Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Szklane opakowania objęte systemem kaucyjnym – ustalanie podstawy opodatkowania VAT

Tomasz Krywan
Doradca podatkowy
13.10.2023 r. weszły w życie przepisy określające tzw. system kaucyjny w gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Towarzyszyło temu wprowadzenie do ustawy o VAT nowych zasad ustalania podstawy opodatkowania w przypadku dostaw napojów w szklanych butelkach wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l.

Zmiany w tym zakresie wynikają z ustawy z 13.07.2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1852, dalej ustawa nowelizująca). Zgodnie z wprowadzoną przez nią definicją (art. 8 pkt 13a ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1658, dalej ugoo) system kaucyjny to system, w którym przy sprzedaży produktów w opakowaniach na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku, o których mowa w zał. nr 1a do ustawy, będących napojami, pobierana jest kaucja, która jest zwracana użytkownikowi końcowemu w momencie zwrotu odpowiednio opakowania objętego systemem kaucyjnym albo odpadu opakowaniowego powstałego z opakowania objętego systemem kaucyjnym.

Zmiany w tym zakresie wynikają z ustawy z 13.07.2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1852, dalej ustawa nowelizująca). Zgodnie z wprowadzoną przez nią definicją (art. 8 pkt 13a ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1658, dalej ugoo) system kaucyjny to system, w którym przy sprzedaży produktów w opakowaniach na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku, o których mowa w zał. nr 1a do ustawy, będących napojami, pobierana jest kaucja, która jest zwracana użytkownikowi końcowemu w momencie zwrotu odpowiednio opakowania objętego systemem kaucyjnym albo odpadu opakowaniowego powstałego z opakowania objętego systemem kaucyjnym.

W ramach tego systemu konsumenci przy zakupie towarów w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym uiszczają dodatkową opłatę (kaucję w maksymalnej wysokości 2 zł), która jest im zwracana w momencie oddania opakowania/odpadu opakowaniowego w punkcie zbiórki (bez konieczności okazywania paragonu zakupu lub innego dokumentu potwierdzającego sprzedaż).

Z kolei podmioty wprowadzające te produkty na rynek (producenci, importerzy, właściciele marek) mają obowiązek prowadzenia zbiórki opakowań oraz osiągania minimalnych poziomów recyklingu odpadów opakowaniowych, określonych przepisami.

Na mocy regulacji przejściowych (art. 9 ust. 3 ustawy nowelizującej) przedsiębiorcy, którzy wcześniej utworzyli system pobierania i zwracania kaucji za opakowania, mogą do 31.12.2024 r. go kontynuować. Przepis ten – jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej (druk nr 3380 Sejmu IX kadencji) – daje możliwość zbierania przez jednostki handlowe opakowań objętych systemem depozytowym przed 1.01.2025 r. na zasadach dotychczasowych, tzn. ze zwrotem uiszczonego wcześniej depozytu. Wydane do końca grudnia 2024 r. opakowania mogą być zbierane, a pobrana kaucja zwracana na starych zasadach, najpóźniej do 31.12.2025 r.

Upowszechnienia systemu kaucyjnego należy się zatem spodziewać dopiero z początkiem 2025 r. Nie można jednak wykluczyć, że część podmiotów wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach objętych nowym systemem kaucyjnym wdroży go wcześniej.

Podstawa opodatkowania VAT

Zgodnie z regułą obowiązującą na gruncie VAT koszty opakowań, którymi są obciążani nabywcy towarów, to element podstawy opodatkowania dostaw towarów. Wyjątek występuje wtedy, gdy podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru. Wartość opakowania nie jest wówczas wliczana do podstawy opodatkowania (art. 29a ust. 12 ustawy o VAT), jednak w przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania w terminie określonym w art. 29a ust. 12 pkt 1 i 2 ustawy o VAT (tj. w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania, albo 60. dnia od dnia wydania opakowania) podstawę opodatkowania VAT należy podwyższyć o wartość tego opakowania.

Wraz z wejściem w życie przepisów wprowadzających system kaucyjny określono w ustawie o VAT szczególne zasady dotyczące opakowań wielokrotnego użytku, przez które rozumie się – zgodnie z art. 2 pkt 49 tej ustawy – szklane butelki wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l, które są objęte systemem kaucyjnym w rozumieniu art. 8 pkt 13a ugoo.

Z uwagi na obowiązujący do końca grudnia 2024 r. okres przejściowy, w którym przedsiębiorcy będą mogli kontynuować stosowanie dotychczasowego systemu pobierania i zwracania kaucji za opakowania, szklane butelki wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l będą się dzielić na:

  • nieobjęte systemem kaucyjnym, których dotyczą dotychczasowe przepisy (w tym regulacje VAT),
  • objęte systemem kaucyjnym, których dotyczą nowe, omawiane w tym artykule przepisy – powinny one zawierać oznaczenie o objęciu systemem kaucyjnym zgodne z określonym w przepisach wzorem (art. 40l ugoo).
Rozliczenie VAT od kaucji na butelki plastikowe i puszki

Nowy system kaucyjny oprócz butelek szklanych obejmuje butelki plastikowe (tj. butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do 3 l) oraz puszki (tj. puszki metalowe o pojemności do 1 l). W tym zakresie nie zostały wprowadzone szczególne regulacje, a w konsekwencji obowiązują ogólne zasady rozliczania VAT od pobieranych kaucji. W praktyce oznacza to obowiązek opodatkowywania przez sprzedawców kwot pobranych kaucji po upływie 60 dni od dnia sprzedaży (w zakresie, w jakim nie zostaną im zwrócone sprzedane z kaucją butelki plastikowe i puszki).

Szczególne zasady dotyczące szklanych butelek objętych systemem kaucyjnym

Dodany od 13.10.2023 r. art. 29a ust. 11a ustawy o VAT stanowi, że do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania wielokrotnego użytku, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w tym opakowaniu. Innymi słowy – jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej – w przypadku dostaw towarów w szklanych butelkach wielokrotnego użytku objętych systemem kaucyjnym wartość kaucji za to opakowanie nie będzie co do zasady wliczana do wartości podstawy opodatkowania. Jest to rozwiązanie analogiczne jak w przypadku innych opakowań zwrotnych, które nie będą objęte nowym systemem kaucyjnym, a od których jest pobierana kaucja zwrotna.

Inny jest natomiast sposób podwyższania podstawy opodatkowania w przypadku niezwrócenia opakowań wielokrotnego użytku (butelek objętych systemem kaucyjnym). Z nowego art. 29a ust. 12a ustawy o VAT wynika bowiem, że obowiązek dokonywania takiego podwyższenia nie ciąży na podatniku, który dokonał dostawy towarów w opakowaniu wielokrotnego użytku (np. sprzedawcy detalicznym), lecz na podatnikach wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje. Chodzi o podmioty uczestniczące w systemie kaucyjnym (patrz ramka na następnej stronie), o których mowa w art. 8 pkt 21a lub 21b ugoo (zob. art. 2 pkt 50 ustawy o VAT).

Przedsiębiorca prowadzący sklep spożywczy sprzedał napój w szklanej butelce objętej systemem kaucyjnym i pobrał za nią kaucję. Kaucja nie jest elementem podstawy opodatkowania VAT z tytułu dostawy (sprzedaży) napoju. Jeżeli nabywca nie zwróci butelki, przedsiębiorca nie będzie obowiązany do podwyższenia podstawy opodatkowania VAT z tytułu dostawy napoju.

Na kim ciąży obowiązek podwyższenia podstawy opodatkowania w przypadku niezwrócenia butelek

W myśl ustawy o VAT i ugoo podatnikami wprowadzającymi produkty w opakowaniach na napoje są:

  • wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje, tj. przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach na napoje jednorazowego albo wielokrotnego użytku, o których mowa w zał. nr 1a do ugoo, będących napojami, z wyłączeniem sprzedaży bezpośredniej polegającej na dostarczaniu napojów w opakowaniach przez wprowadzającego bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje (art. 8 pkt 21a ugoo),
  • wprowadzający bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje, tj. przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie wprowadzania do obrotu produktów w opakowaniach na napoje wielokrotnego użytku, o których mowa w poz. 3 zał. nr 1a do ugoo, będących napojami, dokonujący wyłącznie sprzedaży bezpośredniej polegającej na dostarczaniu napojów w opakowaniach przez wprowadzającego bezpośrednio produkty w opakowaniach na napoje do miejsca ustalonego między tym wprowadzającym a nabywającym i jednocześnie odbieraniu przez tego wprowadzającego opakowań po produktach tego samego rodzaju, wprowadzonych do obrotu przez tego samego wprowadzającego (art. 8 pkt 21b ugoo).

Podatnicy wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje mają obowiązek podwyższyć podstawę opodatkowania VAT z tytułu niezwróconych butelek na ostatni dzień roku (31 grudnia), a nie jak w przypadku zasad ogólnych – w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania, albo 60. dnia od dnia wydania opakowania. Podwyższenie następuje o różnicę między liczbą (wartością) butelek wprowadzonych do obrotu a liczbą butelek zwróconych w danym roku (nie zaś – jak w przypadku zasad ogólnych – o wartość konkretnych niezwróconych opakowań). Rozliczenie to – jak wynika z uzasadnienia projektu ustawy nowelizującej – jest uwzględniane w deklaracji VAT za ostatni okres rozliczeniowy danego roku, a więc w deklaracji składanej do 25 stycznia kolejnego roku.

Podatnik wprowadzający do sprzedaży napoje w szklanych butelkach rozpoczął od 1.01.2024 r. stosowanie nowego systemu kaucyjnego. Na koniec 2024 r. podwyższy podstawę opodatkowania o różnicę między wartością kaucjonowanych butelek wprowadzonych do obrotu w 2024 r. a wartością butelek zwróconych w 2024 r. Zrobi to w ramach pliku JPK_VAT za grudzień 2024 r.

Przez „niezwrócenie opakowania wielokrotnego użytku” (szklanej butelki) rozumie się przy tym także zwrot – w ramach systemu kaucyjnego – odpadu opakowaniowego w rozumieniu art. 8 pkt 8 ugoo (art. 29a ust. 12a zd. 2 w zw. z art. 2 pkt 51 ustawy o VAT).

Wartość zwróconych odpadów opakowaniowych powiększa więc kwotę stanowiącą podstawę opodatkowania u podatników wprowadzających produkty w opakowaniach na napoje. Wiąże się to z tym, że – jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej – na gruncie (…) ustawy o VAT zwrot kaucji dotyczy wyłącznie zwrotu opakowania, które może służyć do powtórnego użytku (napełnienia). W sytuacji gdy przedmiotem zwrotu będzie odpad opakowaniowy powstały z opakowania wielokrotnego użytku, zasady związane z wyłączeniem z opodatkowania VAT opakowania wielokrotnego użytku nie mogą być stosowane (zasadniczo nie następuje zwrot opakowania). W sytuacji dokonania zwrotu (przez konsumenta) uszkodzonego opakowania wielokrotnego użytku, które nie nadaje się do powtórnego wykorzystania przez wprowadzającego produkty w opakowaniach na napój do obrotu, uznaje się, że dokonano zwrotu odpadu opakowaniowego i w związku z tym faktycznie nie doszło do zwrotu opakowania.

Zdarzać się przy tym będzie, że liczba (wartość) butelek zwróconych w danym roku będzie większa od liczby takich opakowań wprowadzonych do obrotu w tym roku. Podatnicy wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje nie podwyższają wówczas podstawy opodatkowania, a powstała różnica jest uwzględniana przy ustaleniu wartości podstawy opodatkowania dla kolejnego roku (art. 29a ust. 12b ustawy o VAT). Jak wskazano w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej, jeżeli na koniec danego roku (tj. na dzień 31 grudnia) w prowadzonej przez podatnika ewidencji wystąpi taka nadwyżka, to konieczność zwiększenia podstawy opodatkowania nie wystąpi. Wartość wynikająca z nadwyżki będzie natomiast mogła być wykorzystana w kolejnym roku – pomniejszy ew. różnicę między opakowaniami wprowadzonymi i zwróconymi w tym kolejnym roku.

Podatnik wprowadzający do sprzedaży napoje w szklanych butelkach stosuje od 1.01.2024 r. nowy system kaucyjny. Na koniec 2025 r. (tj. na koniec II roku stosowania systemu kaucyjnego) okazało się, że wartość zwróconych w 2025 r. butelek jest większa od liczby butelek wprowadzonych w tym roku do obrotu. Po zakończeniu roku podatnik nie będzie miał obowiązku podwyższenia podstawy opodatkowania z tytułu niezwróconych opakowań. Powstałą nadwyżkę uwzględni – przy ustalaniu kwoty podwyższenia podstawy opodatkowania z tytułu niezwróconych butelek – po zakończeniu 2026 r. (lub w kolejnych latach – jeżeli w tym roku sytuacja się powtórzy i powstanie nadwyżka liczby zwróconych butelek nad liczbą butelek wprowadzonych do obrotu).

Wymagana ewidencja

Podatnicy wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje mają obowiązek prowadzenia szczególnego rodzaju ewidencji (art. 109 ust. 11ia ustawy o VAT). Powinna ona zawierać dane niezbędne do określenia wysokości zmiany podstawy opodatkowania, w tym o:

  • wprowadzonych do obrotu opakowaniach wielokrotnego użytku (szklanych butelkach wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l), za które pobrano kaucję w danym roku (z podziałem na rodzaje tych opakowań), o ich liczbie i wartości,
  • zwróconych opakowaniach wielokrotnego użytku, za które zwrócono kaucję w danym roku (z podziałem na rodzaje tych opakowań), o ich liczbie i wartości.

Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej, zakres danych wymaganych w prowadzonej ewidencji uwzględnia zróżnicowanie opakowań wielokrotnego użytku, w których będą dostarczane towary. Możliwość ustalenia różnych wartości kaucji uzależnionych od rodzaju opakowania wielokrotnego użytku powoduje konieczność wyszczególniania w prowadzonej ewidencji danych umożliwiających określenie podstawy opodatkowania dla konkretnych rodzajów niezwróconych opakowań wielokrotnego użytku.

W ewidencji uwzględnia się również dane o zwróconych odpadach opakowaniowych (z podziałem na rodzaje tych odpadów), ich liczbie i kwotach należności zwróconych z tytułu zwrotu odpadów w danym roku. Jest to konieczne, gdyż – jak była o tym mowa wyżej – wartość butelek zwróconych jako odpady opakowaniowe uwzględnia się przy ustalaniu podwyższenia podstawy opodatkowania (traktuje się jak wartość niezwróconych opakowań).

Informacje niezbędne do ujęcia w ewidencji podatnicy uzyskują w ramach systemu kaucyjnego. W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej wskazano, że z jednej strony wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje ma obowiązek przekazywania informacji do podmiotu reprezentującego (obsługującego system kaucyjny) o ilości wprowadzanych opakowań do obrotu (w odpowiednim podziale na rodzaje opakowań), natomiast z drugiej strony podmiot reprezentujący zwraca do niego opakowania wielokrotnego użytku do ponownego wykorzystania. Zwrócone opakowania będą wcześniej zbierane w jednostkach handlowych obowiązanych do uczestnictwa w systemie kaucyjnym przez podmiot reprezentujący, który w okresach miesięcznych będzie dokonywał rozliczenia z tymi podmiotami na podstawie prowadzonych przez nie ewidencji.

Ilość zwróconych opakowań wielokrotnego użytku objętych systemem kaucyjnym będzie stanowić jeden z elementów wzajemnego rozliczenia między podmiotem wprowadzającym produkty w opakowaniach na napoje a podmiotem reprezentującym. Suma wskazanych informacji ujęta w dodatkowej elektronicznej ewidencji prowadzonej na potrzeby podatku VAT umożliwi właściwe rozliczenie kwot należnego podatku VAT za niezwrócone opakowania.

Na podatników nałożono obowiązek udostępniania ewidencji drogą elektroniczną na każde żądanie organu podatkowego (art. 109 ust. 11ib ustawy o VAT). Muszą ją przechowywać przez 5 lat od zakończenia roku, w rozliczeniu za który określili wysokość zmiany podstawy opodatkowania wynikającą z różnicy między liczbą wprowadzonych w tym roku do obrotu butelek objętych systemem kaucyjnym a liczbą butelek zwróconych (art. 109 ust. 11ic ustawy o VAT).

Wyświetlono 5% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych