WDT w przypadku przekazania towaru w celu wykonania usługi na rzeczowym majątku ruchomym – sposób rozliczenia

WDT podlega opodatkowaniu 0-proc. stawką VAT, pod warunkiem że w ramach dostawy towary zostaną wywiezione z Polski na terytorium innego państwa UE. Warunek ten wynika z samej definicji WDT zawartej w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 [tj. dostawy towarów – przyp. aut.] na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
WDT podlega opodatkowaniu 0-proc. stawką VAT, pod warunkiem że w ramach dostawy towary zostaną wywiezione z Polski na terytorium innego państwa UE. Warunek ten wynika z samej definicji WDT zawartej w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. W świetle tego przepisu przez WDT rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 [tj. dostawy towarów – przyp. aut.] na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Niemniej jednak przepisy pozwalają zastosować stawkę 0% również do dostaw towarów, w ramach których nie następuje ich wywóz do innego państwa UE, lecz są one przewożone do podmiotu trzeciego w Polsce, który ma wykonać na nich usługi. Mimo że taka transakcja nie spełnia przesłanek uznania jej za WDT – bowiem wywóz następuje do podmiotu w Polsce – przepisy pozwalają dostawcy wykazać ją jako WDT.
Preferencja z rozporządzenia
Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia MF z 25.03.2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (tekst jedn. DzU z 2021 r. poz. 1696, dalej rozporządzenie) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Możliwość zastosowania stawki 0% dotyczy więc dostawy towarów, w przypadku której:
- nabywcą jest podatnik unijny zarejestrowany jako podatnik VAT UE w innym niż Polska państwie UE,
- towary przed ich wywiezieniem do ww. nabywcy z innego państwa UE są poddawane usługom na rzeczowym majątku ruchomym, które są realizowane w Polsce,
- po wykonaniu tych usług towary są wywożone na terytorium państwa UE innego niż Polska.
Firma z Polski jest producentem tkanin. Nabywcą jest podatnik niemiecki, zidentyfikowany w tym państwie do celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Firma z Polski transportuje towary do innego podmiotu w Polsce, który na zlecenie firmy niemieckiej z dostarczonych materiałów przygotowuje gotową odzież. Po wykonaniu tych usług towary (gotowa odzież) są transportowane do Niemiec.
Jest to model dostawy towarów, która na podstawie ww. przepisu rozporządzenia może korzystać ze stawki 0%.
Warunki stosowania stawki 0%
Należy pamiętać, że w § 7 ust. 2 rozporządzenia przewidziano dodatkowe warunki konieczne do spełnienia, aby można było zastosować stawkę 0%. Stosuje się ją, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:
1) składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE,
2) przekaże – nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej – towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym,
3) w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, wykaże tę dostawę jako WDT,
4) otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego,
5) ma dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.
Warunki nr 1 i 3 wydają się stosunkowo bezproblemowe. Dostawca musi bowiem:
- być zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT UE oraz
- wykazać transakcję w JPK oraz informacji podsumowującej jako WDT (za okres, w którym wystawi fakturę).
Najczęstsze problemy związane z pozostałymi ww. warunkami opisujemy poniżej.
Usługi na rzeczowym majątku ruchomym
Warunek nr 2 przewiduje, że towary mają być przekazane podmiotowi, który ma wykonać na nich usługi na rzeczowym majątku ruchomym. Jednak w żadnym przepisie ustawy o VAT nie ma definicji tego wyrażenia.
Przyjmuje się jednak, że rzeczowy majątek ruchomy to towary niebędące nieruchomościami. Natomiast za usługi na rzeczowym majątku ruchomym organy uznają m.in.:
- naprawę rzeczy ruchomych,
- usługi serwisowe i gwarancyjne związane z towarami,
- instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych,
- przetwarzanie oraz uszlachetnianie.
Takie stanowisko zajęła KIS w interpretacji z 2.05.2022 r. (0113-KDIPT1-2.4012.173.2022.1.JSZ).
Ponadto należy zwrócić uwagę, że towary mają być przeznaczone do wykonania na nich usług (co wyraźnie wynika z warunku nr 2). Jeżeli podmiot, któremu przekazano towary, wykorzysta je w ramach swojej dostawy wykonywanej na rzecz kontrahenta unijnego, to nie będzie podstaw do stosowania stawki 0%.
Podatnik sprzedaje na rzecz kontrahenta z Czech śruby i kształtowniki. Towary te są transportowane do podmiotu w Polsce, który kompletuje je i tworzy z nich zestaw – konstrukcję stalową. Następnie podmiot ten dokonuje dostawy kompletnego towaru na rzecz kontrahenta z Czech.
W takim przypadku wykluczone jest korzystanie ze stawki 0%. Podmiot w Polsce nie wykonał bowiem usługi na rzecz kontrahenta czeskiego. Wykonuje on na jego rzecz dostawę towarów.
Można też mieć wątpliwości, czy wszystkie produkty wykorzystane przy wykonaniu usług na rzeczowym majątku ruchomym muszą pochodzić od jednego dostawcy. Moim zdaniem z przepisów rozporządzenia taki wymóg nie wynika. Należy zatem uznać, że materiały, na których wykonywane są prace, mogą pochodzić od różnych dostawców.
Problemem praktycznym mogą być też odpady powstające w trakcie wykonywania usługi, np. skrawki materiału stanowiące odpad po usłudze szycia ubrań. Przepisy w żaden sposób nie odnoszą się do tej kwestii. Niemniej wydaje się, że jeśli stanowi to efekt procesu produkcyjnego, nie powinno mieć wpływu na przysługujące dostawcy prawo do stosowania stawki 0% (co potwierdziła KIS w interpretacji z 2.05.2022 r., 0113-KDIPT1-2.4012.173.2022.1.JSZ).
Zapłata po terminie
Istotny problem w odniesieniu do warunku określonego w § 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia stwarza sytuacja, gdy dostawca nie otrzymuje płatności w terminie. Przepis co prawda pozwala w takim przypadku na korektę rozliczeń, jednak niestety nie określa terminu, w jakim można ją sporządzić.
Moim zdaniem, skoro nie ma wskazania, że korekty mogą być dokonywane na bieżąco, to wszystkie należy uwzględnić w dacie wystawienia faktury. Zwłaszcza że z § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia wyraźnie wynika, że WDT ma być wykazana w rozliczeniu za okres, w którym dostawca wystawił fakturę.
Polski producent tekstyliów sprzedaje je na rzecz kontrahenta z Francji (podatnik VAT UE). 20.10.2022 r. dostarczył tekstylia do podmiotu w Polsce, który na zlecenie kontrahenta z Francji szyje z nich bluzki. W tym samym dniu polski dostawca wystawił fakturę ze stawką 0%. Aby zachował prawo do zastosowania tej stawki, dostawca musi otrzymać zapłatę do 19.12.2022 r. (60 dni).
Jeżeli nie otrzyma jej w tym terminie, dostawca będzie musiał skorygować stawkę 0% za okres, w którym wystawił fakturę, i wykazać dostawę krajową. Jeżeli otrzyma płatność później, to ma prawo do korekty w rozliczeniu za okres, w którym wystawił fakturę, w celu ponownego skorzystania ze stawki 0%.
Dokumenty wymagane do zastosowania stawki 0%
Zastosowanie stawki 0% jest uzależnione od posiadania dokumentów, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju (§ 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia).
Przepis ten jednak nie odwołuje się do art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, a więc regulacji określającej dokumenty wymagane dla „klasycznego” WDT. Należy zatem przyjąć, że podatnik nie musi w tej sytuacji mieć listu przewozowego ani specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku.
Przepisy rozporządzenia nie wskazują żadnych przykładowych dowodów. W praktyce najczęściej dostawcy starają się uzyskiwać od podmiotów z Polski – które wykonują usługi na majątku ruchomym – oświadczenie, że dostarczone towary zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione do innego państwa UE. Takie oświadczenie składa ew. również kontrahent z innego państwa UE.
Moim zdaniem warto to oświadczenie uzupełnić np. o:
- potwierdzenie nabywcy z innego państwa UE, że odebrał towary po wykonaniu na nich usług,
- list przewozowy potwierdzający transport w Polsce między dostawcą a podmiotem wykonującym usługi,
- kopię listu przewozowego dla transportu towarów z Polski do innego państwa UE.
Przepisy oczywiście nie wymagają wskazanych dokumentów. Niemniej jednak w razie ich posiadania dostawca bez problemu udowodni, że spełnił warunki do zastosowania 0-proc. stawki VAT.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych