ryczałt dojazdowy (pracownik nie przemieszcza się z lotniska czy dworca), jednak już przy drugim ryczałcie będzie konieczna ocena konkretnej sytuacji.
Pracownik udał się w podróż służbową do Berlina. Odwiózł go tam kierowca, firmowym samochodem, a po 5 dniach po niego przyjechał. Pracownik codziennie dojeżdżał z hotelu do siedziby kontrahenta. W tym przypadku – przy literalnej wykładni przepisów – ryczałt w wysokości 10% diety za każdą rozpoczętą dobę podróży nie przysługiwałby, gdyż pracownik odbył podróż samochodem. Taka wykładnia byłaby jednak całkowicie nietrafna i sprzeczna z obowiązkiem rozliczenia kosztów. Należy przyjmować, że ryczałt nie przysługuje, gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
- pracownik odbywa podróż samochodem, motorem lub motorowerem,
- podczas całej podróży ma do dyspozycji ten samochód, motor lub motorower, a ponadto przy przemieszczaniu się faktycznie z niego korzysta.
Pracownik może bowiem złożyć oświadczenie, że podczas pobytu nie korzystał np. z samochodu, a przemieszczał się komunikacją publiczną, co może być rozsądnym rozwiązaniem w wielu dużych miastach.
W odniesieniu do ryczałtów dojazdowych w delegacji zagranicznej rozporządzenie delegacyjne nie zawiera regulacji analogicznej jak przy wyjazdach krajowych, w przypadku których ryczałt nie przysługuje, jeżeli na wniosek pracownika pracodawca wyrazi zgodę na pokrycie udokumentowanych kosztów dojazdów środkami komunikacji miejscowej. Czy to oznacza, że pracodawca nie może zwrócić faktycznych kosztów dojazdów w podróży zagranicznej? Nie, wynika to z istoty zobowiązania pracodawcy do pokrycia faktycznych wydatków związanych z realizacją polecenia służbowego łączącego się niekiedy z koniecznością wykonania większej liczby przejazdów, przejazdów do miejsc, do których nie dociera komunikacja miejska, lub przewiezienia czegoś.
W myśl art. 775 § 1 Kp pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Regulacja ta wyznacza kierunek interpretacyjny dalszych przepisów dotyczących świadczeń z tytułu podróży służbowej.
W wyroku z 5.08.2020 r. (I PK 22/19) SN podkreślił, że immanentną cechą podróży służbowych są wydatki po stronie pracownika, które ostatecznie powinien zrekompensować pracodawca. Idea stosunku pracy opiera się na ryzyku ekonomicznym podmiotu zatrudniającego. Oznacza to, że jeśli decyzja pracodawcy (polecenie wyjazdu) powoduje powstanie dodatkowych kosztów po stronie pracownika, to obowiązkiem zatrudniającego jest ich zwrot (tak też postanowienie SN z 8.06.2021 r., I PSK 99/21). W każdym zatem przypadku, w którym pracownik ponosił faktyczne wydatki na jazdy miejscowe przekraczające kwoty ryczałtów, nie tylko można, ale należy je zwrócić w udokumentowanej wysokości.
Jako podstawę do zwrotu tych kosztów WSA w Gdańsku w wyroku z 13.10.2015 r. (I SA/Gd 949/15) wskazał § 4 ust. 1 rozporządzenia delegacyjnego, stanowiący, że pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą, określone bądź uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości. W myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia wydatki, o których mowa w ust. 1, obejmują opłaty za bagaż, przejazd drogami płatnymi i autostradami, postój w strefie płatnego parkowania, miejsca parkingowe oraz inne niezbędne wydatki wiążące się bezpośrednio z odbywaniem podróży krajowej lub zagranicznej.
Jak czytamy w ww. wyroku, przepisy rozporządzenia nie wymieniają zatem wszystkich wydatków objętych dyspozycją § 2 pkt 2 lit. d rozporządzenia, nie ograniczają również ich wysokości, pozostawiając to w gestii pracodawcy. To pracodawca decyduje o zwrocie faktycznie poniesionych przez pracownika wydatków, które nie są limitowane i które muszą mieć związek z wykonaną podróżą, a ponadto być prawidłowo udokumentowane. (…) Wypłacane pracownikom kwoty, jako zwrot wydatków za przejazdy taksówkami w zagranicznej podróży służbowej, stanowią przychód ze stosunku pracy pracownika, który w oparciu o (…) art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, w związku z czym na spółce, jako na płatniku, o którym mowa w art. 31 ww. ustawy, nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy z tego tytułu.
Sąd podkreślił też, że ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof, korzysta jedynie kwota ryczałtu wynikającego z rozporządzenia delegacyjnego. Kwota wypłacona ponad określony przepisami ryczałt nie będzie stanowiła należności w rozumieniu ww. rozporządzenia, tym samym nie będzie objęta zwolnieniem z PIT.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych