Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu – najnowsze interpretacje ZUS - 99
Pracodawca (zatrudniający mniej niż 50 pracowników) nie ma obowiązku tworzenia zfśs. Nie utworzył go też dobrowolnie. W regulaminie wynagradzania wpisał natomiast, że wszystkim pracownikom, którzy wykorzystali urlop w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych, przysługuje raz w roku świadczenie urlopowe w określonej kwocie (niższej niż wynikająca z odpisów na zfśs). Będzie wypłacane na wniosek pracownika – przed wykorzystaniem lub po wykorzystaniu przez niego urlopu.
Pieniądze na wypoczynek spoza zfśs
Od świadczenia urlopowego przyznanego w regulaminie wynagradzania należy odprowadzać składki społeczne – decyzja ZUS z 27.06.2022 r. (DI/100000/43/622/2022).
Pracodawca (zatrudniający mniej niż 50 pracowników) nie ma obowiązku tworzenia zfśs. Nie utworzył go też dobrowolnie. W regulaminie wynagradzania wpisał natomiast, że wszystkim pracownikom, którzy wykorzystali urlop w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych, przysługuje raz w roku świadczenie urlopowe w określonej kwocie (niższej niż wynikająca z odpisów na zfśs). Będzie wypłacane na wniosek pracownika – przed wykorzystaniem lub po wykorzystaniu przez niego urlopu.
Czy przychód pracownika z tego tytułu jest zwolniony ze składek ZUS?
Stanowisko ZUS: W myśl § 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia składkowego z podstawy wymiaru składek wyłączone są świadczenia urlopowe wypłacane na mocy art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonego w tej ustawie.
Art. 3 ust. 1, 1c i 3 ustawy o zfśs stanowi, że pracodawcy niebędący jednostkami budżetowymi lub samorządowymi zakładami budżetowymi, zatrudniający według stanu na 1 stycznia danego roku, w przeliczeniu na pełny etat:
- co najmniej 50 pracowników – tworzą zfśs,
- co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników – tworzą zfśs na wniosek zakładowej organizacji związkowej,
- mniej niż 50 pracowników – mogą tworzyć zfśs do wysokości i na zasadach określonych w art. 5 lub mogą wypłacać świadczenie urlopowe.
Wysokość świadczenia urlopowego ustala się zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs. Z art. 3 ust. 5 wynika natomiast, że świadczenie to pracodawca wypłaca raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze minimum 14 następujących po sobie dni kalendarzowych, jego wypłata następuje najpóźniej w ostatnim dniu poprzedzającym urlop wypoczynkowy oraz że od tak wypłaconego świadczenia nie odprowadza się składek społecznych, o czym stanowi art. 3 ust. 6 ustawy o zfśs.
Świadczenie urlopowe wypłacone na innej podstawie niż przepisy ustawy o zfśs (np. na mocy regulaminu wynagradzania) podlega uwzględnieniu w podstawie wymiaru składek społecznych. Par. 2 ust. 1 pkt 21 rozporządzenia składkowego nie ma do niego zastosowania, bo takie świadczenie nie jest świadczeniem urlopowym, o którym mowa w art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs.
Bonusy dla menedżera bez oskładkowania
Nie ma składek społecznych od nagrody jubileuszowej i świadczeń socjalnych, należnych osobie na kontrakcie menedżerskim – decyzja ZUS z 3.06.2022 r. (WPI/200000/43/664/2022).
Spółka w regulaminie pracy i wynagradzania planuje wprowadzić zapis, że postanowienia regulaminu dotyczą również osób, z którymi zawarto kontrakt menedżerski. W regulaminie przewidziano m.in. nagrody jubileuszowe wypłacane w kolejnych 5-letnich okresach zatrudnienia w firmie. Spółka planuje też wprowadzić do regulaminu zfśs nowe postanowienie, uprawniające osoby na kontrakcie menedżerskim do świadczeń socjalnych, których wysokość jest uzależniona od sytuacji materialnej. Z umowy z menedżerem wynika zaś, że przysługuje mu prawo do nagrody jubileuszowej, a także prawo do korzystania ze świadczeń socjalnych – zgodnie z ww. regulaminami.
Czy ta nagroda i świadczenia, będące dla menedżera przychodem z działalności wykonywanej osobiście, wypłacone na mocy regulaminów, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne?
Stanowisko ZUS: Umowa o zarządzanie spółką (kontrakt menedżerski) jest umową nienazwaną o świadczenie usług, do której zastosowanie mają przepisy Kc dotyczące zlecenia. Osoba zarządzająca, z tytułu wykonywania kontraktu menedżerskiego, w okresie od dnia oznaczonego w umowie jako dzień rozpoczęcia wykonywania zarządzania do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia umowy, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu (art. 6 ust. 1 pkt 4 i art. 12 ust. 3 w zw. z art. 13 pkt 2 usus).
W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek emerytalnej i rentowych nie stanowi wartość nagród jubileuszowych (gratyfikacji), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat. Przepis ten – na mocy § 5 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia składkowego – odnosi się też do osób wykonujących umowę zlecenia. Decydujące znaczenie ma tu periodyczne (nie częstsze niż co 5 lat) nabywanie przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy.
W konsekwencji nagroda jubileuszowa, przysługująca osobie wykonującej kontrakt menedżerski nie częściej niż co 5 lat, będzie podlegać wyłączeniu z podstawy wymiaru składek, gdy prawo do niej oraz warunki jej przyznania będą wynikały z zakładowego źródła prawa pracy, a także z umowy.
Ponadto, w myśl § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia składkowego, z podstaw wymiaru składek społecznych wyłączone są świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zfśs. Zgodnie z ustawą o zfśs przyznanie świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu socjalnego są uzależnione od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu. Jeżeli osoby wykonujące kontrakt menedżerski otrzymują świadczenia z zfśs według kryteriów socjalnych, to takie świadczenia są objęte ww. wyłączeniem.
Reasumując: w podstawie wymiaru składek społecznych nie należy uwzględniać wartości nagrody jubileuszowej ani świadczeń finansowanych z zfśs, dla osoby wykonującej kontrakt menedżerski.
Premia uznaniowa dla prezesa wypłacona za 2021 r.
Przyznanie wynagrodzenia w 2022 r., nawet za wcześniejszy okres, powoduje, że należało od niego odprowadzić składki zdrowotne – decyzja ZUS z 9.06.2022 r. (DI/100000/43/461/2022).
Członek zarządu spółki otrzymuje wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników. Jest ono przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 7 updof (przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych). Ma charakter premii uznaniowej, przyznawanej i wypłacanej w roku następującym po zakończeniu danego roku finansowego, w zależności od wyników spółki.
Rok finansowy spółki rozpoczął się 1.01.2021 i skończył 31.03.2022 r. Członek zarządu jest jednocześnie zatrudniony w spółce na umowę o pracę z innym zakresem obowiązków.
Czy spółka powinna była pobrać składkę zdrowotną od całości premii przyznanej oraz wypłaconej w 2022 r. za rok finansowy trwający od stycznia 2021 do marca 2022 r., czy też powinna była tę kwotę podzielić przez liczbę miesięcy roku finansowego i pomnożyć przez liczbę miesięcy 2022 r. (styczeń–marzec)? Premia uznaniowa płacona jest zwyczajowo, według uznania wspólników spółki, w dwóch transzach, po wstępnej analizie wyniku finansowego, a druga transza – po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Stanowisko ZUS: Od 1.01.2022 r. w art. 66 ust. 1 pkt 35a ustawy zdrowotnej objęto obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego osoby powołane do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania, które z tego tytułu pobierają wynagrodzenie.
Zgodnie z art. 81 ust. 8 pkt 11a ustawy zdrowotnej podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne tych osób jest kwota odpowiadająca wysokości ich wynagrodzenia, pobieranego z tytułu powołania.
Użyte przez prawodawcę w ww. przepisach wyrażenie „wynagrodzenie” należy odczytać w sposób szeroki, tj. jako wszelką formę przychodu przewidzianą przepisami prawa podatkowego będącą podstawą ustalenia obowiązków daninowych.
Wynagrodzenie (premia uznaniowa) z tytułu aktu powołania do pełnienia funkcji powstanie w drodze podjęcia uchwały przez wspólników i będzie zależne od ich uznania, wynikającego z satysfakcjonującego dla zgromadzenia wspólników wyniku finansowego oraz z aktualnych możliwości finansowych spółki. Nie jest to zatem wynagrodzenie za wykonywanie funkcji, które byłoby należne przed 1.01.2022 r., a jedynie wypłacone już po wejściu w życie przepisów tworzących nowy tytuł ubezpieczeniowy (powołanie do pełnienia funkcji).
Skoro uchwała wspólników o przyznaniu premii uznaniowej została podjęta po marcu 2022 r., a zatem już pod rządami zmienionej ustawy zdrowotnej, to znaczy, że wynagrodzenie z tytułu powołania do pełnienia funkcji, w postaci premii, powstało i stało się należne w okresie obowiązywania nowych przepisów. Dlatego podstawę wymiaru składki zdrowotnej powinna stanowić cała premia. Uzasadnienie uchwały wspólników nie ma znaczenia. Kluczowe jest, że wynagrodzenie to prawnie powstało dopiero w momencie podjęcia uchwały, a zatem wcześniej nie było należne. Skoro uchwała została podjęta pod rządami znowelizowanej ustawy, to znaczy, że powstałe na jej mocy wynagrodzenie jest należne za okres po dokonaniu tej czynności konstytuującej, a zatem za okres, w którym obowiązywały już przepisy o obowiązku podlegania ubezpieczeniu zdrowotnemu przez osoby powołane do pełnienia funkcji na mocy aktu powołania, pobierające z tego tytułu wynagrodzenie.
Kurator banku nie jest traktowany jak pracownik
Bank nie płaci składek od wynagrodzenia uzyskanego przez kuratora z tytułu sprawowanej funkcji – decyzja ZUS z 9.06.2022 r. (WPI/200000/43/766/2022).
Decyzją KNF w banku ustanowiono kuratora. Kurator poinformował bank, że opłaca dobrowolne składki emerytalno-rentowe.
Czy bank powinien potrącać składki społeczne i zdrowotne od otrzymywanego przez niego wynagrodzenia, na takich zasadach jak od pracownika?
Stanowisko ZUS: W świetle art. 2 Kp pracownikiem jest osoba zatrudniona nie tylko na umowę o pracę, lecz także na podstawie powołania. W myśl art. 68 Kp stosunek pracy nawiązuje się na podstawie powołania w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
Zgodnie z art. 144 ust. 1 ustawy z 29.08.1997 r. Prawo bankowe (tekst jedn. DzU z 2022 r. poz. 2324) KNF może podjąć decyzję o ustanowieniu kuratora nadzorującego wykonanie programu naprawczego przez bank. Funkcję kuratora może pełnić osoba fizyczna lub prawna, a jego wynagrodzenie ustala KNF, natomiast koszty związane z wykonywaniem tej funkcji obciążają koszty działalności banku. Osobie fizycznej pełniącej funkcję kuratora przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych w Kp, w terminach uzgodnionych z KNF. Okres pełnienia funkcji kuratora przez osobę fizyczną zalicza się do okresów pracy oraz innych okresów, od których zależy nabycie przez nią uprawnień pracowniczych. Do kuratorów mają również zastosowanie przepisy o ubezpieczeniu społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnym, o ile osoby te nie są objęte tymi ubezpieczeniami z innych tytułów.
Z wyroku SN z 15.04.2010 r. (II UK 296/09) wynika, że art. 144 Prawa bankowego nie jest przepisem odrębnym w rozumieniu przywołanego wyżej art. 68 § 1 Kp. Oznacza to, że powołanie kuratora nie powoduje nawiązania stosunku pracy z powołania.
W art. 6 ust. 1 usus ustawodawca wymienia zamknięty katalog osób obowiązkowo podlegających ubezpieczeniom społecznym, w którym nie został wymieniony kurator nadzorujący wykonanie programu naprawczego przez bank. Zgodnie z art. 7 usus ustanowiony przez KNF kurator może przystąpić do dobrowolnych ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, o ile nie posiada tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.
Osoby ustanowionej – na podstawie decyzji administracyjnej wydanej przez KNF – do pełnienia funkcji kuratora nie łączy z bankiem żaden inny stosunek prawny. Bank nie zawarł z kuratorem żadnej umowy (w szczególności o pracę), a przez samo pełnienie tej funkcji kurator nie staje się pracownikiem. Pełnienie funkcji kuratora banku nie stanowi tytułu podlegania ubezpieczeniom społecznym ani zdrowotnemu.
Praca szczególna przez kilka dni w miesiącu
Składki na FEP należy uiścić proporcjonalnie do czasu, w którym była wykonywana praca w szczególnych warunkach – decyzja ZUS z 13.06.2022 r. (DI/100000/43/599/2022).
Firma zajmuje się transportem towarów neutralnych, ale czasem również transportem towarów niebezpiecznych (ADR), zaliczanym do prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Zdarza się, że w danym miesiącu kierowca wykonuje przewóz takich towarów tylko przez kilka dni albo wcale. Są to prace dodatkowe i nie wchodzą w zakres czynności podstawowych.
Czy składkę na FEP oblicza się proporcjonalnie do rzeczywiście przepracowanych dni w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w miesięcznym ujęciu?
Stanowisko ZUS: Zgodnie z art. 35 ust. 2 ustawy z 19.12.2008 r. o emeryturach pomostowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 164) obowiązek opłacania składek na FEP za pracownika powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania przez niego pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a ustaje z dniem zaprzestania jej wykonywania. Okres od dnia rozpoczęcia do dnia zaprzestania wykonywania takiej pracy należy rozumieć jako okres od dnia zatrudnienia pracownika na stanowisku pracy, na którym jest wykonywana praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, do dnia ustania zatrudnienia na tym stanowisku.
Składka na FEP jest opłacana od wszelkich wynagrodzeń stanowiących podstawę wymiaru składek emerytalnej i rentowych, przysługujących za okres zatrudnienia w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Tym samym obowiązek opłacania tej składki nie dotyczy składników wynagrodzeń, które są należne za okres, w którym praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze nie była wykonywana, nawet jeżeli ich wypłata następuje w okresie wykonywania tych prac. Jeśli wypłata przysługuje w części za okres wykonywania prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, obowiązek opłacenia składki na FEP powstaje tylko od części wynagrodzenia przysługującego za okres wykonywania takich prac.
W każdym przypadku, gdy od otrzymanego przez pracownika wynagrodzenia za okres zatrudnienia na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, istnieje obowiązek opłacenia składek emerytalnej i rentowych, obowiązkowe jest także opłacanie składki na FEP.
Płatnik składek opłaca składkę na FEP za wszystkich pracowników spełniających powyższe warunki, w tym za tych, którzy wykonują prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Jeżeli rozpoczęcie bądź zakończenie wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze przypada w trakcie miesiąca (gdy data jej rozpoczęcia bądź zakończenia nie jest tożsama odpowiednio z datą nawiązania lub ustania stosunku pracy), składka na FEP należy się tylko od części wynagrodzenia stanowiącego podstawę wymiaru składek emerytalnej i rentowych, przysługującego za ten miesiąc.
Podstawę wymiaru składki na FEP należy ustalić proporcjonalnie do okresu wykonywania w tym miesiącu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Składka powinna być obliczana i uiszczana w wysokości proporcjonalnie obliczonej do liczby dni rzeczywiście przepracowanych przez pracownika w szczególnych warunkach lub w pracy o szczególnym charakterze, a nie w odniesieniu do całego miesiąca, w którym dni takiej pracy występują jednostkowo albo nie występują w ogóle.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych