Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Kontynuacja działalności w czasie pandemii koronawirusa

Zdzisław Fedak
dr nauk ekonomicznych, biegły rewident
Skutki epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2 wpływają na zdolność jednostki do kontynuowania działalności. Jak do oceny tej zdolności, wyrażonej przez kierownictwo jednostki, powinien się ustosunkować biegły rewident badający sprawozdanie finansowe za 2019 r.?

Punkt wyjścia prac nad zamknięciem ksiąg rachunkowych oraz sporządzeniem na ich podstawie rocznego sprawozdania finansowego (sf) stanowi decyzja kierownika (zarządu) jednostki o zamiarze i zdolności kontynuowania przez nią działalności co najmniej przez rok obrotowy następujący po dniu bilansowym. Jej podstawą powinna być ocena sytuacji wyjściowej i prognoza działalności jednostki w kolejnym roku (warunki, rentowność, płynność). Sama wiara, że jakoś to będzie, nie wystarczy.

Punkt wyjścia prac nad zamknięciem ksiąg rachunkowych oraz sporządzeniem na ich podstawie rocznego sprawozdania finansowego (sf) stanowi decyzja kierownika (zarządu) jednostki o zamiarze i zdolności kontynuowania przez nią działalności co najmniej przez rok obrotowy następujący po dniu bilansowym. Jej podstawą powinna być ocena sytuacji wyjściowej i prognoza działalności jednostki w kolejnym roku (warunki, rentowność, płynność). Sama wiara, że jakoś to będzie, nie wystarczy.

Ocena kontynuacji działalności

[1] Zamiar restrukturyzacji lub zmiany formy prawnej jednostki uznaje się za przesłankę kontynuacji działalności (art. 29 ust. 34 uor).

Decyzja ta ma kluczowe znaczenie dla prac zamknięciowych. Zależnie bowiem od tego, czy jednostka ma chęć i możliwość kontynuowania działalności, czy też nie, wobec postawienia jej w stan likwidacji lub upadłości[1] bądź istnienia takiego zamiaru, stosuje się inne zasady wyceny oraz prezentacji aktywów i pasywów w bilansie. Dotyczy to zarówno jednostek sporządzających sf zgodnie z uor, jak i z MSR.

Uor przewiduje, że w razie kontynuacji działalności wycena następuje w myśl art. 28, natomiast w przypadku decyzji o zaprzestaniu działalności – zgodnie z art. 29 i art. 36 ust. 3.

Zasadność i aktualność decyzji o zamiarze i zdolności jednostki do kontynuowania działalności, podjętej przed rozpoczęciem prac zamknięciowych, jest w myśl uor weryfikowana dwukrotnie – przed podpisaniem (sporządzeniem) sf (art. 5 ust. 2) oraz przed jego zatwierdzeniem (art. 54 ust. 1). Podstawą weryfikacji są wszystkie informacje posiadane na te dni przez jednostkę.

Biorąc pod uwagę, że podpisanie sf powinno nastąpić w ciągu 3 mies., a zatwierdzenie – w ciągu 6 mies. od dnia bilansowego, wiedza jednostki nt. jej sytuacji na dzień bilansowy i w pierwszych 3, ew. 6 mies. po nim jest o wiele bogatsza wobec dopływu informacji o zdarzeniach, jakie nastąpiły w tym okresie. Jeżeli zdarzenia te istotnie wpływają na ocenę zdolności jednostki do kontynuowania działalności i/lub na wysokość poszczególnych pozycji sf, to dokonuje się odpowiednich korekt sf w celu uwzględnienia wpływu tych zdarzeń na sytuację jednostki. Są to tzw. korygujące zdarzenia po dacie bilansu.

W rezultacie oceny sytuacji jednostki jej kierownik może podjąć trojakiego rodzaju decyzję:

1) wykonalność zamiaru kontynuowania działalności przez jednostkę – wobec jej dobrej kondycji gospodarczej, w tym finansowej, nie budzi wątpliwości – decyzja pozytywna,

2) jednostka deklaruje chęć kontynuowania działalności, ale jest świadoma związanych z tym poważnych ryzyk i zagrożeń, którym zamierza zapobiec – decyzja pozytywna z zastrzeżeniem,

3) jednostka nie ma zamiaru (z własnej woli) lub możliwości (ze względu na okoliczności) kontynuowania działalności – decyzja negatywna.

O ostatecznej decyzji, wobec obowiązku jej weryfikacji, jednostka informuje we wprowadzeniu do podpisanego przez kierownictwo i zatwierdzonego sf. W razie istnienia poważnych zagrożeń kontynuowania działalności (wariat 2) ujawnia ponadto w dodatkowych informacjach i objaśnieniach (ust. 9 zał. nr 1 do uor) ich istotę oraz opisuje podjęte lub zamierzone działania zaradcze. Również w przypadku podjęcia decyzji negatywnej (wariant 3) ujawnienia wymagają jej przyczyny.

Zatwierdzone sf, złożone do KRS, jest przekazywane organom podatkowym i udostępniane zainteresowanym osobom.

W ustrukturyzowanej postaci elektronicznego sf, w jakiej jest ono przekazywane do KRS, przewidziano tylko warianty 1 i 3. Zubaża to wartość informacyjną sf, gdyż mało który interesariusz czyta dodatkowe informacje i objaśnienia.

Dla dopełnienia obrazu trzeba jeszcze wspomnieć, że przepisy uor, Ksh i inne przewidują odpowiedzialność cywilną i karną osób, które podjęły błędną decyzję co do możliwości kontynuowania działalności przez jednostkę.

W normalnych warunkach warianty 2 i 3 występowały rzadko. Dlatego problemy związane ze zmianą decyzji o kontynuacji działalności w wyniku jej weryfikacji miały raczej charakter teoretyczny, a ułomność przepisów (kiedy naprawdę zapada decyzja o kontynuacji działalności, pominięcie we wprowadzeniu wariantu 2, brak obowiązku ujawnienia dodatkowych wyjaśnień nt. kontynuacji działalności w informacjach i objaśnieniach sporządzanych przez jednostki małe) nie wywoływała praktycznie ujemnych skutków.

Wpływ pandemii na ocenę zdolności do kontynuacji działalności

Niestety, w 2020 r., kiedy jest sporządzane, badane i zatwierdzane sf za rok obrotowy kończący się w 2019 r., sytuacja jest zupełnie odmienna. Atak wirusa COVID-19 został w marcu 2020 r. uznany przez Światową Organizację Zdrowia za pandemię, a polskie władze ogłosiły stan epidemii. Pandemia nie tylko spowodowała wzrost zachorowań i śmiertelności, lecz także istotnie wpłynęła na życie społeczne (ograniczenia w przemieszczaniu się, zalecenie pozostawania w domu, zamknięcie wielu placówek oświatowych i usługowych) oraz sytuację gospodarczą licznych przedsiębiorstw (spadek obrotów i produkcji wobec ograniczenia popytu zagranicznego i krajowego na dobra konsumpcyjne, inne niż żywność, i inwestycyjne, a co za tym idzie zmniejszenie dopływu środków pieniężnych).

Ponadto, jeżeli jednostka skorzystała z przedłużonych przez MF o 3, a dla jednostek zainteresowania publicznego o 2 mies. terminów podpisania (sporządzenia) i/lub zatwierdzenia sf, to znacznie zwiększy się jej wiedza nt. sytuacji w I półroczu lub nawet w 8 miesiącach 2020 r., a więc okresu pandemii, oraz – miejmy nadzieję – stopniowego powrotu do normalności i możliwości kontynuacji działalności.

Kierownicy jednostek szczególnie dotkniętych skutkami pandemii, a będzie ich wiele, stoją zatem przed trudnym zadaniem, jak ocenić możliwość kontynuacji przez jednostkę działalności w 2020 r.

Elementy wymagające uwzględnienia to:

a) chęć (lub nie) kierownictwa kontynuowania działalności przez jednostkę,

b) sytuacja jednostki na dzień oceny i jej wpływ na przyszłą działalność,

c) prognoza po zniesieniu ograniczeń spowodowanych pandemią: czy popyt na wyroby, towary i usługi wróci do stanu poprzedniego, czy utrzymany zostanie łańcuch dostaw, jaki będzie poziom cen sprzedaży i zakupu oraz kursów walut, jakie będą zatrudnienie i długość czasu pracy, na jaki dopływ środków pieniężnych można liczyć,

d) dostęp jednostki do przedsięwzięć mających wspomagać powrót do normalności, przewidziany w ustawach o tzw. tarczy antykryzysowej i o tarczy finansowej, oraz ich skuteczność.

Szkopuł w tym, że nie da się przewidzieć elementów ujętych w pkt c i d. Nie wiadomo, kiedy zostaną zniesione ograniczenia wywołane pandemią, jak ukształtuje się rzeczywistość – „nowa normalność”. Naukowcy przedstawiają różne scenariusze powrotu do normalności, ale zgodnie przyznają, że na razie przyszłość jest nieprzewidywalna. Jak w tej sytuacji mają postąpić kierownicy jednostek, zwłaszcza że przepisy dostosowane do stanu normalnego, ale nieprzystające do sytuacji wywołanej pandemią, nie uległy modyfikacji? Złagodzona została jedynie definicja upadłości.

W wielu jednostkach ich zdolność – mimo pandemii – do kontynuowania działalności nie budzi wątpliwości.

[2]W jednostkach nieobjętych obowiązkiem poddania rocznego sf badaniu przez biegłego rewidenta tylko życie weryfi kuje trafność poglądu zarządu, że działalność będzie kontynuowana.

Można jednak sądzić, że znacznie wzrośnie liczba jednostek decydujących się na przyjęcie wariantu 2 – kontynuowanie działalności z zastrzeżeniami. Uzasadnią one swoją decyzję mniej więcej następująco: „Kierownictwo jest świadome obecnej sytuacji naszej firmy (w pierwszych X mies. przychody obniżyły się o …%), spowodowanej pandemią koronawirusa, oraz poważnych ryzyk i zagrożeń, jakie mogą wpływać na działalność. W granicach naszych możliwości podejmiemy konieczne działania zapobiegające ziszczeniu się ryzyk, co uzasadnia przyjęcie założenia o kontynuacji przez nas działalności co najmniej w roku obrotowym następującym po dniu bilansowym”[2].

Oczywiście formułę taką lub zbliżoną mogą zastosować jedynie kierownicy jednostek, w których analiza sytuacji wykazała możliwość pokrycia ew. strat w najbliższych latach i wystarczającą płynność finansową na regulowanie bieżących zobowiązań (wynagrodzenia, dostawcy).

Z uwagi na zaostrzenie się w czasie kryzysu konkurencji i tajemnicę handlową nie byłoby celowe ujawnianie danych liczbowych. Wobec nieprzewidywalności przyszłości nie jest też możliwy opis zamierzonych działań zapobiegawczych.

Ocena biegłego rewidenta

W deklarujących zamiar kontynuowania działalności jednostkach zainteresowania publicznego i innych większych jednostkach objętych obowiązkiem zbadania sf przez działającego z ramienia firmy audytorskiej biegłego rewidenta (art. 64 ust. 1 uor) biegły jest zobligowany do sprawdzenia, w toku, badania zasadności (wykonalności) decyzji o kontynuowaniu przez nią działalności, według stanu wiedzy na dzień podpisania sprawozdania z badania.

Zamieszcza on – w razie potrzeby – w sprawozdaniu z badania oświadczenie o przypadkach istotnej niepewności w odniesieniu do zdarzeń lub uwarunkowań, które mogą rodzić zasadnicze wątpliwości co do zdolności jednostki do kontynuowania działalności (art. 83 ust. 3 pkt 14 uobr). Sprawozdanie z badania wymaga przekazania do KRS, który je udostępnia zainteresowanym wraz z sf.

Jak już była o tym mowa, można sądzić, że w większości badanych jednostek skutki gospodarcze pandemii nie okażą się na tyle znaczące, aby wpływały ujemnie na ich zdolność do kontynuowania działalności i aby konieczne było oświadczenie, o którym była mowa wyżej. Zapewne wzrośnie jednak liczba jednostek, których kierownictwo, dokonując wyboru między „kontynuacją działalności z zastrzeżeniami” (wariant 2) a „zaprzestaniem działalności” (wariant 3), wybrało wariant 2 (wybór wariantu 3 zwalnia od obowiązku poddania sf badaniu).

Biegły rewident sprawdza wówczas trafność decyzji kierownictwa według stanu wiedzy na dzień podpisania sf i – na ile to wykonalne – wiarygodność leżących u jej podstaw szacunków oraz zawarcie odpowiednich wyjaśnień w dodatkowych informacjach i objaśnieniach do sf (także przez jednostki małe). Zależnie od rezultatów badania formułuje sprawozdanie z badania i w miarę potrzeb zamieszcza w nim odpowiednie oświadczenie. Może go to stawiać w trudnym położeniu, gdyż:

  • obowiązują dotychczasowe przepisy, nieprzystające do obecnej sytuacji; ustawodawca uznał – moim zdaniem pochopnie – że modyfikacja wymogów dotyczących kontynuacji działalności nie wchodzi w zakres działań służących wyjściu gospodarki z kryzysu wywołanego pandemią,
  • biegły rewident ma w czasie badania zachować sceptycyzm zawodowy, co praktycznie przekłada się na nieufność i podejrzliwość,
  • wymogi KSB 570 (Z) Kontynuacja działalności, ustalającego reguły badania tego założenia, są dość rygorystyczne; nie dziwi to, gdyż ten standard jest odpowiednikiem MSB 570, który z kolei został znacząco zmodyfikowany jako reakcja na nagłośnione przez media „wpadki” firm audytorskich (przedsiębiorstwa, których sprawozdania otrzymały opinię bez modyfikacji, bankrutowały), które nadszarpnęły zaufanie do biegłych rewidentów i spowodowały poddanie ich nadzorowi publicznemu,
  • uobr i inne ustawy zawierają bogaty zbiór kar, które mogą być nałożone na biegłych rewidentów i firmy audytorskie, m.in. w razie nieziszczenia się niezakwestionowanego przez biegłego założenia kontynuacji działalności przez badaną jednostkę.

Wszystko to może skłaniać biegłego rewidenta w razie wątpliwości (a tych nie będzie brakowało) do zajęcia bezpiecznego stanowiska niedowiarka-pesymisty. Znajdzie to wyraz w podważeniu zasadności decyzji kierownictwa o zdolności jednostki do kontynuowania działalności lub o odstąpieniu od wyrażenia opinii, wobec niemożności uzyskania wystarczających i odpowiednich dowodów badania. I choć wywołują to okoliczności będące poza kontrolą jednostki, skutkiem jest brak podstaw do wyrażenia opinii o potencjalnym wpływie tych okoliczności – które mogą być istotne i rozległe – na sf.

W niektórych oczywistych przypadkach takie stanowisko będzie zasadne. Na ogół jednak powinny wystarczyć: paragraf objaśniający w sprawozdaniu z badania i udzielenie kredytu zaufania kierownictwu jednostki po przeprowadzeniu z nim i radą nadzorczą wszechstronnej dyskusji.

W dążeniu do możliwie bezbolesnego powrotu do normalności, mimo dotkliwych skutków pandemii dla gospodarki, ważne są właściwy w warunkach badanej jednostki dobór rodzaju opinii oraz rozwaga i powściągliwość przy formułowaniu sprawozdania z badania. Biegły rewident jest nie tylko osobą zaufania publicznego, lecz także przedstawicielem interesu publicznego. Tym interesem jest zaś wyprowadzenie gospodarki z kryzysu przy jak najmniejszych stratach. Dlatego biegli rewidenci, wypełniając swoje ustawowe zadania, nie mogą się dać zepchnąć do roli hamulcowego działań naprawczych, utrudniającego badanym jednostkom powrót do normalnego funkcjonowania. 

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
02.07.2025 Zmiany w UoR na 2025 r SKwP Kraków
02.07.2025 Fundacje i stowarzyszenia – prowadzenie ksiąg rachunkowych i sprawozdawczość SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Łódź, SKwP Poznań
02.07.2025 Podkładki księgowe na gruncie CIT i PIT – czym są i dlaczego podnoszą poziom bezpieczeństwa podatkowego SKwP Bydgoszcz, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Radom, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
03.07.2025 Cykl Prawa Pracy dla Pracowników – Rozwiązywanie Stosunku Pracy SKwP Gdańsk, SKwP Koszalin, SKwP Radom
03.07.2025 Analiza finansowa – poziom zaawansowany SKwP Warszawa
03.07.2025 Jednoosobowa działalność gospodarcza w praktyce SKwP Warszawa
03.07.2025 Aktualizacje z kwietnia 2025 i nowości w schemie FA(3). Szkolenie z logowaniem się do KSeF na żywo SKwP Poznań
Kursy dla księgowych