Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Rachunkowość dziś i jutro

Rozmowa z Agnieszką Stachniak, zastępcą Dyrektora Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości w Ministerstwie Finansów, przewodniczącą Komitetu Standardów Rachunkowości.

Redakcja: Rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii wirusa COVID-19, która miała wpływ na wszystkie dziedziny życia – również na pracę księgowych. W jaki sposób Ministerstwo Finansów odpowiedziało na związane z tym wyzwania?

Redakcja: Rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii wirusa COVID-19, która miała wpływ na wszystkie dziedziny życia – również na pracę księgowych. W jaki sposób Ministerstwo Finansów odpowiedziało na związane z tym wyzwania?

Agnieszka Stachniak: Wprowadzenie w Polsce w marcu ubiegłego roku stanu epidemii przypadło na najgorętszy okres pracy osób zajmujących się rachunkowością, gdy większość jednostek wypełniała swoje obowiązki związane ze sporządzeniem różnego rodzaju sprawozdawczości, w tym finansowej. Wprowadzone wówczas ograniczenia powodowały, że nie wszystkie jednostki (zarówno sektora publicznego, jak i prywatnego) mogły sprostać tym obowiązkom w ustawowych terminach.

Departament Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości w Ministerstwie Finansów, jako odpowiedzialny m.in. za zapewnienie spójności i jednolitości systemu rachunkowości i sprawozdawczości finansowej oraz za tworzenie rozwiązań w tym zakresie, stara się na bieżąco odpowiadać na potrzeby jednostek i wspierać je, wprowadzając rozwiązania ułatwiające im działalność w trudnych warunkach epidemii.

[1] Ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 374).

[2] Rozporządzenie z 31.03.2020 r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (DzU poz. 570).

[3] Rozporządzenie MF z 28.09.2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (DzU poz. 1667).

[4] gov.pl.

Taką odpowiedzią było wydanie (na podstawie tzw. ustawy covidowej[1]) w marcu ubiegłego roku rozporządzenia MF[2] odraczającego terminy sporządzania i zatwierdzania sprawozdań. Dzięki przyjętym rozwiązaniom jednostki zyskały dodatkowe 2 lub 3 miesiące m.in. na przeprowadzenie, rozliczenie i udokumentowanie inwentaryzacji, ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych, sporządzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego, jego przekazanie do właściwego rejestru sądowego, organu lub jednostki, ogłoszenie bądź publikację. We wrześniu rozporządzenie to zostało uzupełnione o zmianę polegającą na dalszym wydłużeniu terminu zatwierdzenia sprawozdań finansowych niektórych jednostek, w tym spółdzielni mieszkaniowych[3].

Biorąc pod uwagę, że w dużym zakresie jednostki przystosowały się do funkcjonowania w nowej sytuacji, na chwilę obecną nie planujemy podejmowania nadzwyczajnych działań w postaci wydania rozporządzenia przedłużającego terminy sprawozdawcze.

Czy podjęto także działania pozalegislacyjne?

Analizujemy wszystkie sygnały od jednostek oraz staramy się wspierać je i księgowych poprzez publikację odpowiednich wyjaśnień. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów została utworzona specjalna zakładka poświęcona rachunkowości w czasie epidemii COVID-19, w której zamieszczane są m.in. odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania[4]. Publikowane informacje dotyczą sporządzania sprawozdania finansowego w czasie pandemii oraz ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych będących skutkiem skorzystania przez jednostki z pomocy przewidzianej w pakiecie tarcz – antykryzysowej i finansowej. Znajdują się tam m.in. wyjaśnienia dotyczące zasad ewidencjonowania subwencji finansowej otrzymanej w ramach rządowego programu wsparcia finansowego przedsiębiorstw „Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Małych i Średnich Firm” czy inwentaryzacji w czasie COVID-19.

Dodam, że wyjaśnienia nie ograniczają się jedynie do zdarzeń związanych z epidemią. W zakładce „Rachunkowość” zamieszczane są także informacje dotyczące rachunkowości finansowej i budżetowej, e-sprawozdań finansowych, usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych czy raportowania niefinansowego[5]. Odrębna zakładka poświęcona jest zagadnieniom rewizji finansowej[6].

Wierzę, że działania te stanowią istotną pomoc dla księgowych w wykonywaniu bieżącej pracy oraz przyczyniają się do jednolitości stosowanych rozwiązań.

Zachęcam do korzystania z tego źródła informacji, a także do zgłaszania problemów z zakresu rachunkowości, pojawiających się w Państwa praktyce, tak aby zamieszczane informacje odpowiadały na wyzwania, z którymi na co dzień mierzą się księgowi.

Również Komitet Standardów Rachunkowości podejmuje działania wspierające jednostki w tym trudnym okresie pandemii.

Komitet opublikował w grudniu 2020 r. rekomendacje „Sprawozdanie finansowe w czasie pandemii COVID -19”, które mają służyć pomocą przy sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2020 r. Rekomendacje są skierowane do osób odpowiedzialnych za sporządzenie sprawozdania finansowego, tj. kierowników jednostek, osób, którym powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, pracowników służb finansowo-księgowych, a także interesariuszy oczekujących rzetelnej i jasnej informacji o sytuacji finansowej i majątkowej oraz o wyniku finansowym jednostek. Wydanie rekomendacji poprzedziła ankieta, która pomogła zidentyfikować zagadnienia budzące wątpliwości. Mam nadzieję, że będą one stanowiły wartościową pomoc przy sporządzaniu sprawozdań finansowych w tym trudnym okresie.

W trakcie opracowania jest projekt KSR pod roboczym tytułem „Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuacji działalności”. Zagadnienie to było ujęte w planie pracy Komitetu jeszcze przed epidemią, biorąc jednak pod uwagę obecne uwarunkowania, traktujemy ten projekt priorytetowo. W najbliższym czasie będzie on dostępny do konsultacji publicznych na stronie internetowej Komitetu[7].

Nad jakimi innymi zagadnieniami pracuje obecnie Komitet?

Są to projekty czterech dużych dokumentów – standardów dotyczących: przychodów ze sprzedaży wyrobów, półproduktów, towarów i materiałów; wartości niematerialnych i prawnych; nieruchomości inwestycyjnych, a także stanowisko w sprawie ustalania wartości godziwej na potrzeby rozliczania połączeń jednostek metodą nabycia. Komitet angażuje się również we współpracę międzynarodową w zakresie MSSF, a także w prace koncepcyjne dotyczące przyszłych zmian w ustawie o rachunkowości.

Jakich zmian w ustawie o rachunkowości możemy się spodziewać w najbliższym czasie?

Jak już wspomniałam, nasze zaangażowanie w dostosowywanie prawa bilansowego do panujących warunków nie ogranicza się tylko do kwestii związanych z epidemią, choć te stanowią obecnie priorytet. Patrzymy też na inne aspekty, które mają wpływ na rachunkowość i sprawozdawczość finansową. Mam tu na myśli np. zmiany w prawie unijnym, postęp technologiczny czy cele wskazane Ministerstwu Finansów w strategiach rozwoju kraju. Pierwsze z dwóch obszarów stanowiły główną przyczynę opracowania zmiany do ustawy o rachunkowości i ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym, która była przedmiotem konsultacji na przełomie roku.

Nowelizacja ta ma na celu ujednolicenie formatu elektronicznego sprawozdań finansowych, składanych przez emitentów do KRS, z formatem raportu rocznego dla Urzędu KNF, wymaganym przepisami UE (tzw. ESEF). Ponadto wprowadza możliwość podpisania elektronicznie sprawozdania tylko przez jednego członka zarządu wieloosobowego, po uprzednim upoważnieniu go do tego przez pozostałych członków zarządu. Jest to odpowiedź na sygnały zgłaszane przez jednostki (głównie organizacje pozarządowe), że podpisanie sprawozdania finansowego przez zarząd wieloosobowy stanowi istotne utrudnienie. Nowelizacja umożliwia również Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego (PANA) wykorzystanie w jej działalności, w większym zakresie niż dotychczas, nowych technologii (np. kontrole zdalne).

A czy przewidujecie Państwo kompleksową zmianę ustawy o rachunkowości? Taka gruntowna zmiana była zapowiadana już przy okazji wdrożenia tzw. dyrektywy o rachunkowości, ale ostatecznie ograniczono się do zmian koniecznych do implementacji prawa UE.

Ustawa o rachunkowości od momentu uchwalenia była wielokrotnie zmieniana. Postęp technologiczny sprawił, że przepisy dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych czy inwentaryzacji nie zawsze przystają do rzeczywistości. Ostatnie wydarzenia spowodowane pandemią COVID-19 dodatkowo uwypukliły potrzebę przeglądu ustawy i umożliwienia jednostkom szerszego stosowania rozwiązań informatycznych przy wypełnianiu wynikających z niej obowiązków.

Od czasu przyjęcia obecnego kształtu ustawy w otoczeniu prawno-gospodarczym jednostek nastąpiły istotne zmiany, a wiele rozwiązań w niej zawartych zostało przetestowanych w praktyce. Dążąc do tego, aby była ona aktem prawnym nowoczesnym, odpowiadającym potrzebom użytkowników, a jednocześnie spójnym, planujemy w najbliższym czasie jej przegląd i modernizację pod kątem dostosowania przepisów do obecnej sytuacji prawnej i gospodarczej (ze szczególnym uwzględnieniem postępu technologicznego).

Czy w zakresie rachunkowości jednostek sektora finansów publicznych również przewidywane są zmiany?

[8] International Public Sector Accounting Standards – wydawane przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego (IPSASB), działającą pod auspicjami Międzynarodowej Federacji Księgowych (IFAC).

Ograniczona dostępność danych o charakterze memoriałowym, pochodzących z systemów rachunkowości jednostek sektora publicznego, to duże utrudnienie, na które w okresie światowego kryzysu finansowego natrafiła w toku swoich prac Komisja Europejska (KE). Dlatego wydała dyrektywę w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (2011/85/WE) – harmonizacji zasad rachunkowości stosowanych przez jednostki sektora publicznego we wszystkich krajach członkowskich. Celem jest zapewnienie wysokiej jakości informacji memoriałowych pochodzących z systemu rachunkowości. W KE prowadzone są też prace nad stworzeniem i przyjęciem do prawodawstwa europejskiego odpowiednika Międzynarodowych Standardów Rachunkowości Sektora Publicznego[8] (European Public Sector Accounting Standards, EPSAS).

Jest to jeden z powodów, dla których w dokumentach strategicznych Ministerstwa Finansów uwzględniono zadanie wzmocnienia systemu zarządzania państwowymi aktywami i zobowiązaniami.

Polskie jednostki sektora finansów publicznych od lat stosują oparty na zasadzie memoriału system rachunkowości oraz sporządzania jednostkowych sprawozdań finansowych. Sprawozdania te nie podlegają jednak konsolidacji, która dostarczałaby kompleksowych informacji o państwowych aktywach i pasywach oraz zwiększałaby efektywność zarządzania państwowym majątkiem. Stąd w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zawarto propozycję wprowadzenia zmian umożliwiających sporządzanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego państwa.

Pandemia COVID-19 to trudny czas również dla biegłych rewidentów i firm audytorskich. Jak Ministerstwo Finansów widzi ich rolę w tym okresie?

Pandemia, zarówno w Polsce, jak i na świecie, ma duży wpływ na sytuację gospodarczą oraz kondycję finansową jednostek, w tym tych, których sprawozdania finansowe podlegają badaniu przez firmy audytorskie. Podczas badania biegli rewidenci powinni zwracać szczególną uwagę na zmiany przepisów wprowadzane w celu łagodzenia negatywnych skutków pandemii COVID-19, gdyż mogą one bezpośrednio lub pośrednio oddziaływać na ich pracę.

Właściwe podejście do badania, zachowanie sceptycyzmu zawodowego, przyjęcie odpowiednich procedur, tak aby wynik badania wiarygodnie oddawał sytuację danej jednostki, a zwłaszcza jej zdolność do kontynowania działalności, ma w tym okresie szczególne znaczenie. Przepisy wprowadziły pewne zmiany również w zakresie rewizji finansowej. Chodzi tu o ułatwienie prowadzenia przez PANA kontroli zdalnych czy wydłużenie okresu rotacji firm audytorskich badających jednostki zainteresowania publicznego (przyjęcie podstawowego okresu rotacji wynikającego z rozporządzenia unijnego, tj. 10 lat zamiast dotychczasowych 5 lat).

Jakie plany ma Ministerstwo Finansów odnośnie do biegłych rewidentów?

Zamierzamy przeanalizować kwestie związane z dostępem do zawodu i sposobem dojścia do tego tytułu zawodowego. Obecnie obserwujemy wyraźny spadek liczby osób przystępujących do postępowania kwalifikacyjnego, otrzymujących uprawnienia biegłego rewidenta, a także wykonujących ten zawód. Biegli wykonują zawód zaufania publicznego, odgrywają niezwykle istotną rolę w gospodarce, działając na rzecz polepszenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Dlatego konieczne jest zapewnienie długookresowo odpowiedniej liczby biegłych rewidentów, którzy wykonywaliby to istotne zadanie. Stąd podjęcie tego tematu, który będziemy chcieli realizować we współpracy z samorządem biegłych rewidentów, Komisją Egzaminacyjną oraz PANA.

Czy macie Państwo również plany dotyczące wykonywania zawodu księgowego?

Chcemy zakończyć analizę i ocenić skutki wprowadzonej w 2014 r. deregulacji – zniesienia obowiązku wykazania się kwalifikacjami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Prace nad tym zagadnieniem, zapoczątkowane badaniem ankietowym przeprowadzonym w 2018 r., będą kontynuowane. Ich celem jest opracowanie rekomendacji, które zostaną poddane szerokim konsultacjom publicznym ze wszystkimi grupami interesariuszy. Przy analizie weźmiemy też pod uwagę rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, do którego włączono już 4 kwalifikacje rynkowe z zakresu rachunkowości: wspomaganie obsługi procesów księgowych, obsługa procesów księgowych, zarządzanie procesami księgowymi, zarządzanie procesami płacowymi.

Od kilku lat największe spółki w UE mają obowiązek raportowania informacji niefinansowych. Kwestie te są również regulowane ustawą o rachunkowości. Czy w tym obszarze planowane są zmiany?

Jest wysoce prawdopodobne, że w przepisach nastąpią zmiany mające na celu podniesienie jakości tego raportowania. Na początku 2020 r. KE podjęła prace nad rewizją dyrektywy ws. ujawniania informacji niefinansowych, będącą częścią tzw. Europejskiego Zielonego Ładu. Celem jest przyczynienie się do zwiększenia tzw. zielonych inwestycji m.in. poprzez dostarczanie wyższej jakości danych niefinansowych przez określone spółki. W związku z tym w pierwszej połowie 2020 r. KE przeprowadziła konsultacje publiczne nt. potencjalnych kierunków zmian wspomnianej dyrektywy. Wzięliśmy w nich udział, przedstawiając opinię Ministerstwa Finansów, po uprzednich konsultacjach z innymi krajowymi podmiotami zaangażowanymi w tę tematykę.

Wyniki konsultacji wykazały poparcie dla rozszerzenia obowiązku raportowania niefinansowego na inne jednostki niż największe jednostki zainteresowania publicznego, które sporządzają raporty już od kilku lat, oraz podjęcia działań sprzyjających zwiększeniu jakości, porównywalności i wiarygodności prezentowanych danych niefinansowych. Ma to nastąpić m.in. dzięki opracowaniu europejskiego jednolitego standardu raportowania informacji niefinansowych. Przewiduje się, że projekt zmiany dyrektywy zostanie opublikowany pod koniec marca 2021 r.

Trudno obecnie wskazać termin zakończenia prac, a także wejścia w życie nowych przepisów do polskiego prawa. Jest jednak jasne, że przepisy dotyczące raportowania niefinansowego czeka znacząca zmiana. Raportowanie niefinansowe jest bowiem uważane za istotny element wspierający zrównoważone finansowanie, które KE traktuje jako jeden ze swoich priorytetów razem z tzw. zieloną transformacją UE.

Dziękujemy za rozmowę

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście

Koszty finansowania i ich ujmowanie w księgach rachunkowych

Podejmując decyzję co do źródeł finansowania działalności jednostki, trzeba również przeanalizować, jakie koszty się z tym wiążą i jakie są skutki ich ponoszenia – z perspektywy prawa bilansowego i podatkowego.

Mówiąc o źródłach finansowania, należałoby w pierwszej kolejności uściślić, czy ma się na myśli finansowanie majątku jednostki na dany moment, czy też finansowanie jej działalności, co dotyczy zazwyczaj określonych przedsięwzięć w czasie. W związku z tym można wyróżnić statyczne i dynamiczne ujęcie źródeł finansowania (patrz schemat).

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. III) – ujęcie początkowe

W artykule omówiono zasady ustalania wartości, w jakiej powinny zostać ujęte w księgach rachunkowych aktywa lub zobowiązania finansowe powstałe na skutek zawarcia umowy instrumentu finansowego.

W świetle ogólnych rozwiązań rozporządzenia MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie) zarówno aktywa finansowe zaklasyfikowane jako przeznaczone do obrotu oraz jako dostępne do sprzedaży, jak i zobowiązania finansowe przeznaczone do obrotu są wyceniane w wartości godziwej. Natomiast pożyczki udzielone i należności własne, aktywa finansowe utrzymywane do terminu wymagalności oraz zobowiązania finansowe inne niż przeznaczone do obrotu wycenia się w skorygowanej cenie nabycia.

Sprawozdawczość finansowa emitentów giełdowych: dobre praktyki, audyt i wpływ standardów ESRS

W 2025 r. emitenci papierów wartościowych stają przed koniecznością pogodzenia stale zmieniających się wymogów regulacyjnych z oczekiwaniami inwestorów i wyzwaniami technologicznymi. Nowa rzeczywistość raportowania, wynikająca z wdrożenia dyrektywy CSRD, standardów ESRS, zaktualizowanej ustawy o rachunkowości oraz uproszczeń wprowadzonych pakietem Omnibus, wymaga nie tylko integracji informacji finansowych i niefinansowych, lecz także redefinicji roli audytora oraz inwestycji w procesy i narzędzia wspierające wiarygodność ujawnień i raportowania.

Sprawozdania finansowe emitentów nie są już tylko zestawieniem wyników czy zestawem ujawnień zgodnych z Europejskimi Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS), a stają się wyznacznikiem odpowiedzialności emitenta i świadczą o strategicznym myśleniu o przyszłości w kontekście klimatycznym, społecznym i ładu korporacyjnego. Zmieniają się oczekiwania rynku, a wraz z nimi rosną wymagania co do jakości i kompletności prezentowanych informacji.

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. II) – klasyfikacja

Właściwe zakwalifikowanie instrumentów finansowych do odpowiedniej kategorii aktywów/zobowiązań finansowych determinuje zasady ich wyceny. Ma też istotne znaczenie dlatego, że możliwość późniejszego przekwalifikowania aktywów finansowych – po ich początkowym ujęciu – jest znacznie ograniczona.

Rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie) wymaga, aby w dniu nabycia bądź powstania instrumentu finansowego jednostka zaklasyfikowała go do jednej z następujących kategorii:

  • aktywa finansowe przeznaczone do obrotu,

Wyłączenia w skonsolidowanym bilansie jednostki samorządu terytorialnego (cz. II)

W artykule zostały omówione niektóre wyłączenia związane ze sporządzeniem skonsolidowanego bilansu jednostki samorządu terytorialnego.

Chodzi o następujące wyłączenia:

  • wyłączenie wzajemnych przychodów i kosztów powstałych między jednostkami grupy objętej konsolidacją,

Ustawa o rachunkowości po zmianach – co budzi wątpliwości (głos w dyskusji)

W zamyśle ustawodawcy nowelizacja ustawy o rachunkowości z grudnia 2024 r. miała wyeliminować zgłaszane od lat problemy w stosowaniu jej przepisów. Mimo że był to oczekiwany kierunek zmian, to – jak się okazało – wywołały one nowe problemy. Artykuł jest próbą odpowiedzi na wybrane pytania, które pojawiły się w wyniku tej nowelizacji, zawiera także rekomendacje dotyczące stosowania nowych regulacji.

Ustawa z 6.12.2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1863, dalej nowelizacja) została ogłoszona 17.12.2024 r., weszła w życie 1.01.2025 r., jednak niektóre jej przepisy mają zastosowanie wstecz – do sprawozdań finansowych (sf) sporządzanych za 2024 r.

Instrumenty finansowe w krajowych regulacjach rachunkowości (cz. I) – zakres stosowania nowych przepisów

Nowe rozporządzenie w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych usuwa występujące wcześniej nieścisłości i doprecyzowuje niektóre zagadnienia. Będzie obowiązkowo stosowane do sprawozdań finansowych sporządzanych za 2025 r. W artykule szczegółowo omówiono zasady rachunkowości instrumentów finansowych z uwzględnieniem nowych przepisów.

W świetle art. 81 ust. 2 pkt 4 uor minister właściwy do spraw finansów publicznych określa w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady uznawania, metody wyceny, zakres ujawniania i sposób prezentacji instrumentów finansowych. Obecnie kwestie te reguluje rozporządzenie MF z 17.11.2024 r. w sprawie uznawania i metod wyceny oraz ujawniania i prezentacji instrumentów finansowych (DzU poz. 1750, dalej rozporządzenie). Zastąpiło ono rozporządzenie MF z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 277), które w ponad 20-letnim okresie obowiązywania aktualizowano w małym stopniu.

Wyłączenia w skonsolidowanym bilansie jednostki samorządu terytorialnego (cz. I)

Do 30 czerwca roku następnego po roku obrotowym zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują do właściwych regionalnych izb obrachunkowych skonsolidowany bilans. Procedury konsolidacyjne są obarczone wieloma trudnościami, których źródłem jest złożona prawnie i organizacyjnie struktura jednostek samorządowych oraz wielowymiarowość i wielowątkowość związanych z tym prac.

Skonsolidowane sprawozdanie finansowe (sf) to kategoria z uor i można by przyjąć, że nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego (jst). Analizując rozporządzenie MRiF z 13.09.2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342, dalej rozporządzenie), można zauważyć, że sf sporządza jst z uwzględnieniem jednostek podległych i nadzorowanych. W związku z tym ustawodawca rozróżnia łączne sf, które składa się z (§ 27 rozporządzenia):

Propozycja raportowania ESG z wykorzystaniem już obowiązujących w Polsce ujawnień w sektorze jednostek mikro i małych

Przedsiębiorstwa mikro i małe nie są bezpośrednio zobowiązane do sporządzania sprawozdań zrównoważonego rozwoju, zawierających informacje z zakresu środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego (ESG). Będąc jednak częścią łańcucha dostaw, współpracują z podmiotami podlegającymi tego rodzaju wymogom i mogą być proszone przez swoich dostawców czy odbiorców o przekazywanie takich informacji. Powinny więc być przygotowane na to, że będą musiały ujawniać pewne informacje dotyczące zrównoważonego rozwoju.

Sukces przedsiębiorstwa w dużej mierze zależy od dostępu do rzetelnych i wiarygodnych informacji, które stanowią cenny zasób oraz kluczowy element wspierający proces decyzyjny. Sprawozdawczość jest jednym z efektów sprawnie działającego systemu informacyjnego, a jej znaczenie rośnie szczególnie w kontekście globalnej gospodarki oraz zrównoważonego rozwoju (ZR), który ma znaczenie dla obecnych i przyszłych pokoleń.

Rachunkowość przyszłości

Przyszłość rachunkowości to nie tylko nowe technologie, lecz także zmiany w podejściu do analizy danych biznesowych, sposobów ich pozyskiwania i wykorzystania, zapewnienia transparentności i zgodności działalności jednostek z regulacjami. Przedstawiamy główne trendy, które już dziś ją kształtują i sygnalizują skalę wyzwań dla profesjonalistów z tego zakresu – księgowych, kontrolerów czy analityków.

Rachunkowość, podobnie jak wiele innych obszarów działalności gospodarczej, podlega rewolucji technologicznej, która powoduje nieodwracalną zmianę sposobu jej postrzegania, zakresu, metod oraz praktyk. W miarę postępu automatyzacji z wykorzystaniem sztucznej inteligencji oraz innych technologii, takich jak blockchain czy chmura obliczeniowa, tradycyjne funkcje rachunkowości podlegają transformacji. To z kolei przekłada się na zmianę ról i kompetencji wymaganych od specjalistów ds. rachunkowości.

Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
05.07.2025 Enova365 – kurs od podstaw SKwP Koszalin
07.07.2025 Faktura w dobie dobrowolnego i obowiązkowego KSeF – jak zostać ekspertem SKwP Koszalin
07.07.2025 Krajowy system e-faktur od 1 lutego 2026 r. na ostatniej prostej! – przepisy prawa oraz wybrane narzędzia (platforma Ministerstwa Finansów oraz system wFirma) SKwP Poznań
07.07.2025 Nowe zasady zatrudniania cudzoziemców – deregulacja procedur SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Poznań
07.07.2025 Nowoczesne technologie i sztuczna inteligencja w pracy księgowych SKwP Białystok, SKwP Poznań
07.07.2025 Pracownik odbywający służbę wojskową – praktyczne wskazówki i ważna nowelizacja dotycząca pracodawców SKwP Warszawa
07.07.2025 AI dla każdego. Jak współpracować ze sztuczną inteligencją? – 4 godziny dydaktyczne SKwP Warszawa
Kursy dla księgowych