Wliczanie studiów doktoranckich do stażu pracy pracowników służby cywilnej
Jak rozwiązać ten problem?
Pracodawca, w tym ten, który zatrudnia członków korpusu służby cywilnej, powinien uwzględniać okres studiów doktoranckich (szkoły doktorskiej), nie dłuższy niż 4 lata, w stażu pracy pracownika z tytułem doktora.
Pracodawca, w tym ten, który zatrudnia członków korpusu służby cywilnej, powinien uwzględniać okres studiów doktoranckich (szkoły doktorskiej), nie dłuższy niż 4 lata, w stażu pracy pracownika z tytułem doktora.
Staż pracy jest istotnym elementem branym pod uwagę przy ustalaniu świadczeń przysługujących pracownikom i urzędnikom służby cywilnej, w tym dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej (dodatku stażowego), nagrody jubileuszowej, odprawy emerytalnej.
Podstawa prawna
Zgodnie z art. 90 ust. 2 i art. 91 ust. 2 ustawy z 21.11.2008 r. o służbie cywilnej (tekst jedn. DzU z 2024 r. poz. 409) do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej i do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne udowodnione okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Takim odrębnym przepisem jest ustawa z 20.07.2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn. DzU z 2024 r., poz. 1571). Jej art. 208 ust. 3 stanowi, że okres kształcenia w szkole doktorskiej, nie dłuższy niż 4 lata, zalicza się do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Konieczną przesłanką jest uzyskanie tytułu doktora przez pracownika, któremu będą przysługiwały te uprawnienia.
Przepisy nakazujące uwzględnianie 4 lat studiów doktoranckich w stażu pracy nie zmieniły się w ostatnim czasie. Wcześniej taka zasada obowiązywała również na gruncie ustawy z 27.07.2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym, uchylonej 1.10.2018 r. (art. 198 ust. 3). Nawet jeśli przyjąć, że w dokumentacji pracowniczej zabrakło stosownej informacji (czytelnik o tym nie wspomina), powstaje pytanie, dlaczego przez lata pracodawca nie prosił o jej uzupełnienie – wiedział przecież, że ma do czynienia z pracownikami z tytułem doktora (dyplomy są w aktach osobowych). Taki stan rzeczy nie zwalnia też pracodawcy z dochowania należytej staranności w kwestii prawidłowości rozliczeń finansowych.
Braki w dokumentacji to nie przeszkoda
Jak wynika z § 4 ust. 5 rozporządzenia Prezesa RM z 29.01.2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 670), jeżeli w aktach osobowych brakuje odpowiedniej dokumentacji, warunkiem przyznania dodatku za wysługę lat jest udokumentowanie przez członka korpusu służby cywilnej prawa do tego dodatku. Dodatek wypłaca się wówczas po udokumentowaniu przez członka korpusu prawa do niego (lub prawa do wyższej stawki dodatku).
Oznacza to, że jeśli z przedstawionych przez pracownika służby cywilnej nowych dokumentów wynika, że wcześniej nabył on prawo do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej (albo do dodatku w wyższej wysokości), należy mu się określone wyrównanie. Prawo do dodatku stażowego powstaje zawsze w dacie upływu okresów wymaganych przepisami prawa pracy do jego nabycia.
Potwierdza to stanowisko Departamentu Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów[1], w myśl którego członkowi korpusu służby cywilnej, legitymującemu się odpowiednim stażem pracy, przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości zgodnej z ustawą i ww. rozporządzeniem, niezależnie od wiedzy pracodawcy co do jego faktycznego stażu pracy. I choć, co podkreśla Departament, to na członku korpusu spoczywa obowiązek udokumentowania prawa do dodatku lub wykazania, że przysługuje mu on w wysokości wyższej niż przyznany, nie ma podstaw prawnych do obciążenia pracownika negatywnymi konsekwencjami dopełnienia obowiązku wykazania stażu pracy dopiero po przyznaniu dodatku, w szczególności polegającymi na przyznaniu go w wysokości niższej niż zgodna z ustawą i rozporządzeniem.
Na pracodawcy, niezależnie od formalnych zaniechań pracownika, spoczywa zatem obowiązek uregulowania na rzecz pracownika przysługującej mu kwoty dodatku za wysługę lat, wraz z wyrównaniem.
Przedawnienie
Warto tu także odnieść się do kwestii przedawnienia roszczeń ze stosunku pracy z uwagi na wskazanie przez Czytelnika, że niewliczanie studiów doktoranckich do stażu pracy trwało przez długi czas.
Zgodnie z art. 291 Kp co do zasady roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną.
Dodatek stażowy stanowi element wynagrodzenia. Wynagrodzenie za pracę jest wymagalne w dniu ustalonym i wskazanym np. regulaminem pracy obowiązującym u pracodawcy, jako termin wypłaty.
Na podstawie art. 292 Kp po upływie terminu przedawnienia roszczenia ze stosunku pracy ten, przeciwko komu przysługuje roszczenie, może się uchylić od jego zaspokojenia, chyba że zrzeka się korzystania z zarzutu przedawnienia.
Gdy roszczenie przysługuje pracownikowi, legitymację do wykorzystania instytucji przedawnienia będzie miał zatem pracodawca. I to on może z niej skorzystać bądź nie. Gdyby się okazało, że pracodawca nie naliczał i nie wypłacał należnego dodatku stażowego np. od 5 lat, to uwzględniając przedawnienie, będzie zobowiązany do wyrównania zaległego wynagrodzenia jedynie za ostatnie 3 lata.
Bieg przedawnienia może jednak – w określonych prawem przypadkach – ulec:
- wstrzymaniu (gdy z powodu siły wyższej uprawniony nie może dochodzić przysługujących mu roszczeń przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów) lub
- przerwaniu (przez uznanie roszczenia lub przez każdą czynność przed właściwym organem powołanym do rozstrzygania sporów lub egzekwowania roszczeń przedsięwziętą bezpośrednio w celu dochodzenia lub ustalenia albo zaspokojenia lub zabezpieczenia roszczenia).
Zapytania i informacje kierowane do pracodawcy w przedmiocie uwzględniania okresu studiów doktoranckich w stażu pracy, nawet wezwania do zapłaty, nie przerywają jednak biegu przedawnienia. Są to czynności pozasądowe, które zwracają uwagę dłużnika na istnienie roszczenia, ale nie mają mocy prawnej do przerwania biegu przedawnienia.
Reasumując: jednostka powinna uregulować przysługujące pracownikom – w związku z doliczeniem do stażu pracy 4 lat studiów doktoranckich – wyrównanie wynagrodzenia wraz z odsetkami za opóźnienie w realizacji świadczenia pieniężnego (tj. wypłaty wynagrodzenia). Ponadto, ponieważ:
- wypłata wynagrodzenia w zaniżonej wysokości jest traktowana jako spóźnienie spełnienia niewypłaconej części świadczenia,
- w myśl art. 282 § 1 pkt 1 Kp bezpodstawne obniżenie wysokości świadczenia stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika,
pozostaje jeszcze do załatwienia kwestia odpowiedzialności dyscyplinarnej i porządkowej tych, którzy przez lata tolerowali nieprawidłowości w wypłacie należnego pracownikom wynagrodzenia.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych