Zasady korzystania z ulgi dla klasy średniej

Nowa ulga została określona w art. 26 ust. 1 pkt 2aa i ust. 4a–4c, art. 32 ust. 2a i 2b oraz art. 44 ust. 3aa i 3ab updof, dodanych ustawą z 29.11.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2105).
Uprawnieni do korzystania z ulgi
Ulga dla klasy średniej przysługuje osobom fizycznym uzyskującym przychody:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (dalej pracownicy) i/lub
- z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowane na zasadach ogólnych – według skali podatkowej (dalej przedsiębiorcy).
Nowa ulga została określona w art. 26 ust. 1 pkt 2aa i ust. 4a–4c, art. 32 ust. 2a i 2b oraz art. 44 ust. 3aa i 3ab updof, dodanych ustawą z 29.11.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2105).
Uprawnieni do korzystania z ulgi
Ulga dla klasy średniej przysługuje osobom fizycznym uzyskującym przychody:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (dalej pracownicy) i/lub
- z pozarolniczej działalności gospodarczej, opodatkowane na zasadach ogólnych – według skali podatkowej (dalej przedsiębiorcy).
[1] W ramach Polskiego Ładu nie wprowadzono przepisów określających sposób korzystania z ulgi dla klasy średniej przez przedsiębiorców w trakcie roku, tj. na etapie obliczania zaliczek na PIT. W związku z tym przyjąłem, że przedsiębiorcy nie mają takiej możliwości. Z pojawiających się pod koniec grudnia 2021 r. informacji (np. z komunikatu Ministerstwa Finansów: ⇒link⇐) zdaje się wynikać, że przedsiębiorcy mogą jednak korzystać z ulgi na tym etapie. Wydaje się więc, że w praktyce może być dopuszczona taka możliwość (gdy dochód przedsiębiorcy przekroczy 68 412 zł). Zapewne kwestia ta zostanie niebawem rozstrzygnięta przez MF w ramach objaśnień podatkowych.
Przy tym pracownicy mogą korzystać z ulgi już na etapie obliczania (przez pracodawcę bądź samodzielnie) zaliczek na PIT, a następnie przy obliczaniu rocznego podatku w zeznaniu podatkowym (gdzie następuje weryfikacja prawa do ulgi i jej wysokości).
W przypadku przedsiębiorców nie jest możliwe uwzględnianie ulgi na etapie obliczania zaliczek na PIT od dochodu z działalności gospodarczej, a tylko po zakończeniu roku[1].
Ulga dla klasy średniej przysługuje podatnikom, których roczne łączne przychody z obu ww. źródeł (ustalane według zasad opisanych poniżej) mieszczą się w przedziale od 68 412 do 133 692 zł.
Dla możliwości korzystania z niej nie ma znaczenia uzyskiwanie przez osoby fizyczne innych przychodów niż wskazane ani wysokość tych innych przychodów. Prawa do ulgi nie wyłącza również korzystanie przez pracowników lub przedsiębiorców z pozostałych ulg i odliczeń uregulowanych w updof.
Pan X uzyskał w 2022 r. przychody ze stosunku pracy w wysokości 80 000 zł, a ponadto przychody z działalności wykonywanej osobiście w kwocie 180 000 zł. Mimo że osiągnięty przez niego łączny przychód opodatkowany PIT według skali znacznie przekroczył 133 692 zł, będzie on uprawniony do skorzystania z ulgi dla klasy średniej za 2022 r. Dla celów obliczenia ulgi istotna jest bowiem wyłącznie kwota przychodów ze stosunku pracy, a te mieszczą się w ustawowym limicie (nie mniej niż 68 412 zł i nie więcej niż 133 692 zł). Fakt uzyskiwania innych przychodów i ich wysokość nie mają znaczenia. Rozliczając się za 2022 r., X może korzystać również z innych ulg, np. rehabilitacyjnej czy z tytułu samotnego wychowywania dzieci.
Korzyść z ulgi
Ulga dla klasy średniej jest odliczana od dochodu pracowników oraz przedsiębiorców, a więc zmniejsza podatek pośrednio. Wielkość uzyskanej przez podatnika korzyści zależy od dwóch czynników:
- wysokości kwoty ulgi dla klasy średniej oraz
- stawki PIT, według której byłaby opodatkowana kwota dochodu odpowiadająca kwocie ulgi dla klasy średniej.
Kwota tej ulgi jest zmienna – gdyby jej roczną wysokość przedstawić w formie wykresu, miałby kształt fali, której szczyt przypada dla sumy przychodów z obu objętych ulgą źródeł w wysokości ok. 102 590 zł. Przykładowe kwoty ulgi oraz wielkość korzyści z niej (w skali roku podatkowego) przedstawia tabela.
Przykładowa wysokość rocznej korzyści z ulgi dla klasy średniej (w zł)
Podstawa obliczenia ulgi | Kwota ulgi (zmniejszenia dochodu) | Kwota zmniejszenia podatku[*], jeżeli ulga pomniejszy dochód opodatkowany | |
stawką 17% | stawką 32% | ||
68 412 | 23 | 4 | 7 |
70 000 | 647 | 110 | 207 |
80 000 | 4 576 | 778 | 1 464 |
90 000 | 8 506 | 1 446 | 2 722 |
100 000 | 12 345 | 2 099 | 3 950 |
102 590 | 13 463 | 2 289 | 4 308 |
110 000 | 10 259 | 1 744 | 3 283 |
120 000 | 5 935 | 1 009 | 1 899 |
130 000 | 1 612 | 274 | 516 |
133 692 | 16 | 3 | 5 |
[*] W zaokrągleniu do pełnych złotych.
Miesięczna kwota ulgi
[2] Wzór wniosku i inne przykłady stosowania ulgi przez pracodawców patrz: R. Majewska, Polski Ład – rewolucja na liście płac, „Rachunkowość” nr 12/2021.
W przypadku pracowników ulga dla klasy średniej jest stosowana przez poszczególne zakłady pracy już na etapie obliczania zaliczek na PIT (art. 33 ust. 2a updof). Podatnicy mogą jednak złożyć wniosek[2] o niedokonywanie przez pracodawcę odliczeń w ramach ulgi (np. gdy także gdzie indziej uzyskują przychody z pracy i ich suma przekracza kwotę uprawniającą do ulgi, czy też jednocześnie uzyskują wysokie dochody z działalności gospodarczej). Zakład pracy uwzględnia ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym go otrzymał (art. 33 ust. 2b updof).
Z ulgi na etapie obliczania zaliczek mogą korzystać również podatnicy, którzy samodzielnie je obliczają od dochodów z pracy uzyskiwanych z zagranicy (art. 44 ust. 3aa updof).
Ulga dla klasy średniej przysługuje za miesiące, w których pracownik uzyskał (w danym zakładzie pracy lub z pracy za granicą) przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy (dalej przychody z pracy) w wysokości od 5701 do 11 141 zł.
Podkreślić przy tym należy, że chodzi o przychody, a nie dochody, tj. przy ustalaniu prawa do ulgi oraz jej wysokości nie uwzględnia się pracowniczych kosztów uzyskania przychodów (w tym 50-proc. kosztów twórczych). Nie odlicza się również finansowanych przez pracownika składek na ubezpieczenia społeczne.
Zależnie od wysokości przychodów miesięczna kwota ulgi dla klasy średniej obliczana jest według jednego z poniższych wzorów:
Kwota miesięcznego przychodu z pracy (A) – w zł |
Wysokość miesięcznej kwoty ulgi |
co najmniej 5701 i nie więcej niż 8549 |
(A × 6,68% – 380,50 zł) : 0,17 |
ponad 8549 i nie więcej niż 11 141 |
(A × (–7,35%) + 819,08 zł) : 0,17 |
W marcu 2022 r. pracownik uzyskał przychód ze stosunku pracy w kwocie 7570 zł. O ile nie złożył wniosku o niestosowanie ulgi dla klasy średniej, zakład pracy, obliczając zaliczkę na PIT, powinien uwzględnić (tj. odliczyć od kwoty dochodu stanowiącej podstawę obliczenia zaliczki) kwotę ulgi dla klasy średniej w wysokości 736 zł, wynikającą z następujących obliczeń:
(7570 zł × 6,68% – 380,50 zł) : 0,17 = 736,29 zł, czyli 736 zł, w zaokrągleniu do pełnych złotych.
Roczna kwota ulgi
Po zakończeniu roku z ulgi dla klasy średniej mogą korzystać nie tylko pracownicy, lecz także przedsiębiorcy (opodatkowani według skali podatkowej). Przysługuje ona osobom, u których suma uzyskanych w ciągu roku przychodów z:
- pracy i
- pozarolniczej działalności gospodarczej, pomniejszonych o koszty uzyskania przychodów (z wyłączeniem z tych kosztów podlegających odliczeniu od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne),
wyniosła co najmniej 68 412, lecz nie przekroczyła 133 692 zł (art. 26 ust. 4a i 4b updof).
Z ulgi dla klasy średniej na etapie rozliczenia rocznego mogą zatem korzystać trzy grupy osób fizycznych:
1) pracownicy niebędący przedsiębiorcami,
2) przedsiębiorcy niebędący pracownikami, uzyskujący opodatkowane według skali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej,
3) pracownicy będący jednocześnie przedsiębiorcami, o których mowa w pkt 2,
u których suma przychodów z ww. źródeł (odpowiednio z pracy lub działalności gospodarczej bądź z pracy i działalności gospodarczej) mieściła się w przedziale 68 412–133 692 zł. Zależnie od wysokości ustalonej w ten sposób sumy przychodów kwota ulgi dla klasy średniej jest obliczana według jednego z poniższych wzorów:
Suma uzyskanych w roku podatkowym przychodów z pracy oraz z działalności gospodarczej* (A) – w zł | Wysokość rocznej kwoty ulgi |
co najmniej 68 412 i nie więcej niż 102 588 |
(A × 6,68% – 4566 zł) : 0,17 |
ponad 102 588 i nie więcej niż 133 692 |
(A × (–7,35%) + 9829 zł) : 0,17 |
[*] Pomniejszonych o koszty uzyskania przychodów, z wyłączeniem podlegających odliczeniu od dochodu składek społecznych.
W 2022 r. niebędąca pracownikiem osoba fizyczna prowadziła działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej. Suma uzyskanych przez nią przychodów z tej działalności, pomniejszonych o koszty uzyskania (z wyłączeniem z nich podlegających odliczeniu od dochodu składek społecznych), wyniosła w tym roku 88 253 zł. Pozwoli to jej skorzystać z ulgi dla klasy średniej w kwocie 7819 zł (o tyle w zeznaniu rocznym PIT-36 za 2022 r. będzie mogła pomniejszyć podstawę obliczenia podatku), co wynika z następujących obliczeń:
(88 253 zł × 6,68% – 4566 zł) : 0,17 = 7819,41 zł, czyli 7819 zł, w zaokrągleniu do pełnych złotych.
Koszty uzyskania przychodów
W przypadku pracowników prawo do ulgi dla klasy średniej oraz jej wysokość są ustalane bez uwzględniania kosztów uzyskania przychodów, a więc biorąc pod uwagę jedynie przychody z pracy.
Inaczej jest w odniesieniu do przedsiębiorców – będące podstawą obliczenia ulgi przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej są pomniejszone o koszty uzyskania przychodów z tytułu jej prowadzenia (z wyłączeniem z tych kosztów podlegających odliczeniu od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne). Prawo do ulgi dla klasy średniej oraz jej wysokość są zatem de facto ustalane na podstawie dochodu z działalności gospodarczej.
[3] DzU poz. 2427.
Warto nadmienić, że pierwotnie uchwalona wersja Polskiego Ładu przewidywała, że w przypadku przedsiębiorców przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, brany pod uwagę przy ustalaniu prawa do ulgi i jej wysokości, jest pomniejszany o „koszty prowadzenia działalności gospodarczej”. Ustawodawca nie sprecyzował tego pojęcia. Nie było podstaw, aby utożsamiać je z pojęciem „kosztów uzyskania przychodów”. Ostatecznie o takim rozwiązaniu zdecydowała nowelizacja przepisów, wprowadzona ustawą z 9.12.2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw[3].
W świetle orzecznictwa TK (zob. np. wyrok TK z 15.02.2005 r., K 48/04) niekorzystne dla podatników zmiany w ustawach o podatku dochodowym powinny być publikowane w DzU z co najmniej miesięcznym wyprzedzeniem. W związku z tym nowelizacja ta – jako ograniczająca wysokość kosztów uwzględnianych przez przedsiębiorców przy ustalaniu prawa i wysokości do ulgi dla klasy średniej, a w konsekwencji dla nich niekorzystna – wydaje się być niekonstytucyjna.
Korzystanie z ulgi przez wspólnie rozliczających się małżonków
Ulga dla klasy średniej w ramach rozliczenia rocznego przysługuje także wspólnie rozliczającym się małżonkom – na zasadach określonych w art. 26 ust. 4c updof. Są one następujące:
- do odliczenia ulgi uprawniony jest każdy z rozliczających się wspólnie małżonków; z przepisów można wywnioskować, że jest tak również, jeżeli tylko jeden z nich uzyskał przychody z pracy lub pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali,
- prawo do ulgi oraz jej wysokość są ustalane, biorąc pod uwagę połowę sumy łącznych przychodów uzyskanych przez małżonków z pracy i dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej według skali (przychodów pomniejszonych o koszty uzyskania z wyłączeniem z nich podlegających odliczeniu od dochodu składek społecznych).
W 2022 r. mąż uzyskał przychody z pracy w kwocie 78 000 zł, żona zaś w kwocie 140 000 zł (łącznie 218 000 zł). Jeżeli wspólnie rozliczą się za 2022 r., to oboje będą mogli skorzystać z ulgi dla klasy średniej, gdyż połowa ich łącznych przychodów z pracy wyniesie 109 000 zł. W ramach ulgi każdy z nich będzie mógł odliczyć od dochodu 10 691 zł, gdyż:
(109 000 zł × (–7,35%) + 9829 zł) : 0,17 = 1817,50 zł : 0,17 = 10 691,18 zł, czyli 10 691 zł, w zaokrągleniu do pełnych złotych.
W 2022 r. mąż uzyskał wyłącznie przychody z pracy, żona zaś wyłącznie przychody z działalności wykonywanej osobiście. Uważam, że jeżeli za 2022 r. będą się rozliczać wspólnie, mogą skorzystać z ulgi dla klasy średniej – o ile przychody z pracy osiągnięte przez męża przekroczą dwukrotność kwoty 68 412 zł, czyli 133 692 zł (gdyż prawo do ulgi dla klasy średniej w przypadku wspólnie rozliczających się małżonków liczy się od połowy sumy łącznych przychodów). Jest tak, mimo że żona nie uzyskała w 2022 r. przychodów z pracy ani z działalności gospodarczej opodatkowanej według skali.
Taki sposób obliczania ulgi dla klasy średniej powoduje, że rozliczający się wspólnie małżonkowie niekiedy nie mogą z niej skorzystać, mimo że prawo do niej przysługiwałoby jednemu z nich w przypadku odrębnego rozliczenia. Muszą wówczas przekalkulować, czy korzystniejsze jest wspólne rozliczenie, czy skorzystanie z ulgi dla klasy średniej.
W 2022 r. mąż uzyskał przychody z pracy w kwocie 110 000 zł, żona zaś nie uzyskała żadnych przychodów. Rozliczając się odrębnie, mąż będzie mógł skorzystać z ulgi dla klasy średniej. Natomiast rozliczając się wspólnie, małżonkowie z ulgi tej nie skorzystają, gdyż połowa sumy ich przychodów z pracy, uwzględnianych dla celów ulgi, wyniesie 55 000 zł, a więc mniej niż 68 412 zł.
Rozliczenie ulgi w zeznaniu rocznym
Ponieważ nie zostały jeszcze ogłoszone wzory zeznań PIT-36 i PIT-37 za 2022 r. ani załączników do nich, nie jest możliwe wskazanie sposobu odliczenia ulgi w rozliczeniu rocznym. Najprawdopodobniej jej kwota najpierw będzie wykazywana w części B znowelizowanej informacji PIT/O (stanowiącej załącznik do ww. zeznań rocznych), a następnie będzie przenoszona do odpowiedniej pozycji zeznania.
Podkreślić przy tym należy, że w przypadku pracowników dokonywane w trakcie roku odliczenia w ramach ulgi dla klasy średniej mają de facto charakter wstępny. Ostateczna weryfikacja prawa do ulgi oraz jej wysokości następuje na etapie rozliczenia rocznego.
Może się w związku z tym zdarzyć, że suma kwot odliczonych w trakcie roku okaże się wyższa od kwoty ulgi do odliczenia w zeznaniu rocznym (np. jeżeli podatnik pracował w dwóch zakładach pracy i każdy z nich, obliczając zaliczki, dokonywał odliczeń). Może być też tak, że chociaż w trakcie roku odliczanie ulgi było zasadne, na etapie rozliczenia rocznego okaże się, że prawo do niej podatnikowi nie przysługuje (np. dlatego, że suma przychodów uwzględnianych przy ocenie prawa do ulgi przekroczy 133 692 zł). Może wówczas powstać niedopłata podatku dochodowego, którą podatnik obowiązany jest wpłacić w terminie do złożenia zeznania PIT (o ile nie zrekompensują jej inne dokonywane przez niego w tym zeznaniu odliczenia – np. ulga na wychowanie dzieci).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych