Ulga na złe długi w VAT – warunki korekty podatku przez wierzyciela i dłużnika
Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w odniesieniu do wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Jednocześnie po stronie dłużnika powstaje w takim przypadku obowiązek korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury, której nieściągalność uprawdopodobniono (art. 89b ust. 1).
[1] O zmianach w tym zakresie, które wejdą w życie 1.10.2021 r. (m.in. likwidacja części – niezgodnych z dyrektywą 112 – warunków ulgi, wydłużenie do 3 lat okresu korzystania z niej, wprowadzenie obowiązku korekty VAT naliczonego przez dłużników restrukturyzowanych, w upadłości lub w likwidacji), będzie mowa w „Rachunkowości” nr 9/2021, w artykule Pakiet SLIM VAT 2 – kolejne uproszczenia w rozliczaniu VAT.
Ulga na złe długi w VAT[1] jest rozwiązaniem umożliwiającym jednoczesne osiągnięcie dwóch celów w stosunku do faktur niezapłaconych terminowo:
- umożliwia wierzycielowi zmniejszenie podatku należnego wynikającego z wystawionej przez niego faktury, za którą nie otrzymał zapłaty,
- zobowiązuje niesolidnego dłużnika, który nie zapłacił faktury, a odliczył z niej VAT, do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego.
Warunki zastosowania ulgi
Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy o VAT podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w odniesieniu do wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Jednocześnie po stronie dłużnika powstaje w takim przypadku obowiązek korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury, której nieściągalność uprawdopodobniono (art. 89b ust. 1).
Ulga na złe długi polega zatem na przyznaniu wierzycielowi uprawnienia do zmniejszenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w stosunku do wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Podatnik decyduje przy tym sam, czy z uprawnienia tego chce skorzystać, czy też nie – nie jest to bowiem jego obowiązkiem. Inaczej to wygląda u dłużnika – zastosowanie przepisów o uldze na złe długi jest obowiązkowe.
Możliwość korzystania z ulgi – zarówno przez wierzyciela, jak i dłużnika – dotyczy jedynie wierzytelności wynikających z faktur dokumentujących dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju.
Skorzystanie z ulgi na złe długi przez wierzyciela było do niedawna uzależnione również od spełnienia dodatkowych warunków przewidzianych w art. 89a ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu korekta jest dopuszczalna, o ile:
- dostawa towaru lub świadczenie usług zostały dokonane na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny, niebędącego w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, wierzyciel i dłużnik są podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni,
- na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, dłużnik nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji,
- od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Podobnie art. 89b ust. 1a ustawy o VAT przewiduje, że dłużnik nie ma obowiązku korekty podatku naliczonego, w przypadku gdy w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 90. dzień od dnia upływu terminu płatności, jest on w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
Trzeba jednak wskazać, że pierwsze trzy z ww. warunków zostały zakwestionowane przez TSUE w wyroku z 15.10.2020 r. (C-335/19). Trybunał uznał, że art. 90 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że stoi on na przeszkodzie przepisom krajowym, które uzależniają obniżenie podstawy opodatkowania VAT od warunku, by w dniu dostawy towaru lub świadczenia usług, a także w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej mającej na celu skorzystanie z tego obniżenia dłużnik był zarejestrowany jako podatnik VAT i nie był w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji, zaś wierzyciel był w dniu poprzedzającym dzień złożenia korekty deklaracji podatkowej nadal zarejestrowany jako podatnik VAT.
Obecnie wierzyciel nie musi już zatem spełniać tych trzech warunków. Z kolei dopóki przepisy nie zostaną zmienione, dopóty dłużnik nadal może się powołać na brak obowiązku korekty podatku naliczonego na podstawie art. 89b ust. 1a ustawy o VAT, o ile na ostatni dzień miesiąca, w którym upływa 90-dniowy termin, będzie w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Wynika to z zasady, że w przypadku gdy przepisy prawa krajowego są niezgodne z dyrektywą, ale działają na korzyść podatnika, podatnik może się powoływać na korzystniejsze dla niego regulacje krajowe.
Wyrok TSUE odnosi się również do faktur wystawionych w latach 2019 i 2020, dla których wciąż można dokonywać korekty na podstawie przepisów dotyczących ulgi na złe długi – już na warunkach zmodyfikowanych orzeczeniem Trybunału.
W przypadku wierzyciela obecnie konieczne jest zatem jedynie spełnienie ostatniego z ww. warunków, a więc może on skorzystać z prawa do korekty, o ile od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Spółka w listopadzie 2018 r. wystawiła klientowi fakturę VAT dokumentującą krajową dostawę towaru; termin jej płatności upłynął w styczniu 2019 r. Dłużnik nie zapłacił należnej kwoty, jednak spółka nie skorzystała z ulgi na złe długi w momencie, kiedy upłynął okres 90 dni od terminu płatności, tj. w kwietniu 2019 r.
Ponieważ spółka szuka oszczędności, chciałaby obecnie złożyć korektę deklaracji za okres, w którym przysługiwało jej prawo do ulgi na złe długi. Nie będzie jednak mogła tego zrobić, ponieważ 31.12.2020 r. minęły 2 lata, licząc od końca roku, w którym wystawiła fakturę.
Nieściągalność wierzytelności – termin 90 dni
Uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności jest podstawową przesłanką skorzystania z ulgi na złe długi przez wierzyciela. Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy nie została ona uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89a ust. 1a ustawy o VAT). Jeżeli więc:
- dłużnik nie zapłacił za fakturę w terminie 90 dni, licząc od upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze,
- wierzyciel nie zbył wierzytelności w wyniku sprzedaży, aportu lub w jakiejkolwiek innej formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności,
uznaje się, że jej nieściągalność została uprawdopodobniona.
Sprzedawca 20.11.2020 r. wystawił fakturę dokumentującą krajową dostawę materiałów biurowych. Termin płatności wynikający z faktury wynosił 14 dni od dnia jej wystawienia, a więc upływał 4.12.2020 r. Dłużnik nie zapłacił należności wynikającej z faktury. Nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona 4.03.2021 r., gdyż tego dnia upłynęło 90 dni, licząc od upływu terminu płatności.
[2] Z orzecznictwa TSUE (vide postanowienie z 3.03.2021 r., C-507/20) można jednak wywnioskować, że termin ten powinien być liczony od dnia, w którym wierzytelność stała się nieściągalna. Szerzej na ten temat była mowa w: Jak liczyć termin 2 lat do skorzystania z ulgi na złe długi w VAT, „Rachunkowość” nr 7/2021.
Z ustawy o VAT wynika, że termin 90 dni powinien być liczony od dnia, w którym upływa termin płatności wynikający z umowy albo z samej faktury. W przypadku niezgodności między terminem określonym w umowie i na fakturze wydaje się, że decydujący będzie termin płatności uzgodniony między dostawcą i nabywcą w umowie[2].
Ustawa nie precyzuje natomiast, w jaki sposób obliczać termin 90 dni, jeśli strony transakcji postanowią przedłużyć termin płatności. Organy podatkowe przyjmują, że gdy termin płatności zostanie przedłużony, zanim minie 90 dni od jego upływu, zmiana taka powoduje, że termin 90 dni należy liczyć już od zmienionego terminu zapłaty (tak np. KIS w interpretacji z 10.01.2018 r., 0115-KDIT1-1.4012.798.2017.1.KM).
Podatnik wyświadczył 8.01.2021 r. na rzecz klienta krajowego usługę serwisową i wystawił z tego tytułu fakturę. Termin płatności wynikający z faktury wynosił 7 dni od dnia jej wystawienia, a więc upływał 15.01.2021 r. Faktura została wysłana pocztą, jednak nabywca jej nie otrzymał. Usługodawca, nie uzyskawszy zapłaty, wezwał dłużnika w kwietniu 2021 r. do uiszczenia należności, lecz ten poinformował, że nie otrzymał oryginału faktury, wobec czego prosi o wystawienie duplikatu i ustalenie nowego terminu płatności, wynoszącego 7 dni od dnia wystawienia duplikatu. Duplikat wystawiono 7.04.2021 r.
Nieściągalność ww. wierzytelności nie została uprawdopodobniona, gdyż przedłużenie terminu płatności nastąpiło przed upływem 90 dni od pierwotnego terminu płatności (tj. przed 15.04.2021 r.). Termin 90 dni trzeba więc liczyć od nowa – począwszy od 14.04.2021 r.
Jeżeli strony umówiły się na płatność ratalną, termin 90 dni należy liczyć odrębnie dla każdej z rat, każdorazowo od dnia upływu jej terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (tak KIS w piśmie z 27.01.2021 r., 0114-KDIP4-2.4012.525.2020.3.KS).
Moment ujęcia korekty przez wierzyciela
Korektę z tytułu ulgi na złe długi ujmuje się w rozliczeniu za okres, w którym upływa ww. termin 90 dni liczony od upływu terminu płatności. Jednak skorzystanie z tej możliwości jest uzależnione od tego, by do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie (art. 89a ust. 3 ustawy o VAT).
Sprzedawca wystawił fakturę dokumentującą krajową dostawę towarów, wskazując w niej termin płatności do 4.12.2020 r.
Nieściągalność wierzytelności została uprawdopodobniona 4.03.2021 r., gdyż tego dnia upłynął termin 90 dni, licząc od upływu terminu płatności. Wobec tego wierzyciel miał co do zasady prawo zmniejszyć podstawę opodatkowania i kwotę należnego VAT w rozliczeniu za marzec 2021 r. Jednak 14.04.2021 r. – przed złożeniem deklaracji VAT za marzec – wierzyciel otrzymał zapłatę od dłużnika. Wobec tego nie może skorzystać z ulgi na złe długi.
Warto doprecyzować, że korekta dokonywana przez wierzyciela może dotyczyć również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona. Jeśli zatem faktura wystawiona przez sprzedawcę została częściowo zapłacona przez dłużnika, korekty z tytułu ulgi na złe długi można dokonać w stosunku do pozostałej, niezapłaconej części wierzytelności.
Spółka X wystawiła klientowi krajowemu fakturę za usługę na kwotę 50 000 zł netto + 11 500 zł VAT, z terminem płatności przypadającym na 11.02.2021 r. Dłużnik zapłacił dotychczas łącznie 34 000 zł, a pozostałej kwoty nie uregulował.
Termin 90 dni upłynął 12.05.2021 r., więc wierzyciel mógł skorzystać z ulgi na złe długi – w stosunku do niezapłaconej części faktury – w rozliczeniu za maj. Wartość korekty wyliczył w następujący sposób:
61 500 (wartość brutto faktury) – 34 000 (zapłacona część) = 27 500 (podstawa korekty brutto).
Wartość, o jaką obniża podstawę opodatkowania:
27 500 : 1,23 = 22 357,72 (podstawa korekty netto).
Wartość, o jaką obniża VAT należny:
27 500 – 22 357,72 = 5142,28 (wartość VAT do korekty).
Jeżeli po złożeniu deklaracji podatkowej, w której wierzyciel skorzysta z ulgi, należność zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, będzie on zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty należnego VAT w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta (art. 89a ust. 4 ustawy o VAT). Zasadę tę stosuje się również odpowiednio do uzyskanej częściowej spłaty.
Spółka X wystawiła klientowi krajowemu fakturę za usługę na kwotę 50 000 zł netto + 11 500 zł VAT, z terminem płatności 19.11.2020 r. Ze względu na problemy finansowe dłużnik spłacał tę fakturę w ratach: 19.11.2020 r. – 14 000 zł, 20.01.2021 r. – 10 000 zł, 4.02.2021 r. – 10 000 zł, 15.03.2021 r. – 8000 zł, 14.05.2021 r. – 19 500 zł.
Termin 90 dni upłynął 17.02.2021 r., więc wierzyciel może skorzystać z ulgi na złe długi – w stosunku do niezapłaconej części faktury – w rozliczeniu za luty. Wierzyciel złożył JPK_V7M za luty 25.03.2021 r., więc z korekty będzie wyłączona płatność dokonana 15.03.2021 r. Wartość korekty należy wyliczyć następująco:
61 500 (wartość brutto faktury) – 42 000 (zapłacona część) = 19 500 (podstawa korekty brutto).
Wartość, o jaką obniży podstawę opodatkowania:
19 500 : 1,23 = 15 853,65 (podstawa korekty netto).
Wartość, o jaką obniży VAT należny:
19 500 – 15 853,65 = 3646,25.
Wierzyciel ujął korektę w ww. wartościach w deklaracji za luty 2021 r.
W maju 2021 r. uzyskał jednak pozostałą część zapłaty. Musiał więc z powrotem zwiększyć podstawę opodatkowania i należny VAT w rozliczeniu za ten miesiąc.
Analogicznie należy postąpić w przypadku sprzedaży wierzytelności, w stosunku do której wierzyciel zastosował ulgę na złe długi. Nie ma przy tym znaczenia, za jaką kwotę wierzytelność zostanie sprzedana – powrotne zwiększenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego zawsze będzie dotyczyć kwoty wynikającej z faktury.
Potwierdza to interpretacja KIS z 8.11.2019 r. (0112-KDIL2-1.4012.417.2019.1.AP): po sprzedaży wierzytelności, w stosunku do których wnioskodawca dokonał uprzednio korekty podatku VAT należnego, zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego należy dokonać w rozliczeniu za okres, w którym należność zostanie zbyta, o kwotę wartości tej wierzytelności, wynikającą z tytułu niezapłaconej/niezapłaconych przez dłużnika faktury/faktur, tj. w wysokości dokonanej wcześniej przez spółkę, w ramach tzw. ulgi za złe długi, korekty podatku VAT.
Moment ujęcia korekty przez dłużnika
W odróżnieniu od wierzyciela, dla którego korekta podatku należnego stanowi jedynie uprawnienie, dłużnik jest zobowiązany do skorygowania odliczonej kwoty VAT w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 89b ust. 1 ustawy o VAT). Termin ten jest więc obliczany identycznie, jak w przypadkach omówionych wyżej. Jednak korekta odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy dłużnik faktycznie odliczył VAT z otrzymanej faktury. Jeżeli dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia, ale z niego nie skorzystał, nie musi dokonywać korekty.
Sprzedawca wystawił fakturę dokumentującą krajową dostawę towarów, wskazując na niej termin płatności 4.12.2020 r. Jednak nabywca zakwestionował cenę towaru i zapłacił terminowo jedynie 90% wartości faktury, jednocześnie odliczając 90% kwoty VAT naliczonego wynikającego z faktury.
Termin 90 dni upłynął 4.03.2021 r., ale dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty naliczonego VAT w niezapłaconej części, ponieważ nie skorzystał z prawa do odliczenia VAT w stosunku do tej części faktury.
Jeżeli dłużnik w ogóle nie skorzystał z prawa do odliczenia, to odliczy VAT naliczony dopiero w momencie zapłaty za fakturę. Potwierdziła to KIS w interpretacji z 24.04.2019 r. (0111-KDIB3-1.4012.121.2019.1.ICZ): gdy spółka nie skorzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur, a następnie dopiero po upływie terminu wskazanego w art. 89b ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1.01.2019 r., tj. w terminie późniejszym niż 90 dni od daty upływu terminu płatności, określonego w umowie lub na fakturze) ureguluje całą należność, wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT, wynikającego z takich faktur, w rozliczeniu za okres, w którym należność zostanie uregulowana, z zastrzeżeniem terminu wskazanego w art. 86 ust. 13 ustawy – tj. nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zdaniem organów podatkowych odliczenie przysługuje dłużnikowi w takim przypadku wyłącznie w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonał zapłaty i nie można go przesunąć na kolejne okresy rozliczeniowe, co potwierdza np. interpretacja KIS z 21.09.2020 r. (0114-KDIP1-3.4012.360.2020.3.JF).
Dłużnik nie ma też obowiązku korygowania VAT naliczonego, jeśli uregulował należność najpóźniej w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego, w którym upłynął 90. dzień od dnia upływu terminu płatności tej należności.
O ile więc wierzyciel nie może korzystać z ulgi w przypadku uzyskania zapłaty przed złożeniem deklaracji za okres, w którym upłynęło 90 dni, o tyle dla dłużnika ten termin jest krótszy. Jeżeli nie chce dokonywać korekty, musi zapłacić fakturę do końca miesiąca, w którym upływa termin 90 dni.
Sprzedawca wystawił fakturę dokumentującą krajową dostawę towarów, z terminem płatności do 4.12.2020 r. Nabywca zapłacił dopiero 30.03.2021 r.
Termin 90 dni upłynął 4.03.2021 r., ale dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty VAT naliczonego, ponieważ uiścił zapłatę przed końcem miesiąca, w którym minęło 90 dni od upływu terminu płatności.
Podobnie jak u wierzyciela, w przypadku częściowej zapłaty faktury, obowiązek korekty podatku naliczonego dotyczy jedynie tej części faktury, która nie została zapłacona.
Sprzedawca wystawił fakturę za krajową usługę na kwotę 50 000 zł netto + 11 500 zł VAT, z terminem płatności 11.02.2021 r. Dłużnik zapłacił dotychczas łącznie 34 000 zł; pozostała kwota z faktury nie została uregulowana.
Termin 90 dni upłynął 12.05.2021 r., więc dłużnik miał obowiązek skorygować VAT naliczony – w stosunku do niezapłaconej części faktury – w rozliczeniu za maj. Wartość korekty powinien był wyliczyć następująco:
61 500 (wartość brutto faktury) – 34 000 (zapłacona część) = 27 500 (podstawa korekty brutto).
Wartość, o jaką obniżył VAT naliczony:
27 500 – (27 500 : 1,23) = 5142,28.
W przypadku uregulowania należności po dokonaniu korekty podatku naliczonego nabywca ma prawo do powrotnego zwiększenia kwoty naliczonego VAT w rozliczeniu za okres, w którym należność uregulowano. W razie częściowego uregulowania należności VAT naliczony może zostać zwiększony w odniesieniu do tej części, którą zapłacono.
Sprzedawca wystawił fakturę za krajową usługę na kwotę 50 000 zł netto + 11 500 zł VAT, z terminem płatności na 19.11.2020 r. Ze względu na problemy finansowe dłużnik spłacał tę fakturę w następujących ratach: 19.11.2020 r. – 14 000 zł, 20.01.2021 r. – 10 000 zł, 4.02.2021 r. – 10 000 zł, 15.03.2021 r. – 8000 zł, 14.05.2021 r. – 19 500 zł.
Termin 90 dni upłynął 17.02.2021 r., a więc dłużnik miał obowiązek skorygować naliczony VAT w rozliczeniu za luty – w stosunku do niezapłaconej do końca lutego kwoty. Wartość korekty powinien był wyliczyć w następujący sposób:
61 500 (wartość brutto faktury) – 34 000 (zapłacona część) = 27 500 (podstawa korekty brutto).
Wartość, o jaką obniżył VAT naliczony:
27 500 – (27 500 : 1,23) = 5142,28.
Dłużnik ujął korektę w ww. wartościach w rozliczeniu za luty 2021 r. Z kolei w rozliczeniu za marzec i maj 2021 r. dokonał zwiększeń VAT naliczonego w stosunku do zapłaconych kwot, w następujący sposób:
marzec 2021 r.: 8000 – (8000 : 1,23) = 1495,94,
maj 2021 r.: 19 500 zł – (19 500 : 1,23) = 3646,34.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych