Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Opodatkowanie nieruchomości niewykorzystywanych do działalności gospodarczej – w świetle orzeczeń TK i NSA

Aleksander Woźniak
Po wyroku TK z 24.02.2021 r. (SK 39/19) o obniżkę podatku od nieruchomości i zwrot nadpłaty za nieprzedawniony okres mogą występować nie tylko przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, lecz także inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Potwierdził to NSA w orzeczeniu z 4.03.2021 r. (III FSK 896/21).

Taki sam wniosek płynie z sentencji wspomnianego wyroku TK. Trybunał stwierdził, że niezgodny z Konstytucją RP jest art. 1a ust. 1 pkt 3 upol, rozumiany w ten sposób, że o związaniu gruntu, budynku lub budowli z prowadzeniem działalności gospodarczej decyduje wyłącznie posiadanie gruntu, budynku lub budowli przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Potwierdził to NSA w orzeczeniu z 4.03.2021 r. (III FSK 896/21).

Taki sam wniosek płynie z sentencji wspomnianego wyroku TK. Trybunał stwierdził, że niezgodny z Konstytucją RP jest art. 1a ust. 1 pkt 3 upol, rozumiany w ten sposób, że o związaniu gruntu, budynku lub budowli z prowadzeniem działalności gospodarczej decyduje wyłącznie posiadanie gruntu, budynku lub budowli przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Nie tylko przedsiębiorcy

Art. 1a ust. 1 pkt 3 upol zawiera definicję pojęcia „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Są to grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, z zastrzeżeniem ust. 2a (zastrzeżenie odnosi się do ustawowych wyłączeń).

Wyrok NSA z 4.03.2021 r. dotyczył Agencji Mienia Wojskowego, która – jako posiadacz samoistny mienia powierzonego jej przez Skarb Państwa – jest podatnikiem podatku od nieruchomości w stosunku do będących w jej posiadaniu gruntów, budynków i budowli. NSA nie miał wątpliwości, że Agencja prowadzi działalność gospodarczą niezależnie od realizacji zadań z zakresu administracji publicznej.

Orzekł, że na gruncie art. 1a ust. 1 pkt 3 upol prowadzenie działalności gospodarczej nie musi wiązać się ze statusem przedsiębiorcy. W analizowanym przepisie ustawodawca obok „przedsiębiorcy” wskazał także na „inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą”. Są to podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które nie mają formalnego statusu przedsiębiorcy (wpisu w KRS lub CEIDG). Takim przykładem jest też Agencja, która może prowadzić działalność gospodarczą.

Problem dotyczył natomiast stawki podatku. Dotychczas z licznych orzeczeń wynikało, że nieruchomość znajdująca się w posiadaniu osoby prawnej będącej przedsiębiorcą jest opodatkowana według najwyższej stawki właściwej dla gruntów, budynków i budowli związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, i to nawet gdy nie jest wykorzystywana do prowadzenia takiej działalności (wyrok NSA z 16.04.2020 r., II FSK 2320/19). Jedynym koniecznym warunkiem uznania nieruchomości za związaną z wykonywaniem działalności gospodarczej jest sam fakt posiadania jej przez przedsiębiorcę (zob. też wyroki NSA z 8.01.2020 r., II FSK 1414/19, i 8.07.2020 r., II FSK 970/20).

W wyrokach tych NSA nawiązał do orzeczenia TK z 12.12.2017 r. (SK 13/15), w którym Trybunał stwierdził, że samo prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną nie wystarczy do opodatkowania należącej do niej nieruchomości (w wyroku chodziło o grunt) najwyższą stawką podatkową, właściwą dla nieruchomości (gruntów) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Rzecz jednak w tym, że wyrok ten dotyczy przedsiębiorców będących osobami fizycznymi, a nie osobami prawnymi – stwierdził NSA w ww. wyroku z 16.04.2020 r. Uznał, że osoby prawne z istoty rzeczy nie mogą mieć nieruchomości stanowiących majątek osobisty, prywatny, a tylko taki, który jest przeznaczony do działalności gospodarczej – nawet jeżeli nie jest na nich prowadzona taka działalność.

Zmianę wykładni przyniósł dopiero wyrok NSA z 4.03.2021 r. W dużej mierze przyczynił się do tego kolejny wyrok TK z 24.02.2021 r., w którym Trybunał stwierdził niezgodność art. 1a ust. 1 pkt 3 upol z Konstytucją.

Co prawda ten wyrok TK również zapadł na tle sprawy dotyczącej osoby fizycznej, ale w sentencji Trybunał odniósł się do gruntów, budynków i budowli będących w posiadaniu wszystkich przedsiębiorców lub innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na ich formę prawną.

Różnicowanie w tym względzie podatników nie znajdowałoby zresztą żadnego uzasadnienia z punktu widzenia zasady równości wobec prawa – stwierdził NSA w wyroku z 4.03.2021 r.

Z tego samego powodu NSA uznał, że już poprzedni wyrok TK – z 12.12.2017 r. – mimo że dotyczył wyłącznie osób fizycznych, miał duże znaczenie również dla opodatkowania nieruchomości należących do innych podmiotów. Chodzi o podmioty, które co do zasady zostały utworzone w celu prowadzenia działalności gospodarczej, ale część ich majątku z taką działalnością nie jest związana (np. spółki z o.o. prowadzące obok typowej działalności gospodarczej również działalność rolniczą), oraz podmioty, które co do zasady nie są przedsiębiorcami, ale w pewnym zakresie mogą wykonywać działalność gospodarczą – stwierdził NSA.

Jak ustalić związek z działalnością gospodarczą

Pozostaje problem ustalenia „związku” nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej. W wyroku z 24.02.2021 r. TK posłużył się sformułowaniem „niewykorzystywane i niemogące być potencjalnie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej”. Dlatego za niezgodne z Konstytucją uznał opodatkowanie wyższą stawką podatku od nieruchomości gruntów lub budynków – niewykorzystywanych i niemogących być potencjalnie wykorzystywanymi do prowadzenia działalności gospodarczej – wyłącznie ze względu na posiadanie ich przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą.

Podobnie orzekł NSA w wyroku z 4.03.2021 r.: wydaje się, że związek ten, oprócz samego posiadania nieruchomości przez przedsiębiorcę lub inny podmiot prowadzący działalność gospodarczą, powinien być oparty na faktycznym lub nawet potencjalnym wykorzystywaniu tej nieruchomości w działalności gospodarczej tego podmiotu. Grunty, budynki i budowle, które choćby pośrednio lub w ograniczonym zakresie służą prowadzeniu działalności gospodarczej, powinny być uznane za związane z tą działalnością.

NSA dodał, że w ustaleniu, czy istnieje związek nieruchomości z prowadzoną działalnością gospodarczą, przydatne mogą być takie okoliczności, jak:

  • wprowadzenie nieruchomości do ewidencji środków trwałych,
  • ujęcie wydatków na nabycie lub wytworzenie nieruchomości oraz jej utrzymanie w kosztach działalności gospodarczej,
  • charakter rzeczy (np. budowli) wskazujący na jej gospodarcze przeznaczenie.

W każdym przypadku ustalenie związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej podmiotu, który prowadzi także inny rodzaj działalności, nie może ograniczać się tylko do wykazania posiadania tych nieruchomości – podkreślił NSA.

Nadpłatę można odzyskać

Przedsiębiorcy oraz inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą mogą, opierając się na wyroku TK, domagać się zastosowania niższej stawki podatkowej (właściwej dla tzw. pozostałych gruntów i budynków) względem tych nieruchomości, które są w ich posiadaniu, a nie są i nie mogą być potencjalnie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyrok TK otwiera też drogę do odzyskania nadpłat za ostatnie 5 lat, czyli okres nieobjęty przedawnieniem. W tym celu należy skorygować złożone już deklaracje na podatek od nieruchomości.

Terminy liczą się od wejścia w życie orzeczenia TK, co w tej sprawie nastąpiło 3.03.2021 r. (DzU poz. 401). Zgodnie z art. 190 Konstytucji RP orzeczenie TK wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, chyba że Trybunał określi inny termin utraty mocy obowiązującej aktu normatywnego.

Nadpłata powstała w wyniku orzeczenia TK podlega zwrotowi w terminie 30 dni od złożenia wniosku (art. 77 § 1 pkt 4 Op).

Jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony przed terminem wejścia w życie orzeczenia TK, to powinna zostać zwrócona w ciągu 30 dni od dnia jego wejścia w życie (art. 77 § 1 pkt 4a Op).

Nadpłata podlega oprocentowaniu. Przysługuje ono za okres od dnia powstania nadpłaty do:

  • dnia jej zwrotu – pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty przed terminem albo w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie tego orzeczenia (art. 78 § 5 pkt 1 Op),
  • 30. dnia od dnia wejścia w życie orzeczenia TK – jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie tego orzeczenia (art. 78 § 5 pkt 2 Op).

Natomiast w sprawach zakończonych już decyzją ostateczną lub prawomocnym wyrokiem sądu administracyjnego można – co do zasady – złożyć wniosek o wznowienie postępowania, przywołując wyrok TK i żądając na tej podstawie stwierdzenia nadpłaty. Termin na wznowienie postępowania podatkowego (w sprawie zakończonej decyzją ostateczną) już minął. Przysługuje na to tylko miesiąc od dnia wejścia w życie orzeczenia TK (art. 241 § 2 pkt 2 Op).

Więcej czasu jest na wznowienie postępowania sądowoadministracyjnego (zakończonego prawomocnym wyrokiem sądu administracyjnego). Zgodnie z art. 272 § 1 i 2 Ppsa skargę o wznowienie postępowania wnosi się w terminie 3 mies. od dnia wejścia w życie orzeczenia TK.

Po wyroku TK stwierdzającym niekonstytucyjność przepisu, na podstawie którego ściągnięto podatek, podatnikowi należy się także zwrot kosztów postępowania egzekucyjnego – orzekł NSA w wyroku z 1.08.2019 r. (II FSK 2750/17).

Wyświetlono 5% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłaty dostęp do tego artykułu i ponad 3000 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści: