Kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzenia za pracę i ze zlecenia w I półroczu 2023 r.

W 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę brutto wzrośnie dwa razy:
- od 1 stycznia – do 3490 zł,
- od 1 lipca – do 3600 zł.
(rozporządzenie RM z 13.09.2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r., DzU poz. 1952). Podwyżki – w stosunku do 2022 r. – wynoszą więc odpowiednio 480 i 590 zł. Wpływają one bezpośrednio na wysokość kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia za pracę pracowników i zleceniobiorców.
W 2023 r. minimalne wynagrodzenie za pracę brutto wzrośnie dwa razy:
- od 1 stycznia – do 3490 zł,
- od 1 lipca – do 3600 zł.
(rozporządzenie RM z 13.09.2022 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2023 r., DzU poz. 1952). Podwyżki – w stosunku do 2022 r. – wynoszą więc odpowiednio 480 i 590 zł. Wpływają one bezpośrednio na wysokość kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia za pracę pracowników i zleceniobiorców.
Ponadto wynagrodzenie netto nie zależy już wyłącznie od kosztów uzyskania przychodów przysługujących pracownikowi i od tego, czy złożył on oświadczenie PIT-2. Wpływ na jego wysokość będą mieć także:
- mechanizm dzielenia miesięcznej kwoty zmniejszającej podatek (u danego pracodawcy – w zależności od oświadczenia pracownika – może ona wynosić 300, 250, 100 lub 0 zł) oraz
- możliwość pełnej rezygnacji pracownika z korzystania z pracowniczych kosztów uzyskania przychodów (w przypadku kosztów zryczałtowanych wynoszących 250 bądź 300 zł).
Zmiany w rozliczaniu płac, obowiązujące od 2023 r. oraz wprowadzone wcześniej przez Polski Ład, doprowadzą do tego, że w tym roku właściwie każdy najniżej opłacany pracownik może pobierać inne wynagrodzenie minimalne netto.
W tabeli 1 podajemy przykład obliczenia minimalnego wynagrodzenia dla pracownika zatrudnionego na pełny etat, który u danego pracodawcy nie korzysta z kwoty zmniejszającej podatek (ulga miesięczna, UM) lub korzysta z niej w pełnej wysokości (300 zł) i z kosztów uzyskania przychodów (KUP) w różnej kwocie.

Opisane zmiany wpłyną również bezpośrednio na wysokość kwot wolnych od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Kwoty te stanowią bowiem odpowiedni odsetek minimalnego wynagrodzenia netto (art. 871 § 1 Kp), a konkretnie przy potrącaniu:
- sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne (np. zaległe kredyty, pożyczki, składki czy podatki) – 100% minimalnego wynagrodzenia po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, składki zdrowotnej, zaliczki na podatek oraz wpłat do PPK,
- zaliczek pieniężnych – 75% minimalnego wynagrodzenia netto,
- kar pieniężnych – 90% minimalnego wynagrodzenia netto.
W przypadku potrąceń obowiązkowych podane w tabeli 2 kwoty wolne przysługują pracownikowi zatrudnionemu na pełnym etacie, a w przypadku potrąceń dobrowolnych – każdemu pracownikowi, bez względu na jego wymiar czasu pracy.

Zatrudnieni w niepełnym wymiarze czasu pracy
Kwotę wolną od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę, przysługującą pracownikowi dłużnikowi wykonującemu obowiązki na niepełnym etacie, ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Najpierw trzeba obliczyć minimalne wynagrodzenie netto dla cząstki etatu, na którą jest zatrudniony pracownik, a następnie pomnożyć je przez stopę procentową właściwą dla danej kategorii potrącenia obowiązkowego (100, 75 lub 90%).
Poniżej przedstawiamy sposób obliczenia kwoty wolnej od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę, należnej pracownikowi zatrudnionemu na 3/4 etatu, który korzysta z podstawowych kosztów uzyskania przychodów w wysokości 250 zł i częściowej ulgi miesięcznej w wysokości 100 zł:
- przychód 3490 × 3/4 etatu: 2617,50,
- podstawa wymiaru składek społecznych (finansowanych przez pracownika): 2617,50,
- składki społeczne: emerytalna – 255,47, rentowe – 39,26, chorobowa – 64,13; łącznie – 358,86,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 2258,64,
- składka zdrowotna: 203,28,
- podstawa opodatkowania: 2617,50 – 358,86 – 250 ≈ 2009,
- zaliczka do US 2009 × 12% – 100 ≈ 141,
- podstawa obliczenia kwot wolnych od potrąceń: 2617,50 – 358,86 – 203,28 – 141 = 1914,36 (kwoty wolne – tabela 3).

Pracownik korzystający ze zwolnienia PIT-0
Inaczej oblicza się kwoty wolne dla pracownika, któremu w roku kalendarzowym zakład pracy nie nalicza zaliczek na PIT z uwagi na to, że ma on prawo do jednego ze zwolnień określonych w art. 21 ust. 1 pkt 148, 152–154 updof (tj. ulg: dla młodych, dla rodzin 4+, dla pracującego seniora i na powrót – dalej zwolnienie PIT-0).
Sposób obliczenia kwoty wolnej od obowiązkowych potrąceń z wynagrodzenia za pracę, należnej pracownikowi zatrudnionemu na pełny etat, korzystającemu ze zwolnienia PIT-0, jest następujący:
- przychód: 3490,
- podstawa wymiaru składek społecznych finansowanych przez pracownika: 3490,
- składki społeczne: emerytalna – 340,62, rentowe – 52,35, chorobowa – 85,51; łącznie – 478,48,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 3490 – 478,48 = 3011,52,
- składka zdrowotna: 271,04,
- podstawa obliczenia kwot wolnych od potrąceń: 3490 – 478,48 – 271,04 = 2740,48 (kwoty – tabela 4).

Pracownik uczestniczący w PPK
Pracownik będący członkiem pracowniczego planu kapitałowego (PPK) finansuje wpłatę podstawową do PPK w wysokości 2% wynagrodzenia (podstawy wymiaru składek emerytalnej i rentowych, bez stosowania ograniczenia do górnej rocznej podstawy tych składek). Może obniżyć wysokość tej wpłaty, jednak maksymalnie do 0,5% podstawy wymiaru, jeśli jego wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł nie przekracza 1,2 minimalnego wynagrodzenia za pracę, tj. od 1.01.2023 do 30.06.2023 r. nie przekracza kwoty 4188 zł. Ponadto może zadeklarować wpłatę dodatkową maksymalnie do 2% podstawy wymiaru (art. 27 ust. 1, 3 i 9 ustawy z 4.10.2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, tekst jedn. DzU z 2020 r. poz. 1342).
Pracodawca pokrywa za pracownika wpłatę podstawową (1,5% podstawy wymiaru) i może zadeklarować wpłatę dodatkową (maksymalnie do 2,5% podstawy wymiaru) – art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o PPK. Wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę dolicza się do podstawy opodatkowania pracownika w miesiącu, w którym zostały faktycznie wniesione na rachunek instytucji finansowej. Nie wchodzą one do podstawy wymiaru składek społecznych i zdrowotnej.
Podstawę wymiaru kwot wolnych od potrąceń z wynagrodzenia za pracę, przysługujących pracownikowi uczestniczącemu w PPK, stanowi minimalne wynagrodzenie po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, składki zdrowotnej, zaliczki na PIT oraz wpłat do PPK. Zgodnie ze stanowiskiem MF z 16.12.2019 r. chodzi tu o wpłaty do PPK naliczone od minimalnego wynagrodzenia z zastosowaniem faktycznie obowiązującej danego pracownika stawki procentowej wpłat (zarówno w części obowiązkowej, jak i dobrowolnej).
Sposób obliczenia podstawy wymiaru kwot wolnych od potrąceń – dla pracownika-uczestnika PPK, zatrudnionego na pełny etat, który u danego pracodawcy nie korzysta z ulgi miesięcznej lub korzysta z niej w niepełnej wysokości (150 zł) i z kosztów uzyskania przychodów w różnej wysokości – ilustruje przykład zawarty w tabeli 5 (kwoty wolne – patrz tabela 6).


Minimum zostawiane dłużnikowi na zleceniu
Jeśli zleceniobiorca podlega egzekucji i jest zatrudniony:
- wyłącznie na zlecenie albo
- na podstawie umowy zlecenia wynagradzanej periodycznie,
do jego wynagrodzenia stosuje się odpowiednio art. 87 i nast. Kp (przepisy o potrąceniach z wynagrodzenia za pracę). Aby obliczyć przysługującą mu kwotę wolną, najpierw trzeba ustalić obowiązujący go w danym miesiącu wymiar czasu pracy, dzieląc liczbę godzin wypracowanych przez tego zleceniobiorcę (zwykle deklarowaną co miesiąc zleceniodawcy) przez nominał czasu pracy tego miesiąca. Następnie wymiar pracy mnoży się przez minimalne wynagrodzenie brutto i otrzymuje podstawę wymiaru kwoty wolnej, z której należy obliczać kwotę netto (stosując zasady rozliczania pensji zleceniobiorcy).
Na początku marca 2023 r. zakład pracy otrzymał zajęcie wierzytelności z umowy zlecenia tytułem zaległego kredytu (świadczenie niealimentacyjne). Umowa jest jedynym źródłem utrzymania zleceniobiorcy, który otrzymuje za nią co miesiąc 3000 zł brutto. W marcu 2023 r. zleceniobiorca przepracował 164 godz., a nominał czasu pracy wynosi 184 godz. Przysługują mu 20-proc. koszty, 12-proc. zaliczka, złożył wniosek o stosowanie ulgi miesięcznej 300 zł i przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Obliczenie kwoty wolnej od potrąceń:
- wymiar pracy zleceniobiorcy: 164 godz. : 184 godz. = 0,89,
- podstawa wymiaru kwoty wolnej od potrąceń: 3490 × 0,89 etatu = 3106,10,
- podstawa wymiaru składek społecznych: 3106,10,
- składki społeczne finansowane przez pracownika: emerytalna – 303,16, rentowe – 46,59 i chorobowa – 76,10; łącznie – 425,85,
- podstawa wymiaru składki zdrowotnej: 3106,10 – 425,85 = 2680,25,
- składka zdrowotna: 241,22,
- koszty uzyskania przychodów: (3106,10 – 425,85) × 20% = 536,05,
- podstawa opodatkowania: 3106,10 – 425,85 – 536,05 ≈ 2144,
- zaliczka na PIT do US: 2144 × 12% – 300 = 0,
- kwota wolna od potrąceń z racji świadczenia niealimentacyjnego: 3106,10 – 425,85 – 241,22 – 0 = 2439,03.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych