Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu – najnowsze interpretacje ZUS - 85
W 2020 r. pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę, na mocy porozumienia stron, z powodu likwidacji stanowiska pracy zgodnie z przepisami ustawy o tzw. zwolnieniach grupowych. W porozumieniu zawarto postanowienie: „Pracodawca oświadcza, że w dniu przejścia pracownika na emeryturę, jeżeli do tego dnia pracownik nie podejmuje pracy, pracodawca wypłaci pracownikowi odprawę emerytalną zgodnie z przepisami obowiązującymi u pracodawcy. W takim przypadku pracownik zobowiązany jest dostarczyć pracodawcy decyzję z ZUS o przyznaniu świadczenia emerytalnego”.
Wewnętrzne przepisy firmy, dotyczące zasad naliczania i wysokości odpraw emerytalnych, są korzystniejsze od regulacji Kp. Były pracownik nabędzie uprawnienia emerytalne w 2021 r. Odprawa emerytalna, która zostanie mu wypłacona na podstawie zawartego porozumienia, jako rodzaj rekompensaty za rozwiązanie stosunku pracy, jest ściśle związana z wcześniejszym pozostawaniem w stosunku pracy. Firma odprowadzi od niej zaliczkę na PIT. Czy ma obowiązek odprowadzić także składki społeczne?
Czy to na pewno odprawa emerytalna
Sposób opisania świadczenia w porozumieniu rozwiązującym umowę o pracę może przesądzić, czy i na jakiej podstawie będzie ono oskładkowane – decyzja ZUS z 27.08.2021 r. (WPI/200000/43/547/2021).
[1] Ustawa z 13.03.2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1969).
W 2020 r. pracodawca rozwiązał z pracownikiem umowę o pracę, na mocy porozumienia stron, z powodu likwidacji stanowiska pracy zgodnie z przepisami ustawy o tzw. zwolnieniach grupowych[1]. W porozumieniu zawarto postanowienie: „Pracodawca oświadcza, że w dniu przejścia pracownika na emeryturę, jeżeli do tego dnia pracownik nie podejmuje pracy, pracodawca wypłaci pracownikowi odprawę emerytalną zgodnie z przepisami obowiązującymi u pracodawcy. W takim przypadku pracownik zobowiązany jest dostarczyć pracodawcy decyzję z ZUS o przyznaniu świadczenia emerytalnego”.
Wewnętrzne przepisy firmy, dotyczące zasad naliczania i wysokości odpraw emerytalnych, są korzystniejsze od regulacji Kp. Były pracownik nabędzie uprawnienia emerytalne w 2021 r. Odprawa emerytalna, która zostanie mu wypłacona na podstawie zawartego porozumienia, jako rodzaj rekompensaty za rozwiązanie stosunku pracy, jest ściśle związana z wcześniejszym pozostawaniem w stosunku pracy. Firma odprowadzi od niej zaliczkę na PIT. Czy ma obowiązek odprowadzić także składki społeczne?
Stanowisko ZUS: W myśl art. 18 ust. 1 i 2 w zw. z art. 4 pkt 9 usus oraz § 1 rozporządzenia składkowego podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracowników stanowi przychód w rozumieniu updof z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.
Zgodnie natomiast z art. 81 ust. 1 ustawy zdrowotnej do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek emerytalnej i rentowych tych osób.
Na mocy § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia składkowego podstawy wymiaru składek społecznych nie stanowią odprawy pieniężne przysługujące w związku z przejściem na emeryturę lub rentę.
Przepis ten ma zastosowanie w przypadku, gdy wypłata kwoty odprawy emerytalnej pozostaje w bezpośrednim oraz nierozerwalnym związku z faktem ustania stosunku pracy, a jedyną przyczyną wypłaty przez pracodawcę takiego świadczenia powinno być ustanie zatrudnienia wskutek przejścia na emeryturę lub rentę. Oznacza to, że tego typu świadczenia nie mogą być wypłacane przez pracodawcę w innych okolicznościach niż pozostające w ścisłym związku z ustaniem stosunku pracy z uwagi na faktyczne przejście na emeryturę lub rentę.
Jak stanowi art. 921 § 1 Kp, pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na rentę bądź emeryturę, przysługuje odprawa pieniężna w wysokości miesięcznego wynagrodzenia. Przepis wymaga spełnienia dwóch przesłanek, a mianowicie nabycia prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy oraz rozwiązania stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę bądź rentę. Z istoty roszczenia o odprawę emerytalną wynika, że staje się ona wymagalna w dacie przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.
Odprawa, o której mowa, nie zostanie wypłacona na warunkach odprawy emerytalnej. Jeżeli jest rodzajem rekompensaty za rozwiązanie stosunku pracy i pozostaje w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, może być wyłączona z podstawy wymiaru składek emerytalnej i rentowych, ale na mocy innego przepisu – § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia składkowego. Wynika z niego, że podstawy wymiaru ww. składek nie stanowią przychody uzyskane przez pracownika w związku z odprawami, odszkodowaniami, rekompensatami wypłacanymi z tytułu wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego bądź niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
Na mocy powołanego przepisu pracodawca może wypłacić zwolnionym pracownikom zarówno świadczenia „obligatoryjne”, na podstawie Kp, jak i inne świadczenia wynikające z obowiązującego regulaminu wynagrodzeń lub nawet z umowy z konkretnym pracownikiem. Warunkiem ich wyłączenia z podstawy wymiaru składek jest związek między wypłatą świadczenia a rozwiązaniem stosunku pracy. Dotyczy to również innych odpraw, odszkodowań i rekompensat wypłaconych pracownikom z tego tytułu, ustalonych drogą dobrowolnych porozumień między pracodawcą a organizacjami związkowymi, oraz tych, które wynikają z układów zbiorowych pracy.
Praca lub usługi w dwóch państwach UE
Sposób naliczania składek delegowanych zależy od tego, czy w danym miesiącu pracownik lub zleceniobiorca osiąga minimalny pułap – tzn. prognozowane przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej – decyzja ZUS z 17.09.2021 r. (DI/100000/43/598/2021).
[2] Rozporządzenie z 29.04.2004 r. (DzUrz UE L 166 z 30.04.2004 r.)
[3] Rozporządzenie z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych (DzU poz. 167).
Przedsiębiorca świadczy na rzecz kontrahentów z poszczególnych państw UE, głównie z Holandii, usługi m.in. w zakresie przetwórstwa kwiatów i innych roślin. W tym celu zamierza zawrzeć na terenie Polski umowy o pracę oraz zlecenia z osobami fizycznymi i czasowo kierować je do pracy (lub wykonania zlecenia) w Holandii, najczęściej na kilkumiesięczne okresy. Osoby te będą wykonywać na rzecz przedsiębiorcy pracę poza granicami kraju w ramach oddelegowania bądź naprzemiennie w Polsce i Holandii. Nie będą to podróże służbowe. Przedsiębiorca wystąpi do ZUS o poświadczenie pracownikom i zleceniobiorcom formularzy A1 na podstawie art. 13 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 883/2004/WE w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego[2].
Wynagrodzenie zatrudnionych będzie każdorazowo wyższe niż przeciętne wynagrodzenie, o którym mowa w art. 19 ust. 1 usus. Przedsiębiorca zamierza wypłacać je zleceniobiorcom i pracownikom „z dołu”, przy czym w trakcie jednego miesiąca kalendarzowego może nastąpić faktyczna wypłata wynagrodzenia za 2 mies. pracy, tj. za miesiąc poprzedni (do 10. dnia miesiąca bieżącego) oraz bieżący (ostatniego dnia roboczego miesiąca bieżącego).
Źródłem przychodów pracowników będzie w całości ich wynagrodzenie z tytułu zawartej umowy o pracę, zaś źródłem przychodów zleceniobiorców – wynagrodzenie z umowy zlecenia.
Jaka jest właściwa metoda obliczania podstawy wymiaru składek?
Stanowisko ZUS: W myśl § 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego, podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe nie stanowi część wynagrodzenia pracowników, których przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, zatrudnionych za granicą u polskich pracodawców, z wyłączeniem osób wymienionych w art. 18 ust. 12 usus – w wysokości równowartości diety przysługującej z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, za każdy dzień pobytu, określonej w przepisach rozporządzenia MPiPS[3]. Z zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód ww. osób, stanowiący podstawę wymiaru składek, nie może być niższy od przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 usus, czyli prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy.
Zgodnie z § 8 ust. 2 rozporządzenia składkowego jego § 2–4 stosuje się odpowiednio przy ustalaniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na umowę zlecenia albo inną o świadczenie usług, do której zgodnie z Kc stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.
Par. 2 ust. 1 pkt 16 rozporządzenia składkowego ma zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy przychód pracownika za dany miesiąc jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie za pracę (zarówno w Polsce, jak i za granicą). Jeżeli przychód nie przekracza przeciętnego wynagrodzenia, podstawę wymiaru składek ustala się na zasadach ogólnych, wynikających z art. 18 ust. 1 i 2 usus, z zastosowaniem pozostałych wyłączeń określonych w § 2 ust. 1 rozporządzenia składkowego.
Rozporządzenie wyłącza z podstawy wymiaru składek m.in. część wynagrodzenia pracowników/zleceniobiorców zatrudnionych za granicą, odpowiadającą równowartości diety z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Wyłączenie przysługuje za łączny czas pobytu poza granicami kraju, obejmujący dni pracy. Dniem pobytu jest dzień, za który zatrudniony otrzymuje wynagrodzenie stanowiące podstawę wymiaru składek, przy czym do dni pobytu nie zalicza się dni urlopu wypoczynkowego, choroby i okresu korzystania z urlopu bezpłatnego. Do dni pobytu zalicza się dni pracy i dni rozkładowo wolne od pracy w okresie oddelegowania do pracy za granicą (np. sobota, niedziela).
Tak ustalona miesięczna podstawa wymiaru składek społecznych pracowników/zleceniobiorców, wykonujących czasowo pracę za granicą, nie może być jednak (po odjęciu od ich przychodu równowartości diet) niższa od kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. Gdy odliczenie – od przychodu pracownika/zleceniobiorcy uzyskanego w danym miesiącu – równowartości diet za każdy dzień pobytu za granicą spowoduje uzyskanie kwoty poniżej przeciętnego wynagrodzenia, podstawę wymiaru składek stanowi ta kwota, natomiast gdy przychód będzie wyższy od przeciętnego wynagrodzenia, podstawą wymiaru składek jest ten przychód.
Przez „przychód ubezpieczonego”, o którym mowa w § 2 ust. l pkt 16 rozporządzenia, należy rozumieć przychód ustalony zgodnie z art. 18 usus. Trzeba więc brać pod uwagę wszystkie składniki wynagrodzenia stanowiące podstawę wymiaru składek, wypłacane lub postawione do dyspozycji pracownika od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca, bez względu na okres, za jaki przysługują. W konsekwencji również wypłaty wynagrodzeń za okres dłuższy niż miesiąc czy też zaliczki na poczet wynagrodzenia powinny być uwzględnione w miesiącu, w którym zostały wypłacone/postawione do dyspozycji.
Jeżeli w danym miesiącu pracownik lub zleceniobiorca uzyskuje wynagrodzenie za okres dłuższy niż miesiąc, w kwocie wyższej niż przeciętne wynagrodzenie, to przychód stanowiący podstawę wymiaru składek należy pomniejszyć o równowartość diet za każdy dzień pobytu za granicą, za okres, za który wynagrodzenie jest wypłacane. Ponadto, jeśli ubezpieczony uzyskuje w danym miesiącu wynagrodzenie za pracę zarówno za granicą, jak i w Polsce, to ustalając, czy § 2 ust. l pkt 16 rozporządzenia będzie mieć zastosowanie, należy brać pod uwagę łączny przychód uzyskany przez niego w danym miesiącu.
Gdy pracownikowi/zleceniobiorcy zostanie w danym miesiącu wypłacone wynagrodzenie za okres dłuższy niż miesiąc oraz ew. zaliczka na poczet wynagrodzenia za pracę w Polsce i za granicą, od łącznego przychodu uzyskanego w danym miesiącu należy odjąć równowartość diet za dni pobytu za granicą. Jeżeli tak ustalona kwota będzie wyższa od prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy, to będzie ona podstawą do obliczenia składek, jeśli zaś będzie niższa, to składki społeczne należy liczyć od ww. przeciętnego wynagrodzenia.
Ustalając podstawę wymiaru składek, należy uwzględnić wszystkie składniki wynagrodzenia stanowiące przychód pracownika/zleceniobiorcy w danym miesiącu, a następnie, jeżeli zostaną spełnione określone warunki, zastosować wyłączenia wynikające z rozporządzenia.
Tak też decyzja ZUS z 20.09.2021 r. (DI/100000/43/580/2021).
Rzeczowe nagrody jubileuszowe
Nie trzeba płacić składek także wtedy, gdy gratyfikacja po przepracowaniu 5 lat w firmie ma niepieniężny charakter – decyzja ZUS z 22.09.2021 r. (DI/100000/43/640/2021).
Firma planuje wprowadzić dodatkowe świadczenie kwalifikowane jako przychód ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 updof, którym będą nagrody jubileuszowe za staż pracy. Zamierza określić częstotliwość ich przyznawania oraz formę (rzeczową) przez dodanie do regulaminu wynagradzania następujących postanowień: „Pracownicy, którzy legitymują się wskazanym poniżej okresem zatrudnienia, nabywają prawa do nagrody jubileuszowej w formie rzeczowej. Nagroda jubileuszowa przyznawana jest przez pracodawcę: a) po 5 latach zatrudnienia, b) po 10 latach zatrudnienia, c) po 15 latach zatrudnienia, d) po 20 latach zatrudnienia, e) po upływie każdego kolejnego 5-letniego okresu zatrudnienia”.
Pracownik będzie miał prawo wybrać konkretną nagrodę spośród podanego katalogu dostępnych przedmiotów – do z góry określonej maksymalnej wartości. Po kolejnych 5 latach zatrudnienia maksymalna wartość nagrody rzeczowej wzrośnie.
Czy takie nagrody jubileuszowe będą wyłączone z podstawy wymiaru składek ZUS?
Stanowisko ZUS: Podstawy wymiaru składek społecznych nie stanowią wymienione w § 2 ust. l pkt 1 rozporządzenia składkowego nagrody jubileuszowe (gratyfikacje), które według zasad określających warunki ich przyznawania przysługują pracownikowi nie częściej niż co 5 lat.
Decydujące znaczenie w kontekście zwolnienia tego typu świadczeń z obowiązku opłacania składek ustawodawca przypisał periodycznemu (nie częstszemu niż co 5 lat) nabywaniu przez pracownika prawa do ich uzyskania na podstawie wewnętrznych przepisów obowiązujących u pracodawcy. Bez znaczenia prawnego pozostaje natomiast data wypłacenia tych świadczeń pracownikowi. Wypłata może zatem nastąpić w okresie krótszym niż 5 lat od dnia uzyskania przez pracownika poprzedniej nagrody jubileuszowej. Co istotne, nagrody jubileuszowe są wyłączone z podstawy wymiaru składek jedynie wtedy, gdy zasady ich przyznawania zostaną uregulowane w zakładowych źródłach prawa pracy (np. regulaminie wynagradzania, zakładowym układzie zbiorowym pracy czy regulaminie nagród jubileuszowych).
Jeżeli prawo do nagrody wynika z indywidualnej decyzji pracodawcy, podejmowanej np. w stosunku do wybranej grupy pracowników, a nie z wewnętrznych przepisów, określających stałe i klarowne zasady jej wypłaty oraz sposób obliczania jej wysokości, lub gdy nagroda będzie przysługiwała pracownikowi częściej niż co 5 lat, jej wysokość będzie stanowiła podstawę wymiaru składek.
Oskładkowane nie są również nagrody jubileuszowe, do których pracownik nabył prawo w okresie krótszym niż 5 lat od nabycia prawa do poprzedniej nagrody, z uwagi na fakt, że w czasie 5-letniego okresu oczekiwania przedstawi dokumenty potwierdzające zatrudnienie, które wcześniej nie były uwzględniane przy ustalaniu prawa do nagrody.
Skoro prawo do nagród jubileuszowych będzie zagwarantowane w regulaminie wynagradzania, a zgodnie z zawartymi w nim warunkami ich przyznawania będą one przysługiwać wszystkim pracownikom na równych zasadach, nie częściej niż co 5 lat, nagrody te nie będą podlegały składkom społecznym.
Nie będą również objęte składką zdrowotną.
Pakiet medyczny dla prezesa
Pracującym na kontraktach menedżerskich także przysługuje nieoskładkowany benefit – decyzja ZUS z 23.08.2021 r. (DI/100000/43/557/2021).
Pracodawca wykupił tzw. pakiet medyczny. Składka miesięczna jest współfinansowana przez spółkę i pracownika (5%) na podstawie regulaminu wynagradzania.
[4] Ustawa z 9.06.2016 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1907).
Pakietem objęci są również członkowie zarządu zatrudnieni na umowy o świadczenie usług w zakresie zarządzania, zawarte na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami[4] – na mocy uchwały rady nadzorczej, która w zakresie pokrywania kosztów składki za pakiet medyczny odsyła do postanowień regulaminu wynagradzania. Składka miesięczna za pakiet medyczny, finansowana przez spółkę za członków zarządu, stanowi ich przychód z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu updof.
Czy wartość pakietów medycznych dla członków zarządu jest wolna od oskładkowania?
Stanowisko ZUS: Umowa o świadczenie usług zarządzania (kontrakt menedżerski) jest umową nienazwaną o świadczenie usług, do której stosuje się przepisy Kc dotyczące zlecenia.
Zgodnie z art. 18 ust. 1 w zw. z art. 18 ust. 3 usus podstawę wymiaru składek emerytalnej i rentowych zleceniobiorców, a także osób wykonujących pracę na umowę o świadczenie usług, do której zastosowanie mają przepisy Kc, stanowi przychód z tytułu tej umowy, jeżeli odpłatność za jej wykonywanie określono kwotowo, w kwotowej stawce godzinowej lub akordowej albo prowizyjnie.
Na mocy § 5 ust. 2 rozporządzenia składkowego przy ustaleniu podstawy wymiaru składek m.in. osób wykonujących pracę na podstawie umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kc stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, zastosowanie ma § 2 ust. 1 pkt 26 tego rozporządzenia. W świetle ww. przepisu składki społeczne nie powinny być naliczane od przychodu zleceniobiorcy z działalności wykonywanej osobiście, stanowiącego korzyść materialną wynikającą z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegającą na umożliwieniu skorzystania z artykułów, przedmiotów bądź usług jedynie za częściową odpłatnością.
Wskazana możliwość musi mieć charakter zagwarantowanego w ww. przepisach uprawnienia – korzyść nie może każdorazowo wynikać jedynie z decyzji pracodawcy/zleceniodawcy i nie może mieć charakteru pieniężnego (zleceniobiorca nie może otrzymywać środków pieniężnych na zakup artykułów, przedmiotów czy usług).
Częściowa odpłatność polega na partycypowaniu zleceniobiorcy w pokryciu kosztów zakupu niektórych artykułów, przedmiotów lub usług. Zleceniobiorca uzyska efekt, o którym mowa w przepisie rozporządzenia, gdy zleceniodawca zakupi towary lub udostępni korzystanie z usług po cenie niższej od tej, do której uiszczenia zleceniobiorca byłby zobowiązany w przypadku osobistego (uzyskanego w oderwaniu od zatrudnienia) nabycia tych dóbr.
Podsumowując: jeżeli świadczenie na rzecz zleceniobiorcy (a więc i osoby zatrudnionej na umowę o świadczenie usług w zakresie zarządzania), wynikające z wewnętrznych przepisów o wynagradzaniu, przybierze postać zakupu pakietów medycznych po cenach niższych niż detaliczne oraz nie będzie stanowić ekwiwalentu w formie pieniężnej i będzie przychodem w rozumieniu updof, uzyskiwanym w ramach umowy zlecenia, to podlega wyłączeniu z podstawy wymiaru składek.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych