Jak liczyć poziom zatrudnienia w spółce na estońskim CIT
Opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek jest obwarowane wieloma wymogami (art. 28c–28t updop). Jeden z kluczowych dotyczy zatrudnienia. Spółka powinna – zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 updop – spełnić jeden z dwóch warunków.
Opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek jest obwarowane wieloma wymogami (art. 28c–28t updop). Jeden z kluczowych dotyczy zatrudnienia. Spółka powinna – zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 updop – spełnić jeden z dwóch warunków.
Pierwszy dotyczy zatrudnienia co najmniej 3 osób na podstawie umowy o pracę w przeliczeniu na pełne etaty przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a jeżeli ten nie obejmuje pełnych 12 mies. – przez co najmniej 82% dni w danym roku podatkowym.
Drugi odnosi się do zatrudnienia na podstawie innych tytułów niż umowa o pracę co najmniej 3 osób i wypłacania na ich rzecz co miesiąc wynagrodzenia w łącznej kwocie co najmniej 3-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Ponadto spółka musi:
- być płatnikiem PIT od tych wynagrodzeń lub
- odprowadzać od nich składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
Badając spełnienie obu tych warunków, nie uwzględnia się umów zawartych z udziałowcami, wspólnikami czy akcjonariuszami spółki.
Pewne ułatwienie dla małych podatników przewiduje art. 28j ust. 3 updop. W pierwszym roku podatkowym stosowania estońskiego CIT warunek zatrudnienia uznaje się za spełniony, jeżeli mały podatnik:
zatrudnia co najmniej 1 osobę na umowę o pracę w przeliczeniu na pełen etat przez wymagany okres (300 dni lub 82% dni w roku podatkowym) bądź
na rzecz co najmniej 1 osoby zatrudnionej na innej podstawie niż umowa o pracę ponosi miesięczne wydatki na wynagrodzenia w kwocie co najmniej przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw (będąc z tego tytułu płatnikiem PIT lub składek ZUS).
W kolejnych latach małych podatników obejmują standardowe wymagania.
W przypadku umów o pracę – o których będzie mowa dalej – istotne są zatem liczba pełnych etatów oraz czas trwania zatrudnienia. Wątpliwości budzi jednak, czy wymagany okres zatrudnienia trzeba odnosić indywidualnie do każdego pracownika, czy też możliwe jest jego sumowanie w odniesieniu do wszystkich zatrudnionych.
Wariant 1 – każdy etat liczony oddzielnie
Według KIS każdy etat należy analizować odrębnie. Z literalnego brzmienia art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a oraz art. 28j ust. 2 pkt 1 updop wynika możliwość przeliczania liczby pracowników na pełne etaty, ale nie przewidziano możliwości proporcjonalnego obliczenia okresu 300 dni.
W konsekwencji:
- każdy etat musi być utrzymany przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym (a gdy ten jest krótszy niż 12 mies. – przez co najmniej 82% dni przypadających w tym roku),
- nie dopuszcza się sumowania okresów zatrudnienia różnych osób.
Jak czytamy w interpretacjach KIS z 29.07.2025 r. (0111-KDIB2-1.4010.208.2024.1.AS) i 19.07.2024 r. (0111-KDIB1-2.4010.232.2024.2.BD), przepis pozwala na przeliczenie liczby pracowników na pełne etaty, natomiast nie przewiduje sumowania okresów zatrudnienia dla spełnienia wymogu 300 dni. Podobnie w interpretacji z 17.03.2025 r. (0111-KDIB2-1.4010.34.2025.1.AJ) KIS wskazała, że ustawodawca miał na myśli 300 różnych dni w roku podatkowym, a więc dni te nie mogą się na siebie nakładać i nie można osiągnąć tego pułapu przez zatrudnienie większej liczby osób na krótsze okresy.
W efekcie, przy tym podejściu fluktuacja zatrudnienia jest dopuszczalna, ale w każdym czasie spółka musi utrzymywać minimum 3 etaty przez wymagany okres 300 dni.
PAK spółka z o.o. stała się podatnikiem estońskiego CIT z początkiem 2025 r. Jej rok podatkowy jest równy kalendarzowemu, a spółka nie ma statusu małego podatnika. Już w pierwszym roku powinna zatem osiągnąć standardowy poziom zatrudnienia – co najmniej 3 etaty.
Przyjmijmy, że struktura zatrudnienia w spółce jest w 2025 r. następująca:
- od 1.01.2025 r. (365 dni): Adam K. – ½ etatu, Jan K. – ½ etatu, Małgorzata K. – 1 etat,
- od 1.07.2025 r. (184 dni): Mariusz J. – 1 etat, Joanna S. – 1 etat.
Spółka przez ponad 300 dni zatrudniała co najmniej 3 osoby, jednak w przeliczeniu na etaty były to tylko 2 etaty. Zatrudnienie Mariusza J. i Joanny S. nie zostało uwzględnione, bo trwało mniej niż 300 dni.
Zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych spółka nie spełnia warunku zatrudnienia.
Pogląd ten podzielił WSA w Bydgoszczy w wyroku z 19.11.2024 r. (I SA/Bd 653/24). Stwierdził, że literalne brzmienie przepisu wskazuje na możliwość przeliczania faktycznego stanu zatrudnienia na pełne etaty, lecz brak w nim podstawy do przeliczania okresu ich trwania. Trzy pełne etaty (rzeczywiste lub przeliczeniowe) muszą istnieć przez co najmniej 300 dni w roku podatkowym. Rozstrzygnięcie to zostało jednak uchylone przez NSA wyrokiem z 15.05.2025 r. (II FSK 163/25).
Wariant 2 – średnie zatrudnienie
NSA przychylił się do drugiego podejścia (prezentowanego przez podatnika), które zakłada możliwość przeliczania okresów zatrudnienia wszystkich pracowników łącznie, w celu wyliczenia tzw. średniego zatrudnienia. Jest to metoda bardziej elastyczna i korzystniejsza dla podatników, bo pozwala uwzględnić zmiany w stanie osobowym w trakcie roku.
W tym wariancie przyjmuje się, że należy:
- zsumować okresy zatrudnienia wszystkich pracowników, przeliczone na pełne etaty,
- wynik podzielić przez wymaganą liczbę etatów – standardowo są to 3 etaty, a dla małego podatnika w pierwszym roku stosowania estońskiego CIT – 1 etat.
Biorąc dane z poprzedniego przykładu, średnie zatrudnienie oblicza się następująco: (½ × 365) + (½ × 365) + (1 × 365) + (1 × 184) + (1 × 184) = 1098 dni 1098 : 3 etaty = 366 dni
Otrzymany wynik przekracza 300 dni, co oznacza, że spółka spełniłaby warunek zatrudnienia przy zastosowaniu metody średniego zatrudnienia.
NSA uznał, że sformułowanie „przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym” trzeba rozumieć w sposób łączny dla wszystkich wymaganych etatów, a nie w odniesieniu do każdego etatu z osobna. Oznacza to, że:
- 300 dni liczy się zbiorczo dla wszystkich etatów przeliczeniowych,
- ustawodawca nie nakazuje przypisywania 300 dni do każdego pojedynczego stanowiska,
- etat należy rozumieć jako jednostkę przeliczeniową, a nie jako konkretną osobę zatrudnioną przez pełny rok.
Sąd wskazał, że zbyt rygorystyczna wykładnia, nakazująca łączenie okresu 300 dni z każdym pojedynczym etatem, powodowałaby nieuzasadnione trudności dla podatników, bo:
- w trakcie roku może dojść do rozwiązania stosunku pracy z przyczyn losowych,
- pracownik może zrezygnować z pracy lub ją porzucić,
- działalność o charakterze sezonowym wymaga zatrudnienia większej liczby osób na krótsze okresy.
Zastosowanie sztywnego wymogu 300 dni do każdego etatu skutkowałoby niepewnością podatnika i mogłoby prowadzić do nieuzasadnionej utraty prawa do opodatkowania estońskim CIT. NSA uznał więc, że metoda średniego zatrudnienia jest zgodna z celem przepisu, a jej przyjęcie minimalizuje ryzyko nieproporcjonalnych sankcji wobec podatnika.
Problem nie dotyczy nowych spółek
W myśl art. 28j ust. 2 pkt 2 updop podatnik rozpoczynający działalność korzysta z istotnego ułatwienia w zakresie wymogu minimalnego zatrudnienia. W roku rozpoczęcia działalności oraz przez kolejne 2 lata podatkowe warunek utrzymywania określonego poziomu zatrudnienia go nie obowiązuje. Niemniej od drugiego roku podatkowego musi corocznie zwiększać zatrudnienie o co najmniej 1 pełny etat, aż do osiągnięcia poziomu wymaganego w art. 28j ust. 1 pkt 3 updop.
Co istotne, przepisy:
- nie wymagają, aby w okresie przejściowym nowo zatrudniony pracownik przepracował 300 dni w roku,
- pozwalają zwiększyć zatrudnienie w dowolnym momencie roku podatkowego, nawet pod jego koniec.
Potwierdziła to KIS, m.in. w pismach z 21.09.2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.381.2023.1.ASK) i 25.03.2024 r. (0111-KDIB2-1.4010.35.2024.1.AJ), wskazując, że obowiązek 300 dni pracy pojawia się dopiero po okresie przejściowym.
Z kolei w interpretacji z 11.12.2023 r. (0111-KDIB1-3.4010.626.2023.2.JG) KIS podkreśliła, że przepisy odnoszą się do roku podatkowego, który może być dłuższy niż 12 mies., i nie przewidują żadnego wyłączenia w tym zakresie dla podatników z wydłużonym pierwszym rokiem podatkowym.
Zielone Warzywa spółka z o.o. rozpoczęła działalność 1.08.2025 r., wybierając prze- dłużony pierwszy rok obrotowy, który zakończy się 31.12.2026 r. Od początku działalności spółka rozlicza się na zasadach estońskiego CIT i korzysta z usług podwykonawców zewnętrznych, nie zatrudniając pracowników. Jej zarząd rozważa zatrudnienie pierwszego pracownika na umowę o pracę dopiero w II połowie 2028 r.
Choć faktycznie będzie to trzeci rok kalendarzowy prowadzenia działalności, to:
do celów CIT będzie to drugi rok podatkowy,
przepisy nie wymagają, aby zatrudnienie nastąpiło od początku roku ani trwało 300 dni.
Spółka może zatrudnić pierwszego pracownika w 2028 r. (drugi rok podatkowy), przy czym może to zrobić nawet w II połowie roku.
Podsumowanie
Niespełnienie przez spółkę wymogu zatrudnienia skutkuje:
- automatycznym wykluczeniem jej z estońskiego CIT z końcem roku podatkowego,
- 3-letnią karencją, jeśli chodzi o możliwość powrotu do tego sposobu opodatkowania.
Dlatego tak istotne jest bieżące monitorowanie poziomu zatrudnienia i odpowiednie planowanie polityki kadrowej.
Przedstawiony wyrok NSA łagodzi stanowisko fiskusa, potwierdzając, że warunek zatrudnienia można spełnić przez zsumowanie okresów zatrudnienia wszystkich pracowników i ustalenie średniego zatrudnienia. Takie podejście zwiększa elastyczność podatników i ogranicza ryzyko utraty preferencyjnego opodatkowania w sytuacjach losowych lub przy działalności sezonowej.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych