Sprawozdania finansowe w formie elektronicznej – porównanie formatów XML i InLine XBRL
Obowiązujące obecnie przepisy uor (art. 45 ust. 1f) nakazują wszystkim jednostkom sporządzanie sprawozdań finansowych (sf) w postaci elektronicznej oraz ich elektroniczne podpisanie przez określone w uor osoby za pomocą potwierdzonego podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. W szczególności sf jednostek:
Obowiązujące obecnie przepisy uor (art. 45 ust. 1f) nakazują wszystkim jednostkom sporządzanie sprawozdań finansowych (sf) w postaci elektronicznej oraz ich elektroniczne podpisanie przez określone w uor osoby za pomocą potwierdzonego podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. W szczególności sf jednostek:
- stosujących uor i wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS (oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – co wynika z updof) – sporządza się w ustrukturyzowanym logicznie formacie XML (Extensible Markup Language) zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów; format XML służy do prezentacji danych w ustrukturyzowany sposób, łatwy do interpretacji komputerowej; nie przewiduje on domyślnego sposobu wyświetlania, co powoduje, że w przeglądarce internetowej czy jakimkolwiek innym narzędziu jest on widoczny jako dość nieczytelny tekst, np.:
- stosujących MSR i wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS oraz pozostałych, nieobjętych poprzednim punktem, stosujących uor – sporządza się w dowolnym nieustrukturyzowanym formacie, np. PDF; PDF to otwarty standard plików, służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych, stworzony przez firmę Adobe Systems; obecnie standard ten jest rozwijany i utrzymywany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną; możliwe jest bezpłatne obejrzenie takich plików na dowolnym urządzeniu.
[2] www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/RAPORT_2017_MSSF_60931.pdf – rozdz. 8.7.
Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)[1] ogłosił, że wszystkie skonsolidowane sf spółek notowanych na rynkach publicznych UE, sporządzane zgodnie z MSR, za okres rozpoczynający się 1.01.2020 r. i później, będą wymagały sporządzenia w formacie Inline XBRL (więcej o tym formacie dalej). Sf pozostałych spółek notowanych, stosujących MSR, mają być sporządzane w formacie XHTML (Extensible HyperText Markup Language).
XHTML jest językiem służącym do tworzenia stron WWW, bazującym na formacie XML. W przypadku sporządzenia sf w formacie XHTML interesariusze otrzymają stronę internetową, którą będą mogli obejrzeć przy użyciu dowolnej przeglądarki internetowej. Dane finansowe nie będą jednak musiały być prezentowane według sztywnych schematów, jak w przypadku stosowania formatu Inline XBRL. O wymogu tym przypomniała również Komisja Nadzoru Finansowego (KNF)[2].
Od 1.01.2020 r. pojawi się więc kolejny format – jako obowiązująca postać sf jednostek stosujących MSR – Inline XBRL (zakładam, że format XBRL będzie w Polsce obowiązywał wszystkie jednostki sporządzające sf zgodnie z MSR).
[3] Przykładowe sprawozdanie sporządzone w formacie Inline XBRL można zobaczyć na stronie internetowej: archive.ifrs.org/XBRL/IFRS‑ Taxonomy/2017/Documents/Illustrative%20Examples/ixbrl_example1_2017-03-09.xhtml. Natomiast przykładowe interaktywne narzędzie do sporządzania sf w formacie Inline XBRL można obejrzeć na stronie internetowej: www.xbrl.org/the-standard/what/ixbrl.XBRL (eXtensible Business Reporting Language) to format oparty na XML, ale ze zdefiniowanymi, standardowymi pozycjami/pojęciami (taksonomiami) – takimi jak depreciation (amortyzacja), liability (pasywa), z ustandaryzowanym oznaczeniem czasu, walut itp. Natomiast Inline XBRL to format XBRL zapisany w taki sposób, aby sf można było odczytać w każdej przeglądarce bez użycia dodatkowych narzędzi[3]. Łączy on cechy XML (sf może być analizowane komputerowo) i PDF (można je wyświetlać na dowolnym urządzeniu bez konieczności posiadania dodatkowego oprogramowania do jego odczytania).
Porównanie sprawozdań sporządzanych w formatach XML i Inline XBRL
Biorąc pod uwagę, że dwie dominujące ze względu na wielkość i znaczenie grupy jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS będą stosowały dwa różne, choć wywodzące się z jednego pnia formaty sf, celowe wydaje się ich porównanie.
Porównanie sf sporządzonych w formacie XML oraz Inline XBRL można przeprowadzić (pomijając ich stronę merytoryczną, tzn. czy sporządzono je zgodnie z uor, czy MSR) pod kątem:
- powszechności stosowania formatu, w którym sporządza się sf,
- dostępności informacji dla różnych interesariuszy,
- dostępności narzędzi wspomagających sporządzanie sf,
- innych aspektów.
Powszechność rozwiązania
[4] https://financial-communications.fhstp.ac.at/wp-content/uploads/2017/ 08/FFC_Beitrag_XBRL_policy_Reisinger_final.pdf.
Format XBRL jest dość powszechnie stosowany do raportowania. Sporządza się w nim obligatoryjnie sf spółek giełdowych m.in. w USA, Chinach, Japonii, Indiach, Kanadzie, Chile, Argentynie, Meksyku, RPA, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Danii, Irlandii, we Włoszech i Francji, częściowo też w Niemczech. W wielu innych krajach europejskich trwają przygotowania do wdrożenia tego formatu[4].
W Holandii, od początku 2018 r., obowiązkiem przekazywania sf w formacie XBRL objęto również średnie przedsiębiorstwa. Struktura formatu, opracowana przez rząd holenderski, została włączona do wszystkich programów służących prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sf. W lutym 2018 r. wydano pierwsze opinie z badania sf sporządzonych w tym formacie (The Royal Netherlands Institute of Chartered Accountants – odpowiednik PIBR – opracował szczegółową taksonomię do przygotowania sf w formacie XBRL). Spodziewana jest istotna zmiana sposobu przeprowadzania procedur badania – oczekuje się zwiększenia wykorzystania danych elektronicznych. Holandia wypracowała również sposób zapewnienia, że opinia audytora zostanie dołączona do właściwego sf; jest to obecnie rozwiązanie unikatowe[5].
Format XBRL stosuje się nie tylko do raportowania finansowego (taksonomia MSSF) czy podatkowego, lecz także bankowego (COREP, FINREP), ubezpieczeniowego (Solvency II), zrównoważonego rozwoju (GRI), zmian klimatu (Climate Change Reporting).
Warto zauważyć, że na ogół nałożenie obowiązku sporządzania sf w określonym formacie uzasadnia się wymogami obrotu gospodarczego (jednostka jest notowana na giełdzie), a nie potrzebami systemu podatkowego lub prawnego (KRS).
[6] https://en.wikipedia.org/wiki/SAF-T.
Format XML jest w zasadzie stosowany wyłącznie do przesyłania danych między różnymi programami (systemami) z pominięciem człowieka. OECD[6] przygotowała na podstawie XML Standard Audit File for Tax. Na tej podstawie opracowano w Polsce specyfikacje Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), służącego komunikacji między systemami przedsiębiorstw a administracją podatkową. Format XML został wdrożony w celach podatkowych w kilku krajach europejskich.
W ramach pliku sf można wewnątrz pliku XML dołączyć również pliki zawierające np. dodatkowe informacje i objaśnienia czy też uszczegółowienia związane z wymogami obowiązującymi alternatywne spółki inwestycyjne. Pliki te, zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów (a dokładnie w schematach „StrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd” i „StrukturyDanych
SprFin_v1-1.xsd”), stanowią zakodowaną „zawartość binarną pliku kodowaną w standardzie Base64”. Nie są one czytelne dla człowieka.
Dostępność informacji dla interesariuszy
Format Inline XBRL jest w swojej istocie przygotowany, aby sf mogło być czytane przez zainteresowanych przy użyciu dowolnej przeglądarki, bez konieczności posiadania jakiegokolwiek innego oprogramowania.
Sf sporządzone w formacie XML – bez dodatkowego oprogramowania – stanowi praktycznie nieczytelny plik tekstowy z zakodowaną częścią informacji. Aby móc wyświetlić sf i je odczytać, konieczne jest posiadanie specjalnego oprogramowania.
Dostępność narzędzi wspomagających sporządzanie sf
[7] K. Klimczak, Koszty oraz uwarunkowania implementacji XBRL jako standardu raportowania finansowego na rynkach kapitałowych, cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-17ccca62-f2a1-4091‑b614-6aadfcde353e/c/08_B5_Klimczak.pdf.Ze względu na międzynarodową standaryzację formatu XBRL wiele systemów klasy ERP (np. SAP czy Microsoft Dynamics 365/AX/NAV) ma moduły, które pozwalają na sporządzanie sf w takim formacie. Oczywiście przedsiębiorstwa muszą przewidzieć czas i nakłady na przygotowanie szablonów (czasami nakłady na nabycie oprogramowania i przygotowanie danych mogą być znaczne), ale sporządzanie kolejnych sf prawdopodobnie będzie już znacznie prostsze i tańsze. ESMA szacuje, na postawie przeprowadzonych badań[7], że koszty sporządzenia pierwszego sf w formacie Inline XBRL to ok. 13 tys. euro (obejmują one zakup oprogramowania, szkolenie, czas pracy pracowników przygotowujących sf i koszty utrzymania oprogramowania). W kolejnych latach koszty te zmaleją do 4,6 tys. euro.
Na polskim rynku pojawiło się już kilkanaście rozwiązań wspomagających sporządzanie sf w formacie XML. Ceny oprogramowania wahają się od tysiąca do nawet kilkunastu tysięcy złotych netto. Oprogramowanie to obsługuje 14 ustrukturyzowanych formatów opracowanych przez Ministerstwo Finansów.
Również do niektórych polskich programów finansowo-księgowych włączono nowe moduły pozwalające na sporządzanie sf w formacie XML; zazwyczaj ograniczają się one do obsługi sf sporządzanych zgodnie z zał. nr 1, 4, 5 i 6 do uor.
Mimo że początkowo Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie internetowej, że nie przewiduje dostarczenia programu umożliwiającego przygotowywanie ustrukturyzowanego sf, to w połowie marca 2019 r. udostępniło bezpłatnie zainteresowanym oprogramowanie „e-sprawozdania”. Ci, którzy oprogramowania pilnie potrzebowali lub zawierzyli informacjom i kupili program, mogą mieć poczucie, że wydali pieniądze niepotrzebnie.
Oprogramowanie udostępnione przez resort umożliwia obsługę 4 schematów sf: jednostki innej (zał. nr 1 do uor), jednostki mikro (zał. nr 4 do uor), jednostki małej (zał. nr 5 do uor) oraz organizacji pozarządowej (zał. nr 6, do uor). Pozwala na wydrukowanie sf oraz zapisanie go do pliku PDF (choć z oznaczeniem „dokument nie jest sprawozdaniem finansowym”). Nie jest ono przystosowane do sporządzania i odczytywania sf skonsolidowanych ani sf instytucji finansowych. Można więc stwierdzić, że na razie nie ma specjalnego wyboru dla schematów innych sprawozdań niż sf, sporządzanych zgodnie z zał. nr 1, 4, 5 i 6 do uor.
Inne aspekty
Wszystkie badania towarzyszące wdrożeniu XBRL wskazują, że jest ono kosztowne, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. Posługiwanie się dokładną taksonomią zawierającą pojęcia zdefiniowane przez organizacje międzynarodowe nie zawsze zapewniałoby zgodność z pojęciami stosowanymi w polskim prawie i polskiej sprawozdawczości.
XBRL nie obsługuje polskiej sprawozdawczości podatkowej. W razie stosowania tego formatu konieczne byłyby odrębne rozwiązania dla celów podatkowych.
Ze względu na strukturyzację pliku sf w formacie XML, służącą przystosowaniu go do automatycznego odczytu, dużym zmianom uległo „Wprowadzenie do sprawozdania”. Jego celem jest – jak wiadomo – dostarczenie użytkownikom zestawu informacji o jednostce, ułatwiających zrozumienie sf (dyrektywa 2013/34/UE takiej części sf nie przewiduje). Obecnie jest to kwestionariusz. Jednostki inne niż banki i ubezpieczyciele, sporządzające sf zgodnie z zał. nr 1 do uor, po ustrukturyzowaniu „Wprowadzenia”, podają następujące informacje:
[8] Jak widać, delikatny i złożony temat możliwości kontynuacji działalności został potraktowany obcesowo; to tak, jakby kogoś zapytać: czy będzie pani/pan żyć, czy nie?
- numer w rejestrze; jest nim nr KRS – dla podmiotów wpisanych do KRS, lub nr NIP – dla osób fizycznych,
- pełna nazwa podmiotu,
- adres w układzie: województwo, powiat, gmina, ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, poczta,
- okres sprawozdawczy – data od … do …,
- data sporządzenia sprawozdania; wiąże się z tym problem, jeżeli osoby zobowiązane do złożenia elektronicznego podpisu dokonują tego w różnych dniach; Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że datą sporządzenia sf jest data podpisu osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych,
- podstawowy przedmiot działalności określony numerem PKD (pełny, czyli 4 cyfry i litera); można też podać kilka numerów PKD; jako biegły rewident boleję nad tym, że na tej podstawie nie sposób się dowiedzieć, czym naprawdę (dokładnie) jednostka się zajmuje,
- czy sf jest sprawozdaniem łącznym (odpowiedzi do wyboru: tak/nie),
- czy działalność będzie kontynuowana (odpowiedzi do wyboru: tak/nie)[8],
- czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania działalności (odpowiedź „nie” oznacza, że wystąpiły okoliczności wskazujące na zagrożenie dla kontynuowania działalności, odpowiedź „tak” – okoliczności nie wskazują na takie zagrożenie),
- jeżeli w poprzednim punkcie odpowiedź brzmi „nie”, to opisania wymagają okoliczności wskazujące na poważne zagrożenie możliwości kontynuowania działalności,
- czy nastąpiło połączenie spółek (odpowiedzi do wyboru: tak/nie),
- jeśli w poprzednim punkcie odpowiedź brzmi „tak”, należy wskazać, czy sf sporządzono przed połączeniem spółek, czy po ich połączeniu, oraz opisać zastosowaną metodę rozliczenia połączenia (nabycia, łączenia udziałów),
- przyjęte zasady rachunkowości, w zakresie, w jakim uor pozostawia jednostce prawo wyboru, w tym:
- metody wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji),
- sposób ustalenia wyniku finansowego,
- sposób sporządzania sf.
Znacznym zmianom uległa też poz. 2.6 dodatkowych informacji i objaśnień według zał. nr 1 do uor, służąca rozliczeniu różnicy między podstawą opodatkowania a wynikiem brutto jednostki. Została ona ustrukturyzowana i przewiduje:
- obowiązkowo:
- przedstawienie 11 pozycji rozliczeń,
- dodanie dodatkowych pozycji przychodów i kosztów, jeżeli przekraczają one 20 tys. zł, oraz ich podstawy prawnej,
- opcjonalnie – rozszerzenie rozliczenia o dane dotyczące źródeł dochodu i dane porównawcze.
Autorzy – zapewne słusznie – uważają, że skoro w art. 45 ust. 1g uor zapisano, że sf jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, to jeżeli struktura przewiduje podanie określonych informacji, trzeba ją wypełnić. Za ukłon pod adresem jednostek sporządzających sf należy uznać nadanie wielu elementom tego rozliczenia charakteru opcjonalnego, co oznacza, że wykazanie sugerowanych informacji zależy od woli jednostki.
Podsumowanie
Jak wynika z porównań, w przypadku jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS, sporządzających sf zgodnie z uor, a zatem na bazie XML:
- trudniejszy jest dostęp do oprogramowania, pozwalającego sporządzić sf,
- na razie brak jest powszechnie dostępnego i bezpłatnego oprogramowania służącego do odczytu wszystkich sf; brak dostępu do informacji o jednostkach nienotowanych na rynku regulowanym, funduszach inwestycyjnych, alternatywnych spółkach inwestycyjnych, skok, podmiotach notowanych na NewConnect i innych podmiotach emitujących np. obligacje,
- prawdopodobnie koszt sporządzenia sf w formacie XML jest niższy od kosztu stosowania formatu XBRL.
Przy sporządzaniu sf na bazie XBRL (dotyczy to jednostek stosujących MSR):
- możliwy będzie wybór rozwiązań pozwalających na sporządzenie sf,
- interesariusze będą mieć bezproblemowy dostęp – za pomocą dowolnej przeglądarki – do sf w postaci czytelnej dla człowieka,
- koszt oprogramowania będzie wyższy.
Warto podkreślić, że dopuszcza się, aby sf sporządzone zarówno w formacie XML, jak i XBRL zawierały elementy w wersji PDF. Dotyczy to m.in. dodatkowych informacji i objaśnień (bez części podatkowej) czy sprawozdania z działalności. Również w przypadku XBRL zakłada się, że przez pierwsze 2 lata jedynie podstawowe części sf będą sporządzane w tym formacie. Są jednak plany, aby w kolejnych latach całość sf była sporządzana w formacie XBRL.
I na koniec refleksja. Potrzeba przekazywania odbiorcom sf w postaci elektronicznej jest bezsporna. To tendencja ogólnoświatowa, stanowiąca skutek dynamicznie postępującej cyfryzacji wszystkich dziedzin, w tym gospodarki i finansów. Realizacja tej obiektywnej potrzeby niewątpliwie wymaga nałożenia na jednostki sporządzające sf odpowiedniego obowiązku, choć można dyskutować, czy obejmować nim od razu wszystkie jednostki, czy tylko określone ich grupy, jak długo mają trwać przygotowania, by sprostać nowemu obowiązkowi itp.
Nie przesądzając też, czy słuszny był wybór formatu XML, czy też lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie XBRL, zastanawia, w jakim trybie podjęto tak ważne decyzje. Z kim były one konsultowane (np. z KNF, Komitetem Standardów Rachunkowości, Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, PIBR, organizacjami przedsiębiorców)? Czy sprawdzono, jak sobie radzą inne, bardziej zaawansowane w tej dziedzinie kraje i jakie są ich doświadczenia? Czy w innych krajach istnieje obowiązek sporządzania sf w postaci elektronicznej, czy tylko przekazywania go w takiej formie? Chciałoby się mieć informacje na ten temat; przemawia za tym argument przejrzystości stanowienia przepisów i motywacji do działania zgodnego z intencjami decydentów.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych