Nowe terminy zapłaty w transakcjach handlowych i przeciwdziałanie opóźnionym płatnościom
Zmiany zaczynają się już na poziomie nazwy regulującego te kwestie aktu prawnego – ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych zmieniła nazwę na ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej upno).
W założeniu ustawodawcy ustawa ma wyraźnie przyczynić się do zmniejszenia zatorów płatniczych i wpłynąć na przyspieszenie płatności. Stąd w art. 1 upno zapisano, że oprócz szczególnych uprawnień wierzyciela i obowiązków dłużnika w związku z terminami zapłaty w transakcjach handlowych, określa ona skutki niewykonania takich obowiązków oraz postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
[1] Ustawa z 8.03.2013 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 118).
[2] Zmiana została wprowadzona ustawą z 19.07.2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (DzU poz. 1649). Nowelizacja ta wprowadziła jednocześnie do przepisów ustaw o podatku dochodowym tzw. ulgę na złe długi, polegającą na uprawnieniu wierzyciela i obowiązku dłużnika skorygowania podstawy opodatkowania, w razie opóźnienia w płatnościach, przekraczającego 90 dni.
Szerzej na ten temat napiszemy w kolejnym numerze „Rachunkowości” – przyp. red.
[3] Rozporządzenie z 17.06.2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (DzUrz UE L 187 z 26.06.2014 r.).
Zmiany zaczynają się już na poziomie nazwy regulującego te kwestie aktu prawnego – ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych[1] zmieniła nazwę na ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (dalej upno)[2].
W założeniu ustawodawcy ustawa ma wyraźnie przyczynić się do zmniejszenia zatorów płatniczych i wpłynąć na przyspieszenie płatności. Stąd w art. 1 upno zapisano, że oprócz szczególnych uprawnień wierzyciela i obowiązków dłużnika w związku z terminami zapłaty w transakcjach handlowych, określa ona skutki niewykonania takich obowiązków oraz postępowanie w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Słownik pojęć
Słowniczek ustawowy (art. 4 upno) został uzupełniony o kilka nowych pozycji, m.in. zdefiniowano:
- świadczenie pieniężne – jako wynagrodzenie za dostawę towaru lub wykonanie usługi w transakcji handlowej;
- odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych; odpowiadają one – w przypadku transakcji handlowych, w których dłużnikiem jest:
- podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym – sumie stopy referencyjnej NBP i 8 punktów procentowych,
- inny podmiot – sumie stopy referencyjnej NBP i 10 punktów procentowych;
- mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę, średniego przedsiębiorcę – jako odpowiednio mikro-, małego i średniego przedsiębiorcę w rozumieniu zał. I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014[3];
Oświadczenia o statusie przedsiębiorcy
Dłużnik będący dużym przedsiębiorcą ma obowiązek złożyć drugiej stronie transakcji handlowej oświadczenie o posiadaniu statusu dużego przedsiębiorcy (art. 4b i art. 4c upno). Składa je w formie, w jakiej jest zawierana transakcja handlowa, najpóźniej w momencie jej zawarcia. Jednocześnie dłużnik będący dużym przedsiębiorcą nie może się powoływać przeciwko wierzycielowi będącemu mikro-, małym albo średnim przedsiębiorcą, na jego oświadczenie, że nie ma on takiego statusu, chyba że mimo dołożenia należytej staranności nie wiedział o nieprawdziwości tego oświadczenia.
- dużego przedsiębiorcę – jako przedsiębiorcę niebędącego mikro-, małym ani średnim przedsiębiorcą.
W zależności od wielkości dłużnika inaczej kształtują się prawa wierzyciela i obowiązki dłużnika.
Tak jak dotychczas, wierzycielowi, bez wezwania, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych (bądź wyższe odsetki uzgodnione przez strony – ale tylko w przypadku, gdy dłużnik nie jest podmiotem publicznym), za okres od dnia wymagalności świadczenia pieniężnego do dnia zapłaty, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
- wierzyciel spełnił swoje świadczenie,
- wierzyciel nie otrzymał zapłaty w terminie określonym w umowie.
Termin zapłaty i odsetki od podmiotów prywatnych
[4] Art. 7 ust. 2 upno.
[5] Tamże.
[6] Art. 7 ust. 3a i 3b upno.
[7] Czyli zgodnie ze słowniczkiem ustawowym podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy z 15.04.2011 r. o działalności leczniczej (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2190).
[8] Art. 8 ust. 2 upno.
Utrzymano zasadę, że termin zapłaty określony w umowie nie może przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi, chyba że strony w umowie wyraźnie ustalą inaczej i pod warunkiem, że ustalenie to nie jest rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela[4].
Zasadę tę zmodyfikowano w przypadku, gdy dłużnikiem zobowiązanym do zapłaty za towary lub usługi jest duży przedsiębiorca, a wierzycielem – mikro-, mały albo średni przedsiębiorca. Termin zapłaty określony w umowie nie może wówczas bezwzględnie przekraczać 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi (termin ten nie może być wydłużony umową stron). Jeżeli strony ustalą harmonogram spełnienia świadczenia pieniężnego w częściach, termin ten stosuje się do zapłaty każdej części świadczenia pieniężnego[5].
Jeśli termin zapłaty został określony w umowie niezgodnie z ww. zasadami, wierzycielowi, który spełnił swoje świadczenie, po upływie 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi, przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych albo odsetki umowne, jeżeli są wyższe[6].
Nowością jest, że wierzyciel może odstąpić od umowy albo ją wypowiedzieć, jeśli określony w umowie termin zapłaty przekracza 120 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi. Jeżeli wierzyciel skorzysta z tego uprawnienia, świadczenia pieniężne przysługujące mu od dłużnika z tytułu już dostarczonych towarów lub wykonanych usług stają się wymagalne w terminie 7 dni od dnia wypowiedzenia umowy. Gdy wierzyciel nie otrzyma świadczenia pieniężnego w tym terminie, przysługują mu odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych albo odsetki umowne, jeżeli są wyższe.
Termin zapłaty i odsetki od podmiotów publicznych
Określony w umowie termin zapłaty nie może przekraczać w transakcjach handlowych, w których dłużnikiem jest:
- podmiot publiczny – 30 dni,
- podmiot publiczny będący podmiotem leczniczym[7] – 60 dni,
liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi[8].
Jeżeli strony ustalą harmonogram spełnienia świadczenia pieniężnego w częściach, terminy te stosuje się do zapłaty każdej części świadczenia.
Gdy w transakcji handlowej, w której dłużnikiem jest podmiot publiczny, zostanie w umowie ustalony termin zapłaty dłuższy niż 30 dni (60 dni w przypadku podmiotów leczniczych), wierzycielowi, który spełnił swoje świadczenie, po upływie tego czasu przysługują odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych albo odsetki umowne, jeżeli są wyższe.
Zwrot kosztów odzyskiwania należności
Do końca 2019 r. wierzycielowi, od dnia nabycia uprawnienia do odsetek ustawowych za opóźnienie w transakcjach handlowych, przysługiwała od dłużnika, bez wezwania, rekompensata za koszty odzyskiwania należności, stanowiąca równowartość kwoty 40 euro. Od 2020 r. rekompensata wynosi:
- 40 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego nie przekracza 5 tys. zł,
- 70 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego jest wyższa niż 5 tys. zł, ale niższa niż 50 tys. zł,
- 100 euro – gdy wartość świadczenia pieniężnego
jest równa lub wyższa od 50 tys. zł,
[9] Art. 10 upno.
[10] Art. 11a upno.
[11] Art. 13.
[12] Chodzi o:
– członka zarządu lub innego organu zarządzającego tego podmiotu, a jeżeli organ ten jest wieloosobowy – członków tego organu,
– w przypadku ska – komplementariusza prowadzącego sprawy spółki,
– likwidatora, syndyka lub zarządcę ustanowionego w postępowaniu restrukturyzacyjnym.
a ponadto wierzycielowi przysługuje zwrot, w uzasadnionej wysokości, poniesionych kosztów odzyskiwania należności przewyższających tę kwotę. Oznacza to, że rekompensata w powyższych granicach nie jest zależna od poniesienia jakichkolwiek wydatków[9].
Kwoty w euro przelicza się na złote przy zastosowaniu ogłoszonego przez NBP średniego kursu euro z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym świadczenie pieniężne stało się wymagalne.
Postanowienia umowne rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela
Ustawodawca doprecyzował zasady postępowania w przypadku nieuczciwych postanowień umownych. Oceny, czy postanowienia umowne są rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela, dokonuje się, biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności[10]:
- rażące odstępstwa od dobrych praktyk handlowych, które naruszają zasadę działania w dobrej wierze i zasadę rzetelności,
- właściwość towaru lub usługi, które są przedmiotem transakcji handlowej, w szczególności czas zwykle potrzebny na zbycie towaru przez dłużnika na rzecz osób trzecich, lub
- dostosowanie harmonogramu dostawy towarów bądź wykonania usługi w częściach do harmonogramu spełniania odpowiadających im części świadczenia pieniężnego.
Dodatkowo ustawodawca zapisał, iż na dłużniku spoczywa ciężar dowodu, że termin zapłaty dłuższy niż 60 dni, liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi, nie jest rażąco nieuczciwy wobec wierzyciela.
Wierzyciel może żądać ustalenia, że termin zapłaty był wobec niego rażąco nieuczciwy, przed upływem 3 lat od dnia, w którym nastąpiła zapłata lub w którym zgodnie z upno powinna ona nastąpić. Zrzeczenie się roszczenia o takie ustalenie jest nieważne.
Nieważność postanowień umownych
Postanowienia umowy wyłączające lub ograniczające wynikające z upno uprawnienia wierzyciela bądź obowiązki dłużnika lub mające na celu obejście tych przepisów są nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy upno[11].
Zamiast postanowień umowy ustalających zbyt długi termin zapłaty, gdy dłużnikiem jest podmiot:
- spoza sektora publicznego – stosuje się termin zapłaty 60 dni,
- publiczny niebędący podmiotem leczniczym – stosuje się termin zapłaty 30 dni,
- publiczny będący podmiotem leczniczym – stosuje się termin zapłaty 60 dni,
liczonych od dnia doręczenia dłużnikowi faktury lub rachunku, potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi.
Publikacja danych o praktykach płatniczych dużych podmiotów
W myśl nowego art. 13a upno kierownicy[12] niektórych podmiotów przekazują, drogą elektroniczną, ministrowi właściwemu ds. gospodarki, w terminie do 31 stycznia każdego roku, sprawozdanie o stosowanych przez nie w poprzednim roku kalendarzowym terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Obowiązek ten dotyczy dużych podmiotów, których indywidualne dane, zawarte w zeznaniach CIT, są podawane do publicznej wiadomości przez MF, a więc:
- podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów (sprawozdanie musi złożyć każda ze spółek),
- innych podatników CIT, u których wartość przychodu, uzyskana w roku podatkowym zakończonym w roku poprzedzającym rok ujawnienia ich danych podatkowych, przekroczyła równowartość 50 mln euro[13].
[13] Przeliczonych na złote po średnim kursie euro ogłaszanym przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
[14] Wynikający z art. 13b–13d upno.
[15] Art. 13e–13h upno.
[16] Art. 13i i nast. upno.
Sprawozdanie zawiera następujące dane:
- firmę (nazwę) i numer identyfikacji podatkowej;
- wartość świadczeń pieniężnych:
- otrzymanych,
- spełnionych,
w poprzednim roku kalendarzowym w terminie:
a) nieprzekraczającym 30 dni, b) od 31 do 60 dni, c) od 61 do 120 dni, d) przekraczającym 120 dni – od dnia wystawienia faktury lub rachunku potwierdzających dostawę towaru bądź wykonanie usługi,
- nieotrzymanych,
- niespełnionych,
w poprzednim roku kalendarzowym w terminie określonym w umowie oraz udział procentowy tych świadczeń w całkowitej wartości świadczeń pieniężnych odpowiednio należnych temu podmiotowi w tym roku/ do których spełnienia zobowiązany jest ten podmiot w tym roku.
Minister właściwy ds. gospodarki będzie podawał te sprawozdania do publicznej wiadomości, w BIP.
Zakaz nadmiernego opóźniania się z płatnościami
Od 2020 r. obowiązuje zakaz nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez podmioty niebędące podmiotami publicznymi[14].
Z nadmiernym opóźnianiem się mamy do czynienia wtedy, gdy w okresie 3 kolejnych miesięcy suma wartości świadczeń pieniężnych niespełnionych oraz spełnionych po terminie przez dany podmiot wynosi co najmniej 2 mln zł.
Postępowanie w tej sprawie prowadzi z urzędu Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Korzystając ze swoich uprawień, współpracuje on z Szefem KAS oraz ministrem właściwym ds. gospodarki.
Każdy może złożyć do Prezesa UOKiK zawiadomienie dotyczące podejrzenia wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Z oczywistych względów najczęściej będzie je składać wierzyciel. Powinno ono zawierać:
- wskazanie podmiotu, wobec którego powzięto podejrzenie wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych,
Uprawnienia Prezesa UOKiK
Prezes UOKiK wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania i zawiadamia o tym stronę, czyli podmiot, wobec którego zostało ono wszczęte.
Każdy pomiot – nawet niebędący stroną transakcji handlowej – ma obowiązek przekazywania koniecznych informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Jednocześnie każdy ma prawo składania na piśmie (z własnej inicjatywy lub na prośbę Prezesa UOKiK) wyjaśnień dotyczących istotnych okoliczności sprawy.
Prezes UOKiK może żądać od podmiotów, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, przekazania całości bądź części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci JPK, wskazując rodzaj ksiąg podatkowych oraz okres, którego dotyczą[15].
- opis stanu faktycznego będącego podstawą zawiadomienia,
- uprawdopodobnienie wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych,
- dane identyfikujące zgłaszającego zawiadomienie.
Do zawiadomienia trzeba dołączyć wszelkie dokumenty, które mogą stanowić dowód wystąpienia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych.
Prezes UOKiK publikuje na stronie internetowej Urzędu treść postanowienia o wszczęciu postępowania oraz wydanych decyzji, z informacją, czy decyzja jest prawomocna. Jest to dodatkowa sankcja dla dłużnika, który po takim wpisie może mieć problem ze znalezieniem podwykonawców.
Kontrole w toku postępowania
Od 2020 r. w toku postępowania w sprawie nadmiernego opóźniania się z płatnościami upoważniony pracownik UOKiK lub Inspekcji Handlowej może przeprowadzić – w zakresie objętym tym postępowaniem – kontrolę u danego podmiotu, także gdy nie jest on stroną transakcji handlowej[16].
W celu uzyskania informacji, mogących stanowić dowód w sprawie, kontrolujący ma prawo:
- wstępu na grunt, do budynków, lokali lub innych pomieszczeń oraz środków transportu kontrolowanego,
- żądać udostępnienia związanych z przedmiotem kontroli akt, ksiąg, wszelkiego rodzaju pism, dokumentów, ich odpisów i wyciągów, korespondencji przesyłanej pocztą elektroniczną, informatycznych nośników danych, innych urządzeń zawierających dane informatyczne lub systemów informatycznych, w tym zapewnienia dostępu do systemów informatycznych będących własnością innego podmiotu, zawierających dane kontrolowanego, związane z przedmiotem kontroli, w zakresie, w jakim kontrolowany ma do nich dostęp,
- sporządzać notatki z ww. materiałów i korespondencji,
- żądać sporządzenia przez kontrolowanego kopii lub wydruków ww. materiałów, korespondencji oraz informacji zgromadzonych na nośnikach, w urządzeniach bądź w systemach, o których mowa wyżej,
- żądać od kontrolowanego lub osób przez niego upoważnionych ustnych wyjaśnień dotyczących przedmiotu kontroli, a także udostępnienia i wydania przedmiotów mogących stanowić dowód w sprawie.
[17] Małżonka, wstępnych, zstępnych, rodzeństwo oraz powinowatych w tej samej linii lub stopniu, jak również osoby pozostające w stosunku przysposobienia, opieki bądź kurateli, a także osobę pozostającą we wspólnym pożyciu.
[18] Art. 13t upno.
[19] Jeżeli nie można ustalić wysokości przychodu lub podmiot nie osiągnął przychodu w poprzednim roku podatkowym, administracyjna kara pieniężna wynosi nie więcej niż równowartość 50 mln euro.
Kontrolowany lub upoważniona przez niego osoba może odmówić udzielenia informacji bądź współdziałania w toku kontroli, tylko gdyby naraziło to ich lub ich bliskich[17] na odpowiedzialność karną.
Kontrolowany musi zapewnić kontrolującemu oraz osobom upoważnionym do udziału w kontroli warunki i środki niezbędne do sprawnego jej przeprowadzenia, w szczególności:
- sporządzać we własnym zakresie kopie lub wydruki materiałów i korespondencji oraz informacji zgromadzonych na nośnikach, w urządzeniach bądź
- w systemach oraz potwierdzać je za zgodność z oryginałem,
- zapewniać, w miarę możliwości, samodzielne, zamknięte pomieszczenie, jeżeli jest to niezbędne do przeprowadzenia kontroli,
- zapewniać wydzielone miejsce do przechowywania dokumentów i zabezpieczonych podczas kontroli przedmiotów,
- udostępniać, w miarę możliwości, środki łączności, którymi dysponuje, w zakresie niezbędnym do wykonywania czynności kontrolnych.
Czas trwania kontroli w ramach jednego postępowania nie może przekraczać 20 dni roboczych, a postępowanie powinno się zakończyć nie później niż w terminie 5 mies. od dnia jego wszczęcia.
Jeżeli Prezes UOKiK nie stwierdzi nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, umarza postępowanie, w drodze postanowienia.
Kary za naruszenie przepisów ustawy
Prezes UOKiK ma prawo nakładać, w drodze decyzji, administracyjne kary pieniężne. Kara[18] w wysokości do 5% przychodu osiągniętego w poprzednim roku podatkowym, ale nie więcej niż równowartość 50 mln euro[19], może być nałożona na dany podmiot (także niebędący stroną transakcji handlowej), jeżeli:
- nie udzielił on informacji żądanych przez Prezesa UOKiK lub udzielił informacji nieprawdziwych bądź wprowadzających w błąd,
- uniemożliwia lub utrudnia rozpoczęcie bądź przeprowadzenie kontroli.
W przypadku stwierdzenia nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych przez stronę postępowania, kara nakładana przez Prezesa UOKiK jest obliczana jako suma jednostkowych kar za każde niespełnione oraz spełnione po terminie świadczenie pieniężne, które było wymagalne w okresie objętym postępowaniem, z pominięciem świadczeń, których termin spełnienia upłynął wcześniej niż 2 lata przed dniem wszczęcia postępowania. Wysokość jednostkowej kary jest obliczana według określonego wzoru (patrz ramka).
Wzór na obliczanie wysokości jednostkowej kary
JKP = WŚ × n /365 × OU,
gdzie:
JKP – jednostkowa kara za niespełnione lub spełnione po terminie świadczenie pieniężne,
WŚ – wartość niespełnionego bądź spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego,
n – wyrażony w dniach okres, który upłynął od dnia wymagalności niespełnionego lub spełnionego po terminie świadczenia pieniężnego do ostatniego dnia okresu objętego postępowaniem albo do dnia jego spełnienia, jeżeli świadczenie pieniężne zostało spełnione w okresie objętym postępowaniem,
OU – odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych, ustalone na dzień wydania decyzji o nałożeniu administracyjnej kary pieniężnej.
Podmiot, na który została nałożona kara, może złożyć wniosek do Prezesa UOKiK o ponowne rozpatrzenie sprawy. Prezes UOKiK obniża wysokość kary o:
- 20% – gdy strona przed wszczęciem postępowania albo nie później niż w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej postanowienia o jego wszczęciu spełni wszystkie świadczenia pieniężne, za które obliczono jednostkowe kary (wraz z odsetkami ustawowymi wynikającymi z upno),
- dodatkowe 10% – gdy strona spełni warunek, o którym mowa wyżej, oraz w terminie 14 dni od doręczenia decyzji uiści obniżoną o 20% karę w całości, a także zrzeknie się wobec Prezesa UOKiK prawa do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy (jest wówczas wydawana decyzja o zwrocie nadpłaconej kary).
Gdy w okresie 2 lat od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary stała się ostateczna, Prezes UOKiK ponownie stwierdzi nadmierne opóźnianie się podmiotu ze spełnianiem świadczeń pieniężnych, wówczas wymierza karę podwyższoną o 50% (i nie stosuje do niej opisanych wyżej obniżek).
Prezes UOKiK odstępuje od wymierzenia kary:
[20] Przy obliczaniu wartości świadczeń pieniężnych nieotrzymanych lub otrzymanych po terminie, nie uwzględnia się wartości świadczeń, których termin spełnienia upłynął wcześniej niż 2 lata przed dniem wszczęcia postępowania.
- jeżeli wartość niespełnionych lub spełnionych po terminie przez stronę świadczeń pieniężnych, za które obliczono by jednostkowe kary, jest równa bądź mniejsza od wartości świadczeń przez nią nieotrzymanych lub otrzymanych po terminie w okresie objętym postępowaniem (poprzestaje wówczas na pouczeniu)[20],
- jeśli do nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych doszło na skutek działania siły wyższej,
- w każdym innym uzasadnionym przypadku.
Administracyjna kara pieniężna podlega wpłacie w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna. Może być ściągnięta w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. W przypadku nieterminowego jej uiszczenia nie trzeba naliczać odsetek.
Dodatkowa kara – grzywna – została przewidziana za nieprzekazanie informacji o praktykach płatniczych oraz utrudnianie lub udaremnienie wywiązania się z tego obowiązku.
Grzywną może także być ukarany ten, kto nie składa oświadczenia o statusie dużego przedsiębiorcy.
Podsumowanie
Przedstawione regulacje mają za zadanie zmniejszenie zatorów płatniczych, co jest celem niewątpliwie słusznym. Wprowadzają jednak dodatkowe obowiązki i kary za ich naruszenie.
Po raz kolejny zatem ustawodawca liczy na to, że zwiększając obciążenia biurokratyczne, wpłynie na postępowanie podmiotów gospodarczych. Mimo wszystko może to być jednak zbyt mała motywacja, tym bardziej że mniejsze firmy mogą się obawiać dokonywania zgłoszeń do UOKiK, gdyż może to dla nich oznaczać utratę klienta.
Czas pokaże, czy nowe przepisy upno – w połączeniu z nowymi regulacjami ustaw o podatku dochodowym, wprowadzającymi ulgę na złe długi w podatku dochodowym – przyniosą zakładany efekt.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
- Słownik pojęć
- Termin zapłaty i odsetki od podmiotów prywatnych
- Termin zapłaty i odsetki od podmiotów publicznych
- Zwrot kosztów odzyskiwania należności
- Postanowienia umowne rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela
- Nieważność postanowień umownych
- Publikacja danych o praktykach płatniczych dużych podmiotów
- Zakaz nadmiernego opóźniania się z płatnościami
- Kontrole w toku postępowania
- Kary za naruszenie przepisów ustawy
- Podsumowanie