Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Kolejne zmiany w estońskim CIT

Mateusz Kaczmarek
Doradca podatkowy
Prawodawca stara się udoskonalać ryczałt od dochodów spółek, by podatnicy chętnie korzystali z tej formy opodatkowania. Doprecyzowanie nie w pełni jasnych przepisów, złagodzenie warunków korzystania z ryczałtu czy wprowadzenie uproszczeń niewątpliwie służą temu celowi.

Ryczałt od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) został wprowadzony do updop od 1.01.2021 r. Jednak dopiero nowelizacja przepisów tej ustawy, która weszła w życie od 2022 r. – w ramach tzw. Polskiego Ładu – spowodowała zainteresowanie spółek tą formą opodatkowania. Zlikwidowała bowiem wiele barier powstrzymujących podatników przed jej wyborem, obniżyła wysokość podatku i uprościła sposób rozliczenia.

Ryczałt od dochodów spółek (tzw. estoński CIT) został wprowadzony do updop od 1.01.2021 r. Jednak dopiero nowelizacja przepisów tej ustawy, która weszła w życie od 2022 r. – w ramach tzw. Polskiego Ładu – spowodowała zainteresowanie spółek tą formą opodatkowania. Zlikwidowała bowiem wiele barier powstrzymujących podatników przed jej wyborem, obniżyła wysokość podatku i uprościła sposób rozliczenia.

[1] Przy tym na podstawie art. 20 ust. 13 nowelizacji podatnicy, którychrok podatkowy jest inny niż kalendarzowy i rozpoczął się przed 1.01.2023,a zakończy po 31.12.2022 r., stosują do końca przyjętego przez siebie rokupodatkowego przepisy w brzmieniu sprzed nowelizacji.

[2] Art. 27 nowelizacji.

Kolejnym krokiem w tym kierunku są zmiany wprowadzone ustawą z 7.10.2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 2180, dalej nowelizacja). Większość z nich zaczęła obowiązywać od 1.01.2023 r.[1], jednak część weszła w życie już w trakcie 2022 r., w odniesieniu do dochodów uzyskanych po 30.06.2022 r.[2]

Choć nowelizacja niewątpliwie doprecyzowuje wiele kwestii, nie jest wolna od „usterek technicznych”, a problematyka wydatków na samochody osobowe używane w spółkach mogła być w niej uregulowana korzystniej dla podatników wybierających estoński CIT.

Warunek zatrudnienia

Rozszerzono katalog innych niż umowa o pracę sposobów zatrudniania pracowników, dzięki którym spółka może spełnić jeden z warunków opodatkowania ryczałtem. Dotychczas zatrudnienie osób innych niż pracownicy było możliwe w zasadzie wyłącznie na umowy zlecenia, bo z tytułu wypłacanych wynagrodzeń spółka musiała być płatnikiem zarówno PIT, jak i składek ZUS.

Zgodnie z nowym brzemieniem art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b updop, obowiązującym od 1.01.2023 r., podatnik może spełnić warunek zatrudnienia przez ponoszenie miesięcznych wydatków w kwocie stanowiącej co najmniej 3-krotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem PIT lub płatnikiem składek określonych w usus bądź w ustawie zdrowotnej.

[3] Art. 1 pkt 30 lit. a nowelizacji.

[4] Art. 1 pkt 30 lit. b nowelizacji.

Tym samym, obok zawarcia umów zlecenia, warunek zatrudnienia będzie można spełniać, m.in. zawierając umowę o dzieło albo powołując do pełnienia funkcji w organach spółki[3]. Analogiczną zmianę wprowadzono do art. 28j ust. 3 pkt 2 lit. b updop, dającego małym podatnikom możliwość – wyłącznie w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem – spełnienia omawianego (alternatywnego do umów o pracę) warunku zatrudnienia dzięki zaangażowaniu przynajmniej jednej osoby fizycznej i ponoszenia z tytułu jej wynagrodzenia co najmniej jednokrotności ww. przeciętnego wynagrodzenia[4].

Definicja przeciętnego wynagrodzenia

[5] Art. 1 pkt 29 nowelizacji.

Od 1.01.2023 r. nie powinno już też być wątpliwości, co kryje się pod użytym w przepisach o ryczałcie, określających warunek minimalnego zatrudnienia, pojęciem „przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw”. W art. 28c updop dodano pkt 2a, wskazując, że chodzi o przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w III kwartale roku kalendarzowego poprzedzającego pierwszy dzień roku podatkowego, ogłaszane przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”[5].

Pojawia się w związku z tym pytanie, czy zmiana wpłynie na interpretację tego pojęcia na gruncie przepisów obowiązujących do końca 2022 r. KIS w piśmie z 21.09.2022 r. (0111-KDIB2-1.4010.192.2022.2.AR) przyjęła, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie trzeba ustalać za poszczególne miesiące. Przyznała, że z przepisów nie wynika, za jaki okres należy je przyjąć. Powołała się jednak na przykład 12 z objaśnień MF „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek”, w którym użyto sformułowania „zakładając, że kwota przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw wynosiła w każdym miesiącu 5500 zł”. KIS wywnioskowała z tego, że nie chodzi o przeciętne wynagrodzenie podane w obwieszczeniu Prezesa GUS za poprzedni rok, tylko o „przeciętną wartość wynagrodzenia za poszczególne miesiące”.

Moim zdaniem, skoro przepisy nie regulowały dotąd dostatecznie tej kwestii, co uniemożliwiało ich poprawne stosowanie, zmianę wprowadzoną od 1.01.2023 r. należałoby uznać za doprecyzowującą, a nie merytoryczną, i przyjąć, że pojęcie „przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw” powinno mieć takie samo znaczenie zarówno przed tą datą, jak i po niej. Należy też zauważyć, że argumentacja KIS w ww. piśmie jest, łagodnie mówiąc, wątpliwa, gdyż opiera się na interpretacji objaśnień MF, które same są tylko interpretacją (nie stanowią źródła prawa i nie mogą być podstawą uzasadnienia interpretacji indywidulanej).

Doprecyzowanie definicji przeciętnego wynagrodzenia ma też wpływ na katalog dochodów nieuznawanych za ukryte zyski.

Art. 28m ust. 4 updop stanowi, że do ukrytych zysków nie zalicza się wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 updof, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej – w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza 5-krotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tych tytułów, nie więcej jednak niż 5-krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

W tym zakresie zmiana niewątpliwie ma charakter merytoryczny, bo przepis – w brzmieniu obowiązującym do końca 2022 r. – określał, że „średnie i przeciętne miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej”. Od 1.01.2023 r. w ten sposób będzie ustalane tylko średnie wynagrodzenie, natomiast przeciętne – zgodnie z definicją zawartą w art. 28c pkt 2a updop, czyli w wysokości wynikającej z obwieszczenia Prezesa GUS.

Wydatki na samochody osobowe

Ustawodawca postanowił też uciąć dyskusję dotyczącą uznawania wydatków na samochody osobowe za tzw. ukryte zyski, powodujące powstanie dochodu opodatkowanego ryczałtem. Regulujący tę kwestię art. 28m ust. 4 pkt 2 i ust. 5 updop, w połączeniu z ogólną definicją ukrytych zysków (art. 28m ust. 3), wskazywał, że odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych i wydatki związane z ich eksploatacją mogą zostać uznane za ukryte zyski tylko wówczas, gdy na potrzeby inne niż działalność gospodarcza podatnika używa ich udziałowiec lub podmiot powiązany z podatnikiem bądź udziałowcem. Tym samym przepis nie miał zastosowania w innych przypadkach, np. gdy z samochodu prywatnie korzystał pracownik (niepowiązany z podatnikiem lub z jego udziałowcami).

Organy podatkowe w wielu interpretacjach twierdziły jednak, że wykorzystywanie samochodów służbowych do prywatnych celów pracowników również może się wiązać z powstaniem dochodu opodatkowanego ryczałtem, którego wysokość należy ustalać analogicznie jak w przypadku dochodu z tytułu ukrytych zysków.

[6] Art. 1 pkt 31 lit. b nowelizacji.

Nowelizacja rozstrzygnęła tę kwestię na korzyść fiskusa[6]. Od 1.01.2023 r. do art. 28m dodano ust. 4a, w którym postanowiono, że do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (a więc podlegających opodatkowaniu tak jak ukryte zyski) nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:

1) w pełnej wysokości – jeśli są one wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej,

2) w wysokości 50% – jeśli nie są one wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej.

Użytkowanie samochodu osobowego na potrzeby mieszane będzie więc teraz – w każdym przypadku i bezdyskusyjnie – wiązało się z obowiązkiem zapłacenia podatku.

Warto zauważyć, że podatkowe rozliczenie wydatków na samochody osobowe „w użytku mieszanym” jest dla spółek na ryczałcie znacznie mniej korzystne niż dla podatników korzystających z ogólnych zasad opodatkowania CIT. Ci ostatni mogą bowiem uznawać za swój koszt podatkowy 75% wydatków eksploatacyjnych i 100% amortyzacji, jeśli wartość samochodu nie przekracza 150 tys. zł (art. 16 ust. 1 pkt 4 i 51 updop).

Technika legislacyjna przepisów o ukrytych zyskach i wydatkach niezwiązanych z działalnością budzi wątpliwości, zwłaszcza w odniesieniu do wydatków na samochody osobowe. Nie wiadomo, po co wyodrębniono dwie kategorie, skoro podział ten trudno uznać za zupełny. Określone wydatki, w tym na samochód osobowy, mogą zostać jednocześnie zakwalifikowane zarówno jako ukryty zysk, jak i wydatek niezwiązany z działalnością. Każda z tych kategorii stanowi odrębny przedmiot opodatkowania, a podstawą opodatkowania jest ich suma. Czy zatem w takich przypadkach spółka zapłaci podatek podwójnie? Trudno byłoby przyjąć taką tezę, ale literalnie odczytując przepisy, można dojść do takiego wniosku.

Zapłata podatku – przedłużenie terminu

Termin zapłaty ryczałtu od:

  • dochodu z tytułu podzielonego zysku,
  • dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
  • rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto

został przedłużony do końca 3. miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym dokonano tych czynności. Dotychczas podatek był należny do 20. dnia 7. miesiąca roku dokonania czynności, i to także wówczas, gdy została ona dokonana po 20. dniu 7. miesiąca, co automatycznie powodowało wystąpienie zaległości podatkowej i konieczność zapłaty odsetek za zwłokę.

[7] Art. 1 pkt 32–34 nowelizacji.

Technicznie zmiana nastąpiła w taki sposób, że[7]:

  • w art. 28n updop:
    • w ust. 1 pkt 1 zmieniono – z miesięcznego na roczny – sposób sumowania dochodów z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
    • uchylono ust. 2 nakazujący dzielenie lub pokrycie wyniku finansowego netto do końca 6. miesiąca następującego po ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy podatnik uczynił to po tej dacie – przyjęcie dla celów ryczałtu, że nastąpiło to ostatniego dnia 6. miesiąca;
  • w art. 28r ust. 3 oraz art. 28t ust. 1 pkt 1 i 2 updop wprost wskazano, że terminem zapłaty podatku jest ostatni dzień 3. miesiąca roku następującego po, odpowiednio, rozdysponowaniu dochodu po ustaniu opodatkowania ryczałtem, podziale zysku lub pokryciu strat.

Na marginesie: termin zapłaty podatku od rozdysponowanych zysków został uregulowany 2-krotnie, tj. w art. 28r ust. 3 updop i – w identycznym brzmieniu – art. 28t ust. 1 pkt 2 updop, co narusza standardy techniki legislacyjnej.

[8] Art. 27 pkt 3 nowelizacji.

[9] Art. 20 ust. 10 i 11 nowelizacji.

Nowe zasady weszły w życie 26.10.2022 r.[8] i mają zastosowanie do dochodów uzyskanych po 30.06.2022 r. przez podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek, których rok podatkowy rozpoczął się po 31.12.2021 r.[9]

Przejście na ryczałt w trakcie roku podatkowego

Z wyborem estońskiego CIT w trakcie roku podatkowego wiązała się wątpliwość, czy zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania (ZAW-RD) może być złożone przez spółkę do US w ogólnie obowiązującym terminie, tj. do końca pierwszego miesiąca opodatkowania ryczałtem, czy też jest wymagane jego złożenie przed rozpoczęciem tego miesiąca. MF w odpowiedzi z 19.08.2022 r. na interpelację poselską nr 35017 (DD8.054.3.2022) potwierdził, że obowiązuje ten pierwszy, ogólnie wiążący termin.

[10] Art. 1 pkt 30 lit. c nowelizacji.

Przeredagowany art. 28j ust. 5 – w brzmieniu nadanym od 1.01.2023 r. – nie rodzi już tego rodzaju wątpliwości, gdyż jasno stanowi, że spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez nią roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem, a zawiadomienie o wyborze ryczałtu należy złożyć do końca pierwszego miesiąca opodatkowania ryczałtem[10].

Inne zmiany

Do zmian o charakterze doprecyzowującym, których zadaniem jest wyeliminowanie wątpliwości co do sposobu rozumienia niektórych zagadnień lub pojęć, należy też zmiana w art. 7aa ust. 5 pkt 1 updop. W przepisie tym wskazano, że spółka, która stosuje estoński CIT przez nieprzerwany okres równo 4 lat podatkowych, nie jest zobowiązana do zapłaty podatku od tzw. korekty wstępnej. Zobowiązanie podatkowe z tego tytułu wygasa u niej w całości, identycznie jak u spółek stosujących ryczałt nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 4 lata.

Z kolei w art. 7aa ust. 9 pkt 4 updop doprecyzowano, że spółka dokonuje zapłaty podatku należnego od dochodu z przekształcenia:

  • w całości – do końca 3. miesiąca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, albo
  • w częściach – w okresie nie dłuższym niż 2 lata, licząc od końca pierwszego roku opodatkowania ryczałtem

[11] Art. 1 pkt 1 nowelizacji.

(zrezygnowano z wprowadzającego niejasności odwołania się do terminu składania zeznania CIT-8)[11].

Obie zmiany weszły w życie 1.01.2023 r.

Wyświetlono 2% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych