Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

„Niskocenność” w rachunkowości – praktyczne dylematy

Józef Dudek biegły rewident
Na skutek podniesienia z 3,5 do 10 tys. zł dolnej granicy wartości początkowej składników majątku kwalifikowanych do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych (wnip), podlegających amortyzacji dla celów CIT i PIT, pojawiło się pytanie, czy ten sam limit może być przyjęty także w rachunkowości. Publikujemy kolejny głos w dyskusji na ten temat.

W artykule pt. „Niskocenność” w rachunkowości na tle zmiany dolnej granicy środków trwałych Artur Hołda i Anna Staszel rozpatrzyli różne aspekty podatkowej zmiany dolnej granicy środków trwałych oraz wnip z punktu widzenia rachunkowości. Sprawa nie jest błaha wobec prawie 3-krotnego podniesienia wartości dolnej granicy aktywów trwałych. Autorzy odnieśli „wielkość istotną dla jednostki” do wartości aktywów oraz poziomu kosztów. Wszystko to na tle wymogu uor – rzetelnego i jasnego przedstawienia przez rachunkowość sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego jednostki.

[1] „Rachunkowość” nr 3/2018.

W artykule pt. „Niskocenność” w rachunkowości na tle zmiany dolnej granicy środków trwałych[1] Artur Hołda i Anna Staszel rozpatrzyli różne aspekty podatkowej zmiany dolnej granicy środków trwałych oraz wnip z punktu widzenia rachunkowości. Sprawa nie jest błaha wobec prawie 3-krotnego podniesienia wartości dolnej granicy aktywów trwałych. Autorzy odnieśli „wielkość istotną dla jednostki” do wartości aktywów oraz poziomu kosztów. Wszystko to na tle wymogu uor – rzetelnego i jasnego przedstawienia przez rachunkowość sytuacji majątkowej, finansowej i wyniku finansowego jednostki.

Ze względu na wagę i skutki zajmijmy się raz jeszcze problemem dolnej granicy aktywów, zarówno w celu możliwej gramatycznej i logicznej wykładni zmian przepisów ustaw o podatku dochodowym, jak i wyboru poprawnego, a zarazem praktycznego księgowego rozwiązania problemu.

Załóżmy przy tym, że alternatywne podejście do problemu nie ma na celu „fryzowania” wielkości zawartych w księgach rachunkowych i rocznym sprawozdaniu finansowym, ale racjonalizację działania jednostki, bez uszczerbku dla wiarygodności prezentacji zewnętrznym odbiorcom sprawozdań prawdziwego obrazu jej ekonomiki oraz sprawności ochrony jej majątku.

Tak znaczne podniesienie dolnej granicy środków trwałych i wnip wywołuje mimo woli szerszą refleksję dotyczącą wyceny środków trwałych. Nieprzeprowadzenie od 24 lat aktualizacji wartości środków trwałych, głównie nieruchomości, mimo stałego wzrostu cen, wyraźnie się kłóci z nadrzędnym ustawowym wymogiem rzetelności w rachunkowości, a zarazem zniekształca informację nt. zachowania wniesionego do jednostki kapitału i jego zwiększenia lub uszczuplenia. Stan obecny w części jednostek podważa w ogóle realność rocznych sprawozdań finansowych, dewaluując zarazem wartość zawartej w sprawozdaniu z badania opinii biegłych rewidentów nt. sprawozdania finansowego.

Niskocenność według updop i updof

[2] Analogiczna wielkość dotyczy dolnej granicy wnip z nieco innymi zasadami ich amortyzacji.

Ustawodawca określił dla celów podatkowych dolną granicę wartości początkowej środka trwałego[2] powyżej 10 tys. zł i w powiązaniu z tą wielkością ustalił odmienne zasady odpisywania wartości przedmiotów o cechach środków trwałych. W przypadku ceny nabycia (kosztu wytworzenia) obiektu do 10 tys. zł stosowne regulacje zostały zawarte w art. 16d i 16f updop oraz odpowiednio w art. 22d i 22f updof. Art. 16d updop i art. 22d updof mają jednakową treść (z przywołaniem odpowiednich innych artykułów) i brzmią:

Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników majątku, o których mowa w art. 16a i 16b [odpowiednio art. 22a i art. 22b], których wartość początkowa określona zgodnie z art. 16g [odpowiednio art. 22g] nie przekracza 10 tys. zł; wydatki poniesione na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu oddania ich do używania.

Przytoczony zapis ustaw podatkowych nie określa zasad amortyzowania środków trwałych oraz wnip, co do których przyjęła się nazwa „niskocenne”, bo w gruncie rzeczy składniki te nie są kwalifikowane do aktywów trwałych. Składniki majątku o wartości do 10 tys. zł, mimo posiadania cech właściwych środkom trwałym (wnip), odpisuje się wprost w ciężar kosztów (właściwa jest dla nich pozycja rodzajowa „zużycie materiałów”, a w przypadku wnip – „usługi obce”).

[3] Ustawa z 9.11.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (DzU poz. 2244).

Znaczna liczba jednostek stosuje dla celów bilansowych do środków trwałych i wnip odpowiednie przepisy podatkowe, mimo że art. 32 ust. 2 uor nie wymienia przepisów podatkowych jako możliwego kryterium ustalania okresu amortyzacji (do pewnego momentu taki zapis w uor istniał). Niemniej uor nie zabrania tego, a po zmianach, które weszły w życie od 1.01.2019 r.[3], wyraźnie stwierdza (art. 32 ust. 7 i 8), że jednostki mikro, małe i pozarządowe mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami podatkowymi. Na marginesie: czy wprowadzenie takiego zezwolenia dla mniejszych jednostek miałoby oznaczać, że większym jednostkom nie wolno tego czynić? Byłby to nonsens.

W przypadku jednak oddania do użytku np. hotelu, restauracji czy dobrze wyposażonego w sprzęt biura jednorazowy odpis w koszty składników ich wyposażenia o wartości jednostkowej do 10 tys. zł wyraźnie zakłóciłby relacje przychodów i kosztów ich uzyskania, i to nie na jeden rok. Oczywiście, uwzględniając istotną wartość tych składników majątku, można się posłużyć bilansowo funkcją „rozliczeń międzyokresowych” (długo- i krótkoterminowych), ale takie rozwiązanie nie zawsze jest honorowane przez organy podatkowe, co może oznaczać kłopoty.

Trzy możliwości

Zwróćmy uwagę na pierwsze słowa cytowanego wyżej fragmentu ustaw podatkowych: „mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych”. A contrario należy zatem przyjąć, że ustawodawca w dalszej części ustaw określi możliwość i warunki dokonywania takich odpisów składników majątku o wartości do 10 tys. zł. I tak się stało. W art. 16f ust. 3 updop (odpowiednio art. 22f ust. 3 updof) zawarto następujący przepis:

W przypadku gdy wartość początkowa jest równa lub niższa niż 10 tys. zł, podatnicy, z zastrzeżeniem art. 16d ust. 1 [odpowiednio art. 22d ust. 1], mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16h–16m [odpowiednio art. 22h–22m] albo jednorazowo w miesiącu oddania do używania tego środka trwałego lub wnip, albo w miesiącu następnym.

Zinwentaryzujmy przepisy podatkowe dotyczące zaliczania do kosztów wartości początkowej niskocennych składników majątku. Przewidują one 3 możliwości. Niskocenne składniki:

[4] Istnieje co prawda możliwość przyjęcia tzw. stawek indywidualnych, ale tylko w granicach określonych w updop i updof, i tylko dla używanych bądź ulepszonych środków trwałych.

  • nie są kwalifikowane do środków trwałych, względnie wnip, i w momencie oddania do użytku są odpisywane w całości w koszty (jako materiały lub usługi),
  • są zaliczane do środków trwałych, względnie wnip, ale jednocześnie, w momencie oddania do użytku, dokonuje się jednorazowego odpisu w koszty wartości początkowej (jako amortyzację),
  • są zaliczane do środków trwałych, względnie wnip, i amortyzowane wg ogólnych zasad, za pomocą stawek zawartych w załączniku do updop i updof[4].

Zastosowanie przytoczonych zapisów ustaw podatkowych do celów rachunkowości stwarza jednostkom wyraźną możliwość stosowania określonej polityki w odniesieniu do niskocennych składników majątkowych. Autorzy powołanego artykułu słusznie na wstępie podkreślali konieczność powiązania zasad (polityki) rachunkowości jednostki w omawianym zakresie z wartością istotną, uwzględniającą wielkości ekonomiczne danej jednostki. Jeśli zakup niskocennych składników nie następuje zbyt często i nie stoi w kolizji z zasadą istotności i granicami uproszczeń, nie ma przeciwwskazań do przyjęcia pierwszego i/lub drugiego wariantu podatkowego. Występują co prawda pewne różnice szczegółowe, polegające na odmiennej kwalifikacji odpisu wartości początkowej w koszty, ale co do zasady jest to koszt jednorazowo wpływający na wynik finansowy – tak bilansowo, jak i podatkowo.

Różnica między pierwszym a drugim rozwiązaniem dotyczy głównie zakresu księgowej kontroli takich składników majątku. Ujęcie niskocennych składników w ewidencji środków trwałych zwiększa pewność, że będą one służyć jednostce. Trzecie rozwiązanie wyraźnie wskazuje na konieczność rozłożenia w czasie odpisu wartości początkowej niskocennych środków trwałych.

W tym miejscu warto zauważyć, że ustawodawca, mimo wielokrotnie deklarowanej intencji upraszczania przepisów podatkowych, nie wyzbył się swoich przyzwyczajeń. Przyjęto zasadę: albo jednorazowy odpis, albo „normalne” rozłożenie w czasie. Twórcom nie przyszło jednak do głowy, że skoro niskocenne składniki majątku mogą być jednorazowo odniesione w koszty, to należy zezwolić, aby ich amortyzowanie, a więc rozłożenie odpisu wartości w czasie mogło nastąpić zgodnie z potrzebami i wolą podatnika.

Obecne rozwiązanie – albo jednorazowo, albo zgodnie z wykazem stawek określonym w załączniku do updop i updof – przeczy logice. Ustalenie okresu amortyzacji (stawki) niskocennych składników ewidentnie należało pozostawić w gestii podatników, co zwiększałoby elastyczność kształtowania kosztów i umożliwiało lepsze dostosowanie przyznanych udogodnień do specyfiki działalności.

Zastosowanie przepisów podatkowych na potrzeby rachunkowości

Przedstawmy przykładową możliwość wykorzystania przepisów podatkowych, dotyczących niskocennych składników majątku, na potrzeby rachunkowości.

W zasadach (polityce) rachunkowości jednostka przyjęła, że składniki wykazujące cechy środków trwałych o wartości nabycia (koszcie wytworzenia):

  • do 3500 zł – są odpisywane w koszty jednorazowo jako materiały (pozabilansową kontrolą objęte są niektóre składniki łatwo przemieszczalne, jak telefony komórkowe, laptopy),
  • od 3501 do 5000 zł – są objęte bilansową ewidencją środków trwałych, ale z chwilą wydania do użytkowania następuje ich jednorazowy odpis w koszty amortyzacji,
  • od 5001 do 10 000 zł – są objęte bilansową ewidencją środków trwałych i amortyzowane wg stawek podatkowych.

Moim zdaniem należałoby jeszcze przewidzieć czwartą możliwość – mimo zgłaszanych na wstępie wątpliwości – mianowicie rozwiązanie stosowane w razie znaczącego, jednorazowego zakupu niskocennych przedmiotów, np. na skutek uruchomienia nowej placówki handlowej lub usługowej, wymiany mebli, sprzętu, następującej okresowo bądź po ulepszeniu czy generalnym remoncie.

W takim przypadku nie należałoby zmieniać przyjętych zasad kwalifikowania niskocennych przedmiotów, aby nie tworzyć bałaganu w ewidencji i podczas inwentaryzacji, lecz wartość przedmiotów o cenie do 3500 zł oraz 3501–5000 zł rozliczyć w czasie – na potrzeby bilansowe.

Jeżeli zdaniem urzędników podatkowo nie byłoby to możliwe (choć leży w interesie fiskusa), jednostka będąca osobą prawną mogłaby, stosując mechanizm odroczonego podatku dochodowego, zneutralizować różnicę między kwotą jednorazowego odpisu dla celów podatkowych

i kwotą stopniowo odpisywaną w koszty za pośrednic‑

twem rozliczeń międzyokresowych.

* * *

Podsumujmy:

W updop i updof nastąpiło podniesienie podatkowej dolnej granicy wartości środków trwałych i tytułów wnip do kwoty powyżej 10 tys. zł; przewidziano też możliwości zróżnicowanego podejścia do kwalifikacji kosztowej tzw. niskocennych składników.

Rozwiązania podatkowe mogą być przyjęte także dla celów bilansowych, pod warunkiem wyraźnego uwzględnienia wielkości istotnych dla jednostki (art. 4 ust. 4a uor) i – co się z tym wiąże – ograniczeń pod względem możliwości stosowania uproszczeń (art. 4 ust. 4 uor).

[5] Przypomnijmy, że w języku polskim termin „rzetelny” oznacza uczciwy, sumienny, solidny, godny zaufania, należyty, właściwy, dokładny, autentyczny; brak jest jakichkolwiek przesłanek uzasadniających pogląd, że w rachunkowości termin ten może mieć inne znaczenia.

Stosując – na użytek rachunkowości jednostki – wariantowe rozwiązania podatkowe, o których była mowa, z czym wiąże się ich wpisanie do przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości, należy mieć na względzie podstawowe wymogi – obowiązek rzetelnego i jasnego przedstawienia stanu majątkowego, finansowego i wyniku finansowego jednostki[5] oraz potrzeby zarządzania i skutecznej ochrony majątku jednostki.

Wyświetlono 4% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych