Użyteczność sprawozdania finansowego jednostki małej
Do jednostek małych zalicza się – począwszy od 1.01.2019 r. – jednostki, które w roku obrotowym i poprzedzającym nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech wielkości:
- suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego – 25,5 mln zł,
- przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy – 51 mln zł,
- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty – 50 osób.
Do jednostek małych zalicza się – począwszy od 1.01.2019 r. – jednostki, które w roku obrotowym i poprzedzającym nie przekroczyły co najmniej dwóch z trzech wielkości:
- suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego – 25,5 mln zł,
- przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy – 51 mln zł,
- średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty – 50 osób.
[1] W praktyce z uproszczenia tego nie mogą także skorzystać jednostki małe, które są objęte konsolidacją, mimo że nie są one wymienione we wspomnianym katalogu negatywnym. W myśl odpowiedniego rozporządzenia MF szczegółowość skonsolidowanego sf jest większa od szczegółowości przewidzianej w zał. nr 5 do uor. Ogranicza to zakres jednostek, do których adresowane są uproszczenia.
Jednostki te, jeżeli nie zostały wymienione w tzw. katalogu negatywnym zawartym w art. 3 ust. 1e uor[1], mogą sporządzać w formie elektronicznej uproszczone sprawozdanie finansowe (sf) w postaci określonej w zał. nr 5 do uor, pod warunkiem że taką decyzję podejmie ich organ zatwierdzający.
Na sf jednostki małej, niepodlegające obowiązkowi badania, sporządzone zgodnie z zał. nr 5 do uor, składają się: wprowadzenie, bilans, rachunek zysków i strat (rzis) oraz dodatkowe informacje i objaśnienia. Ich zawartość informacyjną i układ określa zał. nr 5.
[2] Na marginesie: dyrektywa UE nr 2013/34/UE, którą uor wdraża do polskiego porządku prawnego, nie przewiduje sporządzania zestawienia i rachunku przepływów, ale też nie zabrania ich sporządzania
Jednostki małe podlegające obowiązkowi badania powinny uzupełnić sf o zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych. Postać tych dwóch elementów sprawozdania określa zał. nr 1 do uor. Ich szczegółowość jest znacząco większa niż bilansu oraz rzis przewidzianych w zał. nr 5 do uor, co burzy wewnętrzną logikę sf jednostki małej. Na szczęście uor zawiera uprawnienie dla organu zatwierdzającego jednostki małej do podjęcia decyzji o rezygnacji ze sporządzania tych dwóch dodatkowych elementów[2].
Dla przypomnienia: zał. nr 5 został dodany do uor we wrześniu 2015 r., a pierwsze sporządzone zgodnie z nim sf obejmowały najczęściej rok obrotowy 2016.
Podstawowa postać sprawozdania
Przegląd danych blisko 200 tys. jednostkowych sf za 2017 r. polskich przedsiębiorstw, prowadzących rachunkowość zgodnie z uor, którego dokonali autorzy, wykazał, że tylko w:
- 8% tych jednostek (tj. 15 345) suma bilansowa była wyższa od 25,5 mln zł,
- 4% jednostek (tj. 7581) roczne przychody ze sprzedaży netto produktów i towarów były wyższe od 51 mln zł,
- 6% jednostek (tj. 11 847) liczba pracowników w przeliczeniu na pełne etaty przekraczała 50 osób.
Dane te wskazują, że zdecydowana większość jednostek będzie miała możliwość sporządzania sf zgodnie z zał. nr 5 do uor i zapewne w dużym stopniu z niej skorzysta. Tym samym to zał. nr 5, a nie jak dotychczas zał. nr 1 do uor, stanie się podstawową postacią sf. Uzasadnia to podjęcie dyskusji nt. optymalizacji zawartości informacyjnej sf sporządzonego zgodnie z zał. nr 5 do uor.
Przedmiot analizy
[3] A. Hołda, Wartość godziwa według MSSF oraz ustawy o rachunkowości, KIBR, Warszawa 2015, s. 9
W myśl jednej z licznych definicji[3] rachunkowość jest systemem informacyjnym, co oznacza, że jej podstawowym celem (lub jednym z podstawowych celów) jest dostarczanie potrzebnych jednostce i jej interesariuszom informacji. Finalny produkt prowadzonych na bieżąco ksiąg rachunkowych stanowi sf. Jego czytelnicy oczekują, że będzie ono przekazywać – w postaci użytecznych informacji – zgodny z rzeczywistością, jasny i wystarczająco dokładny obraz jednostki. Pozwala to na podejmowanie na podstawie danych zawartych w sf decyzji o charakterze ekonomicznym. W przypadku sf jednostki małej jednym z głównych jego celów jest – jak się wydaje – wsparcie właścicieli oraz pożyczkodawców i innych zainteresowanych stron przy podejmowaniu decyzji finansowych, a zwłaszcza przy prognozowaniu przyszłości jednostki. Za podstawowy miernik efektywności działalności uważa się wynik finansowy, sf zaś prezentuje (lub powinno prezentować) syntetyczne zestawienie czynników, które nań wpływają. Sf pozwala zarazem (lub powinno pozwalać) na analizę danych o majątku i źródłach jego finansowania, gdyż w zasadzie zawiera konieczne do tego dane i przedstawia je w sposób uporządkowany i wystarczająco szczegółowy.
O użyteczności każdego sf, w tym sporządzonego zgodnie z zał. nr 5 do uor, decydują dwa podstawowe czynniki:
- wiarygodność (w tym kompletność) zawartych w nim danych,
- zestaw (rodzaj, liczba, szczegółowość, forma prezentacji) ujawnianych w nim danych.
Nie bez znaczenia dla sporządzających sf jest też łatwość jego zestawienia, a więc przejścia od sald i obrotów kont ksiąg rachunkowych do poszczególnych pozycji elementów (wzorów) sf. W tym właśnie obszarze kryją się główne możliwości uproszczeń.
Wiarygodność danych
Jednostki małe prowadzą księgi rachunkowe według ogólnych zasad określonych w uor, we własnym zakresie albo korzystając z usług biur rachunkowych. Wyceniając aktywa i pasywa do bilansu oraz wykazując w rzis przychody i koszty, co do zasady stosują przepisy ustawy – te same, które obowiązują wszystkie jednostki.
Jednostki małe są jednak uprawnione do korzystania z licznych uproszczeń przewidzianych dla nich w uor. Kierownik jednostki małej (nie zaś organ zatwierdzający) może zdecydować, że jednostka ta:
1) nie stosuje przepisów rozporządzenia dotyczącego instrumentów finansowych (art. 37 ust. 10 uor),
2) klasyfikuje umowy leasingu jako leasing finansowy lub operacyjny zgodnie z zasadami przewidzianymi w przepisach podatkowych (art. 3 ust. 4 uor),
3) nie ustala aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego (art. 28b uor),
4) wlicza koszty pośrednie wytworzenia do kosztu wytworzenia produktów bez uwzględniania stopnia wykorzystania normalnych zdolności produkcyjnych (art. 28 ust. 4a uor),
5) nie dokonuje biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych (art. 39 ust. 6 uor),
6) dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (wnip) według zasad określonych w przepisach podatkowych (art. 32 ust. 7 uor),
7) rezygnuje z zachowania zasady ostrożności przy wycenie poszczególnych składników aktywów i pasywów oraz odstępuje od dokonywania odpisów aktualizujących wartość aktywów oraz tworzenia rezerw na znane jednostce ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń (art. 7 ust. 2b uor).
[4] Z wymienionych uproszczeń oprócz jednostek małych mogą korzystać niektóre organizacje non profit oraz jednostki sektora finansów publicznych, o ile nie przekroczą limitów progowych jednostki małej
Uproszczenia wymienione w pkt 5–7 nie mogą jednak być stosowane przez zaliczane do jednostek małych spółki kapitałowe i ska oraz te spółki komandytowe i jawne, w których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe lub ska (art. 39 ust. 7, art. 32 ust. 8 oraz art. 7 ust. 2c uor)[4].
Dodatkowe ułatwienia wynikają z ustaw o podatku dochodowym, które przyznają prawo do jednorazowego odpisania w koszty:
[5] Tj. jednostkom, w których przychód ze sprzedaży, łącznie z VAT, nie przekroczył w roku poprzedzającym równowartości 1,2 mln euro (za 2018 r. – 5,135 mln zł). Limit uznania za małego podatnika zostaje z dniem 1.01.2020 r. podniesiony z 1,2 mln euro do 2 mln euro.
[6] Limit obowiązujący w 2019 r.; na 2020 r. jest to 219 tys. zł.
- wszystkim jednostkom – w momencie oddania do użytkowania – przedmiotów wykazujących cechy środków trwałych lub wnip, o wartości nieprzekraczającej 10 tys. zł,
- wszystkim jednostkom w roku nabycia – fabrycznie nowych środków trwałych, zaliczonych do grup 3–6 i 8, o łącznej wartości początkowej 100 tys. zł,
- małym podatnikom – w roku nabycia – środków trwałych grup 3–8, zarówno nowych, jak i używanych, z wyjątkiem samochodów osobowych o łącznej wartości 214 tys. zł[6].
Rozwiązania te – niewątpliwie bardzo korzystne pod względem podatkowym – mogą jednak istotnie zniekształcać wynik finansowy jednostki małej. Jak więc pogodzić ze sobą te dwa rozbieżne punkty widzenia? Jednostki małe będące osobami prawnymi mogą wykorzystać do tego instytucję podatku odroczonego. Pojawiają się jednak pytania, na które brak jest odpowiedzi: czy w ramach uproszczeń można zastosować instytucję odroczonego podatku tylko do amortyzacji, a pominąć różnice przejściowe dotyczące innych pozycji, czy też obowiązuje zasada „albo wszystko, albo nic”?
Jak zaś powinny postąpić spółki osobowe i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, pozostające pod rządami updof, do których podatek odroczony nie ma zastosowania?
Nie ma jasnego stanowiska władz wobec tych dylematów, co może rzutować ujemnie zarówno na wiarygodność, jak i na porównywalność sf jednostek małych.
Na marginesie: wobec prawa do stosowania wszystkich lub niektórych z wymienionych uproszczeń rośnie znaczenie opisu – we wprowadzeniu do sf – przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości. Informuje ona o zastosowanych przez jednostkę przepisach o rachunkowości mających charakter opcji (istnieje możliwość wyboru) oraz wskazuje zakres, w jakim jednostka wykorzystała prawo do uproszczeń. Biorąc pod uwagę, że jednostka mała ma prawo dowolnie wybrać (lub nie) każde z pięciu, względnie siedmiu rodzajów zwolnień/uproszczeń, daje to łączną liczbę 128 kombinacji. Można zatem znaleźć 128 jednostek małych, które w różny sposób skorzystały z możliwych zwolnień i uproszczeń.
Pojawia się także ogólniejsze pytanie: gdzie biegnie granica między zastosowaniem uproszczeń nienaruszających wiarygodności sf (zaliczylibyśmy do nich uproszczenia wymienione w pkt 1–6), a kiedy następuje podważenie nadrzędnej zasady rachunkowości – przekazywania rzetelnego i jasnego obrazu sytuacji i wyników działalności jednostki (pkt 7)?
[7] Termin przetłumaczony na język polski z angielskiego true and fairview, tj. wiernego odzwierciedlania rzeczywistości ekonomicznej w księgach rachunkowych.
Dla przypomnienia: przepisy prawa bilansowego zawierają nadrzędne zasady, jakimi należy się kierować przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych, a w następstwie – przy prezentacji danych w sf. Są to przede wszystkim (w kolejności ich wymieniania w uor) rzetelność i jasność (art. 4 ust. 1), istotność (art. 4 ust. 4a), ciągłość stosowanych zasad (art. 5 ust. 1), współmierność przychodów i kosztów (art. 6) i ostrożność (art. 7). W pierwszej kolejności ustawodawca wymienia zasadę rzetelności i jasności[7]. Tym samym uor wskazuje, że sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania sf ma zapewnić, aby odpowiednie informacje liczbowe przedstawiały obraz sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku działalności jednostki jak najbliższy prawdzie, przy uwzględnieniu obiektywnych ograniczeń poznawczych. Pomocną w realizacji tego celu jest wymieniona w drugiej kolejności zasada istotności, która wskazuje, że granicę stosowania uproszczeń stanowi prawdopodobieństwo, iż informacje dostarczane przez rachunkowość wprowadzają w błąd użytkowników, powodując podjęcie nietrafnych decyzji.
Zasada ciągłości ma charakter merytoryczny i formalny. Merytorycznie oznacza ona, że w kolejnych okresach stosuje się te same zasady wyceny, grupowania i prezentacji zdarzeń gospodarczych. W przypadku jednostek małych podwyższenie progów oraz rozszerzenie katalogu uproszczeń zakłóca stosowanie tej zasady. Formalną ciągłość zapewnia zgodność bilansu otwarcia nowego roku obrotowego z bilansem zamknięcia roku poprzedzającego.
Zasada ostrożności oznacza z kolei korygowanie w dół wartości księgowej aktywów w celu uwzględnienia:
- trwałej utraty wartości rzeczowych aktywów trwałych oraz wnip, innej niż „pokrytej” amortyzacją,
- wątpliwej możliwości uzyskania pełnej spłaty należności,
- utraty wartości zapasów (w księgach wykazywana jest wartość zapasów w cenach zakupu lub nabycia bądź w koszcie wytworzenia nie wyższym od cen ich sprzedaży netto),
- że wartość rynkowa długo- i krótkoterminowych aktywów finansowych nie jest niższa od ich cen zakupu lub nabycia.
W odniesieniu do już powstałych zobowiązań, których dokładna wysokość, termin zapłaty, a czasem i kontrahent nie są jeszcze znane, zasada ostrożności polega na tym, że jednostka tworzy rezerwy w celu uwzględnienia znanego jej ryzyka, grożących strat oraz skutków innych zdarzeń, a także przypadających na dany okres – choć jeszcze nieponiesionych – kosztów.
Jednostki małe, niebędące spółkami kapitałowymi i ska, a w niektórych przypadkach jawnymi lub komandytowymi – jak o tym była już mowa – mogą zrezygnować z niektórych działań urealniających wartość aktywów, zobowiązań i wyniku finansowego. Czy nie jest to za daleko idące uproszczenie?
Sumując tę część rozważań: podstawowe pytanie brzmi, czy uor daje prawo do skorzystania przez jednostki małe z uproszczeń, bez względu na ich skutki dla wiarygodności danych, czy też prawo do ich stosowania podporządkowane jest nadrzędnemu obowiązkowi wykazania w rachunkowości – a więc i w sf – rzetelnego i jasnego obrazu sytuacji i działalności jednostki (za co odpowiada kierownik każdej jednostki). Niestety, uor nie udziela jasnej odpowiedzi, zaś art. 49a uor zdaje się wskazywać, że ustawodawca, zezwalając na korzystanie z uproszczeń, zwalnia kierownika jednostki od dokonania oceny skutków tych uproszczeń dla obrazu jednostki. Zgłoszone wątpliwości uzasadniają – jak się wydaje – wydanie miarodajnej wykładni tych dylematów.
Zestaw prezentowanych danych
Uor w ślad za dyrektywą 2013/34/UE (odmiennie niż w przypadku MSR) nie przyznaje jednostce prawa decydowania o kształcie, a więc i o szczegółowości bilansu oraz rzis.
Jednostka mała może natomiast, zgodnie z decyzją jej organu zatwierdzającego:
- stosować wzory przewidziane w zał. nr 5 do uor,
- stosować wzory przewidziane w zał. nr 5 do uor, ale uzupełnione o dodatkowe pozycje uznane przez nią za istotne (art. 50 ust. 1 uor),
- zastąpić określony wzór (np. bilans, rzis), przewidziany w zał. nr 5 do uor, jego odpowiednikiem zawartym w zał. nr 1 do uor.
Nie są dostępne dane, ile jednostek małych sporządza sf według zał. nr 5 do uor, a ile według zał. nr 1 do uor. Nasze badania wykazały, że chociaż od 2016 r. jednostki małe mogą sporządzać uproszczone sf zgodnie z zał. nr 5 do uor, wiele z nich uznało, że skoro nie zmieniła się szczegółowość ewidencji księgowej, to nie jest celowe skorzystanie z możliwości uproszczeń – a dokładniej zmniejszenia szczegółowości sf – i nadal sporządzają je zgodnie z zał. nr 1 do uor.
Niemniej dużo jednostek małych sporządza sf w postaci przewidzianej w zał. nr 5 do uor. Poddaliśmy analizie sf sześciu jednostek działających w różnych branżach, które za lata 2016 i 2017 sporządziły sf zgodnie z zał. nr 5 do uor. Trzy z nich zajmują się działalnością usługową: A świadczy usługi opieki (PKD 94.91.Z), E – usługi budowlane (PKD 96.09.Z), F – usługi wykonawstwa sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych (PKD 43.22.Z). Jednostka B produkuje elementy z tworzyw sztucznych (PKD 22.29.Z), jednostka C – piece CO (PKD 25.21.Z), zaś jednostka D zajmuje się handlem sprzętem rolniczym (PKD 46.61.Z).
Wynikom analizy poświęcone są dalsze rozważania. Ma ona wskazać, jakich – naszym zdaniem – informacji brakuje w sf sporządzonym według zał. nr 5 do uor oraz które dane są zbędne, bo w praktyce występują rzadko lub są informacjami mało przydatnymi.
W tabelach na następnych stronach przedstawiono bilanse oraz rzis jednostek za rok obrotowy 2017 równy rokowi kalendarzowemu. Wszystkie jednostki prezentowały sf z dokładnością przewidzianą w zał. nr 5 do uor, podając 0 w przypadku, gdy dana pozycja nie występowała (te miejsca w tabelach pozostawiamy nieuzupełnione). W żadnym ze sprawozdań jednostka nie rozszerzyła ani nie uszczegółowiła jakiejkolwiek pozycji ponad te, które przewidziano w zał. nr 5.
Bilans
Dla doprecyzowania informacji o „ciężarze gatunkowym” poszczególnych grup pozycji bilansu, przy każdej jednostce wskazano udział procentowy aktywów trwałych i obrotowych względem kapitałów i zobowiązań w sumie bilansowej (sb) oraz udziały poszczególnych pozycji w działach bilansu.
Scalenie pozycji bilansów sporządzonych zgodnie z zał. nr 5 do uor – w większości przypadków – nie budzi zastrzeżeń, gdyż nie zmniejsza przydatności informacyjnej danych. Przykładowo w jednostkach małych nieczęsto występują pozycje, takie jak koszty prac rozwojowych czy wartość firmy, zbędna jest więc rozbudowa wnip. Biorąc jednak pod uwagę, że możliwość ich spieniężenia jest wątpliwa, byłoby dobrze, gdyby istniał obowiązek ich ujawnienia – w razie wystąpienia – w dodatkowych informacjach i objaśnieniach.
Aktywa jednostek A–F (w zł)
Wyszczególnienie | A | B | C | D | E | F | ||||||
A. Aktywa trwałe | 58 234 | 8% sb | 2 497 559 | 37% sb | 18 432 952 | 66% sb | 1 014 295 | 21,5% sb | 888 | 0,7% sb | 2 017 153 | 39% sb |
I. Wartości niematerialne i prawne | 1 627 107 | 9% | ||||||||||
II. Rzeczowe aktywa trwałe, w tym: | 58 234 | 100% | 2 497 559 | 100% | 16 805 845 | 91% | 1 014 295 | 100% | 888 | 100% | 1 916 206 | 95% |
– środki trwałe | 58 234 | 2 456 220 | 9 521 174 | 1 014 295 | 888 | 1 916 206 | ||||||
– środki trwałe w budowie | 41 339 | 6 123 931 | ||||||||||
III. Należności długoterminowe | ||||||||||||
IV. Inwestycje długoterminowe, w tym: | 100 947 | 5% | ||||||||||
– nieruchomości | ||||||||||||
– długoterminowe aktywa finansowe | 100 947 | |||||||||||
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe | ||||||||||||
B. Aktywa obrotowe | 677 278 | 92% sb | 4 206 696 | 63% sb | 9 645 323 | 34% sb | 3 698 026 | 78,5% sb | 123 907 | 99,3% sb | 3 121 819 | 61% sb |
I. Zapasy | 30 453 | 4% | 1 442 715 | 34% | 3 380 754 | 35% | 1 719 525 | 46% | 564 943 | 18% | ||
II. Należności krótkoterminowe, w tym: | 216 639 | 32% | 2 763 982 | 66% | 3 339 056 | 35% | 29 739 | 1% | 45 336 | 37% | 2 253 686 | 72% |
a) z tytułu dostaw i usług, w tym: | 199 386 | 29,4% | 2 750 117 | 65% | 2 911 138 | 30% | 26 454 | 34 698 | 28% | 2 253 628 | 72% | |
– do 12 mies. | 199 386 | 2 750 117 | 2 911 138 | 26 454 | 34 698 | 2 253 628 | ||||||
– powyżej 12 mies. | ||||||||||||
III. Inwestycje krótkoterminowe, w tym: | 426 385 | 63% | 2 763 063 | 29% | 1 939 133 | 52% | 76 567 | 62% | 68 810 | 2% | ||
a) krótkoterminowe aktywa finansowe, w tym: | 426 385 | 63% | 2 763 063 | 29% | 1 939 133 | 52% | 76 567 | 62% | 68 810 | 2% | ||
– środki pieniężne w kasie i na rachunkach | 426 385 | 2 763 063 | 1 939 133 | 76 567 | 68 810 | |||||||
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe | 3 801 | 1% | 162 450 | 2% | 9 630 | 2 003 | 2% | 234 380 | 8% | |||
C. Należne wpłaty na kapitał (fundusz) podstawowy | ||||||||||||
D. Udziały (akcje) własne | ||||||||||||
Aktywa razem | 735 511 | 6 704 255 | 28 078 275 | 4 712 321 | 124 795 | 5 138 972 |
Pasywa jednostek A–F (w zł)
Wyszczególnienie | A | B | C | D | E | F | ||||||
A. Kapitał (fundusz) własny | 707 891 | 96% sb | 1 184 597 | 18% sb | 5 015 564 | 18% sb | 3 375 184 | 72% sb | 90 119 | 72% sb | 2 246 846 | 44% sb |
I. Kapitał (fundusz) podstawowy | 480 005 | 68% | 295 000 | 25% | 1 000 000 | 20% | 690 200 | 20% | 50 000 | 55% | 280 000 | 12% |
II. Kapitał (fundusz) zapasowy, w tym: | 135 000 | 11% | 3 849 467 | 77% | 1 485 685 | 44% | 2 252 952 | 100% | ||||
– nadwyżka wartości sprzedaży (wartości emisyjnej) nad wartością nominalną udziałów (akcji) | ||||||||||||
III. Kapitał (fundusz) z aktualizacji wyceny, w tym: | 96 897 | 3% | ||||||||||
– z tytułu aktualizacji wartości godziwej | ||||||||||||
IV. Pozostałe kapitały (fundusze) rezerwowe | 1 953 193 | 58% | 61 749 | 69% | ||||||||
V. Zysk (strata) z lat ubiegłych | 690 872 | 58% | –552 972 | –25% | ||||||||
VI. Zysk (strata) netto | 227 886 | 32% | 63 725 | 5% | 166 097 | 3% | –850 790 | –25% | –21 630 | –24% | 266 867 | 12% |
VII. Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego (wielkość ujemna) | ||||||||||||
B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania | 27 621 | 4% sb | 5 519 659 | 82% sb | 23 062 711 | 82% sb | 1 337 137 | 28% sb | 34 676 | 28% sb | 2 892 126 | 56% sb |
I. Rezerwy na zobowiązania, w tym: | 48 137 | 872 724 | 65% | |||||||||
– rezerwa na świadczenia emerytalne i podobne | 652 054 | 49% | ||||||||||
II. Zobowiązania długoterminowe, w tym: | 1 346 664 | 24% | 9 713 210 | 42% | 1 049 800 | 36% | ||||||
– z tytułu kredytów i pożyczek | 1 346 664 | 24% | 9 713 210 | 42% | 1 049 800 | 36% | ||||||
III. Zobowiązania krótkoterminowe, w tym: | 21 378 | 77% | 4 172 994 | 76% | 7 865 419 | 34% | 418 829 | 31% | 34 676 | 100% | 1 842 326 | 64% |
a) z tytułu kredytów i pożyczek | 193 146 | 3% | 1 638 038 | 7% | 17 900 | 1% | 773 587 | 27% | ||||
b) z tytułu dostaw i usług, w tym: | 18 020 | 65% | 2 193 474 | 40% | 1 967 177 | 9% | 115 939 | 9% | 57% | 879 406 | 30% | |
– do 12 mies. | 18 020 | 2 193 474 | 1 967 177 | 115 939 | 6 021 | 879 406 | 30% | |||||
– powyżej 12 mies. | ||||||||||||
c)fundusze specjalne | 3 338 | 12% | 33 953 | 0% | 228 148 | 17% | ||||||
IV. Rozliczenia międzyokresowe | 6 242 | 23% | 5 435 945 | 24% | 45 584 | 3% | ||||||
Pasywa razem | 735 511 | 6 704 255 | 28 078 275 | 4 712 321 | 124 795 | 5 138 972 |
Ujawnianie jako składnika należności krótkoterminowych wyłącznie należności z tytułu dostaw i usług też nie budzi zastrzeżeń, o ile inne należności są nieznaczne. Przykładowo w jednostce E, świadczącej usługi budowlane, niemal 10% sumy bilansowej to należności inne niż z tytułu dostaw i usług; ani treść bilansu, ani dodatkowe informacje nie umożliwiają czytelnikowi sf ustalenia, jakie są to należności. Oczywiście nie chodzi o uszczegóławianie wszystkich pozycji, co wydaje się zbędne – lepszym i bardziej elastycznym rozwiązaniem byłoby uwrażliwienie sporządzających sf na przestrzeganie zasady istotności.
Nasuwa się także uwaga techniczna. Zatytułowanie pozycji specyfikującej należności z tytułu dostaw i usług „w tym do 12 mies.”, podobnie do licznych innych tak nazwanych pozycji, pozwoliłoby usunąć wiersz „powyżej 12 mies.”. Taki sam podział można by zastosować w przypadku zobowiązań z tytułu dostaw i usług.
Wątpliwości budzi zaś wykazywanie – w bilansie sporządzonym według zał. nr 5 do uor – środków trwałych oraz zapasów w jednej kwocie, bez ich uszczegóławiania. W odniesieniu do środków trwałych istotne jest, czy są to nieruchomości, stwarzające warunki do prowadzenia działalności, czy maszyny, urządzenia i środki transportu, za pomocą których wykonywane są produkcja i usługi.
Odpowiednie objaśnienia powinny się znaleźć w dodatkowych informacjach i objaśnieniach, choć prostszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie do bilansu pozycji „w tym nieruchomości”.
Podobnym mankamentem jest – naszym zdaniem – brak informacji o strukturze zapasów, które często stanowią znaczną część aktywów obrotowych; np. w jednostce handlowej są to towary, a w jednostce produkcyjnej – materiały czy wyroby gotowe. Wiedza o ich wysokości ułatwiłaby analizę.
W szczególności – na przykładzie jednostki C, produkującej piece CO – widać, że informacja w jednej kwocie o środkach trwałych (stanowią one połowę sumy bilansowej) oraz zapasach (35% aktywów obrotowych) bez uszczegółowienia, co na wartość tych aktywów się składa, znacznie zubaża obraz majątku jednostki. Tymczasem dla celów ewidencji czy kontroli jednostka ta z pewnością i tak prowadzi szczegółową ewidencję środków trwałych oraz zapasów, więc zastosowanie uproszczenia niczego nie zmienia w księgowości, natomiast ogranicza wartość informacyjną sf. Podobnie w jednostce D, zajmującej się handlem, warto, aby bilans wskazywał, czy na środki trwałe, stanowiące aż 25% sumy bilansowej, składają się budynki czy też środki transportu. Szczegółowe informacje na ten temat można na szczęście znaleźć w informacji dodatkowej tej jednostki. Praktyka pokazuje jednak, że czytelnicy sf podstawowe informacje wolą widzieć od razu, podane w jasnej formie, bez konieczności sięgania do objaśnień.
Na tle scalenia licznych ważnych pozycji (np. środków trwałych czy zapasów) uderza dość duża, raczej zbędna, szczegółowość niektórych innych pozycji. Przykładowo w aktywach można by pominąć inwestycje w nieruchomości oraz scalić długo- i krótkoterminowe rozliczenia czynne, a z pasywów wyłączyć kapitał z aktualizacji wyceny oraz rezerwy na świadczenia emerytalne i podobne, które w jednostkach małych praktycznie nie występują (zresztą uproszczenie zawarte w pkt 5 polega na rezygnacji z nich). Można natomiast rozważyć, czy nie byłaby istotna informacja o zobowiązaniach publicznoprawnych.
Rachunek zysków i strat
Rzis wydaje się nadmiernie rozbudowany. Informacji o właściwej działalności operacyjnej (wynik ze sprzedaży) i wyniku finansowym (brutto, netto) poświęcono 17 (porównawczy rzis), względnie 8 (kalkulacyjny rzis) pozycji, podczas gdy pozostałym elementom rzis – 18 pozycji. Przychody i koszty działalności finansowej wystarczyłoby – naszym zdaniem – wykazać następująco (w 7 pozycjach zamiast w 14):
Przychody finansowe, w tym:
- dywidendy i udziały w zyskach,
- odsetki,
- aktualizacja wartości aktywów finansowych.
Koszty finansowe, w tym:
- odsetki,
- aktualizacja wartości aktywów finansowych.
W przypadku jednostek małych tematykę powiązań kapitałowych – jeżeli naprawdę jest potrzebna w zał. nr 5 do uor – należałoby przenieść do dodatkowych informacji i objaśnień. Wtedy jednak potrzebna byłaby także informacja, jaka część długoterminowych aktywów finansowych dotyczy udziałów i akcji w jednostkach powiązanych. Jak długo jednak szczegółowość skonsolidowanego sf uniemożliwia powiązanym jednostkom małym stosowanie zał. nr 5, wskazane byłoby wyłączenie tej tematyki z załącznika.
Ponadto w rzis sporządzonym według wariantu porównawczego:
- zbędna jest subpozycja ubezpieczeń społecznych „w tym emerytalne”,
- wartość sprzedanych towarów i materiałów kwalifikuje się do odrębnej pozycji (a nie „w tym”), gdyż zgodnie z zasadami przyjętymi w ogólnie stosowanych planach kont wartość sprzedanych towarów i materiałów trafia z zespołu 3 bezpośrednio na konta ujmujące wartość nabycia sprzedanych towarów i materiałów (konta 73-1 i 74-1), bez księgowania w zespole 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”; z kolei jeżeli jednostka zrezygnuje ze stosowania zasady ostrożności, wyszczególnianie „aktualizacji wartości” w pozycjach przychodów czy kosztów także wydaje się zbędne; być może lepszym rozwiązaniem byłoby uszczegółowienie danej pozycji w informacji dodatkowej, jeżeli byłaby istotna i stanowiła dany procent zagregowanej pozycji.
Rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym – jednostki B, E i F (w zł)
Wyszczególnienie | B | E | F |
A. Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi, w tym: | 10 117 784 | 284 645 | 4 665 290 |
I. Przychody netto ze sprzedaży produktów | 10 145 407 | 283 671 | 4 310 288 |
II. Zmiana stanu produktów (zwiększenie +, zmniejszenie –) | –27 623 | 974 | 355 002 |
III. Koszt wytworzenia produktów na własne potrzeby jednostki | |||
B. Koszty działalności operacyjnej | 10 054 876 | 304 978 | 4 568 882 |
I. Amortyzacja | 303 359 | 3 552 | 37 412 |
II. Zużycie materiałów i energii | 6 079 762 | 72 945 | 1 358 952 |
III. Usługi obce | 1 082 736 | 30 678 | 1 999 881 |
IV. Wynagrodzenia | 2 017 208 | 173 889 | 730 845 |
V. Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, w tym: | 446 716 | 16 638 | 156 044 |
– emerytalne | 374 532 | ||
VI. ,Pozostałe koszty, w tym: | 125 094 | 7 276 | 285 748 |
wartość sprzedanych towarów i materiałów | |||
C. Zysk (strata) ze sprzedaży (A – B) | 62 908 | –20 332 | 96 408 |
D. Pozostałe przychody operacyjne, w tym: | 236 644 | 256 248 | |
aktualizacja wartości aktywów niefinansowych | 223 659 | ||
E. Pozostałe koszty operacyjne, w tym: | 25 769 | 1 317 | 50 639 |
aktualizacja wartości aktywów niefinansowych | 257 | 32 032 | |
F. Przychody finansowe, w tym: | 20 053 | 19 | 1 748 |
I. Dywidendy i udziały w zyskach od jednostek, w których spółka posiada zaangażowania w kapitale, w tym: | |||
od jednostek powiązanych, w których jednostka posiada zaangażowanie w kapitale | |||
II. Odsetki, w tym: | 19 | 1 748 | |
– od jednostek powiązanych | |||
III. Zysk z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym: | |||
– w jednostkach powiązanych | |||
IV. Aktualizacja wartości aktywów finansowych | |||
G. Koszty finansowe, w tym: | 211 229 | 36 899 | |
I. Odsetki, w tym: | 137 566 | 36 547 | |
– dla jednostek powiązanych | |||
II. Strata z tytułu rozchodu aktywów finansowych, w tym: | |||
– w jednostkach powiązanych | |||
III. Aktualizacja wartości aktywów finansowych | |||
H. Zysk (strata) brutto | 82 607 | –21 630 | 266 867 |
I. Podatek dochodowy | 18 882 | ||
J. Zysk (strata) netto | 63 725 | –21 630 | 266 867 |
Informacja dodatkowa
Przykłady danych wykazywanych w dodatkowych informacjach i objaśnieniach jednostek małych przedstawia tabela poniżej. Adnotacja „brak” oznacza, że jednostka nie zamieściła w dodatkowych informacjach i objaśnieniach żadnego wyjaśnienia na dany temat. Nie wiadomo zatem, czy jest to wywołane niewystępowaniem zjawiska, czy jego pominięciem z uwagi na nieistotność lub z innych powodów.
Tabelę rozszerzono o dane, które jednostki ujawniały fakultatywnie.
Ujawnienia w dodatkowych informacjach i objaśnieniach
Rodzaj ujawnień | Jednostka | |||||
A | B | C | D | E | F | |
Szczegółowy zakres zmian wartości grup rodzajowych środków trwałych, wnip i inwestycji długoterminowych | ujawnienie wymaganych szczegółowych informacji | informacja niepełna: wyszczególnienie gruntów oraz łącznego umorzenia, bez podziału na grupy | ujawnienie wymaganych szczegółowych informacji | brak | ujawnienie wymaganych szczegółowych informacji | |
Kwota dokonanych odpisów aktualizujących wartość aktywów trwałych (odrębnie dla aktywów niefinansowych oraz finansowych) | informacja o niedokonaniu odpisów | szczegółowa informacja o dokonanych odpisach aktualizujących poszczególne rodzaje aktywów | brak | |||
Wartość firmy | informacja o jej braku | brak | informacja o jej braku | brak | ||
Informacje o instrumentach finansowych | informacja o nieposiadaniu instrumentów finansowych | brak | zwięzła informacja o zawieraniu kontraktów typu forward | ujawnienie szczegółowych informacji | brak | |
Informacja o czynnych RMK | powtórzenie kwoty RMK z bilansu | brak | szczegółowy wykaz RMK (czego dotyczą) | brak | szczegółowy wykaz RMK (czego dotyczą) | |
Podział zobowiązań długoterminowych | informacja o nieposiadaniu zobowiązań długoterminowych | informacja o posiadanym zobowiązaniu długoterminowym | szczegółowa informacja o zobowiązaniach i zabezpieczeniach | informacja o posiadanym zobowiązaniu długoterminowym | brak | informacja o posiadanym zobowiązaniu długoterminowym |
Elementy wykazywane w kilku pozycjach sprawozdania | informacja o ich braku | brak | wyszczególnienie kwot poszczególnych zobowiązań oraz należności związanych z leasingiem | ujawnienie szczegółowych informacji | brak | |
Zobowiązania warunkowe | informacja o ich braku | informacja niepełna: nie ma umów, które nie zostałyby uwzględnione w bilansie | informacja o ich braku | informacje o zobowiązaniach warunkowych | brak | |
Koszt wytworzenia środków trwałych w budowie | informacja o ich braku | brak | szczegółowa informacja o środkach trwałych w budowie i nieujęciu odsetek i różnic kursowych | brak | informacja o nieujęciu tych elementów w wycenie środków trwałych w budowie | |
Odsetki i różnice kursowe (wycena) | informacja o nieujęciu tych elementów w wycenie | brak | informacja o nieujęciu tych elementów w wycenie | brak | ||
Przychody i koszty nadzwyczajne | informacja o ich niewystąpieniu | brak | ||||
Przeciętne zatrudnienie | podanie danych o zatrudnieniu | brak | podanie danych o zatrudnieniu | |||
Pożyczki udzielone zarządzającym | informacja o ich braku | brak | ||||
Istotne zdarzenia po dniu bilansowym | informacja o ich braku | brak | ||||
Zmiany zasad (polityki) rachunkowości | informacja o niedokonaniu zmian | brak | informacja o niedokonaniu zmian | brak | ||
Brak porównywalności danych | brak | informacja o braku zdarzeń | brak | |||
Ew. powiązania kapitałowe | brak | informacja o braku powiązań | informacja o powiązaniach kapitałowych | brak | ||
Dodatkowe informacje niewymagane w zał. nr 5 do uor |
- jednostka nie ma zawartych żadnych umów leasingu - o nieodpłatnym użytkowaniu pomieszczeń |
- jednostka nie ma zawartych umów najmu, dzierżawy ani podobnych - jednostka nie ma zobowiązań w związku z użytkowaniem budynków/budowli - jednostka nie tworzy żadnych rezerw - o sumie wypłaconych wynagrodzeń pracownikom |
- o środkach trwałych przyjętych w leasing finansowy |
- o środkach trwałych przyjętych w leasing finansowy - o wieczystym użytkowaniu gruntów - o nakładach na niefinansowe aktywa trwałe - o nieponiesieniu nakładów na ochronę środowiska - o przeznaczeniu zysku netto - szczegółowa o rezerwach i biernych RMK - o strukturze przychodów operacyjnych, pozostałych przychodów operacyjnych, kosztów operacyjnych - o wyliczeniach podatku odroczonego - wynagrodzeniach zarządu - o wynagrodzeniu firmy audytorskiej |
- dodatkowe noty dotyczące zmian w kapitale z aktualizacji wyceny |
Analiza informacji dodatkowej wskazuje, że część jednostek skrupulatnie wykazuje w niej informacje, i to nawet w szerszym zakresie, niż wymaga tego zał. nr 5 do uor. Część jednostek ujawnia natomiast niekompletny zestaw informacji dodatkowych. W szczególności spółka E (usługi budowlane), a częściowo także jednostka F (budowa sieci) wykazują bardzo ubogie informacje dodatkowe. W przypadku jednostki E nie wiadomo, co składa się na środki trwałe, gdyż brak informacji na ten temat. Można to jednak wytłumaczyć tym, że środki trwałe nie stanowią w tej jednostce istotnej kwoty. Pozostałe jednostki w dodatkowych objaśnieniach wskazały, jakiego rodzaju środki trwałe posiadają. Niestety, żadna z nich nie poinformowała, co składa się na posiadane zapasy, mimo że ze względu na charakter ich działalności czy udział zapasów w sumie bilansowej byłyby to bardzo istotne wyjaśnienia.
Podstawowy mankament informacji dodatkowej, przewidzianej w wykazie objętym zał. nr 5 do uor, polega – naszym zdaniem – na tym, że część pozycji jest po prostu nietrafnie dobrana.
Z jednej strony uor nie wymaga podania informacji o:
- środkach trwałych (w tym środkach transportu) przyjętych w leasing operacyjny, najem czy dzierżawę,
- strukturze zapasów, gdyby pozycja aktywów „Zapasy” nie uległa rozszerzeniu (w jednostkach produkcyjnych – produkty gotowe, produkty niezakończone; w jednostkach handlowych – towary),
- kosztach według rodzaju, w razie sporządzania rzis w wariancie kalkulacyjnym.
Zubaża to istotnie wiedzę o jednostce.
Z drugiej strony istnieje obowiązek wykazania w dodatkowych informacjach i objaśnieniach mało ważnych – naszym zdaniem – wyjaśnień, z których bez szkody można by zrezygnować. Są to np.:
- różnica między przyznanym kredytem a otrzymanymi z tego tytułu środkami,
- koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, w tym odsetki i różnice kursowe, które zwiększyły ten koszt w roku obrotowym,
- odsetki oraz różnice, które wpłynęły na wycenę towarów lub produktów,
- powiązania między długo- i krótkoterminowymi rozrachunkami.
Warto wreszcie wskazać, że na pozycję dodatkowych informacji i objaśnień „Łącznie kwota zobowiązań warunkowych” (poz. 8) składa się aż 5 tematów:
- udzielone gwarancje i poręczenia,
- zabezpieczenia na majątku jednostki ze wskazaniem charakteru i formy tych zabezpieczeń,
- wyodrębnione zobowiązania warunkowe,
- w zakresie emerytur i podobnych świadczeń,
- wobec jednostek powiązanych i stowarzyszonych.
Jednostki, które sporządziły sf zgodnie z zał. nr 5 do uor, powinny poinformować, jakie spośród przewidzianych w uor uproszczeń przyjęły do stosowanych przez siebie zasad (polityki) rachunkowości. Jak wynika z tabeli poniżej, większość z nich nie podała informacji, czy korzysta z uproszczeń, a jeżeli tak, to z których (kreska w tabeli wskazuje, że jednostka nie podała żadnej informacji o stosowaniu uproszczenia lub zasad ogólnych).
Można by przyjąć domniemanie, że brak informacji oznacza, że jednostka nie korzysta z uproszczeń. Biorąc jednak pod uwagę, że uproszczenia można stosować wybiórczo, warto, aby każda jednostka wyraźnie wskazywała we wprowadzeniu do sf, z jakich uproszczeń korzysta.
Obliczanie kluczowych wskaźników finansowych na podstawie sf jednostek małych
Jednym z warunków przydatności sf jest możliwość obliczenia na ich podstawie ogólnie stosowanych wskaźników rentowności, płynności, sprawności itp. Autorzy sprawdzili, czy na podstawie sf jednostki małej można obliczyć najczęściej stosowane w toku analizy finansowej wskaźniki, za które uznano sektorowe wskaźniki finansowe, opracowane przez Komisję ds. Analizy Finansowej Rady Naukowej SKwP. Wyniki sprawdzenia przedstawia tabela na następnej stronie.
Badanie wykazało, że na podstawie sf jednostek małych można wyliczyć wszystkie (tj. 14) sektorowe wskaźniki finansowe, z tym że w dwóch przypadkach wskaźniki będą mniej korzystne wobec pominięcia rezerw długoterminowych. Wyliczenie pewnych wskaźników wymaga jednak samodzielnego ustalenia niektórych wielkości (np. zysku z działalności operacyjnej), których nie ma w rzis sporządzonym według zał. nr 5 do uor, ale można je obliczyć, gdyż jednostki wykazują składowe tych pozycji. Warto pamiętać, że w przypadku gdy jednostka rezygnuje ze stosowania zasady ostrożności, zawyżone mogą być zarówno wartości aktywów, jak i wyniki finansowe.
Rodzaj uproszczenia | A | B | C | D | E | F |
Nieobliczanie podatku odroczonego | – | informacja, że jednostka nie ustala tego podatku | – | |||
Ujmowanie umów leasingu według zasad podatkowych | – | |||||
Niestosowanie rozporządzenia ws. instrumentów finansowych | – | |||||
Niewydzielanie kosztów stałych niewykorzystanych zdolności produkcyjnych | – | |||||
Ustalenie amortyzacji według zasad podatkowych | – | jednostka informuje o amortyzacji na zasadach podatkowych | – | |||
Inne informacje podawane w dodatkowych informacjach analizowanych sf | ||||||
Niesporządzanie rachunku przepływów pieniężnych ani zestawienia zmian w kapitale własnym | informacja, że jednostka nie sporządza | – | informacja, że jednostka nie sporządza | – | ||
Niesporządzanie sprawozdania z działalności | informacja, że jednostka nie sporządza | – | informacja, że jednostka nie sporządza | – |
Możliwość obliczenia najczęściej stosowanych wskaźników finansowych na podstawie zał. nr 5 do uor
Nazwa wskaźnika | Wzór obliczenia wskaźnika | Czy sf jednostki małej umożliwia wyliczenie wskaźnika |
Rentowność operacyjna aktywów | wynik z działalności operacyjnej × 100 / średnioroczny stan aktywów ogółem1 | tak |
Rentowność kapitału własnego | wynik netto × 100 / średnioroczny stan kapitału (funduszu) własnego1 | tak |
Rentowność netto | wynik netto × 100 / przychody ogółem2 | tak |
Rentowność sprzedaży | wynik ze sprzedaży × 100 / przychody netto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | tak |
Rentowność ekonomiczna sprzedaży | (wynik z działalności operacyjnej + amortyzacja) × 100 / przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów + pozostałe przychody operacyjne | tak, pod warunkiem że jednostka sporządzająca rzis w wariancie kalkulacyjnym ujawni informację o amortyzacji |
Płynność finansowa I stopnia | aktywa obrotowe ogółem (bez należności z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty powyżej 12 mies.) / zobowiązania krótkoterminowe (bez zobowiązań z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności powyżej 12 mies.)3 | tak |
Płynność finansowa II stopnia | aktywa obrotowe ogółem (bez należności z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty powyżej 12 mies.) – zapasy – krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe/zobowiązania krótkoterminowe (bez zobowiązań z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności powyżej 12 mies.)3 | tak |
Płynność finansowa III stopnia | inwestycje krótkoterminowe / zobowiązania krótkoterminowe (bez zobowiązań z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności powyżej 12 mies.)3 | tak |
Spływ należności | średnioroczny stan ogółu należności z tytułu dostaw i usług1, 4 × 365 / przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | tak |
Spłata zobowiązań | średnioroczny stan ogółu zobowiązań z tytułu dostaw i usług1, 5 × 365 / przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | tak |
Szybkość obrotu zapasów | średnioroczny stan zapasów1 × 365 / przychody ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów | tak |
Pokrycie aktywów trwałych kapitałem własnym i rezerwami długoterminowymi | kapitał (fundusz) własny + rezerwy długoterminowe / aktywa trwałe + należności z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty powyżej 12 mies. | tak (z wyłączeniem rezerw, gdyż bilans nie dzieli ich na długo- i krótkoterminowe) |
Trwałość struktury finansowania | kapitał (fundusz) własny + rezerwy długoterminowe + zobowiązania długoterminowe (łącznie z zobowiązaniami z tytułu dostaw i usług powyżej 12 mies. / aktywa ogółem | tak (jw.) |
Ogólne zadłużenie | zobowiązania i rezerwy na zobowiązania × 100 / aktywa ogółem | tak |
1Obliczany jako stan na początek i koniec roku, podzielony przez 2.
2Przychody ogółem są sumą przychodów ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów, pozostałych przychodów operacyjnych i przychodów finansowych.
3Suma: krótkoterminowych rezerw na świadczenia emerytalne i podobne, krótkoterminowych pozostałych rezerw, zobowiązań krótkoterminowych (bez zobowiązań z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności powyżej 12 mies.), krótkoterminowych innych rozliczeń międzyokresowych.
4Suma należności o okresie spłaty do 12 mies.
5Suma zobowiązań z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 mies.
[8] EBITDA (zyski przed odsetkami, podatkami z amortyzacją oblicza się według wzoru: wynik działalności operacyjnej + amortyzacja środków trwałych i wnip).
[9] D. Cormier, S. Demaria, M. Magnan, Beyond earnings: do EBITDA reporting and governance matter for market participants?, „Managerial Finance” 2017, vol. 43, No. 2.
Informacje zawarte w sf zgodnym z zał. nr 5 do uor nie pozwalają natomiast na ustalenie wskaźnika EBITDA[8], jeżeli rzis został sporządzony w postaci kalkulacyjnej (brak danych o amortyzacji). Tymczasem wskaźnik EBITDA coraz częściej jest stosowany przez inwestorów i innych użytkowników sf do oceny sprawności działania, gdyż najlepiej charakteryzuje jej operacyjny potencjał do wypracowania środków pieniężnych. Wskaźniki bazujące na EBITDA przedstawiają podstawową sytuację jednostki, stąd też często są wykorzystywane, np. przez banki, do sprawdzania zdolności kredytowej za pomocą wskaźnika pokrycia długu netto wynikiem EBITDA czy wskaźnika pokrycia odsetek EBITDA. W mniejszych jednostkach EBITDA umożliwia ich wycenę. Jak wskazują badania naukowe, ujawnianie EBITDA pozwala zmniejszyć lukę informacyjną między sporządzającymi sprawozdania a ich użytkownikami[9].
Podobnie informacje zawarte w sf sporządzonym zgodnie z zał. nr 5 do uor mogą być niewystarczające do ustalenia przydatnej do analizy struktury aktywów i pasywów.
Zakończenie
Zadaniem sf jest dostarczenie zainteresowanym odbiorcom przydatnych i wiarygodnych informacji o sytuacji oraz wyniku działalności jednostki. Można sądzić, że zał. nr 5 do uor będzie z czasem stanowił (lub już stanowi) podstawową postać prezentacji informacji ekonomicznej przez większość (pod względem ilościowym) jednostek pozostających pod rządami uor. Dlatego ustawodawca powinien zadbać, aby wzory objęte zał. nr 5 do uor zostały zweryfikowane i w miarę potrzeb skorygowane, przyjmując za kryterium oceny ich użyteczność dla odbiorców sf. Warto przeprowadzić na ten temat szerszą dyskusję, przy udziale m.in. użytkowników sf (cieszyłoby nas, gdyby niniejsze opracowanie taką dyskusję zapoczątkowało). Trzeba też pamiętać, że sf pewnej liczby jednostek małych musi spełniać wymogi dyrektywy 2013/34/UE dotyczące treści i postaci sf, co znacznie ogranicza swobodę manewru.
Sugerujemy, aby dookreślić pojęcie rzetelnego i jasnego obrazu w uor, łącznie ze zobligowaniem jednostek do wykazania nieprzewidzianych w zał. nr 5 do uor informacji, gdy np. dana pozycja stanowi co najmniej określony odsetek łącznej kwoty zbioru opatrzonego literą pozycji. Przykładowo, jeżeli zaliczki od odbiorców lub zobowiązania publicznoprawne stanowiłyby więcej niż określony odsetek kwoty zobowiązań krótkoterminowych, konieczne byłoby ich ujawnienie w ramach poz. „Zobowiązania krótkoterminowe”, przy wykorzystaniu postanowień art. 50 ust. 1 uor. Z kolei w dodatkowych informacjach i objaśnieniach warto ujawniać te informacje, które z praktycznego punktu widzenia mogą być istotne dla użytkowników sf, co oznacza, że wiedza o nich spowoduje dla użytkownika różnicę w stosunku do sytuacji, kiedy wiedzy tej by nie posiadał.
Na koniec refleksja. Stosowanie uproszczonego sf jest celowe, jeżeli zyskuje na tym jego prezentacja, a równolegle następują uproszczenia w księgowości, pozwalające oszczędzić pracy, choć obecnie, w dobie komputerów, coraz o to trudniej. Jeżeli dane ujmowane są w księgach rachunkowych w sposób pełny, powszechnie przyjęty, a uproszczenie polega wyłącznie na zmniejszeniu liczby prezentowanych w sf informacji, to mało racjonalne jest, aby jednostka, dysponując odpowiednimi informacjami zawartymi w księgach, musiała dodatkowo je scalać dla wykazania ich w sf w zagregowanej postaci ograniczającej jedynie wartość informacyjną tego sprawozdania.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych