Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Rozliczenie delegacji (cz. III) – noclegi w podróżach krajowych i zagranicznych

Marek Rotkiewicz
Koszt noclegu jest jednym z większych obciążeń związanych z podróżą służbową. Przepisy wyznaczają dość wysokie limity kwotowe, a do pracodawców należy dookreślenie tego kosztu przed wyjazdem pracownika – przez konkretną rezerwację albo wskazanie ceny, w granicach której może on wybrać nocleg w trakcie podróży.

Kwota przekraczająca limit noclegowy nie podlega PIT tylko w przypadku, gdy przekroczenie było uzasadnione (por. interpretacje IS w Bydgoszczy z 12.09.2007 r., ITPB1/415-111/07/IB, i Pomorskiego US w Gdańsku z 2.09.2005 r., DM/P/415-0041/05/ŁB). Jeśli pracodawca w przepisach wewnętrznych ustali limit na wyższym poziomie (np. 1100 zł w podróży krajowej), to nadwyżka ponad kwotę określoną w rozporządzeniu delegacyjnym nie będzie objęta zwolnieniem.

Pracownik ma prawo do zwrotu kosztów noclegu:

  • na podstawie przedłożonego po powrocie z delegacji rachunku lub oświadczenia o poniesionym wydatku, w granicach limitów kwotowych przewidzianych przepisami rozporządzenia MPiPS z 29.01.2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 2190, dalej rozporządzenie delegacyjne); w uzasadnionych przypadkach limity te mogą być przekroczone, lub
  • w formie ryczałtowej (w z góry przewidzianej przepisami kwocie) – jeśli nie przedstawi potwierdzenia kosztów noclegu i nie miał zapewnionego przez pracodawcę bezpłatnego noclegu.

Limity noclegowe

Za nocleg podczas podróży służbowej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie wyższej niż limit. Rozporządzenie delegacyjne określa limity noclegowe dla podróży:

  • krajowych – 20-krotność stawki diety za noc (obecnie 900 zł),
  • zagranicznych – w kwotach przypisanych do poszczególnych państw w załączniku do rozporządzenia.

Przy obu rodzajach wyjazdów pracodawca może w uzasadnionych przypadkach wyrazić zgodę na pokrycie kosztów noclegu w wyższej (udokumentowanej) kwocie. Przekroczenie limitu musi być jednak uzasadnione. Jest to istotne nie tylko w relacji pracodawca–pracownik, lecz także z uwagi na zwolnienia podatkowe i ubezpieczeniowe świadczeń delegacyjnych. Należności z tytułu podróży służbowych są wolne od PIT (art. 21 ust. 1 pkt 16 updof) i nie stanowią podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne (§ 2 ust. 1 pkt 15 rozporządzenia składkowego) – do wysokości określonej w rozporządzeniu delegacyjnym.

Kwota przekraczająca limit noclegowy nie podlega PIT tylko w przypadku, gdy przekroczenie było uzasadnione (por. interpretacje IS w Bydgoszczy z 12.09.2007 r., ITPB1/415-111/07/IB, i Pomorskiego US w Gdańsku z 2.09.2005 r., DM/P/415-0041/05/ŁB). Jeśli pracodawca w przepisach wewnętrznych ustali limit na wyższym poziomie (np. 1100 zł w podróży krajowej), to nadwyżka ponad kwotę określoną w rozporządzeniu delegacyjnym nie będzie objęta zwolnieniem.

IS w Warszawie w interpretacji z 2.10.2008 r. (IPPB2/415-1034/08-4/SP) uznała, że brak możliwości znalezienia tańszego noclegu w danym mieście uzasadnia przekroczenie limitu noclegowego. Innym uzasadnieniem może być to, że zakwaterowanie w danym hotelu pozwala na właściwe wykonanie zadań związanych z wyjazdem służbowym (np. zakwaterowani są tam również kontrahenci, co umożliwia wspólną pracę). Przy aktualnych stawkach limitów noclegowych takie przekroczenia nie będą częste, ale oczywiście mogą się zdarzyć.

Obecne limity z rozporządzenia delegacyjnego nie są niskie, w wielu przypadkach mogą się wydawać znaczące. Pracodawca w regulacjach wewnętrznych może przyjąć niższy limit, dopuszczając jego przekroczenie w uzasadnionych, uzgodnionych z nim sytuacjach.

Z art. 775 § 3 i 4 Kp wynika bowiem, że pracodawca spoza sfery budżetowej jest niejako wtórnie związany przepisami rozporządzenia delegacyjnego, bo pierwszeństwo mają ew. regulacje wewnętrzne i dopiero przy ich braku stosuje się przepisy rozporządzenia. Jedyne wprost obowiązujące ograniczenie stanowi zasada, zgodnie z którą pracodawcy nie mogą ustalać diety za dobę podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju w wysokości niższej niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.

W mojej ocenie dopuszczalne byłoby również przyjęcie przez pracodawcę z samorządowej lub państwowej jednostki budżetowej niższego limitu, jeśli będzie on określony jako pewna wskazówka czy wyznacznik kwoty, jaką pracodawca akceptuje bez konieczności wcześniejszego ustalenia wydatku.

Wprowadzenie obowiązku rezerwacji

Zasadnym działaniem pracodawcy jest również ustalenie obowiązku uzgodnienia kosztu noclegu (noclegów) przed wyjazdem i dokonanie rezerwacji przez pracownika bądź dokonywanie rezerwacji dla niego przez osobę zajmującą się wyjazdami służbowymi. Pomijając szczególne sytuacje, w których będzie to niemożliwe (wyjazd nagły albo skomplikowany logistycznie i czasowo, przy którym trudne lub niemożliwe jest określenie z góry miejsc i dat noclegów), działanie takie umożliwi znalezienie noclegu w granicach limitu, ale w cenie akceptowalnej dla pracodawcy. Wcześniejsze ustalenie miejsca noclegowego pozwoli dokonać takiego jego wyboru, by zmniejszyć inne koszty związane z przemieszczaniem się.

Minimalizując koszty delegacji, pracodawca może zobowiązać pracowników do noclegu w jednym pokoju hotelowym. Nie jest tak, że pracownik w każdej sytuacji może się domagać pokoju jednoosobowego. Trzeba jednak pamiętać o dwóch podstawowych zasadach:

  • pokój hotelowy musi być przystosowany (mieć zapewnioną odpowiednią infrastrukturę) dla danej liczby osób,
  • może to dotyczyć wyłącznie pracowników jednej płci.
Przykładowy zapis regulaminu wynagradzania dotyczący limitu noclegowego

1. Pracownikowi będącemu w krajowej podróży służbowej zwrot kosztów noclegu przysługuje w wysokości stwierdzonej rachunkiem (fakturą), nie wyższej jednak niż 500 zł za noc.

2. Pracownikowi będącemu w zagranicznej podróży służbowej zwrot kosztów noclegu przysługuje w wysokości stwierdzonej rachunkiem (fakturą), nie wyższej niż 70% limitu dla państwa, w którym nocleg ma miejsce, wskazanego w załączniku do rozporządzenia delegacyjnego.

3. W uzasadnionych przypadkach pracodawca może wyrazić zgodę na pokrycie kosztów noclegu w wysokości przekraczającej limity wskazane w pkt 1 i 2. Pracownik jest zobowiązany uzgodnić to z pracodawcą przed poniesieniem wydatku.

Ryczałty noclegowe

W przypadku:

  • nieprzedłożenia rachunku za nocleg,
  • niezapewnienia pracownikowi bezpłatnego noclegu przez pracodawcę (lub – przy delegacji zagranicznej – stronę zagraniczną)

pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg. W podróży krajowej jest to 150% diety (obecnie 67,50 zł), zaś w podróży zagranicznej – 25% limitu noclegowego dla danego państwa. Ryczałty nie przysługują za czas przejazdu.

Ryczałty za noclegi w podroży krajowej i zagranicznej różnią się nie tylko kwotami. W odniesieniu do wyjazdów krajowych prawodawca wprowadził wymóg minimalnego czasu trwania noclegu dla uzyskania ryczałtu, którego nie ma w przypadku podróży zagranicznych (będzie o tym mowa dalej).

W świetle § 5 rozporządzenia delegacyjnego należy przyjąć, że gdy pracownik poniósł koszty noclegu, ale nie może przedstawić rachunku za nocleg, rozliczenie faktycznych kosztów noclegu opiera się na jego oświadczeniu o dokonanym wydatku i przyczynach braku możliwości udokumentowania go rachunkiem (fakturą). Przedstawienie takiego oświadczenia nie pozwala na rozliczenie noclegu ryczałtem. Staje się ono zamiennikiem rachunku. Oświadczenie może być przez pracodawcę weryfikowane, zwłaszcza że w praktyce najczęściej chodzi o utratę faktury, co zwykle wiąże się z możliwością uzyskania jej duplikatu (choć w przypadku odległych wyjazdów zagranicznych mogą być z tym trudności).

Zapewnienie nieodpłatnego noclegu

Zapewnienie bezpłatnego noclegu może przybrać różne formy, np. opłacenie noclegu w cenie konferencji, zapewnienie możliwości skorzystania z noclegu w pokojach gościnnych instytucji zapraszającej.

Nocleg w mieszkaniu udostępnionym pracownikowi przez pracodawcę, nabytym lub wynajętym w celu zapewnienia noclegów pracownikom, jest równoznaczny z zapewnieniem nieodpłatnego noclegu.

IS w Poznaniu w interpretacji z 30.06.2010 r. (ILPB3/423-325/10-2/K) uznała, że wydatki z tytułu wynajęcia mieszkania służbowego, mającego zapewnić nocleg pracownikom w trakcie podróży służbowej, podczas której będą wykonywali obowiązki służbowe (m.in. prowadzanie negocjacji z klientami, uczestnictwo w kursach i szkoleniach zawodowych), wiążą się z działalnością gospodarczą spółki i stanowią koszt uzyskania przychodów. Spółka wskazała bowiem, że pracownicy podczas podróży będą wykonywali zadania przez nią zlecone, związane z jej działalnością mającą na celu uzyskanie przychodów.

Nocleg w podróży służbowej ma zapewniać pracownikowi pewien poziom wypoczynku, swobody. Ma rekompensować pozbawienie pracownika – w związku z wydaniem mu polecenia wyjazdu służbowego – możliwości wypoczynku w domu. „Bezpłatny nocleg” zapewniony przez pracodawcę nie może się sprowadzać jedynie do udostępnienia pracownikowi łóżka, zapewnienia możliwości snu. Musi umożliwiać wypoczynek, z czym wiąże się pewna przestrzeń, infrastruktura sanitarna. Dlatego sądy konsekwentnie kwestionują możliwość pozbawiania ryczałtu kierowców nocujących w kabinie pojazdu (zob. np. uchwała SN z 12.06.2014 r., II PZP 1/14, i wyrok SN z 22.08.2018 r., III PK 71/17).

Bezpłatny nocleg musi być zapewniony przez pracodawcę, ew. inny podmiot w związku z zatrudnieniem (np. przez kontrahenta pracodawcy). Nocleg pracownika u rodziny czy znajomych nie wpływa na zwolnienie pracodawcy z obowiązku wypłaty ryczałtu.

Ustawodawca nie uzależnił wypłaty ryczałtu od przedstawienia dowodów, że koszty te pracownik rzeczywiście poniósł (zob. wyrok SN z 19.02.2007 r., I PK 232/06).

Ryczałt przy wyjazdach krajowych

Ryczałt nie przysługuje, gdy pracownik ma możliwość codziennego powrotu do miejscowości stałego lub czasowego pobytu. Przy ocenie tego, czy taka możliwość faktycznie istnieje, należy brać pod uwagę odległość, stopień skomplikowania przejazdów, czas realizacji zadań służbowych w miejscu docelowym. To kwestia zarówno kalkulacji kosztów (za codzienne przejazdy w obie strony będzie płacić pracodawca), jak i odpoczynków minimalnych, wpływu czasu przejazdów na zwiększenie zmęczenia pracownika, niekiedy rozliczania czasu pracy podczas przejazdów.

Rozporządzenie delegacyjne przewiduje minimalny czas trwania noclegu dla uzyskania prawa do ryczałtu (takiego minimum nie ma w przypadku noclegu potwierdzonego rachunkiem). Ryczałt przysługuje, o ile nocleg trwa co najmniej 6 godz. i czas ten przypada między godz. 21.00 a 7.00.

Pracownik pojechał pociągiem w podróż służbową ze Szczecina do Katowic. Planowo pociąg miał dotrzeć do celu o godz. 23.00, jednak dojechał dopiero przed godz. 2.00 w nocy. Pracownik pojechał od razu do mieszkania swoich przyjaciół, w którym nocował. W tym przypadku wypłata ryczałtu byłaby niezgodna z przepisami rozporządzenia delegacyjnego. Nocleg należałoby liczyć od godziny faktycznego dojazdu do Katowic i w konsekwencji jego czas jest krótszy niż minimalny czas dający prawo do ryczałtu.

Zastrzeżenie to należy ocenić bardzo krytycznie. Jest jednym z przykładów nieracjonalnego wręcz rozróżniania przez prawodawcę prawa do świadczeń przy wyjazdach krajowych i zagranicznych (przy podróżach zagranicznych takiego ograniczenia czasowego nie ma). Uderza to w pracowników w sytuacjach nietypowych (jak ta w przykładzie), a także gdy specyfika zadania służbowego czy realizowanej pracy wymaga przejazdu nocnego (np. pewne rodzaje przewozów ciężkich).

Ryczałt przy wyjazdach zagranicznych

W odniesieniu do wyjazdów zagranicznych nie ma zastrzeżenia dotyczącego minimalnego czasu trwania noclegu, który uprawnia do otrzymania ryczałtu.

Podstawowym błędem popełnianym przez pracodawców przy ustalaniu wysokości ryczałtu jest przyjęcie limitu noclegowego dla państwa docelowego podróży służbowej. Państwo docelowe wyznacza jedynie wysokości diety, pozostałe świadczenia powinny być odnoszone do kraju, w którym dane zdarzenie (nocleg, przejazd) wystąpiło.

Pracownik jedzie samochodem w podróż służbową do Tuluzy we Francji. Przejeżdża przez Niemcy, Belgię i Francję. Po drodze nocuje, po powrocie nie przedstawia rachunku za nocleg, więc jest rozliczany ryczałtem. Pracodawca musi uzyskać oświadczenie o tym, na terenie którego kraju był nocleg. W przypadku Niemiec ryczałt wyniesie 42,50 euro (25% ze 170 euro limitu noclegowego), a Belgii i Francji – 50 euro (25% z 200 euro).

Oczywiste jest także to, że po noclegu np. na terenie Belgii (zgodnie z oświadczeniem) trudno byłoby zaakceptować rachunek za tankowanie pojazdu z następnego dnia wystawiony na terenie Niemiec. Powinno to skutkować prośbą o wyjaśnienie, bo może oznaczać próbę wyłudzenia wyższego świadczenia.

Przy wyjazdach zagranicznych możliwość powrotu do miejscowości zamieszkania nie wyłącza obowiązku wypłaty ryczałtu.

Pracownik pracujący w Kostrzynie nad Odrą i mieszkający w Münchebergu w Niemczech jedzie w 3-dniową podróż służbową do Berlina. Mimo że ma możliwość codziennych powrotów do miejscowości zamieszkania (50–60 km), brak jest przepisów, na których można by w tym przypadku wprost oprzeć wyłączenie prawa do ryczałtów noclegowych. Choć (jeżeli faktycznie nocowałby w domu) można by powołać się na cel przepisów o rozliczeniu kosztów, to jednak fakt zawarcia w rozporządzeniu delegacyjnym wyłączenia przy podróżach krajowych i jednocześnie brak takiego samego wyłączenia przy delegacjach zagranicznych jest silnym argumentem za tym, że pracownik nie powinien być pozbawiony świadczeń noclegowych.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
04.07.2025 Rodzaje ewidencji w podatku VAT, w tym kasy rejestrujące – praktyczna odsłona. Część deklaracyjna pliku JPK_V SKwP Bydgoszcz, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Opole, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
04.07.2025 Podatek dochodowy i składka zdrowotna w działalność gospodarczej osób fizycznych i spółek osobowych – wybrane problemy i zmiany na 2025 rok SKwP Warszawa
04.07.2025 Wykorzystanie controllingu w przedsiębiorstwie SKwP Warszawa
04.07.2025 Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – praktyczne wskazówki, wzory dokumentacji i najnowsze orzecznictwo SKwP Warszawa
04.07.2025 Zasady prawidłowego fakturowania SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Łódź
04.07.2025 Tworzenie arkusza wyliczającego listę płac, umowę zlecenie i umowę o dzieło od brutto do netto z wykorzystaniem AI – 3 godziny dydaktyczne SKwP Warszawa
05.07.2025 Enova365 – kurs od podstaw SKwP Koszalin, SKwP Kraków
Kursy dla księgowych