Czy zfśs musi działać u pracodawcy, którego finanse ucierpiały wskutek koronawirusa
Przepisy wydane w celu przeciwdziałania COVID-19 nie wpłynęły na razie na obowiązki pracodawców związane z zfśs (poza podniesieniem kwot świadczeń zwolnionych z podatku, przyznanych w latach 2020 i 2021), choć jest w planie ich zmodyfikowanie. Do 31.05.2020 r. muszą oni wpłacić na rachunek zfśs pierwszą ratę (minimum 75% całości) odpisów na 2020 r., a do 30.09.2020 r. – pozostałą część (25% lub mniej), jeśli w tym okresie nowe regulacje nie zaczną obowiązywać lub pracodawca nie będzie w stanie z nich skorzystać.
Przepisy wydane w celu przeciwdziałania COVID-19 nie wpłynęły na razie na obowiązki pracodawców związane z zfśs (poza podniesieniem kwot świadczeń zwolnionych z podatku, przyznanych w latach 2020 i 2021), choć jest w planie ich zmodyfikowanie. Do 31.05.2020 r. muszą oni wpłacić na rachunek zfśs pierwszą ratę (minimum 75% całości) odpisów na 2020 r., a do 30.09.2020 r. – pozostałą część (25% lub mniej), jeśli w tym okresie nowe regulacje nie zaczną obowiązywać lub pracodawca nie będzie w stanie z nich skorzystać.
Powstaje zatem pytanie, czy istnieje możliwość, aby ten obowiązek „zawiesić” na pewien okres 2020 r., zmniejszyć jego wymiar albo w ogóle w tym roku go nie wykonywać bądź też podjąć takie działania na okres „pokoronawirusowy”. Zwłaszcza że wartość ustawowych odpisów podstawowych i fakultatywnych w 2020 r. znacznie wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim. Z kolei środki zamiast na działalność socjalną mogłyby zostać wykorzystane na ochronę miejsc pracy, jeśli jest konieczna z powodu negatywnego oddziaływania koronawirusa na sytuację ekonomiczną pracodawcy. Oczywiście chodzi o kwoty, które mają być wpłacone. Pieniądze znajdujące się już na rachunku zfśs można wydać wyłącznie na ustawowe cele socjalne (por. art. 2 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy o zfśs).
Grupy uprawnionych
Bez względu na rodzaj decyzji w sprawie zfśs w 2020 r., może być ona podjęta jedynie przez pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy prowadzą zfśs:
- obowiązkowo, ponieważ na 1.01.2020 r. zatrudniali 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (art. 3 ust. 1 ustawy o zfśs),
- na wniosek zakładowej organizacji związkowej, która mogła go złożyć, bo na 1 stycznia danego roku zatrudniali co najmniej 20 i mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty (art. 3 ust. 1c ustawy o zfśs),
- dobrowolnie, mimo zatrudniania na 1.01.2020 r. mniej niż 50 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty,
- bo nie skorzystali z opcji nietworzenia zfśs lub wypłacania świadczeń urlopowych (art. 3 ust. 3 ustawy o zfśs) – dalej mali pracodawcy.
Możliwe decyzje
Pracodawca ma w zasadzie dwie opcje postępowania z zfśs (patrz tabela), lecz jedna z nich może wywołać dwa rodzaje konsekwencji. Wybór jest uzależniony od stanu jego finansów oraz celów, jakie chce osiągnąć. Wdrożenie wybranego wariantu może mieć charakter czasowy albo trwały – przepisy pozostawiają w tym względzie całkowitą swobodę.
Warianty postępowania z zfśs w celu uzyskania oszczędności przez pracodawcę
Rodzaj decyzji | Warunki zastosowania | Przepis ustawy o zfśs |
Obniżenie odpisów na zfśs | - sytuacja finansowa pozwalająca na dokonanie wpłaty na zfśs w niższej wysokości niż dotychczas - ustalenie nowej wartości odpisu według uznania, np. kwotowo na jednego zatrudnionego lub procentowo od przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w - gospodarce narodowej w II półroczu 2018 r. – bez względu na charakter zatrudnienia lub zależnie od warunków wykonywania pracy - brak minimalnej wartości odpisów - utrzymanie ustawowych terminów wpłat na rachunek zfśs: 31.05.2020 i 30.09.2020 r. – nie dotyczy małych pracodawców (art. 6 ust. 2 i 3 ustawy o zfśs) |
- art. 3 ust. 3 – w przypadku małych pracodawców, którym nakazuje zachować jedynie górne granice odpisów, tj. wysokości ustawowych - art. 4 ust. 1 – w stosunku do pozostałych pracodawców, których uprawnia do dowolnego kształtowania wartości odpisów |
Nietworzenie zfśs (zawieszenie działania lub likwidacja) | - sytuacja finansowa wymagająca przekierowania środków firmowych na inne cele, w tym ochronę miejsc pracy - cel: czasowe zawieszenie wpłat odpisów z powodu COVID-19 lub bezterminowa likwidacja zfśs - termin podjęcia decyzji w przypadku małych pracodawców upłynął zasadniczo 31.01.2020 r., lecz jej późniejsze wdrożenie jest dozwolone, choć może wywołać odpowiedzialność wykroczeniową (patrz Wymagana procedura); inni pracodawcy nie są ograniczeni żadnym terminem art. 3 ust. 3a – w przypadku małych pracodawców |
- art. 3 ust. 3b – w stosunku do małych pracodawców, zatrudniających minimum 50 pracowników bez przeliczania na etaty, objętych układem zbiorowym pracy lub posiadających regulamin wynagradzania - art. 4 ust. 1 i 2 – wobec pozostałych pracodawców |
Jak wprowadzić obniżenie odpisów, zawieszenie lub likwidację zfśs do układu zbiorowego pracy i regulaminu wynagradzania
Krok 1. Uzgodnienia ze stroną związkową lub pracowniczą
Jeśli pracodawca musi wprowadzić decyzję dotyczącą zfśs do układu zbiorowego pracy, najpierw ma obowiązek uzgodnić jej treść ze związkami zawodowymi i ująć ustalenia w formę protokołu dodatkowego (art. 2419 § 1 Kp). Uzgodnienia z zakładową organizacją związkową są też konieczne przy zamieszczaniu takiej decyzji w regulaminie wynagradzania, a jeśli u pracodawcy nie ma związków – z przedstawicielem pracowników wybranym przez nich do reprezentowania ich interesów (art. 772 § 4 Kp w zw. z art. 4 ust. 3 ustawy o zfśs). Pominięcie tego etapu spowoduje nieważność zmienionych postanowień regulaminu (por. wyrok SN z 21.03.2001 r., I PKN 320/00).
Krok 2. Samodzielna decyzja pracodawcy
Pracodawca może sam zdecydować w sprawie zfśs tylko w jednym przypadku – gdy strona związkowa nie przedstawi w ciągu 30 dni od otrzymania projektu modyfikacji regulaminu wynagradzania stanowiska w tej sprawie (art. 30 ust. 6 i 7 ustawy o związkach zawodowych1). W każdym innym przypadku musi osiągnąć porozumienie ze stroną związkową lub pracowniczą.
Krok 3. Termin wdrożenia decyzji
Data – od której będą obowiązywać obniżone odpisy, zostanie zawieszony lub zlikwidowany zfśs – zależy od dokumentu, w którym jest zamieszczana decyzja w tym zakresie. Nastąpi to po upływie 2 tyg. od jej przekazania do wiadomości pracownikom, w sposób przyjęty u pracodawcy, jeśli zmieniany jest regulamin wynagradzania (art. 772 § 6 Kp). W razie zamieszczania postanowień dotyczących zfśs w układzie zbiorowym pracy, protokół dodatkowy w tej sprawie musi zostać wpisany do rejestru układów, a zmiana wejdzie w życie w terminie w nim ustalonym, jednak nie wcześniej niż z dniem zarejestrowania (por. art. 24112 § 1 Kp oraz wyrok SN z 29.11.2000 r., I PKN 111/00). Pracodawca musi zawiadomić pracowników o zmianie.
Czy pracodawca może przesunąć majowy termin wpłaty pierwszej raty zfśs albo obniżyć jej wysokość? Mały pracodawca tak, bo nie obowiązują go ustawowe wytyczne dotyczące poziomu transz, terminów wpłat i konieczności prowadzenia rachunku bankowego dla zfśs (art. 6 ust. 3 ustawy o zfśs). Pozostali niestety nie, bo są to rozwiązania ustawowe, których nie wolno modyfikować. Stąd jeśli pracodawca nie zdecyduje o nietworzeniu zfśs, musi dokonać transferu na rachunek zfśs co najmniej 75% całej kwoty tegorocznych odpisów – do 31.05.2020 r. Ma taki obowiązek również, gdy nietworzenie będzie de facto polegać na zawieszeniu działalności zfśs przez część (a nie całość) roku, tyle że odpis naliczy proporcjonalnie do okresu działania (por. § 3 ust. 2 rozporządzenia zfśs).
U małych pracodawców sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy, jeśli poinformują pracowników o nietworzeniu (w tym zawieszeniu) zfśs i niewypłacaniu świadczenia urlopowego w przyjęty u siebie sposób (np. przez zamieszczenie informacji na tablicy ogłoszeń lub w intranecie albo rozesłanie e-mailem); o obniżeniu odpisów w ogóle nie muszą zawiadamiać, bo w przepisach nie ma takiego wymogu.
Z art. 3 ust. 3a ustawy o zfśs wynika wprawdzie, że powinni to zrobić w pierwszym miesiącu danego roku kalendarzowego, czyli do 31.01.2020 r., jednak dotrzymanie tego terminu nie było możliwe, bo pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem stwierdzono w Polsce 4.03.2020 r. (data podania informacji do wiadomości publicznej), natomiast 14.03.2020 r. ogłoszono stan zagrożenia epidemicznego, a 20.03.2020 r. – stan epidemii. Dopiero oba te stany przełożyły się na działalność wielu przedsiębiorców i ich sytuację finansową.
W efekcie decyzje o zfśs są podejmowane w kwietniu–maju. I jest to dopuszczalne. Orzecznictwo sądowe przyjmuje bowiem, że niedopełnienie obowiązku informacyjnego o nietworzeniu (w tym zawieszeniu) zfśs nie powoduje konieczności utworzenia (wznowienia działalności) tego funduszu, lecz jest wykroczeniem (m.in. wyrok NSA z 1.03.2007 r., I OSK 814/06). Tym bardziej w warunkach stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii koronawirusa z dużym prawdopodobieństwem można zakładać, że pracodawca, który ogłasza swoją decyzję po terminie ustawowym, nie zostanie ukarany. Za niepoinformowanie o nietworzeniu/zawieszeniu zfśs małemu pracodawcy grozi grzywna do 5 tys. zł (art. 12a ustawy o zfśs w zw. z art. 24 § 1 Kodeksu wykroczeń).
Ważne!
Pracodawcy działający w formie jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zobligowani do tworzenia zfśs bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników, muszą realizować zadania wynikające z ustawy o zfśs również w okresach stanu zagrożenia epidemicznego/epidemii koronawirusa.
Jeśli liczba pracowników u małego pracodawcy wynosi co najmniej 50 bez przeliczania na etaty, w efekcie czego jest on objęty układem zbiorowym pracy lub obowiązkiem posiadania regulaminu wynagradzania, w dokumentach tych zawiera postanowienia ws. nietworzenia (w tym zawieszenia) zfśs i niewypłacania świadczenia urlopowego (art. 3 ust. 3b ustawy o zfśs). Obowiązują go takie same zasady postępowania, jak pozostałych pracodawców posiadających jeden z tych aktów prawa wewnątrzzakładowego.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych