Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Inwentaryzacja za 2022 rok – wyzwania

Piotr Rybicki Biegły rewident, ekspert corporate governance.
Artykuł przedstawia zadania i problemy wiążące się z tegoroczną inwentaryzacją.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów jednostki ma na celu ustalenie ich stanu ilościowego (istnienia) i jakościowego (przydatności i ew. utraty wartości). Przeprowadza się ją na określony dzień, z reguły bilansowy, drogą spisu z natury rzeczowych składników majątkowych, uzgodnienia sald należności i zobowiązań jednostki, a gdy z uzasadnionych przyczyn nie jest to możliwe – drogą weryfikacji.

Inwentaryzacja pozwala potwierdzić i urealnić stany wykazywane w księgach rachunkowych. Zależnie od ryzyka wykazania w księgach nieprawidłowych danych o stanie aktywów i pasywów częstotliwość i data ich inwentaryzacji mogą być różnicowane (por. uor rozdz. 3 „Inwentaryzacja”). Ze względu na znaczenie inwentaryzacji dla zapewnienia wiarygodności informacji wynikających z zapisów ksiąg rachunkowych, wykazywanych przede wszystkim w sprawozdaniu finansowym:

  • stanowi ona integralną część rachunkowości jednostki (art. 4 ust. 3 pkt 3 uor),
  • jej przeprowadzenie jest obowiązkowe,
  • za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury odpowiada kierownik jednostki, bez względu na to, komu zostało powierzone prowadzenie rachunkowości (art. 4 ust. 5 uor).

Przy organizowaniu i przeprowadzaniu inwentaryzacji pomocne mogą być wskazówki zawarte w Krajowych Standardach Rachunkowości (dalej KSR) oraz stanowiskach Komitetu Standardów Rachunkowości, a w szczególności:

Ponadto Komitet Standardów Rachunkowości opublikował 10.12.2020 r. rekomendacje „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19”, których celem była pomoc przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 r. Inwentaryzacji poświęcono pkt III „Inwentaryzacja w czasie COVID-19”. Jak rok później wskazał Komitet, rekomendacje (…) pozostają wciąż aktualne i mogą stanowić pomoc również przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2021 r.

Biorąc pod uwagę zniesienie stanu epidemii (w maju 2022 r.) i wyraźne wskazanie w rekomendacjach Komitetu lat, których dotyczą (2020 i 2021), można sądzić, że postanowienia odnoszące się do spisów z natury nie mają już zastosowania. Dobrze byłoby jednak, gdyby domniemanie zostało zastąpione wyjaśnieniem Komitetu.

Kwestię inwentaryzacji poruszono również w rekomendacjach Komitetu Standardów Rachunkowości z 4.04.2022 r. „Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności w warunkach rosyjskiej agresji na Ukrainę” (pkt V.1.1.1). Wskazano, że brak możliwości przeprowadzenia inwentaryzacji rzeczowych aktywów (np. zapasów, środków trwałych) lub innych procedur w celu weryfikacji ilości oraz stanu rzeczowych aktywów trwałych zlokalizowanych w Ukrainie, Federacji Rosyjskiej i Republice Białorusi stanowi przesłankę dla rozważenia utraty ich wartości.

Inwentaryzacja aktywów i pasywów jednostki ma na celu ustalenie ich stanu ilościowego (istnienia) i jakościowego (przydatności i ew. utraty wartości). Przeprowadza się ją na określony dzień, z reguły bilansowy, drogą spisu z natury rzeczowych składników majątkowych, uzgodnienia sald należności i zobowiązań jednostki, a gdy z uzasadnionych przyczyn nie jest to możliwe – drogą weryfikacji.

Inwentaryzacja pozwala potwierdzić i urealnić stany wykazywane w księgach rachunkowych. Zależnie od ryzyka wykazania w księgach nieprawidłowych danych o stanie aktywów i pasywów częstotliwość i data ich inwentaryzacji mogą być różnicowane (por. uor rozdz. 3 „Inwentaryzacja”). Ze względu na znaczenie inwentaryzacji dla zapewnienia wiarygodności informacji wynikających z zapisów ksiąg rachunkowych, wykazywanych przede wszystkim w sprawozdaniu finansowym:

  • stanowi ona integralną część rachunkowości jednostki (art. 4 ust. 3 pkt 3 uor),
  • jej przeprowadzenie jest obowiązkowe,
  • za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury odpowiada kierownik jednostki, bez względu na to, komu zostało powierzone prowadzenie rachunkowości (art. 4 ust. 5 uor).

Przy organizowaniu i przeprowadzaniu inwentaryzacji pomocne mogą być wskazówki zawarte w Krajowych Standardach Rachunkowości (dalej KSR) oraz stanowiskach Komitetu Standardów Rachunkowości, a w szczególności:

Ponadto Komitet Standardów Rachunkowości opublikował 10.12.2020 r. rekomendacje „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID-19”, których celem była pomoc przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 r. Inwentaryzacji poświęcono pkt III „Inwentaryzacja w czasie COVID-19”. Jak rok później wskazał Komitet, rekomendacje (…) pozostają wciąż aktualne i mogą stanowić pomoc również przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych i sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2021 r.

Biorąc pod uwagę zniesienie stanu epidemii (w maju 2022 r.) i wyraźne wskazanie w rekomendacjach Komitetu lat, których dotyczą (2020 i 2021), można sądzić, że postanowienia odnoszące się do spisów z natury nie mają już zastosowania. Dobrze byłoby jednak, gdyby domniemanie zostało zastąpione wyjaśnieniem Komitetu.

Kwestię inwentaryzacji poruszono również w rekomendacjach Komitetu Standardów Rachunkowości z 4.04.2022 r. „Sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności w warunkach rosyjskiej agresji na Ukrainę” (pkt V.1.1.1). Wskazano, że brak możliwości przeprowadzenia inwentaryzacji rzeczowych aktywów (np. zapasów, środków trwałych) lub innych procedur w celu weryfikacji ilości oraz stanu rzeczowych aktywów trwałych zlokalizowanych w Ukrainie, Federacji Rosyjskiej i Republice Białorusi stanowi przesłankę dla rozważenia utraty ich wartości.

Cyfryzacja inwentaryzacji

Wybuch w 2020 r. w Polsce pandemii COVID-19 oraz spowodowany nią obowiązek ograniczenia bezpośrednich kontaktów międzyludzkich istotnie zmieniły życie prywatne i zawodowe. Jednym z tego przejawów była powszechnie postępująca cyfryzacja, wynikająca z konieczności zastosowania pracy zdalnej. Niemal natychmiast wiele jednostek wdrożyło, niekiedy prowizorycznie, elektroniczny obieg dokumentów; powszechny stał się podpis elektroniczny (e-podpis).

Jesienią 2020 r. zanotowano rekordową liczbę przypadków zakażeń wirusem SARS-CoV-2, co przełożyło się m.in. na niemożność przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji drogą spisu z natury za ten rok. Nie był już wtedy niczym nadzwyczajnym zdalny udział w spisie z natury członków zespołów spisowych czy też biegłego rewidenta badającego sprawozdanie finansowe jednostki. Wiele jednostek skorzystało z rozwiązania zaproponowanego w rekomendacjach Komitetu z 10.12.2020 r. Polegało ono na tym, że komisja inwentaryzacyjna pozyskiwała od pracowników odpowiedzialnych za składniki majątkowe potwierdzenia ich posiadania, drogą korespondencji e-mailowej i dokumentacji fotograficznej (pkt III.8 rekomendacji).

(1) Zob. również pkt 67, 69–71, 93 i 94 stanowiska Komitetu z 20.07.2016 r.

Niestety, w ślad za zmianami, w tym organizacyjnymi, jakie w jednostkach spowodowała cyfryzacja, nie poszły zmiany w uor. Nie wprowadzono żadnych korekt w przepisach poświęconych technice i metodom przeprowadzania inwentaryzacji. Obowiązujące od 1.01.1995 r. regulacje uor odnoszące się do inwentaryzacji są nieco archaiczne – ich kosmetyczną nowelizację przeprowadzono w 2018 r. Szczególnie dotyczy to rozwiązań inwentaryzacji wspomaganej informatycznie(1).

(2) Radio Frequency Identification – system zdalnej identyfikacji radiowej

Wątpliwości wynikające ze zmian sposobu inwentaryzacji będących skutkiem postępu technicznego i organizacyjnego można by mnożyć. Samo określenie „spis z natury” dziś często odbiega od jego pierwotnego rozumienia – np. przy RFID (2) zespół spisowy „spisuje na odległość”; w przepisach nie ma definicji „terenu strzeżonego”, mimo że w pracy zdalnej stała się ona kluczowa dla określenia częstotliwości zdalnie przeprowadzanego spisu z natury majątku.

Przy inwentaryzacji za 2022 r. wyzwaniem będzie niewątpliwie dostosowanie wewnętrznych regulacji – instrukcji inwentaryzacyjnej oraz zasad (polityki) rachunkowości – do zmian, jakie zaszły w jednostce, a zarazem niezmienionego brzmienia przepisów uor. Należałoby w tym miejscu podziękować ustawodawcy, który w 1994 r. w art. 27 ust. 1 uor, definiując kształt dokumentacji inwentaryzacji, użył słowa „odpowiednio”. Przepis ten stanowi: przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Dziś jednostki chętnie korzystają z tej opcji, zapisanej 28 lat temu.

Problemy z interpretacjami

Art. 26 ust. 3 pkt 3 uor stanowi: termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzacja nieruchomości zaliczanych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym pozostałych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie przeprowadzono raz na 4 lata.

Z regulacji tej nie wynika, aby w razie niesporządzenia w danym roku spisu z natury aktywów wymienionych w pkt 3 należało je objąć inwentaryzacją przeprowadzoną drogą weryfikacji.

Tymczasem w lutym 2021 r. na stronach internetowych Ministerstwa Finansów pojawiła się odpowiedź na pytanie: „Czy w roku, w którym nie przypada termin inwentaryzacji środków trwałych na terenie strzeżonym, należy dokonać inwentaryzacji tych środków w formie weryfikacji?”. Ministerstwo wyraziło pogląd, że w latach, w których nie przeprowadza się spisu z natury, środki trwałe inwentaryzuje się metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji realnej ich wartości.

Ministerstwo wskazało, że inwentaryzacja składników aktywów i pasywów w jednostkach prowadzących księgi rachunkowe powinna być przeprowadzana zgodnie z przepisami rozdz. 3 „Inwentaryzacja” uor. Inwentaryzację przeprowadza się na ostatni dzień każdego roku obrotowego z wykorzystaniem jednej z metod przyporządkowanych ww. składnikom, tj. w drodze: spisu z natury, otrzymania od banków i uzyskania od kontrahentów potwierdzeń lub też porównania danych zarejestrowanych w księgach rachunkowych z odpowiednimi dokumentami i weryfikacji wartości tych składników (metoda weryfikacji). Art. 26 ust. 3 uor stanowi o ułatwieniach polegających na tym, iż termin i częstotliwość uważa się za dotrzymane, jeżeli w odniesieniu m.in. do nieruchomości zaliczonych do środków trwałych oraz inwestycji, jak też znajdujących się na terenie strzeżonym innych środków trwałych oraz maszyn i urządzeń wchodzących w skład środków trwałych w budowie – inwentaryzacja przeprowadzona zostanie raz w ciągu 4 lat.

Przepis ten – jak można wywnioskować z odpowiedzi Ministerstwa Finansów – nie zwalnia jednak od inwentaryzacji w ogóle, co w praktyce oznacza konieczność jej przeprowadzenia metodą weryfikacji. Czy wymóg taki rzeczywiście obowiązuje? Nawet jeśli wyjaśnienia opublikowane na stronach resortu finansów nie są formalnie wiążące dla jednostek, nie zmienia to faktu, że mają moc sprawczą.

Nasuwa się pytanie, jakiego okresu dotyczy opublikowane w lutym 2021 r. stanowisko Ministerstwa Finansów. Niewątpliwie inwentaryzacji za 2021 r. i lata następne, ale również – co wydaje się oczywiste – za lata wcześniejsze. W 2021 r. nie nastąpiły zmiany art. 26 i art. 27 uor, poświęconych inwentaryzacji, a zatem każda jednostka – w myśl stanowiska – powinna mieć dokumentację takiej weryfikacji za lata 2021, 2020, 2019, 2018 itd. Zasada, że prawo nie działa wstecz, nie ma tu zastosowania. Przepis nie uległ przecież zmianie, zmieniła się tylko jego wykładnia.

Jednak słuszność tezy, że dozwolone przez ustawodawcę w art. 26 ust. 3 pkt 3 uor odstąpienie od inwentaryzacji drogą spisu z natury rodzi jednocześnie obowiązek jej przeprowadzenia drogą weryfikacji, budzi uzasadnione wątpliwości. Zakres weryfikacji jest szerszy niż zakres spisu z natury. W przypadku tego drugiego zadanie polega na stwierdzeniu istnienia aktywów trwałych i ich oglądzie, który może wykazać brak bądź całkowitą lub częściową nieprzydatność obiektu. Powinno to spowodować wszczęcie postępowania wyjaśniającego. Praktyka dowodzi, że są to przypadki sporadyczne. Weryfikacja polega natomiast na porównaniu danych dotyczących obiektów, wynikających z ksiąg rachunkowych, z odpowiednimi dokumentami, w celu ew. korekty tych danych.

W przypadku przeprowadzania inwentaryzacji drogą weryfikacji dodatkową wątpliwość budzi rodzaj dokumentów przyjmowanych za podstawę porównań z zapisami (saldem) kont. Uor wskazuje, że mają to być „odpowiednie dokumenty” (art. 26 ust. 1 pkt 3). Zgodnie z poglądem prezentowanym na łamach „Rachunkowości” (3) chodzi o dowody księgowe uzasadniające zapisy w księgach rachunkowych.

(4) Zob. https://inwentaryzacja.info.pl/...

(5) Np. orzeczeniu z 26.01.2012 r. (BDF1/4900/115/123/11/3881) czytamy: „dokumenty, z którymi powinna być porównywana ewidencja księgowa, muszą być dokumentami źródłowymi”.

Tymczasem Regionalne Izby Obrachunkowe (obejmujące swoją kontrolą m.in. miasta, gminy, jednostki budżetowe, zakłady budżetowe)(4) w wystąpieniach pokontrolnych prezentują pogląd, że stosowanie metody weryfikacji, tj. „porównania z odpowiednimi dokumentami”, powinno polegać na porównaniu z odpowiednimi dokumentami źródłowymi (np. fakturami, protokołami zdawczo-odbiorczymi). Podobne stanowisko wyraża również Główna Komisja Orzekająca w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

W przypadku aktywów trwałych oznaczałoby to, że podstawy weryfikacji nie stanowią dowody księgowe, ale leżące u ich podstaw faktury, kalkulacje, protokoły itp. Są to wymogi:

  • których spełnienie nie jest przedmiotem inwentaryzacji drogą spisu z natury,
  • niemające racjonalnego uzasadnienia, jeżeli środek trwały jest inwentaryzowany drogą weryfikacji po raz kolejny (np. drugi, trzeci).

Oczywiście nie dotyczy to ulepszenia, amortyzacji lub odpisu z tytułu trwałej wartości, które nastąpiły w roku, za który przeprowadza się inwentaryzację.

Mało prawdopodobne jest, aby intencją ustawodawcy było nakładanie zwiększonych, częściowo nieracjonalnych obowiązków na jednostki korzystające z przyznanego im uprawnienia odstąpienia od spisu z natury określonych aktywów. Raczej można sądzić, że biorąc pod uwagę niskie ryzyko wykrycia drogą spisu z natury istotnych zniekształceń stanu wykazanego w księgach, ustawodawca przewidział uproszczenie polegające na zmniejszeniu częstotliwości inwentaryzacji określonych grup aktywów. Oczywiście byłoby lepiej, gdyby pogląd ten znalazł odzwierciedlenie w znowelizowanych przepisach uor.

Jakie decyzje, dotyczące inwentaryzacji drogą weryfikacji rzeczowych aktywów trwałych w latach, w których nie przeprowadzono ich spisu z natury, podejmą jednostki w 2022 r.? Trudno przewidzieć. Już sama konieczność przeprowadzenia inwentaryzacji drogą spisu z natury lub weryfikacji jest wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku dużych jednostek.

W październiku 2020 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów zamieszczono też odpowiedzi na poniższe pytania:

Wyjaśnienia te nie budzą wątpliwości. W pierwszym przypadku (w zakresie terminów) podkreślono, że wskazane w art. 26 ust. 3 pkt 1 uor ułatwienie polegające na rozpoczęciu inwentaryzacji nie wcześniej niż 3 mies. przed końcem roku obrotowego, a zakończenie do 15 dnia następnego roku, dotyczą dwóch z trzech metod przeprowadzania inwentaryzacji, tj. spisu z natury i potwierdzenia salda; w drugim (w zakresie COVID-19) doprecyzowano, że jednostka powinna dołożyć wszelkich starań, aby inwentaryzację składników aktywów przeprowadzić drogą spisu z natury przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa koniecznych dla jej przeprowadzenia (…), a przeprowadzenie w miejsce spisu z natury inwentaryzacji metodą weryfikacji powinno dotyczyć tylko wyjątkowych sytuacji.

Praca zdalna a inwentaryzacja

(8) Nad projektem zmian w Kp, regulującym zasady pracy zdalnej, trwają obecnie prace Sejmu. Do Kp ma być dodany rozdział IIc „Praca zdalna”, obejmujący art. 67(18)–67(33).

(9) 6 Art. 6720 § 6: W porozumieniu, o którym mowa w § 1 i 2, oraz regulaminie, o którym mowa w § 3 i 4, określa się w szczególności: (…) 8) zasady instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, aktualizacji oprogramowania i serwisu powierzonych pracownikowi narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych.

W myśl planowanej nowelizacji Kp (8) zasady wykonywania pracy zdalnej w zakładzie pracy będzie regulowało porozumienie lub regulamin, których obowiązkowym elementem ma być określenie zasad inwentaryzacji powierzonych pracownikowi narzędzi pracy.

Pierwotnie nowe przepisy miały wejść w życie po upływie 3 mies. od dnia ogłoszenia, obecnie przewiduje się termin 14 dni od dnia ogłoszenia. Nowelizacja Kp może zatem zacząć obowiązywać w trakcie trwania inwentaryzacji, a w szczególności spisu z natury środków trwałych. W projekcie nie przewidziano żadnych wymogów w zakresie zasad inwentaryzacji. Z przepisu wynika w zasadzie tylko tyle, że mogą być one (ale oczywiście nie muszą) inne niż te zawarte w uor (9). Wydaje się ważne, by osoba odpowiedzialna w jednostce za inwentaryzację uczestniczyła w ustalaniu treści porozumienia lub regulaminu, tak by ustanowione w nich rozwiązania były praktyczne i wykonalne.

Praktyczne wyzwania inwentaryzacji

Fakt pojawienia się nowych, nieznanych wcześniej sytuacji rzutujących na sposób przeprowadzania inwentaryzacji, a zwłaszcza spisu z natury, nie oznacza, że dotychczasowe wymogi i problemy są już nieaktualne.

Inwentaryzacja roczna, a w szczególności przeprowadzona drogą spisu z natury, to dla wielu jednostek ogromne wyzwanie przede wszystkim natury organizacyjnej. Wymaga zaangażowania wielu osób, zawsze trwa długo, a także istotnie dezorganizuje codzienną pracę jednostki.

Bez właściwego przygotowania przebiegu całej inwentaryzacji, a w szczególności spisu z natury, w zasadzie nie jest możliwe sprawne jej przeprowadzenie. Przygotowanie polega nie tylko na aktualizacji dokumentów organizujących inwentaryzację czy też wydaniu corocznego zarządzenia o inwentaryzacji. To przede wszystkim organizacyjne przygotowanie się do niej:

  • aktualizacja podziału jednostki na pola spisowe, przygotowanie tych pól,
  • wyznaczenie członków zespołów spisowych,
  • sporządzenie realnego harmonogramu prac,
  • przegląd dokumentacji i uzupełnienie jej o brakujące elementy,
  • przygotowanie narzędzi niezbędnych na czas spisu z natury (np. wagi),
  • przeprowadzenie odprawy/szkolenia osób uczestniczących w inwentaryzacji.

Nie można o tych i innych szczegółach zapominać. W wielu jednostkach niezbędne jest wstrzymanie produkcji czy też czasowe zaprzestanie wydawania i przyjmowania składników majątkowych z i do magazynu (co często jest uciążliwe). Ma to pozwolić na sprawne przeprowadzenie inwentaryzacji, tak by jak najmniej zakłóciła funkcjonowanie jednostki.

Rok 2022 będzie jeszcze trudniejszy, zwłaszcza w tych jednostkach, w których spisy z natury w latach 2020 i 2021 – z uwagi na pandemię – przeprowadzono w sposób uproszczony, bądź gdy jakość wykonanych wtedy prac budzi ograniczone zaufanie.

Brak inwentaryzacji a badanie sprawozdania finansowego

W myśl art. 66 ust. 5 uor kierownik jednostki zawiera z firmą audytorską umowę o badanie sprawozdania finansowego w terminie umożliwiającym udział członków zespołu badającego w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Inwentaryzacja jest istotnym elementem badania sprawozdania finansowego, gdyż dostarcza dowodów badania stanu ilościowego i jakościowego (przydatności) zapasów. Może się okazać, że zdaniem biegłego rewidenta sposób przeprowadzenia inwentaryzacji jest nieprawidłowy lub że do niej nie doszło.

Skutkiem braku inwentaryzacji lub braku udziału biegłego rewidenta w spisie z natury może być wydanie opinii bez zastrzeżeń z objaśnieniem, opinii z zastrzeżeniem lub opinii negatywnej, a w skrajnych przypadkach – odmowa wydania opinii.

Warto wskazać, że KSB 705 (Z) w brzmieniu MSB 705 (zmienionego) Modyfikacje opinii w sprawozdaniu niezależnego biegłego rewidenta wprost odwołuje się do spisu z natury jako dowodu z badania: Przykłady braku możliwości uzyskania wystarczających i odpowiednich dowodów badania wynikających z ograniczenia zakresu badania nałożonego przez kierownika jednostki obejmują przypadki, gdy:

  • kierownik jednostki uniemożliwia biegłemu rewidentowi obserwowanie spisu z natury zapasów,
  • kierownik jednostki uniemożliwia biegłemu rewidentowi zwrócenie się o zewnętrzne potwierdzenie poszczególnych sald kont.

Powyższą sytuację obrazuje przykład zawarty z KSB 705:

Podstawa odmowy wyrażenia opinii

Zostaliśmy powołani na biegłych rewidentów spółki po 31.12.20X1 r., a przez to nie obserwowaliśmy spisu z natury zapasów na początek i koniec roku. Nie mogliśmy, stosując alternatywne metody, upewnić się co do ilości zapasów na dzień 31.12.20X0 r. i 20X1 r., które są ujęte w sprawozdaniu z sytuacji finansowej [bilansie] w kwotach, odpowiednio, xxx i xxx. Dodatkowo wprowadzenie nowego skomputeryzowanego systemu ewidencji należności we wrześniu 20X1 r. spowodowało wiele błędów w należnościach. Na dzień naszego sprawozdania kierownik jednostki był nadal w trakcie korygowania słabości systemu i korygowania błędów. Nie byliśmy w stanie potwierdzić lub zweryfikować alternatywnymi metodami należności ujętych w sprawozdaniu z sytuacji finansowej w łącznej kwocie xxx na dzień 31.12.20X1 r. W wyniku powyższych spraw nie byliśmy w stanie ustalić, czy jakiekolwiek korekty można byłoby uznać za konieczne w odniesieniu do ujętych i nieujętych zapasów i należności oraz elementów składających się na sprawozdanie z całkowitych dochodów, sprawozdanie ze zmian w kapitale własnym oraz sprawozdanie z przepływów pieniężnych.

Do inwentaryzacji odwołują się KSB 501 w brzmieniu MSB 501 Dowody badania – szczegółowe rozważania dla wybranych pozycji (spisy z natury zapasów) oraz KSB 505 w brzmieniu MSB 505 Potwierdzenia zewnętrzne (potwierdzenia sald).

Podsumowanie

Zbliżający się termin rocznej inwentaryzacji za 2022 r. będzie dla wielu jednostek okresem wytężonej pracy – nie tylko z uwagi na występowanie typowych trudności przy jej przeprowadzeniu, lecz także ze względu na zmiany organizacyjne, jakie nastąpiły w ostatnich 2 latach. Nowa rzeczywistość „pocovidowa”, przejawiająca się m.in. cyfryzacją, wymaga zaprojektowania na nowo przebiegu inwentaryzacji.

Inwentaryzacja, a zwłaszcza spis z natury to czynności wykonywane sporadycznie, dodatkowo, poza bieżącą, rutynową działalnością. Generują one dodatkowe koszty. Ich wysokość jest jednakowa bez względu na to, czy inwentaryzację przeprowadza się dobrze, czy źle. Dlatego warto zadbać, by te dodatkowe koszty przyniosły oczekiwane korzyści, a patrząc szerzej – by sprostać opisanym wyzwaniom. Rzetelnie i sprawnie przeprowadzona inwentaryzacja nie tylko zwiększa wiarygodność sprawozdania finansowego, ale – przede wszystkim – uwiarygadnia wartość stojącego do dyspozycji jednostki majątku, a dzięki temu pozwala bardziej efektywnie prowadzić działalność.

Wyświetlono 16% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych