Kolejna transza przepisów mających chronić miejsca pracy – tarcza antykryzysowa 4.0
Pracodawca może wysyłać pracowników na zaległe urlopy bez ich zgody. Uzyskał prawo wypowiedzenia umowy o zakazie konkurencji. Ponadto wypłaci mniejsze odprawy zwalnianym pracownikom, a na pozostałych może otrzymać wsparcie finansowe.
Ustawa z 19.06.2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19 weszła w życie 24.06.2020 r. To tzw. tarcza antykryzysowa 4.0. Przewiduje możliwość wykorzystania środków np. na utrzymanie miejsc pracy zamiast na cele socjalne, o czym jest mowa w tekście na s. 50.
[1] DzU poz. 1086.
Ustawa z 19.06.2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19[1] weszła w życie 24.06.2020 r. To tzw. tarcza antykryzysowa 4.0. Przewiduje możliwość wykorzystania środków np. na utrzymanie miejsc pracy zamiast na cele socjalne, o czym jest mowa w tekście na s. 50.
[2] Ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (DzU poz. 374 ze zm.).
Zmienia warunki zastosowania elastycznych form czasu pracy oraz datę, od której może być liczony spadek obrotów gospodarczych w przypadku dofinansowania do wynagrodzeń ze środków FGŚP i na podstawie umowy ze starostą, a także w razie zastosowania elastycznych form czasu pracy (np. równoważnego czasu pracy). Ma on być ustalany z dowolnie wskazanych dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych, przypadających w okresie po 31.12.2019 r. (obecnie po 1.01.2020 r.) do dnia poprzedzającego dzień złożenia wniosku (art. 15g ust. 9, art. 15zf ust. 2 i art. 15zzb ust. 3 specustawy[2], zmieniane odpowiednio art. 77 pkt 13 lit. f, pkt 28 lit. a i pkt 37 tarczy 4.0).
Pozostałe rozwiązania w sferze zatrudnienia przedstawiamy poniżej.
Warunki pracy zdalnej
Pracodawca może wydać pracownikom polecenie pracy zdalnej (poza miejscem jej stałego świadczenia, wskazanym w umowie o pracę) od 8.03.2020 r. Tego dnia zaczął obowiązywać art. 3 specustawy, który pozwala korzystać z powyższego rozwiązania w celu przeciwdziałania COVID-19. Przepis ten zastrzega jednocześnie, że może być ono wprowadzone jedynie na określony czas. Ustalenie dalszych warunków pracy zdalnej należało do pracodawcy, ale tylko do momentu wejścia w życie art. 77 pkt 1 tarczy 4.0, który nowelizuje art. 3 specustawy oraz doprecyzowuje zasady polecania i wykonywania takiej pracy (patrz tabela 1). Wprowadzając pracę zdalną po tej dacie, pracodawca musi ich zatem przestrzegać. Jeśli zaś jego pracownicy już pracują w trybie zdalnym na mocy art. 3 specustawy w dotychczasowym brzmieniu, jest zobowiązany dostosować reguły tej pracy do wymogów ustawowych.
Przymusowe urlopy wypoczynkowe
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii koronawirusa pracodawca ma prawo udzielić pracownikom niewykorzystanego dotychczas urlopu wypoczynkowego z poprzednich lat. Nie potrzebuje na to ich zgody. Nie musi też trzymać się planu urlopów na 2020 r. Sam wskaże termin udania się pracownika na urlop. Takie uprawnienia nadaje mu art. 15gc specustawy dodany art. 77 pkt 16 tarczy 4.0. Przepis ten limituje jednak wymiar przymusowego urlopu do 30 dni.
Ta tymczasowa zasada ma przeciwdziałać kumulacji zaległych urlopów z poprzednich lat i urlopu bieżącego. Będzie miała pierwszeństwo przed regułą udzielania urlopu z roku poprzedniego najpóźniej do 30 września następnego roku kalendarzowego (art. 168 Kp).
Obniżenie maksymalnych odpraw
10-krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli 26 tys. zł w 2020 r. – tyle wynosi maksymalna wysokość odpraw, odszkodowań i innych świadczeń pieniężnych (dalej odprawy) przysługujących osobom tracącym zatrudnienie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii koronawirusa. Dotyczy pracodawców, którzy redukują zatrudnienie z powodu spadku obrotów gospodarczych (w rozumieniu art. 15g ust. 9 specustawy) lub istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń (w rozumieniu art. 15gb ust. 2 specustawy) i mają obowiązek wypłacać odprawy. Pracodawcę niespełniającego tych warunków, a podlegającego ustawie o zwolnieniach grupowych, nadal obowiązuje próg 15-krotności minimum ustawowego (39 tys. zł w 2020 r.).
Tabela 1. Ustawowe kryteria pracy zdalnej
Kryterium | Charakterystyka | Uwagi |
Dopuszczalność zastosowania pracy zdalnej (nowy art. 3 ust. 3 specustawy) |
- pracownik ma odpowiednie umiejętności - pracownik ma możliwości techniczne i lokalowe - rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy pozwala świadczyć ją zdalnie |
- do pracy zdalnej mają być wykorzystywane zwłaszcza środki bezpośredniego porozumiewania się na odległość (tak jest też zazwyczaj teraz) - praca może dotyczyć np. części wytwórczych lub usług materialnych |
Zapewnienie narzędzi i materiałów do świadczenia pracy zdalnej (nowy art. 3 ust. 4 i 5 specustawy) |
pracodawca ma zapewnić narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz jej obsługę logistyczną | pracownik może używać narzędzi i materiałów własnych, pod warunkiem że umożliwi to poszanowanie i ochronę informacji poufnych oraz innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę |
Kontrola pracy zdalnej (nowy art. 3 ust. 6 i 7 specustawy) |
- pracodawca może nakazać pracownikowi prowadzenie ewidencji wykonanych czynności - ewidencja ma uwzględniać m.in. opis zrealizowanych czynności, datę oraz czas ich wykonania |
pracownik sporządza ewidencję w formie i z częstotliwością określonymi w poleceniu jej prowadzenia, wydanym przez pracodawcę |
Cofnięcie pracy zdalnej (nowy art. 3 ust. 8 specustawy) |
pracodawca może w dowolnym czasie cofnąć polecenie pracy zdalnej | cofnięcie pracy zdalnej może nastąpić wcześniej niż wynika to z polecenia jej realizacji |
Zgodnie z art. 15gd specustawy (dodany art. 77 pkt 16 tarczy 4.0) osoby uprawnione do odprawy w niższej wysokości to nie tylko pracownicy, których umowy o pracę są rozwiązywane w efekcie pandemii. To także osoby na umowach zlecenia, o świadczenie usług (do których stosuje się przepisy o zleceniu) i o dzieło, jeśli umowy te będą wypowiadane lub rozwiązywane w innym trybie i przewidują rekompensatę w postaci odprawy. Do kręgu tego należą ponadto osoby, które przestały pełnić odpłatnie funkcje piastowane przez nie na innych podstawach niż umowa o pracę i wymienione umowy cywilnoprawne. Ograniczenie nie obejmuje natomiast zatrudnionych na umowach agencyjnych.
Wypowiadanie umów o zakazie konkurencji
Każda ze stron obowiązującej umowy o zakazie konkurencji może ją wypowiedzieć z 7-dniowym wypowiedzeniem (art. 15gf specustawy dodany art. 77 pkt 16 tarczy 4.0). Jest to możliwe w stosunku do takich umów po ustaniu stosunku pracy, a także umowy: agencyjnej, zlecenia, o świadczenie usług (do której stosuje się przepisy o zleceniu) i o dzieło.
Redukowanie kosztów wynagrodzeń
Pracodawca, który z powodu COVID-19 odnotował spadek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług, a następnie istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, uzyskał nowe uprawnienia. Może obniżyć wymiar czasu pracy pracownika lub objąć go przestojem ekonomicznym (art. 15gb specustawy dodany art. 77 pkt 16 tarczy 4.0) – patrz tabela 2. Zastosowanie jednego z tych rozwiązań nie wyklucza dofinansowania do wynagrodzeń pracowników ze środków FGŚP, o jakie może występować w trybie art. 15g specustawy, jeśli spełnia warunki.
Co ma oznaczać istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń? Zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników z uwzględnieniem składek na ich ubezpieczenia społeczne, finansowanych przez pracodawcę, i przychodów ze sprzedaży towarów lub usług (dalej iloraz kosztów i przychodów), z tego samego miesiąca kalendarzowego dowolnie wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od 1.03.2020 r. do dnia poprzedzającego skorzystanie przez pracodawcę z jednego z uprawnień, nie mniej niż o 5% w porównaniu z takim ilorazem z miesiąca poprzedzającego (miesiąc bazowy). Gdy okres porównawczy rozpocznie się w trakcie miesiąca kalendarzowego (inny dzień niż pierwszy dzień danego miesiąca kalendarzowego), miesiąc będzie liczony jako 30 kolejno po sobie następujących dni kalendarzowych.
Ważne: do kosztów wynagrodzeń pracowników nie zalicza się wynagrodzeń pracowników, z którymi rozwiązano umowę o pracę oraz którym obniżono wynagrodzenie w trybie art. 15g ust. 8 specustawy.
Tabela 2. Zasady zmniejszania kosztów płacowych
Wyszczególnienie | Obniżenie wymiaru czasu pracy | Objęcie przestojem ekonomicznym |
Limity zastosowania | maksymalnie o 20%, nie więcej niż do 0,5 etatu | maksymalne obniżenie wynagrodzenia o 50% |
utrzymanie wynagrodzenia na poziomie co najmniej minimum ustawowego (w 2020 r. 2600 zł przy pełnym etacie), adekwatnego do wymiaru czasu pracy przed obniżeniem | zapewnienie wynagrodzenia na poziomie co najmniej minimum ustawowego, ustalanego odpowiednio do wymiaru czasu pracy | |
Definicja pracowników |
rozwiązanie może być wprowadzone wobec osoby fizycznej, która podlega obowiązkowi ubezpieczeń z tytułu: - pozostawania w stosunku pracy - zatrudnienia na podstawie umowy: o pracę nakładczą, zlecenia, o świadczenie usług (do której stosuje się przepisy o zleceniu) - wykonywania pracy zarobkowej na podstawie innej niż stosunek pracy na rzecz pracodawcy będącego rolniczą spółdzielnią produkcyjną lub inną spółdzielnią zajmującą się produkcją rolną; nie może objąć pomocy domowej zatrudnionej przez osobę fizyczną |
|
Forma wprowadzenia | porozumienie zawarte ze stroną związkową/pracowniczą | |
Okres obowiązywania | do 6 mies., licząc od miesiąca, w którym iloraz kosztów i przychodów spadł do poziomu mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca bazowego, nie dłużej jednak niż na 12 mies. od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii | |
Wyłączenia podmiotowe | z nowych uprawnień nie mogą skorzystać pracodawcy, u których iloraz kosztów i przychodów w miesiącu, w którym wystąpił istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, wynosi mniej niż 0,3 |
Poszerzenie grupy uprawnionych do wsparcia z FGŚP
Dotychczas o dofinansowanie ze środków FGŚP na ochronę miejsc pracy mogli występować pracodawcy w stosunku do pracowników (według definicji z tabeli 2), którym obniżyli wymiar czasu pracy albo których objęli przestojem ekonomicznym w trybie art. 15g specustawy. Na mocy art. 15gg specustawy (dodany art. 77 pkt 16 tarczy 4.0) pracodawcy mają także prawo ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracowników, wobec których nie zastosowali żadnego z tych rozwiązań ani nie wprowadzili przestoju w rozumieniu art. 81 Kp.
Mogą otrzymać środki w wysokości maksymalnie połowy wynagrodzeń pracowników, ale nie większej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego na podstawie przepisów o emeryturach i rentach, obowiązującego na dzień złożenia wniosku. Nie uzyskają jednak dofinansowania na pracowników z wynagrodzeniem – osiągniętym w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym zostanie złożony wniosek – wyższym niż 300% ww. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia.
Grupa pracodawców uprawnionych do wnioskowania o dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników i o środki na składki społeczne należne od przyznanych świadczeń została poszerzona o:
- państwowe, prowadzone wspólnie z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oraz samorządowe instytucje kultury,
- kościelne osoby prawne i ich jednostki organizacyjne – tym podmiotom nadano też prawo występowania o dofinansowanie do wynagrodzeń na podstawie umowy ze starostą (art. 15zz2 dodany art. 77 pkt 43 tarczy 4.0),
- spółki wodne w rozumieniu prawa wodnego.
Stało się tak w myśl art. 15g zmienionego art. 77
pkt 13 tarczy 4.0 oraz art. 15g1 dodanego art. 77 pkt 14 tarczy 4.0. Przepisy te wymagają spełnienia ustawowych warunków co do poziomu spadku obrotów/przychodów, braku zaległości podatkowo-składkowych, zastosowania przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Określają, że maksymalne dofinansowanie dla samorządowych instytucji kultury:
- w czasie przestoju ekonomicznego – to 50% minimalnego wynagrodzenia za pracę,
- w okresie obniżenia wymiaru czasu pracy – to 50% wynagrodzeń pracowników, ale nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału, ogłaszanego na podstawie przepisów emerytalnych, obowiązującego na dzień złożenia wniosku.
W obu przypadkach 40% dofinansowania jest wypłacane ze środków FGŚP, a 60% – ze środków organizatora samorządowej instytucji kultury.
Zmiany w procedurze dotyczącej dofinansowania z PUP
Dotychczas pracodawcy mieli obowiązek składania oświadczenia o zatrudnianiu każdego z pracowników objętych umową ze starostą oraz o kosztach ich wynagrodzeń i należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne – według stanu na ostatni dzień miesiąca, za który dofinansowanie ma być wypłacone. Został on jednak zniesiony na mocy art. 77 pkt 37 tarczy 4.0, który zmodyfikował art. 15zzb specustawy, w tym uchylił jego ust. 7, który ten obowiązek przewidywał.
Przepis zobligował jednak pracodawców do informowania Powiatowego Urzędu Pracy (PUP), w formie oświadczenia, o każdej zmianie danych pracowników wpisanych do wykazu pracowników stanowiącego załącznik do wniosku o dofinansowanie, mającej wpływ na wysokość wypłacanego dofinansowania, w terminie 7 dni roboczych od dnia uzyskania informacji o jej wystąpieniu. PUP uwzględni każdą zgłoszoną zmianę, ustalając kolejną transzę dofinansowania.
Ważne: pracodawca nie musi zwracać dofinansowania, jeśli w okresie, na który je przyznano, pracownik objęty umową rozwiąże umowę o pracę, zostanie zwolniony w trybie dyscyplinarnym na podstawie art. 52 Kp lub jego stosunek pracy wygaśnie.
Za sprawą art. 95 tarczy 4.0 przedstawione regulacje obowiązują wobec dofinansowań przyznanych przed wejściem w życie tarczy 4.0, nierozpatrzonych do 24.06.2020 r., wnioski nie wymagają zmiany, a podpisane umowy zostały zmienione z mocy prawa.
Kolejna nowość to wyłączenie dofinansowania spod egzekucji sądowej i administracyjnej, z wyjątkiem egzekucji prowadzonej na rzecz osób, na których wynagrodzenia i należne od tych wynagrodzeń składki na ubezpieczenia społeczne dofinansowanie zostało przekazane. Środki te, w razie ich przekazania na rachunek płatniczy, są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego. Kontynuacja rozpoczętych egzekucji jest niedopuszczalna, a zajęte środki mają być zwrócone (art. 98 tarczy 4.0).
Inne zmiany wprowadzone tarczą 4.0
1. Pracownik młodociany nie jest zwalniany z obowiązku świadczenia pracy, jeśli w roku szkolnym 2019/2020 realizuje dokształcanie teoretyczne w III klasie branżowej szkoły I stopnia albo spełnia obowiązek nauki przez realizowanie przygotowania zawodowego u pracodawcy i w okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty kończy ostatni rok nauki zawodu w pozaszkolnym systemie kształcenia. Musi jednak wyrazić na to zgodę na piśmie, a gdy jest niepełnoletni, zgody udziela jego rodzic albo opiekun prawny (art. 15f ust. 1a, 1b i 3 specustawy dodany art. 77 pkt 12 tarczy 4.0).
2. Zleceniobiorca jest uprawniony sam złożyć wniosek do ZUS o przyznanie świadczenia postojowego, jeśli zleceniodawca odmówi wykonania tej czynności (art. 15zsa specustawy dodany art. 77 pkt 34 tarczy 4.0).
3. Procedury przeprowadzania oszczędności osobowych w administracji rządowej (obowiązek zmniejszenia zatrudnienia lub czasowe pogorszenie warunków zatrudnienia) zostały rozszerzone na następujące jednostki sektora finansów publicznych: agencje wykonawcze, instytucje gospodarki budżetowej, państwowe fundusze celowe, ZUS i KRUS oraz zarządzane przez nie fundusze, a także NFZ (art. 15zzzzzo ust. 1 i art. 15zzzzzr ust. 1 specustawy zmieniony art. 77 pkt 52 i 53 tarczy 4.0).
Tymczasowe przeniesienie pracownika samorządowego
Wójt, burmistrz, prezydent miasta, w tym prezydent miasta na prawach powiatu, będzie mógł – w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii – jednostronnie przenieść tymczasowo pracownika samorządowego (w tym kierownika podległej jednostki organizacyjnej) do innej pracy niż wskazana w umowie o pracę. Będzie to możliwe na podstawie art. 3a specustawy (dodany art. 77 pkt 2 tarczy 4.0) w celu zapewnienia sprawnej realizacji zadań jednostki, do której pracownik ma być przeniesiony. Jeśli jednak przeniesienie ma dotyczyć kobiety w ciąży, pracownika opiekującego się dzieckiem do ukończenia przez nie 4. roku życia lub osoby będącej jedynym opiekunem dziecka do 15 lat, konieczna będzie ich zgoda. Przeniesienie musi spełniać następujące warunki:
- inna praca ma być zgodna z kwalifikacjami pracownika,
- inna praca może być świadczona w tej samej lub w innej miejscowości,
- okres przeniesienia nie może przekroczyć 3 mies.,
- wynagrodzenie powinno być stosowne do wykonywanej pracy, ale nie niższe od dotychczasowego,
- pracownik zachowa stosunek pracy u dotychczasowego pracodawcy.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych