Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Miarkowanie sankcji VAT

Marek Barowicz
Dr nauk ekonomicznych.
Pojawienie się nieprawidłowości w rozliczeniu VAT naraża podatnika na sankcje w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego. Ustalenie jego wysokości ma charakter uznania administracyjnego. Organ nie może jednak wyznaczyć sankcji w dowolny sposób. Jest zobligowany ocenić okoliczności powstania nieprawidłowości i w zależności od wyniku tej oceny – miarkować wysokość sankcji.

Jeżeli stosowna korekta deklaracji zostanie sporządzona w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej w zakresie objętym tą kontrolą (zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 1131) i najpóźniej w dniu jej złożenia podatnik wpłaci kwotę zobowiązania podatkowego lub zwróci nienależną kwotę zwrotu, to naczelnik UCS ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 15% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego (zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe).

Zgodnie z art. 112b ustawy o VAT w przypadku stwierdzenia, że podatnik:

  • w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę:
    • zobowiązania podatkowego niższą od kwoty należnej,
    • zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego wyższą od kwoty należnej,
    • różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe wyższą od kwoty należnej,
    • zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe, zamiast wykazania kwoty zobowiązania podatkowego podlegającej wpłacie do US,

albo

  • nie złożył deklaracji oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego,

naczelnik US (naczelnik urzędu celno-skarbowego – UCS) określa odpowiednio wysokość tych kwot w prawidłowej wysokości i ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 30% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego (kwoty zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe).

Jeśli po zakończeniu kontroli podatkowej lub kontroli celno-skarbowej podatnik VAT złożył korektę deklaracji uwzględniającą stwierdzone nieprawidłowości i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego bądź nienależną kwotę zwrotu, naczelnik US lub UCS ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 20% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego (zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe). Podobna wysokość sankcji obowiązuje, gdy podatnik VAT złożył – po zakończeniu kontroli podatkowej/celno-skarbowej – deklarację podatkową i najpóźniej w dniu jej złożenia wpłacił kwotę zobowiązania podatkowego.

Jeżeli stosowna korekta deklaracji zostanie sporządzona w terminie 14 dni od dnia doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej w zakresie objętym tą kontrolą (zgodnie z art. 62 ust. 4 ustawy z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej, tekst jedn. DzU z 2025 r. poz. 1131) i najpóźniej w dniu jej złożenia podatnik wpłaci kwotę zobowiązania podatkowego lub zwróci nienależną kwotę zwrotu, to naczelnik UCS ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości do 15% kwoty zaniżenia zobowiązania podatkowego (zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe).

Od 1.10.2025 r. obniżona (maksymalnie w wysokości 15%) sankcja jest stosowana także w przypadku, gdy podatnik pierwotnie (przed doręczeniem upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej) nie złożył deklaracji podatkowej oraz nie wpłacił kwoty zobowiązania podatkowego, a w ww. 14-dniowym terminie sporządzi taką deklarację i zapłaci podatek (nowe brzmienie art. 112b ust. 2a wprowadzone nowelizacją ustawy o VAT z 24.06.2025 r., DzU poz. 894).

Okoliczności uwzględniane przez organ

Przepis określa górną, ale nie dolną granicę sankcji (organ może ją nałożyć nawet w wysokości 1%). Ustalając wysokość sankcji, organ – zgodnie z przywołanym przepisem – ma obowiązek wziąć pod uwagę:

  • okoliczności powstania nieprawidłowości,
  • rodzaj i stopień naruszenia ciążącego na podatniku obowiązku, które skutkowało powstaniem nieprawidłowości,
  • rodzaj, stopień i częstotliwość stwierdzanych dotychczas nieprawidłowości dotyczących nieprzedawnionych zobowiązań w podatku,
  • kwotę stwierdzonych nieprawidłowości, w tym kwotę zaniżenia zobowiązania podatkowego, zawyżenia zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe,
  • działania podjęte przez podatnika po stwierdzeniu nieprawidłowości w celu usunięcia ich skutków.

Sankcji w wysokości do 15%, 20% i 30% nie stosuje się:

  • jeżeli przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej/celno-skarbowej podatnik złożył odpowiednią korektę deklaracji podatkowej albo złożył deklarację z wykazanymi kwotami podatku oraz wpłacił na rachunek US kwotę wynikającą ze złożonej deklaracji/z korekty deklaracji wraz z odsetkami za zwłokę,
  • jeżeli zaniżenie kwoty zobowiązania podatkowego (zawyżenie zwrotu różnicy podatku, zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku do obniżenia podatku należnego za następne okresy rozliczeniowe) wiąże się z popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi omyłkami oraz nieujęciem podatku należnego lub podatku naliczonego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, a podatek ten został ujęty w poprzednich okresach rozliczeniowych lub w okresach następnych po właściwym okresie rozliczeniowym, jeżeli nastąpiło to przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej/celno-skarbowej,
  • w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe lub za przestępstwo skarbowe.

Najwyższa sankcja w przypadku oszustwa

W myśl art. 112c ustawy o VAT, w zakresie, w jakim nieprawidłowość była skutkiem celowego działania podatnika lub jego kontrahenta, o którym podatnik miał wiedzę i wynika w całości lub w części z obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktury, która:

  • została wystawiona przez podmiot nieistniejący,
  • stwierdza czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
  • podaje kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
  • potwierdza czynności, do których mają zastosowanie art. 58 i art. 83 Kc – w części dotyczącej tych czynności,

wysokość dodatkowego zobowiązania podatkowego – w części dotyczącej podatku naliczonego wynikającego z tej faktury – wynosi 100%. Sankcja ta jest sztywna i nie podlega miarkowaniu. Nie stosuje się jej w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe.

Zasada proporcjonalności

Kluczowy dla miarkowania sankcji VAT jest wyrok TSUE z 15.04.2021 r. (C-935/19). Wytyczył on kierunek obowiązującej od 6.06.2023 r. nowelizacji przepisów dotyczących ustalania dodatkowego zobowiązania podatkowego, nadającej aktualne brzmienie wyżej przywoływanym art. 112b i art. 112c ustawy o VAT. Trybunał wskazał na potrzebę skonstruowania tych regulacji w taki sposób, aby stawkę sankcji można było obniżyć stosownie do okoliczności danej sprawy.

Zgodnie z tym wyrokiem, na który powołuje się również aktualne orzecznictwo sądów administracyjnych w sprawach związanych z ustalaniem przez organy podatkowe dodatkowego zobowiązania podatkowego, jego wysokość powinna zależeć od tego, czy nieprawidłowość wynika z błędu w rozliczeniach podatkowych (który cechuje brak przesłanek wskazujących na oszustwo i uszczuplenie wpływów do Skarbu Państwa), czy też nie występują takie szczególne okoliczności. Sankcjonowaniu podlegają oszustwa podatkowe, ale sankcjonowane mogą być także nieprawidłowości w poborze VAT, które nie mają charakteru oszustwa. W tym drugim przypadku Trybunał nakazuje, aby przy ewentualnym stosowaniu sankcji rozważyć – kierując się zasadą proporcjonalności – czy i w jakim zakresie błąd podatnika (niebędący oszustwem podatkowym) cechuje uszczuplenie wpływów do Skarbu Państwa (wyrok WSA w Rzeszowie z 23.05.2024 r., I SA/Rz 92/24).

Przy ocenie, czy sankcja jest zgodna z zasadą proporcjonalności, trzeba uwzględnić w szczególności charakter i wagę naruszenia, którego ukaraniu ona służy, oraz sposób ustalania jej kwoty. Sankcja ma poprawić ściągalność VAT przez karanie za błędy popełnione przy rozliczaniu tego podatku, polegające na zaniżeniu należnych kwot lub na zawyżeniu nadwyżki VAT podlegającej zwrotowi bądź przeniesieniu na kolejny okres. Ma ona zatem na celu przekonanie podatników do rzetelnego i starannego wypełniania deklaracji podatkowych, a w przypadku nieprawidłowości – do ich korekty, tak aby zapewnić prawidłowy pobór VAT.

Uwzględniając ww. wyrok TSUE, sądy administracyjne jednolicie przyjmują (por. wyroki WSA w Białymstoku z 13.03.2024 r., I SA/Bk 28/24, i NSA z 7.06.2024 r., I FSK 2034/23, 19.01.2024 r., I FSK 1109/23, 6.12.2023 r., I FSK 1579/23), że celem sankcyjnych przepisów jest karanie oszustów podatkowych oraz podmiotów nadużywających przepisów, których działanie doprowadziło do uszczuplenia po stronie Skarbu Państwa. Przed nałożeniem na podatnika sankcji konieczne jest dokładne zbadanie przez organ charakteru stwierdzonych naruszeń i dokonanie oceny, czy noszą znamiona oszustwa lub nadużycia prawa podatkowego, skutkującego uszczupleniem wpływów budżetowych. Dopiero bowiem stwierdzenie takich okoliczności stanowi podstawę do nałożenia przez organ podatkowy stosownej sankcji VAT.

Sankcja z art. 112c ustawy o VAT (100%) odnosi się wyłącznie do kwalifikowanych, celowych i świadomych, a zarazem oszukańczych działań danego podmiotu. Nie ma zatem zastosowania przy naruszeniach mniej istotnych, w szczególności spowodowanych błędem, gdzie mogłaby zaistnieć potrzeba zindywidualizowania sankcji (przy zastosowaniu art. 112b ustawy o VAT), aby była ona proporcjonalna względem zaistniałego naruszenia.

Podsumowanie

Miarkowanie sankcji powoduje, że nie mają one charakteru sztywnego. Sankcje administracyjne powinny realizować wspólnotową regułę proporcjonalności, a równocześnie wpisywać się w wyznaczone im cele – represyjny i prewencyjny. Sankcja wymierzana automatycznie, bez dostosowania jej wysokości do istotnych okoliczności, takich jak stopień zawinienia podatnika oraz wystąpienie (bądź nie) uszczuplenia podatkowego, jest niezgodna z prawem unijnym (wyroki NSA z 12.09.2023 r., I FSK 1146/22, i 5.10.2023 r., I FSK 484/23).

Przykładowo, zastosowanie wobec stwierdzenia nieprawidłowości sankcji w wysokości 5% mogą uzasadniać takie okoliczności faktyczne, jak:

  • zaangażowanie podatnika w prowadzoną wobec niego kontrolę, przez dążenie do wyjaśnienia sprawy,
  • podjęcie przez podatnika – już po zakończeniu kontroli – czynności mających na celu odwrócenie skutków stwierdzonych nieprawidłowości,
  • to, że stwierdzona nieprawidłowość dotyczyła tylko jednej z prowadzonych przez podatnika inwestycji, a skala stwierdzonych nieprawidłowości była niewielka w stosunku do zrealizowanego przez niego w tym czasie obrotu,
  • to, że żadne z czynności przeprowadzonych wobec podatnika przez organy podatkowe nie wykazały innych, poważnych nieprawidłowości,
  • brak zalegania przez podatnika z płatnościami podatków,
  • całkowite odwrócenie przez podatnika – po otrzymaniu przez niego wyniku kontroli – skutków stwierdzonych nieprawidłowości, przez dokonanie korekt uprzednio złożonych deklaracji VAT.
Wyświetlono 6% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
23.10.2025 Estoński cit 2025: Praktyczne przykłady, aktualne problemy i najnowsze stanowiska SKwP Poznań
23.10.2025 Bieżąca praca z KSeF i e-fakturowanie: nadajemy uprawnienia, wystawiamy typowe faktury, otrzymujemy faktury w KSeF – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
23.10.2025 Prawo pracy – analiza praktycznych problemów zmian z 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
23.10.2025 Rozliczanie delegacji służbowych krajowych i zagranicznych SKwP Częstochowa, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Łódź
23.10.2025 Wykorzystanie AI – sztuczna inteligencja w dziale księgowym, kadrowym i administracyjnym SKwP Kielce, SKwP Kraków, SKwP Legnica, SKwP Łódź
23.10.2025 Jak przygotować się do Krajowego Systemu e-Faktur od 2026 roku SKwP Kraków
24.10.2025 Instrumenty finansowe w praktyce polskich przedsiębiorstw (UoR i MSSF) SKwP Bydgoszcz, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
Kursy dla księgowych