Rozliczanie VAT od transakcji wewnątrzwspólnotowych (cz. II)
W pierwszej części artykułu była mowa o tym, jakie transakcje stanowią WNT i WDT, a także o ustalaniu miejsca ich świadczenia (opodatkowania) – w tym o wynikających z dyrektywy nowych regułach dla transakcji łańcuchowych. W tej części przyjrzymy się zarówno zasadom rozliczania VAT od ww. dostaw i nabyć (szczególnie warunkom stosowania zerowej stawki do WDT), jak i opodatkowaniu wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych (WTT).
Pierwsza część artykułu znajduje się ⇒tutaj⇐
[1] Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) 2018/1912 z 4.12.2018 r. zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do niektórych zwolnień związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi (DzUrz UE L 311 z 7.12.2018 r.).
[2] Opublikowanej w „Rachunkowości” nr 11/2019.
[3] Dyrektywa Rady (UE) 2018/1910 z 4.12.2018 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do harmonizacji i uproszczenia niektórych przepisów w systemie podatku od wartości dodanej dotyczących opodatkowania handlu między państwami członkowskimi (DzUrz UE L 311 z 7.12.2018 r.). Przepisy te wymagają wdrożenia do polskiego porządku prawnego, co powinno nastąpić do końca 2019 r. W momencie przygotowywania niniejszego artykułu prace nad stosowną ustawą były na etapie projektu (https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12322050).
[4] Była o nich mowa w cz. I artykułu.
W pierwszej części artykułu[2] była mowa o tym, jakie transakcje stanowią WNT i WDT, a także o ustalaniu miejsca ich świadczenia (opodatkowania) – w tym o wynikających z dyrektywy[3] nowych regułach dla transakcji łańcuchowych. W tej części przyjrzymy się zarówno zasadom rozliczania VAT od ww. dostaw i nabyć (szczególnie warunkom stosowania zerowej stawki do WDT), jak i opodatkowaniu wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych (WTT).
Obowiązek podatkowy i odliczenie podatku w WNT
Obowiązek podatkowy w WNT powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT. Dostawy następujące w sposób ciągły, przez okres dłuższy niż miesiąc, uważa się przy tym za dokonane na koniec każdego miesiąca.
Jeżeli podatnik przemieszcza należące do niego towary z innego państwa UE na terytorium kraju i czyni to w okolicznościach[4] powodujących nieuznanie przemieszczenia za WNT, a następnie okoliczności te ustają i przemieszczenie staje się WNT, obowiązek podatkowy powstaje w momencie ustania tych okoliczności.
Podstawę opodatkowania WNT ustala się, stosując odpowiednio zasady ogólne, przy czym gdy WNT występuje ze względu na przemieszczenie własnych towarów z zagranicy do Polski, określa się ją według zasad przewidzianych dla nieodpłatnej dostawy towarów.
WNT podlega opodatkowaniu VAT według stawek właściwych dla dostawy danych towarów w kraju.
[5] Art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 4 lit. c, d i ust. 10 ustawy o VAT.
[6] Art. 86 ust. 10b pkt 2 i 3 ustawy o VAT.
[7] Art. 86 ust. 10g i 10h ustawy o VAT.
Jeżeli WNT służy czynnościom opodatkowanym, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwota VAT naliczonego jest równa kwocie VAT należnego od WNT. Obniżenia dokonuje się w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu WNT. Rozliczenie sprowadza się więc do naliczenia i odliczenia takiej samej kwoty podatku w tej samej deklaracji VAT[5]. Warunkiem neutralnego rozliczenia jest:
- otrzymanie faktury zakupu nabytych towarów w terminie 3 mies. od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, oraz
- uwzględnienie VAT należnego w deklaracji w tym samym terminie i za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W przypadku WNT nietransakcyjnego (przemieszczenia własnych towarów) spełnienia wymaga tylko ten ostatni warunek[6].
W razie nieotrzymania faktury w ww. terminie, podatnik ma obowiązek pomniejszyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął termin. Otrzymanie faktury w późniejszym terminie upoważnia go do powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym otrzymał tę fakturę[7].
20.05.2019 r. polska spółka kupiła od węgierskiego dostawcy 100 szt. ekspresów do kawy. W tym samym miesiącu towar dotarł do nabywcy. Spółka wiedziała, że faktura będzie miała majową datę wystawienia i znała dokładne kwoty, wchodzące w skład podstawy opodatkowania tego WNT. Dlatego rozliczyła WNT w deklaracji za maj – naliczyła i odliczyła VAT.
Faktura wpłynęła do polskiej spółki do końca sierpnia, więc rozliczenie było prawidłowe i nie trzeba było niczego korygować. Gdyby jednak spółka otrzymała fakturę po tej dacie, np. 20.09.2019 r., wówczas byłaby zobowiązana do pomniejszenia VAT naliczonego w rozliczeniu za sierpień, ale mogłaby odliczyć ten podatek w rozliczeniu za wrzesień. Nie miałoby przy tym znaczenia, że w dniu otrzymania faktury deklaracja za sierpień nie była jeszcze złożona.
[8] Art. 86 ust. 10i ustawy o VAT.
[9] Art. 86 ust. 13a ustawy o VAT.
[10] Art. 88 ust. 6 w zw. z art. 25 ust. 2 ustawy o VAT.
Jeśli podatnik nie rozliczy WNT w terminie 3 mies. od końca miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy, lecz zrobi to w terminie późniejszym, jest zobowiązany do wykazania VAT należnego od WNT za miesiąc powstania obowiązku podatkowego, ale VAT naliczony może odliczyć dopiero w deklaracji bieżącej, co w praktyce oznacza, że za okres opóźnienia zostaną naliczone odsetki za zwłokę[8]. Natomiast w razie prawidłowego rozliczenia VAT należnego od WNT i braku odliczenia VAT naliczonego podatnik może odliczyć ten podatek przez korektę deklaracji VAT za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało to prawo[9].
W maju 2019 r. polska spółka nabyła wewnątrzwspólnotowo towar, ale stosowne informacje nie zostały przekazane z działu handlowego do działu księgowego. Dopiero 19.01.2020 r., gdy dostawca przesłał spóźnioną fakturę z bieżącą datą wystawienia, księgowość otrzymała kompletne dane o transakcji. Obowiązek podatkowy powstał w czerwcu 2019 r. Spółka musi złożyć skorygowaną deklarację VAT za ten miesiąc i wykazać w niej VAT należny od omawianego WNT. Natomiast VAT naliczony może odliczyć w bieżącej deklaracji, tj. w deklaracji za grudzień (z terminem złożenia do 27.01.2020 r.). Jeśli w efekcie okaże się, że uprzednio zaniżyła wysokość podatku do zapłaty lub otrzymała zbyt wysoki zwrot podatku naliczonego, będzie zobowiązana zapłacić do US odsetki za zwłokę.
W niektórych przypadkach VAT naliczony od transakcyjnego WNT w ogóle nie podlega odliczeniu. Jest tak wówczas, gdy WNT uważa się za dokonane na terytorium Polski z tego powodu, że nabywca podał dostawcy towarów polski numer VAT, a towary te w momencie zakończenia wysyłki lub transportu znalazły się na terytorium innego państwa UE[10].
Jeśli np. spółka z siedzibą w Polsce kupiła towar od podatnika w Czechach i przewiozła go na Litwę, przy czym podała czeskiemu sprzedawcy swój polski NIP z przedrostkiem PL, to dokonała WNT na terytorium zarówno Litwy, jak i Polski. VAT od polskiego WNT nie podlega odliczeniu. WNT w Polsce nie wystąpi, jeśli polska spółka udowodni, że rozliczyła WNT na Litwie.
Omawiane ograniczenie jest zgodne z prawem unijnym i zostało wprowadzone do polskiego porządku prawnego po orzeczeniu TSUE w podobnej sprawie (wyrok z 22.04.2010 r. w sprawach połączonych C-536/08 i C-539/08). Trybunał uznał, że przepisy danego kraju UE mogą wyłączyć prawo do odliczenia VAT od WNT opodatkowanego na jego terytorium, w przypadku gdy w rzeczywistości WNT nastąpiło na terytorium innego państwa członkowskiego. W przeciwnym razie doszłoby bowiem do naruszenia zasady opodatkowania w miejscu konsumpcji. Odmowa prawa do odliczenia ma tu charakter sankcji za niedopełnienie obowiązków w kraju faktycznego dokonania WNT, a jej zadaniem jest zniechęcanie podatników do takich praktyk.
Obowiązek podatkowy w WDT
Obowiązek ten powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy, przy czym WDT odbywające się w sposób ciągły, przez okres dłuższy niż miesiąc, uważa się za dokonane na koniec każdego miesiąca.
[11] Była o nich mowa w cz. I artykułu.
[12] Art. 22 ust. 4 w zw. z art. 13 ust. 4 i 5 ustawy o VAT.
[13] Art. 29a ust. 3 ustawy o VAT.
[14] Art. 41 ust. 3 ustawy o VAT.
[15] Art. 112b ustawy o VAT.
[16] Tematykę tę kompleksowo reguluje art. 42 ustawy o VAT.
[17] http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=pl.
[18] Należy zauważyć, że w przypadku wywozu własnego lub dokonanego przez nabywcę zawarto warunek użycia do tego celu „własnego środka transportu”. Wykładnia funkcjonalna przepisu w połączeniu z uwzględnieniem przez ustawodawcę expressis verbis możliwości przewozu lotniczego prowadzi do wniosku, że przez to pojęcie należy rozumieć każdy środek transportu, do którego użycia podatnik jest uprawniony, a nie tylko taki, który stanowi jego własność
Jeżeli podatnik przemieszcza poza terytorium kraju należące do niego towary i czyni to w okolicznościach powodujących nieuznanie przemieszczenia za WDT[11], a następnie okoliczności te ustają i przemieszczenie staje się WDT – obowiązek podatkowy powstaje w momencie ustania tych okoliczności[12].
Podstawę opodatkowania WDT ustala się na zasadach ogólnych, przy czym w przypadku, gdy WDT występuje ze względu na przemieszczenie własnych towarów za granicę, określa się ją według zasad przewidzianych dla nieodpłatnej dostawy towarów.[13]
Jako że WDT stanowi swoisty „wewnątrzunijny eksport”, przewidziano dla niej preferencyjny sposób opodatkowania w kraju dostawcy, polegający na braku obowiązku naliczenia podatku należnego, z jednoczesnym prawem do odliczenia podatku naliczonego (stawka 0%)[14]. Skorzystanie z tej preferencji wymaga jednak spełnienia wielu warunków, co często stanowi przedmiot wnikliwego badania organów podatkowych, gdyż w razie niespełnienia choćby jednego z nich, organ może określić stawkę VAT należnego jak dla sprzedaży krajowej i ustalić dodatkowe zobowiązanie podatkowe, tzw. sankcję (w wysokości 30% lub 20% kwoty VAT należnego)[15].
Warunki stosowania stawki 0% do WDT
WDT podlega opodatkowaniu według stawki 0%, pod warunkiem że[16]:
1. dostawa nastąpiła na rzecz nabywcy posiadającego (w momencie dostawy) właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (weryfikację tę przeprowadza się najczęściej przy zastosowaniu systemu VIES[17];
2. na dzień złożenia deklaracji podatkowej dostawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;
3. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej dostawca jest w posiadaniu następujących dowodów wywiezienia towarów z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego:
- dokumentów przewozowych otrzymanych od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z Polski, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego państwa lub w przypadku wywozu dokonanego przez nabywcę albo we własnym zakresie, zawierających:
- pełne dane dostawcy i nabywcy,
- adres, pod który są przewożone towary, jeśli jest inny niż adres nabywcy,
- określenie towarów i ich ilości,
- potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę pod adresem nabywcy lub w innym ww. miejscu na terytorium UE z wyłączeniem terytorium Polski,
- rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu – w przypadku gdy towary są przewożone środkami transportu lotniczego[18],
- specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.
Posiadanie ww. dokumentów nie wystarczy, jeżeli na ich podstawie nie można jednoznacznie stwierdzić dostarczenia towaru do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa UE.
W takim przypadku dopuszcza się użycie dowodów uzupełniających, takich jak:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie,
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu,
- dokument potwierdzający zapłatę za towar,
- dowód potwierdzający przyjęcie towaru przez nabywcę.
Podatnik dokonał WDT, a transport zlecił mało znanej, niewielkiej czeskiej firmie. Otrzymany przez niego dokument CMR, w miejscu przeznaczonym na potwierdzenie otrzymania towaru przez odbiorcę, zawiera wyłącznie nieczytelny podpis; bez stempla, daty, miejsca. Faktyczne dostarczenie towaru do odbiorcy może zatem budzić wątpliwości.
Aby bezpiecznie skorzystać z zerowej stawki VAT, dostawca powinien się postarać o dowody uzupełniające, najlepiej o oświadczenie nabywcy, poparte fotografiami, o przyjęciu towaru w określonym miejscu i czasie.
Jeżeli warunek posiadania odpowiedniej dokumentacji nie jest spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, dostawca nie wykazuje WDT w ewidencji prowadzonej na potrzeby VAT za ten okres, lecz za okres następny (jeśli rozlicza się kwartalnie) lub za okres następny po następnym okresie (jeśli rozlicza się miesięcznie).
Jeżeli przed upływem tych okresów dostawca nadal nie posiada odpowiedniej dokumentacji, ma obowiązek opodatkować WDT stawką VAT właściwą dla sprzedaży krajowej. Skompletowanie dokumentacji w terminie późniejszym, upoważnia go do korekty deklaracji i informacji podsumowującej za okres, w którym WDT wystąpiła.
W przypadku nietransakcyjnej WDT, tj. polegającej na przemieszczeniu własnych towarów do innego niż Polska kraju UE, ww. warunki stosuje się odpowiednio. Oznacza to m.in., że podatnik ma obowiązek nie tylko posiadać odpowiednią dokumentację dowodzącą faktycznego wywozu towarów i „przyjęcia” ich w innym kraju UE, lecz także być w tym innym kraju podatnikiem zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Tylko wówczas możliwe jest bowiem odpowiednie spełnienie warunku wskazanego w pkt 1 powyżej.
Należy tu zaznaczyć, że zdaniem TSUE (orzeczenie z 20.10.2016 r., C-24/15) organ podatkowy nie może odmówić stosowania stawki 0% do WDT tylko dlatego, że podatnik nie podał numeru podatkowego nadanego przez państwo członkowskie przeznaczenia – w sytuacji gdy towar został rzeczywiście przemieszczony, a inne przesłanki zwolnienia zostały spełnione, o ile nie istnieją poszlaki dokonania oszustwa.
Polska spółka zamierza wywieźć własne towary do Hiszpanii w celu znalezienia nabywcy i ich sprzedaży na tamtejszych targach. Przemieszczenie towarów będzie nietransakcyjną WDT, i jednocześnie WNT w Hiszpanii (co wymaga zarejestrowania się tam na potrzeby VAT), a ich sprzedaż lokalnym odbiorcom – sprzedażą na terytorium Hiszpanii. Jeśli spółka spełni wszystkie wymogi dokumentacyjne i zarejestruje się w Hiszpanii na potrzeby VAT, to nie będzie mieć problemu z zastosowaniem w Polsce do tej WDT stawki 0%.
Jeśli jednak na dzień przemieszczenia towarów nie będzie w Hiszpanii zarejestrowana, to wciąż może skorzystać z opodatkowania WDT w Polsce zerową stawką VAT, pod warunkiem rozliczenia WNT oraz opodatkowania lokalnej sprzedaży w Hiszpanii.
Zmiany od 2020 r.
[19] Patrz przyp. nr 4. W momencie przygotowywania niniejszego artykułu projekt stosownej ustawy wdrażającej unijne rozwiązania do polskiego porządku prawnego nie został jeszcze nawet skierowany do Sejmu. Niemniej ich część, uregulowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego Rady (UE), ma bezpośrednie zastosowanie na terenie całej UE, a więc ew. brak na czas odpowiednich zmian w polskim prawie pozostaje bez znaczenia dla ich mocy obowiązującej.
[20] Patrz przyp. nr 2.
Od 1.01.2020 r. w całej UE zaczną obowiązywać ujednolicone zasady dokumentowania przemieszczenia towarów w ramach WDT[19].
Przede wszystkim rozporządzenie wykonawcze do dyrektywy 112[20] wprowadza dwie kategorie dokumentów dowodzących faktycznego wykonania wysyłki lub transportu.
Do pierwszej kategorii należą: dokumenty odnoszące się do wysyłki lub transportu towarów, takie jak podpisany list przewozowy CMR, konosament, faktura za towarowy przewóz lotniczy lub faktura od przewoźnika towarów.
Do drugiej kategorii należą: polisa ubezpieczeniowa w odniesieniu do wysyłki lub transportu towarów bądź dokumenty bankowe potwierdzające zapłatę za wysyłkę lub transport towarów, dokumenty urzędowe wydane przez organ władzy publicznej, np. notariusza, potwierdzające przywóz towarów do państwa UE przeznaczenia, poświadczenie odbioru wystawione przez prowadzącego magazyn w państwie UE przeznaczenia, potwierdzające składowanie towarów w tym państwie.
Do celów stosowania zerowej stawki VAT w WDT domniemywać się będzie, że towary zostały wysłane lub przetransportowane do innego państwa UE w każdym z następujących przypadków:
1. Sprzedawca:
- wskazuje, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz, oraz
- posiada:
- co najmniej dwa niebędące ze sobą w sprzeczności dowody z pierwszej kategorii albo
- jakiekolwiek pojedyncze dowody z pierwszej kategorii wraz z jakimikolwiek pojedynczymi, niebędącymi ze sobą w sprzeczności, dowodami z drugiej kategorii, potwierdzających wysyłkę lub transport, które zostały wydane przez dwie różne strony, niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
2. Sprzedawca:
- posiada pisemne oświadczenie nabywcy, potwierdzające, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez nabywcę lub przez osobę trzecią działającą na rzecz nabywcy, wskazujące państwo członkowskie przeznaczenia towarów, zawierające datę wystawienia, nazwę lub imię i nazwisko oraz adres nabywcy, ilość i rodzaj towarów, datę i miejsce przybycia towarów, a w przypadku dostawy środków transportu – numer identyfikacyjny środków transportu, oraz identyfikację osoby przyjmującej towary na rzecz nabywcy,
- posiada:
- co najmniej dwa niebędące ze sobą w sprzeczności dowody z kategorii pierwszej lub
- pojedynczy dowód z kategorii pierwszej wraz z pojedynczymi dowodami z kategorii drugiej, niebędącymi ze sobą w sprzeczności, potwierdzającymi transport lub wysyłkę, które zostały wydane przez dwie różne strony, niezależne od siebie nawzajem, od sprzedawcy i od nabywcy.
Nabywca zobowiązany jest dostarczyć sprzedawcy pisemne oświadczenie, o którym mowa wyżej, do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Nie jest niestety jasne, jakie będą konsekwencje niedopełnienia tego obowiązku lub dopełnienia go z opóźnieniem. Można się obawiać, że organy podatkowe będą odmawiały wówczas prawa do zastosowania zerowej stawki VAT do WDT, a dostawca będzie mógł dochodzić od nabywcy odszkodowania.
Należy podkreślić, że posiadanie ww. dowodów powoduje powstanie domniemania dostarczenia towarów. Organ podatkowy może to domniemanie obalić, ale to na nim będzie spoczywać ciężar dowodu. Podatnik nie będzie już musiał dostarczać nowych dowodów tylko dlatego, że kontrolujący urzędnicy nie są w pełni przekonani tymi już posiadanymi. Będą wówczas musieli sami się postarać o dowody obalające domniemanie dostarczenia towarów do innego niż Polska państwa UE.
[21] Art. 1 pkt 10 projektu ustawy zmieniającej, dostępnego na stronie internetowej: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12322050/12601964/12601965/dokument402101.pdf.
[22] Art. 97 ust. 1 i 10 ustawy o VAT.
[23] Art. 100 ust. 1 ustawy o VAT.
[24] Art. 101 ustawy o VAT.
[25] Art. 100 ust. 3 ustawy o VAT.
[26] Formularz dostępny np. na stronie internetowej: www.podatki.gov.pl/vat/e-deklaracje-vat/formularze-vat/#VAT-UE.
[27] Art. 135–138 ustawy o VAT.
Warto tu także nadmienić, że projekt polskiej ustawy zmieniającej przewiduje dodatkowo uzależnienie możliwości stosowania stawki 0% do WDT, m.in. od prawidłowego wykazania tej transakcji w informacji podsumowującej[21].
Rejestracja i informacje podsumowujące
Przed dniem dokonania pierwszego WNT lub WDT podatnicy mają obowiązek zarejestrować się jako podatnicy VAT UE, a następnie posługiwać się w takich transakcjach swoim numerem indentyfikacyjnym z przedrostkiem PL[22]. Ponadto są zobowiązani do składania w US – oprócz deklaracji VAT – tzw. informacji podsumowujących o dokonanych – transakcyjnych i nietransakcyjnych – WNT i WDT oraz dostawach towarów w uproszonych WTT (o których jest mowa dalej), a w przypadku zauważenia jakichkolwiek błędów – do niezwłocznej korekty tych informacji.
Informację podsumowującą należy składać do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania ww. transakcji – drogą elektroniczną, na formularzu VAT UE.
Prawidłowe wypełnienie obowiązków rejestracyjnych i sprawozdawczych ma (lub wkrótce będzie miało) kluczowe znaczenie dla korzystania z istotnych uprawnień podatnika VAT, takich jak możliwość odliczenia podatku naliczonego w przypadku WNT czy opodatkowania WDT stawką VAT 0%.
Uproszczenie dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej
Z WTT mamy do czynienia wyłącznie wówczas, gdy:
- trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich
- uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym
- dostawa towaru następuje między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności podatnikiem,
- przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa UE na terytorium innego państwa UE.
Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie. WTT nie wystąpi, gdy:
- w transakcji bierze udział np. czterech, a nie trzech podatników,
- „po drodze” do ostatecznego odbiorcy na towarze wykonywane są usługi (z uwagi na niespełnienie warunku bezpośredniego wydania),
- za transport towaru odpowiedzialny będzie trzeci w kolejności podmiot; przepis nie wyklucza jednak sytuacji, w której transport wykona podmiot trzeci na zlecenie podmiotu pierwszego lub drugiego[28].
[28] Wyrok WSA w Warszawie z 8.04.2008 r. (III SA/Wa 194/08).
Uproszoną procedurę rozliczania WTT można stosować w przypadku łącznego spełnienia następujących warunków:
- dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej była bezpośrednio poprzedzona WNT u drugiego w kolejności podatnika,
- drugi w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej, dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika, nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa UE, w którym kończy się transport lub wysyłka,
- drugi w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo UE inne niż to, w którym zaczyna się bądź kończy transport lub wysyłka,
- ostatni w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa UE, w którym kończy się transport lub wysyłka,
- ostatni w kolejności podatnik podatku od wartości dodanej został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.
Warunki zastosowania uproszczenia
Korzyść z procedury uproszczonej polega na tym, że VAT z tytułu dostawy towaru przez drugiego na rzecz trzeciego w kolejności podatnika rozlicza ten ostatni, a dokonane WNT uznaje się za już rozliczone przez drugiego podatnika, pod warunkiem że wystawił on ostatniemu w kolejności podatnikowi fakturę zawierającą, oprócz zwykle wymaganych danych:
- adnotację „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135–138 ustawy o podatku od towarów i usług” lub „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 141 dyrektywy 2006/112/WE”,
- stwierdzenie, że podatek z tytułu dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika,
- numer VAT właściwy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
- numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej przez ostatniego w kolejności
- podatnika.
Polska spółka kupuje towar od spółki słowackiej, transportuje go do Austrii, do z góry umówionego nabywcy, i tam dokonuje na jego rzecz dostawy. Zgodnie ze „zwykłymi” regułami słowacki sprzedawca wykazałby WDT, polski pośrednik – WNT na terytorium Austrii (a gdyby podał polski numer VAT, wówczas dodatkowo także w Polsce) oraz sprzedaż towaru na terytorium Austrii, a austriacki nabywca dokonałby zakupu na terytorium swojego kraju.
Jeśli jednak spełnione zostaną wszystkie ww. warunki dla uproszczonego opodatkowania WTT – obejmujące zwłaszcza podanie odpowiednich numerów identyfikacyjnych i danych zawartych w fakturze – to słowacki sprzedawca wykaże WDT, austriacki podatnik wykaże nabycie, z tytułu którego zobowiązany jest rozliczyć podatek (jak w przypadku WNT), a polska spółka nie dokona WNT na terenie Austrii ani nie będzie zobowiązana do rozliczania VAT z tytułu sprzedaży w tym kraju.
Wskazane zasady rozliczenia będą mieć odpowiednie zastosowanie, gdy ostatnim w kolejności podmiotem będzie polski podatnik zidentyfikowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, a drugim w kolejności – podatnik podatku od wartości dodanej, posługujący się numerem identyfikacyjnym wydanym mu na potrzeby tego podatku przez inne niż Polska państwo UE.
Słowacka spółka kupuje towar od spółki austriackiej, transportuje go do Polski, do z góry umówionego nabywcy, i tu dokonuje na jego rzecz dostawy. Jeśli spełnione zostaną warunki dla uproszczonego opodatkowania WTT – zwłaszcza w zakresie zamieszczenia odpowiednich danych na fakturze wystawionej przez słowackiego pośrednika – to austriacki sprzedawca wykaże WDT, polska spółka wykaże nabycie, z tytułu którego zobowiązana jest rozliczyć VAT (jak w przypadku WNT), a słowacki pośrednik nie dokona WNT na terenie Polski ani nie będzie zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu sprzedaży w Polsce.
Na polskim podatniku, biorącym udział w uproszczonej procedurze WTT, ciążą dodatkowe obowiązki, jeśli chodzi o dane zamieszczane w prowadzonej przez niego na potrzeby VAT ewidencji.
Musi mianowicie wykazać w niej, gdy jest:
- drugim w kolejności podatnikiem – ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach procedury uproszczonej oraz nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
- ostatnim w kolejności podatnikiem – obrót (bez kwoty podatku) z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy oraz kwotę podatku przypadającą na tę dostawę, która stanowi u niego WNT, oraz nazwę i adres drugiego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej.
WTT podlega także wykazaniu w deklaracji VAT i informacji podsumowującej. Drugi w kolejności podatnik (pośrednik) wykazuje w deklaracji zakup towaru od pierwszego podatnika jako WNT, ale jedynie w zakresie wskazania podstawy opodatkowania (bez podatku należnego), natomiast dostawę dokonaną na rzecz ostatniego w kolejności podatnika wykazuje jako dostawę towarów poza terytorium kraju, zaznaczając w części deklaracji, przeznaczonej dla informacji dodatkowych, że dokonał w danym okresie rozliczeniowym WTT z zastosowaniem procedury uproszczonej. Natomiast w informacji podsumowującej wykazuje WDT na rzecz trzeciego uczestnika transakcji i WNT od uczestnika pierwszego, a ponadto zaznacza odpowiedni kwadrat, przez co informuje, że chodzi o transakcję trójstronną. Ostatni w kolejności nabywca wykazuje natomiast w deklaracji i informacji podsumowującej regularne (transakcyjne) WNT.
Przykłady z praktyki
Uzupełnieniem informacji zamieszczonych w obu częściach niniejszego artykułu są poniższe przykłady, obrazujące praktyczne problemy związane z rozliczaniem VAT od transakcji wewnątrzwspólnotowych. Bo chociaż omówione zasady opodatkowania WNT, WDT i WTT mogą się na pierwszy rzut oka wydawać proste i przejrzyste, to w wielu niestandardowych sytuacjach, występujących w praktyce gospodarczej, ich właściwe stosowanie nie jest wcale łatwe.
Spółka z siedzibą w Polsce jest tu zarejestrowana na potrzeby VAT (także rozliczania transakcji wewnątrzwspólnotowych). W Polsce też opodatkowuje VAT wszelkie swoje transakcje. Kupuje we Włoszech biżuterię, której część wywozi do Wielkiej Brytanii, gdzie odsprzedaje ją wcześniej umówionemu na ten towar brytyjskiemu podatnikowi, a pozostałą część przewozi do Niemiec, odsprzedając ją różnym tamtejszym podatnikom. Spółka nie jest zarejestrowana na potrzeby VAT w żadnym z tych krajów i w żadnym z nich nie dokonuje rozliczeń z tytułu VAT. W żadnym nie posiada także stałego miejsca prowadzenia działalności. Do celów wszystkich transakcji posługuje się polskim NIP z przedrostkiem PL, a sprzedaż dokumentuje fakturami wystawianymi bez lokalnego VAT, z adnotacją reverse chargé.
Łatwo zauważyć, że zakup biżuterii we Włoszech powinien być udokumentowany fakturą sprzedawcy niezawierającą włoskiego VAT, gdyż z jego punktu widzenia transakcja ta stanowi WDT. Z kolei spółka dokonuje WNT na terytorium Wielkiej Brytanii oraz Niemiec, gdyż tam znajdują się towary po zakończeniu ich przewozu. Następnie sprzedaje biżuterię na terytorium tych krajów. Powinna zatem zarejestrować się na potrzeby VAT zarówno w Wielkiej Brytanii, jak i w Niemczech, w celu rozliczania WNT i lokalnej sprzedaży, a faktury wystawiane brytyjskim i niemieckim nabywcom powinny zawierać tamtejszy VAT. Obecny sposób postępowania naraża ją na poważne ryzyko ze strony brytyjskich i niemieckich służb skarbowych.
Ponieważ spółka we wszystkich transakcjach posługuje się polskim NIP z przedrostkiem PL, WNT powinna wykazywać nie tylko w Niemczech i Wielkiej Brytanii, lecz także w Polsce, gdzie je obecnie rozlicza, deklarując VAT należny. Nie ma jednocześnie prawa do uznania tego podatku za VAT naliczony. Towar nie dociera bowiem do Polski, a spółka nie może wykazać, że rozliczyła WNT w Niemczech lub w Wielkiej Brytanii. Nie korzysta też z procedury uproszczonej dla WTT. Natomiast sprzedaż biżuterii nie wiąże się w Polsce z negatywnymi konsekwencjami, gdyż jest to sprzedaż poza terytorium kraju (niepodlegająca VAT w Polsce).
Przyjęty przez spółkę model biznesowy jest niewątpliwie ryzykowny i nieefektywny. Istnieje kilka sposobów na jego poprawę. Najbardziej oczywisty polegałby na zarejestrowaniu się na potrzeby VAT w Niemczech i Wielkiej Brytanii oraz dokonywaniu w tych krajach stosownych rozliczeń. Wydaje się jednak, że spółka wolałaby takiego rozwiązania nie wdrażać. Poszukajmy więc innych sposobów.
Jeśli chodzi o brytyjską sprzedaż i brytyjskie WNT, to wystarczyłoby, aby spółka zaczęła korzystać z procedury uproszczonej dla WTT. Okoliczności, w jakich odbywają się transakcje, spełniają bowiem niezbędne ku temu warunki, a konieczne zmiany w postępowaniu spółki i jej brytyjskiego kontrahenta sprowadzają się do formalności (treść faktury, sposób deklarowania itp.). W rezultacie spółka nie miałaby obowiązku rozliczania WNT w Wielkiej Brytanii ani rozliczania sprzedaży na terytorium tego kraju (podatnikiem byłby nabywca), a WNT nie wystąpiłoby także w Polsce, co uchroniłoby spółkę od obowiązku opłacania od niego VAT należnego, bez prawa do odliczenia.
Rozwiązanie to nie zadziała jednak dla WNT i sprzedaży w Niemczech. Biżuteria nie jest bowiem transportowana „bezpośrednio” do niemieckich nabywców; w momencie zakupu towaru we Włoszech spółka nie wie jeszcze, komu go odsprzeda i w jakiej ilości.
Spółka mogłaby też zdecydować się na sprzedaż biżuterii z posiadanego lub w tym celu stworzonego centrum dystrybucyjnego w Polsce. Zakup biżuterii we Włoszech i jej transport do Polski skutkowałby WNT w Polsce z prawem do odliczenia VAT naliczonego. Sprzedaż do Wielkiej Brytanii stanowiłaby WDT, która po spełnieniu warunków formalnych byłaby opodatkowana stawką 0%.
Jednak i to rozwiązanie nie jest dobre dla sprzedaży niemieckiej. Wprawdzie przemieszczenie towaru do tego kraju także stanowiłoby WDT, ale prawo do zastosowania stawki 0% wiązałoby się z koniecznością rejestracji na potrzeby VAT w Niemczech, a sprzedaż nadal skutkowałaby obowiązkiem naliczenia niemieckiego VAT.
Wygląda więc na to, że uniknięcie rejestracji w Niemczech wymagałoby zmiany samego sposobu dokonywania tam sprzedaży. Spółka mogłaby np. pozyskiwać zamówienia na podstawie próbek towarów prezentowanych niemieckim klientom. Wówczas, zamiast przewozić biżuterię do Niemiec i dopiero tam próbować ją sprzedać, mogłaby kupować ją we Włoszech od razu pod konkretne zamówienie i korzystać z procedury uproszczonej dla WTT, albo kompletować zamówienie w swoim polskim centrum dystrybucyjnym i wysyłać je do niemieckich klientów w ramach regularnego (transakcyjnego) WDT.
Polska spółka X produkująca ceramikę zamówiła w innej polskiej spółce Y zaawansowane technologicznie urządzenie do koordynacji i kontroli procesu produkcji. Ta ostatnia kupiła je od swojej spółki matki z siedzibą w Holandii i odsprzedała X. Holenderska spółka wysłała towar do Niemiec, gdzie na zlecenie X wykonano prace montażowe. Transport z Niemiec do siedziby X został przez nią zlecony i opłacony. Do faktury wystawionej przez Y na rzecz X doliczono polski VAT. W dokumentacji transakcji występują braki, trudno jednoznacznie ustalić daty dostaw i transportu, choć rzeczywiste wykonanie świadczeń i ich wartość nie budzą wątpliwości.
Omawiana transakcja między X i Y zakończyła się w Niemczech – to X zleciła wykonanie prac montażowych w tym kraju i to ona była odpowiedzialna za transport z Niemiec do Polski. Od momentu dostarczenia urządzenia z Holandii do niemieckiej firmy montażowej ani holenderski sprzedawca, ani Y nie mieli już do odegrania jakiejkolwiek roli.
W tych okolicznościach z pewnością można stwierdzić, że faktura wystawiona X przez Y nie powinna zawierać polskiego VAT, gdyż cała transakcja została wykonana poza terytorium kraju. Urządzenie sprowadzono z Niemiec do Polski w ramach nietransakcyjnego WNT dokonanego przez X, która przywiozła z Niemiec do kraju należący do niej towar.
Bez pełnych informacji o transakcji nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jak powinna być ona rozliczona przez wszystkie zainteresowane podmioty. Z pewnością niemożliwe jest skorzystanie z procedury uproszczonej dla WTT, choćby dlatego, że dwie z trzech firm mają siedzibę i są zarejestrowane na potrzeby VAT w tym samym kraju (Polsce).
Prawdopodobnie należałoby uznać, że Y dokonała WNT urządzania, a następnie jego sprzedaży na rzecz X na terytorium Niemiec. W takim przypadku holenderski sprzedawca dokonał WDT, Y powinna się zarejestrować na potrzeby VAT w Niemczech, rozliczyć tam WNT oraz doliczyć do faktury sprzedaży na rzecz X niemiecki VAT, który przez tę ostatnią nie może zostać oczywiście uznany za VAT naliczony w Polsce (może być odzyskany wyłącznie w Niemczech w ramach procedury przewidzianej dla niezarejestrowanych podmiotów zagranicznych lub „zwykłego” odliczenia w przypadku rejestracji na potrzeby VAT w Niemczech).
Możliwe jest jednak także przyporządkowanie transportu urządzenia do dokonywanej przez Y dostawy. Holenderski sprzedawca wykazałby wówczas sprzedaż lokalną z holenderskim VAT, a Y – WDT z Holandii do Niemiec. Z kolei X dokonałaby WNT na terytorium Niemiec, a następnie nietransakcyjnego WDT z Niemiec i nietransakcyjnego WNT w Polsce.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych