Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Co nowego w rachunkowości - 78

Agnieszka Stachniak

Projekt nowego KSR

Komitet Standardów Rachunkowości przekazał do konsultacji publicznej projekt standardu Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności. Celem standardu jest pomoc w stosowaniu przepisów uor dotyczących przesłanek przyjęcia lub nieprzyjęcia założenia kontynuacji działalności, w tym sporządzania sprawozdań finansowych (sf), gdy założenie to nie jest zasadne. Standard (projekt) wyjaśnia zagadnienia związane z oceną zasadności przyjęcia założenia kontynuacji działalności, a także zasady rachunkowości stosowane w razie jej niekontynuowania. Dokument zawiera m.in. (por. pkt II projektu standardu):

Projekt nowego KSR

[1] www.gov.pl/web/finanse/projekt-ksr-w-sprawie-kontynuacji-dzialalnosci-dyskusja-publiczna.

Komitet Standardów Rachunkowości przekazał do konsultacji publicznej projekt standardu Kontynuacja działalności oraz rachunkowość jednostek przy braku kontynuowania działalności[1]. Celem standardu jest pomoc w stosowaniu przepisów uor dotyczących przesłanek przyjęcia lub nieprzyjęcia założenia kontynuacji działalności, w tym sporządzania sprawozdań finansowych (sf), gdy założenie to nie jest zasadne. Standard (projekt) wyjaśnia zagadnienia związane z oceną zasadności przyjęcia założenia kontynuacji działalności, a także zasady rachunkowości stosowane w razie jej niekontynuowania. Dokument zawiera m.in. (por. pkt II projektu standardu):

  • wskazówki, jak rozpoznać sytuacje, w których przyjęcie założenia kontynuacji działalności nie jest zasadne,
  • wytyczne do sporządzania sf przez jednostki niekontynuujące działalności, a w szczególności wyceny przez nie aktywów i pasywów,
  • wytyczne dotyczące zasad zamykania oraz otwierania ksiąg rachunkowych, inwentaryzacji, a także badania, zatwierdzania i ogłaszania sf w razie niekontynuowania działalności,
  • wymogi dotyczące ujawniania w sf informacji o przyjęciu założenia kontynuacji działalności bądź braku takiej możliwości lub woli.

Po rozpatrzeniu uwag zgłoszonych w dyskusji publicznej i przyjęciu standardu przez Komitet zostanie on opublikowany w DzUrz MF.

MSSF w prawie UE

Na przyjęcie do porządku prawnego UE w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej (KE) oczekują nowy standard oraz 6 dokumentów nowelizujących standardy. W porównaniu z poprzednim zestawieniem („Rachunkowość” nr 3/2021) pojawiły się 4 nowe dokumenty.

[2] IFRS Practice Statement 2: Making Materiality Judgements.

Zmiana MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych ma na celu dostarczenie wytycznych pomocnych przy stosowaniu zasady istotności w przypadku ujawnień dotyczących zasad (polityki) rachunkowości. Wraz z nowelizacją MSR 1, IASB opublikowała zmianę do wytycznych poświęconych dokonywaniu osądów w zakresie ujawnień dotyczących polityki rachunkowości[2]. Dokument ten nie podlega włączeniu do prawa UE.

Zmiana MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów polega na zastąpieniu definicji „zmiany w szacunkach” definicją „szacunków” i uzupełnieniu postanowień standardu, co pomoże jednostkom odróżnić zasady (politykę) rachunkowości od szacunków.

Nowelizacja MSSF 16 Leasing wydłuża okres korzystania z wprowadzonych w ubiegłym roku do standardu, w następstwie pandemii koronawirusa, uproszczeń przy prezentacji w sf skutków przyznawanych leasingobiorcom ułatwień w wykonywaniu umów leasingu.

Zmiany MSR 12 Podatek dochodowy dotyczą również wąskiego zakresu przedmiotowego i mają na celu określenie sposobu, w jaki jednostki powinny ujmować w kalkulacji podatku odroczonego transakcje związane z leasingiem czy obowiązkami likwidacji/demontażu. Chodzi o usunięcie występujących obecnie rozbieżności.

Zmiana podejścia do ustalania w MSSF wymogów dotyczących ujawnień

[3] Disclosure Requirements in IFRS Standards – A Pilot Approach (Proposed amendments to IFRS 13 and IAS 19), IASB, marzec 2021, www.ifrs.org/projects/work-plan/standards-level-review-of-disclosures/exposure-draft-and-comment-letters.

IASB opublikowała dokument konsultacyjny[3], zawierający projekt zasad ustalania przez nią postanowień standardów określających wymogi w zakresie ujawnień, a także zaproponowała – jako rozwiązanie pilotażowe – stosowne zmiany, przygotowane zgodnie z tymi zasadami, w MSSF 13 Wycena wartości godziwej oraz MSR 19 Świadczenia pracownicze. Projekt ma być odpowiedzią na problemy dotyczące ujawnień.

Bardzo często informacja dodatkowa nie zawiera wszystkich użytecznych informacji, a zarazem obejmuje wiele informacji nieprzydatnych; sposób prezentacji informacji jest nieefektywny. Wynika to z traktowania wymogów standardów dotyczących ujawnień jako swoistej check-listy, bez zastosowania odpowiedniego osądu zawodowego. Nowe podejście do projektowania ujawnień ma ułatwić stosowanie osądu i pomóc jednostkom w takiej prezentacji not objaśniających, aby informacje w nich zawarte były istotne, użyteczne i przejrzyste.

IASB czeka na uwagi do projektu do 21.10.2021 r. Zaprasza również jednostki raportujące zgodnie z MSSF do udziału w testach wdrożeniowych projektowanych rozwiązań.

Wyszczególnienie Data wejścia w życie określona przez IASB Przewidywana data głosowania Komitetu Regulacyjnego ds. Rachunkowości (ARC) Przewidywana data opublikowania w DzUrz UE
Standardy i interpretacje
MSSF 17 Umowy ubezpieczeniowe (z 18.05.2017) oraz zmiana MSSF 17 (z 25.06.2020) 1.01.2023 nieokreślona
Zmiany standardów
Klasyfikacja zobowiązań jako krótko- lub długoterminowe – zmiana MSR 1 Prezentacja sprawozdań finansowych (z 23.01.2020, zm. z 15.07.2020) 1.01.2023 nieokreślona
Pakiet obejmujący:
- zmiany MSSF 3 Połączenia przedsięwzięć
- zmiany MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe
- zmiany MSR 37 Rezerwy, zobowiązania warunkowe i aktywa warunkowe
- ulepszenia standardów 2018–2020
(z 14.05.2020)
1.01.2022 1.03.2021 II kwartał 2021
Ujawnienia dotyczące polityki rachunkowości – zmiana MSR 1 (z 12.02.2021) 1.01.2023 nieokreślona
Definicja szacunków w rachunkowości – zmiana MSR 8 Zasady (polityka) rachunkowości, zmiany wartości szacunkowych i korygowanie błędów (z 12.02.2021) 1.01.2023 nieokreślona
Ułatwienia związane z COVID-19 – zmiana MSSF 16 Leasing (z 31.03.2021) 1.04.2021 nieokreślona
Podatek odroczony związany z aktywami i zobowiązaniami powstającymi w pojedynczej transakcji – zmiana MSR 12 Podatek dochodowy (z 6.05.2021) 1.01.2023 nieokreślona

Według informacji na 9.05.2021 r. (źródło: Endorsement Status Report, www.efrag.org). Szarym kolorem zaznaczono zmiany w stosunku do poprzedniego zestawienia.

Zrównoważone finansowanie – propozycja przepisów UE

[4] Informacja prasowa KE: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1804.

[5] Osiągnięcie jej przez Europę do 2050 r. zakłada dokument Europejski Zielony Ład, określający jednocześnie pakiet inicjatyw mających prowadzić do tego celu.

[6] Wydanie ostatecznego aktu prawnego przez KE jest planowane na koniec maja 2021 r. Zgodnie z procedurą przyjmowania tzw. aktów delegowanych rozporządzenie wejdzie w życie, pod warunkiem że w ciągu 4 mies. (ew. przedłużonych o kolejne 2 mies.) Parlament Europejski i Rada UE nie wyrażą sprzeciwu.

Komisja Europejska przedstawiła 21.04.2021 r. pakiet zmian mających na celu przekierowanie przepływu środków UE w stronę działalności wspierającej zrównoważony rozwój[4]. Ma się to przyczynić do osiągnięcia do 2050 r. zakładanego celu – neutralności klimatycznej[5]. Oprócz rewizji przepisów dotyczących raportowania niefinansowego (o czym będzie mowa dalej) pakiet zawiera projekt aktu delegowanego KE poświęconego unijnej taksonomii ujawnień dotyczących klimatu[6].

Unijna taksonomia zakłada jednakowe rozumienie działalności gospodarczej sprzyjającej osiągnięciu celów UE w zakresie środowiska. Informacje zgodne z zaproponowaną taksonomią będą ujawniane zarówno przez podmioty rynku finansowego, jak i spółki objęte raportowaniem niefinansowym. Będą one zobowiązane do ujawnienia danych dotyczących tego, w jakim stopniu ich działalność jest zrównoważona środowiskowo.

[7] FAQ: What is the EU Taxonomy and how will it work in practice?, KE, 21.04.2021 r., https://ec.europa.eu/info/files/sustainable-finance-taxonomy-faq_en.

[8] Informacja prasowa KE: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1804.

Unijna taksonomia będzie rozwijana stopniowo, tak aby docelowo objęła różne obszary działalności i sektory mające znaczenie dla osiągnięcia celów środowiskowych[7].

Zaproponowany przez KE pakiet zawiera również 6 projektów zmian obowiązujących rozporządzeń KE, które mają na celu stworzenie zachęt wspierających przedsiębiorstwa działające w sposób zrównoważony, a także motywowanie kolejnych przedsiębiorstw do podejmowania takich działań (regulacje dotyczące uwzględniania kwestii zrównoważonego rozwoju przy ustalaniu warunków sprzedaży określonych produktów finansowych oferowanych przez instytucje finansowe)[8].

Raportowanie zrównoważonego rozwoju – projekt dyrektywy UE

Częścią wskazanego wyżej pakietu zmian jest również propozycja nowelizacji przepisów dyrektywy 2013/34/UE dotyczących raportowania przez przedsiębiorstwa zrównoważonego rozwoju. Celem dyrektywy jest polepszenie jakości raportów, rozszerzenie zakresu jednostek raportujących, a także uczynienie raportów bardziej porównywalnymi w ramach UE. Zdaniem KE obecna sprawozdawczość nie odpowiada potrzebom interesariuszy, zakres raportujących podmiotów jest zbyt wąski, zakres przedmiotowy zawartych w raportach informacji zbyt ubogi, a możliwości porównań poszczególnych jednostek są ograniczone.

[9] Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2013/34/EU, Directive 2004/109/EC, Directive 2006/43/EC and Regulation (EU) No 537/2014, as regards corporate sustainability reporting (COM/2021/189 final), https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021PC0189. W czasie przygotowywania tego tekstu dostępna była jedynie wersja angielska, niemniej wersje językowe poszczególnych krajów będą uzupełnione i dostępne pod wskazanym adresem internetowym.

[10] Podmioty zobowiązane to duże jednostki zainteresowania publicznego, zatrudniające powyżej 500 pracowników, a także jednostki dominujące w grupach kapitałowych spełniających kryteria dyrektywy dla dużej grupy kapitałowej, zatrudniające na poziomie skonsolidowanym powyżej 500 pracowników. Jednostki zależne, które spełniają kryteria, nie muszą sporządzać wskazanych raportów, o ile są objęte sprawozdawczością na poziomie grupy. W projekcie wskazano, że obecnie ok. 11 700 przedsiębiorstw jest zobowiązanych do prezentacji tzw. rozszerzonych informacji niefinansowych.

Projekt dyrektywy[9] zakłada nowelizację przyjętych w 2014 r. zmian do dyrektywy 2013/34/UE, które wprowadzały dla określonych jednostek[10] obowiązek raportowania tzw. rozszerzonych informacji niefinansowych. Zobowiązane podmioty po raz pierwszy przygotowały takie raporty za rok obrotowy 2017 (w Polsce informacje te są zawarte w sprawozdaniu z działalności lub w odrębnym raporcie).

Zakres podmiotowy

Komisja Europejska proponuje objąć obowiązkiem raportowania informacji nt. zrównoważonego rozwoju:

  • spółki notowane na rynkach regulowanych UE (z wyłączeniem jednostek mikro zgodnie z ich definicją zawartą w dyrektywie 2013/34/UE),
  • duże, nienotowane spółki (tj. spełniające co najmniej dwa z trzech kryteriów: suma bilansowa – 20 mln euro, przychody netto – 40 mln euro, średnia liczba pracowników w roku obrotowym – 250), a także
  • instytucje kredytowe i ubezpieczeniowe, w tym banki spółdzielcze i instytucje ubezpieczeń wzajemnych, które nie mają formy prawnej spółek objętych dyrektywą 2013/34/UE, ale spełniają określone wyżej kryteria.

W odniesieniu do małych i średnich jednostek obowiązki sprawozdawcze powstaną po upływie 3 lat od dnia wejścia w życie przepisów, tj. od 1.01.2026 r.; będą one mogły raportować zgodnie ze standardami przeznaczonymi dla MŚP.

Zakres przedmiotowy

Projekt dyrektywy określa obowiązki w zakresie „raportowania zrównoważonego rozwoju” (sustainability reporting), który to termin zastąpił dotychczas stosowane określenie „raportowanie informacji niefinansowych”. Uszczegóławia zakres informacji, które będą podlegać ujawnieniu. Rozszerza również zakres ujawnień m.in. o informacje dotyczące: powiązania zrównoważonego rozwoju ze strategią przedsiębiorstwa, ustalonych przez przedsiębiorstwo celów zrównoważonego rozwoju, roli organów przedsiębiorstwa w sprawach zrównoważonego rozwoju, negatywnego wpływu kwestii zrównoważonego rozwoju na przedsiębiorstwo oraz łańcuchy wartości, których jest częścią.

Przedsiębiorstwa zobowiązane mają także ujawniać informacje o zasobach niematerialnych, takich jak kapitał ludzki, intelektualny, społeczny oraz relacyjny. Informacje powinny mieć charakter zarówno ilościowy, jak i opisowy, retrospektywny i prognostyczny, a ponadto uwzględniać horyzont krótko-, średnio- i długoterminowy. Konieczne będzie również opisanie procesu, w ramach którego raportowane informacje zostały zidentyfikowane.

Uściślono także zasadę tzw. podwójnej istotności, która – jak wskazuje KE – budziła dotychczas wątpliwości interpretacyjne. Wyjaśniono wprost, że przedsiębiorstwo jest zobowiązane ujawnić wszystkie istotne informacje, które pozwolą czytelnikom zrozumieć, jak zrównoważony rozwój wpływa na jednostkę, oraz wszystkie inne informacje niezbędne do zrozumienia, jak oddziałuje na przedsiębiorstwo (ludzi, środowisko).

Porównywalność raportowanych informacji

Dla zapewnienia porównywalności raportowanych informacji nt. zrównoważonego rozwoju planowane jest wydanie przez KE, w drodze rozporządzeń o charakterze tzw. aktów delegowanych, jednolitych, obowiązkowych standardów raportowania. KE proponuje również wydanie standardów w wersji uproszczonej, z których będą mogły korzystać MŚP. Przygotowanie merytoryczne standardów zostanie zlecone Europejskiej Grupie Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG).

Jeżeli regulacje zostaną przyjęte w projektowanej formie, nie będzie już możliwe stosowanie opcji, z której korzysta Polska, że wymagane informacje mogą być zawarte w odrębnym raporcie zamiast w sprawozdaniu z działalności. Ponadto przedsiębiorstwa zobowiązane do raportowania zrównoważonego rozwoju będą musiały sporządzać swoje sf oraz sprawozdania z działalności w określonym przez UE jednolitym formacie elektronicznym.

Weryfikacja raportów

Projekt przewiduje obowiązkową weryfikację raportów nt. zrównoważonego rozwoju przez biegłego rewidenta jako usługę atestacyjną o umiarkowanej pewności. Kraj członkowski będzie mógł również przewidzieć możliwość wykonania takiej usługi przez inny niezależny podmiot świadczący usługi atestacyjne, akredytowany zgodnie z dyrektywą i na warunkach odpowiadających usługom świadczonym przez biegłych rewidentów.

Harmonogram

[11] Questions and Answers: Corporate Sustainability Reporting Directive proposal, KE, 21.04.2021 r., https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_21_1806.

[12] Zapis konferencji zorganizowanej przez KE 6.05.2021 r. w celu prezentacji projektu: https://webcast.ec.europa.eu/high-level-conference-on- the-review-of-the-non-financial-reporting-directive-the-way-forward-2021-05-06.

Harmonogram prac nad projektem i terminy wejścia w życie są bardzo ambitne. Jeśli Rada UE i Parlament Europejski zdołają osiągnąć porozumienie co do ostatecznej treści dyrektywy w połowie 2022 r., KE deklaruje przyjęcie pierwszego zestawu standardów do końca 2022 r. Zakłada się, że w 2024 r. jednostki publikowałyby pierwsze raporty obejmujące dane za 2023 r., zgodne z nowymi regulacjami[11].

Kraje członkowskie miałyby wdrożyć przepisy dyrektywy do 1.12.2022 r., co w przypadku uchwalenia dyrektywy w połowie 2022 r., dawałoby im niecałe pół roku na ustanowienie przepisów. Termin ten jest nierealny; można się spodziewać dyskusji nt. harmonogramu wdrożenia[12].

Standardy raportowania zrównoważonego rozwoju – inicjatywy globalne

[13] Więcej nt. tej inicjatywy zob. „Rachunkowość” nr 12/2020, s. 54.

Przedstawiając propozycję dyrektywy, KE zaznaczyła, że jest świadoma inicjatyw podejmowanych na poziomie międzynarodowym, mających na celu wypracowanie jednolitego w skali globalnej podejścia do standardów raportowania zrównoważonego rozwoju, w tym inicjatywy Fundacji MSSF dotyczącej powołania, obok IASB, drugiej rady, która miałaby za zadanie przyjmowanie tych standardów[13]. KE deklaruje, że zaproponowane przez nią rozwiązania mają uwzględniać istniejące rozwiązania międzynarodowe i przyczyniać się do ich rozwoju. Wyraża wolę współpracy oraz zapewnia o chęci utrzymania zgodności standardów europejskich z powstającymi standardami międzynarodowymi, z zastrzeżeniem konieczności uwzględnienia specyfiki UE.

Z kolei instytucje zaangażowane w omawiane inicjatywy wskazują na ich pilność i podejmują zdecydowane działania.

[14] „IFRS Foundation Trustees’ Feedback Statement on the Consultation Paper on Sustainability Reporting”, Fundacja MSSF, kwiecień 2021, https://www.ifrs.org/news-and-events/news/2021/04/ifrs-trustees-publish-institutional-arrangements-for-proposed-new-sustainability-standards-board.

Rada Powierników Fundacji MSSF opublikowała już wyniki konsultacji[14], z których wynika szerokie poparcie dla utworzenia nowego organu wydającego standardy w ramach Fundacji. Zamiarem Fundacji jest jednak opracowanie standardów, które byłyby podstawą dostarczenia ważnych dla inwestorów informacji nt. sposobu, w jaki zrównoważony rozwój wpływa na tworzenie wartości przedsiębiorstwa (zarówno pozytywnie, jak i negatywnie). Takie podejście, jak zauważają Powiernicy, jest zgodne z misją Fundacji, która polega na wspieraniu rozwoju rynków finansowych na świecie.

Skupienie się na potrzebach informacyjnych inwestorów umożliwiałoby osiągnięcie większych efektów synergii ze standardami sprawozdawczości finansowej, które również przyjmują taką perspektywę. Proponowane podejście nie jest jednak zgodne z propozycją KE, która podkreśla wagę tzw. podwójnej istotności (por. wyżej) zapewniającej zarówno informację o oddziaływaniu zrównoważonego rozwoju na jednostkę raportującą, jak i o wpływie jednostki na ludzi i środowisko.

Stanowisko w tej sprawie zajęła również Międzynarodowa Federacja Księgowych (IFAC), która proponuje, aby globalne standardy sporządzania raportów nt. zrównoważonego rozwoju przewidywały, że obejmują one dwie części składowe (bloki):

1) część zaspokajającą potrzeby inwestorów – informacje istotne z uwagi na wartość przedsiębiorstwa, podstawa raportowania – standardy wydawane przez nową radę powołaną w ramach Fundacji MSSF, możliwość atestacji informacji,

2) część zorientowaną na szeroki krąg interesariuszy – informacje nt. sposobu, w jaki jednostka wpływa na gospodarkę, ludzi i środowisko, nieuwzględnione w bloku 1; podstawa raportowania – standardy międzynarodowe, takie jak np. GRI, wymogi określone przez poszczególne państwa.

Wyświetlono 3% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
08.07.2025 Estoński CIT i ukryte zyski oraz wypłata dywidendy – skutki podatkowe dla spółki i wspólnika SKwP Warszawa
08.07.2025 Nowa ustawa, nowe zasady zatrudniania cudzoziemców – deregulacja procedur SKwP Warszawa
08.07.2025 Podróże służbowe w praktyce SKwP Warszawa
08.07.2025 Rozliczanie delegacji służbowych krajowych i zagranicznych SKwP Bydgoszcz, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Łódź
08.07.2025 Rozliczanie delegacji służbowych krajowych i zagranicznych – warsztaty SKwP Kielce, SKwP Kraków
08.07.2025 VAT – transakcje międzynarodowe SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Katowice, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
08.07.2025 ABC fakturowania w 2025 roku – omówienie narzędzi do wystawiania faktur w KSeF SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gdańsk, SKwP Katowice, SKwP Koszalin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Zielona Góra
Kursy dla księgowych