Ograniczanie zatorów płatniczych (cz. II) – porównanie rozwiązań przyjętych w podatku dochodowym i VAT oraz ewidencja księgowa
Niekoniecznie oznacza to jednak, że do korekty rozliczeń z tytułu obu podatków dojdzie w tym samym momencie. Różne będzie też ujęcie tych korekt w ewidencji księgowej.
Od 1.01.2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych[1], które na potrzeby podatku dochodowego (CIT oraz PIT) wprowadziły nowy mechanizm rozliczenia należności nieopłaconej przez nabywcę w określonym terminie[2]. Regulacje te – dotyczące zarówno wierzyciela, jak i dłużnika – nie są jednak nowością, ponieważ rozwiązania przyjęte w ustawach o podatku dochodowym w dużej mierze zostały oparte na tzw. uldze na złe długi, znanej czynnym podatnikom VAT od 1.06.2005 r.
W sposobie rozliczenia „złego” długu na potrzeby obu podatków oprócz wielu podobieństw można zaobserwować istotne różnice.
Przebieg rozliczenia złego długu w VAT
Aby dostrzec te różnice, celowe jest przypomnienie ogólnych zasad rozliczenia ulgi na złe długi w VAT, o której mowa w art. 89a i art. 89b ustawy o VAT. Dotyczy ona należności z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, w przypadku gdy należność ta nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności, określonego w umowie lub na fakturze.
Po spełnieniu tego warunku, związanego z upływem 90. dnia od dnia, w którym przypadał termin zapłaty, uznaje się, że nastąpiło uprawdopodobnienie nieściągalności należności, co:
- uprawnia wierzyciela do korekty podatku należnego od transakcji w rozliczeniu za okres, w którym należność uzyskała status złego długu,
- zobowiązuje dłużnika do korekty – w tym samym czasie – odliczonego podatku naliczonego.
Ulga na złe długi ma podstawę w art. 90 dyrektywy 112. Ten unijny przepis przyznaje państwom członkowskim możliwość obniżenia podstawy opodatkowania np. w przypadku niewywiązania się przez dłużnika z płatności. Daje jednocześnie państwu członkowskiemu swobodę w zakresie określenia warunków tego obniżenia.
Pierwsza część artykułu znajduje się ⇒tutaj⇐
[1] Ustawa z 19.07.2019 r. (DzU poz. 1649).
[2] Szeroko na ten temat była mowa w cz. I artykułu opublikowanej w „Rachunkowości” nr 2/2020.
Od 1.01.2020 r. weszły w życie przepisy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych[1], które na potrzeby podatku dochodowego (CIT oraz PIT) wprowadziły nowy mechanizm rozliczenia należności nieopłaconej przez nabywcę w określonym terminie[2]. Regulacje te – dotyczące zarówno wierzyciela, jak i dłużnika – nie są jednak nowością, ponieważ rozwiązania przyjęte w ustawach o podatku dochodowym w dużej mierze zostały oparte na tzw. uldze na złe długi, znanej czynnym podatnikom VAT od 1.06.2005 r.
W sposobie rozliczenia „złego” długu na potrzeby obu podatków oprócz wielu podobieństw można zaobserwować istotne różnice.
Przebieg rozliczenia złego długu w VAT
Aby dostrzec te różnice, celowe jest przypomnienie ogólnych zasad rozliczenia ulgi na złe długi w VAT, o której mowa w art. 89a i art. 89b ustawy o VAT. Dotyczy ona należności z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu na terytorium kraju, w przypadku gdy należność ta nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności, określonego w umowie lub na fakturze.
Po spełnieniu tego warunku, związanego z upływem 90. dnia od dnia, w którym przypadał termin zapłaty, uznaje się, że nastąpiło uprawdopodobnienie nieściągalności należności, co:
- uprawnia wierzyciela do korekty podatku należnego od transakcji w rozliczeniu za okres, w którym należność uzyskała status złego długu,
- zobowiązuje dłużnika do korekty – w tym samym czasie – odliczonego podatku naliczonego.
Ulga na złe długi ma podstawę w art. 90 dyrektywy 112. Ten unijny przepis przyznaje państwom członkowskim możliwość obniżenia podstawy opodatkowania np. w przypadku niewywiązania się przez dłużnika z płatności. Daje jednocześnie państwu członkowskiemu swobodę w zakresie określenia warunków tego obniżenia.
Polski ustawodawca w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT sprecyzował dodatkowe warunki korzystania z ulgi na złe długi. Aby nastąpiła korekta, niezbędne jest – poza warunkiem w postaci upływu 90 dni od terminu zapłaty, by:
- dostawa towaru lub świadczenie usług zostały dokonane na rzecz podatnika zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego ani likwidacji;
- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty złego długu:
- wierzyciel i dłużnik byli podatnikami zarejestrowanymi jako czynni podatnicy VAT,
- dłużnik nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub likwidacji;
- od daty wystawienia faktury dokumentującej należność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Po spełnieniu warunków zastosowania ulgi na złe długi przebieg rozliczenia VAT u wierzyciela i dłużnika jest bardzo zbliżony. Wierzyciel, który wraz z dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi wykazał podatek należny:
- w razie braku zapłaty – ma prawo skorygować in minus podatek należny za okres, w którym minął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, jeżeli do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres należność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie,
- w razie późniejszego otrzymania zapłaty lub zbycia należności – ma obowiązek odwrotnej korekty in plus podatku należnego za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta.
Ponadto na wierzycielu, który dokonał korekty in minus podatku należnego, ciąży obowiązek zawiadomienia o tej korekcie właściwego dla niego naczelnika US.
Zawiadomienia dokonuje w deklaracji podatkowej, składanej za okres wykazania korekty, podając kwotę korekty oraz dane dłużnika.
Z kolei dłużnik, który odliczył kwotę podatku z faktury stwierdzającej zakup towarów/usług:
- w razie braku zapłaty – ma obowiązek skorygować in minus odliczony podatek naliczony za okres, w którym minął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, jeżeli nie uregulował długu najpóźniej w ostatnim dniu tego okresu rozliczeniowego,
- w razie późniejszej zapłaty – ma prawo do odwrotnej korekty in plus podatku naliczonego za okres, w którym uregulował należność.
W odróżnieniu od wierzyciela na dłużniku nie ciąży dodatkowy obowiązek informacyjno-sprawozdawczy związany z koniecznością poinformowania fiskusa o dokonanej korekcie VAT naliczonego w ramach ulgi na złe długi.
Rozliczenie złego długu w CIT i PIT – podobieństwa i różnice w stosunku do VAT
Obowiązujące od 1.01.2020 r. zasady rozliczenia złego długu na potrzeby podatku dochodowego zostały szczegółowo omówione w cz. I nin. artykułu. Przypomnijmy tu jedynie, że zarówno u wierzyciela, jak i u dłużnika korekta wyniku podatkowego o wartość złego długu odbywa się:
- w trakcie roku podatkowego, przy ustalaniu zaliczek na podatek dochodowy (tylko w przypadku uzyskiwania dochodu),
- w zeznaniu podatkowym.
Na podstawie art. 26i i art. 44 ust. 17–24 updof oraz art. 18f i art. 25 ust. 19–26 updop wierzycielowi, który w ciągu 90 dni od upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie nie otrzymał zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi w transakcji handlowej, przysługuje prawo do skorygowania in minus podstawy opodatkowania lub dochodu o wartość należności zaliczanej do przychodów należnych. Jeśli wierzyciel wykaże stratę w zeznaniu podatkowym, przysługuje mu prawo do zrekompensowania sobie braku zapłaty przez zwiększenie tej straty o wartość nieuregulowanej należności.
Natomiast u dłużnika, który nie zapłacił za dostawę towaru lub wykonaną usługę w ramach transakcji handlowej, rozliczenie podatku dochodowego jest w zasadzie „lustrzanym” odbiciem rozliczenia dokonanego przez wierzyciela, z tą istotną różnicą, że na dłużniku ciąży obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania lub dochodu o wartość zobowiązania zaliczanego do kosztów uzyskania przychodów, które nie zostało uregulowane w ciągu 90. dni od upływu terminu zapłaty. Jeśli dłużnik w zeznaniu podatkowym wykaże stratę, to wartość nieuregulowanego zobowiązania ją pomniejsza.
Aby wierzyciel miał prawo (a dłużnik obowiązek) korekty złego długu, transakcja handlowa musi spełniać pewne warunki, które są bardzo zbliżone do warunków określonych dla ulgi na złe długi w VAT (patrz tabela).
Te ogólne zasady rozliczenia złego długu na potrzeby CIT/PIT są w dużym stopniu podobne do zasad obowiązujących w VAT. Występują tu jednak również istotne, niżej omówione różnice.
Warunki stosowania regulacji o złych długach | w VAT | w CIT/PIT |
Status nabywcy w momencie dostawy | zarejestrowany czynny podatnik VAT, niebędący w trakcie likwidacji, postępowania upadłościowego ani restrukturyzacyjnego | podatnik CIT, podatnik PIT, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą |
Opodatkowanie dochodu | – | transakcja handlowa została zawarta w ramach działalności wierzyciela oraz dłużnika podlegającej opodatkowaniu na terytorium RP |
Faktura/umowa | od końca roku, w którym została wystawiona faktura, nie upłynęły 2 lata | od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura/zawarta umowa, nie upłynęły 2 lata; jeżeli fakturę wystawiono w kolejnym roku po roku zawarcia umowy, upływ 2 lat liczy się od końca roku, w którym wystawiono fakturę |
Status nabywcy w momencie korekty | na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty złego długu, dłużnik: - nie był w trakcie likwidacji, postępowania upadłościowego ani restrukturyzacyjnego, - był zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT |
na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego dłużnik nie był w trakcie likwidacji, postępowania upadłościowego ani restrukturyzacyjnego |
Status sprzedawcy w momencie korekty | zarejestrowany czynny podatnik VAT na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty złego długu | podatnik CIT, podatnik PIT, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą |
Uregulowanie lub zbycie[*] należności | do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej z wykazaną ulgą na złe długi należność nie została uregulowanana lub zbyta w jakiejkolwiek formie | należność nie została zbyta lub uregulowana: - przed upływem 90-dniowego okresu, następującego po terminie zapłaty, - przed terminem płatności zaliczki (uwzględniającej korektę) - do dnia złożenia zeznania (uwzględniającego korektę) |
[*] Zbycie należności przez wierzyciela nie ma wpływu na obowiązek korekty u dłużnika.
1. Sposób liczenia 90-dniowego terminu
Co do zasady korekta złego długu dokonywana na potrzeby CIT/PIT i VAT następuje za okres, w którym minęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie. O ile jednak w przypadku VAT upływ tego terminu jest zawsze liczony od umownego terminu zapłaty, określonego przez strony transakcji, o tyle w przypadku CIT/PIT tylko wtedy, gdy strony transakcji ustaliły ten termin w sposób nienaruszający przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej upno). W przeciwnym razie, tj. jeśli ustalony przez strony termin zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi w transakcji handlowej narusza przepisy upno, upływ 90 dni jest liczony od ustawowych terminów zapłaty określonych w art. 13 ust. 2 upno.
W styczniu 2020 r. spółka X, posiadająca status małego przedsiębiorcy, dokonała dostawy towarów na rzecz spółki Y, która posiada status dużego przedsiębiorcy. 14.01.2020 r. wystawiła fakturę na 12 300 zł (wartość netto + VAT = 10 000 zł + 2300 zł), którą tego samego dnia dostarczyła spółce Y.
Z umowy stron wynika termin zapłaty 100 dni, liczony od dnia doręczenia faktury, który upłynie 23.04.2020 r. Przyjęcie tego umownego terminu zapłaty powoduje, że termin 90 dni, liczony od jego upływu, minąłby 22.07.2020 r.
VAT. Jeśli po tym terminie nie nastąpi zapłata/zbycie należności, korekta in minus podatku należnego u wierzyciela (odpowiednio korekta in plus podatku naliczonego u dłużnika, który dokonał odliczenia) nastąpi w rozliczeniu za lipiec 2020 r. Z uwagi na upływ terminu 90 dni liczonego od umownego 100-dniowego terminu zapłaty.
CIT/PIT. Jeśli nie nastąpi zapłata/zbycie należności, korekta in minus dochodu u wierzyciela (odpowiednio korekta in plus dochodu u dłużnika) nastąpi w rozliczeniu za czerwiec 2020 r. Ponieważ umowny termin zapłaty został ustalony z naruszeniem upno (zgodnie z art. 7 ust. 2a upno nie powinien przekraczać 60 dni od dnia doręczenia faktury), na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 2 upno zastosowanie ma ustawowy termin zapłaty, tj. 60 dni. Tym samym – w zw. z art. 26i ust. 15 updof oraz art. 18f ust. 15 updop – wierzyciel ma prawo pomniejszyć dochód stanowiący podstawę obliczenia zaliczki na podatek w rozliczeniu za czerwiec 2020 r., gdyż 90. dzień od upływu 60-dniowego terminu zapłaty przypada 12.06.2020 r. Odpowiednio po stronie dłużnika wystąpi obowiązek skorygowania dochodu o wartość nieuregulowanego zobowiązania – także w tym samym terminie (z upływem 90 dni liczonych od upływu 60-dniowego terminu zapłaty).
2. Moment korekty
Na podstawie art. 89a ust. 3 i art. 89b ust. 1 ustawy o VAT korekta złego długu następuje zawsze za okres rozliczeniowy, w którym upłynął 90. dzień liczony od terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze, pod warunkiem że należność nadal nie została uregulowana lub zbyta. Natomiast korekta złego długu dokonywana na potrzeby CIT/PIT – w przypadku uwzględniania jej w trakcie roku – może być dokonana począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 90 dni od terminu zapłaty, do okresu, w którym nastąpiła zapłata. Moment tej korekty może więc przypadać w tak określonym przedziale czasowym.
(rozliczenie u wierzyciela)
W styczniu 2020 r. spółka ABC wykonała usługę na rzecz spółki XYZ za cenę 18 450 zł (wartość netto + VAT = 15 000 zł + 3450 zł), której termin zapłaty upłynął 20.01.2020 r. 90 dni, liczone od terminu zapłaty, upłynęło w kwietniu 2020 r. Dług pozostawał nieuregulowany. Przyjmijmy, że spółka ABC narastająco za okres:
- styczeń–maj 2020 r. – poniosła stratę,
- styczeń–czerwiec 2020 r. – uzyskała dochód w kwocie 30 000 zł.
VAT. Uprawdopodobnienie nieściągalności należności nastąpiło w kwietniu 2020 r. W przypadku dalszego braku zapłaty/zbycia należności spółka ABC może wykazać korektę in minus podatku należnego wyłącznie w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r.
CIT/PIT. Mimo że należność posiadała status złego długu już w kwietniu 2020 r., to ze względu na poniesioną stratę nie mogła zostać uwzględniona w rozliczeniu podatku dochodowego za ten okres. Pomniejszenie dochodu o kwotę nieuregulowanej należności może nastąpić dopiero w czerwcu 2020 r., tj. po uzyskaniu dochodu w wysokości umożliwiającej korektę złego długu. Przy tym czerwiec 2020 r. jako pierwszy okres rozliczeniowy, w którym wystąpił dochód umożliwiający rozliczenie złego długu, nie jest okresem, w którym wierzyciel ma wyłączne prawo do wykazania po raz pierwszy nieuregulowanej należności. Pomniejszenie dochodu jest jego prawem, a nie obowiązkiem.
Jeśli nadal będzie na to pozwalała wysokość dochodu, to pierwszego pomniejszenia wierzyciel może dokonać np. dopiero w lipcu albo we wrześniu 2020 r., w przypadku gdy nie uczynił tego za okresy wcześniejsze, mimo że już wtedy pozwalała na to wysokość dochodu. Warunkiem pomniejszenia dochodu za lipiec lub wrzesień jest oczywiście dalszy brak zapłaty/zbycia należności. U wierzyciela moment korekty dochodu o wartość nieuregulowanej należności może być tym samym przesuwany w czasie (korekta nie jest „przypisana” wyłącznie do jednego okresu rozliczeniowego, tak jak w przypadku ulgi na złe długi w VAT). Przepisy wskazują, że najwcześniejszy moment zmniejszenia dochodu przypada na okres rozliczeniowy, w którym upłynęło 90 dni od terminu zapłaty, co nie wyklucza dokonania jego pierwszego zmniejszenia w kolejnych okresach rozliczeniowych, jeśli w tych kolejnych okresach wysokość dochodu jest odpowiednia, a należność nadal jest nieopłacona i nie została zbyta.
(rozliczenie u dłużnika)
Założenia dotyczące transakcji handlowej z poprzedniego przykładu, z tą różnicą, że spółka XYZ (dłużnik) narastająco za okres:
styczeń–lipiec 2020 r. – poniosła stratę,
styczeń–sierpień 2020 r. – uzyskała dochód w kwocie 20 000 zł.
VAT. Ze względu na odliczenie podatku naliczonego przy nabyciu usługi spółka XYZ jest obowiązana do korekty in minus odliczonego podatku w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r.
CIT/PIT. Zakładając, że dług wciąż nie został uregulowany, spółka XYZ jest obowiązana do korekty zwiększającej dochód o kwotę zobowiązania w rozliczeniu za sierpień 2020 r. W odróżnieniu od wierzyciela, uprawnionego do wyboru okresu rozliczeniowego, w którym – ze względu na odpowiednią wysokość dochodu – rozliczy zły dług (patrz poprzedni przykład), dłużnik takiej dowolności nie ma. Korektę złego długu musi uwzględnić za sierpień 2020 r., tj. za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym wystąpił u niego dochód stanowiący podstawę obliczenia zaliczki na podatek.
3. Neutralność korekty dla rozliczenia podatku
Dłużnik, który nie odliczył VAT naliczonego z otrzymanej faktury, nie jest zobowiązany do dokonania korekty tego podatku, o której mowa w art. 89b ustawy o VAT. Potwierdzają to organy podatkowe. Przykładowo KIS w interpretacji z 16.09.2019 r. (KDIB3-1.4012.447.2019.1.WN) wyjaśniła, że jeżeli podatnik nie dokonał „bieżącego” odliczenia podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur i nie uregulował należności, które z nich wynikały, w terminie określonym przez art. 89b ust. 1 ustawy o VAT (tj. w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2018 r. – w ciągu 150 dni, a od 1.01.2019 r. – w ciągu 90 dni od daty upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze), to art. 89b ustawy nie ma/nie będzie mieć zastosowania, tj. wnioskodawca nie jest/nie będzie zobowiązany do dokonania korekty kwoty podatku naliczonego, o której mowa w tym przepisie, gdyż wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku VAT przed faktycznym uregulowaniem części zobowiązania.
Skoro dłużnik nie koryguje podatku naliczonego od złego długu, bo go nie odliczył (ani na bieżąco, na podstawie art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT, ani przez korektę, o której mowa w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT), to nasuwa się pytanie o moment odliczenia VAT w przypadku, gdy w końcu zapłaci zobowiązanie (po upływie 90 dni, licząc od upływu terminu zapłaty). Wówczas – w świetle wyjaśnień organów podatkowych – ma prawo do odliczenia VAT, wynikającego z opłaconej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym uregulował dług, pod warunkiem że zapłata nastąpiła nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia VAT. Ma zatem prawo odliczyć podatek naliczony na podstawie art. 89b ust. 1 ustawy o VAT, tj. na bieżąco, bez potrzeby „wstecznego” korygowania deklaracji VAT (zob. pisma KIS z 16.09.2019 r., KDIB3-1.4012.447.2019.1.WN, 25.06.2019 r., 0114-KDIP1-3.4012.179.2019.1.RMA, 24.04.2019 r., 0111-KDIB3-1.4012.121.2019.1.ICZ, i 7.11.2018 r., 0114-KDIP1-2.4012.501.2018.1.WH).
W podatku dochodowym jest inaczej niż w VAT. Jeśli dłużnik faktycznie nie wykazał kosztu uzyskania przychodów, mimo że zakup zasadniczo ma charakter kosztu podatkowego, to po 90. dniach od upływu terminu zapłaty i tak musi skorygować rozliczenie podatkowe o wartość złego długu. Tak wynika z art. 26i ust. 9 updof oraz art. 18f ust. 9 updop.
Przepisy te stanowią, że korekta wyniku podatkowego z powodu braku zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi w ramach transakcji handlowej następuje, jeżeli z tytułu transakcji przynajmniej u jednej ze stron określa się przychody lub koszty uzyskania przychodów, bez względu na termin ujęcia transakcji w tych przychodach lub kosztach uzyskania przychodów.
Takie brzmienie przepisów powoduje, że jeśli dłużnik w odpowiednim czasie nie ureguluje swojego zobowiązania, będzie musiał po 90 dniach od upływu terminu zapłaty zwiększyć podstawę opodatkowania/dochód lub zmniejszyć stratę, jeśli zakup zasadniczo jest zaliczany do kosztów uzyskania przychodów, ale faktycznie (z różnych powodów) nie został uwzględniony w rachunku podatkowym.
Tylko zobowiązania, które są definitywnie i ostatecznie wyłączone z kosztów podatkowych, nie podlegają korekcie.
(zakup niezaliczany do kosztów uzyskania przychodów)
Spółka w marcu 2020 r. zakupiła usługę artystyczną. Jest to koszt reprezentacji, wyłączony z kosztów uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 23 updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Spółka nie uregulowała zobowiązania wobec usługodawcy – ani w terminie płatności, ani do 90. dnia od upływu terminu płatności.
VAT. Spółka jest zobowiązana do korekty VAT naliczonego na podstawie art. 89b ustawy o VAT, jeżeli – ze względu na związek z czynnościami opodatkowanymi VAT – faktycznie odliczyła podatek naliczony, wynikający z otrzymanej faktury.
CIT/PIT. Jako dłużnik spółka nie ma obowiązku zwiększania podstawy opodatkowania/dochodu ani zmniejszania straty o wartość nieuregulowanego zobowiązania, ponieważ nie spełnia ono warunku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów. Jako wydatek definitywnie wyłączony z kosztów podatkowych nie podlega korekcie dokonywanej na potrzeby podatku dochodowego.
(zakup środka trwałego)
20.01.2020 r. firma kupiła maszynę produkcyjną o wartości początkowej 50 000 zł, która została sklasyfikowana według KŚT w grupie 4. Termin zapłaty określony na fakturze: 30.01.2020 r.
Ze względu na przedłużającą się procedurę reklamacyjną środek trwały został przyjęty do używania i wprowadzony do ewidencji środków trwałych w maju 2020 r. Firma, posiadająca status małego podatnika, ma prawo dokonania jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w ramach rocznego limitu o równowartości 50 000 euro. Dla celów podatku dochodowego jednorazowy odpis amortyzacyjny w kwocie 50 000 zł nastąpi w maju 2020 r.
Do 29.04.2020 r. (upływ 90 dni od terminu płatności) firma nie uregulowała zobowiązania z tytułu zakupu składnika majątku trwałego. Nie uregulowała go też w terminie do 20.05.2020 r. (termin płatności zaliczki na podatek dochodowy za kwiecień br.).
VAT. Jeżeli odliczyła VAT przy zakupie środka trwałego, jest obowiązana do korekty odliczonej kwoty podatku naliczonego w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2020 r., w którym upłynęło 90 dni od terminu płatności.
CIT/PIT. Jeżeli w rozliczeniu za kwiecień br. wystąpi w firmie dochód stanowiący podstawę obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, to ma ona obowiązek zwiększyć jego kwotę o wartość zobowiązania z tytułu zakupu środka trwałego, w części zaliczanej (a nie „zaliczonej”) do kosztów uzyskania przychodów, tj. o 50 000 zł. Nie jest tu istotne, że firma faktycznie uwzględni jednorazowy odpis amortyzacyjny w kosztach podatkowych dopiero w maju 2020 r. Ważny jest sam upływ 90 dni od terminu zapłaty zobowiązania zaliczanego zasadniczo do kosztów podatkowych.
4. Obowiązek informacyjny
Istotną różnicą w rozliczeniu złego długu na potrzeby VAT i podatku dochodowego jest obowiązek informacyjny w zakresie dokonanych korekt. O ile w przypadku ulgi na złe długi w VAT jedynie wierzyciel na formularzu VAT-ZD wykazuje należności, które były u niego podstawą do korekty in minus podatku należnego (nie wykazuje ich – jako korekty in plus – w przypadku otrzymania za nie zapłaty), o tyle dla celów podatku dochodowego obowiązek informacyjny ma o wiele większy zakres.
Po pierwsze dotyczy on zarówno wierzyciela, jak i dłużnika, którzy wykazują w zeznaniu podatkowym należności i zobowiązania, będące przedmiotem korekty wyniku podatkowego spowodowanej brakiem zapłaty.
Po drugie obejmuje on nie tylko należności i zobowiązania, będące przedmiotem korekty wobec braku zapłaty, lecz także należności i zobowiązania, które następnie zostały uregulowane przez dłużnika lub zbyte przez wierzyciela (art. 26i ust. 19 updof oraz art. 18f ust. 19 updop). Obowiązek wykazania w zeznaniach podatkowych należności i zobowiązań będzie występował:
- pierwszy raz – na moment korekty wyniku podatkowego wobec braku zapłaty,
- drugi raz – na moment korekty wyniku podatkowego wobec późniejszego otrzymania/dokonania zapłaty.
5. Ewidencja księgowa w przypadku wystąpienia złego długu
Korekty dotyczące złego długu dokonywane dla celów podatku dochodowego nie są uwzględniane przez wierzycieli i dłużników w księgach rachunkowych. Zmniejszenia lub zwiększenia dochodu o wartość „złej” należności lub „złego” zobowiązania, dokonywane na etapie ustalania zaliczki na podatek dochodowy oraz w zeznaniu podatkowym, mają wyłącznie charakter podatkowy, a nie bilansowy. Dlatego dla celów CIT i PIT są one uwzględniane jedynie statystycznie (tj. poza ewidencją księgową).
Aby objąć kontrolą złe długi i zmiany ich statusu, dogodnym rozwiązaniem w tym zakresie może być pozabilansowa ewidencja złych długów. W tym celu jednostka może prowadzić np. konto 95-1 „Należności (przychody) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego” oraz konto 95-2 „Zobowiązania (koszty) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego”. Ze względu na to, że na kontach pozabilansowych nie obowiązuje zasada podwójnego zapisu, przy ich stosowaniu dokonuje się zapisu jednostronnego, tj. tylko po stronie Wn lub tylko po stronie Ma.
W księgach rachunkowych jednostki jest natomiast ujmowana – na dotychczasowych zasadach – ulga na złe długi przewidziana w ustawie o VAT.
(ewidencja w księgach rachunkowych wierzyciela)
W lutym 2020 r. spółka dokonała dostawy towarów za 12 300 zł (wartość netto + VAT = 10 000 zł + 2300 zł). Dla tej transakcji termin 90 dni liczony od upływu terminu zapłaty minął 10.05.2020 r. Dłużnik nie uregulował zobowiązania.
Spółka (wierzyciel):
- przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za maj br. zmniejszyła dochód podatkowy o 10 000 zł,
- w deklaracji VAT-7 za maj br. zmniejszyła podstawę opodatkowania o 10 000 zł oraz podatek należny o 2300 zł.
W lipcu 2020 r. na rachunek bankowy wpłynęła zapłata należności, w związku z czym w ramach odwrotnej korekty:
- przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za lipiec br. spółka zwiększyła dochód podatkowy o 10 000 zł,
- w deklaracji VAT-7 za lipiec br. zwiększyła podstawę opodatkowania o 10 000 zł oraz kwotę podatku należnego o 2300 zł.
Z przyjętych przez spółkę zasad (polityki) rachunkowości wynika, że korektę podatku należnego w ramach ulgi na złe długi rozlicza ona w korespondencji z kontem 24 „Pozostałe rozrachunki”.
Zapisy w księgach rachunkowych maja 2020 r.:
1. PK – korekta in minus podatku należnego w ramach ulgi na złe długi
Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” (w analityce: Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego) | 2300 |
Ma konto 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: Korekta VAT – ulga na złe długi) | 2300 |
Natomiast dla celów podatku dochodowego spółka ujęła – w ewidencji pozabilansowej po stronie Wn konta 95-1 „Należności (przychody) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego” – przychód 10 000 zł, o który pomniejszyła dochód podatkowy za maj 2020 r.
Zapisy w księgach rachunkowych lipca 2020 r.:
1. WB – otrzymanie zapłaty należności
Wn konto 13 „Rachunki i kredyty bankowe” | 12 300 |
Ma konto 20 „Rozrachunki z odbiorcami” | 12 300 |
2. PK – zwiększenie podatku należnego, skorygowanego uprzednio o ulgę na złe długi, w związku z zapłatą
Wn konto 24 „Pozostałe rozrachunki” (w analityce: Korekta VAT – ulga na złe długi) | 2300 |
Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” („Rozrachunki z US z tytułu VAT należnego”) | 2300 |
Dla celów podatku dochodowego spółka ujęła w ewidencji pozabilansowej po stronie Ma konta 95-1 „Należności (przychody) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego” przychód w wysokości 10 000 zł. Uwzględnienie tego pozabilansowego zapisu w korespondencji z zapisem dokonanym w maju 2020 r. spowoduje, że narastający dochód spółki za lipiec będzie uwzględniał wyłącznie zaewidencjonowany w księgach rachunkowych przychód ze sprzedaży towarów – 10 000 zł, który powstał w lutym 2020 r.
(ewidencja w księgach rachunkowych dłużnika)
W styczniu 2020 r. spółka zakupiła usługę informatyczną za 7380 zł (wartość netto + VAT = 6000 zł + 1380 zł), zaliczając jej wartość netto do kosztów uzyskania przychodów oraz odliczając podatek naliczony. Spółka nie uregulowała zobowiązania, dla którego termin 90 dni, liczony od upływu terminu zapłaty, minął 20.04.2020 r.
Spółka (dłużnik):
- przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za kwiecień br. powiększyła dochód podatkowy o 6000 zł,
- w deklaracji VAT-7 za kwiecień br. skorygowała in minus odliczony podatek naliczony o 1380 zł.
W czerwcu 2020 r. spółka w całości uregulowała swoje zobowiązanie. W związku z tym w ramach odwrotnej korekty:
- przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za czerwiec 2020 r. pomniejszyła dochód podatkowy o 6000 zł,
- w deklaracji VAT-7 za czerwiec 2020 r. powiększyła podatek naliczony o 1380 zł.
Z przyjętych przez spółkę zasad (polityki) rachunkowości wynika, że korektę podatku naliczonego w ramach ulgi na złe długi rozlicza ona w korespondencji z kontem 65 „Inne rozliczenia międzyokresowe”.
Zapisy w księgach rachunkowych kwietnia 2020 r.:
1. PK – korekta in minus podatku naliczonego w ramach ulgi na złe długi
Wn konto 65 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe” | 1380 |
Ma konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” („Podatek naliczony i jego rozliczenie”) | 1380 |
Dla celów podatku dochodowego spółka ujęła w ewidencji pozabilansowej po stronie Ma konta 95-2 „Zobowiązania (koszty) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego” koszt w wysokości 6000 zł, o który powiększyła dochód podatkowy za kwiecień 2020 r.
Zapisy w księgach rachunkowych czerwca 2020 r.:
1. WB – zapłata zobowiązania
Wn konto 21 „Rozrachunki z dostawcami” | 6380 |
Ma konto 13 „Rachunki i kredyty bankowe” | 6380 |
2. PK – zwiększenie podatku naliczonego, skorygowanego uprzednio w ramach ulgi na złe długi, w związku z dokonaną zapłatą
Wn konto 22 „Rozrachunki publicznoprawne” („Podatek naliczony i jego rozliczenie”) | 1380 |
Ma konto 65 „Pozostałe rozliczenia międzyokresowe” | 1380 |
Dla celów podatku dochodowego spółka ujęła – w ewidencji pozabilansowej po stronie Wn konta 95-2 „Zobowiązania (koszty) posiadające status złego długu – rozliczenie podatku dochodowego” – koszt w wysokości 6000 zł, który skorygował do „zera” pozabilansowy zapis z kwietnia 2020 r. W ten sposób narastający dochód spółki za czerwiec 2020 r. będzie uwzględniał wyłącznie zaewidencjonowany w księgach rachunkowych koszt zakupu usługi w wysokości 6000 zł, który powstał w styczniu 2020 r.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych