Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Sprawozdania finansowe w formie elektronicznej – porównanie formatów XML i InLine XBRL

Agnieszka Baklarz
Dr nauk ekonomicznych, biegły rewident, prezes Monte Vero Audit and Advisory sp. z o.o.
E-sprawozdania finansowe jednostek sporządzających je według MSR będą wkrótce przygotowywane w formacie Inline XBRL. Czym on się różni od formatu XML, który już teraz stosują pozostałe jednostki wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS?

Obowiązujące obecnie przepisy uor (art. 45 ust. 1f) nakazują wszystkim jednostkom sporządzanie sprawozdań finansowych (sf) w postaci elektronicznej oraz ich elektroniczne podpisanie przez określone w uor osoby za pomocą potwierdzonego podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. W szczególności sf jednostek:

Obowiązujące obecnie przepisy uor (art. 45 ust. 1f) nakazują wszystkim jednostkom sporządzanie sprawozdań finansowych (sf) w postaci elektronicznej oraz ich elektroniczne podpisanie przez określone w uor osoby za pomocą potwierdzonego podpisu zaufanego lub kwalifikowanego. W szczególności sf jednostek:

  • stosujących uor i wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS (oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą – co wynika z updof) – sporządza się w ustrukturyzowanym logicznie formacie XML (Extensible Markup Language) zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów; format XML służy do prezentacji danych w ustrukturyzowany sposób, łatwy do interpretacji komputerowej; nie przewiduje on domyślnego sposobu wyświetlania, co powoduje, że w przeglądarce internetowej czy jakimkolwiek innym narzędziu jest on widoczny jako dość nieczytelny tekst, np.:

4934916.77

4256264.59

5210121.04,

  • stosujących MSR i wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS oraz pozostałych, nieobjętych poprzednim punktem, stosujących uor – sporządza się w dowolnym nieustrukturyzowanym formacie, np. PDF; PDF to otwarty standard plików, służący do prezentacji, przenoszenia i drukowania treści tekstowo-graficznych, stworzony przez firmę Adobe Systems; obecnie standard ten jest rozwijany i utrzymywany przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną; możliwe jest bezpłatne obejrzenie takich plików na dowolnym urządzeniu.
[1] Final Report on the RTS on the European Single Electronic Format, 18.12.2017 r., ⇒link⇐.

[2] www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/RAPORT_2017_MSSF_60931.pdf – rozdz. 8.7.

Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA)[1] ogłosił, że wszystkie skonsolidowane sf spółek notowanych na rynkach publicznych UE, sporządzane zgodnie z MSR, za okres rozpoczynający się 1.01.2020 r. i później, będą wymagały sporządzenia w formacie Inline XBRL (więcej o tym formacie dalej). Sf pozostałych spółek notowanych, stosujących MSR, mają być sporządzane w formacie XHTML (Extensible HyperText Markup Language).

XHTML jest językiem służącym do tworzenia stron WWW, bazującym na formacie XML. W przypadku sporządzenia sf w formacie XHTML interesariusze otrzymają stronę internetową, którą będą mogli obejrzeć przy użyciu dowolnej przeglądarki internetowej. Dane finansowe nie będą jednak musiały być prezentowane według sztywnych schematów, jak w przypadku stosowania formatu Inline XBRL. O wymogu tym przypomniała również Komisja Nadzoru Finansowego (KNF)[2].

Od 1.01.2020 r. pojawi się więc kolejny format – jako obowiązująca postać sf jednostek stosujących MSR – Inline XBRL (zakładam, że format XBRL będzie w Polsce obowiązywał wszystkie jednostki sporządzające sf zgodnie z MSR).

[3] Przykładowe sprawozdanie sporządzone w formacie Inline XBRL można zobaczyć na stronie internetowej: archive.ifrs.org/XBRL/IFRS‑ Taxonomy/2017/Documents/Illustrative%20Examples/ixbrl_example1_2017-03-09.xhtml. Natomiast przykładowe interaktywne narzędzie do sporządzania sf w formacie Inline XBRL można obejrzeć na stronie internetowej: www.xbrl.org/the-standard/what/ixbrl.

XBRL (eXtensible Business Reporting Language) to format oparty na XML, ale ze zdefiniowanymi, standardowymi pozycjami/pojęciami (taksonomiami) – takimi jak depreciation (amortyzacja), liability (pasywa), z ustandaryzowanym oznaczeniem czasu, walut itp. Natomiast Inline XBRL to format XBRL zapisany w taki sposób, aby sf można było odczytać w każdej przeglądarce bez użycia dodatkowych narzędzi[3]. Łączy on cechy XML (sf może być analizowane komputerowo) i PDF (można je wyświetlać na dowolnym urządzeniu bez konieczności posiadania dodatkowego oprogramowania do jego odczytania).

Porównanie sprawozdań sporządzanych w formatach XML i Inline XBRL

Biorąc pod uwagę, że dwie dominujące ze względu na wielkość i znaczenie grupy jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS będą stosowały dwa różne, choć wywodzące się z jednego pnia formaty sf, celowe wydaje się ich porównanie.

Porównanie sf sporządzonych w formacie XML oraz Inline XBRL można przeprowadzić (pomijając ich stronę merytoryczną, tzn. czy sporządzono je zgodnie z uor, czy MSR) pod kątem:

  • powszechności stosowania formatu, w którym sporządza się sf,
  • dostępności informacji dla różnych interesariuszy,
  • dostępności narzędzi wspomagających sporządzanie sf,
  • innych aspektów.

Powszechność rozwiązania

[4] https://financial-communications.fhstp.ac.at/wp-content/uploads/2017/ 08/FFC_Beitrag_XBRL_policy_Reisinger_final.pdf.

[4] https://sbr-nl.nl/english/what-is-sbr/assurance.

Format XBRL jest dość powszechnie stosowany do raportowania. Sporządza się w nim obligatoryjnie sf spółek giełdowych m.in. w USA, Chinach, Japonii, Indiach, Kanadzie, Chile, Argentynie, Meksyku, RPA, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Danii, Irlandii, we Włoszech i Francji, częściowo też w Niemczech. W wielu innych krajach europejskich trwają przygotowania do wdrożenia tego formatu[4].

W Holandii, od początku 2018 r., obowiązkiem przekazywania sf w formacie XBRL objęto również średnie przedsiębiorstwa. Struktura formatu, opracowana przez rząd holenderski, została włączona do wszystkich programów służących prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sf. W lutym 2018 r. wydano pierwsze opinie z badania sf sporządzonych w tym formacie (The Royal Netherlands Institute of Chartered Accountants – odpowiednik PIBR – opracował szczegółową taksonomię do przygotowania sf w formacie XBRL). Spodziewana jest istotna zmiana sposobu przeprowadzania procedur badania – oczekuje się zwiększenia wykorzystania danych elektronicznych. Holandia wypracowała również sposób zapewnienia, że opinia audytora zostanie dołączona do właściwego sf; jest to obecnie rozwiązanie unikatowe[5].

Format XBRL stosuje się nie tylko do raportowania finansowego (taksonomia MSSF) czy podatkowego, lecz także bankowego (COREP, FINREP), ubezpieczeniowego (Solvency II), zrównoważonego rozwoju (GRI), zmian klimatu (Climate Change Reporting).

Warto zauważyć, że na ogół nałożenie obowiązku sporządzania sf w określonym formacie uzasadnia się wymogami obrotu gospodarczego (jednostka jest notowana na giełdzie), a nie potrzebami systemu podatkowego lub prawnego (KRS).

[6] https://en.wikipedia.org/wiki/SAF-T.

Format XML jest w zasadzie stosowany wyłącznie do przesyłania danych między różnymi programami (systemami) z pominięciem człowieka. OECD[6] przygotowała na podstawie XML Standard Audit File for Tax. Na tej podstawie opracowano w Polsce specyfikacje Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), służącego komunikacji między systemami przedsiębiorstw a administracją podatkową. Format XML został wdrożony w celach podatkowych w kilku krajach europejskich.

W ramach pliku sf można wewnątrz pliku XML dołączyć również pliki zawierające np. dodatkowe informacje i objaśnienia czy też uszczegółowienia związane z wymogami obowiązującymi alternatywne spółki inwestycyjne. Pliki te, zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów (a dokładnie w schematach „StrukturyDanychSprFin_v1-0.xsd” i „StrukturyDanych

SprFin_v1-1.xsd”), stanowią zakodowaną „zawartość binarną pliku kodowaną w standardzie Base64”. Nie są one czytelne dla człowieka.

Dostępność informacji dla interesariuszy

Format Inline XBRL jest w swojej istocie przygotowany, aby sf mogło być czytane przez zainteresowanych przy użyciu dowolnej przeglądarki, bez konieczności posiadania jakiegokolwiek innego oprogramowania.

Sf sporządzone w formacie XML – bez dodatkowego oprogramowania – stanowi praktycznie nieczytelny plik tekstowy z zakodowaną częścią informacji. Aby móc wyświetlić sf i je odczytać, konieczne jest posiadanie specjalnego oprogramowania.

Dostępność narzędzi wspomagających sporządzanie sf

[7] K. Klimczak, Koszty oraz uwarunkowania implementacji XBRL jako standardu raportowania finansowego na rynkach kapitałowych, cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-17ccca62-f2a1-4091‑b614-6aadfcde353e/c/08_B5_Klimczak.pdf.

Ze względu na międzynarodową standaryzację formatu XBRL wiele systemów klasy ERP (np. SAP czy Microsoft Dynamics 365/AX/NAV) ma moduły, które pozwalają na sporządzanie sf w takim formacie. Oczywiście przedsiębiorstwa muszą przewidzieć czas i nakłady na przygotowanie szablonów (czasami nakłady na nabycie oprogramowania i przygotowanie danych mogą być znaczne), ale sporządzanie kolejnych sf prawdopodobnie będzie już znacznie prostsze i tańsze. ESMA szacuje, na postawie przeprowadzonych badań[7], że koszty sporządzenia pierwszego sf w formacie Inline XBRL to ok. 13 tys. euro (obejmują one zakup oprogramowania, szkolenie, czas pracy pracowników przygotowujących sf i koszty utrzymania oprogramowania). W kolejnych latach koszty te zmaleją do 4,6 tys. euro.

Na polskim rynku pojawiło się już kilkanaście rozwiązań wspomagających sporządzanie sf w formacie XML. Ceny oprogramowania wahają się od tysiąca do nawet kilkunastu tysięcy złotych netto. Oprogramowanie to obsługuje 14 ustrukturyzowanych formatów opracowanych przez Ministerstwo Finansów.

Również do niektórych polskich programów finansowo-księgowych włączono nowe moduły pozwalające na sporządzanie sf w formacie XML; zazwyczaj ograniczają się one do obsługi sf sporządzanych zgodnie z zał. nr 1, 4, 5 i 6 do uor.

Mimo że początkowo Ministerstwo Finansów informowało na swojej stronie internetowej, że nie przewiduje dostarczenia programu umożliwiającego przygotowywanie ustrukturyzowanego sf, to w połowie marca 2019 r. udostępniło bezpłatnie zainteresowanym oprogramowanie „e-sprawozdania”. Ci, którzy oprogramowania pilnie potrzebowali lub zawierzyli informacjom i kupili program, mogą mieć poczucie, że wydali pieniądze niepotrzebnie.

Oprogramowanie udostępnione przez resort umożliwia obsługę 4 schematów sf: jednostki innej (zał. nr 1 do uor), jednostki mikro (zał. nr 4 do uor), jednostki małej (zał. nr 5 do uor) oraz organizacji pozarządowej (zał. nr 6, do uor). Pozwala na wydrukowanie sf oraz zapisanie go do pliku PDF (choć z oznaczeniem „dokument nie jest sprawozdaniem finansowym”). Nie jest ono przystosowane do sporządzania i odczytywania sf skonsolidowanych ani sf instytucji finansowych. Można więc stwierdzić, że na razie nie ma specjalnego wyboru dla schematów innych sprawozdań niż sf, sporządzanych zgodnie z zał. nr 1, 4, 5 i 6 do uor.

Inne aspekty

Wszystkie badania towarzyszące wdrożeniu XBRL wskazują, że jest ono kosztowne, szczególnie dla małych przedsiębiorstw. Posługiwanie się dokładną taksonomią zawierającą pojęcia zdefiniowane przez organizacje międzynarodowe nie zawsze zapewniałoby zgodność z pojęciami stosowanymi w polskim prawie i polskiej sprawozdawczości.

XBRL nie obsługuje polskiej sprawozdawczości podatkowej. W razie stosowania tego formatu konieczne byłyby odrębne rozwiązania dla celów podatkowych.

Ze względu na strukturyzację pliku sf w formacie XML, służącą przystosowaniu go do automatycznego odczytu, dużym zmianom uległo „Wprowadzenie do sprawozdania”. Jego celem jest – jak wiadomo – dostarczenie użytkownikom zestawu informacji o jednostce, ułatwiających zrozumienie sf (dyrektywa 2013/34/UE takiej części sf nie przewiduje). Obecnie jest to kwestionariusz. Jednostki inne niż banki i ubezpieczyciele, sporządzające sf zgodnie z zał. nr 1 do uor, po ustrukturyzowaniu „Wprowadzenia”, podają następujące informacje:

[8] Jak widać, delikatny i złożony temat możliwości kontynuacji działalności został potraktowany obcesowo; to tak, jakby kogoś zapytać: czy będzie pani/pan żyć, czy nie?

  • numer w rejestrze; jest nim nr KRS – dla podmiotów wpisanych do KRS, lub nr NIP – dla osób fizycznych,
  • pełna nazwa podmiotu,
  • adres w układzie: województwo, powiat, gmina, ulica, nr domu, nr lokalu, kod pocztowy, poczta,
  • okres sprawozdawczy – data od … do …,
  • data sporządzenia sprawozdania; wiąże się z tym problem, jeżeli osoby zobowiązane do złożenia elektronicznego podpisu dokonują tego w różnych dniach; Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że datą sporządzenia sf jest data podpisu osoby, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych,
  • podstawowy przedmiot działalności określony numerem PKD (pełny, czyli 4 cyfry i litera); można też podać kilka numerów PKD; jako biegły rewident boleję nad tym, że na tej podstawie nie sposób się dowiedzieć, czym naprawdę (dokładnie) jednostka się zajmuje,
  • czy sf jest sprawozdaniem łącznym (odpowiedzi do wyboru: tak/nie),
  • czy działalność będzie kontynuowana (odpowiedzi do wyboru: tak/nie)[8],
  • czy nie istnieją okoliczności wskazujące na zagrożenie kontynuowania działalności (odpowiedź „nie” oznacza, że wystąpiły okoliczności wskazujące na zagrożenie dla kontynuowania działalności, odpowiedź „tak” – okoliczności nie wskazują na takie zagrożenie),
  • jeżeli w poprzednim punkcie odpowiedź brzmi „nie”, to opisania wymagają okoliczności wskazujące na poważne zagrożenie możliwości kontynuowania działalności,
  • czy nastąpiło połączenie spółek (odpowiedzi do wyboru: tak/nie),
  • jeśli w poprzednim punkcie odpowiedź brzmi „tak”, należy wskazać, czy sf sporządzono przed połączeniem spółek, czy po ich połączeniu, oraz opisać zastosowaną metodę rozliczenia połączenia (nabycia, łączenia udziałów),
  • przyjęte zasady rachunkowości, w zakresie, w jakim uor pozostawia jednostce prawo wyboru, w tym:
    • metody wyceny aktywów i pasywów (także amortyzacji),
    • sposób ustalenia wyniku finansowego,
    • sposób sporządzania sf.

Znacznym zmianom uległa też poz. 2.6 dodatkowych informacji i objaśnień według zał. nr 1 do uor, służąca rozliczeniu różnicy między podstawą opodatkowania a wynikiem brutto jednostki. Została ona ustrukturyzowana i przewiduje:

  • obowiązkowo:
    • przedstawienie 11 pozycji rozliczeń,
    • dodanie dodatkowych pozycji przychodów i kosztów, jeżeli przekraczają one 20 tys. zł, oraz ich podstawy prawnej,
  • opcjonalnie – rozszerzenie rozliczenia o dane dotyczące źródeł dochodu i dane porównawcze.

Autorzy – zapewne słusznie – uważają, że skoro w art. 45 ust. 1g uor zapisano, że sf jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS sporządza się w strukturze logicznej oraz formacie udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Finansów, to jeżeli struktura przewiduje podanie określonych informacji, trzeba ją wypełnić. Za ukłon pod adresem jednostek sporządzających sf należy uznać nadanie wielu elementom tego rozliczenia charakteru opcjonalnego, co oznacza, że wykazanie sugerowanych informacji zależy od woli jednostki.

Podsumowanie

Jak wynika z porównań, w przypadku jednostek wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS, sporządzających sf zgodnie z uor, a zatem na bazie XML:

  • trudniejszy jest dostęp do oprogramowania, pozwalającego sporządzić sf,
  • na razie brak jest powszechnie dostępnego i bezpłatnego oprogramowania służącego do odczytu wszystkich sf; brak dostępu do informacji o jednostkach nienotowanych na rynku regulowanym, funduszach inwestycyjnych, alternatywnych spółkach inwestycyjnych, skok, podmiotach notowanych na NewConnect i innych podmiotach emitujących np. obligacje,
  • prawdopodobnie koszt sporządzenia sf w formacie XML jest niższy od kosztu stosowania formatu XBRL.

Przy sporządzaniu sf na bazie XBRL (dotyczy to jednostek stosujących MSR):

  • możliwy będzie wybór rozwiązań pozwalających na sporządzenie sf,
  • interesariusze będą mieć bezproblemowy dostęp – za pomocą dowolnej przeglądarki – do sf w postaci czytelnej dla człowieka,
  • koszt oprogramowania będzie wyższy.

Warto podkreślić, że dopuszcza się, aby sf sporządzone zarówno w formacie XML, jak i XBRL zawierały elementy w wersji PDF. Dotyczy to m.in. dodatkowych informacji i objaśnień (bez części podatkowej) czy sprawozdania z działalności. Również w przypadku XBRL zakłada się, że przez pierwsze 2 lata jedynie podstawowe części sf będą sporządzane w tym formacie. Są jednak plany, aby w kolejnych latach całość sf była sporządzana w formacie XBRL.

I na koniec refleksja. Potrzeba przekazywania odbiorcom sf w postaci elektronicznej jest bezsporna. To tendencja ogólnoświatowa, stanowiąca skutek dynamicznie postępującej cyfryzacji wszystkich dziedzin, w tym gospodarki i finansów. Realizacja tej obiektywnej potrzeby niewątpliwie wymaga nałożenia na jednostki sporządzające sf odpowiedniego obowiązku, choć można dyskutować, czy obejmować nim od razu wszystkie jednostki, czy tylko określone ich grupy, jak długo mają trwać przygotowania, by sprostać nowemu obowiązkowi itp.

Nie przesądzając też, czy słuszny był wybór formatu XML, czy też lepszym rozwiązaniem byłoby przyjęcie XBRL, zastanawia, w jakim trybie podjęto tak ważne decyzje. Z kim były one konsultowane (np. z KNF, Komitetem Standardów Rachunkowości, Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, PIBR, organizacjami przedsiębiorców)? Czy sprawdzono, jak sobie radzą inne, bardziej zaawansowane w tej dziedzinie kraje i jakie są ich doświadczenia? Czy w innych krajach istnieje obowiązek sporządzania sf w postaci elektronicznej, czy tylko przekazywania go w takiej formie? Chciałoby się mieć informacje na ten temat; przemawia za tym argument przejrzystości stanowienia przepisów i motywacji do działania zgodnego z intencjami decydentów.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście

Badanie przez biegłego rewidenta sprawozdania finansowego podatnika estońskiego CIT

Estoński CIT zyskał popularność, szczególnie wśród spółek z sektora MŚP. Jednak z perspektywy badania sprawozdań finansowych wiąże się z nowymi ryzykami i wyzwaniami – zwłaszcza w zakresie weryfikacji spełnienia warunków formalnych wyboru tej formy opodatkowania oraz prawidłowego ujęcia podatku dochodowego.

Ryczałt od dochodów spółek (dalej też ryczałt lub estoński CIT) to alternatywny model opodatkowania CIT, w którym obowiązek podatkowy powstaje – co do zasady – dopiero przy wypłacie zysku wspólnikom. Dopóki zysk pozostaje w spółce, dopóty nie jest opodatkowany. System ten oferuje korzyści w postaci niższego łącznego obciążenia podatkowego, odroczenia momentu zapłaty podatku oraz uproszczenia rozliczeń.

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. VI) – wycena w wartości godziwej

W artykule omówiono zasady wyceny instrumentów finansowych po ujęciu początkowym, według wartości godziwej.

Rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie) nie definiuje wartości godziwej, pozostawiając jako obowiązującą definicję zawartą w art. 28 ust. 6 uor. Zgodnie z nią za wartość godziwą przyjmuje się kwotę, za jaką dany składnik aktywów mógłby zostać wymieniony, a zobowiązanie uregulowane na warunkach transakcji rynkowej, między zainteresowanymi i dobrze poinformowanymi, niepowiązanymi ze sobą stronami. Jednocześnie uor podkreśla, że w przypadku instrumentów finansowych znajdujących się w obrocie na aktywnym rynku wartość godziwą stanowi cena rynkowa pomniejszona o koszty związane z przeprowadzeniem transakcji, gdyby ich wysokość była znacząca.

Atestacja sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju – w świetle sprawozdań biegłych rewidentów

Rok 2025 jest w Polsce przełomowy dla sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju, z uwagi na wejście w życie nowych przepisów implementujących dyrektywę CSRD. Po raz pierwszy sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju największych emitentów (za 2024 r.) papierów wartościowych została poddana obowiązkowej atestacji biegłych rewidentów. Artykuł zawiera wyniki analizy sprawozdań z atestacji przeprowadzonych przez firmy audytorskie. Ocenie poddano zakres i charakter wydanych opinii, stosowane procedury atestacji oraz wskazywane ograniczenia.

Rosnące znaczenie informacji niefinansowych przy ocenie sytuacji jednostek gospodarczych doprowadziło do zasadniczej zmiany w europejskim podejściu do sprawozdawczości korporacyjnej. Przyjmując dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 z 14.12.2022 r., zmieniającą dyrektywę 2013/34/UE (tzw. dyrektywa CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive, DzUrz UE L 322 z 16.12.2022 r.), wprowadzono nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju (ZR), obejmujące m.in. obowiązek atestacji sprawozdań przez biegłych rewidentów.

Odpisy aktualizujące należności – zasady dokonywania, ujęcie księgowe, prezentacja

Brak należytej staranności przy ustalaniu odpisów aktualizujących należności rodzi dla jednostek negatywne konsekwencje w postaci nierzetelnych sprawozdań finansowych.

Należności stanowią istotny składnik aktywów każdej jednostki. Są to bezsporne (niekwestionowane przez dłużników) wierzytelności jednostki, mające terminy płatności. Zgodnie z uor wycenia się je w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożności. Właśnie zasada ostrożności powoduje, że w określonych sytuacjach należności tracą swoją wartość. Niezbędne staje się wtedy tworzenie odpisów aktualizujących, które urealnią ich wartość.

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. V) – wycena w skorygowanej cenie nabycia

W artykule omówiono reguły wyceny bilansowej instrumentów finansowych w skorygowanej cenie nabycia. Przedstawiono istotę ekonomiczną tego parametru wyceny oraz elementy jego definicji, które mogą budzić wątpliwości.

Skorygowana cena nabycia jest parametrem wyceny obecnym w polskich regulacjach rachunkowości od ponad 20 lat. Została zdefiniowana po raz pierwszy w rozporządzeniu z 12.12.2001 r. (DzU nr 149 poz. 1674) dotyczącym rachunkowości instrumentów finansowych, gdzie wskazano również jej alternatywną nazwę (stosowaną w MSR) – „zamortyzowany koszt”. Z biegiem lat skorygowaną cenę nabycia wprowadzono także do uor, a zasady jej ustalania były (i nadal są) objaśniane w wielu publikacjach.

Komentarz do stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie obciążeń publicznoprawnych

Artykuł przedstawia istotę, zakres i podstawowe założenia stanowiska Komitetu z 9.04.2025 r. w sprawie klasyfikacji obciążeń publicznoprawnych oraz identyfikacji tych, które są związane z obrotem (podatki obrotowe), a także zasad ujęcia podatków obrotowych na potrzeby sporządzenia sprawozdania finansowego.

Stanowisko, opublikowane w DzUrz MF z 2025 r. poz. 46, ma na celu:

  • usystematyzowanie zasad klasyfikacji różnego rodzaju obciążeń publicznoprawnych na potrzeby rachunkowości,
  • określenie zasad ustalania, które obciążenia publicznoprawne – z uwagi na swoją istotę i ekonomiczne

Automatyzacja i robotyzacja w rachunkowości – studium przypadku

Automatyzacja i robotyzacja mają pomagać księgowemu w prowadzeniu ksiąg i sporządzaniu sprawozdań oraz raportów, czyli odciążać od pracy, która jest powtarzalna, prosta i przez to monotonna lub wręcz uciążliwa. W artykule pokazano – na przykładzie rzeczywistej jednostki – jak przebiega automatyzacja procesów księgowych.

W obecnych czasach niektóre procesy są uznawane za zbyt proste, by były wykonywane przez ludzi. Dlatego poszukuje się rozwiązań, które mogłyby zredukować liczbę takich czynności, a zaangażowanie zasobów ludzkich przenieść w obszary o wyższych wymaganiach kwalifikacyjnych.

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. IV) – ogólne zasady wyceny bilansowej i ujęcie jej skutków

W artykule przedstawiono reguły wyceny instrumentów finansowych po ich ujęciu początkowym, często określanej jako „wycena bilansowa” bądź „wycena na dzień bilansowy”.

Zarówno uor, jak i rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie), określając zasady wyceny, nie ograniczają jej jedynie do dnia kończącego okres sprawozdawczy. Dlatego lepszym określeniem wydaje się „wycena bilansowa”, oznaczająca ustalenie wartości określonych składników aktywów i zobowiązań, w jakiej powinny być wykazywane w bilansie. Wartość tę w przypadku instrumentów finansowych może stanowić:

  • skorygowana cena nabycia,

Koszty finansowania i ich ujmowanie w księgach rachunkowych

Podejmując decyzję co do źródeł finansowania działalności jednostki, trzeba również przeanalizować, jakie koszty się z tym wiążą i jakie są skutki ich ponoszenia – z perspektywy prawa bilansowego i podatkowego.

Mówiąc o źródłach finansowania, należałoby w pierwszej kolejności uściślić, czy ma się na myśli finansowanie majątku jednostki na dany moment, czy też finansowanie jej działalności, co dotyczy zazwyczaj określonych przedsięwzięć w czasie. W związku z tym można wyróżnić statyczne i dynamiczne ujęcie źródeł finansowania (patrz schemat).

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. III) – ujęcie początkowe

W artykule omówiono zasady ustalania wartości, w jakiej powinny zostać ujęte w księgach rachunkowych aktywa lub zobowiązania finansowe powstałe na skutek zawarcia umowy instrumentu finansowego.

W świetle ogólnych rozwiązań rozporządzenia MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie) zarówno aktywa finansowe zaklasyfikowane jako przeznaczone do obrotu oraz jako dostępne do sprzedaży, jak i zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu są wyceniane w wartości godziwej. Natomiast pożyczki udzielone i należności własne, aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności oraz zobowiązania finansowe inne niż przeznaczone do obrotu wycenia się w skorygowanej cenie nabycia.

Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
20.10.2025 Benefity i świadczenia na rzecz pracowników, współpracowników, B2B i kadry zarządzającej w firmie – skutki w PIT, CIT, ECIT i VAT oraz w świetle KSeF w 2026 r SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
20.10.2025 Krajowy system e-Faktur i faktury ustrukturyzowane od 2026 r. (nowa schema FA(3)) – logowanie na żywo i obieg faktur zakupowych SKwP Poznań
20.10.2025 Praktyczne aspekty naliczania wynagradzania za miesiąc, w którym miały miejsce absencje oraz wynagrodzenia za czas urlopów, zwolnień lekarskich i innych absencji, oraz ekwiwalentu za niewykorzystany urlop, rozliczanie wynagrodzenia po otrzymaniu e-ZLA po dokonaniu wypłaty SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Włocławek
20.10.2025 Członek zarządu, członek rady nadzorczej, menedżer pracujący w oparciu o kontrakt menedżerski – wypłata i świadczenia w naturze w praktyce – czyli niepracownicze rozliczenia w ujęciu składkowo-podatkowym – szkolenie - 4 godziny dydaktyczne SKwP Warszawa
21.10.2025 Nowe zasady wypowiadania umów o pracę po zmianach w 2025 roku. Jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem? Najczęstsze popełniane błędy, trudne przypadki, nowe obowiązki kierujących pracownikami SKwP Kraków
21.10.2025 Pliki JPK w podatkach dochodowych SKwP Kielce
21.10.2025 Nowe zasady wypowiadania umów o pracę po zmianach w 2025 r. Jak zgodnie z prawem rozstać się z pracownikiem? Najczęstsze popełniane błędy, trudne przypadki, nowe obowiązki kierujących pracownikami SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Radom
Kursy dla księgowych