Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie towarów

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
więcej ⇒
Eksport towarów co do zasady podlega preferencyjnej, zerowej stawce VAT. Jej stosowanie jest jednak warunkowe, co często sprawia problemy przedsiębiorcom.

Jedną z czynności opodatkowanych VAT jest eksport towarów, czyli – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT – dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE przez:

  • dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) albo
  • nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni),

jeżeli wywóz towarów poza terytorium UE jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Eksport towarów – zarówno bezpośredni, jak i pośredni – co do zasady podlega opodatkowaniu stawką 0% (art. 41 ust. 4 i 11). Warunkiem jest jednak odpowiednie udokumentowanie wywozu towarów.

Kiedy eksport towarów podlega VAT w Polsce

Dostawa towarów może być uznana za eksport, tylko jeśli jej miejsce – w świetle ustawy o VAT – znajduje się na terytorium Polski. Aby tak było, towary muszą się znajdować na terytorium Polski w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1). Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, dostawa nie stanowi eksportu towarów, a w konsekwencji nie korzysta ze stawki 0%, co niekoniecznie oznacza opodatkowanie jej stawką krajową, gdyż może to być niepodlegająca VAT dostawa towarów poza terytorium kraju lub WDT opodatkowana stawką 0%.

Dla zaistnienia eksportu towarów nie jest natomiast konieczne, aby wywożone towary były obejmowane procedurą eksportu w Polsce. Eksportem towarów mogą być również dostawy towarów obejmowane procedurą celną wywozu w innym państwie członkowskim UE (wyrok NSA z 5.02.2014 r., I FSK 75/13).

Przerwy w transporcie towarów wywożonych z Polski mogą powodować, że ich wywóz poza terytorium UE rozpoczyna się na terytorium innych niż Polska państw członkowskich, a w konsekwencji dostawy te nie stanowią eksportu towarów. Jak orzekł NSA w wyroku z 10.02.2017 r. (I FSK 628/15), wywóz (…) towarów z kraju poza obszar UE powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze. W sytuacji gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium UE, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport towarów nastąpił z terytorium Polski, a tym samym brak podstaw do stosowania z tego tytułu stawki 0%.

Jeśli wysyłka bądź transport towarów rozpoczynają się na terytorium innego niż Polska państwa UE, ich dostawa nie stanowi eksportu, lecz dostawę towarów poza terytorium kraju (zob. np. wyrok NSA z 18.12.2014 r., I FSK 1967/13). Nie jest ona objęta stawką 0%, bo nie podlega VAT w Polsce, co potwierdza interpretacja KIS z 29.07.2020 r. (0111-KDIB3-3.4012.215.2020.2.PJ): niezależnie od tego, czy w wyniku dostawy, dokonanej przez wnioskodawcę na rzecz podmiotu litewskiego, dojdzie do przemieszczenia towaru, czy też nie, w tym przypadku miejscem dostawy (opodatkowania) będzie terytorium Czech. W konsekwencji transakcja ta będzie podlegała przepisom podatkowym obowiązującym na terenie Czech.

Eksport towarów do Wielkiej Brytanii

Z upływem 2020 r. zakończył się okres przejściowy związany z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z UE. Od 1.01.2021 r. kraj ten jest, co do zasady, traktowany dla celów VAT jako państwo spoza UE. Wyjątek dotyczy terytorium Irlandii Północnej, która w zakresie obrotu towarowego nadal traktowana jest dla celów VAT jako część UE. W konsekwencji dostawy towarów do Wielkiej Brytanii dzielą się na:

  • dostawy do Irlandii Północnej, które mogą być opodatkowane stawką 0% jako WDT (na zasadach określonych w art. 42),
  • pozostałe dostawy, które mogą być opodatkowane stawką 0% jako eksport towarów (na zasadach określonych w art. 41 ust. 4–11).

Do eksportu towarów nie dochodzi również, jeżeli z Polski poza terytorium UE są wywożone towary, które mają być tam instalowane lub montowane (z zastrzeżeniem, że nie uznaje się za instalację lub za montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem). Miejsce dostaw tych towarów znajduje się – na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 – na terytorium państw trzecich montażu lub instalacji, a w konsekwencji nie podlegają one VAT w Polsce (nie mogą być zatem objęte stawką 0% jako eksport towarów – zob. np. interpretacje KIS z 30.10.2020 r., 0113-KDIPT1-2.4012.574.2020.2.KW, i IS w Katowicach z 24.06.2016 r., IBPP4/4512-44/16/PK, oraz wyrok WSA w Krakowie z 6.05.2011 r., I SA/Kr 1973/10).

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium UE

Preferencyjna zerowa stawka VAT ma zastosowanie w eksporcie towarów pod warunkiem otrzymania przez podatnika – przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów) – stosownych dokumentów, tj. w przypadku eksportu:

  • bezpośredniego – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE (art. 41 ust. 6),
  • pośredniego – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (art. 41 ust. 11).

Jedną z czynności opodatkowanych VAT jest eksport towarów, czyli – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 8 ustawy o VAT[1] – dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium UE przez:

[1] Ilekroć dalej w tekście będzie przywołany artykuł ustawy bez podania jej nazwy, chodzi o ustawę o VAT.

  • dostawcę lub na jego rzecz (tzw. eksport bezpośredni) albo
  • nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (tzw. eksport pośredni),

jeżeli wywóz towarów poza terytorium UE jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Eksport towarów – zarówno bezpośredni, jak i pośredni – co do zasady podlega opodatkowaniu stawką 0% (art. 41 ust. 4 i 11). Warunkiem jest jednak odpowiednie udokumentowanie wywozu towarów.

Kiedy eksport towarów podlega VAT w Polsce

Dostawa towarów może być uznana za eksport, tylko jeśli jej miejsce – w świetle ustawy o VAT – znajduje się na terytorium Polski. Aby tak było, towary muszą się znajdować na terytorium Polski w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (art. 22 ust. 1 pkt 1). Jeżeli warunek ten nie jest spełniony, dostawa nie stanowi eksportu towarów, a w konsekwencji nie korzysta ze stawki 0%, co niekoniecznie oznacza opodatkowanie jej stawką krajową, gdyż może to być niepodlegająca VAT dostawa towarów poza terytorium kraju lub WDT opodatkowana stawką 0%.

Dla zaistnienia eksportu towarów nie jest natomiast konieczne, aby wywożone towary były obejmowane procedurą eksportu w Polsce. Eksportem towarów mogą być również dostawy towarów obejmowane procedurą celną wywozu w innym państwie członkowskim UE (wyrok NSA z 5.02.2014 r., I FSK 75/13).

Przerwy w transporcie towarów wywożonych z Polski mogą powodować, że ich wywóz poza terytorium UE rozpoczyna się na terytorium innych niż Polska państw członkowskich, a w konsekwencji dostawy te nie stanowią eksportu towarów. Jak orzekł NSA w wyroku z 10.02.2017 r. (I FSK 628/15), wywóz (…) towarów z kraju poza obszar UE powinien nastąpić w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze. W sytuacji gdy transport towaru z Polski zostanie przerwany na terytorium innego kraju unijnego i ponownie podjęty w okolicznościach wskazujących, że miejscem jego rozpoczęcia, w celu wywozu towarów poza terytorium UE, jest tenże inny kraj unijny, brak podstaw do stwierdzenia, że eksport towarów nastąpił z terytorium Polski, a tym samym brak podstaw do stosowania z tego tytułu stawki 0%.

Jeśli wysyłka bądź transport towarów rozpoczynają się na terytorium innego niż Polska państwa UE, ich dostawa nie stanowi eksportu, lecz dostawę towarów poza terytorium kraju (zob. np. wyrok NSA z 18.12.2014 r., I FSK 1967/13). Nie jest ona objęta stawką 0%, bo nie podlega VAT w Polsce, co potwierdza interpretacja KIS z 29.07.2020 r. (0111-KDIB3-3.4012.215.2020.2.PJ): niezależnie od tego, czy w wyniku dostawy, dokonanej przez wnioskodawcę na rzecz podmiotu litewskiego, dojdzie do przemieszczenia towaru, czy też nie, w tym przypadku miejscem dostawy (opodatkowania) będzie terytorium Czech. W konsekwencji transakcja ta będzie podlegała przepisom podatkowym obowiązującym na terenie Czech.

Eksport towarów do Wielkiej Brytanii

Z upływem 2020 r. zakończył się okres przejściowy związany z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z UE. Od 1.01.2021 r. kraj ten jest, co do zasady, traktowany dla celów VAT jako państwo spoza UE. Wyjątek dotyczy terytorium Irlandii Północnej, która w zakresie obrotu towarowego nadal traktowana jest dla celów VAT jako część UE. W konsekwencji dostawy towarów do Wielkiej Brytanii dzielą się na:

  • dostawy do Irlandii Północnej, które mogą być opodatkowane stawką 0% jako WDT (na zasadach określonych w art. 42),
  • pozostałe dostawy, które mogą być opodatkowane stawką 0% jako eksport towarów (na zasadach określonych w art. 41 ust. 4–11).

Do eksportu towarów nie dochodzi również, jeżeli z Polski poza terytorium UE są wywożone towary, które mają być tam instalowane lub montowane (z zastrzeżeniem, że nie uznaje się za instalację lub za montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem). Miejsce dostaw tych towarów znajduje się – na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 – na terytorium państw trzecich montażu lub instalacji, a w konsekwencji nie podlegają one VAT w Polsce (nie mogą być zatem objęte stawką 0% jako eksport towarów – zob. np. interpretacje KIS z 30.10.2020 r., 0113-KDIPT1-2.4012.574.2020.2.KW, i IS w Katowicach z 24.06.2016 r., IBPP4/4512-44/16/PK, oraz wyrok WSA w Krakowie z 6.05.2011 r., I SA/Kr 1973/10).

Dokumenty potwierdzające wywóz towaru poza terytorium UE

Preferencyjna zerowa stawka VAT ma zastosowanie w eksporcie towarów pod warunkiem otrzymania przez podatnika – przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy (w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów) – stosownych dokumentów, tj. w przypadku eksportu:

  • bezpośredniego – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE (art. 41 ust. 6),
  • pośredniego – dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu (art. 41 ust. 11).

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia „dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE”.

W art. 41 ust. 6a określa jednak przykładowy katalog takich dokumentów. Należą do nich w szczególności:

[2] System Kontroli Eksportu.

[3] Movement Reference Number.

  • dokument w formie elektronicznej, otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych (komunikat IE-599) albo potwierdzony przez właściwy urząd celny wydruk tego dokumentu,
  • dokument w formie elektronicznej, pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych (komunikat IE-599), otrzymany poza tym systemem, jeżeli jest zapewniona jego autentyczność (dotyczy to sytuacji, gdy komunikat IE-599 otrzymał w systemie ECS[2] przedstawiciel podatkowy eksportera, a następnie przesłał go do eksportera),
  • zgłoszenie wywozowe w formie papierowej, złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych (karta 3 dokumentu SAD) albo jego kopia potwierdzona przez właściwy urząd celny.

Dokumenty wydane przez zagraniczne urzędy celne

Eksporter może otrzymać komunikat IE-599, jeżeli dokonuje zgłoszenia celnego wywozowego w polskim urzędzie celnym (co do zasady, także gdy towar opuszcza obszar celny UE w innym kraju członkowskim). W celu stosowania stawki VAT 0% w eksporcie można jednak również posługiwać się dokumentami wydanymi przez zagraniczne urzędy celne.

Ich przykłady wskazano w interpretacji KIS z 31.01.2018 r. (0111-KDIB3-3.4012.150.2017.1.PK), w której jako dokumenty (łącznie) potwierdzające wywóz zostały wymienione: otrzymana od belgijskiego nabywcy deklaracja eksportowa o numerze MRN[3], rachunki pro forma ze specyfikacją ilościową towarów przedstawionych do odprawy przez odbiorcę wraz z ich wagą, środkiem transportu, numerem certyfikatu EUR.1 oraz wartością towaru, dokument wystawiony przez urząd celny w Szwajcarii po ocleniu towarów, z adnotacją „Import Definitiv”, w którym widnieje powołanie się na deklaracje eksportowe.

Z kolei w piśmie z 26.06.2018 r. (0114-KDIP1-2.4012.275.2018.1.IG) KIS wskazała, że potwierdzeniem wywozu może być skan dokumentu EX-1 ze znakiem wodnym „Ausgangsvermerk”, wystawionego przez niemiecką agencję celną, z nadanym numerem MRN.

Natomiast w piśmie z 5.07.2017 r. (S-ILPP4/4512-1-381/15/17-S/PR) za dokumenty potwierdzające wywóz KIS uznała: deklarację eksportową („Export Accompanying Document”), na której wskazane są m.in. data zgłoszenia do odprawy, numer MRN, numer urzędu celnego wyjścia oraz deklaracja importowa sporządzona w kraju, do którego nastąpił wywóz towarów.

Pismo KIS z 18.02.2021 r. (0112-KDIL3.4012.684.2020.2.AW) wskazuje zaś, że do stosowania zerowej stawki VAT w eksporcie uprawniają takie dokumenty celne, jak:

  • w przypadku odprawy we Włoszech: „Comunità Europea” z nadanym numerem MRN, zawierające numer faktury sprzedaży i „Notifica Di Avvenuta Esportazione”– powiadomienie o zakończeniu procedury wywozu, zawierające tożsamy numer MRN,
  • w przypadku odprawy na Węgrzech: „Kiléptetési Igazolás” – świadectwo wyjścia z nadanym numerem MRN, zawierające numer faktury sprzedaży.

Podkreślić należy, że jest to wyliczenie przykładowe, potwierdzenie wywozu mogą więc stanowić również inne niż ww. dokumenty.

Jak czytamy w interpretacji KIS z 26.02.2021 r. (0112-KDIL1-3.4012.497.2020.1.JK), katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE.

Z kolei w interpretacji z 26.03.2021 r. (0114-KDIP1-2.4012.547.2020.1.AC) KIS wskazała, że przepisy ustawy nie uzależniają zastosowania stawki 0% od posiadania oryginałów dokumentów w formie papierowej. Skoro przepisy nie stanowią o ich formie, można wnioskować, że każda forma jest dopuszczalna, pod warunkiem że autentyczność tych dokumentów została uprawdopodobniona. W dobie szeroko rozwiniętych technik komunikacji nie ma podstaw, aby odmawiać mocy dowodowej dokumentowi sporządzonemu i przesłanemu w formie elektronicznej. Jeżeli zatem jest to dokument udostępniony w formie elektronicznej, e-mail, ksero, skan lub faks dokumentu, niebudzący wątpliwości co do jego autentyczności, może on stanowić dowód, o którym mowa w powołanych przepisach.

[4] Pozwala ona przedsiębiorcom na dokonywanie odpraw celnych wywozowych w jednym państwie UE w odniesieniu do towarów, które fizycznie znajdują się w różnych krajach UE i są przedmiotem eksportu z tych krajów. Umożliwia centralizację księgowości oraz płatności należności celnych od wszystkich transakcji w państwie wydającym pozwolenie na stosowanie takiej odprawy, chociaż kontrola fizyczna i zwolnienie towarów mogą się odbywać w innym państwie członkowskim (zob. art. 179 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z 9.10.2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny, DzUrz UE L 269 z 10.10.2013 r.).

[5] Ustawa z 19.03.2004 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1382).

[6] Z którego w przypadku eksportu pośredniego dodatkowo wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

[7] W odniesieniu do eksportu pośredniego brak jest takiego dodatkowego warunku (art. 41 ust. 11, przewidując odpowiednie zastosowanie art. 41 ust. 7, nie odsyła do art. 41 ust. 8), więc wskazane przesunięcie zawsze jest stosowane.

KIS za taki dowód uznała wydruk elektronicznego dokumentu celnego, otrzymanego od austriackich władz celnych, potwierdzającego wywóz towarów z Polski poza terytorium UE w ramach odprawy scentralizowanej[4], dokonywanej w Austrii.

Z kolei interpretacja KIS z 29.10.2020 r. (0113-KDIPT1-2.4012.575.2020.2.KT) wskazuje, że potwierdzeniem wywozu towarów poza terytorium UE może być kopia elektronicznego komunikatu IE-599, czyli wydruk komunikatu IE-599 w formie papierowej, który nie musi być potwierdzony pieczęcią ani w inny sposób, albo też dokument przesłany w formie elektronicznej, np. za pomocą poczty elektronicznej, w formacie PDF. Za dokument uprawiający do stosowania zerowej stawki VAT KIS uznała zbiorczy dokument IE-599, potwierdzający wysyłkę towarów przez firmę kurierską działającą na rzecz podatnika, na którym zostały wyszczególnione zarówno przesyłki podatnika, jak i innych sklepów internetowych, umożliwiający identyfikację towarów wysłanych przez podatnika.

W mojej ocenie dokumentem takim może być również karnet TIR czy jego kopia, o ile potwierdza wywóz towaru poza terytorium UE (według mnie jest wymagane, aby był to dokument potwierdzony przez właściwy urząd celny), a w przypadku eksportu pośredniego, o ile wynika z niego tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Aktualne w tym zakresie pozostaje pismo US w Grudziądzu z 8.11.2004 r. (US-I/443-153/04), w którym czytamy, że jeżeli nie ma możliwości posiadania przez stronę potwierdzenia wywozu przez graniczny urząd celny Wspólnoty, wystarczającym dokumentem dla zastosowania regulacji preferencyjnych może być przedstawiony w załączeniu dokument karnet TIR, który zawiera pieczęć urzędu celnego.

Szczególny przypadek stanowi wysyłka towarów na wyspę Helgoland. Z art. 41 ust. 6b ustawy o VAT wynika bowiem, że dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium UE jest wówczas zaświadczenie wydawane przez organ celny na podstawie art. 68b ustawy Prawo celne[5].

Rozliczenie w przypadku braku dokumentu potwierdzającego wywóz

Aby do eksportu towarów miała zastosowanie stawka 0%, dokumenty potwierdzające ich wywóz poza terytorium UE eksporter – co do zasady – powinien otrzymać przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu.

Niespełnienie tego warunku nie oznacza jednak opodatkowania eksportu od razu stawką właściwą dla dostawy krajowej. Z art. 41 ust. 7 i 11 wynika bowiem, że w takim przypadku podatnik nie wykazuje dostawy towarów w ewidencji VAT (a w konsekwencji w pliku JPK_VAT) za dany okres rozliczeniowy, lecz robi to w okresie następnym, stosując stawkę 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE[6] przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. Dopiero w razie nieotrzymania tego dokumentu w ww. terminie, do eksportu ma zastosowanie stawka krajowa (najczęściej 23%).

W przypadku eksportu bezpośredniego przesunięcie momentu jego wykazania w ewidencji VAT jest możliwe, jeżeli eksporter ma dokument celny potwierdzający procedurę wywozu (art. 41 ust. 8; dokumentem tym jest przede wszystkim komunikat IE-529, tj. informacja o zwolnieniu towarów do procedury wywozu)[7].

W świetle powyższego, w części deklaracyjnej pliku JPK_VAT, w okresie rozliczeniowym (miesiącu – gdy eksporter rozlicza VAT miesięcznie i przesyła JPK_V7M, bądź kwartale – gdy rozlicza VAT kwartalnie i przesyła JPK_V7K), w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów:

1) eksport (bezpośredni i pośredni) wykazuje się ze stawką 0% – jeżeli eksporter otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza UE przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za ten okres rozliczeniowy; o ile przy tym jest jasne, że w przypadku podatników rozliczających VAT miesięcznie eksport ze stawką 0% należy wykazywać w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej JPK_V7M za miesiąc powstania obowiązku podatkowego z tytułu eksportu towarów, o tyle w przypadku podatników rozliczających VAT kwartalnie istnieją co do tego wątpliwości; w mojej ocenie powinni oni wykazywać eksport w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej JPK_V7K za miesiąc, dla którego w momencie uzyskania dokumentu potwierdzającego wywóz poza terytorium UE nie upłynął jeszcze termin przesłania ewidencji VAT (w ramach części ewidencyjnej pliku JPK_VAT);

15.03.2021 r. podatnik dokonał dostawy towarów stanowiącej eksport bezpośredni, a 2.04.2021 r. otrzymał komunikat IE-599 (dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE). Uzyskał więc prawo do wykazania tej dostawy jako opodatkowanego stawką 0% eksportu towarów w rozliczeniu za marzec 2021 r. Wykazuje ją w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej pliku JPK_VAT przesyłanego za marzec 2021 r.

2) eksport bezpośredni towarów wykazuje się jako dostawę krajową – jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za ten okres rozliczeniowy eksporter nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium UE ani dokumentu potwierdzającego procedurę wywozu; taki eksport towarów wykazuje się również jako sprzedaż krajową w ewidencji VAT i części ewidencyjnej pliku JPK_VAT, przy czym podatnicy rozliczający VAT:

  • miesięcznie – wykazują go za miesiąc powstania obowiązku podatkowego,
  • kwartalnie – powinni według mnie wykazać go zawsze za 3. miesiąc kwartału, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów;

15.03.2021 r. podatnik dokonał dostawy towarów (opodatkowanej w Polsce stawką 23%) stanowiącej eksport bezpośredni. Do 26.04.2021 r. nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza UE ani dokumentu celnego potwierdzającego procedurę wywozu. Powinien wykazać dostawę w rozliczeniu za marzec 2021 r. jako dostawę krajową opodatkowaną VAT 23%. W tym celu wypełnia pola K_19 i K_20 części ewidencyjnej oraz P_19 i P_20 części deklaracyjnej pliku JPK_VAT przesyłanego za marzec 2021 r.

3) nie wykazuje się eksportu towarów ani dostawy krajowej – jeżeli eksporter nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza UE przed upływem terminu złożenia deklaracji VAT za ten okres rozliczeniowy, a towar był przedmiotem eksportu:

  • pośredniego,
  • bezpośredniego i eksporter otrzymał przed upływem ww. terminu dokument potwierdzający procedurę wywozu.

W tym ostatnim przypadku dostawę eksportową wykazuje się w części deklaracyjnej pliku JPK_VAT, w okresie rozliczeniowym następującym po okresie rozliczeniowym (tj. w kolejnym miesiącu – jeśli eksporter rozlicza VAT miesięcznie i przesyła JPK_V7M, bądź w kolejnym kwartale – gdy rozlicza VAT kwartalnie i przesyła JPK_V7K), w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów:

  • jako eksport ze stawką 0% – jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji VAT za ten kolejny okres rozliczeniowy eksporter otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE (w przypadku eksportu pośredniego powinna z niego wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu); w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej pliku JPK_VAT eksport ze stawką 0% powinien być wykazany przez podatników rozliczających VAT:
    • miesięcznie – za miesiąc następujący po miesiącu powstania obowiązku podatkowego,
    • kwartalnie – według mnie za miesiąc, dla którego w momencie uzyskania dokumentu potwierdzającego wywóz poza terytorium UE nie upłynął jeszcze termin do przesłania ewidencji VAT;
  • jako dostawę krajową (ze stawką krajową) – w przeciwnym razie; w ewidencji VAT oraz w części ewidencyjnej pliku JPK_VAT taka dostawa krajowa powinna być wykazana przez podatników rozliczających VAT:
    • miesięcznie – za miesiąc następujący po miesiącu powstania obowiązku podatkowego,
    • kwartalnie – według mnie zawsze za 3. miesiąc kwartału następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów.

Spółka dokonała 15.03.2021 r. dostawy towarów (krajowa stawka VAT 23%) stanowiącej eksport bezpośredni i do 26.04.2021 r. nie otrzymała dokumentu potwierdzającego ich wywóz poza terytorium UE. 10.04.2021 r. otrzymała jednak komunikat IE-529 (dokument celny potwierdzający procedurę wywozu). Nie powinna wykazywać tej dostawy w rozliczeniu za marzec 2021 r.

Jeżeli następnie spółka:

  • otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza UE (np. komunikat IE-599) w terminie do 25.05.2021 r. – uzyska prawo do wykazania tej dostawy jako opodatkowanego stawką 0% eksportu towarów w rozliczeniu za kwiecień 2021 r.; powinna wykazać ją w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej pliku JPK_VAT przesyłanego za kwiecień 2021 r. (zakładając, że rozlicza VAT miesięcznie, a więc przesyła JPK_V7M),
  • nie otrzyma dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza UE (np. komunikatu IE-599) w terminie do 25.05.2021 r. – powinna wykazać tę dostawę w rozliczeniu za kwiecień 2021 r. jako dostawę krajową opodatkowaną według stawki 23%; w tym celu wypełnia pola K_19 i K_20 części ewidencyjnej oraz P_19 i P_20 części deklaracyjnej JPK_V7M przesyłanego za kwiecień 2021 r.

Kradzież eksportowanego towaru

Stawkę krajową stosuje się również, gdy brak możliwości otrzymania dokumentu potwierdzającego wywóz poza terytorium UE jest skutkiem kradzieży towaru. Jak czytamy w interpretacji KIS z 17.01.2018 r. (0111-KDIB3-3.4012.149.2017.1.JS), wnioskodawca prawidłowo zastosował w fakturze korygującej stawkę 23% VAT. Jeśli ze względu na kradzież towarów nie jest w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE, nie może on ponownie skorygować tej transakcji z zastosowaniem stawki 0% VAT.

Późniejsze otrzymanie potwierdzenia wywozu

W przypadku gdy eksporter – z uwagi na braki dokumentacyjne – wykazał dostawę eksportową jako sprzedaż krajową (ze stawką krajową i należnym VAT), późniejsze otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium UE upoważnia go do korekty VAT należnego (art. 41 ust. 9). Korekta:

  • jest dokonywana w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument (w deklaracji VAT za wskazany okres),
  • polega na zmniejszeniu kwot w polach dotyczących sprzedaży krajowej oraz na zwiększeniu kwoty w pozycji dotyczącej eksportu towarów.

W marcu 2021 r. podatnik rozliczający VAT miesięcznie wykazał eksport towarów jako sprzedaż krajową. W czerwcu 2021 r. otrzymał dokument potwierdzający wywóz tych towarów poza terytorium UE. W JPK_V7M za czerwiec 2021 r. powinien wykazać:

  • ujemne kwoty w polach K_19 i K_20 części ewidencyjnej oraz P_19 i P_20 części deklaracyjnej,
  • eksport towarów w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej.

Z przepisów nie wynika przy tym, przez jaki okres taka korekta może być dokonywana. W mojej ocenie jest to możliwe do momentu upływu terminu przedawnienia w stosunku do zobowiązania podatkowego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów. Najczęściej zatem prawo do korekty przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu eksportu towarów (art. 70 § 1 Op).

Stosowanie stawki 0% do zaliczek na poczet eksportu

Z art. 19a ust. 8 wynika, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru otrzymano całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Dotyczy to również płatności otrzymywanych przed dostawą eksportową.

Na podstawie art. 41 ust. 9a do takich zaliczek stosuje się, co do zasady, stawkę 0%. Jest tak jednak, tylko gdy łącznie spełnione są 2 warunki:

[8] Z przepisów przejściowych nie wynika niestety, czy nowy 6-miesięczny termin ma zastosowanie do zaliczek na poczet eksportu towarów otrzymanych przez podatników przed 1.01.2021 r. W mojej ocenie tak, w zakresie, w jakim przed 1.01.2021 r. nie upłynął poprzedni 2-miesięczny termin.

[9] To, co należy rozumieć przez „specyfikę realizacji dostaw”, budzi wiele wątpliwości. W wyjaśnieniu tego pojęcia pomocne mogą być objaśnienia MF z 23.04.2021 r., omówione w: Wywóz towaru po 6 miesiącach a stosowanie zerowej stawki VAT do zaliczek na poczet eksportu (www.rachunkowosc.com.pl).

  • wywóz towarów nastąpi w terminie 6 mies. (do końca 2020 r. były to 2 mies.[8]), licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzyma zapłatę – chyba że ma zastosowanie art. 41 ust. 9b, który pozwala na wywóz towarów w terminie późniejszym (bez utraty prawa do opodatkowania zaliczki stawką 0%), jeżeli jest to uzasadnione specyfiką realizacji tego rodzaju dostaw, potwierdzoną warunkami dostawy, w których określono termin wywozu towarów[9],
  • podatnik otrzyma w tym terminie dokument potwierdzający wywóz towaru poza UE.

Przyjmuje się przy tym, że brak wywozu towarów w terminie 6 mies., licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzyma zapłatę (względnie w późniejszym terminie, o którym mowa w art. 41 ust. 9b), skutkuje utratą prawa do zerowej stawki i koniecznością wstecznej korekty VAT (w tym zakresie nadal aktualne są wyjaśnienia organów podatkowych wydawane na gruncie przepisów obowiązujących do końca 2020 r., np. interpretacje IS w Katowicach z 14.10.2014 r., IBPP1/443-570/14/DK, czy Bydgoszczy z 3.06.2016 r., ITPP3/4512-180/16/MD). Zatem podatnicy rozliczający VAT za okresy:

  • miesięczne – obowiązani są przesłać skorygowany plik JPK_V7M za miesiąc otrzymania zaliczki, nie wykazując jej w polu K_22 części ewidencyjnej ani P_22 części deklaracyjnej, tylko w polach K_15 i K_16 (towary objęte stawką VAT 5%), K_17 i K_18 (towary objęte stawką 8%) lub K_19 i K_20 (towary objęte stawką 23%) części ewidencyjnej oraz odpowiednio P_15 i P_16, P_17 i P_18 lub P_19 i P_20 części deklaracyjnej;
  • kwartalne – obowiązani są przesłać skorygowany plik JPK_V7K:

a) za miesiąc otrzymania zaliczki, nie wykazując jej w polu K_22 części ewidencyjnej, tylko w polach K_15 i K_16 (towary objęte stawką VAT 5%), K_17 i K_18 (towary objęte stawką 8%) lub K_19 i K_20 (towary objęte stawką 23%), oraz

b) za 3. miesiąc kwartału, w którym otrzymali zaliczkę, nie uwzględniając jej w polu P_22 części deklaracyjnej, tylko w polach P_15 i P_16 (towary objęte stawką VAT 5%), P_17 i P_18 (towary objęte stawką 8%) lub P_19 i P_20 (towary objęte stawką 23%).

[10] Zachowuje ona aktualność, choć została wydana na gruncie przepisów obowiązujących do końca 2020 r.

Nie jest natomiast bezwzględnie konieczne, aby w 6-miesięcznym terminie, o którym mowa, eksporter otrzymał dokument potwierdzający wywóz poza terytorium UE. Odpowiednio stosuje się bowiem art. 41 ust. 7, co oznacza, że dokument taki – bez utraty prawa do stawki 0% – może być także otrzymany przed upływem terminu do złożenia deklaracji za okres rozliczeniowy następujący po okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił wywóz. Potwierdza to interpretacja KIS z 28.06.2018 r. (0115-KDIT1-3.4012.226.2018.1.BK)[10], w której czytamy, że w przypadku otrzymania zaliczki (zapłaty) zastosowanie 0% stawki podatku do eksportowej dostawy towarów będzie zasadne, jeżeli:

1) wywóz towaru nastąpi w ciągu 2 mies. [obecnie 6 mies. – przyp. aut.], licząc od końca miesiąca, w którym podatnik otrzymał zapłatę,

2) podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE w takim terminie.

W przypadku jednak nieotrzymania dokumentu w tym terminie zastosowanie ma odpowiednio (…) art. 41 ust. 7, zgodnie z którym podatnik będzie mógł zastosować stawkę 0% w odniesieniu do otrzymanej zaliczki, pod warunkiem otrzymania dokumentu przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres następny po okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił wywóz towarów.

W styczniu 2021 r. spółka rozliczająca VAT za okresy miesięczne otrzymała zaliczkę na poczet eksportu towarów (opodatkowanych w kraju stawką podstawową 23%), którą wykazała ze stawką 0% w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej pliku JPK_V7M za styczeń 2021 r. Jeżeli zaliczkowany towar:

do końca lipca 2021 r. nie zostanie wywieziony poza UE – spółka (jeśli nie ma zastosowania art. 41 ust. 9b) utraci prawo do opodatkowania tej zaliczki stawką 0% i będzie miała obowiązek przesłać korektę JPK_V7M za styczeń 2021 r., w której nie wykaże zaliczki w polu K_22 części ewidencyjnej ani P_22 części deklaracyjnej, tylko odpowiednio w polach K_19 i K_20 oraz P_19 i P_20,

zostanie wywieziony poza UE w lipcu 2021 r. – spółka zachowa prawo do opodatkowania zaliczki na poczet eksportu stawką 0%, o ile dokument potwierdzający wywóz towaru otrzyma do 27.09.2021 r. (w terminie do złożenia deklaracji VAT za sierpień 2021 r., czyli za okres rozliczeniowy następujący po okresie rozliczeniowym, w którym nastąpił wywóz); w przeciwnym razie będzie obowiązana do korekty JPK_V7M za styczeń 2021 r., celem opodatkowania zaliczki otrzymanej na poczet eksportu krajową stawką VAT; konieczna będzie także zapłata wynikającego z tej zmiany podatku VAT wraz z odsetkami za zwłokę.

Jeżeli po opodatkowaniu zaliczki na poczet eksportu towarów stawką krajową podatnik spełni warunki opodatkowania jej stawką 0%, może skorygować należny VAT (tj. zmniejszyć sprzedaż krajową oraz zwiększyć sprzedaż eksportową wykazywaną w deklaracji VAT). Korekta taka jest możliwa w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza UE (art. 41 ust. 9a przewiduje odpowiednie stosowanie art. 41 ust. 9).

Spółka rozliczająca VAT za okresy miesięczne otrzymała w styczniu 2021 r. zaliczkę na poczet eksportu towarów (których dostawa w kraju jest objęta stawką podstawową 23%). Opodatkowała ją stawką 0%, wykazując w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej JPK_V7M za styczeń 2021 r. Do końca lipca 2021 r. nie nastąpił wywóz tych towarów (i nie ma zastosowania art. 41 ust. 9b). Spółka utraciła prawo do opodatkowania zaliczki stawką 0%, więc przesłała skorygowany JPK_V7M za styczeń 2021 r. z zaliczką wykazaną ze stawką VAT 23%.

Do wywozu zaliczkowanego towaru doszło w sierpniu 2021 r., a na początku września spółka otrzymała dokument potwierdzający jego wywóz poza terytorium UE. W pliku JPK_V7M za wrzesień 2021 r. powinna wykazać:

  • ujemne kwoty w polach K_19 i K_20 części ewidencyjnej oraz P_19 i P_20 części deklaracyjnej,
  • kwotę zaliczki w polach K_22 części ewidencyjnej oraz P_22 części deklaracyjnej.

Obliczanie kwoty należnego VAT w przypadku braku prawa do zastosowania stawki 0%

Obowiązek wykazania eksportu towarów ze stawką krajową nie oznacza uprawnienia do zmiany ceny eksportowanego towaru (chyba że zawarta z kontrahentem umowa przewiduje takie automatyczne podwyższenie ceny). Kwotę VAT należnego trzeba zatem w takich przypadkach obliczać metodą „w stu”, a nie „od stu”, przyjmując, że wartość dostawy na fakturze jest ceną brutto (zawierającą VAT), co potwierdza interpretacja IS w Katowicach z 23.05.2014 r. (IBPP4/443-205/14/LG).

Stawka 0% na fakturach dokumentujących dostawy eksportowanych towarów

Z uwagi na warunkowe stosowanie stawki 0% VAT w eksporcie towarów wystawianie faktur dokumentujących eksport z tą stawką stanowi dla podatników pewne ryzyko, gdyż może się okazać, że ostatecznie nie otrzymają oni dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza UE, a w konsekwencji nie uzyskają prawa do preferencyjnej stawki i będą musieli zmienić ją na stawkę krajową. W tej sytuacji należy według mnie uznać, że stosowanie stawki 0% jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem podatników. W konsekwencji faktury eksportowe (w tym zaliczkowe) mogą oni wystawiać ze stawką krajową, przewidując jej korektę na stawkę 0% po spełnieniu warunków uprawniających do jej stosowania.

Stosowanie stawki 0% do eksportu towarów opodatkowanych od marży

Ustawa o VAT przewiduje szczególną procedurę opodatkowania dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Podstawą opodatkowania VAT jest wówczas marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku (zob. art. 120 ust. 4).

Procedura opodatkowania marży może być stosowana również w przypadku eksportu towarów. Marża jest wówczas objęta stawką 0% (art. 120 ust. 20), jeżeli zostaną spełnione standardowe warunki określone w art. 41. Potwierdzają to organy podatkowe, np. KIS w interpretacji z 27.01.2020 r. (0113-KDIPT1-2.4012.648.2019.2.SM): skoro przedmiotem dostaw dokonywanych przez wnioskodawcę są towary stanowiące przedmioty kolekcjonerskie w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania zgodne z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, to w przypadku ich eksportu, po spełnieniu warunków określonych w art. 41 ust. 6 ustawy, marża podlega/będzie podlegała opodatkowaniu stawką 0% na podstawie art. 120 ust. 20.

Należy jednak zastrzec, że zdaniem organów podatkowych warunkiem późniejszego zastosowania stawki 0% jest dodatkowo zwrot nabywcy kwoty zapłaconego przez niego VAT. Jak czytamy w interpretacji KIS z 19.09.2017 r. (0112-KDIL1-3.4012.277.2017.2.KB), po uzyskaniu potwierdzenia wywozu IE-599 wnioskodawca nie będzie dokonywał zwrotu podatku należnego wynikającego z wystawionych faktur, zatem dokonanie przez niego korekty ze stawki 23% na stawkę 0% i otrzymanie przez niego zwrotu podatku wynikającego z tej różnicy podatku powodowałoby bezpodstawne wzbogacenie się wnioskodawcy. (…) Pomimo otrzymania przez wnioskodawcę potwierdzenia wywozu IE-599 nie będzie mu przysługiwało prawo do zmniejszenia podatku ze stawki 23% na stawkę 0%, ponieważ ekonomiczny ciężar podatku od towarów i usług ponieśli nabywcy towarów, którym podatek ten nie będzie zwracany.

Eksport towarów na rzecz nieustalonego odbiorcy

Niekiedy nie ma wątpliwości, że towar został wywieziony poza terytorium UE, jednak po przeprowadzeniu postępowania organy podatkowe stwierdzają, że:

  • rzeczywistym nabywcą towarów nie był podmiot, na rzecz którego podatnik wystawił fakturę dokumentującą dostawę, lecz inny nieustalony podmiot, albo
  • nie ma ustalonego odbiorcy.

TSUE w wyroku z 17.10.2019 r. (C-653/18) orzekł, że w takim przypadku nie ma podstawy do odmowy podatnikowi prawa do zastosowania zerowej stawki VAT właściwej dla eksportu towarów, chyba że:

  • nieustalenie rzeczywistego nabywcy uniemożliwia wykazanie, że dana transakcja stanowi dostawę towarów, lub
  • zostanie stwierdzone, że podatnik ten wiedział lub powinien był wiedzieć, że transakcja wiąże się z oszustwem popełnionym na szkodę wspólnego systemu VAT.

W obu ww. przypadkach należy – zdaniem TSUE – uznać, że dana transakcja nie podlega w ogóle VAT i w związku z tym nie uprawnia do odliczenia VAT naliczonego.

W świetle tego wyroku transakcje deklarowane przez podatników jako eksport towarów opodatkowany stawką 0%, a których odbiorcą był – zgodnie z ustaleniami organów podatkowych – inny podmiot niż określony na fakturze lub podmiot nieustalony, dzielą się na dwie grupy:

1. transakcje, które mogą być uznane za dostawę towarów, bo zostały one sprzedane, wysłane poza UE i fizycznie opuściły terytorium UE oraz nie można przypisać dostawcy, że wiedział lub powinien był wiedzieć, iż transakcja wiąże się z oszustwem popełnionym na szkodę wspólnego systemu VAT; wówczas:

  • eksport towarów jest opodatkowany stawką 0% (oczywiście, jeśli podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium UE),
  • podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT przy nabyciu eksportowanych towarów (bądź przy nabyciu towarów i usług wykorzystanych do ich wytworzenia),

2. transakcje, w przypadku których nie jest możliwe wykazanie, że stanowią dostawę towarów, albo zostało stwierdzone, że dostawca wiedział lub powinien był wiedzieć, iż transakcja wiąże się z oszustwem popełnionym na szkodę wspólnego systemu VAT; wówczas:

  • deklarowana jako eksport towarów transakcja nie stanowi czynności podlegającej VAT oraz
  • podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT przy nabyciu (wytworzeniu) towarów deklarowanych jako wyeksportowane.

W listopadzie 2020 r. polski podatnik sprzedał sprzęt elektroniczny podmiotowi rosyjskiemu. Dostawę tę zadeklarował jako eksport towarów i po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego ich wywóz poza terytorium UE zastosował stawkę 0%. Na fakturze jako nabywca został wskazany rosyjski kontrahent.

W toku kontroli podatkowej organy podatkowe ustaliły, że towary co prawda zostały faktycznie sprzedane i fizycznie opuściły terytorium UE, lecz nie nabył ich wskazany na fakturze podmiot rosyjski, tylko inny, nieustalony. Jednocześnie nie stwierdziły, że podatnik wiedział lub powinien był wiedzieć, iż transakcja wiąże się z oszustwem popełnionym na szkodę wspólnego systemu VAT. Transakcja pozostaje opodatkowanym zerową stawką VAT eksportem towarów, a podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT przy nabyciu tych towarów.

Gdyby jednak podatnik miał świadomość, że nabywcą towarów nie jest podmiot rosyjski, poza terytorium UE zostałyby wywiezione inne, skradzione towary, zaś zafakturowany sprzęt elektroniczny pozostałby w Polsce, oznaczałoby to, że świadomie uczestniczył w transakcji wiążącej się z oszustwem popełnionym na szkodę wspólnego systemu VAT. W konsekwencji:

  • deklarowana przez niego jako eksport towarów transakcja nie podlegałaby VAT (w mojej ocenie oznacza to konieczność skorygowania wystawionej faktury dokumentującej eksport oraz wstecznego usunięcia dotyczących tej transakcji zapisów w ewidencji VAT oraz w pliku JPK_VAT; nie wystąpi natomiast obowiązek zapłaty VAT na podstawie art. 108 ust. 1, gdyż przepis ten ma zastosowanie tylko do faktur z wykazanym VAT, zaś w omawianej sytuacji podatnik wystawił fakturę bez VAT),
  • podatnikowi nie przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT przy nabyciu deklarowanych jako eksportowane towarów (według mnie oznacza to konieczność wstecznego usunięcia – w ewidencji VAT oraz pliku JPK_VAT – zapisów dotyczących ich nabycia; może to oznaczać powstanie u podatnika zaległości podatkowej oraz konieczność zapłaty odsetek za zwłokę).
Wyświetlono 13% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych