Faktura ustrukturyzowana i korekta zasad wystawiania faktur
Zmiany te wynikają z ustawy z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw[1] (dalej nowelizacja). W pozostałym zakresie są raczej kosmetyczne i polegają na:
- likwidacji obowiązku zamieszczania na fakturze zaliczkowej ceny jednostkowej netto towarów lub usług, których dotyczy zaliczka (art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),
- zniesieniu obowiązku oznaczania wystawionych ponownie faktur (art. 106l ustawy o VAT) wyrazem „DUPLIKAT”, przy zachowaniu obowiązku wskazania daty wystawienia,
- likwidacji obowiązku oznaczania faktur korygujących wyrazami „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”, wskazywania przyczyny korekty oraz numeru identyfikacji podatkowej nabywcy – elementy te stały się dobrowolne i podatnik może je umieścić na fakturze (art. 106j ust. 2a ustawy o VAT),
[1] DzU poz. 2076.
[2] Na temat tej zmiany czytaj też: Zasady wystawiania zbiorczych faktur korygujących od 1.01.2022 r..
Zmiany te wynikają z ustawy z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw[1] (dalej nowelizacja). W pozostałym zakresie są raczej kosmetyczne i polegają na:
- likwidacji obowiązku zamieszczania na fakturze zaliczkowej ceny jednostkowej netto towarów lub usług, których dotyczy zaliczka (art. 106f ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT),
- zniesieniu obowiązku oznaczania wystawionych ponownie faktur (art. 106l ustawy o VAT) wyrazem „DUPLIKAT”, przy zachowaniu obowiązku wskazania daty wystawienia,
- likwidacji obowiązku oznaczania faktur korygujących wyrazami „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo „KOREKTA”, wskazywania przyczyny korekty oraz numeru identyfikacji podatkowej nabywcy – elementy te stały się dobrowolne i podatnik może je umieścić na fakturze (art. 106j ust. 2a ustawy o VAT),
- umożliwieniu wystawiania tzw. korekty zbiorczej uproszczonej, również w przypadku gdy sprzedawca udziela nabywcy rabatu jedynie w stosunku do niektórych dostaw towarów lub świadczenia usług w danym okresie[2] – faktura taka powinna dodatkowo zawierać wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka, a także może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi, objętych korektą – gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług w danym okresie (art. 106j ust. 3 ustawy o VAT),
- umożliwieniu wystawiania faktur nie wcześniej niż 60. dnia (było 30. dnia) przed: dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, albo otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty (art. 106i ust. 7 ustawy o VAT).
Krajowy System e-Faktur
Od 1.01.2022 r. uruchomiono Krajowy System e-Faktur (KSeF), czyli system teleinformatyczny służący wystawianiu, rejestrowaniu, przekazywaniu, otrzymywaniu i przechowywaniu faktur ustrukturyzowanych (art. 106nd ustawy o VAT). Zarządza nim Szef KAS, a faktury są przechowywane w systemie przez 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały wystawione (art. 112aa ustawy o VAT). Jednocześnie podatnik nie musi przez ten okres samodzielnie przechowywać faktur, co może pozwolić na znaczne ograniczenie przestrzeni służącej w firmach do przechowywania dokumentów księgowych, a także na zmniejszenie kosztów związanych ze świadczonymi przez podmioty zewnętrzne usługami archiwizacyjnymi.
W myśl art. 106nb ustawy o VAT, z KSeF mogą korzystać:
- podatnik,
- podmioty wskazane przez podatnika (np. biuro rachunkowe),
- organy egzekucyjne, komornicy sądowi oraz wskazane przez nich osoby fizyczne (np. pracownicy kancelarii komorniczej),
- osoby fizyczne wskazane w zawiadomieniu o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF, którym podatnik lub ww. podmioty nadali uprawnienia do korzystania z tego systemu (np. pracownicy firmy albo pracownicy biura rachunkowego),
- inne podmioty wskazane przez osoby fizyczne korzystające z KSeF, jeżeli prawo do wskazywania innego podmiotu wynika z uprawnień nadanych tym osobom fizycznym.
Podatnik może nadawać ww. podmiotom, według swojego wyboru, uprawnienia do korzystania w jego imieniu z KSeF. Zawiadomienie o nadaniu lub odebraniu uprawnień do korzystania z KSeF w imieniu podatnika, jest składane na formularzu ZAW-FA. Dostępne są różne poziomy uprawnień. Podatnik może np. nadać uprawnienia administratora części swoich pracowników, z kolei inni mogą otrzymać uprawnienia do wystawiania i pobierania faktur z KSeF w imieniu podatnika albo jedynie do jednej z tych czynności.
Szczegółowe rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF, sposoby ich nadawania, zmiany lub odbierania, wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień, sposoby uwierzytelnienia podmiotów korzystających z KSeF oraz dane faktury ustrukturyzowanej, których podanie umożliwia dostęp do niej w KSeF, określa rozporządzenie MF[3].
[3] Rozporządzenie MF z 27.12.2021 r. w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (DzU poz. 2481).
Czym jest faktura ustrukturyzowana
[4] www.podatki.gov.pl:
⇒Struktury dokumentów XML⇐,
⇒Strefa testowa KSeF⇐.
Faktura ustrukturyzowana (nazywana też e-fakturą) to, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 32a ustawy o VAT, faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Jest to dokument w formacie XSD, w którym według określonego schematu zostały zapisane dane, jakie powinna zawierać faktura VAT. Elektroniczna wersja schemy e-faktury oraz środowisko testowe zostały w grudniu 2021 r. opublikowane na stronie internetowej MF[4], więc podatnicy i producenci oprogramowania mogą wdrażać to rozwiązanie w systemach finansowo-księgowych.
Chodzi zatem o nowy rodzaj faktury elektronicznej, która nie jest jednak wystawiana w dowolnym formacie elektronicznym, lecz ściśle określonym przez MF. Faktura taka funkcjonuje obok dopuszczalnych nadal faktur w formie papierowej oraz zwykłych faktur elektronicznych.
Faktury ustrukturyzowane są zapisywane na koncie podatnika w KSeF i zarówno on, jak i upoważnione przez niego podmioty mają do nich dostęp. Osoby upoważnione przez podatnika mogą wysyłać i pobierać e-faktury zgodnie z nadanymi im uprawnieniami (patrz ramka). Dostęp do faktur ustrukturyzowanych jest możliwy poprzez zalogowanie w KSeF i przeglądanie dokumentów w interfejsie internetowym albo poprzez protokół API, dzięki któremu podatnik może w sposób zautomatyzowany (korzystając z wtyczki w oprogramowaniu księgowym) wysyłać i ściągać pojedyncze faktury albo paczki faktur. Dostęp do faktury ustrukturyzowanej jest również możliwy bez logowania do KSeF, przez podanie następujących danych szukanej faktury:
- numeru identyfikującego daną fakturę w KSeF,
- numeru faktury,
- NIP nabywcy albo informacji o braku identyfikatora,
- imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy albo informacji o braku tych danych,
- kwoty należności ogółem.
Zasady wystawiania
Wystawianie faktury ustrukturyzowanej przez sprzedawcę jest w 2022 r. dobrowolne. Co więcej, nie potrzebuje on zgody nabywcy na wystawienie nowego rodzaju faktury – może ją wystawić zawsze, nawet jeśli nabywca się na to nie zgadza. Podatnik sam zdecyduje, czy chce w formie ustrukturyzowanej wystawiać wszystkie faktury, czy tylko niektóre.
[5] Na moment przygotowania artykułu dostępny był jedynie wzór faktury ustrukturyzowanej, natomiast nie było jeszcze oprogramowania interfejsowego.
Przy tym zgodnie z art. 106na ust. 1 ustawy o VAT fakturę ustrukturyzowaną uznaje się za wystawioną w dniu jej przesłania do KSeF. Faktura taka jest bowiem udostępniana i otrzymywana za pomocą oprogramowania interfejsowego, służącego do przesyłania e-faktury do KSeF (art. 106g ust. 3a ustawy o VAT). Zarówno oprogramowanie interfejsowe, jak i wzór faktury ustrukturyzowanej są dostępne na stronach Biuletynu Informacji Publicznej MF[5].
Warto wskazać, że e-faktury mogą być wystawione nie tylko dla czynności opodatkowanych, wykonanych w 2022 r., lecz także dla czynności wykonanych wcześniej, w stosunku do których termin wystawienia faktury upłynął po 31.12.2021 r. (art. 5 nowelizacji).
Podatnik może wystawić e-fakturę w celu udokumentowania tak sprzedaży krajowej, jak i zagranicznej, np. WDT, eksportu towaru oraz świadczenia usług na rzecz zagranicznego kontrahenta.
Doręczanie nabywcy faktury ustrukturyzowanej
Zgody nabywcy wymaga przekazanie mu przez sprzedawcę e-faktury za pośrednictwem KSeF (art. 106na ust. 2 ustawy o VAT). Jeżeli nabywca taką zgodę wyrazi, faktura ustrukturyzowana zostanie uznana za otrzymaną przez niego przy użyciu KSeF, w dniu przydzielenia w tym systemie numeru identyfikującego fakturę (art. 106na ust. 3 ustawy o VAT). Z dniem przydzielenia numeru e-fakturze wystawionej przez sprzedawcę, automatycznie dojdzie zatem do jej doręczenia nabywcy. Nie jest do tego konieczne pobranie faktury z KSeF.
Rozwiązanie to ma oczywiście wpływ na ustalenie momentu, w którym nabywcy przysługuje prawo do odliczenia VAT z tak otrzymanej faktury. Z chwilą nadania numeru w KSeF, faktura jest uznana za otrzymaną i jeżeli dla dokumentowanego nią zdarzenia powstał już obowiązek podatkowy w VAT, nabywcy przysługuje od razu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli nabywca przeoczy fakt wystawienia mu faktury w KSeF przez dostawcę, skorzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego z opóźnieniem.
Jeśli nabywca nie wyrazi zgody na przekazanie mu e-faktury za pośrednictwem KSeF, należy ją przesłać w postaci z nim uzgodnionej (art. 106g ust. 3b ustawy o VAT). Sprzedawca nadal ma prawo wystawić fakturę w wersji ustrukturyzowanej, jednak powinien jednocześnie przekazać nabywcy tę fakturę w wersji „standardowej”, tj. w zależności od uzgodnionej z nim formy wystawienia faktury VAT – w formie pisemnej albo elektronicznej. Ponieważ otrzymywanie faktur ustrukturyzowanych wymaga założenia konta podatnika w KSeF, początkowo zapewne niewielu krajowych podatników zdecyduje się na udzielenie zgody. Wystawiane przez sprzedawcę faktury ustrukturyzowane będą więc z reguły przekazywane nabywcy w innej formie. Dotyczy to również faktur dla klientów zagranicznych.
Warto dodać, że w przypadku wystawienia faktury ustrukturyzowanej, dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę nowych środków transportu, sprzedawca jest zwolniony z obowiązku przekazania jej – w trybie przewidzianym w art. 106g ust. 4 ustawy o VAT – do Biura Wymiany Informacji Podatkowych w Koninie.
Faktury korygujące w wersji ustrukturyzowanej
Podatnik, który wystawił fakturę VAT w wersji ustrukturyzowanej, a następnie chce ją skorygować, fakturę korygującą również musi wystawić w ten sposób (art. 106j ust. 4 ustawy o VAT). Co ciekawe, w przypadku wystawienia ustrukturyzowanej faktury korygującej podatnik może ją ująć w swoim rozliczeniu VAT w okresie, w którym została wystawiona – nie jest konieczne uzgodnienie warunków korekty z nabywcą oraz udokumentowanie tego faktu (art. 29a ust. 15 pkt 5 ustawy o VAT). Natomiast nabywca, który wyraził zgodę na otrzymanie faktury korygującej ustrukturyzowanej za pośrednictwem KSeF, ma obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał ją w tym systemie (art. 86 ust. 19d ustawy o VAT). Także nabywca nie musi więc uzgadniać korekty z dostawcą ani spełniać uzgodnionych warunków korekty. Oznacza to, że faktury korygujące w wersji ustrukturyzowanej są automatycznie uznawane za uzgodnione, a warunki korekty za spełnione.
Faktura korygująca wystawiona w postaci ustrukturyzowanej, poza standardowymi elementami obowiązkowymi dla faktur korygujących, musi również zawierać numer identyfikujący w KSeF fakturę VAT, która podlega korekcie.
Przyspieszony zwrot VAT
Zachętą do dobrowolnego wystawiania faktur w wersji ustrukturyzowanej ma być – oprócz możliwości łatwiejszego ujmowania korekt – przyspieszony zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad należnym. US jest obowiązany zwrócić różnicę podatku w terminie 40 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki (art. 87 ust. 5a ustawy o VAT):
- w związku z wykonywaniem czynności, dla których występował obowiązek wystawienia faktur w danym okresie rozliczeniowym (z wyłączeniem faktur dokumentujących wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość), podatnik wystawiał wyłącznie faktury ustrukturyzowane,
- kwota podatku naliczonego lub różnicy podatku, nierozliczona w poprzednich okresach rozliczeniowych i wykazana w deklaracji, nie przekracza 3000 zł,
- podatnik przez kolejnych 12 mies. poprzedzających bezpośrednio okres, w rozliczeniu za który występuje z wnioskiem o zwrot:
- był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,
- składał za każdy okres rozliczeniowy deklaracje VAT,
- posiadał rachunek rozliczeniowy lub imienny rachunek w skok, zawarty w wykazie podatników VAT czynnych (tzw. biała lista).
Podstawowym warunkiem ubiegania się o przyspieszony zwrot VAT na podstawie powołanej regulacji jest więc dokumentowanie całej sprzedaży (poza wewnątrzwspólnotową sprzedażą towarów na odległość) fakturami ustrukturyzowanymi. Dotyczy to również sprzedaży na rzecz kontrahentów zagranicznych. Przy tym dla uzyskania prawa do przyspieszonego zwrotu VAT nie jest konieczne, aby faktury te były przekazywane nabywcy za pośrednictwem KSeF – wystarczy, że sprzedawca je wystawi i przekaże nabywcy w dowolnej, uzgodnionej z nim formie.
Warto też wskazać, że prawo do zwrotu nadwyżki VAT w terminie 40 dni zachowa podatnik, który w danym okresie rozliczeniowym oprócz faktur ustrukturyzowanych wystawiał faktury:
- których nie wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej, z powodu braku zgodności ze wzorem faktury ustrukturyzowanej,
- uproszczone w formie paragonu – w przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych