Kontynuacja działalności w sprawozdaniach finansowych spółek giełdowych w okresie pandemii COVID-19
Obecna sytuacja, wynikająca z rozprzestrzeniania się na całym świecie koronawirusa wywołującego COVID-19 i ogłoszenia przez Światową Organizację Zdrowia globalnej pandemii, wpływa na wszystkie dziedziny życia, w tym gospodarczego.
Pandemia niewątpliwie przyczyniła się do znaczącego wzrostu niepewności ekonomicznej, zakłócając lub uniemożliwiając funkcjonowanie wielu sektorów, przerywając łańcuchy dostaw czy diametralnie zmieniając popyt na określone dobra. Zdarzenia te mogą w niektórych przypadkach rodzić wątpliwości w kwestii zdolności jednostki do kontynuowania działalności. Dlatego zawarta w sprawozdaniu finansowym (sf) deklaracja kontynuacji działalności i ew. wskazanie zagrożeń, a zarazem cen, według jakich następuje pomiar majątku i zobowiązań jednostki, najprawdopodobniej jest przedmiotem zainteresowania interesariuszy.
Zgodnie z uor oraz MSSF/MSR decyzję, czy przedsiębiorstwo ma zamiar oraz możliwość kontynuowania działalności, podejmuje kierownik jednostki, uwzględniając wszystkie znane mu okoliczności dotyczące przyszłości odpowiadającej co najmniej 12 mies. od dnia bilansowego (art. 5 ust. 2 uor, § 16 MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych). Decyzja o przyjęciu założenia kontynuacji działalności wymaga przeprowadzenia oceny bieżącego i prognozowanego zakresu działalności, w szczególności analizy ekonomicznej i prawnej podmiotu[1].
Obecna sytuacja, wynikająca z rozprzestrzeniania się na całym świecie koronawirusa wywołującego COVID-19 i ogłoszenia przez Światową Organizację Zdrowia globalnej pandemii, wpływa na wszystkie dziedziny życia, w tym gospodarczego.
Pandemia niewątpliwie przyczyniła się do znaczącego wzrostu niepewności ekonomicznej, zakłócając lub uniemożliwiając funkcjonowanie wielu sektorów, przerywając łańcuchy dostaw czy diametralnie zmieniając popyt na określone dobra. Zdarzenia te mogą w niektórych przypadkach rodzić wątpliwości w kwestii zdolności jednostki do kontynuowania działalności. Dlatego zawarta w sprawozdaniu finansowym (sf) deklaracja kontynuacji działalności i ew. wskazanie zagrożeń, a zarazem cen, według jakich następuje pomiar majątku i zobowiązań jednostki, najprawdopodobniej jest przedmiotem zainteresowania interesariuszy.
[1] S. Hońko, Deklaracja kontynuowania działalności przez jednostkę w czasie pandemii, w: Zamknięcie roku 2020, Wydawnictwo Rachunkowość, Warszawa 2020, s. 451–466.
Zgodnie z uor oraz MSSF/MSR decyzję, czy przedsiębiorstwo ma zamiar oraz możliwość kontynuowania działalności, podejmuje kierownik jednostki, uwzględniając wszystkie znane mu okoliczności dotyczące przyszłości odpowiadającej co najmniej 12 mies. od dnia bilansowego (art. 5 ust. 2 uor, § 16 MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych). Decyzja o przyjęciu założenia kontynuacji działalności wymaga przeprowadzenia oceny bieżącego i prognozowanego zakresu działalności, w szczególności analizy ekonomicznej i prawnej podmiotu[1].
Zależnie od tego, czy jednostka ma jednocześnie zamiar i możliwość kontynuować działalność, czy też nie, stosuje się odmienne zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ich prezentacji w bilansie. Stąd decyzja o kontynuowaniu (lub nie) przez nią działalności jest podejmowana na dzień rozpoczęcia prac związanych z rocznym zamknięciem ksiąg rachunkowych, a następnie weryfikowana – zarówno do dnia sporządzenia sf, jak i do dnia jego zatwierdzenia przez właścicieli. W tym czasie mogą bowiem zaistnieć nowe okoliczności, wskazujące na zmianę warunków, mogące podważyć zasadność podjętej uprzednio decyzji.
Zgodnie z uor oświadczenie o kontynuacji (bądź nie) działalności zamieszcza się we wprowadzeniu do sf (w sf sporządzanym według MSR jest to nota objaśniająca). Jeżeli jednostka deklaruje chęć kontynuowania działalności, ale jest świadoma wiążącej się z tym znaczącej niepewności, to w dodatkowych informacjach i objaśnieniach (notach objaśniających) ujawnia opis niepewności, a także informację, czy sf zawiera korekty związane z zagrożeniem oraz opis podjętych lub planowanych przez jednostkę działań, by mu zapobiec.
Podobne regulacje w tym zakresie zawiera MSR 1. Wskazano w nim także, że jeśli jednostka nie sporządza sf przy założeniu kontynuacji działalności, powinna ujawnić ten fakt, podając jednocześnie zasady sporządzania sf oraz powód tego, że przyjęcie założenia kontynuacji działalności jest bezpodstawne. Dotyczy to w szczególności jednostek, wobec których toczy się postępowanie likwidacyjne, upadłościowe bądź których właściciele nie zamierzają prowadzić dalej działalności, w związku z czym podjęli odpowiednie uchwały.
W wyniku oceny sytuacji jednostki jej kierownik może zatem zadeklarować, że jednostka:
1) ma zamiar i możliwość kontynuować działalność w następnym roku obrotowym (licząc od dnia bilansowego) i jest ona niezagrożona,
2) ma zamiar i możliwość kontynuować działalność w następnym roku obrotowym, jednak jest świadoma istotnych ryzyk i zagrożeń, mogących ujemnie wpływać na plany jednostki,
3) nie ma zamiaru lub możliwości kontynuowania działalności.
Ocena ta stanowi wyzwanie dla kierowników jednostek, tym bardziej że wpływ pandemii na przedsiębiorstwo może się zmieniać wraz z upływem czasu. Jeśli się uwzględni te czynniki, szczególnie trudna może się okazać ocena przyszłości, ponieważ jest ona nieprzewidywalna.
Zgodnie natomiast z Międzynarodowym Standardem Badania 570 Kontynuacja działalności (MSB 570) biegły rewident, aby wydać opinię o sf, ma obowiązek zweryfikować, czy ocena zdolności do kontynuowania działalności jest zasadna. Wypełnienie tego obowiązku wymaga rozpatrzenia i klasyfikacji zjawisk mogących w przyszłości utrudnić funkcjonowanie jednostki.
[2] Szerzej nt. przedstawionego w tym artykule badania zob. „Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości” 2021, vol. 45 nr 3.
W artykule przedstawiono najważniejsze wyniki i wnioski z przeprowadzonego przez autorki badania nt. problemów z kontynuacją działalności w okresie pandemii COVID-19.[2] Są one rezultatem analizy sf spółek giełdowych notowanych na rynku głównym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, sporządzonych za I półrocze 2020 r. Celem badania była identyfikacja niepewności mogącej wpłynąć na kontynuację działalności spółek. Przeanalizowano deklarację jednostek o zamiarze i zdolności kontynuowania działalności oraz ustosunkowanie się do niej biegłych rewidentów w raportach z przeglądu. Badaniem objęto wchodzące w skład sf części opisowe oraz sprawozdania zarządu z działalności wraz z raportami biegłych rewidentów z przeglądu sf.
Przedmiotem badania były spółki trzech sektorów: odzież i kosmetyki, rekreacja i wypoczynek, transport i logistyka. W rekomendacjach krajowych i międzynarodowych organizacji księgowych i biegłych rewidentów oraz publikacjach firm audytorskich były wskazywane jako jedne z tych, które najprawdopodobniej ucierpiały wskutek pandemii COVID-19. Spośród 37 spółek wybranych sektorów badaniem objęto raporty 33.
Ważnym uzupełnieniem oceny możliwości kontynuacji działalności przez jednostkę są informacje zawarte w sprawozdaniu z działalności. Obejmuje ono m.in. informacje o przewidywanym rozwoju jednostki oraz jej sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń (art. 49 ust. 2 uor). Również zgodnie ze stanowiskiem Rady Międzynarodowych Standardów Rachunkowości celem komentarza zarządu jest wyjaśnienie głównych trendów i czynników, które w największym stopniu wpływają na przyszłe wyniki, sytuację i rozwój jednostki (§ 11). Sprawozdanie to odzwierciedla zatem poglądy zarządu nt. przyszłości jednostki. W założeniu powinny one pomóc użytkownikom zrozumieć m.in. stopień narażenia jednostki na ryzyko, wdrożone przez jednostkę strategie zarządzania tym ryzykiem i ich efektywność.
Szczególną uwagę na zawartość sprawozdania z działalności zwrócił Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (European Securities and Markets Authority, ESMA), który zalecił ujawnienie w tym dokumencie szczególnych i specyficznych dla jednostki informacji o wpływie pandemii na jej kondycję.
Kontynuacja działalności w czasie pandemii
[3] E. Adamowicz, S. Dudek, G. Konat i in., Koniunktura gospodarcza w Europie Środkowo-Wschodniej w dobie epidemii COVID-19, w: M. Strojny (red.), „Raport SGH i Forum Ekonomicznego 2020”, 356, s. 11–13.
Obecna sytuacja, będąca następstwem pandemii COVID-19, istotnie wpływa na działalność jednostek i ich sf. Więcej jednostek stwierdza zagrożenia dla ciągłości działania. Z opublikowanych w październiku 2021 r. przez GUS szacunków za 2020 r. wynika, że PKB zmniejszył się realnie o 2,5%, wobec wzrostu o 4,5% w 2019 r. Natomiast przeprowadzone w kwietniu 2020 r. przez Instytut Rozwoju Gospodarczego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie[3] badania wskazały, że 25% polskich przedsiębiorstw przemysłu przetwórczego, budowlanych i handlowych uznało za dotkliwe skutki ograniczeń wprowadzonych przez rząd. Okoliczności te powodują, że na pierwszy plan wysuwają się ocena zdolności do kontynuacji działalności, a także wymóg zapewnienia odpowiednich ujawnień.
Jeżeli zarząd uzna, że pomimo pandemii zagrożenia nie występują, ujawnia on w sf przesłanki takiej oceny. Pominięcie tego rodzaju informacji byłoby niedomówieniem podającym w wątpliwość wiarygodność sf, zwłaszcza że deklaracja kontynuacji działalności znajduje się w centrum uwagi interesariuszy. Zapewne chcą oni uzyskać odpowiedź na pytanie, w jakim zakresie i z jaką siłą skutki pandemii wpłynęły na jednostkę oraz jakie są perspektywy jej przetrwania.
[4] W 2021 r. Komitet Standardów Rachunkowości wydał KSR 14 Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności.
Bez wątpienia w dobie pandemii ocena możliwości kontynuacji działalności jest trudnym zagadnieniem – zarówno dla kierownika jednostki, jak i biegłego rewidenta badającego sf. Sytuacja spowodowana pandemią i jej wpływem na gospodarkę zmienia się dynamicznie. Nadal nie wiadomo, w jakim zakresie będą utrzymywane ograniczenia, a prognozowanie daty „powrotu do normalności sprzed pandemii” przypomina wróżenie z fusów. Sprawę komplikuje fakt, że na początku pandemii krajowe przepisy prawa bilansowego nie zawierały wytycznych, które ułatwiałyby ocenę zdolności jednostki do kontynuacji działalności, szczególnie w czasie kryzysu[4].
Objawy zagrożenia kontynuacji działania zostały najszerzej wskazane w MSB 570. Standard podaje jednak jedynie uniwersalną listę kontrolną zdarzeń i warunków, które mogą podawać w wątpliwość zdolność jednostki do kontynuacji działalności, natomiast brak jest wytycznych, jak rozpoznać takie zagrożenia. Aby wypełnić lukę, liczne organizacje profesjonalnych księgowych i biegłych rewidentów, w tym Rada Międzynarodowych Standardów Rewizji Finansowej i Usług Atestacyjnych (IAASB), Polska Agencja Nadzoru Audytowego, Polska Izba Biegłych Rewidentów, a także firmy audytorskie, głównie Wielkiej Czwórki, wydały wiele rekomendacji pomocnych przy ocenianiu zdolności jednostki do kontynuacji działalności w czasie pandemii. W opracowaniach tych zwrócono uwagę, że dokonując oceny, kierownik jednostki powinien rozważyć także negatywne, ale wciąż realne scenariusze dalszego rozwoju pandemii oraz jej wpływu na jednostkę. Zachęca się też do aktualizacji prognoz przy jednoczesnym uwzględnieniu zidentyfikowanych czynników ryzyka i różnych możliwych scenariuszy.
Wyniki badań empirycznych
Analiza treści części opisowych sf, sporządzonych za I półrocze 2020 r., wykazała, że 32 spółki zadeklarowały kontynuowanie działalności. Tylko jeden z badanych podmiotów poinformował o braku kontynuacji działalności, była to spółka w likwidacji. Jej sf nie było przedmiotem analizy, gdyż biegły rewident odstąpił od wyrażenia wniosku z przeglądu jej sf, uznając, że nie może go wydać. W pozostałych spółkach raport biegłego rewidenta z przeglądu sf nie podważał zasadności podjętej przez zarząd decyzji o kontynuacji działalności.
Przebadane sf 32 jednostek deklarujących kontynuację działalności podzielono na 2 grupy – spółki, w których wystąpiły niepewności mogące zagrażać kontynuacji działalności, oraz spółki, w których takie niepewności nie wystąpiły. Wyniki tej analizy, w podziale na sektory, zawiera tabela 1.
Tabela 1. Niepewności mogące zagrozić kontynuacji działalności badanych spółek
Istnienie niepewności | Liczba spółek z sektora | |||
odzież i kosmetyki | rekreacja i wypoczynek | transport i logistyka | razem | |
Tak | 10 | 3 | 1 | 14 |
Nie | 9 | 4 | 5 | 18 |
Razem | 19 | 7 | 6 | 32 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie sf oraz raportów z przeglądu biegłych rewidentów.
W przypadku jednej z 14 spółek, w których wystąpiły niepewności co do możliwości kontynuacji działalności, ujawnienia dokonał biegły rewident, a nie spółka. Jednostka ta stwierdziła w sf, że nie występują istotne zagrożenia kontynuacji działalności, a biegły zamieścił w raporcie z przeglądu „objaśnienie uzupełniające”, ujawniające istotną niepewność w tym zakresie.
Do analizy niepewności mogących zagrażać kontynuacji działalności wykorzystano: sf, sprawozdania z działalności oraz raporty z przeglądu biegłego rewidenta (łącznie określane dalej mianem raportów). Analiza treści tych dokumentów pozwoliła na ustalenie, jakie niepewności mogące zagrozić kontynuacji działalności zostały ujawnione przez spółkę. Jednocześnie dokumenty te badano na okoliczność ujawnienia zagrożenia kontynuacji działalności, spowodowane pandemią.
Spółki ujawniające niepewności mogące wpływać na zagrożenia kontynuacji działalności podzielono na 3 grupy, w zależności od związku niepewności z pandemią (tabela 2).
Tabela 2. Niepewności mogące świadczyć o zagrożeniu kontynuacji działalności w badanych sektorach w podziale na stopień ich powiązania z pandemią COVID-19
Lp. | Niepewności wywołane | Liczba spółek z sektora | |||
odzież i kosmetyki | rekreacja i wypoczynek | transport i logistyka | razem | ||
1 | wyłącznie pandemią | 5 | 2 | 0 | 7 |
2 | zarówno zdarzeniami związanymi, jak i niezwiązanymi z pandemią | 4 | 1 | 0 | 5 |
3 | wyłącznie zdarzeniami niezwiązanymi z pandemią | 1 | 0 | 1 | 2 |
Razem | 10 | 3 | 1 | 14 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów badanych spółek.
[5] Spółka wykazała stratę przewyższającą sumę kapitału zapasowego i kapitałów rezerwowych oraz 1/3 kapitału zakładowego.
Spółki wskazujące na niepewności niezwiązane z pandemią wskazywały na problemy istniejące już w latach wcześniejszych. Dotyczyły m.in. toczących się postępowań restrukturyzacyjnych, w tym możliwości niewykonania układu z wierzycielami bądź istotnych trudności w ich wdrożeniu. Wskazywano też na niepewności wynikające ze strat operacyjnych poniesionych w ubiegłych latach oraz trudności z płynnością i uzyskaniem finansowania. Niepewność spowodowaną trudnościami zapewnienia płynności ujawnił dopiero biegły rewident w raporcie z przeglądu, uznając ją – w przeciwieństwie do spółki – za istotną niepewność zagrażającą kontynuacji działalności. W dwóch spółkach założenie kontynuacji działalności oparto na oczekiwaniach zarządu, że kredyt obrotowy zostanie odnowiony oraz że spółka zawrze z bankami finansującymi aneks do umowy restrukturyzacyjnej. W jednej ze spółek niepewność dotyczyła obowiązku niezwłocznego zwołania przez zarząd walnego zgromadzenia, w celu powzięcia uchwały o dalszym istnieniu spółki ze względu na poziom poniesionych i zaprezentowanych w sf strat[5], co ujawnił dopiero biegły rewident w raporcie z przeglądu.
Analiza treści badanych raportów pozwoliła również na pogrupowanie ujawnień dotyczących niepewności zagrażających kontynuacji działalności według kategorii zaprezentowanych w tabeli 3.
Tabela 3. Obszary ujawnionych niepewności mogących zagrozić kontynuacji działalności w badanych spółkach
Lp. | Obszary ujawnionych niepewności | Liczba spółek ujawniających niepewność | ||
odzież i kosmetyki | rekreacja i wypoczynek | transport i logistyka | ||
1 | Pogorszenie wyników – utrata rynku, klientów i przychodów | 9 | 3 | 0 |
2 | Trudności finansowania | 5 | 3 | 1 |
3 | Zagrożenia płynności | 9 | 2 | 1 |
4 | Zakłócenia cyklu produkcyjno-logistycznego, dostawy towarów i usług | 6 | 0 | 0 |
5 | Plany finansowe, strategie, prognozy i decyzje inwestycyjne | 8 | 3 | 1 |
6 | Niejasna sytuacja z umowami najmu (czynszu) | 5 | 3 | 0 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów badanych spółek.
Obszary niepewności
Pierwszy obszar ujawnień niepewności, które zdaniem spółek mogą zagrozić kontynuacji ich działalności, stanowią utrata rynku, klientów i przychodów, wpływające ujemnie na wynik finansowy. Analiza wykazała, że na ten obszar niepewności wskazało 9 (z 10) spółek sektora odzież i kosmetyki. Zagrożenia te były zgłaszane również przez wszystkie spółki sektora rekreacja i wypoczynek.
Spółki sektora odzież i kosmetyki, ujawniające niepewności w tym obszarze, wskazywały zarówno na wprowadzone przez rząd regulacje ograniczające prowadzenie działalności gospodarczej bądź go zakazujące (np. konieczność zamknięcia sklepów stacjonarnych, centrów i galerii handlowych), jak i na ograniczenia społeczne (np. zmniejszenie mobilności potencjalnych klientów, zamknięcie granic, obawy przed zarażeniem się). Jednocześnie, opierając się na swoich dotychczasowych obserwacjach, spodziewały się spadku liczby odwiedzających sklepy również po ich otwarciu.
Część spółek zarejestrowała istotny spadek odwiedzalności sklepów, w porównaniu z okresem sprzed pandemii. Liczyły się ze zmniejszeniem, a nawet z radykalnym wyhamowaniem popytu, czego skutkiem będzie spadek przychodów ze sprzedaży. Wskazywano, że sytuacja ta może się stać stanem trwałym. W sf zwrócono zarazem uwagę na to, że przychody są uzależnione od sytuacji materialnej gospodarstw domowych, a ta ulega pogorszeniu, zaś działania promocyjne prowadzone przez konkurencję wymuszają znaczne obniżki cen, co także może wpłynąć na gorsze od zakładanych wyniki, poziomy marż i wskaźniki.
Podobne obawy dotyczące tego obszaru ujawnień niepewności zgłosiły spółki sektora rekreacja i wypoczynek. Wprowadzone przez władze restrykcje i ograniczenia spowodowały zawieszenie wszystkich imprez turystycznych, a także zamknięcie hoteli, co skutkowało nagłą utratą przychodów ze sprzedaży. Spółki tego sektora sygnalizowały również pogorszenie nastrojów konsumenckich, m.in. w związku z utratą dochodów przez część społeczeństwa.
Z analizy sf wynika, że zakres i skala negatywnego wpływu pandemii w tym obszarze w znacznej mierze zależy od czasu jej trwania, kolejnych jej fal, obszaru występowania oraz związanych z tym ograniczeń. Spółki uznały te czynniki za kluczową niepewność zagrażającą kontynuacji ich działalności.
Do opisu tego obszaru niepewności użyto słów: „znacząca niepewność związana z realizowanym poziomem sprzedaży”, „znaczący wpływ na wyniki”, „radykalne wyhamowanie popytu”, „zahamowanie zakupów do zera”, „istotny spadek wartości rynku”, „istotny spadek odwiedzalności”.
Drugim obszarem ujawnień niepewności, które zdaniem spółek mogą zagrozić kontynuacji ich działalności, jest finansowanie. W 5 (z 10) spółkach sektora odzież i kosmetyki wskazano na niepewności związane z finansowaniem z obcych źródeł. Zgłosiły je wszystkie spółki reprezentujące sektor rekreacja i wypoczynek oraz transport i logistyka.
Spółki ujawniły zagrożenia związane zarówno z realizacją dotychczasowych umów, jak i brakiem możliwości zawarcia umów zapewniających nowe finansowanie. Jednocześnie wskazywały na potrzebę zapewnienia nowego finansowania bądź refinansowania, m.in. wobec konieczności spełnienia warunków dotychczasowych umów o finansowanie oraz potencjalnie gorszych wyników niż zakładane. Wśród niepewności dotyczących czynnych umów o finansowanie spółki wskazywały na możliwe albo na już występujące naruszenia warunków określonych w umowach kredytowych oraz porozumieniach z instytucjami finansującymi działalność, a także na możliwość utraty finansowania za pomocą obligacji.
Według spółek opisane kwestie mogą wywołać negatywną reakcję instytucji finansujących, nawet mimo ew. poprawy wyników. Naruszenie warunków umów i porozumień może spowodować m.in. pogorszenie warunków finansowania zewnętrznego, na skutek uprawnienia finansujących do wyznaczenia nowej wyższej marży, postawienia części, a nawet całości wierzytelności w stan wymagalności, nieodnowienia, zawieszenia bądź całkowitego wypowiedzenia umów o finansowanie. Spółki wskazały też na możliwość utraty bądź ograniczenia limitów kredytów kupieckich przez dostawców.
Trzeci obszar ujawnień niepewności, które mogą zagrozić kontynuacji działalności przez spółkę, stanowi zagrożenie płynności. Na tę niepewność zwróciło uwagę 9 (z 10) spółek sektora odzież i kosmetyki, 2 (z 3) spółki sektora rekreacja i wypoczynek oraz wszystkie spółki sektora transport i logistyka.
Wśród niepewności wywołanych trudnościami z zapewnieniem płynności wskazano na możliwe/faktyczne wystąpienie problemów ze spłatą w terminie zobowiązań wynikających z umów z dostawcami, zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów, niewykupieniem obligacji, a także trudności z dotrzymaniem parametrów finansowych przyjętych w projekcjach. Inna niepewność wiąże się z możliwością niewykonania układu restrukturyzacyjnego, co może spowodować jego uchylenie i natychmiastową wymagalność wszystkich wierzytelności.
Do opisu tego obszaru niepewności użyto określeń: „problemy z płynnością”, „pogorszenie płynności”, „obniżenie płynności”, „utrata płynności”, „niskie wskaźniki płynności”, „nieuregulowanie zobowiązań w toku zwykłej działalności”, „zwiększenie kwoty nieuregulowanych zobowiązań”, „zwiększenie ryzyka utraty płynności”, „niewypłacalność”.
Czwartym obszarem ujawnionych niepewności, które zdaniem spółek mogą zagrozić kontynuacji przez nią działalności, są zakłócenia cyklu produkcyjno-logistycznego, a zwłaszcza dostawy towarów i usług. Na problemy te wskazywało 6 (z 10) spółek sektora odzież i kosmetyki.
Wśród niepewności zaliczonych do tego obszaru ujawniono możliwość rozerwania w czasie pandemii łańcucha dostaw w krajach dostawców. Może dojść do opóźnienia bądź wstrzymania dostaw materiałów produkcyjnych, zamknięcia fabryk, a tym samym zawieszenia produkcji. Mogą się też pojawić problemy z transportem zakupionych materiałów i towarów oraz ich magazynowaniem, co może wpłynąć na czasowe wstrzymanie dostaw i odbić się negatywnie na ofercie produktowej, jej dostępności, możliwości pozyskania atrakcyjnego towaru, a nawet doprowadzić do niedoboru towarów w sklepach.
Proces produkcyjno-logistyczny w tych sektorach jest długotrwały, nowe kolekcje odzieży są projektowane z co najmniej półrocznym wyprzedzeniem. W związku z tym pojawia się, szczególnie w następstwie pandemii, niepewność związana z niedopasowaniem oferty do popytu, trendów modowych, zmian pogodowych, zmian i aktualnych preferencji klientów. Jednocześnie powstaje niepewność, czy nie nastąpiło przeszacowanie lub niedoszacowanie ilości zakupionych materiałów bądź towarów, ale również czy nie nastąpiło ich nieterminowe wprowadzenie do sklepów. Może to prowadzić do przecen i wyprzedaży towarów przy niższej marży, powstawania zapasów o utrudnionej zbywalności, braku możliwości zaspokojenia potrzeb klientów. Jedna ze spółek wskazała ponadto na niepewność wywołaną koncentracją ryzyka kredytowego wobec współpracy z głównym dostawcą towarów (wpłacone przez jednostkę zaliczki na przyszłe dostawy oraz należności z tytułu rozliczenia zwrotów).
Piąty obszar niepewności, które mogą zagrozić kontynuacji działalności, stanowią plany finansowe, strategie, prognozy i decyzje inwestycyjne. Na występowanie niepewności w tym obszarze wskazywało 8 (z 10) spółek sektora odzież i kosmetyki. Sygnalizowały ją też wszystkie objęte badaniem spółki sektora rekreacja i wypoczynek oraz transport i logistyka.
Spółki wskazywały, że bieżącą sytuację cechuje bezprecedensowa nieprzewidywalność w odniesieniu do wszystkich przejawów życia gospodarczego. Dlatego również oczekiwania i przewidywania zarządów są obarczone niepewnością. Na skutek pandemii występuje niepewność w kwestii spełnienia planów finansowych (np. konieczność modyfikacji planów sprzedaży i związanych z nimi budżetów zakupu towarów), strategii, prognoz, a ich realizacja ma duże znaczenie dla kontynuacji działalności, np. dla skutecznego wdrożenia programu restrukturyzacyjnego, utrzymania płynności czy uzyskania finansowania. Występują też opóźnienia związane z decyzjami inwestycyjnymi, a pandemia ma negatywny wpływ na potencjał rozwojowy spółek.
Szóstym obszarem ujawnień niepewności, które w opinii spółek mogą zagrozić kontynuacji działalności, są umowy najmu (czynszowe). Na występowanie tego rodzaju niepewności wskazało 5 (z 10) spółek sektora odzież i kosmetyki. Na niepewność tę zwróciły uwagę wszystkie spółki sektora rekreacja i wypoczynek.
Spółki zwracały uwagę na problemy wywołane niemożnością przeliczenia aktywów z tytułu prawa do użytkowania oraz zobowiązań leasingowych w związku z renegocjowanymi, na skutek pandemii, umowami najmu i kosztami czynszów. Nie zakończono renegocjacji wszystkich umów, nie otrzymano do nich wszystkich aneksów, a analiza i przeliczenie uzgodnionych aneksów są bardzo pracochłonne. Wskazywano też na zagrożenia sporami sądowymi z wynajmującymi lokale, którzy mogą kwestionować skuteczność odstąpień od umów najmu, oraz niebezpieczeństwo, że część sklepów i biur podróży, zajmujących lokale w centrach handlowych, może się stać trwale nierentowna. Jeśli warunki najmu nie zostaną dostosowane do nowych realiów, konieczne może być zamknięcie lub przeniesienie ich siedzib.
Podsumowanie
Przeprowadzone badanie pozwoliło na rozpoznanie niepewności mogących zagrozić kontynuacji działalności, wraz z oceną, czy były one spowodowane pandemią COVID-19, czy też nie. Dodatkowo udało się zidentyfikować obszary ujawnień tych niepewności.
W 14 (z 32) spółkach przyjęto założenie kontynuacji działalności, wskazując jednocześnie na istnienie niepewności mogących być jej zagrożeniem, przy czym 12 z nich ujawniło zagrożenia wywołane pandemią.
Analiza wykazała, że w większości jednostek skutki pandemii nie są na tyle znaczące, aby uniemożliwiły kontynuację działalności, jednak wzrosła liczba jednostek, których kierownictwo zadeklarowało niepewność i zagrożenia kontynuacji działalności. Z analizy wynikało zarazem zwiększenie zakresu ujawnień ze względu na pandemię.
Jednocześnie stwierdzono różną szczegółowość oraz odmienny sposób prezentacji ujawnień. Informacje dotyczące niepewności mogących zagrozić kontynuacji były ujawniane w różnych częściach sf, zarówno w oddzielnej nocie objaśniającej do sf, dotyczącej kontynuacji działalności, jak i w pozostałych objaśnieniach (np. informujących o zdarzeniach po dacie bilansu, poświęconych wpływowi pandemii na działalność jednostki) oraz w sprawozdaniu z działalności. W niektórych spółkach niepewności ujawnił dopiero biegły rewident – w raporcie z przeglądu sf. Stosowany do opisu niepewności sposób narracji często nie ułatwia interesariuszom wyciągania wniosków. Przykładowo część spółek deklarujących kontynuację działalności przyjęła założenie, że pandemia nie będzie trwała i nie dojdzie do kolejnego lockdownu. Sposób opisu niepewności i ich charakterystyka przeplatały się z opisem środków zaradczych, co utrudniało oddzielenie przyczyn od skutków.
Przeprowadzone badanie empiryczne ma pewne ograniczenia. Po pierwsze badaniem objęto wyłącznie 3 sektory. Po drugie badano raporty półroczne, obejmujące skrócone sf, które podlegają jedynie przeglądowi biegłego rewidenta (nie były objęte pełnym badaniem). Po trzecie badano raporty obejmujące wczesny etap pandemii COVID-19. Zważywszy, że przedstawiona tematyka jest wciąż ważna, a skutki kryzysu mogą być widoczne dopiero w późniejszym okresie, zapewnienie ciągłego monitorowania ujawnień w zakresie kontynuacji działalności wydaje się konieczne.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych