Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. II) – klasyfikacja

Przemysław Czajor
Dr, Uniwersytet Łódzki, Katedra Rachunkowości.
Właściwe zakwalifikowanie instrumentów finansowych do odpowiedniej kategorii aktywów/zobowiązań finansowych determinuje zasady ich wyceny. Ma też istotne znaczenie dlatego, że możliwość późniejszego przekwalifikowania aktywów finansowych – po ich początkowym ujęciu – jest znacznie ograniczona.

Rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie) wymaga, aby w dniu nabycia bądź powstania instrumentu finansowego jednostka zaklasyfikowała go do jednej z następujących kategorii:

  • aktywa finansowe przeznaczone do obrotu,
[1] Zastąpiło rozporządzenie MF z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 277, dalej rozporządzenie z 2001 r.), o czym była mowa w cz. I artykułu („Rachunkowość” 2025, nr 5). Ma zastosowanie przy sporządzaniu sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31.12.2024 r. Możliwe jest jednak jego stosowanie do sprawozdań finansowych sporządzanych za rok obrotowy rozpoczynający się przed 1.01.2025 r.

Rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie)[1] wymaga, aby w dniu nabycia bądź powstania instrumentu finansowego jednostka zaklasyfikowała go do jednej z następujących kategorii:

  • aktywa finansowe przeznaczone do obrotu,
  • zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu,
  • pożyczki udzielone i należności własne,
  • aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności,
  • aktywa finansowe dostępne do sprzedaży,
  • zobowiązania finansowe inne niż przeznaczone do obrotu.

Rozporządzenie ustanawia zatem cztery kategorie aktywów finansowych oraz dwie kategorie zobowiązań finansowych. Zasady dokonywania przez jednostkę klasyfikacji (kwalifikacji) do poszczególnych kategorii powinny być objaśnione w dokumentacji jej zasad (polityki) rachunkowości. Trzeba podkreślić, że nie jest to kwalifikacja w pełni dowolna. Przepisy rozporządzenia określają bowiem warunki, jakie muszą spełniać instrumenty finansowe (bądź okoliczności, jakie powinny wystąpić), żeby mogły zostać zaliczone do poszczególnych kategorii.

Szczególną uwagę należy zwrócić na klasyfikację aktywów finansowych, która jest uzależniona z jednej strony od charakteru określonego składnika aktywów, a z drugiej – od zamiaru jednostki względem celu jego nabycia i posiadania.

Trzeba podkreślić, że poszczególne kategorie aktywów/zobowiązań finansowych nie mają bezpośrednich odpowiedników we wzorze bilansu sporządzanego według zał. nr 1 do uor, a dodatkowo w bilansie muszą być prezentowane z uwzględnieniem podziału na długoterminowe i krótkoterminowe. Wskazane jest zatem, aby jednostki zapewniły system ewidencji pozwalający na identyfikację kategorii instrumentów finansowych, do której są zaliczone poszczególne składniki aktywów/zobowiązań finansowych.

Aktywa/zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu

[2] Instrumenty zabezpieczające (czyli wyznaczone na instrumenty zabezpieczające zgodnie z zasadami rachunkowości zabezpieczeń, określonymi w rozdz. 4 rozporządzenia) nie podlegają kwalifikacji do aktywów/zobowiązań finansowych przeznaczonych do obrotu – są to aktywa finansowe będące instrumentami zabezpieczającymi bądź zobowiązania finansowe będące instrumentami zabezpieczającymi.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu zalicza się aktywa pozyskane w celu osiągnięcia korzyści ekonomicznych wynikających z krótkookresowych zmian cen oraz wahań innych czynników rynkowych lub z zamiarem zbycia, w krótkim okresie, a także inne aktywa finansowe, bez względu na zamiary, jakimi kierowano się przy zawieraniu kontraktu, jeżeli stanowią one składnik portfela podobnych aktywów finansowych, co do którego istnieje wysokie prawdopodobieństwo realizacji w krótkim okresie zakładanych korzyści ekonomicznych.

Do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu zalicza się również – niezależnie od terminu zapadalności – instrumenty pochodne (niebędące instrumentami zabezpieczającymi[2]) o dodatniej wartości godziwej na dzień bilansowy. Specyfika instrumentów pochodnych powoduje, że w momencie początkowym ich wartość godziwa wynosi zero. Jedynie opcje są od momentu ich nabycia ujmowane jako aktywa finansowe, ponieważ mają określoną wartość początkową odpowiadającą wysokości premii opcyjnej zapłaconej wystawcy. Natomiast w przypadku wystawienia opcji (wystawca otrzymuje wówczas premię opcyjną) będzie ona zobowiązaniem finansowym przeznaczonym do obrotu. Tak samo będą klasyfikowane instrumenty pochodne o ujemnej wartości godziwej.

Poza instrumentami pochodnymi o ujemnej wartości godziwej do zobowiązań finansowych przeznaczonych do obrotu zalicza się (§ 5 ust. 3 rozporządzenia) zobowiązanie do dostarczenia pożyczonych papierów wartościowych oraz innych instrumentów finansowych, w przypadku zawarcia przez jednostkę umowy krótkiej sprzedaży.

Trzeba podkreślić, że rozporządzenie nie definiuje precyzyjnie zobowiązań finansowych innych niż przeznaczone do obrotu, wskazując jedynie, że zalicza się do nich zobowiązania finansowe niespełniające warunków zakwalifikowania jako przeznaczone do obrotu. Warto jednak zauważyć, że rozporządzenie z 2001 r. nie wyróżniało zobowiązań finansowych innych niż przeznaczone do obrotu.

Uwzględniając treść zacytowanego wyżej § 5 ust. 1 rozporządzenia, do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu zalicza się przede wszystkim aktywa finansowe, które są nabywane w celu odsprzedaży z zyskiem w krótkim okresie (czyli do 3 mies., zgodnie z zawartą w rozporządzeniu definicją „krótkiego okresu”). Z perspektywy jednostek tworzących na poziomie portfeli inwestycyjnych bardziej złożone strategie inwestycyjne nabycie aktywów finansowych, które jednostka zalicza do portfela zarządzanego w celu osiągania korzyści w krótkim okresie, oznacza, że takie aktywa powinny być zaklasyfikowane do kategorii aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu.

Rozporządzenie nie podaje natomiast wymaganego sposobu postępowania, w przypadku gdy po upływie krótkiego okresu jednostka nadal będzie posiadać określone składniki aktywów finansowych. Uwzględniając przepisy pozwalające na przeklasyfikowanie aktywów finansowych (opisane dalej), trzeba uznać, że jeśli nie zmienił się zamiar jednostki względem określonych instrumentów bądź portfela inwestycyjnego, w ramach którego są utrzymywane, to nadal mogą one pozostawać w kategorii przeznaczonych do obrotu. Najczęściej może się tak zdarzyć właśnie w przypadku tworzenia przez jednostki portfeli inwestycyjnych. W portfelu zarządzanym w celu realizacji korzyści w krótkim okresie, niektóre instrumenty wchodzące w skład portfela mogą w nim pozostawać przez okres dłuższy niż 3 mies., z uwagi na niekorzystne okoliczności rynkowe, uniemożliwiającerealizację zysku, lub z uwagi na potrzebę utrzymania określonego poziomu ryzyka związanego z danym portfelem inwestycyjnym.

Należy zauważyć, że możliwość zaliczenia instrumentów finansowych do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu nie zależy od ich rodzaju. W ten sposób mogą być zatem zaklasyfikowane zarówno nabyte instrumenty dłużne (np. obligacje), jak i instrumenty kapitałowe (np. akcje). Warunkiem determinującym taką kwalifikację jest bowiem zamiar realizacji zysków w krótkim okresie.

Możliwość zaliczenia do tej kategorii nie jest też uwarunkowana istnieniem aktywnego rynku na określony składnik aktywów. Wydaje się, że niekwotowane instrumenty kapitałowe innych jednostek będą w praktyce sporadycznie klasyfikowane do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu – brak aktywnego rynku nie przesądza wprawdzie o braku możliwości ich sprzedaży w krótkim okresie, z pewnością jednak taką możliwość ogranicza.

Należy podkreślić, że także wbudowane instrumenty pochodne o dodatniej wartości godziwej, na moment ich wyodrębnienia z umowy zasadniczej zostaną zaliczone do kategorii „aktywa finansowe przeznaczone do obrotu”. Jeżeli na ten moment wartość godziwa wbudowanego instrumentu pochodnego jest ujemna, to będzie on zakwalifikowany do zobowiązań finansowych przeznaczonych do obrotu. Jeśli natomiast na dzień kolejnej wyceny wartość godziwa takiego instrumentu wbudowanego stanie się dodatnia, będzie on od tego momentu wykazywany jako składnik aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu.

Do tej kategorii aktywów finansowych można zaliczyć również (o ile spełniony jest warunek zbycia w krótkim okresie) tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania lub certyfikaty inwestycyjne. Rozporządzenie wskazuje pośrednio na taką możliwość – w drodze wyjaśnienia, że przez zbycie aktywów finansowych należy rozumieć także odkupienie ww. tytułów uczestnictwa przez te instytucje czy też wykup certyfikatów inwestycyjnych przez fundusz inwestycyjny.

Warto podkreślić, że tym rodzajom papierów wartościowych w rozporządzeniu poświęcono znaczną uwagę (wprowadzono m.in. ich definicję). Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, jest to spowodowane tym, że jednostki dość powszechnie inwestują środki w jednostki uczestnictwa, certyfikaty inwestycyjne lub tytuły uczestnictwa.

Pożyczki udzielone i należności własne

Do pożyczek udzielonych i należności własnych zalicza się zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia:

  • niezależnie od terminu ich wymagalności, aktywa finansowe powstałe na skutek wydania krajowych środków płatniczych, walut obcych lub dewiz bezpośrednio na rzecz dłużnika lub emitenta, pod warunkiem że zawarty kontrakt spełnia kryteria uznania go za instrument finansowy zgodnie z uor,
  • instrumenty finansowe ujmowane w wyniku zawarcia umowy odkupu w zamian za wydanie bezpośrednio zbywającemu krajowych środków płatniczych, walut obcych lub dewiz, jeżeli z zawartej umowy odkupu jednoznacznie wynika, że zbywający nie utracił kontroli nad wydanymi aktywami finansowymi.

Dalsze przepisy rozporządzenia wyjaśniają, że warunek wydania środków pieniężnych bezpośrednio drugiej stronie umowy jest spełniony również w przypadku przekazania środków pośrednikowi, który w imieniu tej drugiej strony przeprowadza emisję instrumentów dłużnych na rynku pierwotnym. Co istotne, przepisy rozporządzenia odnoszą się do emisji instrumentów dłużnych. W jego dalszej części wskazano bowiem, że do pożyczek udzielonych i należności własnych nie zalicza się wpłat dokonanych przez jednostkę w celu nabycia instrumentów kapitałowych nowych emisji (również w przypadku, gdy ich nabycie następuje w pierwszej ofercie publicznej lub w obrocie pierwotnym), a także nabycia praw do akcji.

[3] Zagadnienie to zostanie szerzej objaśnione w kolejnej części artykułu, poświęconej usuwaniu aktywów finansowych i zobowiązań finansowych z ksiąg rachunkowych.

[4] W § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia posłużono się określeniem „krótkiego terminu”, a nie „krótkiego okresu” (pomimo zmiany definicji w § 2 ust. 4 i wprowadzenia definicji „krótkiego okresu” w miejsce wcześniej definiowanego „krótkiego terminu”), trudno zatem jednoznacznie stwierdzić, czyw tym przypadku prawodawca miał na myśl również okres do 3 mies., czy też szerzej rozumiany „krótki termin” (z perspektywy zasad prezentacji w bilansie byłby to okres do 12 mies.).

Do tej kategorii aktywów finansowych zakwalifikowane będą również, jak wskazano wyżej, umowy odkupu, o ile zbywający nie utracił kontroli nad wydanymi aktywami finansowymi. Rozporządzenie szczegółowo wyjaśnia, w jakich okolicznościach należy uznać, że doszło (bądź nie doszło) do utraty kontroli[3].

Przepisy rozporządzenia precyzują też, jakich aktywów finansowych – oprócz wskazanych wcześniej instrumentów kapitałowych nabywanych w pierwszej ofercie publicznej lub w obrocie pierwotnym – nie można zaliczyć do pożyczek udzielonych i należności własnych. Są to:

  • aktywa finansowe, które spełniają kryteria przeznaczonych do obrotu, w tym przeznaczone do odsprzedaży w krótkim terminie[4] (wyjątek stanowią instrumenty, które w szczególnych okolicznościach mogą zostać przekwalifikowane z wcześniej wykorzystywanej kategorii „przeznaczonych do obrotu” do kategorii „pożyczek udzielonych i należności własnych”),
  • odkupione dłużne aktywa finansowe,
  • inwestycje w tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania lub certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych, a także wpłaty dokonane przez jednostkę w celu nabycia takich aktywów.

Aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności

Klasyfikacja do tej kategorii instrumentów finansowych jest uzależniona z jednej strony od zamiaru jednostki względem danego instrumentu, a z drugiej strony od jego specyfiki. Sama nazwa kategorii, zawierająca sformułowanie „do terminu wymagalności”, sugeruje, że można do niej zaliczyć jedynie aktywa finansowe, które mają termin wymagalności. Instrumenty o charakterze kapitałowym (np. akcje i udziały) z reguły go nie mają, zatem nie mogą zostać tak zakwalifikowane.

Rozporządzenie doprecyzowuje, że do tej kategorii można zaliczyć aktywa finansowe mające ustalony termin wymagalności spłaty wartości nominalnej i określone prawo do uzyskiwania w ustalonych terminach korzyści ekonomicznych (zwłaszcza oprocentowania w stałej bądź możliwej do ustalenia kwocie), jeżeli nie zostały zakwalifikowane do pożyczek udzielonych i należności własnych. Ponadto wymagane jest, żeby jednostka miała zamiar i możliwość utrzymania takich aktywów do czasu ich wymagalności.

Przepisy rozporządzenia wskazują, w jakich okolicznościach warunek utrzymania do terminu wymagalności nie jest spełniony. Decyduje o tym:

  • brak określenia długości okresu, przez jaki jednostka będzie utrzymywać dane instrumenty, bądź ustalenie okresu krótszego niż do terminu wymagalności,
  • ograniczenie możliwości utrzymania danych aktywów finansowych z uwagi na przepisy prawa, statut bądź zawarte przez jednostkę umowy,
  • brak środków pozwalających jednostce na finansowanie działalności do terminu wymagalności.

Szczególną uwagę zwrócono na umowy zawierające opcje zamiany na instrumenty kapitałowe lub opcje umożliwiające przedterminową sprzedaż albo przedterminowy wykup. Sam fakt istnienia takich opcji nie przesądza o braku możliwości kwalifikacji aktywów finansowych jako utrzymywanych do terminu wymagalności. Rozporządzenie dopuszcza bowiem zaliczenie nabytych instrumentów dłużnych z opcją zamiany na instrumenty kapitałowe do kategorii utrzymywanych do terminu wymagalności, jeżeli wykonanie takiej opcji jest możliwe jedynie w terminie wymagalności albo inne okoliczności wskazują na niskie prawdopodobieństwo wykonania takiej opcji.

W odniesieniu do instrumentów dłużnych z opcją wykupu przez emitenta (opcja kupna – call) rozporządzenie z jednej strony wskazuje na okoliczności, w jakich pomimo istnienia takiej opcji jednostka może je zakwalifikować do kategorii aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności, a z drugiej – określa okoliczności wyłączające możliwość uznania, że warunek utrzymywania do terminu wykupu jest spełniony.

Trzeba podkreślić, że sama możliwość przedterminowego wykupu instrumentu dłużnego przez jego emitenta nie jest równoznaczna z tym, że jednostka nie zamierza utrzymać go do terminu wymagalności bądź nie ma takiej możliwości. Wykonanie opcji kupna przez emitenta oznacza jedynie skrócenie terminu wymagalności, nie należy więc takiej sytuacji uznawać za tożsamą z przedterminowym zbyciem instrumentu. Niemniej jednak, jeżeli warunki wykupu zostały ustalone w taki sposób, że kwota, jaką jednostka otrzyma w przypadku realizacji opcji kupna przez emitenta instrumentu, będzie odbiegała od wartości instrumentu wynikającej z ksiąg rachunkowych (w szczególności jeśli będzie to kwota znacząco niższa), to jednostka nie może zaliczyć takich instrumentów do utrzymywanych do terminu wykupu.

Warunki takie sugerują, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo wykorzystania opcji przez emitenta, a zatem zaklasyfikowanie poszczególnych instrumentów do tej kategorii nie było uzasadnione, ponieważ jednostka powinna być świadoma, że termin wymagalności ulegnie skróceniu, a dodatkowo nie jest ona w stanie określić, kiedy faktycznie może dojść do przedterminowego wykupu (chociaż ten element jest uzależniony od tego, czy i w jaki sposób zostały określone dostępne terminy wcześniejszego wykupu).

[5] Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na odmienne stanowisko wynikające z nieobowiązującego już MSR 39 Instrumenty finansowe: ujmowanie i wycena. Przyjmował on kryterium istoty ekonomicznej umowy – instrument dłużny zawierający opcję sprzedaży (czyli dający nabywcy dodatkowe prawa) zazwyczaj jest droższy (z uwagi na wyższą cenę, jaką należy za niego zapłacić, albo niższe oprocentowanie) niż instrument dłużny niezawierający takiej opcji (przy założeniu że wszystkie pozostałe warunki, w tym poziom ryzyka kredytowego emitenta, są takie same). Nabycie instrumentu dłużnego z opcją sprzedaży, zakładając że taka opcja nie zostanie wykonana, jest nieracjonalne ekonomicznie. Tym samym instrumenty dłużne z opcją sprzedaży (put) nie mogły być zgodnie z MSR 39 klasyfikowane do kategorii utrzymywanych do terminu wymagalności.

Instrument dłużny może posiadać także opcję sprzedaży (put), która pozwala nabywcy na wcześniejsze przedstawienie go do wykupu przez emitenta. Rozporządzenie pozostawia tu swobodę decyzyjną nabywcy i uznaje, że jeżeli nie zamierza on skorzystać z przysługującego mu prawa (opcji sprzedaży), to może zaliczyć taki instrument do aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności[5].

W odniesieniu do tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania i certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych rozporządzenie wskazuje, że takich instrumentów (w tym wpłat dokonanych w celu ich nabycia) nie zalicza się do aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności. To samo dotyczy wpłat dokonanych przez jednostkę w celu nabycia instrumentów kapitałowych nowych emisji, również wtedy, gdy nabycie instrumentów kapitałowych następuje w pierwszej ofercie publicznej lub w obrocie pierwotnym, a także nabycia praw do akcji.

To, że rozporządzenie przypisuje tej kategorii aktywów finansowych szczególnie istotne znaczenie, widoczne jest w przepisach określających konsekwencje niedotrzymania warunków ich utrzymania do terminu wymagalności (czyli przedterminowej sprzedaży, zamiany, wykonania opcji sprzedaży bądź przekwalifikowania do innej kategorii). Skutkuje to zakazem wykorzystywania kategorii „utrzymywane do terminu wymagalności” przez 2 lata obrotowe od końca roku obrotowego, w którym doszło do naruszenia warunków (co w praktyce może oznaczać prawie 3 lata). Ponadto wszystkie pozostałe instrumenty z tej kategorii muszą być przez jednostkę przekwalifikowane do kategorii „aktywa finansowe dostępne do sprzedaży”.

Rozporządzenie wskazuje jednak okoliczności „łagodzące”, w których naruszenie warunków utrzymania do terminu wymagalności nie powoduje wskazanych wyżej konsekwencji. Przepisy rozporządzenia uwzględniają przede wszystkim zasadę istotności i jeżeli jednostka zbyła (bądź wymieniła, wykonała opcję sprzedaży albo przekwalifikowała) jedynie nieznaczną część aktywów w skali całego portfela, traktowanego jako utrzymywany do terminu wymagalności, nie będzie to uznane za naruszenie warunku klasyfikacji do tej kategorii aktywów finansowych.

[6] A także rozwiązania nieobowiązującego już MSR 39.

[7] Mimo że MSR 39 nie jest już stosowany do klasyfikacji instrumentów finansowych, takie podejście wydaje się właściwe, tym bardziej że w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia wielokrotnie wskazuje się, że MSR 39 był pierwowzorem dla rozporządzenia z 2001 r. Oprócz wzrostu ryzyka kredytowego związanego z danym instrumentem MSR 39 wskazywał takie okoliczności, jak: (1) zmiany prawa podatkowego, które znoszą lub znacząco obniżają zwolnienia podatkowe dotyczące oprocentowania inwestycji utrzymywanych do terminu wymagalności, (2) znaczące połączenie jednostek lub zbycie ich zorganizowanej części, które wymuszają sprzedaż lub przekazanie opisywanych składników aktywów finansowych w celu utrzymania dotychczasowego poziomu ryzyka stóp procentowych, (3) zmiany wymogów ustawowych lub innych regulacji, które w znaczący sposób zmieniają dopuszczalną dla jednostki wielkość inwestycji określonego rodzaju, a tym samym powodują konieczność sprzedaży części inwestycji, (4) znaczące zwiększenie wymogów kapitałowych dla jednostek z określonej branży, które powoduje konieczność ograniczenia rozmiarów działalności inwestycyjnej, (5) znaczący wzrost wag ryzyka inwestycji utrzymywanych do terminu wymagalności, jakie stosowane są w regulacjach, które dotyczą wielkości kapitału mierzonej ryzykiem.

Negatywne konsekwencje nie wystąpią także wtedy, gdy przedterminowe zbycie (wymiana itd.) nastąpiło w dniu bliskim terminowi wymagalności lub po dniu, w którym co najmniej 90% wartości nominalnej instrumentu zostało spłacone (czyli przedterminowe zbycie dotyczyło nie więcej niż 10% wartości nominalnej). Przepisy nie precyzują, co należy rozumieć przez „dzień bliski terminowi wymagalności”, jednostka powinna to określić w swoich zasadach (polityce) rachunkowości. Praktyka[6] wskazuje, że jest to zazwyczaj okres nie dłuższy niż 90 dni przed pierwotnym terminem wykupu. Wprowadzenie takiej możliwości jest uzasadnione niewielkim prawdopodobieństwem, że kwota uzyskana w wyniku przedterminowego wykupu może znacząco odbiegać od wartości instrumentu wynikającej z ksiąg rachunkowych.

Warto podkreślić, że rozporządzenie uwzględnia również możliwość przedterminowej sprzedaży w przypadku wystąpienia zdarzeń trudnych do przewidzenia w momencie zaliczenia instrumentu finansowego do aktywów utrzymywanych do terminu wymagalności. Zdarzenia te nie zostały doprecyzowane w przepisach. Wydaje się zatem, że jednostki mogą wykorzystać wytyczne określone w MSR 39[7]. Za szczególnie istotną przesłankę uzasadniającą przedterminowe zbycie należy uznać znaczące pogorszenie ryzyka kredytowego związanego z danym instrumentem (czyli wzrost ryzyka, że druga strona umowy nie wywiąże się z jej warunków). Przedterminowe zbycie instrumentu przez jednostkę można wówczas uznać za „ochronę” przed wyższymi stratami, do jakich mogłoby dojść w przypadku niewypłacalności dłużnika.

Aktywa finansowe dostępne do sprzedaży

Rozporządzenie nie definiuje odrębnie tej kategorii aktywów finansowych. Niemniej jednak, zasady klasyfikacji do innych kategorii stanowią wskazówkę, w jakich okolicznościach i jakie instrumenty będą zaliczane do „dostępnych do sprzedaży”. Przede wszystkim będą to instrumenty dłużne, które nie spełniają kryteriów uznania za pożyczki udzielone i należności własne (czyli np. nabyte w obrocie wtórnym), a których jednostka nie zamierza utrzymywać do terminu wymagalności. Szczególnym przypadkiem są aktywa finansowe, które były początkowo zaliczone do „utrzymywanych do terminu wymagalności”, ale jednostka naruszyła warunki określone dla tej kategorii i musiała je przekwalifikować. Można uznać, że również w okresie obowiązywania „zakazu” wykorzystywania kategorii aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności, instrumenty dłużne nabyte z zamiarem dotrzymania tego warunku zostaną w momencie początkowego ujęcia zaliczone do „dostępnych do sprzedaży”.

Inwestycje w instrumenty kapitałowe innych jednostek będą zaliczane do dostępnych do sprzedaży, o ile jednostka nie przeznacza ich do obrotu. W szczególności są to instrumenty wchodzące w skład portfela inwestycyjnego utrzymywanego w innym celu niż realizacja korzyści ekonomicznych w krótkim okresie – np. może być to portfel inwestycyjny zarządzany w sposób zapewniający określoną stopę zwrotu przy założonym poziomie ryzyka.

Mając na uwadze wcześniej objaśniane przepisy rozporządzenia, jako aktywa finansowe dostępne do sprzedaży mogą być zakwalifikowane również tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych, jeżeli nie zostały zaliczone do kategorii przeznaczonych do obrotu.

Przekwalifikowanie aktywów finansowych

Klasyfikacja do jednej z czterech opisanych kategorii jest dokonywana w momencie początkowego ujęcia nabytego bądź powstałego składnika aktywów finansowych. Późniejsze ich przekwalifikowanie jest możliwe w wyjątkowych przypadkach.

Należy tu pamiętać o obligatoryjnym przekwalifikowaniu aktywów finansowych zaliczonych do „utrzymywanych do terminu wymagalności”, jeżeli w wyniku przedterminowego zbycia, a także wymiany czy wykonania opcji sprzedaży naruszono warunki przewidziane dla tej kategorii i jednostka została objęta zakazem jej wykorzystywania. Wówczas pozostające w tej kategorii aktywa finansowe muszą być przeniesione do „dostępnych do sprzedaży”. Jeśli natomiast upłynie okres obowiązywania zakazu wykorzystywania kategorii „utrzymywanych do terminu wymagalności”, jednostka może ująć posiadane aktywa finansowe w tej kategorii, o ile spełniają warunki kwalifikacji.

[8] Ponadto rozporządzenie podkreśla, że możliwość przekwalifikowania nie dotyczy instrumentów pochodnych zaliczonych do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu. Mogą one bowiem stanowić instrumenty zabezpieczające albo (jeżeli nie spełniają warunków uznania ich za takie bądź jednostka nie chce stosować zasad rachunkowości zabezpieczeń) są klasyfikowane jako aktywa finansowe przeznaczone do obrotu lub zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu.

[9] Warto zauważyć, że możliwość przekwalifikowania z kategorii „przeznaczonych do obrotu” do „dostępnych do sprzedaży” bądź „utrzymywanych do terminu wymagalności” została wprowadzona do rozporządzenia z 2001 r. w ramach jego nowelizacji z 18.12.2008 r. Przepisy te obec‑nie doprecyzowano w odniesieniu do tego, kiedy określone, nadzwyczajne zdarzenie nie było możliwe do przewidzenia.

Poza powyższą sytuacją późniejsze przekwalifikowanie jest możliwe jedynie w odniesieniu do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu[8]. Rozporządzenie wskazuje bowiem, że jeżeli aktywa finansowe zaliczone w momencie początkowego ujęcia do „przeznaczonych do obrotu” przestały być utrzymywane z zamiarem zbycia w krótkim okresie lub przestały być częścią portfela utrzymywanego dla realizacji krótkoterminowych korzyści, to mogą być przekwalifikowane do pożyczek udzielonych i należności własnych albo do aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności bądź do aktywów dostępnych do sprzedaży.

Do pożyczek udzielonych i należności własnych mogą być przekwalifikowane jedynie aktywa finansowe spełniające definicję tej kategorii, o ile jednostka ma zamiar i możliwość utrzymania ich w dającej się przewidzieć przyszłości bądź do terminu ich wymagalności.

Aktywa finansowe przeznaczone do obrotu mogą być przeniesione do aktywów finansowych utrzymywanych do terminu wymagalności albo do aktywów finansowych dostępnych do sprzedaży, jedynie w okolicznościach wynikających z odosobnionego zdarzenia, które nie podlega kontroli jednostki, nie jest zdarzeniem powtarzającym się i którego nie można było przewidzieć na podstawie racjonalnych przesłanek w momencie początkowego ujęcia instrumentu[9].

Przekwalifikowanie z kategorii aktywów przeznaczonych do obrotu jest zatem możliwe, chociaż w praktyce będzie raczej sporadyczne. Nie wchodzi natomiast w grę przekwalifikowanie określonych składników do aktywów finansowych przeznaczonych do obrotu, jeżeli zostały one wcześniej zaliczone do innej kategorii.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych