Jak naliczać odpisy na zfśs za wykonujących pracę „szczególną”

Czy mamy obowiązek zgłoszenia gdzieś faktu angażowania takich osób czy też wpisania ich do jakiegoś rejestru? Czy w celu uzupełnienia środków na koncie zfśs nie powinniśmy jeszcze w maju przeliczyć przeciętnego planowanego stanu zatrudnienia w roku, uwzględniając wykonujących prace „szczególne”? Wcześniej żaden pracownik firmy ich nie wykonywał, a odpisy naliczaliśmy wyłącznie na zatrudnionych w normalnych warunkach.
Zgodnie z art. 3 ust. 1–5 ustawy o emeryturach pomostowych wykonujący prace w szczególnych warunkach to pracownik realizujący po 1.01.2009 r. w pełnym wymiarze czasu pracy prace związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia, wykonywane w szczególnych warunkach środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich możliwości, ograniczony w wyniku procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku, wskazane w zał. nr 1 do ustawy.
Zakład pracy powinien jeszcze raz przeliczyć średnią zakładaną liczbę zatrudnionych, uwzględniając etat wykonującego prace w szczególnych warunkach i etat wykonującego prace o szczególnym charakterze, a następnie ponownie obliczyć majową ratę odpisów socjalnych. Ponieważ wśród pracowników są osoby o tym statusie, pracodawca ma dodatkowe obowiązki wobec ZUS (głównie opłacanie składek na FEP i założenie stosownej ewidencji).
Za pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze pracodawca angażujący 1 stycznia danego roku kalendarzowego co najmniej 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, odprowadza co do zasady wyższe odpisy na zfśs, o ile nie zrezygnował z jego tworzenia. Zwiększony odpis socjalny w 2019 r. wynosi 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej za II półrocze 2013 r., czyli 1639,07 zł (3278,14 zł × 50%) za pełny etat przeliczeniowy (art. 5 ust. 2 i 3 ustawy o zfśs).
Przypomnijmy, że standardowy odpis za etat zatrudnionego w normalnych warunkach to 1229,30 zł (3278,14 zł × 37,50%). Duzi pracodawcy przekazują na wyodrębnione konto funduszu odpisy w dwóch ratach:
- do 31 maja – w wysokości 75% odpisów podstawowych,
- do 30 września – resztę odpisów.
Kiedy praca w szczególnych warunkach, a kiedy o szczególnym charakterze
[1] Ustawa z 19.12.2008 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 1924).
[2] Wyjątkowo do tej grupy pracowników ustawa kwalifikuje też niektórych tancerzy zawodowych ubezpieczonych z tytułu działalności twórczej albo artystycznej, lecz kwestię tę pomijamy jako nieistotną dla udzielenia odpowiedzi.
Zgodnie z art. 3 ust. 1–5 ustawy o emeryturach pomostowych[1] wykonujący prace w szczególnych warunkach to pracownik realizujący po 1.01.2009 r. w pełnym wymiarze czasu pracy prace związane z czynnikami ryzyka, które z wiekiem mogą z dużym prawdopodobieństwem spowodować trwałe uszkodzenie zdrowia, wykonywane w szczególnych warunkach środowiska pracy, determinowanych siłami natury lub procesami technologicznymi, które mimo zastosowania środków profilaktyki technicznej, organizacyjnej i medycznej stawiają przed pracownikami wymagania przekraczające poziom ich możliwości, ograniczony w wyniku procesu starzenia się jeszcze przed osiągnięciem wieku emerytalnego, w stopniu utrudniającym ich pracę na dotychczasowym stanowisku, wskazane w zał. nr 1 do ustawy[2].
Z kolei pracownik wykonujący prace o szczególnym charakterze to ten, który świadczy po 1.01.2009 r. prace wymagające szczególnej odpowiedzialności oraz szczególnej sprawności psychofizycznej, których możliwość należytego wykonywania w sposób niezagrażający bezpieczeństwu publicznemu, w tym zdrowiu lub życiu innych osób, zmniejsza się przed osiągnięciem wieku emerytalnego na skutek pogorszenia sprawności psychofizycznej, związanego z procesem starzenia się, wymienione w wykazie z zał. nr 2 do ustawy.
Za pracowników wykonujących prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze uważa się również osoby wykonujące przed 1.01.2009 r. prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze w rozumieniu art. 3 ust. 1 i 3 ustawy lub art. 32 i art. 33 ustawy emerytalnej (art. 3 ust. 7 ustawy o emeryturach pomostowych).
Dodatkowe obowiązki
Zakład pracy musi finansować i odprowadzać do ZUS składki na FEP za pracownika, który łącznie spełnia poniższe warunki:
- urodził się po 31.12.1949 r.,
- wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3 ustawy o emeryturach pomostowych.
Składka ta wynosi 1,5% podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, z uwzględnieniem limitu 30-krotności.
Pracodawca ma także obowiązki sprawozdawcze, głównie przekazywania do ZUS do 31 marca, za poprzedni rok kalendarzowy, formularza ZUS ZSWA – zgłoszenie danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Ponadto prowadzi wykaz stanowisk pracy, na których są u niego wykonywane prace w szczególnych warunkach albo o szczególnym charakterze, oraz ewidencję pracowników o takim statusie, za których trzeba opłacać składki na FEP, obejmującą: imię i nazwisko pracownika, datę urodzenia, PESEL, serię i numer dowodu osobistego lub paszportu.
O liczbie stanowisk pracy wykonywanej w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze informuje ponadto ZUS w deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA, w bloku VIII poz. 02 (art. 35–38 i art. 41 ustawy o emeryturach pomostowych). Płatnik musi zawiadomić pracownika o umieszczeniu go w podanej ewidencji. Temu, który nie został w niej ujęty, przysługuje skarga do Państwowej Inspekcji Pracy.
Korekta naliczenia odpisów na zfśs
Jeśli w maju 2019 r. wśród pracowników po raz pierwszy pojawiły się osoby wykonujące prace w szczególnych warunkach i/lub o szczególnym charakterze, a pracodawca nie przelał jeszcze pierwszej raty odpisów na zfśs, to należy je uwzględnić w przeciętnej planowanej liczbie zatrudnionych w roku kalendarzowym i przekazać do końca maja odpowiednio zwiększoną pulę równowartości odpisów.
Gdy zatrudnieni uzyskali status wykonujących „pracę szczególną” już po przesłaniu na konto funduszu pierwszej raty odpisów (a tak było w sytuacji opisanej w pytaniu), wówczas trzeba na nowo przeliczyć średnioroczny planowany stan zatrudnienia, przyjmując w nim 2 etaty wykonujących prace w szczególnych warunkach i/lub o szczególnym charakterze, i na tej podstawie dopłacić brakujące środki.
Ustalona pod koniec kwietnia 2019 r. przeciętna, planowana liczba zatrudnionych w spółce w normalnych warunkach wyniosła 2000 pełnych etatów. Obliczony na jej podstawie całoroczny odpis podstawowy na zfśs wyniósł 2 458 600 zł (2000 etatów × 1229,30 zł), a pierwsza rata odpisów, którą przelano na rachunek zfśs na początku maja – 1 843 950 zł (2 458 600 × 75%).
Należy przeliczyć średnioroczny zakładany stan zatrudnienia, uwzględniając wykonujących prace w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze. Zakładamy, że do jego pierwotnej kalkulacji spółka zastosowała metodę statystyczną średniej chronologicznej. Przypominamy, że z metody tej korzystają zakłady o małej labilności kadr, a polega ona na zsumowaniu stanu zatrudnienia, przeliczonego na pełne etaty w obrębie każdej kategorii zatrudnionych w każdym miesiącu roku, według klucza: połowa stanu z pierwszego dnia miesiąca, pełny stan z 15. dnia miesiąca oraz połowa stanu z ostatniego dnia miesiąca, i podzieleniu wyniku przez 2. Przeliczenie według wskazanej metody powinno wyglądać tak:
Zatrudnieni w normalnych warunkach (miesiące 2019 r.)
Miesiąc | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
PLZMpe (w poszczególnych miesiącach) | (1000 + 2000 + 1000) : 2 = 2000 | (1000 + 1998 + 999) : 2 = 1998,50 | (999 + 1998 + 999) : 2 = 1998 |
Przeliczona średnioroczna liczba pracowników zatrudnionych w normalnych warunkach wynosi: [(4 × 2000) + 1998,50 + (7 × 1998)] : 12 = (8000 + 1998,50 + 13 986) : 12 = 1998,71 etatu.
Zatrudnieni w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze (miesiące 2019 r.)
Miesiąc | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
PLZMpe (w poszczególnych miesiącach) | 0 | (0 + 2 + 1) : 2 = 1,50 | (1 + 2 + 1) : 2 = 2 |
Przeliczona średnioroczna liczba pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze to: [(4 × 0) + 1,50 + (7 × 2)] : 12 = (0 +1,50 + 14) : 12 = 1,29 etatu.
Skorygowane całoroczne odpisy należy ustalić następująco:
- całoroczne planowane odpisy za zatrudnionych w normalnych warunkach:
1998,71 etatu × 1229,30 zł = 2 457 014,20 zł,
- całoroczne planowane odpisy za wykonujących prace w szczególnych warunkach i o szczególnym charakterze:
1,29 etatu × 1639,07 zł = 2114,40 zł,
- całoroczne odpisy podstawowe razem:
2 457 014,20 zł + 2114,40 zł = 2 459 128,60 zł,
- skorygowana pierwsza rata odpisów socjalnych:
2 459 128,60 zł × 75% = 1 844 346,45 zł,
- kwota dopłaty z tytułu błędnie skalkulowanej pierwszej raty odpisów:
1 844 346,45 zł – 1 843 950 zł = 396,45 zł.
Kwotę 396,45 zł pracodawca powinien jak najszybciej przekazać na rachunek zfśs.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych