Ulga na nowe inwestycje – wybrane problemy
W 2018 r., obok przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop i art. 21 ust. 1 pkt 63a updof zwolnienia od podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia, pojawiło się zwolnienie dla dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop i art. 21 ust. 1 pkt 63b updof). Chodzi o decyzję o wsparciu wydawaną na mocy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji i rozporządzenia RM w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym ]przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej rozporządzenie). Wskazane zwolnienie z CIT i PIT (tzw. ulga na nowe inwestycje) przysługuje niezależnie od miejsca inwestycji – na terenie całej Polski, a nie tylko w wydzielonych SSE.
[1] Ustawa z 10.05.2018 r. (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1752).
[2] Rozporządzenie z 28.08.2018 r. (DzU poz. 1713).
[3] Wydane zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE pozostają w mocy maksymalnie do końca 2026 r.
[4] Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia.
[5] Chodzi o § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia RM z 10.12.2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 121).
[6] W świetle § 10 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia dniem poniesienia kosztu kwalifikowanego nowej inwestycji jest ostatni dzień miesiąca, w którym poniesiono koszt.
W 2018 r., obok przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop i art. 21 ust. 1 pkt 63a updof zwolnienia od podatku dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) na podstawie zezwolenia, pojawiło się zwolnienie dla dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop i art. 21 ust. 1 pkt 63b updof). Chodzi o decyzję o wsparciu wydawaną na mocy ustawy o wspieraniu nowych inwestycji[1] i rozporządzenia RM w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym ]przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej rozporządzenie)[2]. Wskazane zwolnienie z CIT i PIT (tzw. ulga na nowe inwestycje) przysługuje niezależnie od miejsca inwestycji – na terenie całej Polski, a nie tylko w wydzielonych SSE[3].
Zarówno zezwolenia strefowe, jak i decyzje o wsparciu uprawniają przedsiębiorców do uzyskania pomocy publicznej przeznaczonej na finansowanie inwestycji, a polegającej na zwolnieniu od podatku dochodowego – do wysokości limitu wynikającego z zezwolenia/decyzji o wsparciu. Prawo do zwolnienia z podatku dochodu z realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia tzw. kosztów kwalifikowanych, których katalog został określony w § 8 rozporządzenia.
Mimo że przepisy dotyczące zwalniania dochodu w ramach SSE i w ramach decyzji o wsparciu mają podobne brzmienie, powstało spore zamieszanie w kwestii interpretacji regulacji, które wcześniej – gdy obowiązywała tylko ulga dla działalności w ramach SSE – nie budziły wątpliwości. Momentem przełomowym był maj 2019 r., gdy KIS w interpretacjach indywidualnych zaczęła odmawiać przedsiębiorcom prawa do zwolnienia całego dochodu osiąganego z określonych wyrobów i na terenie wskazanym w decyzji, nakazując wydzielanie dochodu z inwestycji. Sytuacji nie poprawiły interpretacja ogólna MF z 25.10.2019 r. w sprawie dzielenia dochodu (DD5.8201.10.2019) oraz obszerne objaśnienia podatkowe MF z 6.03.2020 r. dotyczące sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu (dalej objaśnienia MF).
Moment poniesienia wydatków
Kluczowym pojęciem dla podatnika, który otrzymał decyzję o wsparciu, jest „poniesienie wydatków”. Determinuje ono ustalenie momentu nabycia prawa do zwolnienia podatkowego (tylko wydatki inwestycyjne uznane za poniesione kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną). Wpływa również na wartość dostępnej pomocy oraz spełnienie warunku poniesienia wydatków kwalifikowanych w terminie określonym w decyzji[4].
Organy podatkowe w ostatnich latach prezentowały w tej kwestii zasadniczo jednolite podejście – moment poniesienia wydatku oznaczał ich zdaniem moment, w którym dokonano faktycznej zapłaty. Liczył się zatem koszt faktycznie poniesiony w znaczeniu kasowym, mający związek z prowadzoną przez podmiot działalnością.
Ostatnio pojawiły się jednak interpretacje podatkowe wyrażające odmienny pogląd. Przykładowo KIS w piśmie z 3.07.2020 r. (0111-KDIB1-3.4010.199.2020.1.IZ) stwierdziła, że w przypadku zakupu/wytworzenia środków trwałych poniesienie wydatku w znaczeniu kasowym (zapłata) nie jest wystarczające, aby wydatek ten został uznany za koszt kwalifikowany, bowiem dopiero po zaliczeniu nabytego/wytworzonego środka trwałego do ewidencji środków trwałych następuje ostateczne potwierdzenie, że poniesione koszty są kosztami kwalifikowanymi.
W świetle powyższej interpretacji np. wydatki na roboty budowlane dotyczące środków trwałych stanowiących część inwestycji, w odniesieniu do której wydano decyzję o wsparciu, lecz nieujętych jeszcze w ewidencji środków trwałych, nie zostały poniesione, a zatem nie kwalifikują się jeszcze do objęcia pomocą publiczną.
KIS powołała się tu na § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, w myśl którego kosztami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje są cena nabycia albo koszt wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Podkreśliła, że przywołany przepis różni się od analogicznego przepisu odnoszącego się do SSE, w którym nie został przewidziany warunek wpisania środków trwałych do ewidencji środków trwałych[5].
W przypadku utrzymania się linii interpretacyjnej organów podatkowych, że to moment oddania środka trwałego do użytkowania (ujęcia w ewidencji środków trwałych) wyznacza moment poniesienia kosztu kwalifikowanego, powstaje pytanie, co ze środkami trwałymi oddanymi do użytkowania w ramach nowej inwestycji, a jeszcze nieopłaconymi (bo np. nie upłynął termin płatności). Trudno obecnie o jednoznaczną odpowiedź, czy wydatki na takie środki trwałe można uznać za poniesione, stąd podatnikom, którzy staną przed takim dylematem, rekomenduję wystąpienie z wnioskiem do dyrektora KIS o wydanie interpretacji we własnej sprawie.
Moment rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia
Problematyczne może się okazać już samo określenie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia. Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej[6]. Korzystanie ze zwolnienia jest zatem możliwe od momentu poniesienia kosztów kwalifikowanych, ale w praktyce od momentu wygenerowania dochodu. Trzeba zaznaczyć, że zgodnie z najnowszym stanowiskiem organów podatkowych chodzi o moment uzyskania dochodu z realizowanej inwestycji.
Przykładowo, jak wynika z interpretacji KIS z 30.06.2020 r. (0111-KDIB1-1.4010.131.2020.1.BK), dla ustalenia momentu, od którego wnioskodawca będzie uprawniony do stosowania zwolnienia, istotne znaczenie ma moment uzyskania przez niego dochodu z realizowanej inwestycji. Jedynie dochody uzyskane w związku z realizacją nowej inwestycji podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. W konsekwencji należy stwierdzić, że jako pierwszy (w ujęciu czasowym) dochód, mogący korzystać ze zwolnienia na mocy ww. przepisu, należy traktować pierwszy dochód, który zostanie osiągnięty ze sprzedaży towarów wytworzonych z użyciem maszyn i urządzeń, nabytych przez spółkę w ramach inwestycji, tj. po oddaniu do używania nowych środków trwałych, wydatki na zakup których mieszczą się w kategorii kosztów kwalifikowanych.
Zakres dochodu objętego zwolnieniem
Organy podatkowe z reguły twierdzą, że zakres zwolnienia jest ograniczony wyłącznie do dochodu generowanego ze środków trwałych uznanych za koszty kwalifikowane. Należy podkreślić, że takie podejście nie było od początku przesądzone. Wcześniej organy podatkowe uznawały, że przedsiębiorcy mogą korzystać ze zwolnienia w stosunku do wszystkich dochodów z działalności objętej klasyfikacją PKWiU wskazaną w decyzji o wsparciu i prowadzonej na terenie objętym tą decyzją, nawet jeśli w ramach tej działalności wykorzystywane są środki trwałe niebędące kosztami kwalifikowanymi.
WSA z reguły uchylają interpretacje KIS dotyczące konieczności wydzielania dochodu z inwestycji, uznając, że z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 34a updop (art. 21 ust. 1 pkt 63b updof) wynika, iż zwolnieniu podatkowemu podlegają wszystkie dochody uzyskane z określonego w decyzji źródła, czyli przedmiotu działalności gospodarczej (klasyfikowanego zgodnie z PKWiU), osiągnięte na obszarze objętym decyzją o wsparciu, z uwzględnieniem limitu przysługującej pomocy publicznej. Nie ma bowiem przepisu, który dawałby podstawę do różnicowania dochodów na osiągane za pomocą zasobów posiadanych przed i po rozpoczęciu nowej inwestycji, i nie zmieniły tego wydane przez MF objaśnienia (zob. np. wyroki WSA w Poznaniu z 5.02.2020 r., I SA/Po 816/19, Łodzi z 12.03.2020 r., I SA/Łd 837/19, Gliwicach z 29.01.2020 r., I SA/Gl 1105/19, i Warszawie z 8.01.2020 r., III Sa/Wa 1706/19).
Z kolei w myśl interpretacji ogólnej i objaśnień MF zwolnienie z podatku całego dochodu jest możliwe tylko w przypadku wystąpienia ścisłych powiązań między nową inwestycją a istniejącą infrastrukturą, tj. gdy niemożliwe lub niezasadne funkcjonalnie jest wydzielenie dochodu przypadającego wyłącznie na nową inwestycję, bez uwzględnienia istniejących wcześniej w przedsiębiorstwie zasobów technicznych. Przy ocenie istnienia ścisłych powiązań należy uwzględnić przede wszystkim bezpośredni wpływ istniejących składników majątku na wytworzenie – wspólnie ze składnikami stanowiącymi nową inwestycję – posiadającego wartość rynkową komponentu (produktu, półproduktu lub usługi albo części usługi) oraz fakt, że bez tych istniejących składników nie mogłyby się odbywać produkcja lub świadczenie usług, prowadzące do efektywnej realizacji nowej inwestycji.
Wytyczne, według których zaleca się ocenę, czy występują ścisłe powiązania między nową inwestycją a wcześniej istniejącą infrastrukturą, oraz przykłady takich sytuacji wraz z omówieniem można znaleźć w objaśnieniach MF.
Wydatki kwalifikowane
Spory budzi również rodzaj wydatków objętych wsparciem na nowe inwestycje (kosztów kwalifikowanych). Zgodnie z objaśnieniami MF nakłady na infrastrukturę pomocniczą, która nie przyczynia się bezpośrednio do wzrostu zdolności produkcyjnych (np. budynki administracyjne), nie mogą być uznane za koszty kwalifikowane nowej inwestycji. Rezultatem tego restrykcyjnego podejścia jest znaczące ryzyko zakwestionowania jako kosztów kwalifikowanych nakładów innych niż ponoszone na maszyny, urządzenia i sprzęty, służące bezpośrednio produkcji. Wszelkie wydatki o charakterze pomocniczym (np. na infrastrukturę socjalną, administracyjną) mogą nie zostać uznane przez organy podatkowe za koszty kwalifikowane.
Także WSA w Łodzi w wyroku z 20.11.2020 r. (I SA/Łd 419/20) odmówił uznania wydatków na budowę infrastruktury socjalnej i administracyjnej za wydatki kwalifikowane i – podzielając stanowisko KIS – argumentował: wydatków tych nie sposób uznać za koszty kwalifikowane, gdyż budynki i budowle w ww. określonym zakresie nie przyczyniają się do wzrostu zdolności produkcyjnych przedsiębiorstwa czy też do dywersyfikacji, których dotyczy decyzja o wsparciu.
Sądy administracyjne nie są jednak w tym zakresie jednomyślne. WSA w Warszawie w wyroku z 19.01.2021 r. (IlI SA/Wa 1706/20) przyznał rację podatnikowi, że związane z budową kompleksu produkcyjnego wydatki w części biurowo-socjalnej mogą zostać uznane za koszty kwalifikowane. W uzasadnieniu sąd wskazał, że każdy wydatek – lege non distinguente – określony w tymże § 8 ust. 1 rozporządzenia jest kosztem kwalifikującym się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje. Z treści tego przepisu nie wynikają żadne celowościowe ograniczenia w zaliczaniu wydatków do takich kosztów.
Ostatecznie spór ten zostanie rozstrzygnięty przez NSA.
Obliczanie dochodu zwolnionego z opodatkowania
Zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop i art. 21 ust. 1 pkt 63b updof podlega dochód z nowej inwestycji, rozumiany jako dochód osiągnięty z wyodrębnionego zespołu składników majątku składających się na nową inwestycję. Dochodem ze źródła przychodów jest zaś, co do zasady, nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
Aby właściwie ustalić dochód podlegający zwolnieniu, należy więc wyodrębnić przychody i koszty ich uzyskania, w części przypadającej na nową inwestycję. Tak ustalony dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania do momentu wykorzystania dopuszczalnej pomocy publicznej lub upływu okresu obowiązywania decyzji o wsparciu.
Jak już o tym była mowa, w myśl objaśnień MF, gdy nie występują ścisłe powiązania między istniejącą a nową inwestycją, przedsiębiorca określa dochód z nowej inwestycji jako osiągnięty niezależnie od inwestycji istniejącej i tylko ten dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania. Bez znaczenia pozostaje wówczas umiejscowienie tej nowej inwestycji w porównaniu z istniejącą inwestycją (ten sam teren, budynek). Wyłącznie dochód „z nowej inwestycji”, który – co do zasady – należy wyodrębnić z dochodu całego zakładu, jest zwolniony z podatku.
Przychodami uwzględnianymi w dochodzie podlegającym zwolnieniu z opodatkowania są wyłącznie przychody z działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja. Ustawy o podatku dochodowym nie przewidują przy tym alokacji przychodów, pozostających w jednoczesnym związku z działalnością opodatkowaną i zwolnioną z opodatkowania, do każdego z tych rodzajów działalności, przy zastosowaniu odpowiedniej proporcji (tak jak w przypadku kosztów podatkowych). Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych (np. interpretacja KIS z 31.03.2017 r., 0461-ITPB3.4510.84.2017.1.JG) podatnik nie ma możliwości alokacji przychodów wspólnych, a zatem w całości zwiększają one wynik działalności opodatkowanej.
Kosztami uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, w ramach której realizowana jest nowa inwestycja, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z tej nowej inwestycji, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w updop i updof. Jak wskazano w objaśnieniach MF, jeżeli podatnik prowadzi na terenie objętym decyzją o wsparciu również działalność gospodarczą niezwiązaną z nową inwestycją, która podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym, dla celów zwolnienia podatkowego należy wydzielić koszty związane z przychodami z tej nowej inwestycji. W sytuacji gdy nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do przychodów z nowej inwestycji i przychodów z pozostałej części przedsiębiorstwa, koszty uzyskania przychodów z nowej inwestycji ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tej nowej inwestycji w ogólnej kwocie przychodów podatnika (art. 15 ust. 2 i 2a updop i art. 22 ust. 3 i 3a updof).
Zasada alokacji kosztów określona w art. 15 ust. 2 i 2a updop ma więc zastosowanie jedynie w stosunku do niektórych kosztów podatnika – dotyczących zarówno działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie decyzji o wsparciu, jak i działalności opodatkowanej, tj. takich, których nie można przyporządkować bezpośrednio do jednego z tych rodzajów działalności.
Podsumowując: pierwszym krokiem jest podział poniesionych wydatków – według zasad ogólnych – na koszty uzyskania przychodów oraz wydatki niebędące takimi kosztami. Następnie wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów, które – na zasadach ogólnych – można bezpośrednio przypisać do przychodów opodatkowanych lub zwolnionych, należy rozliczyć z tymi przychodami. W ostatnim kroku można rozliczyć pozostałe wydatki, stosując odpowiedni klucz rozliczeniowy.
Podsumowanie
Analizując liczne i sprzeczne interpretacje organów podatkowych odnoszące się do ulgi na nowe inwestycje, można odnieść wrażenie, że postawiły one sobie za zadanie utrudnianie przedsiębiorcom korzystania ze zwolnień podatkowych w ramach decyzji o wsparciu. Z pewnością nie sprzyja to osiąganiu celu tych zwolnień, jakim było pobudzenie wzrostu inwestycji.
Podatnicy korzystający z decyzji o wsparciu, szukając ochrony prawnej, powinni rozważyć wystąpienie do dyrektora KIS z wnioskami o interpretacje indywidualne w zakresie newralgicznych, budzących wątpliwości kwestii, oraz przygotować się na batalię sądową, której wynik – biorąc pod uwagę dopiero kształtującą się linię orzeczniczą – trudno dzisiaj przewidzieć.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłaty dostęp do tego artykułu i ponad 3000 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych