Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Zmiany w podatkach w 2020 r. z perspektywy biur rachunkowych

Sebastian Goschorski Wiceprezes zarządu Oddziału Okręgowego SKwP w Szczecinie, Business Development Partner, Head of China Desk, RSM Poland.
Rok 2020 przyniósł wiele zmian w podatkach oraz sposobie działania biur rachunkowych. Niektóre z nich – ze względu na złożoność i tempo ich wprowadzania – mogą być dla mniejszych biur, słabiej przygotowanych pod względem technologicznym i organizacyjnym, bardzo trudne do wdrożenia, a nawet mogą zakłócić ich działalność.

Podkreślić należy, że praktycznie każda zmiana przepisów, która weszła w życie z końcem 2019 i początkiem 2020 r., wprowadza lub zwiększa odpowiedzialność karną skarbową osób prowadzących księgi i rozliczenia podatkowe. Na skutek tego księgowi coraz bardziej odczuwają ryzyko wykonywania zawodu. Rośnie też stres związany z odpowiedzialnością materialną, która może ich dotknąć.

Podkreślić należy, że praktycznie każda zmiana przepisów, która weszła w życie z końcem 2019 i początkiem 2020 r., wprowadza lub zwiększa odpowiedzialność karną skarbową osób prowadzących księgi i rozliczenia podatkowe. Na skutek tego księgowi coraz bardziej odczuwają ryzyko wykonywania zawodu. Rośnie też stres związany z odpowiedzialnością materialną, która może ich dotknąć.

Największe zmiany, z którymi muszą się uporać przedsiębiorcy, a tym samym i biura rachunkowe, to:

  • wykaz podatników VAT (tzw. biała lista),
  • obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP, split payment),
  • kary za błędy w JPK,
  • ulga na złe długi w podatku dochodowym.

Biała lista

Nowy wykaz podatników VAT prowadzony przez Szefa KAS (nazywany potocznie białą listą), który ma umożliwiać sprawdzanie kontrahentów i zapewniać, że płatności za dostawy trafią na właściwy rachunek bankowy, funkcjonuje od 1.09.2019 r. Z założenia miał być bardzo prosty w użytkowaniu i prowadzić do uszczelnienia systemu podatkowego, będąc sprawnym narzędziem weryfikacji kontrahentów, ułatwiającym życie zarówno organom podatkowym, jak i podatnikom. Stało się inaczej, m.in. dlatego, że w przypadku transakcji o wartości wyższej niż 15 tys. zł ustawodawca przewidział sankcje w postaci zakazu zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w CIT/PIT kwoty przelanej na rachunek spoza białej listy oraz odpowiedzialności za zaległości kontrahenta w VAT z tytułu nierozliczenia podatku od takich transakcji.

Biura rachunkowe zostały oblężone przez klientów oczekujących, że to one uporają się z tą barierą. Nerwowość była bardzo duża, gdyż dane sporej części przedsiębiorców w ogóle nie trafiły na białą listę bądź znalazły się na niej bez numeru rachunku bankowego. W znacznej mierze jest to spowodowane istnieniem grupy przedsiębiorców niezarejestrowanych na potrzeby VAT oraz tym, że w działalności gospodarczej często używane są rachunki prywatne, a nie firmowe. Spowodowało to wzrost podejrzliwości ze strony klientów biur, a w wielu przypadkach blokadę wszelkich płatności na rzecz takich kontrahentów.

Biura rachunkowe odnotowały ogromną liczbę próśb o uzupełnienie danych lub ich aktualizację w systemach. Dotyczyły one także osób, których dane nie musiały się znaleźć na białej liście (np. zajmujących się najmem prywatnych mieszkań dla pracowników firm).

Innym problemem były rachunki cesyjne, służące m.in. do wpłaty kwoty zabezpieczenia leasingu lub innego zabezpieczenia, które także nie znalazły się na tej liście (podobnie jak rachunki faktoringowe i rachunki wirtualne prowadzone np. na potrzeby operatorów sieci komórkowych). Ostatecznie jednak fiskus wyjaśnił, że wpłaty na te rachunki nie wiążą się z sankcjami.

[1] Projekt stosownej ustawy został złożony w Sejmie, jednak w związku z epidemią koronawirusa termin przedłużono do 14 dni – na cały okres stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii

Aby zapobiec powstaniu części z powyższych problemów, ustawodawca wykluczył stosowanie sankcji pod warunkiem zawiadomienia fiskusa o zapłacie na rachunek spoza białej listy. Jednak przewidział na to jedynie 3 dni i wprowadził wymóg, by zawiadomienie trafiło do US właściwego dla kontrahenta, a ten nieraz trudno jest ustalić. Z uwagi na protesty przedsiębiorców zdecydowano się wydłużyć termin do 7 dni i zmienić adresata zawiadomienia na US właściwy dla składającego, a ponadto wyłączyć sankcję w stosunku do osób płacących kwoty powyżej 15 tys. zł przelewem z zastosowaniem MPP[1].

Także strona techniczna całego przedsięwzięcia (białej listy) pozostawiała wiele do życzenia. Na początku możliwość sprawdzania numerów rachunków bankowych kontrahentów była znacznie ograniczona, a liczba zapytań okrojona do kilkudziesięciu. Problem został obecnie rozwiązany w związku z możliwością pobrania danych z całej bazy, aczkolwiek jej wykorzystanie wymaga współpracy z informatykiem i odpowiedniego sformułowania zapytań. Na księgowych spadła dodatkowa praca, gdyż muszą pilnować, czy sprawdzenia faktycznie się odbyły.

Dużym ułatwieniem byłoby, gdyby banki wprowadziły możliwość automatycznego sprawdzania rachunków kontrahentów przy zatwierdzaniu oraz w momencie fizycznego dokonania przelewu. Takie systemy kontroli w systemach bankowych powoli się pojawiają, ale mają ograniczenia. Jest to szczególnie dotkliwe dla dużych przedsiębiorstw wykonujących bardzo wiele przelewów. Byłoby łatwiej, gdyby raport na potrzeby działów księgowych też się generował w systemie bankowości elektronicznej i pozwalał „zaciągnąć” do programu.

Podsumowując: biała lista jako narzędzie weryfikacji kontrahenta może być rzeczywiście przydatna, ale wdrożono ją zbyt szybko, bez przygotowania – zarówno ze strony fiskusa (nie przemyślano do końca wszystkich aspektów jej funkcjonowania), jak i przedsiębiorców, którzy mieli zbyt mało czasu, aby dostosować się do nowego rozwiązania, chyba że założeniem ustawodawcy było testowanie go „na żywym organizmie”. Jednak nawet w takim przypadku zasadny byłby dłuższy, co najmniej roczny okres wdrażania białej listy i zawieszenie sankcji. Zapewniłoby to – zarówno biurom rachunkowym, jak i bankom – czas niezbędny na przygotowanie odpowiednich rozwiązań informatycznych.

[2] W takim przypadku powinno uzyskać od klienta stosowne pełnomocnictwo – ogólne (PPO-1) lub szczególne (PPS-1) – do działania we wskazanej sprawie.

Odpowiedzialność za błędy, które mogą powstać wskutek niesprawdzenia danych z białej listy i wpłaty na niewłaściwy rachunek bankowy, spoczywa przede wszystkim na podatnikach. Aby jednak uniknąć nieporozumień w tym zakresie, biura rachunkowe powinny zadbać o odpowiednie zapisy w umowach, wyraźnie wskazujące na obowiązki biura i klienta. Nawet jeśli biuro przyjmie na siebie obowiązek zawiadamiania US o przelewach na rachunek niewidniejący na białej liście[2], napotka zasadniczy problem, którym jest zbyt krótki (3-dniowy) termin na wywiązanie się z niego. Stąd biura w większości przypadków poinformowały klientów, że nie będą składać takich zawiadomień, bo nie mają bieżącej informacji o zlecanych przez nich przelewach.

Mechanizm podzielonej płatności

Na początku listopada 2019 r. weszły w życie przepisy ustawy o VAT, wprowadzające obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP). Jego istota polega na tym, że płatność za nabytą usługę lub towar dzieli się na kwotę VAT i kwotę należności netto, wpływające na dwa osobne rachunki bankowe usługodawcy lub dostawcy. Obowiązkiem stosowania MPP zostały objęte dostawy towarów i usługi, wymienione w zał. nr 15 do ustawy o VAT, ale tylko wtedy, gdy łączna kwota należności przekracza 15 tys. zł.

Transakcja objęta MPP wymaga odpowiedniego opisania na fakturze, przez zamieszczenie na niej adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”. Obowiązek stosowania MPP dotyczy wszystkich nabywców, łącznie z firmami zagranicznymi, które są zarejestrowane na potrzeby VAT w Polsce. Środki zgromadzone na rachunku VAT można wykorzystać do opłacenia podatków (VAT, CIT, PIT, akcyzy, cła) lub składek ZUS.

[3] Sprzedawca uniknie sankcji, jeżeli mimo nieoznaczenia faktury adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” nabywca zapłaci w ten sposób za wykazane na fakturze towary i usługi z zał. nr 15 do ustawy o VAT. Nabywca uniknie sankcji, jeżeli sprzedawca rozliczy całą kwotę VAT wynikającą z faktury opłaconej z naruszeniem obowiązku stosowania MPP.

Niedopełnienie obowiązku wynikającego z ustawy o VAT wiąże się z sankcjami dla obu stron transakcji. Dla nabywcy – który nie podzielił zapłaty zgodnie z MPP – sankcje mają formę dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT (w wysokości 30%) oraz wyłączenia prawa zaliczenia zapłaty do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast sprzedawca, który nie zamieścił na fakturze adnotacji, że płatność jest objęta MPP, musi się liczyć z dodatkowym zobowiązaniem podatkowym w VAT (również w wysokości 30%)[3].

Biura rachunkowe powinny zwrócić uwagę klientów na te obowiązki. Same niewiele mogą, otrzymują bowiem faktury po ich wystawieniu, a często i opłaceniu. Sprawia to, że możliwość korekt jest znacznie ograniczona. W momencie wykrycia błędu polegającego na zapłacie faktury na kwotę wyższą niż limit (15 tys. zł) gotówką zamiast przelewem, niezastosowaniu MPP, wysłaniu przelewu na rachunek, który nie figuruje na białej liście, często jest za późno na jakiekolwiek zmiany, a terminy zgłoszenia pomyłek mogły już dawno minąć.

Rodzi się pytanie, kto powinien za te błędy odpowiadać – klient czy biuro? Biura powinny wdrożyć procedury kontroli, odrzucać faktury wystawione przez klienta w niewłaściwy sposób i go o tym informować. Jeśli takie dokumenty zostaną zaksięgowane, to należy się liczyć z sankcjami, które dotkną klienta, a finalnie z dochodzeniem przez klienta odszkodowania od biura.

Większość biur rachunkowych w okresie poprzedzającym wprowadzenie obowiązkowego MPP wysłała do swoich klientów zarówno informację o tym, że ustalenie, czy dany sprzedany towar lub usługa podlegają MPP, nie wchodzi w zakres umowy o prowadzenie ksiąg, jak i prośbę o otwarcie firmowego rachunku bankowego oraz dostosowanie do nowych przepisów procedur wystawiania faktur. Informowano, że kwestie określenia, które towary i usługi są objęte MPP, zbadania wpływu zmian na finanse firmy i podjęcia konkretnych działań, pozostają w gestii zarządów firm, które powinny skorzystać z pomocy księgowego oraz doradcy podatkowego.

Przy standardowej usłudze prowadzenia ksiąg, kiedy biuro nie wystawia faktur ani nie zarządza w imieniu klienta środkami pieniężnymi, możliwość weryfikacji dokumentów jest bardzo ograniczona. W celu zmniejszenia ryzyka takie biura powinny różnymi kanałami – przez aneksy i informacje wysyłane e-mailem – poinformować o tym, że w przypadku wystąpienia błędu nie ponoszą odpowiedzialności.

Jedną z największych bolączek biur rachunkowych związanych z MPP jest to, że choć programy finansowo-księgowe mają możliwość „wyłapania” faktur w kwotach powyżej 15 tys. zł, to na tym ich możliwości na ogół się kończą. Problemem pozostaje weryfikacja, czy dokumenty, często zawierające wiele pozycji, podlegają obowiązkowemu MPP, czy nie. Niejednokrotnie brakuje na nich właściwego kodu PKWiU, a opisy są na tyle enigmatyczne, że program finansowo-księgowy nie jest w stanie rozpoznać, jakiej transakcji dotyczą. Każda faktura musi więc być sprawdzona przez księgowego.

Podsumowując: biuro rachunkowe powinno uzgodnić z klientem, kto odpowiada za weryfikację transakcji pod kątem stosowania obowiązkowej podzielonej płatności. Takie postanowienia powinny zostać zapisane w umowie lub w aneksie do niej. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być ustalenie z klientem, że wszystkie faktury na kwotę powyżej 15 tys. zł zostaną przez niego opłacone w ramach MPP. Oczywiście będzie to mieć wpływ na płynność finansową kontrahentów klienta i niekoniecznie musi być preferowaną przez wszystkich formą płatności.

Nowy JPK_VAT

Podatnicy VAT wkrótce będą mieć obowiązek wysyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK_VAT) według nowej struktury. Plik ten będzie zawierać dane wynikające zarówno z ewidencji, jak i z deklaracji VAT. Dla biur rachunkowych, które z tym obowiązkiem zaczną się zmagać począwszy od rozliczenia za lipiec 2020 r., jest to kolejna zmiana wymagająca aktualizacji oprogramowania komputerowego. Oznacza to dodatkowe wydatki (poprzednia aktualizacja programów do sporządzania JPK stanowiła wydatek rzędu 25% ceny nowego oprogramowania). W wielu biurach może się to wiązać dodatkowo z wymianą sprzętu IT, który nie współpracuje już z nowszymi wersjami oprogramowania.

Motywacją do przeprowadzenia takich inwestycji będzie niewątpliwie chęć uniknięcia dotkliwych sankcji za błędy w JPK. Mogą one wynikać z nieprawidłowości w wykazach faktur zakupu lub sprzedaży bądź być skutkiem błędnego ujęcia danych w JPK.

Przepisy zakładają, że w momencie zauważenia w JPK błędów powinny one zostać niezwłocznie skorygowane wtedy nie grozi kara. Jeśli zatem biuro rachunkowe nie wykryje samodzielnie błędu lub wyśle plik w takiej postaci, że nie będzie możliwa jego weryfikacja, musi się liczyć z wezwaniem US do korekty nieprawidłowego pliku. Dlatego biura rachunkowe muszą wdrożyć odpowiednie procedury, dzięki którym będą mogły szybko zareagować na wszelkie nieprawidłowości oraz wysłać odpowiednio szybko korekty i wyjaśnienia.

Maksymalny czas na dokonanie korekty to – zgodnie z art. 109 ust. 3g ustawy o VAT – 14 dni od dnia otrzymania wezwania do przesłania korekty błędów wskazanych w wezwaniu. Za każdy błąd, uniemożliwiający poprawną weryfikację transakcji w JPK, grozi kara w wysokości 500 zł. Biura rachunkowe od początku roku informują klientów o tej zmianie, bo tylko ścisła współpraca może ustrzec przed karą.

Ulga na złe długi

[4] Ustawa z 19.07.2019 r. (DzU poz. 1649).

[5] W związku z epidemią koronawirusa stosowanie ulgi na złe długi zostało zawieszone w odniesieniu do dłużników spełniających ustawowe warunki, którzy ponieśli negatywne konsekwencje z powodu COVID-19. Rozwiązanie to wprowadzono w ramach tzw. tarczy antykryzysowej – przyp. red.

Została wprowadzona do updop i updof na mocy ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych[4]. Dotyczy wierzytelności powstałych po 31.12.2019 r. Po raz pierwszy podatnicy mogą z niej skorzystać w zeznaniu rocznym składanym za 2020 r. Rozwiązanie przyjęte w ustawach o podatku dochodowym jest zbliżone do tego, które funkcjonuje w ustawie o VAT.

Sprawdzanie dotrzymania warunków zapłaty, tak jak w przypadku VAT, samo w sobie nie jest szczególnie kłopotliwe, ale wpływa na sposób przechowywania dokumentów lub dokonywania zapisów na kontach i jest czasochłonne. Przepisy wymagają kolejnych korekt dochodu „w dół” (w razie zalegania z zapłatą) lub „w górę” (w razie spłaty uprzedniej zaległości). System ewidencji lub pozaksięgowej kontroli musi zapewnić ustalenie kwoty i czasu trwania zaległości, a następnie terminu jej spłaty, aby odpowiednio zmniejszyć, a potem ponownie zwiększyć dochód.

Podsumowanie

Uszczelnienie systemu podatkowego i eliminacja z udziału w obrocie nieuczciwych podatników są działaniami niewątpliwie słusznymi i pożądanymi. Jednak nie powinno to następować:

drogą nieustannych zmian, często niedopracowanych, wprowadzanych w życie w zbyt krótkich terminach, ale z groźbą sankcji za potknięcia, ani powodujących wzrost pracy administracyjnej, obciążającej w dużym stopniu podatników,

bez policzenia kosztów, jakie te zmiany rodzą dla przedsiębiorców lub biur prowadzących ich księgi; dziś każda zmiana wymaga modyfikacji lub nowego oprogramowania komputerowego, które trzeba opracować lub – częściej – kupić,

bez wytłumaczenia celu zmian, motywacji, a zarazem przekazania wykonawcom właściwych narzędzi.

Czy wszystkie te zmiany są naprawdę potrzebne i przyczynią się do poprawy ściągalności podatków? Niestety, odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna.

W opinii przedsiębiorców większość zmian w podatkach ma charakter „techniczny” i ich wdrażanie jest obowiązkiem biur rachunkowych, nawet jeśli umowa o świadczenie usług księgowych nie uwzględnia takich czynności. Wielu klientów żyje w przeświadczeniu, że wraz z oddaniem ksiąg rachunkowych do biura zdjęli z siebie obowiązek śledzenia zmian w przepisach i ma to za nich robić biuro.

Tymczasem biura rachunkowe nie są w stanie pokryć dodatkowych kosztów swojej działalności dotychczasowymi opłatami za usługi (pomijam wpływ wszelkich zmian na wydajność i klimat pracy oraz stres pracowników biur). Muszą one obciążyć przedsiębiorców zleceniodawców. Nim to jednak nastąpi, relacje zleceniodawca–biuro zostają zaostrzone, rodzą się konflikty, wielu klientów zmienia biuro. W ostatecznym rachunku dodatkowe koszty przedsiębiorców wpłyną na ceny dostarczanych przez nich towarów i usług. Zapłacą zatem obywatele.

Wyświetlono 2% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych