Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Konwencja MLI – pułapka na podatników osiągających dochody za granicą

Jarosław Sekita
Doradca podatkowy w Meritum Doradcy Podatkowi sp. z o.o.
W 2019 r. weszły w życie pierwsze zmodyfikowane konwencją MLI postanowienia umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Zakres stosowania konwencji poszerzy się w kolejnych latach. Niestety, utrudni to prawidłowe rozliczanie się podatników z zagranicznych dochodów.

Ustalenie zasad opodatkowania dochodu polskich podatników – osiągniętego za granicą, oraz zagranicznych podatników – osiągniętego w Polsce, następuje na podstawie polskich przepisów podatkowych oraz dwustronnych umów międzynarodowych w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (dalej upo). Wymaga to w pierwszej kolejności wskazania przepisów regulujących daną materię.

Ustalenie zasad opodatkowania dochodu polskich podatników – osiągniętego za granicą, oraz zagranicznych podatników – osiągniętego w Polsce, następuje na podstawie polskich przepisów podatkowych oraz dwustronnych umów międzynarodowych w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (dalej upo). Wymaga to w pierwszej kolejności wskazania przepisów regulujących daną materię.

[1] Konwencja wielostronna implementująca środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzona w Paryżu 24.11.2016 r. (DzU z 2018 r. poz. 1369).

[2] Zob. www.podatki.gov.pl/podatkowa-wspolpraca-miedzynarodowa/konwencja-mli.

Ratyfikowana przez Polskę i wiele innych krajów konwencja MLI[1] zawiera „unikatowy” mechanizm stanowienia prawa, utrudniający ustalenie obowiązującego stanu prawnego. Praktycznym źródłem wiedzy o zasadach stosowania tej konwencji jest przygotowany przez MF dokument Podstawowe informacje o Konwencji MLI, zasadach jej działania i wpływie na polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej Informacja)[2]. Lektura tego opracowania potwierdza istnienie licznych „pułapek”, na które narażeni są podatnicy.

Jak konwencja MLI zmienia treść umów międzynarodowych

Praktykowanym przed konwencją MLI sposobem nowelizacji przepisów była zmiana treści samego aktu prawnego (umowy międzynarodowej, ustawy, rozporządzenia). Chociaż umowy międzynarodowe, na tle prawa polskiego, są stosunkowo stabilnym źródłem prawa (rzadko nowelizowanym), zdarzały się zmiany ich postanowień. Następowało to przez opublikowanie w DzU zmian danej umowy.

Konwencja MLI działa na innej zasadzie. Nie zmienia samej treści upo (ta, odczytana z DzU, pozostaje niezmieniona). Konwencja MLI działa „obok”, „równolegle” z upo. Aby ustalić aktualną treść upo, należy ją odczytywać łącznie z konwencją MLI – która de facto modyfikuje postanowienia upo, nie zmieniając wprost jej brzmienia. Ostateczna treść normy prawnej wynika więc z dwóch źródeł – samej upo oraz modyfikujących ją postanowień konwencji MLI.

[3] DzU poz. 1370.

[4] Zob. np. Oświadczenie Rządowe z 19.04.2019 r. w sprawie mocy obowiązującej w relacjach między Rzecząpospolitą Polską a Irlandią Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzonej w Paryżu 24.11.2016 r., oraz jej zastosowania w realizacji postanowień Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Irlandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Madrycie 13.11.1995 r. (DzU poz. 1006).

Ponadto konwencja MLI nie określa wprost, które umowy międzynarodowe i w jakim zakresie podlegają zmianom. Zawiera ona wariantowe zmiany, pozostawiając stronom konwencji wybór, czy i w jakim stopniu zmienić daną umowę międzynarodową. Każde z państw sygnatariuszy konwencji MLI dokonuje samodzielnego wyboru zmian, które chciałoby wprowadzić do zawartych przez siebie upo. W przypadku Polski decyzje dotyczące sposobu zastosowania konwencji MLI zawiera oświadczenie rządowe z 6.06.2018 r. w sprawie mocy obowiązującej Konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku, sporządzonej w Paryżu 24.11.2016 r. (dalej Oświadczenie)[3]. Są też publikowane oświadczenia dotyczące poszczególnych upo[4].

Aby stwierdzić, czy i jak konwencja MLI zmienia stan prawny wynikający z danej zawartej przez Polskę upo, należy ustalić, czy:

1. druga strona upo podpisała konwencję MLI oraz, w razie udzielenia twierdzącej odpowiedzi na to pytanie, czy dana upo została zgłoszona przez obu jej sygnatariuszy do konwencji MLI,

2. jaka jest data wejścia w życie wybranego modelu zmiany,

3. jaki rodzaj zmian (który z wariantów zmian, przewidziany w konwencji MLI, został wybrany przez strony).

Ad 1. Jeżeli dana upo nie została zgłoszona przez Polskę lub drugie państwo (będące jej stroną) do objęcia jej konwencją MLI, to konwencja nie ma w stosunku do niej zastosowania, a zatem nie zmieni jej treści. Listę upo zgłoszonych przez Polskę do objęcia konwencją MLI zawiera tzw. notyfikacja zawarta w Oświadczeniu (Polska zgłosiła do konwencji MLI 78 zawartych upo). Zastosowanie konwencji MLI wymaga jednak także aprobaty drugiej strony (w Informacji wskazano, że MF oczekuje objęcia zmianami ponad 50 polskich upo). Zgłoszenie danej upo przez Polskę nie oznacza więc automatycznie zmiany jej treści.

W Informacji wskazano, że w celu ustalenia, czy dana upo jest objęta konwencją MLI, można skorzystać z bazy Stanowisk MLI [Matching Database], opublikowanej na stronie OECD (trzeba jednak pamiętać, że baza funkcjonuje obecnie w wersji beta, więc najlepszą metodą jest analiza notyfikacji obu stron upo). Przykładowo: zarówno Polska, jak i Wielka Brytania notyfikowały upo PL–UK do objęcia konwencją MLI – MLI będzie mieć zastosowanie do tej upo. Przykładowo: Holandia nie notyfikowała upo PL–NL do objęcia MLI, a Polska dokonała takiej notyfikacji – MLI nie będzie mieć zastosowania do tej upo. Przykładowo: ani Polska, ani Niemcy nie notyfikowały upo PL–DE do objęcia konwencją MLI – MLI nie będzie zatem mieć zastosowania do tej upo (analogicznie w przypadku upo z Gruzją, Guernsey, Wyspą Man i Jersey).

[5] Użycie określenia „beta” oznacza, że program nie ma charakteru końcowego, ale jest przedstawiony do próbnego wykorzystywania mającego na celu m.in. wykrycie błędów.

Wskazanie przez MF, że główne źródło wiedzy o zakresie działania konwencji MLI może zawierać błędy[5], pozostawmy zaś bez komentarza.

Ad 2. Data wejścia w życie zmian wynikających z konwencji MLI zależy od dat wykonania przez jej sygnatariuszy wymaganych czynności notyfikacyjnych, ratyfikacyjnych itp. W Informacji wskazano m.in., że przykładowo: Polska ratyfikowała konwencję MLI, ale Belgia nie zakończyła jeszcze procesu ratyfikacji – MLI nie ma jeszcze zastosowania do upo PL–BE.

Zawarto w niej także ważne informacje praktyczne, że od 1.01.2019 r. konwencja MLI będzie stosowana do podatków u źródła w odniesieniu do upo z Austrią, Australią, Francją, Izraelem, Japonią, Litwą, Nową Zelandią, Serbią, Słowacją, Słowenią i Wielką Brytanią. Natomiast w odniesieniu do pozostałych podatków (w tym do podatków od dochodów z pracy najemnej) od 1.01.2019 r. konwencja MLI będzie stosowana wyłącznie do upo z Austrią i Słowenią.

Na moment przygotowywania nin. artykułu nie zaktualizowano komunikatu odnośnie do umów międzynarodowych modyfikowanych konwencją MLI w 2020 r.

Ad 3. Jak wskazano powyżej, konwencja MLI ma charakter wariantowego wskazania możliwości zmian umów międzynarodowych. To, czy i w jakim zakresie zmiany te zostaną przyjęte, zależy od decyzji stron danej upo. Wybór przez Polskę mechanizmu modyfikacji poszczególnych upo wskazano w Oświadczeniu. Dokonuje się go też odrębnie w stosunku do każdego z artykułów konwencji MLI. Dodajmy, że wybór wariantu zastosowania konwencji MLI może też polegać na braku zmiany konkretnego przepisu danej upo. Zastrzeżenie o niewprowadzaniu zmiany jest niezbędne, jeżeli Polska zgłosiła daną upo do konwencji MLI, ale planuje objąć modyfikacją tylko niektóre jej postanowienia.

[6] Konwencja MLI przewiduje także złożony („mieszany”) mechanizm wpływu na poszczególne umowy międzynarodowe. W Informacji przedstawiono go w następujący sposób: regulacje MLI mają zastosowanie w miejsce istniejących regulacji upo lub w razie braku określonych regulacji w upo („in place of or in the absence of”). MLI będzie zastosowana w każdym z tych przypadków, ale rodzaj skutku zależy od notyfikacji dokonanych przez strony upo:
jeśli obie strony notyfikują istnienie danej regulacji w upo, wówczas wskazany przepis zostanie zastąpiony („replaced”) przez MLI;
jeśli tylko jedna strona notyfikuje istnienie w upo danej regulacji lub strony dokonają rozbieżnej notyfikacji (tzw. mismatch), wówczas MLI znajdzie zastosowanie i zastąpi istniejące regulacje upo w zakresie, w jakim nie da się pogodzić ich treści z przepisem MLI („apply and supersede to the extent of incompatibility”);
jeśli żadna ze stron nie notyfikowała istnienia danej regulacji w upo, wówczas MLI również znajdzie zastosowanie i zastąpi istniejące regulacje upo w zakresie, w jakim nie da się pogodzić ich treści z przepisem MLI („apply and supersede to the extent of incompatibility”);
oznacza to w praktyce, że przepis MLI zostanie dodany do umowy.

W mojej ocenie praktyczne zastosowanie ww. mechanizmu wykracza poza kompetencje adresatów norm podatkowych.

Autorzy konwencji MLI przewidzieli różne mechanizmy zastosowania jej postanowień w stosunku do treści upo. Mogą one polegać na zastąpieniu, modyfikacji oraz uzupełnieniu zapisów upo postanowieniami konwencji MLI[6].

Ponadto w Informacji wskazano, że aktualny stan prawny nie jest ostateczny, gdyż obecnie przyjęty zakres wdrożenia konwencji MLI może w przyszłości ulec zmianie. Każde z państw ma swobodę w rozszerzaniu (ograniczaniu) zakresu stosowania konwencji MLI. Zawarte w bieżących komunikatach wskazówki co do zakresu modyfikacji upo postanowieniami konwencji MLI mogą więc ulec zmianie, a każdy podmiot stosujący upo powinien na bieżąco aktualizować wpływ konwencji MLI na stosowany akt prawny.

Jak ma sobie poradzić podatnik

Powyższy opis zasad działania konwencji MLI wskazuje na trudności w ustaleniu aktualnej treści upo. Baza danych OECD – sama w sobie o bardzo skomplikowanym charakterze – może być, jak wskazano w Informacji, obarczona błędami. Trudno zaś oczekiwać od podatników (księgowych, doradców podatkowych), aby analizowali przepisy ratyfikacyjne innych państw. W mojej ocenie jest oczywiste, że „zwykły” adresat przepisów podatkowych (do których również się zaliczam) nie jest w stanie w sposób pewny samodzielnie określić rzeczywistego wpływu konwencji MLI na treść upo zawartych przez Polskę (i dat wejścia w życie tych zmian).

Praktyczną pomoc w tym zakresie stanowią tzw. syntetyczne teksty umów międzynarodowych. Nie są one źródłem prawa (nie wynikają z procesu legislacyjnego i nie publikuje się ich w DzU), ale są „roboczym” tekstem umowy międzynarodowej, opracowanym przez resort finansów, po uwzględnieniu zmian wynikających z konwencji MLI.

[7] Na przykład w tekście syntetycznym do umowy z Austrią wskazano, że celem nin. dokumentu jest ułatwienie stosowania konwencji MLI. Stanowi on wyłącznie materiał informacyjny i pomocniczy, mający na celu udokumentowanie wpływu konwencji MLI na Umowę. Niniejszy dokument w żadnym przypadku nie stanowi źródła prawa. Teksty autentyczne Umowy i Protokołu zmieniającego, a także konwencji MLI pozostają jedynymi źródłami prawa.

Teksty syntetyczne zawierają także precyzyjne informacje dotyczące wejścia w życie zmian wynikających z konwencji MLI. Niestety, w każdym z tekstów syntetycznych Ministerstwo Finansów zastrzega, że nie mamy do czynienia ze źródłem prawa, a podatnik stosuje tekst syntetyczny „na własną odpowiedzialność”[7]. Nawet przy takim zastrzeżeniu, dla wielu podmiotów stosujących umowy międzynarodowe teksty syntetyczne będą pewniejszym źródłem informacji o przepisach prawa niż własne ustalenia.

[8] Zob. www.podatki.gov.pl/podatkowa-wspolpraca-miedzynarodowa/wykaz-umow-o-unikaniu-podwojnego-opodatkowania.

[9] Zob. www.podatki.gov.pl/media/3124/legenda-mli-tekst-syntetyczny.pdf.

Teksty syntetyczne są publikowane na stronie Ministerstwa Finansów (ostatnia kolumna tabeli zawierającej wykaz zawartych przez Polskę upo)[8]. Czytelników tekstów syntetycznych należy też odesłać do ogólnej instrukcji ich stosowania[9].

Przykłady zmian umów międzynarodowych

Konwencja MLI prezentowana jest często jako akt mający na celu zapobieganie „agresywnym” optymalizacjom podatkowym. W tym zakresie zawiera m.in. postanowienia dotyczące podmiotów transparentnych podatkowo, podmiotów o wielu rezydencjach podatkowych, ogólną zasadę interpretowania upo (wprowadzenie klauzuli nadużycia prawa). Zawiera ona jednak również – i wprowadza do polskiego porządku prawnego – zmiany, które dotkną licznych polskich podatników uzyskujących dochody za granicą (a także zagranicznych podatników uzyskujących dochody w Polsce) w ramach „zwykłej” działalności gospodarczej (i innej zarobkowej).

W dalszej części artykułu zostaną podane przykłady takich zmian.

Dywidendy

Artykuł 8 konwencji MLI dotyczy opodatkowania podatkiem u źródła wypłaty dywidend. W większości zawartych przez Polskę upo określono zasadę opodatkowania dywidendy w państwie źródła (państwie, z którego pochodzi dywidenda) dwiema stawkami podatkowymi – bazową i obniżoną. Obniżona stawka ma zastosowanie, jeżeli odbiorcą dywidend jest wspólnik (akcjonariusz) będący podatnikiem CIT i posiadający odpowiedni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendę.

Konwencja MLI przewiduje możliwość wprowadzenia dodatkowych obostrzeń zastosowania stawki obniżonej. Polegają one na wprowadzeniu wymogu, że przesłanka wymaganego udziału w kapitale spółki wypłacającej dywidendę powinna być spełniona przez cały okres 365 dni, poprzedzający dzień wypłaty dywidend. Wskazuje się też, że w celu obliczania tego okresu nie będą brane pod uwagę zmiany własnościowe, bezpośrednio wynikające z takich reorganizacji, jak połączenie lub podział spółki, która posiada udziały (akcje), bądź spółki, która wypłaca dywidendy (w tym zakresie obowiązuje zasada ciągłości posiadania).

Powyższą zmianę można przedstawić na przykładzie wypłaty dywidendy podmiotowi francuskiemu. Zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. a i b upo z Francją: Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale gdy osoba, która pobiera dywidendy jest ich rzeczywistym odbiorcą, podatek ten nie może przekroczyć:

a) 5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest spółką (z wyłączeniem spółek osobowych), rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% kapitału spółki wypłacającej dywidendy,

b) 15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.

Zgodnie z tekstem syntetycznym upo z Francją art. 10 ust. 2 został zmodyfikowany w taki sposób, że de facto stanowi on: [Art. 10 ust. 2 lit. a niniejszej Umowy] znajdzie zastosowanie tylko wówczas, jeśli warunki własnościowe opisane w tych postanowieniach są spełnione przez cały okres 365 dni, który obejmuje dzień wypłaty dywidend (w celu obliczania tego okresu nie będą brane pod uwagę zmiany własnościowe bezpośrednio wynikające z reorganizacji, takich jak połączenie lub podział spółki, która posiada udziały lub akcje, bądź spółki, która wypłaca dywidendy).

X spółka z o.o. z siedzibą w Polsce wypłaca dywidendę wspólnikowi będącemu spółką kapitałową i francuskim rezydentem podatkowym. Wypłata dywidendy następuje 30 września. Wspólnik francuski wszedł w posiadanie udziałów w X w taki sposób, że 5% udziałów nabył 3 lata wcześniej, a pozostałe 5% – 1 marca w roku wypłaty dywidendy.

Ustalając zasady opodatkowania dywidendy w Polsce jedynie na podstawie upo z Francją[10], polski płatnik (X) potrąciłby podatek przy zastosowaniu stawki 5%.

Biorąc zaś pod uwagę upo z Francją o treści zmodyfikowanej konwencją MLI, X nie może zastosować stawki obniżonej (z uwagi na zbyt krótki okres posiadania minimalnego kapitału). Potrąci podatek u źródła, stosując stawkę 15%.

[10] Jest to działanie wadliwe.

Zmiana przepisu regulującego opodatkowanie dywidend dotknie także polskich wspólników (akcjonariuszy) zagranicznych spółek. Chcąc skorzystać ze stawki obniżonej, będą obowiązani spełnić wymóg rocznego posiadania wymaganego udziału w kapitale spółki zagranicznej.

Sprzedaż udziałów (akcji)

Artykuł 9 konwencji MLI pozwala zmodyfikować postanowienia upo dotyczące odpłatnego zbycia majątku w postaci udziałów (akcji). Zgodnie z treścią licznych zawartych przez Polskę upo sprzedaż udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych oraz tzw. udziałów w spółkach osobowych podlega opodatkowaniu wyłącznie w państwie rezydencji sprzedającego. Tylko niektóre upo zawierają tzw. klauzulę nieruchomościową. Polega ona na tym, że sprzedaż udziałów (akcji) w spółce kapitałowej, której majątek składa się przede wszystkim z majątku nieruchomego, podlega opodatkowaniu w państwie położenia tego majątku. Wyjątkowy zapis zawiera zaś upo z Irlandią – obejmująca klauzulą nieruchomościową także zbycie udziałów w spółce osobowej (której majątek składa się przede wszystkim z nieruchomości).

Na mocy konwencji MLI, poza rozszerzeniem listy umów międzynarodowych zawierających klauzulę nieruchomościową, do umów dwustronnych można wprowadzić zasadę, że klauzula ta będzie miała zastosowanie, jeżeli warunek struktury majątku spółki (której udziały/akcje są sprzedawane) jest spełniony w jakimkolwiek momencie w okresie 365 dni poprzedzających przeniesienie własności, oraz że będzie miała ona zastosowanie w odniesieniu do udziałów (akcji), a także porównywalnych do nich praw, takich jak prawa w spółce osobowej lub w truście.

Powyższą zmianę można przedstawić na przykładzie sprzedaży przez podmiot słoweński udziałów w polskim podmiocie.

Zgodnie z art. 13 ust. 4 upo ze Słowenią: Zyski z przeniesienia tytułu własności jakiegokolwiek majątku innego niż wymieniony w ust. 1, 2 i 3 podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

Zgodnie z tekstem syntetycznym umowy ze Słowenią do art. 13 ust. 4 dodano zapis: Dla celów [Konwencji] zyski uzyskane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium [Umawiającego się Państwa] z tytułu przeniesienia własności udziałów lub akcji, lub porównywalnych praw, takich jak prawa w spółce osobowej lub truście, mogą być opodatkowane w drugim [Umawiającym się Państwie], jeżeli w jakimkolwiek momencie w okresie 365 dni poprzedzających przeniesienie własności tych udziałów lub akcji, lub porównywalnych praw ich wartość pochodziła bezpośrednio lub pośrednio w więcej niż 50% z majątku nieruchomego (nieruchomości) położonego na terytorium tego drugiego [Umawiającego się Państwa].

Podmiot słoweński posiada udziały w Y spółce z o.o. z siedzibą w Polsce, której majątek składa się w ponad 50% z nieruchomości położonej w Polsce. Ustalając zasady opodatkowania dochodów ze sprzedaży udziałów jedynie na podstawie upo ze Słowenią, zbywca nie płaciłby podatku dochodowego w Polsce.

W świetle zaś postanowień upo ze Słowenią, zmodyfikowanych konwencją MLI, słoweński podmiot jest obowiązany zapłacić podatek dochodowy w Polsce.

[11] Jest to działanie wadliwe.

Zmiana zasad opodatkowania dochodów ze sprzedaży walorów kapitałowych dotyczy także podatników polskich. Sprzedając udziały i akcje spółek kapitałowych (oraz udziały w spółkach osobowych i porównywalne prawa), powinni analizować, czy majątek tych podmiotów nie składa się z nieruchomości położonych za granicą. Dochody dotychczas opodatkowane wyłącznie w Polsce (państwie rezydencji podatkowej sprzedającego) mogą, po zastosowaniu konwencji MLI, podlegać obowiązkowi podatkowemu również za granicą.

Metoda unikania podwójnego opodatkowania

[12] Metoda zaliczenia jest zaś z reguły stosowana do dywidend, odsetek i należności licencyjnych.

Większość zawartych przez Polskę upo nakazuje stosowanie przez polskich rezydentów, w stosunku do dochodów uzyskanych za granicą, tzw. metody wyłączenia[12]. Polega ona na tym, że dochód zagraniczny, który może być opodatkowany za granicą (w państwie źródła), jest wolny od podatku w Polsce (art. 17 ust. 1 pkt 3 updop). W przypadku osób fizycznych dochód zagraniczny jest wolny od podatku, ale zwiększa wysokość stawek podatkowych mających zastosowanie do innych, opodatkowanych w Polsce, dochodów (art. 27 ust. 8 updof).

Konwencja MLI zastępuje metodę wyłączenia metodą zaliczenia (w polskim prawie regulowaną w art. 20 ust. 1 updop i art. 27 ust. 9 updof). Ta metoda polega zaś na opodatkowaniu dochodów zagranicznych w Polsce, przy jednoczesnym prawie do odliczenia od podatku w Polsce podatku zapłaconego za granicą, przypadającego na dochód zagraniczny.

Zmiany także dla pracowników

Zastąpienie metody wyłączenia metodą zaliczenia dotyczy wszystkich polskich rezydentów podatkowych (nie tylko przedsiębiorców, lecz także innych podatników, np. pracowników). Muszą się oni zastosować do zmian wynikających z konwencji MLI[14].

Dotychczas, w razie przyjęcia w upo metody wyłączenia, dochody zagraniczne (np. ze stosunku pracy) były w Polsce wolne od podatku. Jeżeli podatnik poza dochodami zagranicznymi nie uzyskiwał innych dochodów, nie musiał w ogóle składać w Polsce zeznania rocznego.

Metoda zaliczenia nakazuje zaś opodatkowywać dochody zagraniczne w Polsce (z prawem do odliczenia zagranicznego podatku, oraz – w przypadku osób fizycznych – stosowania tzw. ulgi abolicyjnej[14]). Nawet uzyskując wyłącznie dochody zagraniczne, podatnik jest obowiązany złożyć w Polsce roczne zeznanie PIT.

[13] Zob. dotyczącą pracowników informację Ministerstwa Finansów: www.podatki.gov.pl/media/5017/mli-zmiana-metody-wyja%C5%9Bnieniapit.pdf

[14] Art. 27g updof.

Zmianę tę można przedstawić na przykładzie polskiej firmy budowlanej działającej w Austrii. Zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. a upo z Austrią: W przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania będzie się unikać w następujący sposób: jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy może podlegać opodatkowaniu w Austrii, wówczas Polska zwolni taki dochód lub majątek od opodatkowania, z uwzględnieniem postanowień lit. b nin. ustępu.

Zgodnie zaś z art. 24 ust. 1 lit. a upo z Austrią po zmianie wynikającej z konwencji MLI: W przypadku gdy osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Polsce] uzyskuje dochód lub posiada majątek, które zgodnie z postanowieniami [Umowy] mogą być opodatkowane przez [Austrię] (z wyłączeniem sytuacji, gdy te postanowienia zezwalają na opodatkowanie przez [Austrię] wyłącznie z powodu, że dany dochód jest także dochodem uzyskiwanym przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w [Austrii]), [Polska] zezwoli na: odliczenie od podatku od dochodu takiej osoby kwoty równej podatkowi od dochodu zapłaconemu w [Austrii]; (…). Jednakże odliczenie takie nie może przekroczyć tej części podatku od dochodu lub od majątku, obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która przypada na taki dochód lub majątek, które mogą być opodatkowane w [Austrii].

X spółka z o.o. z siedzibą w Polsce prowadzi budowę (w formie zakładu) na terytorium Austrii. Dochód z prowadzonej budowy wynosi 1,1 mln zł. Inne dochody z działalności w Polsce wynoszą 2 mln zł.

Po ustaleniu zasad opodatkowania jedynie na podstawie umowy międzynarodowej z Austrią[15], podstawa opodatkowania w Polsce wynosiłaby 2 mln zł.

Kierując się zaś treścią upo z Austrią po zmianie wynikającej z konwencji MLI, podstawa opodatkowania w Polsce wynosi 3,1 mln zł. Podatek zapłacony w Austrii może być w odpowiedniej proporcji zaliczony na poczet podatku należnego w Polsce.

[15] Co jest działaniem wadliwym.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Kursy dla księgowych