Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Rozliczenie delegacji (cz. V) – wewnętrzne regulacje u pracodawców prywatnych dotyczące świadczeń za czas podróży służbowych

Marek Rotkiewicz
Pracodawca spoza sfery państwowej lub samorządowej sfery budżetowej może w daleko idący sposób zmienić wysokość świadczeń z tytułu podróży służbowych – zarówno je podwyższyć (co wywoła skutki podatkowo-ubezpieczeniowe), jak i obniżyć (z pewnym ograniczeniem dotyczącym diet). Nie może jednak wprowadzić regulacji wyłączających pełny zwrot konkretnych kosztów, ponoszonych przez pracownika w związku z realizacją polecenia wyjazdu.

Wewnętrzne regulacje nie muszą dotyczyć wszystkich kwestii związanych z podróżami służbowymi i najczęściej normują tylko niektóre z nich, np. same diety czy ryczałty noclegowe. W pozostałym zakresie regulamin wynagradzania może odsyłać do postanowień przepisów powszechnych (rozporządzenia delegacyjnego).

Z dotyczących podróży służbowych regulacji art. 775 Kp wynika wyraźny podział na pracodawców:

1) państwowej i samorządowej sfery budżetowej oraz

2) spoza tej sfery (tzw. pracodawców prywatnych).

Należący do pierwszej grupy są związani wprost przepisami rozporządzenia MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 2190, dalej rozporządzenie delegacyjne). Nie mogą nic zmienić w zakresie wysokości oraz zasad naliczania poszczególnych świadczeń. Jedynym przedmiotem ew. wewnętrznych regulacji dotyczących podróży służbowych mogą być u tych pracodawców kwestie proceduralne, organizacyjne, takie jak:

  • określenie osób wykonujących w imieniu pracodawcy czynności w zakresie podróży służbowych (bezpośredni przełożony, kadry, księgowość),
  • określenie osób odpowiedzialnych za planowanie i realizację wyjazdów (np. zajmujących się rezerwacją noclegów, zakupem biletów lotniczych),
  • tryb postępowania przy wyjeździe służbowym – przekazanie informacji o konieczności wyjazdu m.in. w celu analizy posiadanych środków finansowych, wydanie polecenia wyjazdu, minimalna treść polecenia wyjazdu,
  • kwestie związane z zaliczkami – wnioskowanie, ustalanie wysokości, sposób przekazania pracownikom,
  • procedura i wymogi w zakresie wnioskowania o zgodę na przejazd pojazdem niebędącym własnością pracodawcy.

Uprawnienia pracodawcy spoza sfery budżetowej

Pracodawca prywatny reguluje kwestie świadczeń delegacyjnych w:

  • układzie zbiorowym pracy lub
  • regulaminie wynagradzania, lub
  • umowie o pracę (jeżeli nie jest objęty układem zbiorowym pracy bądź nie jest zobowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania).

Dopiero gdy takich wewnętrznych regulacji nie ma, zastosowanie znajdują przepisy rozporządzenia delegacyjnego.

Przy ustalaniu wewnętrznych regulacji dotyczących świadczeń delegacyjnych pracodawca jest związany dwoma ograniczeniami:

1) wprost wskazanym w art. 775 Kp – dieta za dobę podróży (zarówno krajowej, jak i zagranicznej) nie może być niższa niż aktualna kwota za delegację krajową – czyli można zmniejszyć (nawet znacznie) diety za wyjazdy służbowe poza granice Polski,

2) wynikającym z ogólnych zasad odnoszących się do realizacji zadań służbowych, w tym w ramach podróży służbowych – pracodawca powinien pokryć wszystkie niezbędne koszty poniesione przez pracownika w związku z wyjazdem służbowym.

Ustalenie świadczeń w wyższej wysokości niż wynikające z przepisów rozporządzenia delegacyjnego odniesie skutek podatkowo-ubezpieczeniowy. Świadczenia otrzymane z tytułu podróży służbowych są przychodem pracownika, który jednak korzysta ze zwolnienia od podatku na zasadach wskazanych w updof. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 tej ustawy wolne od PIT są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego ds. pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Z kolei w myśl § 2 pkt 15 rozporządzenia składkowego diety i inne należności z tytułu podróży służbowej pracownika nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne do wysokości określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza jego granicami.

Pracodawca zawarł w regulaminie wynagradzania zapisy dotyczące świadczeń związanych z podróżami służbowymi. W założeniu miało to być przeniesienie postanowień rozporządzenia delegacyjnego, bez zmian wysokości świadczeń. Regulamin zawiera m.in. zapis odnoszący się do diet krajowych:

Jeśli delegacja trwa nie dłużej niż dobę:

a) krócej niż 8 godz. – dieta nie przysługuje,

b) od 8 godz. i krócej niż 12 godz. – przysługuje 1/2 diety,

c) od 12 godz. – przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Zapis ten kreuje bardziej korzystne warunki uzyskania diety niż te, które zawarto w rozporządzeniu delegacyjnym – przy podróży trwającej równo 12 godz. pracownik uzyska już pełną dietę, podczas gdy na mocy tego rozporządzenia będzie ona przysługiwać dopiero po przekroczeniu 12 godz. Gdy delegacje będą trwały równo 12 godz., połowa otrzymanej przez pracownika diety będzie zatem przekraczać kwotę wolną od PIT i składek ZUS, w związku z czym kwota przekroczenia będzie podlegać tym obciążeniom.

Diety krajowe i zagraniczne

O ile dietę krajową można jedynie podwyższyć, o tyle dietę z tytułu podróży zagranicznej można również obniżyć – i to znacząco. Dolną granicą wyznaczoną przez ustawodawcę jest aktualna kwota diety za czas podróży na terenie kraju.

Pracodawca chciałby wskazać w regulaminie wynagradzania, że w przypadku zagranicznej podróży służbowej pracownikom przysługuje 50% diety przewidzianej dla danego kraju w rozporządzeniu delegacyjnym. Taki zapis jest jak najbardziej możliwy.

Możliwe jest również ujednolicenie diety dla wszystkich państw albo dla tej ich grupy, do których pracownicy jeżdżą regularnie. Może to znacznie ułatwiać rozliczenia w przypadkach, gdy w ramach jednego wyjazdu pracownik wykonuje zadania służbowe w kilku krajach i pracodawca określa kilka państw docelowych. Przykładowy zapis regulaminu wynagradzania może wyglądać następująco:

§ …

1. Kwota diety za dobę podróży służbowej poza granicami kraju wynosi 35 euro. Wysokość stawki diety jest stała, niezależnie od kraju docelowego podróży.

2. W pozostałym zakresie obowiązują postanowienia rozporządzenia MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 2190).

Zmieniając regulamin wynagradzania, pracodawca ustala zapisy dotyczące diet za podróże zagraniczne. Wysokość diet wskazaną w rozporządzeniu delegacyjnym chce zachować dla osób na stanowiskach kierowniczych, a diety dla pozostałych pracowników ustalić na poziomie niższym (60% diet z rozporządzenia). Czy może tak zrobić?

Różnicowanie wysokości diet według zajmowanego w firmie stanowiska jest w mojej ocenie niedopuszczalne. Dieta nie stanowi wynagrodzenia za pracę i nie może być oparta na wartościowaniu pracy wykonywanej na poszczególnych stanowiskach. Jej przeznaczenie – w przypadku wyjazdów zagranicznych na koszty wyżywienia i inne drobne wydatki – powinno wyznaczać sposób podejścia do wskazanego zagadnienia. Przyjęcie różnych wysokości dla poszczególnych grup stanowiskowych oznaczałoby różnice w wysokości standardu wyżywienia, zapewnionego w związku z wykonywaniem zadań służbowych na polecenie pracodawcy. Byłoby to naruszenie zasad równego traktowania w zatrudnieniu pracowników znajdujących się w identycznej sytuacji (czasowe przebywanie w innym kraju na polecenie przełożonego).

Zwrot faktycznych kosztów

Pracodawca ma pokryć wydatki poniesione w związku z realizacją przez pracownika zleconego zadania służbowego. O ile możliwe jest obniżenie ryczałtów (o czym mowa dalej), o tyle niedopuszczalne byłoby wprowadzenie zapisów, że pracodawca pokrywa jedynie 3/4 rzeczywistych kosztów noclegu czy przejazdu. Zlecając zadanie służbowe, pracodawca narzuca pośrednio na pracownika pewne koszty. Jeżeli wykonanie zadania obiektywnie wymaga poniesienia pewnego wydatku, to nadrzędną zasadą powinno być jego rozliczenie przez pracodawcę.

Wskazuje na to SN w wyroku z 27.09.2023 r. (II PSKP 77/22) dotyczącym kierowców: Wszelkie regulacje zakładowych aktów prawa pracy albo postanowienia umów o pracę wykluczające obowiązek pracodawcy pokrywania kosztów noclegu kierowców w podróży służbowej w związku z zapewnieniem im noclegów w kabinie pojazdu są bezskuteczne i nie mają mocy prawnej. Zarówno nieuregulowanie kwestii zwrotu kosztów noclegów, jak też ich uregulowanie przez stwierdzenie, że zwrot kosztów noclegu nie przysługuje z uwagi na zapewnienie noclegu w kabinie pojazdu – co w istocie sprowadza się do pozbawienia możliwości jakichkolwiek zwrotów kosztów z tego tytułu – nie może być traktowane jako regulacja ustalająca zasady rozliczania kosztów noclegów kierowców w podróży zagranicznej.

Ryczałty

W mocno kontrowersyjnej uchwale SN z 12.06.2014 r. (II PZP 1/14) wskazano, że przepisy wykonawcze ustalają minimalny standard wszystkich świadczeń z tytułu podróży służbowych (diet oraz zwrotu kosztów przejazdów, noclegów i innych wydatków), które w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę mogą być uregulowane korzystniej dla pracownika (art. 9 § 2 i art. 18 § 2 Kp). W razie braku takich regulacji lub uregulowania mniej korzystnego dla pracownika, zastosowanie mają przepisy wykonawcze. To orzeczenie było jednak wyjątkowe i po wyroku TK z 24.11.2016 r. (K 11/15) trudno nadal się na nim opierać.

Trzeba przyjąć, że określenie w przepisach zakładowych lub w umowie o pracę należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową w kwocie niższej od wysokości ryczałtów przewidzianych w załączniku do rozporządzenia wykonawczego, wydanego na podstawie art. 775 § 2 Kp, nie narusza prawa. Z przywołanego wyroku TK wynika bowiem, że przy wykładni przepisów należy uwzględnić również aspekt ekonomiczny – m.in. uzasadnione oczekiwania właścicieli firm przewozowych, że zakup pojazdów wyposażonych w odpowiednie miejsca noclegowe, ogrzewanie i klimatyzację wpłynie na obniżenie ich wydatków związanych z ryczałtami za noclegi kierowców (tak wyrok SN z 27.04.2017 r., I PK 90/16).

Także w wyroku SN z 9.06.2021 r. (II PSKP 39/21) czytamy: ryczałt noclegowy określony w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę może być niższy od ustalonego w przepisach wykonawczych, powinien być jednak tak ukształtowany, aby dawał rzeczywistą, a nie iluzoryczną możliwość zrealizowania tej potrzeby.

W regulaminie wynagradzania pracodawca prywatny chciałby wskazać, że ryczałt za nocleg w podróży zagranicznej przysługuje w każdym państwie w wysokości 35 euro. Czy taki zapis jest dopuszczalny? Czy można określić ryczałt kwotowo i go ujednolicić?

Takie określenie ryczałtu noclegowego jest dopuszczalne. Ryczałt nie musi być wyrażony jako wartość procentowa (tak jak w rozporządzeniu delegacyjnym, gdzie wskazano, że przysługuje w wysokości 25% limitu noclegowego dla państwa, w którym nocleg ma miejsce) ani nie musi to być kwota zróżnicowana dla poszczególnych państw.

Ustalenie świadczeń w wyższej wysokości niż wynikająca z przepisów rozporządzenia delegacyjnego odniesie skutek podatkowo-ubezpieczeniowy. Wolne od tych obciążeń są bowiem jedynie świadczenia za czas podróży służbowej naliczone w wysokości i według zasad wskazanych w tym rozporządzeniu (art. 21 ust. 1 pkt 16 updof i § 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego). Różnica między ryczałtem noclegowym naliczonym według rozporządzenia delegacyjnego i wyższym – wynikającym z przepisów wewnętrznych – byłaby zatem opodatkowana i oskładkowana.

Kwota 35 euro będzie w części państw przekraczała kwotę ryczałtu – w tych, w których limit noclegowy z rozporządzenia delegacyjnego wynosi poniżej 140 euro (lub równowartość tej kwoty w innej walucie). Nie prowadziłoby to do nieważności zapisów regulaminu ani konieczności ich zmiany, ale oznaczałoby – w razie noclegu w tych krajach połączonego z wypłatą ryczałtu według zapisów regulaminu – konieczność naliczenia PIT i składek ZUS od kwoty przekroczenia. Przykładowo dotyczy to takich państw, jak: Albania, Bułgaria i Czechy (limit 120 euro, a więc ryczałt z rozporządzenia – 30 euro, przekroczenie – 5 euro), Bośnia i Hercegowina (limit 100 euro, a więc ryczałt z rozporządzenia – 25 euro, przekroczenie – 10 euro).

Pełne i niepełne regulacje

Wewnętrzne regulacje nie muszą dotyczyć wszystkich kwestii związanych z podróżami służbowymi i najczęściej normują tylko niektóre z nich, np. same diety czy ryczałty noclegowe. W pozostałym zakresie regulamin wynagradzania może odsyłać do postanowień przepisów powszechnych (rozporządzenia delegacyjnego).

W wyroku SN z 19.12.2017 r. (I PK 249/16) stwierdzono, że art. 775 § 5 Kp posługuje się zwrotem „nie zawiera postanowień, o których mowa w § 3”. Chodzi więc o sytuację, w której zakładowe źródła prawa pracy albo umowa o pracę w ogóle nie regulują należności z tytułu podróży służbowej. Brak regulacji należy rozpatrywać rodzajowo, tzn. jeżeli pracodawca reguluje kwestię diet, a pomija inne koszty podróży służbowej (np. koszty noclegu), to oznacza, że w tym zakresie u pracodawcy nie ma wewnętrznych regulacji, o których mowa w art. 775 § 3 Kp, a zatem możliwe jest sięgnięcie do przepisów powszechnie obowiązujących.

Wypowiedzenia i porozumienia zmieniające

Wprowadzając w regulaminie wynagradzania niższe świadczenia niż dotychczas obowiązujące – czyli np. gdy pracodawca stosował postanowienia rozporządzenia delegacyjnego, a obecnie chce to zmienić i obniżyć diety za czas podróży zagranicznej – trzeba pamiętać o konieczności zmian indywidualnych warunków zatrudnienia.

Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio pewne regulacje dotyczące układów zbiorowych pracy, m.in. regulację zawartą w art. 24113 Kp. Korzystniejsze postanowienia regulaminu wynagradzania będą, z dniem jego wejścia w życie, zastępować – z mocy prawa – wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Jednak postanowienia mniej korzystne dla pracowników należy wprowadzać w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Skoro dotychczas były stosowane zasady wynikające z rozporządzenia delegacyjnego, to niższe stawki będą oczywiście gorsze dla pracowników.

Zmiana musi więc być poprzedzona zmianami umów – wypowiedzeniami bądź porozumieniami zmieniającymi, indywidualnie zawieranymi z pracownikami.

Wyświetlono 2% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
23.06.2025 KSeF – wdrożenie i fakturowanie - 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
23.06.2025 Podatek CIT – zrozumieć przychody i koszty podatkowe SKwP Warszawa
23.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
23.06.2025 Prawne i procesowe przygotowanie do wejścia w życie przepisów dyrektywy 2023/970 o równości i jawności wynagrodzeń SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Poznań, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
23.06.2025 Reklama i reprezentacja w 2025 roku: imprezy firmowe, upominki dla kontrahentów, ulga na reklamę do 1 mln zł, influencerzy – kompleksowo na gruncie CIT, ECIT, PIT i VAT SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Katowice, SKwP Kielce, SKwP Olsztyn, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
23.06.2025 Samochody – kompleksowe rozliczenie podatku VAT, CIT i PIT SKwP Bielsko-Biała, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
23.06.2025 Koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
Kursy dla księgowych