Zmiany w VAT w 2019 i 2020 r. (cz. II)

Nowości te wprowadzają dwie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z:
- 4.07.2019 r. (dalej nowelizacja z 4.07.2019 r.),
- 9.08.2019 r. (dalej nowelizacja z 9.08.2019 r.)[3].
Nowości te wprowadzają dwie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z:
Pierwsza część artykułu znajduje się ⇒tutaj⇐
[1] DzU poz. 1520.
[2] DzU poz. 1751.
[3] Pomijamy tu wchodzące w życie 1.09.2019 r. zmiany dotyczące nowego wykazu podatników VAT, wprowadzone ustawą z 12.04.2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1018), które zostały opisane w „Rachunkowości” nr 8/2019.
[4] Opublikowanej w „Rachunkowości” nr 9/2019.
- 4.07.2019 r.[1] (dalej nowelizacja z 4.07.2019 r.),
- 9.08.2019 r.[2] (dalej nowelizacja z 9.08.2019 r.)[3].
Większość tych, które będą stosowane w 2019 r., została omówiona w pierwszej części niniejszego artykułu[4], z wyjątkami dotyczącymi zmiany stawek VAT na gazety, książki i czasopisma, oraz wiążącej informacji stawkowej, które są opisane dalej.
Zakaz wystawiania faktur z NIP do paragonów bez NIP nabywcy
Od 1.01.2020 r. ograniczono możliwość wystawiania faktur z NIP nabywcy, dokumentujących sprzedaż zaewidencjonowaną w kasie rejestrującej.
Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej, podatnik nie może dowolnie wybierać, czy dokonuje zakupu na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, czy też występuje w charakterze konsumenta. (…) Jeżeli w momencie dokonywania zakupu dany podmiot występuje w charakterze konsumenta i nabywa określony towar, jako konsument, wówczas nie ma możliwości późniejszej zmiany tego charakteru zakupu. Towar lub usługa nabyta na potrzeby osobiste lub prywatne nie może z czasem przekształcić się w zakup służący działalności gospodarczej z punktu widzenia VAT. Podatnik nie nabędzie prawa do odliczenia VAT naliczonego od zakupu dokonanego w charakterze konsumenta.
[5]Jeżeli dalej przywoływany będzie artykuł bez podania nazwy ustawy, chodzi o ustawę o VAT.
Obecnie powszechne jest, że nabywcy ujawniają się jako podatnicy dopiero pewien czas po zakupie. Nie powinny być im wystawiane faktury „na firmę” (z NIP nabywcy), jednak w praktyce tak się dzieje. Aby to uniemożliwić, dodano przepis (art. 106b ust. 5 ustawy o VAT[5]) pozwalający – w przypadku sprzedaży udokumentowanej paragonami – na wystawianie faktury z NIP nabywcy jedynie wówczas, gdy NIP ten został wcześniej wskazany na paragonie.
Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji z 4.07.2019 r., zmiana ta jest reakcją na zaobserwowany nieuczciwy proceder polegający na wystawianiu faktur na zaprzyjaźnione firmy, w zamian za korzyść majątkową, do paragonów fiskalnych wygenerowanych przez kasę, a nieodebranych przez klientów. Firmy na podstawie wystawionych faktur dokonują odliczenia podatku VAT, mimo że w rzeczywistości nie nabyły towarów lub usług, a tym samym zawyżają koszty podatkowe.
[6] Art. 106b ust. 6 i art. 109a.
Jednocześnie określono sankcje dla podatników wystawiających faktury z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonami bez takiego NIP, a także dla tych, którzy otrzymali takie faktury i ujęli je w ewidencji VAT (z wyjątkiem osób fizycznych, ponoszących za ten sam czyn odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo przestępstwo skarbowe). Organy podatkowe będą ustalać dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze z NIP, wystawionej do sprzedaży udokumentowanej paragonem bez NIP nabywcy[6].
W 2020 r. przedsiębiorca sprzedał osobie fizycznej tablet. Sprzedaż udokumentował paragonem wystawionym bez NIP nabywcy. Po 2 tyg. nabywca poprosił o wystawienie faktury na tę sprzedaż. Przedsiębiorca ma obowiązek wystawić taką fakturę, jednak nie może ona zawierać NIP nabywcy.
[7] Art. 106b ust. 7.
Zakaz wystawiania faktur z NIP do paragonów bez NIP nabywcy nie dotyczy podatników świadczących usługi taksówek osobowych, z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.11.0)[7]. Ustawodawca nie wyłączył jednak w tym przypadku stosowania art. 109a ustawy o VAT (zapewne przez przeoczenie), co teoretycznie może oznaczać, że nabywca usług taksówkowych, ujmując w ewidencji VAT taką fakturę, ryzykuje, że zostanie mu ustalone dodatkowe zobowiązanie podatkowe. W praktyce zapewne jednak przyjmie się korzystna, wykluczająca to interpretacja przepisów (albo nastąpi ich zmiana).
Nie wszystkie używane przez podatników kasy rejestrujące umożliwiają wykazywanie NIP na paragonie. Podatnicy używający takich kas nie będą mogli od 1.01.2020 r. wystawiać faktur z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonami. W takich przypadkach – jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy nowelizującej – nabywca powinien zadeklarować w momencie dokonywania zakupu, że nabywa towar lub usługę, jako podatnik – (…) sprzedawca nie powinien rejestrować zakupu na kasie rejestrującej, tylko powinien od razu wystawić fakturę.
[8] Art. 28 pkt 5 nowelizacji z 4.07.2019 r.
[9] Art. 15 nowelizacji z 4.07.2019 r.
Jak już wspomniano, omawiana zmiana wejdzie w życie 1.01.2020 r.[8], przy czym nowe przepisy nie będą miały zastosowania do sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej przed tą datą[9].
Nowa matryca stawek VAT
Ustawodawca na nowo określił zakres stosowania obniżonych stawek VAT w wysokości 8 i 5%, nadając całkowicie nowe brzmienie zał. nr 3 i 10 do ustawy o VAT, wymieniającym towary i usługi opodatkowane VAT według tych obniżonych stawek. Zmiany w tym zakresie, wprowadzone nowelizacją z 9.08.2019 r., wejdą w życie 1.11.2019 r., lecz – co do zasady – będą stosowane dopiero od 1.04.2020 r. (art. 7 ust. 1 ww. nowelizacji).
W okresie od 1.11.2019 do 31.03.2020 r. stosowana będzie większość obecnie obowiązujących przepisów dotyczących obniżonych stawek VAT (art. 7 ust. 2 ww. nowelizacji).
Wyjątek stanowią przepisy określające obniżone stawki VAT na książki, gazety, dzienniki i czasopisma, mające zastosowanie od 1.11.2019 r.
Najważniejsze zmiany, poza ww., polegają na:
- określeniu stawki 8% dla czynności wykonywanych w ramach szeroko pojętej działalności gastronomicznej,
- przeniesieniu z rozporządzenia MF do ustawy o VAT podstawy prawnej stosowania stawki 8% do robót konserwacyjnych,
- wprowadzeniu wiążącej informacji stawkowej (WIS), wydawanej przez dyrektora KIS.
Odejście od stosowania PKWiU 2008 na potrzeby VAT
Nowej matrycy stawek VAT towarzyszyć będzie rezygnacja z obecnie stosowanych w ustawie o VAT symboli PKWiU 2008. Zostaną one zastąpione odpowiednimi symbolami CN[10] (w przypadku towarów) lub PKWiU 2015[11] (w przypadku usług). Zmiany z tym związane zostaną wprowadzone w wielu innych przepisach ustawy o VAT, m.in. w:
- definicji działalności rolniczej (art. 2 pkt 15),
- przepisach określających zasady powstawania obowiązku podatkowego z tytułu dokonywania dostaw książek, gazet, czasopism i magazynów oraz czynności ich drukowania (art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c),
- przepisach przewidujących stosowanie obniżonej stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15; z nadaniem nowej treści art. 83 ust. 1 pkt 1 związane jest uchylenie art. 83 ust. 1 pkt 2),
- przepisie wyłączającym możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego ze względu na dokonywanie dostaw energii elektrycznej (art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b) oraz w zał. nr 12 do ustawy o VAT (określającym listę towarów, których dostawa wyłącza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego),
- definicji dzieł sztuki na użytek przepisów określających procedurę marży (art. 120 ust. 1 pkt 1).
Do zmiany oznaczeń dostosowana zostanie również treść art. 2 pkt 30, art. 5a oraz art. 41 ust. 13. Pierwszy z tych przepisów definiuje powoływany niekiedy przed symbolami statystycznymi przedrostek „ex”, drugi wskazuje zasady klasyfikacji towarów i usług będących przedmiotem czynności podlegających VAT, zaś trzeci przewiduje stosowanie stawki 23% do towarów i usług niewymienionych w klasyfikacjach.
[10] Nomenklatura scalona – klasyfikacja stosowana w UE na potrzeby rozliczania ceł.
[11] PKWiU 2015 ma od 1.01.2020 r. obowiązywać także dla celów podatków dochodowych, zastępując PKWiU 2008 (zob. projekt z 24.07.2019 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) – przyp. red.
Obniżone stawki VAT na książki, gazety, dzienniki i czasopisma
Do 31.10.2019 r. sprzedaż książek, gazet, dzienników i czasopism jest opodatkowana VAT według trzech stawek – 5, 8 i 23%, przy czym obniżone stawki nie mają zastosowania do książek, gazet, dzienników i czasopism w formie elektronicznej. Ich sprzedaż podlega zawsze stawce podstawowej.
Od 1.11.2019 r. (zob. art. 8 nowelizacji z 9.08.2019 r.) wprowadzona zostanie jednolita stawka:
- 5% – na wszystkie książki, w tym dostarczane w formie elektronicznej,
- 8% – na większość czasopism, gazet i dzienników, w tym dostarczanych w formie elektronicznej; wyjątek dotyczy drukowanych czasopism regionalnych i lokalnych, opodatkowanych stawką 5% (czasopisma te w formie elektronicznej będą objęte stawką 8% VAT).
Stawki VAT na książki, gazety, dzienniki i czasopisma
Do 31.10.2019 r. | Od 1.11.2019 r. | |
Książki | - oznaczone symbolami ISBN książki drukowane oraz wydawane na dyskach, taśmach i innych nośnikach – stawka 5% - pozostałe, w szczególności dostarczane w formie elektronicznej – stawka 23% |
stawka 5% (także na książki dostarczane w formie elektronicznej) |
Czasopisma | - specjalistyczne – stawka 5% - wytwarzane metodami poligraficznymi oraz oznaczone symbolami ISSN inne czasopisma, z wyłączeniem czasopism, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy bądź teksty reklamowe – stawka 8% - pozostałe czasopisma, w tym dostarczane w formie elektronicznej – stawka 23% |
- drukowane czasopisma regionalne i lokalne – stawka 5%, - pozostałe drukowane czasopisma (w tym dostarczane drogą elektroniczną) oraz dostarczane drogą elektroniczną czasopisma regionalne i lokalne – stawka 8% |
Dzienniki i gazety |
- dzienniki i gazety wytwarzane metodami poligraficznymi oraz oznaczone symbolami ISSN, z wyłączeniem dzienników i gazet, w których nie mniej niż 67% powierzchni jest przeznaczone na nieodpłatne lub odpłatne ogłoszenia handlowe, reklamy lub teksty reklamowe – stawka 8% - pozostałe dzienniki i gazety, w tym dostarczane w formie elektronicznej – stawka 23% |
stawka 8% (także na dzienniki i gazety dostarczane w formie elektronicznej) |
Zmianom tym towarzyszy uchylenie art. 2 pkt 27f, definiującego pojęcie „czasopism specjalistycznych”. W zamian od 1.11.2019 r. dodany zostanie art. 2 pkt 27g, zawierający definicję czasopism regionalnych i lokalnych. Są to wydawnictwa periodyczne o tematyce regionalnej lub lokalnej, także przeznaczone dla niewidomych i niedowidzących, publikowane nie częściej niż raz w tygodniu, w postaci odrębnych zeszytów (numerów) objętych wspólnym tytułem, których zakończenia się nie przewiduje, ukazujące się na ogół w regularnych odstępach czasu w nakładzie, w wersji drukowanej, nie wyższym niż 15 tys. egz., z wyjątkiem:
- periodyków o treści ogólnej, stanowiących podstawowe źródło informacji bieżącej o aktualnych wydarzeniach krajowych lub zagranicznych, przeznaczonych dla szerokiego kręgu czytelników,
- publikacji zawierających treści pornograficzne, nawołujących do nienawiści na tle różnic narodowościowych, etnicznych, rasowych, wyznaniowych albo ze względu na bezwyznaniowość bądź znieważających z tych powodów grupę ludności lub poszczególne osoby oraz propagujących ustroje totalitarne,
- wydawnictw zawierających głównie kompletne: powieść, opowiadanie lub inne dzieło w formie tekstu ilustrowanego lub nie albo w formie rysunków opatrzonych opisem lub nie,
- publikacji, w których więcej niż 20% powierzchni jest przeznaczone na krzyżówki, kryptogramy, zagadki oraz inne gry słowne lub rysunkowe,
- publikacji zawierających informacje popularne, w szczególności porady oraz informacje o znanych i sławnych postaciach z życia publicznego,
- czasopism w wersji drukowanej, na których nie zostanie uwidoczniona wysokość nakładu.
Nowy zakres stawek 8 i 5%
Od 1.04.2020 r. znacznie uproszczono system stawek VAT na towary przez przyjęcie jednej (takiej samej) stawki dla całych – w miarę możliwości i przy racjonalności systemu – działów CN. Ograniczono liczbę przypadków, w których podobne towary (takiej samej kategorii) są opodatkowane według różnych stawek. Przykładowo według obniżonej stawki VAT 5% będą opodatkowane wszystkie towary sklasyfikowane w działach CN:
02 – Mięso i podroby jadalne,
04 – Produkcja mleczarska; jaja ptasie; miód naturalny; jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone,
07 – Warzywa oraz niektóre korzenie i bulwy, jadalne,
08 – Owoce i orzechy jadalne; skórki owoców cytrusowych lub melonów itd.
Wiąże się to ze zmianą stawek VAT na niektóre towary. Jako zasadę przyjęto obniżanie stawek („równanie w dół”). Niemniej w przypadku niektórych towarów stawka VAT ulegnie podwyższeniu (patrz tabela).
Najważniejsze zmiany stawek VAT na towary[*]
Obniżenie stawki | Podwyższenie stawki | ||
Towary | Zmiana stawki VAT | Towary | Zmiana stawki VAT |
Owoce tropikalne i cytrusowe, niektóre orzechy (pistacjowe, migdały, kokosowe) | z 8 na 5% | niektóre przyprawy nieprzetworzone (np. gałka muszkatołowa, kwiat muszkatołowy, kmin, szafran, kurkuma) | z 5 na 8% |
Pieczywo oraz wyroby ciastkarskie | z trzech stawek podatku VAT (5, 8 i 23%) zależnych od daty przydatności do spożycia na stawkę 5% | homary i ośmiornice oraz inne skorupiaki, mięczaki i bezkręgowce wodne (m.in. kraby, langusty, krewetki, ostrygi, małże, ślimaki) oraz przetwory z nich, kawior oraz namiastki kawioru | z 5 na 23% |
Zupy, buliony, żywność homogenizowana i dietetyczna | z 8 na 5% | lód używany do celów spożywczych i innych celów chłodniczych | z 8 na 23% |
Musztarda, przyprawa słodka papryka, niektóre przyprawy przetworzone | z 23 na 8% | drewno opałowe | z 8 na 23% |
Produkty dla niemowląt i dzieci (żywność przeznaczona dla niemowląt i małych dzieci, smoczki, pieluszki oraz foteliki samochodowe) | z 8 na 5% | Artykuły higieniczne (podpaski, tampony higieniczne, pieluchy) | z 8 na 5% |
[*] Z wyłączeniem opisanych wyżej zmian stawek VAT na książki, gazety, dzienniki i czasopisma.
Z kolei usługi najczęściej będą opodatkowane VAT według dotychczasowych stawek. Wyjątki dotyczą wprowadzenia:
[12] Ustawa z 20.05.2010 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 175).
- obniżonych stawek VAT na świadczenie niektórych usług w postaci dostarczania drogą elektroniczną książek, gazet, dzienników i czasopism (o czym była już mowa),
- stawki 8% na świadczenie usług polegających na licencjonowaniu programów komputerowych stanowiących wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych[12] (zob. poz. 73 nowego zał. nr 3 do ustawy o VAT).
Efektem powyższych zmian jest znaczące zmniejszenie liczby pozycji w zał. nr 3 i 10 do ustawy o VAT. Liczba pozycji w zał. nr 3 (określającym towary i usługi objęte stawką 8%) zmniejszy się ze 150 do 73 (z czego jedynie 18 dotyczyć będzie towarów). Z kolei liczba pozycji w zał. nr 10 (określającym towary i usługi objęte stawką 5%) zmniejszy się z 35 do 24.
Usługi i dostawy w ramach działalności gastronomicznej objęte stawką 8%
[13] Art. 6 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15.03.2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 77 z 23.03.2011 r. ze zm.).
[14] Art. 6 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15.03.2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 77 z 23.03.2011 r. ze zm.).
Nie wszystkie czynności wykonywane w ramach działalności gastronomicznej są usługami w rozumieniu przepisów o VAT. W świetle regulacji unijnych[13] oraz orzecznictwa unijnego[14] niektóre stanowią dostawy towarów (np. sprzedaż posiłków na wynos czy zamawianych przez telefon). Przez wiele lat przyjmowano powszechnie, że dostawy takie najczęściej mogą korzystać z opodatkowania stawką 5% na mocy art. 41 ust. 2a w zw. z poz. 28 zał. nr 10 do ustawy o VAT (tj. jako dostawy gotowych posiłków i dań).
Sytuację zmieniło wydanie przez MF niekorzystnej dla podatników interpretacji ogólnej z 24.06.2016 r. (PT1.050.3.2016.156). Nie jest ona jednak dla podatników wiążąca, a w konsekwencji wielu przedsiębiorców nadal stosuje stawkę 5% do dostaw towarów w ramach działalności gastronomicznej, zaś organy podatkowe rzadko takie postępowanie kwestionują.
Od 1.04.2020 r. w myśl nowego art. 41 ust. 12f zasadą będzie stosowanie stawki VAT 8% do wszystkich czynności (tj. dostaw towarów i świadczenia usług), które na gruncie PKWiU 2015 są klasyfikowane jako usługi związane z wyżywieniem.
Wyjątki dotyczą sprzedaży:
- napojów innych niż wymienione w zał. nr 3 lub 10 do ustawy o VAT lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, w tym ich przygotowania i podania,
- towarów nieprzetworzonych przez podatnika, innych niż wymienione w zał. nr 3 lub 10 do ustawy o VAT bądź w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,
- posiłków, których składnikiem są:
- homary i ośmiornice oraz inne towary objęte CN 0306-0308 (np. krewetki, małże czy ślimaki),
- kawior lub namiastki kawioru objęte CN 1604,
- przetwory z homarów i ośmiornic oraz innych towarów objętych CN 1603 00 i 1605.
Będzie ona objęta stawką podstawową 23%.
Przedsiębiorca prowadzący pizzerię stosuje do dostaw pizzy na telefon stawkę VAT 5% (uznając za nieprawidłowe stanowisko zajęte przez MF w interpretacji ogólnej). Od 1.04.2020 r. postępowanie takie będzie jednoznacznie nieprawidłowe, gdyż w świetle art. 41 ust. 12f dostawy te będą opodatkowane stawką 8% (a w niektórych przypadkach nawet 23%, np. do dostawy pizzy z owocami morza).
Przedsiębiorca prowadzący restaurację ma w ofercie m.in. dania z homarów. Obecnie sprzedaż tych dań jest objęta stawką 8% VAT. Od 1.04.2020 r. będzie opodatkowana według stawki 23%.
Stawka 8% na roboty konserwacyjne
[15] Rozporządzenie MF z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2350).
Obecnie stawka 8% na roboty konserwacyjne (tj. mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części, innych niż remont) wynika z § 3 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia MF w sprawie obniżonych stawek VAT[15]. Od 1.04.2020 r. będzie stosowana na mocy art. 41 ust. 12 i 12c–12e ustawy o VAT.
Zakres robót konserwacyjnych nią objętych nie ulegnie zmianie. Stawka 8% będzie mieć zastosowanie, o ile roboty będą dotyczyć obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (także jeżeli są to budynki mieszkalne jednorodzinne bądź lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza odpowiednio 300 lub 150 m2).
Wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej
Podmioty uprawnione do złożenia |
podatnicy posiadający NIP (w tym korzystający ze zwolnienia podmiotowego oraz wykonujący wyłącznie czynności zwolnione przedmiotowo od VAT) inne podmioty dokonujące lub zamierzające dokonywać dostaw towarów, importu towarów, WNT albo świadczenia usług zamawiający w rozumieniu Prawa zamówień publicznych (w zakresie mającym wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z udzielanym zamówieniem publicznym) |
Przedmiot |
towar lub usługa towary lub usługi, które w ocenie wnioskodawcy razem składają się na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu (np. kilka towarów sprzedawanych w zestawie, świadczenie kompleksowe, którego elementem jest kilka usług/towarów) |
Treść |
imię i nazwisko lub nazwa wnioskodawcy, adres zamieszkania lub siedziby, NIP lub inny numer umożliwiający identyfikację wnioskodawcy imię, nazwisko i adres zamieszkania pełnomocnika wnioskodawcy, jeżeli został ustanowiony, lub innych osób upoważnionych do kontaktu w sprawie wniosku określenie przedmiotu wniosku, w tym: - szczegółowy opis towaru lub usługi, pozwalający na taką ich identyfikację, aby dokonać ich klasyfikacji zgodnej z CN, PKWiU lub PKOB - wskazanie klasyfikacji, według której mają być klasyfikowane towar lub usługa - wskazanie przepisów ustawy lub przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku wystąpienia z żądaniem sklasyfikowania towaru albo usługi na potrzeby stosowania przepisów innych niż dotyczące określenia stawki VAT informacje dotyczące opłaty należnej od wniosku składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań oświadczenie wnioskodawcy lub pełnomocnika o treści: Świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia oświadczam, że w dniu złożenia wniosku, w zakresie przedmiotowym wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani kontrola celno-skarbowa oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego |
Załączniki |
obowiązkowe – potwierdzenie wpłaty opłaty za wydanie WIS fakultatywne – dokumenty odnoszące się do towaru albo usługi, w szczególności fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dostępne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIS właściwą klasyfikację towaru albo usługi |
Wiążąca informacja stawkowa
Od 1.11.2019 r. wejdzie w życie większość przepisów dotyczących tzw. wiążącej informacji stawkowej (WIS). Będzie to decyzja wydawana na wniosek uprawnionego podmiotu (patrz tabela) przez dyrektora KIS, zawierająca:
- opis towaru albo usługi będących przedmiotem WIS,
- klasyfikację towaru według działu, pozycji, podpozycji lub kodu Nomenklatury scalonej albo według sekcji, działu, grupy lub klasy PKOB bądź usługi według działu, grupy, klasy, kategorii, podkategorii lub pozycji PKWiU, niezbędną do:
- określenia stawki podatku właściwej dla towaru albo usługi,
- stosowania przepisów ustawy oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie – w przypadku wystąpienia z takim żądaniem we wniosku o wydanie WIS (możliwość taką przewiduje art. 42b ust. 4),
- stawkę podatku właściwą dla towaru albo usługi.
WIS będzie wydawana na potrzeby opodatkowania VAT dostaw towarów (w tym przez nabywców towarów), importu towarów, WNT albo świadczenia usług (w tym przez nabywców usług). Może być wykorzystywana nie tylko do ustalenia właściwej dla danego towaru lub usługi stawki VAT, lecz także w innych celach, np. na potrzeby stosowania instytucji odpowiedzialności solidarnej, zwolnienia podmiotowego czy zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.
[16] Zob. nowy art. 14b § 1a Op.
WIS częściowo zastąpią interpretacje indywidualne, gdyż w zakresie objętym informacją stawkową takie interpretacje nie będą wydawane[16].
Za wydanie WIS pobierana będzie opłata wynosząca:
- 40 zł – w przypadku składania wniosku o wydanie WIS dla jednego towaru lub usługi,
- iloczyn 40 zł i liczby towarów oraz usług składających się, w ocenie wnioskodawcy, razem na jedną czynność podlegającą opodatkowaniu – w przypadku składania wniosku o wydanie WIS dla takiej czynności, a ponadto opłata z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz – jeżeli rozpatrzenie wniosku o wydanie WIS będzie wymagać ich przeprowadzenia (art. 42e).
[17] Art. 42e ust. 5.
[18] Rozporządzenie z 24.04.2018 r. w sprawie ryczałtowych stawek opłat za badania lub analizy przeprowadzane przez laboratoria celne (DzU poz. 904).
[19] Art. 42e ust. 6.
[20] Art. 42e ust. 4.
Wysokość tej opłaty (będzie ona wraz z terminem uiszczenia określana przez organ wydający WIS w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie[17]) ma odpowiadać rzeczywistym wydatkom poniesionym z tytułu przeprowadzania badań lub analiz. Jeżeli badania/analizy będą przeprowadzane przez laboratoria jednostek organizacyjnych KAS, jej wysokość powinna odpowiadać ryczałtowym stawkom opłat określonym w rozporządzeniu MF[18] – o ile stawki te zostały określone w tych przepisach[19].
Na wezwanie dyrektora KIS wnioskodawca będzie obowiązany do uiszczenia, w terminie 7 dni od doręczenia wezwania, zaliczki na pokrycie ww. opłaty. Nieuiszczenie zaliczki w terminie skutkuje wydaniem postanowienia o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia[20].
Dyrektor KIS wyda decyzję w sprawie WIS bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 mies. od dnia otrzymania wniosku o wydanie WIS (do terminu tego nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu).
Od decyzji w sprawie WIS przysługiwać będzie odwołanie do dyrektora KIS (czyli organu wydającego WIS), a od decyzji wydanej na skutek odwołania – skarga do WSA.
[21] W okresie od 1.11.2019 do 31.03.2020 r. będzie to wynikać z art. 7 ust. 4 nowelizacji z 9.08.2019 r., później – z art. 42c ustawy o VAT.
[22] Stosowane będą art. 14k–14m Op (zob. art. 42c ust. 2 ustawy o VAT).
WIS będzie wiązać organy podatkowe w odniesieniu do towarów lub usług, dla których została wydana[21], a więc w stosunku do podmiotu, dla którego informacja została wydana, organy nie będą mogły przyjąć innej klasyfikacji lub stawki VAT niż w niej wskazana. Ponadto WIS będzie chronić tak samo, jak interpretacja indywidualna[22]:
- zastosowanie się do informacji przed jej zmianą lub uchyleniem nie będzie mogło szkodzić podmiotom, które je uzyskały,
- w związku z zastosowaniem się do WIS przed jej zmianą lub uchyleniem nie będą naliczane odsetki za zwłokę, podatnicy będą zwolnieni z obowiązku zapłaty podatku, a ponadto nie będą wszczynane postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe.
[23] Zapewne pod adresem https://sip.mf.gov.pl.
[24] Również w tym zakresie odpowiednio stosowane będą art. 14k–14m Op (zob. art. 42c ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).
Podobnie jak interpretacje indywidualne, WIS będą publikowane w BIP KIS[23]. Opublikowane WIS będą (w stosunku do czynności dokonanych po dniu publikacji) chronić także inne podmioty niż wnioskodawcy[24]. Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu nowelizacji z 9.08.2019 r., podmioty posługujące się WIS niebędące podmiotem, dla którego została wydana WIS, będą mogły korzystać z ww. ochrony, powinny jednak mieć na względzie, że decydując się na takie rozwiązanie, biorą na siebie odpowiedzialność, że towar/usługa, dla której stosują WIS, są na tyle tożsame, że ocena co do klasyfikacji CN/PKWiU oraz właściwej stawki powinny być jednakowe.
[25] Art. 42c ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
[26] Wyjątkiem są WIS dotyczące sprzedaży książek, czasopism, dzienników oraz gazet, bo do nich nowe stawki VAT mają zastosowanie już od 1.11.2019 r. (zob. art. 8 ust. 3 i 4 nowelizacji z 9.08.2019 r.).
Na marginesie: z identycznej ochrony, jaką daje WIS (w zakresie klasyfikacji towarów i stawki VAT), będą mogli korzystać też posiadacze wiążących informacji akcyzowych (WIA) oraz inni podatnicy posługujący się WIA[25].
Choć o WIS będzie można wnioskować już od 1.11.2019 r., to jej przedmiotem będą nowe przepisy o stawkach VAT (a więc przepisy stosowane od 1.04.2020 r.[26]). Wynika to z art. 7 ust. 3 nowelizacji z 9.08.2019 r., stanowiącego, że do WIS wydawanych przed 1.04.2020 r. stosuje się przepisy ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1.11.2020 r. (mimo że są one stosowane dopiero od 1.04.2020 r.).
Likwidacja deklaracji VAT-7/VAT-7K
Obecnie czynni podatnicy VAT mają obowiązek regularnie przesyłać organom podatkowym dwa rodzaje dokumentów:
- deklaracje VAT-7 lub VAT-7K,
- pliki JPK_VAT.
[27] W momencie przygotowywania niniejszego artykułu Ministerstwo Finansów prowadziło konsultacje podatkowe dotyczące tych struktur, które zostały opracowane na podstawie projektu rozporządzenia MF w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
[28] Dodane ust. 11c w art. 99 oraz ust. 3b w art. 111.
[29] Dodany ust. 3a w art. 109.
Zawarte w nich dane w dużej mierze się powielają, w związku z czym ustawodawca postanowił wprowadzić obowiązek składania nowego dokumentu elektronicznego – przekształconego pliku JPK_VAT (JPK_V7M – dla podatników rozliczających się miesięcznie, i JPK_V7K – dla podatników rozliczających się kwartalnie[27]), wspólnego dla przesyłanych deklaracji VAT i ewidencji VAT. Tym samym obowiązek składania deklaracji VAT-7/VAT-7K zostanie połączony z obowiązkiem przesyłania plików JPK_VAT[28].
Podatnicy składający obecnie deklaracje VAT za okresy miesięczne będą przesyłać złożone z dwóch części pliki JPK_V7M co miesiąc, podając w nich pełen zakres danych (jak dotychczas, tj. do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczą[29]). Natomiast podatnicy, którzy składają obecnie deklaracje VAT za okresy kwartalne, będą w powyższym terminie przesyłać JPK_V7K za :
- pierwszy i drugi miesiąc kwartału – wypełnione jedynie w części dotyczącej ewidencji VAT,
- ostatni miesiąc kwartału – z wypełnionymi obiema częściami.
Dodatkowym uproszczeniem będzie eliminacja załączników wymaganych przy składaniu tradycyjnych deklaracji, tj. VAT-ZZ, VAT-ZD i VAT-ZT, a także dodatkowych wniosków występujących w standardowych deklaracjach. Załączniki te zostaną zastąpione polami wyboru zawartymi w nowej strukturze JPK_VAT.
[31] Art. 28 pkt 6 nowelizacji z 4.07.2019 r.
[32] Art. 28 pkt 6 nowelizacjiz 4.07.2019 r.
[33] Art. 11 ust. 1 ustawy nowelizującej.
Zmiany – co do zasady – wejdą w życie 1.04.2020 r.[31], a w konsekwencji pierwsze pliki JPK_V7M zostaną przesłane za kwiecień 2020 r. (w terminie do 25.05.2020 r.). Zdecydowana większość podatników – w tym przedsiębiorcy mikro, mali i średni[32] (patrz ramka) – będzie jednak stosować nowe przepisy dopiero od 1.07.2020 r.; w konsekwencji prześlą oni pierwsze JPK_V7M za lipiec 2020 r.[33] (w terminie do 25.08.2020 r.).
Czynny podatnik VAT, będący małym przedsiębiorcą, co miesiąc przesyła deklaracje VAT-7 oraz JPK_VAT. Po raz ostatni zrobi to za czerwiec 2020 r., natomiast za lipiec 2020 r. prześle JPK_V7M.
Podatnicy objęci obowiązkiem przesyłania przekształconego pliku JPK_VAT od 1.07.2020 r.
- przedsiębiorcy mikro, mali i średni
- organy władzy publicznej, w tym administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy i trybunały oraz urzędy obsługujące te organy, w zakresie, w jakim są uznane za podatników VAT na podstawie art. 15 ust. 1 i 6 ustawy o VAT, inne niż ww. państwowe jednostki budżetowe
- jednostki samorządu terytorialnego (jst) oraz ich związki, związki metropolitalne, samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe, utworzone przez jst, oraz urzędy obsługujące jst działające w formie samorządowej jednostki budżetowej, jeżeli rozliczają się jako podatnicy VAT odrębni od jst
- agencje wykonawcze w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, instytucje gospodarki budżetowej
- NBP, PFRON, ZUS, KRUS, NFZ
- podmioty lecznicze w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej[34]
- szkoły i placówki niepubliczne, utworzone na podstawie ustawy o systemie oświaty[35] lub Prawa oświatowego[36] Polska Akademia Nauk i utworzone przez nią jednostki organizacyjne, instytuty badawcze w rozumieniu ustawy o instytutach badawczych
- państwowe i samorządowe instytucje kultury
- jednostki publicznej radiofonii i telewizji
- parki narodowe, NFOŚiGW oraz WFOŚiGW
[34] Ustawa z 15.04.2011 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2190).
[35] Ustawa z 7.09.1991 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1481).
[36] Ustawa z 14.12.2016 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1148).
[37] Art. 11 ust. 4 nowelizacji z 4.07.2019 r.
[38] Art. 11 ust. 6 nowelizacji z 4.07.2019 r.
Podatnicy ci mogą jednak dobrowolnie rozpocząć składanie nowych plików JPK_VAT wcześniej, tj. już za okresy od 1.04.2020 do 30.06.2020 r.[37] Jeśli skorzystają z tego prawa, nie będą mogli wrócić do wcześniejszych zasad rozliczenia[38].
Powyższe zmiany dotyczą wyłącznie rozliczeń dokonywanych obecnie w formie deklaracji VAT-7 i VAT-7K. Nie obejmują skróconych deklaracji dla usług taksówek osobowych opodatkowanych w formie ryczałtu (VAT-12) ani pozostałych deklaracji VAT (VAT-8, VAT-9M, VAT-10, VAT-11, VAT-13, VAT-21, VAT-23, VAT-26, VAT-UE, VAT-UEK, VAT-R, VAT-Z, VIN-R i VIU-R, VIN-D i VIU-D). Będą one składane na dotychczasowych zasadach. Wyjątek stanowi informacja podsumowująca VAT-27 (patrz ramka na następnej stronie).
Likwidacja VAT-27
Nowelizacja z 4.07.2019 r. pierwotnie przewidywała również likwidację w powyższych terminach obowiązku składania informacji podsumowujących w obrocie krajowym (VAT-27) z uwagi na ujęcie danych z nich wynikających w przekształconym pliku JPK_VAT. Jednak kolejną nowelizacją – z 9.08.2019 r. – uchylono od 1.11.2019 r. przepisy przewidujące stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych i w konsekwencji także art. 101a ustawy o VAT, nakładający obowiązek składania VAT-27[39]. Dane dotyczące informacji podsumowujących w obrocie krajowym nie będą więc uwzględniane w przekształconym pliku JPK_VAT.
[39] Była o tym mowa w cz. I niniejszego artykułu.
Zmiany w zasadach prowadzenia ewidencji VAT
Wprowadzeniu przekształconego pliku JPK_VAT towarzyszy zmiana regulacji dotyczących ewidencji VAT.
[40] Art. 109 ust. 3d.
[41] Art. 109 ust. 3d.
Od 1.04.2020 r. w ustawie o VAT dodano przepis[40] precyzujący, że faktury wystawiane do sprzedaży udokumentowanej również przy zastosowaniu kas rejestrujących ujmuje się w ewidencji VAT w okresie rozliczeniowym, w którym zostały wystawione. Ponadto faktury te nie zwiększają wartości sprzedaży oraz podatku należnego za okres, w którym zostały ujęte w ewidencji.
Dla celów ewidencji VAT będzie się zatem przyjmować, że wartość sprzedaży i kwota podatku z tytułu takiej sprzedaży zostały wykazane w raporcie dobowym i miesięcznym/kwartalnym z kasy rejestrującej. Wyłączy to konieczność zmniejszania obrotu wykazanego w tych raportach o kwoty wynikające z ww. faktur[41].
W lipcu 2019 r. podatnik (mały przedsiębiorca) wystawił fakturę dla innego przedsiębiorcy do sprzedaży udokumentowanej również paragonem. Ujmując ją w ewidencji VAT, musi zmniejszyć obrót wykazany w raportach fiskalnych – dobowym i okresowym. Od 1.04.2020 r. taka korekta nie będzie konieczna.
[42] Art. 109 ust. 3e.
Wprowadzono też obowiązek[42] przesłania korekty ewidencji (w ramach nowego pliku JPK_VAT) w przypadku:
- stwierdzenia przez podatnika w przesłanej ewidencji błędów bądź danych niezgodnych ze stanem faktycznym lub
- zmiany danych w tej ewidencji.
Podatnik będzie mieć na to 14 dni. Jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej, dokonanie korekty w przesłanej ewidencji VAT, która nie ma wpływu na część deklaracyjną VAT, zawartą we wspólnym pliku, nie będzie wywoływało skutków dla rozliczenia VAT. Jeżeli więc podatnik będzie korygował plik JPK_VAT w części ewidencyjnej np. w zakresie numeru NIP kontrahenta, wykazanym pierwotnie w przesłanej ewidencji, to złożenie korekty tylko w tej części nie będzie miało wpływu np. na termin zwrotu nadwyżki VAT naliczonego wynikającego z przesłanego wcześniej rozliczenia VAT, zawartego w pierwotnym pliku.
Kara pieniężna za brak korekty błędów w JPK_VAT
Od 1.04.2020 r. wprowadzono też nowe regulacje mające na celu zobligowanie podatników do dołożenia większej staranności przy wypełnianiu przekształconego pliku JPK_VAT, zwłaszcza w zakresie części ewidencyjnej. Z przepisów tych wynika:
[43] Nowy ust. 3f w art. 109.
[44] Nowy ust. 3g w art. 109.
[45] Nowy ust. 3h w art. 109.
[46] Nowy ust. 3i w art. 109.
[47] Nowy ust. 3k w art. 109.
- uprawnienie naczelnika US do wezwania podatnika do skorygowania stwierdzonych w przesłanej ewidencji błędów, które uniemożliwiają przeprowadzenie weryfikacji prawidłowości transakcji[43],
- 14-dniowy termin (liczony od dnia doręczenia wezwania naczelnika US do dokonania korekty) na przesłanie przez podatnika ewidencji skorygowanej w zakresie błędów wskazanych w wezwaniu lub złożenie wyjaśnień wskazujących, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu[44],
- kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy błąd, nakładana w drodze decyzji na podatników, którzy nie prześlą skorygowanej ewidencji, nie złożą wyjaśnień lub zrobią to po terminie albo w złożonych wyjaśnieniach nie wykażą, że ewidencja nie zawiera błędów, o których mowa w wezwaniu[45]; kara nie będzie nakładana na osoby fizyczne, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe[46]; podatnicy będą mieć 14 dni (od dnia doręczenia decyzji) na zapłatę kary[47].
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych