Korekta cen transferowych za 2023 r.


Instytucja korekty cen transferowych została zaprojektowana jako możliwość wyznaczenia przez podatnika ceny transferowej dla celów podatkowych, nawet jeśli cena taka nie ma odzwierciedlenia w dotychczasowym sposobie jego rozliczeń z podmiotami powiązanymi. Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych określają taką korektę mianem compensating adjustment[1]. W dokumencie tym podkreślono, że celem korekty jest dostosowanie ceny transferowej do arm’s length price (ceny zgodnej z warunkami rynkowymi). Powinno ono nastąpić przed złożeniem zeznania podatkowego za dany rok.
[1] https://read.oecd-ilibrary.org/taxation/oecd-transfer-pricing-guidelines- for-multinational-enterprises-and-tax-administrations-2022_0e655865- en#page23 (s. 21).
Instytucja korekty cen transferowych została zaprojektowana jako możliwość wyznaczenia przez podatnika ceny transferowej dla celów podatkowych, nawet jeśli cena taka nie ma odzwierciedlenia w dotychczasowym sposobie jego rozliczeń z podmiotami powiązanymi. Wytyczne OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych określają taką korektę mianem compensating adjustment[1]. W dokumencie tym podkreślono, że celem korekty jest dostosowanie ceny transferowej do arm’s length price (ceny zgodnej z warunkami rynkowymi). Powinno ono nastąpić przed złożeniem zeznania podatkowego za dany rok.
Istota korekty
Regulacje dotyczące korekty cen transferowych pojawiły się w polskim systemie prawnym 1.01.2019 r. Art. 11e updop i odpowiednio art. 23q updof przewidują możliwość sporządzenia przez podatnika korekty cen transferowych skutkującej zmianą wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów.
Przez cenę transferową ustawodawca rozumie rezultat finansowy warunków ustalonych/narzuconych między podmiotami powiązanymi, w tym cenę, wynagrodzenie, wynik finansowy, wskaźnik finansowy (art. 11a ust. 1 pkt 1 updop i art. 23m ust. 1 pkt 1 updof). Ustawy o podatku dochodowym wyznaczają zatem uprawnienie podatnika do samodzielnej ingerencji w rezultat finansowy rozliczeń z podmiotami powiązanymi, celem ich dostosowania do zasady ceny rynkowej. Ma ona doprowadzić do wykazania dochodu, który nie zostanie oceniony przez organ podatkowy jako zaniżony (ew. wykazania niezawyżonej straty). Wskutek korekty może się zmniejszyć dochód/zwiększyć strata podatnika (tzw. korekta in minus) albo przeciwnie – w jej efekcie dochód się zwiększa/strata zmniejsza (tzw. korekta in plus).
Co istotne, nie każda zmiana, dotycząca wysokości uzyskanych przychodów lub poniesionych kosztów uzyskania przychodów związanych z transakcjami z podmiotami powiązanymi, będzie korektą cen transferowych. Jak wskazał MF w „Objaśnieniach podatkowych w zakresie cen transferowych z 31.03.2021 r. – nr 2: Korekta cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT (art. 23q ustawy o PIT)”, dalej „Objaśnienia”, nie będzie uważana za korektę cen transferowych korekta dokonana w wyniku błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki. Także opust, rabat, zmiana zakresu świadczenia będzie prowadzić do skorygowania przychodów albo kosztów na tzw. zasadach ogólnych, a nie na tych właściwych korekcie cen transferowych.
W relacjach między producentem a powiązanymi dystrybutorami stosowana jest określona polityka cenowa/rabatowa. Dystrybutor, który osiągnie określony poziom obrotów, uzyskuje opust cenowy, przyznawany po spełnieniu założonych warunków. Producent wystawia fakturę korygującą, powodującą zmniejszenie początkowej wartości (ceny) wykazanej na fakturze. Tego typu korekta nie będzie korektą cen transferowych w rozumieniu art. 11e updop (art. 23q updof).
Warunki (przesłanki) korekty cen transferowych
Korekta cen transferowych jest dopuszczalna, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) w transakcjach kontrolowanych, realizowanych przez podatnika w trakcie roku podatkowego, zostały ustalone warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane,
2) nastąpiła zmiana istotnych okoliczności mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki lub znane są faktycznie poniesione koszty bądź uzyskane przychody będące podstawą obliczenia ceny transferowej, a zapewnienie ich zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, wymaga korekty cen transferowych,
3) w momencie dokonania korekty podatnik ma oświadczenie podmiotu powiązanego lub dowód księgowy potwierdzające dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik,
4) istnieje podstawa prawna do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany, o którym mowa w pkt 3, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd.
Warunki, które ustaliłyby podmioty niepowiązane
Pierwsza ze wskazanych przesłanek stanowi wyraz założenia, że podatnik przy zawieraniu transakcji postępował racjonalnie, rzetelnie, z należytą starannością. Jego działanie było ukierunkowane na badanie uwarunkowań rynkowych ex-ante (arm’s length price setting approach), czyli na moment przystępowania do transakcji, a nie ex-post, więc już po jej realizacji czy po zakończeniu danego roku podatkowego, w którym transakcja była realizowana.
Jak wskazano w „Objaśnieniach”, istota korekty cen transferowych polega na urynkowieniu transakcji, dla której ustalone zostały warunki rynkowe (ocena ex ante), a które następczo (ocena ex post) stały się nierynkowe. Podatnik powinien być w stanie wykazać dążenie do ukształtowania transakcji jako zgodnej z warunkami rynkowymi od samego początku jej realizacji. Potwierdzeniem takiego postępowania mogą być przykładowo postanowienia umowy z podmiotem powiązanym, zawierające szczegółowe zasady ustalania cen transferowych, założenia polityki cen transferowych czy zgromadzona na moment przystępowania do współpracy dokumentacja, w tym analiza cen transferowych.
Jeśli podatnik, rozpoczynając kooperację z podmiotem powiązanym, nie ustalił jej zasad zgodnie z zasadą ceny rynkowej, późniejsza ew. korekta tych zasad nie będzie korektą cen transferowych.
Spółka X kupowała towary od podmiotu powiązanego, który realizował marżę odprzedaży na poziomie 4%. X na moment przystępowania do transakcji nie weryfikowała, czy poziom marży ma odzwierciedlenie w warunkach, jakie zaakceptowałyby niezależne podmioty. Po zakończeniu roku podatkowego sporządziła analizę cen transferowych, która wykazała, że marża odprzedaży na poziomie 4% jest poniżej wartości, mieszczących się w przedziale rynkowym marż, bo marże w ramach rynkowego przedziału rozpoczynają się od 6%. X uzgodniła ze sprzedawcą przeprowadzenie korekty, w celu wykazania przez niego 6-proc. marży (korekta in minus z perspektywy X). Nie będzie to korekta cen transferowych, z uwagi na niespełnienie warunku ustalenia warunków transakcji jako rynkowych ex ante, z należytą starannością.
Zmiana istotnych okoliczności lub ustalenie rzeczywistych kosztów/przychodów
Kolejnym warunkiem korekty jest zaistnienie przyczyny zmiany zasad rozliczeń, celem doprowadzenia ich do zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane.
Może nią być zmiana istotnych okoliczności, mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki. Jak wskazano w „Objaśnieniach”, przez „istotne okoliczności” należy rozumieć sytuacje nadzwyczajne, trudne do przewidzenia, występujące poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem prowadzenia takiej działalności.
Przykładem takich okoliczności są nadzwyczajne zmiany cen rynkowych podstawowych surowców lub materiałów, wahania kursów walutowych, zmiany stóp procentowych, wahania popytu lub podaży danego produktu, spowodowane przez czynniki niezależne od podatnika i podmiotu powiązanego.
Grupa X działa w branży lotniczej. Z uwagi na załamanie ruchu lotniczego, spowodowane pandemią i wprowadzonymi przez poszczególne kraje administracyjnymi ograniczeniami działalności linii lotniczych, odnotowała spadek zamówień. Spółka Y, należąca do grupy X, będąca producentem kontraktowym, na skutek tych okoliczności nie była w stanie zrealizować zakładanego poziomu rentowności, wynikającego z benchmarku przeprowadzonego z uwzględnieniem profilu spółki. Zgodnie z ustaleniami, w ramach grupy X dokonano korekty cen transferowych, mającej zapewnić Y poziom rentowności odpowiednio do przeprowadzonego benchmarku oraz profilu spółki. Taka korekta spełnia warunek zmiany istotnych okoliczności, może być zatem uznana za korektę cen transferowych.
Spółka A sprzedaje towary do powiązanego dystrybutora (spółki B). Spółki ustaliły, że B ma osiągnąć marżę na poziomie 15%. W toku prowadzonej działalności gospodarczej udziela ona kontrahentom rabatów i opustów z tytułu sprzedawanych towarów. Ich udzielenie skutkuje koniecznością korygowania faktur między A i B. Taka korekta nie będzie korektą cen transferowych, bo udzielenia rabatów nie można uznać za nadzwyczajne okoliczności, czyli trudne do przewidzenia, występujące poza działalnością operacyjną jednostki i niezwiązane z ogólnym ryzykiem prowadzenia takiej działalności (por. interpretacja KIS z 17.01.2023 r., 0111-KDIB2-1.4010.633.2022.2.AR).
Alternatywną przyczyną zmiany zasad rozliczeń, celem doprowadzenia ich do zgodności z warunkami, jakie ustaliłyby podmioty niepowiązane, jest ustalenie faktycznie poniesionych kosztów/uzyskanych przychodów, będących podstawą obliczenia ceny transferowej. Korekta cen transferowych będzie właściwa w sytuacji, gdy model ustalania cen transferowych opiera się na budżetach (planach, kosztorysach), w których do ustalania cen transferowych zastosowano prognozy i dane oparte na wartościach z poprzednich okresów (historycznych).
Taki model jest zazwyczaj stosowany przez cały okres rozliczeniowy (np. roczny), a na jego koniec podatnik ponownie kalkuluje cenę transferową, według rzeczywistych kosztów (przychodów). Wartości rzeczywiste są na ogół znane dopiero po zakończeniu okresu. Gdyby nie rekalkulacja ceny transferowej, wynik transakcji mógłby nie odzwierciedlać warunków rynkowych, jeśli istnieją różnice między zakładanym a rzeczywiście osiągniętym poziomem kosztów/przychodów, będących podstawą ustalenia ceny transferowej.
W ramach grupy X pobierana jest opłata licencyjna za udostępnienie znaku towarowego. Nalicza się ją poszczególnym licencjobiorcom jako procent od przychodów ze sprzedaży na rzecz podmiotów niepowiązanych. Podstawą rozliczeń, prowadzonych w trakcie roku podatkowego, są prognozowane przychody licencjobiorców, bo ustalanie na bieżąco rzeczywistych przychodów nie jest możliwe. Po upływie roku podatkowego, kiedy znane są rzeczywiste wartości przychodów osiągniętych w tym roku, następuje korekta opłat licencyjnych stosownie do poziomu rzeczywistych przychodów licencjobiorców. Taka korekta spełnia warunek korekty cen transferowych.
Spółka Y pełni w grupie X funkcję centrum usług wspólnych. Usługi są rozliczane na podstawie kosztów powiększanych o rynkowy narzut. Y przygotowuje budżet na dany rok świadczenia usług, opierając się na danych historycznych (kosztach ponoszonych w poprzednich latach). Rozliczenie miesięczne bazuje na wartościach budżetowanych. Po zakończeniu roku Y określa rzeczywiste koszty, dokonuje rekalkulacji wynagrodzenia i jego odpowiedniej korekty, opierając się na tych kosztach. Taka korekta może zostać uznana za korektę cen transferowych.
Podsumowując: zmiana zasad rozliczeń na skutek korekty cen transferowych może nastąpić zarówno w wyniku:
- zmiany istotnych okoliczności, mających wpływ na ustalone w trakcie roku podatkowego warunki, jak i
- ustalenia wartości rzeczywistych przychodów albo kosztów, będących podstawą obliczenia ceny transferowej.
Zaburzenie otoczenia rynkowego może skutkować zmianą faktycznie poniesionych kosztów lub uzyskanych przychodów w odniesieniu do wielkości zakładanych, powodując tym samym wystąpienie obu ww. okoliczności, jakie ustawodawca uważa za przesłanki korekty cen transferowych.
Oświadczenie podmiotu powiązanego
Kolejnym warunkiem korekty cen transferowych jest posiadanie:
- oświadczenia podmiotu powiązanego lub
- dowodu księgowego,
potwierdzających dokonanie przez ten podmiot korekty cen transferowych w tej samej wysokości, co podatnik. Wprowadzenie takiego wymogu – formalnego udokumentowania dostosowania ceny transferowej u drugiej strony transakcji – ma zapobiegać ekonomicznemu podwójnemu opodatkowaniu lub podwójnemu nieopodatkowaniu dochodów.
Spełnienie tego warunku jest przy tym niezbędne wyłącznie w przypadku korekty in minus. Jeżeli podatnik sporządza korektę in plus, wykazanie przeprowadzenia korekty przez drugą stronę transakcji nie jest konieczne.
Jak czytamy w „Objaśnieniach”, dokonanie korekty oznacza ujęcie jej w księgach podatkowych. Odbywa się to w szczególności przez odpowiedni zapis księgowy, jako zmniejszenie lub zwiększenie przychodów/kosztów uzyskania przychodu. Jeżeli potwierdzeniem sporządzenia korekty cen transferowych przez drugą stronę transakcji jest oświadczenie podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty, podatnik powinien nim dysponować nie później niż na dzień, na który przychód/koszt ujęto w księgach podatkowych (pod datą zapisu księgowego).
Art. 11e updop i art. 23q updof nie precyzują formy oświadczenia podmiotu powiązanego. Należy przyjąć, że jest ona co do zasady dowolna. W „Objaśnieniach” zasugerowano przykładowo pismo podpisane przez pracownika podmiotu powiązanego, odpowiedzialnego za ujęcie korekty cen transferowych w księgach podatkowych podmiotu powiązanego.
Korekta za 2023 r. bez oświadczenia
Art. 31z1 ustawy z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327) zwalnia podatników z obowiązku posiadania oświadczenia kontrahenta potwierdzającego dokonanie korekty cen transferowych, jeżeli korekta jest sporządzana za rok podatkowy lub w momencie, w którym na całym terytorium RP obowiązywał stan zagrożenia epidemicznego lub epidemii, ogłoszony w związku z COVID-19.
Zwolnienie to ma zastosowanie jeszcze przy sporządzaniu korekty cen transferowych za 2023 r., mimo że stan zagrożenia epidemicznego obowiązywał jedynie przez część tego roku podatkowego (do końca czerwca). Jak potwierdziło Ministerstwo Finansów[2], przysługuje m.in. za lata 2022 i 2023 (gdy rok podatkowy jest tożsamy z kalendarzowym), a odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego w trakcie 2023 r. nie wpływa na prawo do skorzystania z tego ułatwienia.
[2] W odpowiedzi na pytanie redakcji „Rachunkowości”.
Podstawą korekty może być także dowód księgowy otrzymany od podmiotu powiązanego (np. faktura korygująca). Powinien on spełniać wymogi stawiane dokumentom księgowym przez przepisy o rachunkowości. Jeżeli podatnik sam wystawia dokument księgowy, stanowiący podstawę modyfikacji przychodów albo kosztów, powinien uzyskać oświadczenie podmiotu powiązanego o dokonaniu korekty.
Nie jest wystarczające umieszczenie w umowie postanowienia, że jej strony będą przeprowadzać korektę cen transferowych w razie spełnienia określonych warunków. Oświadczenie podmiotu powiązanego powinno dokumentować faktycznie wykonaną czynność korekty przychodów/kosztów.
Za podstawę korekty cen transferowych nie będzie także uznane zapytanie skierowane do podmiotu powiązanego, czy dokonał korekty cen transferowych. Nie jest ono dokumentem potwierdzającym faktyczne przeprowadzenie tej operacji.
Podstawa prawna wymiany informacji podatkowych
[3] www.podatki.gov.pl/podatkowa-wspolpraca-miedzynarodowa/wykaz- umow-o-wymianie-informacji-w-sprawach-podatkowych.
[4] DzU z 1998 r. nr 141 poz. 913.
[5] www.oecd.org/ctp/exchange-of-tax-information/Status_of_convention.pdf.
[6] https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX: 02011L0016-20180101&from=PL; transponowana do krajowego porządku prawnego ustawą z 9.03.2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 241).
Warunek poprawnie przeprowadzonej korekty cen transferowych, wymieniony przez ustawodawcę jako ostatni, tj. istnienie podstawy prawnej do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany, będący stroną transakcji kontrolowanej, ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd, dotyczy wyłącznie korekt in minus.
Wykaz krajów, z którymi zostały zawarte umowy o wymianie informacji podatkowych, jest publikowany przez Ministerstwo Finansów[3]. Należy także pamiętać o podstawie do wymiany informacji podatkowych, jaką stanowi Konwencja o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, sporządzona w Strasburgu 25.01.1988 r.[4], zmieniona protokołem zmieniającym sporządzonym w Paryżu 27.05.2010 r. Lista państw-sygnatariuszy tej konwencji jest dostępna na stronie internetowej OECD[5].
Natomiast w przypadku państw członkowskich UE obowiązuje dyrektywa Rady 2011/16/UE z 15.02.2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (uchylająca dyrektywę 77/799/EWG)[6].
W momencie dokonywania korekty cen transferowych należy się upewnić, że istnieje podstawa do wymiany informacji podatkowych z państwem siedziby drugiej strony transakcji.
Skutki korekty cen transferowych
Ustawodawca dopuszcza odpowiednie zwiększenie albo zmniejszenie wartości przychodu (art. 12 ust. 3aa pkt 1 i 2 updop, art. 14 ust. 1ca updof) i analogicznie wartości kosztu uzyskania przychodu (art. 15 ust. 1ab pkt 1 i 2 updop, art. 22 ust. 1ab updof), jeżeli jest ono wynikiem prawidłowo przeprowadzonej korekty cen transferowych, mającej na celu zapewnienie zgodności z zasadą ceny rynkowej, przez prawidłowe zastosowanie metod weryfikacji cen transferowych.
Przy ustalaniu wysokości przychodu uwzględnia się korektę cen transferowych:
- zmniejszającą przychody – spełniającą wszystkie cztery warunki[7] stawiane takiej korekcie (gdyż jest to korekta in minus),
- zwiększającą przychody – spełniającą pierwsze dwa warunki stawiane takiej korekcie (gdyż jest to korekta in plus).
[7] Z opisanym w ramce zastrzeżeniem dotyczącym obowiązku posiadania oświadczenia kontrahenta o dokonaniu korekty.
[8] Z zastrzeżeniem jak w przyp. nr 9.
[9] Art. 12 ust. 3j i 3k updop, art. 14 ust. 1m i 1n updof oraz art. 15 ust. 4i i 4j updop, art. 22 ust. 7c i 7d updof.
[10] Art. 12 ust. 3l pkt 2 updop i art. 14 ust. 1o pkt 2 updof oraz art. 15 ust. 4k pkt 2 updop i art. 22 ust. 7e pkt 2 updof.
Analogicznie, przy ustalaniu wysokości kosztu uzyskania przychodu uwzględnia się korektę cen transferowych:
- zmniejszającą koszty uzyskania przychodów – spełniającą pierwsze dwa warunki stawiane takiej korekcie (gdyż jest to korekta in plus),
- zwiększającą koszty uzyskania przychodów, spełniającą wszystkie cztery warunki[8] stawiane takiej korekcie (gdyż jest to korekta in minus).
Ustawodawca wskazuje także moment ujęcia korekty cen transferowych. W tym zakresie przewidziano wyjątek od ogólnej reguły dotyczycącej momentu ujęcia korekt przychodów albo kosztów, zgodnie z którą modyfikacja ich wartości do wartości wynikających z korekty następuje na bieżąco, tj. w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty[9].
Korekta cen transferowych jest korektą retrospektywną, tzn. zmienia wysokość już osiągniętych przychodów/poniesionych kosztów uzyskania przychodów i ujmowana jest w okresie rozliczeniowym, którego dotyczy[10].
Spółka w styczniu 2024 r. otrzymała notę dokumentującą dokonaną korektę cen transferowych. Korekta dotyczy wysokości poniesionych kosztów uzyskania przychodu w związku z nabyciem w 2023 r. usług wsparcia od podmiotu powiązanego (powoduje zwiększenie tych kosztów). Korekta cen transferowych wpływa na koszty uzyskania przychodu 2023 r., powinna zatem zwiększyć koszty tego roku. Nie powinna być ujęta przez spółkę w kosztach uzyskania przychodu 2024 r.
Sposób dokumentowania
Jednym z zagadnień, które nurtują podatników niemal od początku obowiązywania przepisów o korektach cen transferowych, jest to, w jaki sposób przeprowadzić tę korektę od strony dokumentacyjnej. Wątpliwości mają dwojaką naturę. Z jednej strony chodzi o wybór między notą księgową a fakturą korygującą (istotny z punktu widzenia prawidłowości rozliczeń VAT), z drugiej zaś – o rozstrzygnięcie, czy sam sposób dokumentowania korekty rzutuje na finalną kwalifikację rewizji rozliczeń między podmiotami powiązanymi (wpływa na to, czy jest ona korektą cen transferowych, czy też np. tzw. korektą kontraktową).
Jeśli chodzi o ten drugi dylemat, wydaje się, że za ugruntowany można uznać pogląd, iż o tym, czy określona korekta stanowi korektę cen transferowych, przesądza jej istota ekonomiczna (przy uwzględnieniu profilu funkcjonalnego stron transakcji kontrolowanej) oraz łączne spełnienie warunków wskazanych w art. 11e updop i art. 23q updof.
Sam sposób udokumentowania korekty pozostaje w tym aspekcie wtórny – nieprawidłowy w ocenie fiskusa (nota w miejsce faktury korygującej lub odwrotnie), nie neguje jej natury i charakteru, a także nie skutkuje niespełnieniem wymogów w zakresie: zgodności warunków transakcji kontrolowanej z zasadą ceny rynkowej, pojawienia się nowych okoliczności/wiedzy o faktycznych wielkościach kosztów/przychodów, dysponowania oświadczeniem/dowodem księgowym odnośnie do symetryczności korekty, czy istnienia podstaw prawnych do wymiany informacji podatkowych z państwem, w którym podmiot powiązany ma miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd.
Natomiast wątpliwość związana z tym, czy korekty cen transferowych należy dokumentować notą księgową, czy też fakturą korygującą, nadal nie została jednoznacznie rozstrzygnięta. Potwierdzeniem tego są interpretacje KIS, pośród których znajdziemy zarówno takie, które za prawidłową praktykę uznają wystawianie faktury korygującej (również zbiorczej), jak i takie, w których aprobatę KIS uzyskało wystawianie uznaniowych albo obciążeniowych not księgowych (patrz przykłady).
Podmioty X i Y są powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 4 updop. X ma siedzibę w Polsce, gdzie jest zarejestrowany dla celów VAT. Y to podmiot z siedzibą w Danii, również zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. X jest producentem kontraktowym – produkuje wyroby na zlecenie i według wytycznych otrzymanych od Y. Dostarcza je w głównej mierze na rzecz Y. Transakcje te są opodatkowane VAT według właściwej stawki, jako dostawy towarów na terytorium kraju. Okazjonalnie towary mogą być również dostarczane do innych krajów UE (w ramach WDT).
Przyjęty model biznesowy zakłada, że Y, jako dystrybutor, odprzedaje nabyte od X towary głównie innym podmiotom powiązanym.
Zgodnie z przyjętą polityką cen transferowych ceny sprzedaży wyrobów X do Y są ustalane na 1 stycznia, na podstawie budżetu na nadchodzący rok oraz założonego poziomu marży (ustalonego w drodze analizy porównawczej). Tak skalkulowane „ceny pierwotne” są stosowane przez X w celu fakturowania Y za dostawy wykonane w trakcie roku. W celu dochowania zasady rynkowości, X w trakcie roku kilkakrotnie weryfikuje szacunki co do oczekiwanego na koniec roku poziomu rentowności. Weryfikacja opiera się na faktycznych wskaźnikach z okresu, w którym były zawierane poszczególne transakcje.
W zależności od wyniku weryfikacji może się okazać, że stosowane ceny pierwotne miały charakter rynkowy, były za wysokie lub za niskie. Jeżeli nie były rynkowe, dokonuje się ich następczej korekty. Finalna wartość sprzedanych wyrobów (cena finalna) jest obliczana przez ustalenie kosztu produkcji (obejmującego m.in. wydatki na zakup surowców, pensje, utrzymanie budynków, zakup usług niezbędnych do działalności gospodarczej) powiększonego o narzut zysku.
Różnica między ceną finalną wszystkich wyrobów sprzedanych w danym okresie a sumą zafakturowanych uprzednio cen pierwotnych stanowi kwotę korekty cen transferowych (proporcjonalnie alokowaną do poszczególnych cen pierwotnych). Możliwe jest więc zweryfikowanie wpływu korekty cen transferowych na faktury pierwotne oraz pozycje na tych fakturach, odnoszące się do wyrobów będących przedmiotem dostaw na rzecz Y. W zależności od tego, czy korekta cen transferowych będzie in plus, czy in minus, cena finalna może być wyższa lub niższa od ceny pierwotnej.
Opisana wyżej korekta cen transferowych powinna być udokumentowana fakturą korygującą, przy czym na podstawie art. 106j ustawy o VAT w przypadku korekty:
- in minus – w wyniku której dojdzie do obniżenia ceny – X może wystawić zbiorczą fakturę korygującą odnoszącą się do wszystkich faktur pierwotnych wystawionych na rzecz Y; faktura korygująca powinna zawierać m.in. wskazanie, do jakich faktur pierwotnych (dokumentujących wcześniej dokonane dostawy towarów) się odnosi, oraz daty ich wystawienia,
- in plus – w wyniku której dojdzie do podwyższenia ceny – X nie może wystawić zbiorczej faktury korygującej odnoszącej się do wszystkich faktur pierwotnych wystawionych na rzecz Y
(por. interpretacje KIS z 22.09.2023 r., 0112-KDIL1-3.4012.369.2023.1.JK, 25.09.2023 r., 0113-KDIPT1-2.4012.523.2023.1.KW, i 15.06.2023 r., 111-KDIB3-1.4012.346.2023.2.KO).
Podatnik po zakończeniu roku dokonuje weryfikacji cen transferowych (outcome testing), ustalając marżowość (rentowność) w transakcjach z podmiotami powiązanymi w całym roku. Podstawą ustalenia wyniku na tej działalności są przychody osiągnięte ogółem – ze sprzedaży do podmiotów powiązanych, zrealizowanej w ramach analizowanej działalności – oraz koszty rzeczywiste tej działalności, czyli ujęte w ewidencji księgowej (sprawozdaniu finansowym) za zakończony rok.
Jeżeli określony w ten sposób wynik na działalności (narzut na kosztach działalności operacyjnej) wykazuje odchylenie w stosunku do narzutu lub przedziału narzutów, wynikających z aktualnej analizy porównawczej, to korekta rozliczeń nie wywołuje skutków na gruncie VAT. Oznacza to, że podatnik nie powinien jej uwzględniać w rozliczeniu VAT (jako korekty podstawy opodatkowania), a w konsekwencji nie ma obowiązku wystawiania faktury korygującej (w tym zbiorczej faktury korygującej). Może udokumentować taką korektę cen transferowych notą księgową (por. interpretacje KIS z 6.09.2023 r., 0114-KDIP4-3.4012.243.2023.5.RK, i 15.06.2023 r., 0114-KDIP4-3.4012.113.2023.4.RK).
Podane przykłady odmiennego podejścia KIS zdają się wynikać z rozróżnienia korekt cen transferowych, których istotą jest wyrównanie dochodowości/rentowności do poziomu rynkowego, i sytuacji, w których następstwem korekty jest zmiana kwoty należnej z tytułu dostarczanych towarów lub usług, także dokonana w celu zadośćuczynienia wymogom zasady arm’s length.
Niekiedy decyzja o sposobie dokumentowania korekty cen transferowych ma – w ocenie KIS – wynikać tylko z tego, że korekty dochodowości (rentowności) nie stanowią czynności opodatkowanych VAT, gdyż nie mieszczą się w katalogu czynności opodatkowanych określonych w art. 5 ustawy o VAT. Dokonywane przez spółkę rozliczenia w ramach grupy nie stanowią bowiem ani dostawy towarów, ani też świadczenia usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (interpretacja z 8.02.2022 r., 0114-KDIP4-3.4012.767.2021.1.IG).
Analiza „Objaśnień” prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do spornego zagadnienia MF niejako z góry założył pewną rozbieżność praktyki. O wyborze rodzaju dokumentu, jakim należy się posługiwać, sporządzając korektę cen transferowych, mają bowiem decydować okoliczności każdego konkretnego przypadku/stanu faktycznego. W procesie decyzyjnym podatnik powinien uwzględnić obowiązujące przepisy, zwłaszcza w zakresie VAT.
Dobierając sposób dokumentowania korekty cen transferowych, warto zatem kierować się ogólną, choć niestety niewystarczająco precyzyjną regułą, że w przypadku korekty bezpośrednio powiązanej z początkową dostawą (co wyraża się w możliwości przypisania zmiany ceny transferowej każdemu ze zbytych towarów lub usług) trzeba się posługiwać fakturą korygującą (dla celów VAT, co do zasady traktując taką korektę identycznie jak dostawę początkową).
Brak natomiast takiego związku (w istocie jego jedynie pośredni charakter), a także fakt, że zapłata kwoty wynikającej z korekty nie byłaby konsekwencją obowiązku wynikającego z łączącej strony umowy, miałyby stanowić argument za stosowaniem noty księgowej.
MF wydaje się zatem stać na stanowisku, że korekta zorientowana na dostosowanie poziomu rentowności do poziomu rynkowego (o ile nie prowadzi do zmian wynagrodzenia z tytułu wykonanych transakcji – konkretnych dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotów powiązanych) pozostaje poza zakresem VAT. W takim przypadku wystarczające będzie więc jej udokumentowanie notą kredytową albo debetową.
Wskazówek co do kierunku, w którym być może będzie zmierzać praktyka międzynarodowa w zakresie dokumentowania korekt cen transferowych, można poszukiwać w wynikach prac Grupy Eksperckiej VAT. Gremium to zwraca uwagę, że korekty te – zgodnie z proponowaną przez Grupę państwom członkowskim praktyką upraszczania – powinny być wyłączone spod reżimu VAT, w sytuacji gdy obie strony transakcji mają pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wystawianie faktur korygujących wchodziłyby zatem w grę jedynie wówczas, gdy jedna ze stron umowy nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT, a co więcej – płatności wynikające z takich korekt pozostają w związku z danymi transakcjami (uprzednimi dostawami).
Ujęcie korekty w informacji TPR
[11] Rozporządzenia MF z 29.08.2022 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (DzU poz. 1934 ze zm.) oraz w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (DzU poz. 1923 ze zm.).
Fakt sporządzenia korekty cen transferowych powinien także zostać odnotowany w informacji o cenach transferowych (formularze TPR-C/TPR-P), przygotowywanej zgodnie z art. 11t updop i art. 23zf updof. Jak wskazuje rozporządzenie wykonawcze, dotyczące sposobu wypełniania informacji o cenach transferowych[11]:
- jeżeli dla transakcji kontrolowanej dokonano korekty cen transferowych, to uzupełniając w formularzu TPR pole „Wartość transakcji”, wskazuje się wartość transakcji kontrolowanej po korekcie;
- pole „Korekta cen transferowych” wymaga uzupełnienia w odniesieniu do każdej wykazywanej w TPR transakcji – należy wskazać, czy podmiot, którego dotyczy informacja o cenach transferowych, sporządził korektę cen transferowych za okres, za jaki składana jest ta informacja, wybierając odpowiednią opcję: „Podatnik dokonał korekty cen transferowych” albo „Podatnik nie dokonał korekty cen transferowych”;
- jeżeli zaznaczono opcję: „Podatnik dokonał korekty cen transferowych”, dla danej transakcji kontrolowanej trzeba uzupełnić łączną kwotę (w tysiącach złotych, bez miejsc po przecinku) przeprowadzonych korekt cen transferowych w danym roku podatkowym:
- bez znaku przed kwotą, jeżeli korekta miała charakter korekty zwiększającej dochód (korekta in plus),
- ze znakiem „–” przed kwotą, jeżeli korekta miała charakter korekty zmniejszającej dochód (korekta in minus);
- prezentując metodę porównywalnej ceny niekontrolowanej, jako wybraną metodę weryfikacji ceny transferowej w odniesieniu do danej transakcji, wykazania wymaga wpływ korekty na cenę jednostkową przedmiotu transakcji kontrolowanej; jeżeli w transakcji dokonano korekty cen transferowych, należy wskazać poziomy cen po tej korekcie;
- w przypadku wyboru metod: ceny odprzedaży, koszt plus i marży transakcyjnej netto, uzupełnienia wymaga pole „Wynik na transakcji” poprzez podanie informacji o poziomie wskaźnika finansowego zgodnego ze wskaźnikiem finansowym zastosowanym w analizie cen transferowych przez podmiot wybrany jako strona badana i po uwzględnieniu ew. korekty cen transferowych; analogicznie trzeba postąpić, prezentując zysk przy wyborze metody podziału zysku.
[12] Edycja trzecia, październik 2022.
Do kwestii korekt cen transferowych Ministerstwo Finansów odniosło się także w opracowaniu „TPR – Informacja o cenach transferowych – pytania i odpowiedzi”[12], zawierającym wyjaśnienia co do sposobu wypełniania formularza TPR. Wskazano m.in., że korekta cen transferowych sporządzona po złożeniu TPR-C/TPR-P oznacza konieczność korygowania tego formularza, złożonego za okres, którego korekta dotyczy.
Wyjaśniono ponadto kwestię wpływu korekty cen transferowych na wskaźniki finansowe mierzące sytuację finansową podmiotu, którego dotyczy informacja o cenach transferowych (takie jak marża operacyjna czy rentowność kapitału własnego). Są one liczone na podstawie danych wynikających z zatwierdzonego sprawozdania finansowego podmiotu. Jeśli dane nie uwzględniają korekty cen transferowych, to wartości tej korekty nie bierze się pod uwagę przy kalkulacji wskaźników.
Odnosząc się do kwestii, w jaki sposób wykazać w formularzach TPR-C/TPR-P korektę cen transferowych dotyczącą całej działalności podmiotu i której nie można przypisać konkretnej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, Ministerstwo Finansów podkreśliło konieczność prezentacji tej korekty zgodnie ze sporządzoną dokumentacją cen transferowych. Zasadniczo korekta cen transferowych odnosi się do konkretnej transakcji. Niemniej jednak, gdy dotyczy ona całej podstawowej działalności podmiotu, traktowanej jako jednolita transakcja kontrolowana (np. sprzedaż wyrobów przez producenta kontraktowego), informację o dokonaniu korekty wykazuje się przy tej transakcji.
Skutki korekty dla działalności strefowej
Innym ciekawym zagadnieniem, jakie wyłoniło się w praktyce stosowania przepisów o korekcie cen transferowych i ma dla niej istotne znaczenie (a którego notabene nie uwzględniono w „Objaśnieniach”), jest wpływ korekty na wynik działalności zwolnionej z opodatkowania CIT/PIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a updop oraz art. 21 ust. 1 pkt 63a i 63b updof, tj. na wartość dochodu uzyskanego z prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) na podstawie wydanych zezwoleń oraz z działalności objętej decyzją o wsparciu dla nowych inwestycji (dalej działalność strefowa).
Istota wątpliwości sprowadza się do określenia, czy korekta cen transferowych jest zdarzeniem samoistnym, czy też będący jej wynikiem przychód nie jest – co do zasady – oderwany od działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE lub określonej decyzją o wsparciu. Przyjęcie pierwszego podejścia skutkuje brakiem możliwości zwolnienia od CIT/PIT przychodów wynikających z ew. korekty cen transferowych. Odmienne stanowisko umożliwia skorzystanie ze zwolnienia strefowego.
Podobnie jak w przypadku określenia sposobu dokumentowania korekty, tak w odniesieniu do uwzględnienia następstw korekty cen transferowych w wyniku podatkowym podmiotu działającego w SSE, KIS prezentuje zróżnicowane podejście. Przykładowo w piśmie z 17.06.2020 r. (0111-KDIB1-2.4010.139.2020.2.BG) wskazała, że zwolnieniu podlegają jedynie dochody wygenerowane w ramach działalności wymienionej w zezwoleniu; takimi nie są te będące wynikiem korekty cen transferowych.
Z kolei w pismach z 26.05.2023 r. (0114-KDIP2-2.4010.109.2023.3.RK), 9.09.2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.432.2022.1.IM), 6.06.2022 r. (0111-KDIB1-3.4010.144.2022.2.IM), 17.11.2021 r. (0111-KDIB1-3.4010.502.2021.2.JKU) i 29.09.2021 r. (0111-KDIB1-3.4010.319.2021.1.JKT) KIS wskazała, że korekta cen transferowych stanowi zmianę wysokości (strefowego) przychodu, zatem powinna korzystać ze zwolnienia.
Warto w tym miejscu przywołać fragment „Objaśnień”, z którego bezspornie wynika, że korekta cen transferowych nie jest w istocie samoistnym zdarzeniem gospodarczym, a częścią transakcji kontrolowanej, grupy transakcji kontrolowanych lub szerzej – rozliczeń między podmiotami powiązanymi. Korekta taka wynika z wcześniejszych transakcji/zdarzeń i stanowi działanie dostosowawcze w świetle ALP, a nie stanowi odrębnej transakcji kontrolowanej.
Poglądy (wyrażane też w orzecznictwie – por. wyrok WSA we Wrocławiu z 16.09.2021 r., I SA/Wr 437/20, nieprawomocny) odmawiające korektom cen transferowych, mogącym prowadzić do modyfikacji przychodu z działalności strefowej, związku z działalnością strefową – pomijając ścisły sposób rozumienia samego zakresu zwolnienia (podlegają mu dochody „z działalności gospodarczej”, a nie dochody „związane z wykonywaniem działalności gospodarczej” prowadzonej na terenie SSE) – wydają się w istotnej mierze opierać na założeniu, że sposób udokumentowania korekty w kontekście wymogów VAT (nota księgowa w przypadkach korekt dochodowości/rentowności na skutek braku bezpośredniego związku z dostawą pierwotną) determinuje swoistą odrębność będącego jej wynikiem przychodu od przychodów z działalności strefowej.
Takie podejście jest jednak trudne do obrony, wobec bezsprzecznego istnienia związku między korektą cen transferowych a zbywanymi w ramach działalności strefowej towarami/usługami. To, czy jest on bezpośredni, przez co możliwe staje się przypisanie zmiany ceny transferowej konkretnym towarom lub usługom (a tym samym wystawienie na potrzeby rozliczenia VAT faktury korygującej), czy też jedynie pośredni, nie zmienia faktu, że gdyby pierwotna transakcja kontrolowana (wykonana w ramach objętej zwolnieniem działalności strefowej) nie wystąpiła, korekta nie mogłaby dojść do skutku. Po pierwsze z uwagi na brak podstaw ekonomicznych, a po drugie z uwagi na kwestie natury formalnej – przesłanki określone w art. 11e pkt 1 i 2 updop wprost odwołują się do transakcji pierwotnej/wcześniejszej, której nierynkowym warunkom ma przeciwdziałać właśnie korekta cen transferowych.
Prawidłowość takiego podejścia potwierdza jedna z ostatnich interpretacji KIS (patrz przykład).
Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE, na podstawie zezwolenia. Jako producent sprzedaje wyroby powiązanym spółkom dystrybucyjnym. Dla celów zarówno kalkulacji, jak i weryfikacji cen transferowych przyjęto metodę podziału zysku. Jest ona stosowana w dwóch krokach:
- ustalenie bieżących cen transferowych na podstawie danych dotyczących budżetowanych kosztów oraz przychodów odpowiednio producenta i dystrybutora (podejście ex ante),
- końcoworoczna weryfikacja rzeczywistych wartości zysku, a w rezultacie również cen transferowych wynikających z wystawionych faktur sprzedaży (podejście ex post) i dokonanie rozliczenia wyrównującego – w razie zaistnienia takiej konieczności.
Niezależne od woli stron transakcji mogą wystąpić okoliczności powodujące różnice w rentowności faktycznie osiągniętej w porównaniu z tą zabudżetowaną (np. zmiany w zamówieniach składanych przez klientów spółek dystrybucyjnych). Strony sporządzają wówczas korektę cen transferowych, zwiększającą bądź zmniejszającą przychody lub koszty spółki. Korekta dotyczy w całości działalności strefowej. Jednocześnie, niezależnie czy prowadzi do zwiększenia, czy zmniejszenia dochodowości spółki w danym okresie, nie jest bezpośrednio powiązana z jakąkolwiek wykonywaną przez spółkę konkretną transakcją zakupową lub sprzedażową dotyczącą wyrobów gotowych. Nie odnosi się ona do jakichkolwiek faktur ani poszczególnych wyrobów gotowych będących przedmiotem transakcji kontrolowanej, ani też do cen ustalanych pierwotnie przez spółkę lub spółki dystrybucyjne. Korekta dotyczy ogólnego wyniku (zysku) spółki, jaki w danym okresie został przez nią zrealizowany w ramach wybranych dostaw.
W opisanym przypadku korekta cen transferowych dokonywana na podstawie noty księgowej bądź innego dokumentu (niebędącego fakturą VAT), zmniejszająca bądź zwiększająca przychody lub koszty spółki, powinna być ujęta w wyniku z działalności zwolnionej z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, tj. wpływać na wartość dochodu zwolnionego z CIT (interpretacja KIS z 4.09.2023 r., 0111-KDIB1-3.4010.438.2023.1.JG).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych