Co nowego w orzecznictwie podatkowym - 58
Wyboru orzeczeń dokonaliśmy, biorąc pod uwagę zagadnienia, z którymi najczęściej stykają się nasi Czytelnicy.
Odsetki za zwłokę od spóźnionej zaliczki za grudzień są naliczane tylko za okres do dnia jej wpłaty, a nie do momentu złożenia zeznania podatkowego za miniony rok – wyroki NSA z 27.03.2019 r. (II FSK 1163/17, II FSK 435/17, II FSK 919/17).
Według stanowiska organu, które NSA uznaje za błędne, zapłata tej zaległości możliwa jest dopiero w momencie złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy. W świetle obowiązujących przepisów nie można bowiem się zgodzić na istnienie zaległości podatkowej, rodzącej skutki w postaci odsetek za zwłokę, której podatnik nie może skutecznie uregulować.
PODATEK DOCHODOWY
Odsetki za zwłokę od spóźnionej zaliczki za grudzień są naliczane tylko za okres do dnia jej wpłaty, a nie do momentu złożenia zeznania podatkowego za miniony rok – wyroki NSA z 27.03.2019 r. (II FSK 1163/17, II FSK 435/17, II FSK 919/17).
Z uzasadnienia: Stanowisko prezentowane przez organy podatkowe jest w istocie wyrazem błędnej koncepcji, według której zaliczka na PIT za grudzień, niezapłacona w terminie przewidzianym w art. 44 ust. 6 updof, tj. do 20 stycznia roku następnego, stanowi zaległość podatkową, od której naliczane są odsetki za zwłokę, ale jednocześnie nie można jej zapłacić, aby zwolnić się z tego zobowiązania.
Według stanowiska organu, które NSA uznaje za błędne, zapłata tej zaległości możliwa jest dopiero w momencie złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy. W świetle obowiązujących przepisów nie można bowiem się zgodzić na istnienie zaległości podatkowej, rodzącej skutki w postaci odsetek za zwłokę, której podatnik nie może skutecznie uregulować.
(…) Niewątpliwie wobec uchybienia terminu płatności zaliczki za grudzień 2015 r. powstała z tego tytułu zaległość podatkowa, zgodnie z art. 51 § 1 i 2 Op, od której naliczane są odsetki (art. 53 § 1 i 2 Op), a które dokonana wpłata uwzględniała. Wpłata ta powinna zostać zatem zaliczona na poczet tych należności, skoro z akt sprawy nie wynika, aby na skarżącym ciążyły zobowiązania z innych tytułów.
Nie można natomiast zaaprobować stanowiska organu, że wpłata dokonana przez podatnika 21.01.2015 r. nie mogła być w żaden sposób rozliczona aż do momentu złożenia zeznania podatkowego za rok podatkowy 2015. Żaden przepis prawa podatkowego nie uzależnia uregulowania zaległości z tytułu zaliczki na PIT od złożenia zeznania rocznego w tym podatku.
Nie sposób pominąć także tego, że wpłata ta nie została w żaden sposób uwzględniona w rozliczeniach podatkowych skarżącego przez kilka miesięcy. (…) Skoro organ nie widział możliwości uregulowania zaliczki wymagalnej 20 stycznia po tym terminie (czyli nie widział możliwości uznania wpłaty dokonanej 21.01.2015 r. za zapłatę zaliczki), to powinien był potraktować tę wpłatę jako nadpłatę i jako nadpłatę z urzędu zaliczyć ją na poczet zaległości z tytułu zaliczki, której termin płatności upłynął 20.01.2015 r.
Podstawą prawną do działania organu byłby w tym przypadku art. 76 § 1 Op, a właściwą formą postanowienie (art. 76a § 1 Op). W świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem możliwe istnienie zaległości podatkowej, której organ nie może skutecznie dochodzić, a podatnik nie może uregulować, a która rodzi skutki w postaci naliczenia odsetek od tej zaległości. Stanowisko takie prowadziłoby do sytuacji, której podatnik nie jest w stanie zapobiec, a która wiąże się dla niego z niekorzystnymi konsekwencjami w postaci naliczenia odsetek od zaległości podatkowych.
Podobne orzeczenie NSA z:
- 29.01.2019 r. (II FSK 754/17).
Podobne orzeczenie WSA w Olsztynie z:
- 10.04.2014 r. (I SA/Ol 207/14).
Przeciwne orzeczenie NSA z:
- 19.06.2018 r. (II FSK 1696/16).
Przychód wspólnika spółki osobowej z działalności inwestycyjnej tej spółki jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej, a nie z kapitałów pieniężnych – wyroki NSA z 5.06.2019 r. (II FSK 1810/17, II FSK 1915/17).
Z uzasadnienia: Istota sporu sprowadza się do stwierdzenia, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować przychód wspólnika spółki osobowej z tytułu wykupu przez fundusz od tej spółki (jako uczestnika funduszu) certyfikatów inwestycyjnych), (…) czy na funduszu ciążą obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przychodu uzyskanego przez wspólników spółki osobowej w związku z wykupem certyfikatów inwestycyjnych.
Sąd I instancji (...) uznał, że przychód wspólnika z działalności inwestycyjnej spółki osobowej musi być uznany, zgodnie z art. 5b ust. 2 updof, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, co skutkuje brakiem obowiązków płatnika po stronie funduszu.
(…) W ocenie NSA sąd I instancji nie naruszył przepisów prawa materialnego, a stanowisko MF nie zasługuje na aprobatę. Podstawowe znaczenie w niniejszej sprawie ma wykładnia art. 5b ust. 2 updof, zgodnie z którym, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, to przychody wspólnika z udziału w takiej spółce (…) uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
(…) Zatem art. 5b ust. 2 (…) tworzy fikcję prawną, że wszelkiego rodzaju przychody pozyskane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną, prowadzącej działalność gospodarczą, a więc – tak jak w niniejszym przypadku – (…) będącej uczestnikiem funduszu, są przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Bez znaczenia dla takiej kwalifikacji przychodu pozostaje rodzaj prowadzonej przez spółkę działalności oraz źródeł, z których spółka ta uzyskuje przychody. Wskazać też należy, że w przedmiocie zakwalifikowania przychodów z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej do określonego źródła przychodów wypowiedział się NSA w uchwale z 20.05.2013 r. (II FPS 6/12).
(…) Jakkolwiek uchwała ta wprost odnosi się do akcjonariuszy ska (w stanie prawnym, w którym spółki tej nie zaliczano jeszcze do podatników podatku dochodowego od osób prawnych), wskazuje ona na przesądzające znaczenie art. 5b ust. 2 updof dla kwalifikowania przychodów z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej do źródła pozarolniczej działalności gospodarczej.
Przeciwne orzeczenie NSA z:
- 8.03.2019 r. (II FSK 646/17).
Wzajemne poręczenia w grupie kapitałowej to nieodpłatne świadczenia, nawet gdy otrzymujący poręczenie zobowiązuje się jednocześnie do udzielenia go na każde żądanie poręczającej spółki – wyroki NSA z 30.05.2019 r. (II FSK 1773/17, II FSK 1774/17).
Z uzasadnienia: NSA w swoich orzeczeniach jednolicie przyjmuje, że udzielenie podatnikowi przez powiązaną z nim spółkę gwarancji czy poręczenia, w celu zabezpieczenia kredytu udzielonego podatnikowi przez bank, podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne świadczenie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.
(…) Dla uznania świadczenia za odpłatne czy nieodpłatne nie ma przesądzającego znaczenia to, czy beneficjent płaci za nie wynagrodzenie, czy nie, ale to, czy czynność ta ma charakter czynności przysparzającej, a więc takiej, na podstawie której strona dokonująca przysporzenia majątkowego otrzymuje czy ma otrzymać w zamian korzyść majątkową. Skoro spółka nie będzie ponosiła żadnych kosztów w związku z poręczeniem na jej rzecz kredytu przez inny podmiot z grupy kapitałowej, to niewątpliwie uzyska ona nieodpłatne świadczenie. Nie ma w tym przypadku żadnego znaczenia, że skarżąca (…) będzie zobowiązana na zasadzie wzajemności do udzielenia poręczenia na żądanie którejkolwiek ze spółek w grupie (…). Uzyska przysporzenie w majątku, gdyż nie poniesie opłaty związanej z poręczeniem (gwarancją), którą musiałaby ponieść w obrocie gospodarczym na podstawie cen rynkowych (art. 12 ust. 6 pkt. 4 updop).
Dodatkowo tylko należy zaznaczyć, że nawet gdyby zaistniał obowiązek zaspokojenia wierzyciela, spłata tej należności także nie generuje po stronie skarżącej żadnych kosztów podatkowych, gdyż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. b updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na spłatę innych zobowiązań, w tym z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń.
Podobne orzeczenia NSA z:
- 23.05.2014 r. (II FSK 1557/12),
- 23.08.2012 r. (II FSK 144/11),
- 12.03.2010 r. (II FSK 1776/08),
- 12.12.2008 r. (II FSK 1361/07).
W cash poolingu także powstają różnice kursowe – wyrok NSA z 27.06.2019 r. (II FSK 2179/17).
Z uzasadnienia: Istota zarzutów sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy (…) skorzystanie z mechanizmu cash poolingu może zostać zakwalifikowane jako zawarcie umowy pożyczki, a w konsekwencji czy będzie prowadzić do powstania podatkowych różnic kursowych w rozumieniu art. 15a updop.
(…) W ocenie NSA przez użyte w art. 15a ust. 2 pkt 4 i 5 oraz ust. 3 pkt 4 i 5 updop wyrażenie „kredyt (pożyczka)” można rozumieć każdą formę zadłużenia funkcjonującą w obrocie gospodarczym. (…) Z przedstawionego schematu wynika, że mamy do czynienia z umowami pożyczek, gdyż występują rzeczywiste wyzbycia lub otrzymania waluty.
(…) Dla uznania danej umowy za umowę pożyczki nie jest konieczne określenie z góry konkretnej kwoty, gdyż dopuszczalne są umowy warunkowe, które uzależniają spełnienie świadczenia od ziszczenia się określonego w umowie warunku. Ponadto w przypadku umowy wielostronnej, jaką jest cash pooling, jej uczestnicy godzą się na udostępnianie swoich środków finansowych innym uczestnikom, czyli wiedzą, komu środki te zostaną przekazane.
Konkretyzacja świadczenia następuje na warunkach określonych w umowie i wówczas dochodzi do finansowania jednego z uczestników grupy przez pozostałych. Finansowanie takie ma cechy pożyczki, gdyż jeden z uczestników otrzymuje środki innego uczestnika i zobowiązuje się do ich zwrotu, zaś uczestnik przekazujący swoje środki otrzymuje wynagrodzenie z tytułu ich przekazania. W momencie zawarcia umowy uczestnicy zobowiązują się do przenoszenia na rzecz pozostałych uczestników określonej kwoty pieniężnej i ustalają kryteria pozwalające na określenie ich wysokości.
(…) Skoro w umowie podano kryteria wskazania sposobu ustalenia drugiej strony transakcji i wprowadzono zasadę dziennego konsolidowania sald na rachunkach bieżących uczestników do zera, to przy założeniu, że ilość uczestników grupy jest stała, wiadomo, kto i w jakim zakresie będzie drugą stroną transakcji.
Reasumując: faktycznym celem planowanej umowy cash poolingu jest udostępnianie środków pieniężnych pomiędzy podmiotami z grupy oraz osiąganie przez te podmioty korzyści w postaci odsetek, co skutkuje uznaniem takiej umowy za umowę pożyczki.
W konsekwencji w przypadku pożyczek różnice kursowe, mające wpływ na podstawę opodatkowania, mogą powstać na podstawie art. 15a ust. 2 pkt 4 i 5 oraz ust. 3 pkt 4 i 5 updop w dacie zwrotu/spłaty udzielonej/otrzymanej pożyczki, w sytuacji gdy zostaną spełnione łącznie trzy przesłanki: 1) udzielenie/otrzymanie kredytu (pożyczki) musi nastąpić w walucie obcej, 2) zwrot/spłata kredytu (pożyczki) również musi nastąpić w walucie obcej, 3) powstaną różnice między przeliczoną na złote wartością zobowiązania w dniu jego powstania (udzielenia/otrzymania pożyczki) oraz w dniu jego uregulowania (zwrotu/spłaty pożyczki).
Skoro zatem umowa cash poolingu spełnia warunki uznania jej za pożyczkę w rozumieniu wyżej wskazanego przepisu, to przenoszenie środków pieniężnych z/na rachunki denominowane w walucie obcej może powodować powstanie różnic kursowych w rozumieniu 15a ust. 2 pkt 4 i 5 oraz ust. 3 pkt 4 i 5 updop.
Podobne orzeczenia NSA z:
- 14.11.2012 r. (II FSK 629/11),
- 9.01.2018 r. (II FSK 3396/15),
- 28.02.2018 r. (II FSK 354/16),
- 11.05.2018 r. (II FSK 1469/16).
Opłaty za wynajem lub leasing komputera, serwera lub zespołu serwerów (centrum danych) nie są objęte w Polsce podatkiem u źródła, jeżeli urządzenia te nie są powiązane z urządzeniem ściśle przemysłowym, biorącym udział w procesie produkcji – wyrok NSA z 9.04.2019 r. (II FSK 1120/17).
Z uzasadnienia: Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium RP przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 [nierezydentów – przyp. red.], przychodów z (…) należności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego (…) wynosi 20% przychodów.
(…) Zgodnie z art. 21 ust. 2 updop przywołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest RP (…). W przedmiotowej sprawie niezbędne jest odniesienie się do wzorca umownego w postaci Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) (…). Konwencja OECD i Komentarz do Konwencji OECD nie są źródłem prawa, niemniej jednak należy wskazać na ich istotną rolę w zakresie wykładni umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
(…) Zgodnie z art. 12 ust. 1 Konwencji OECD należności licencyjne powstające w umawiającym się państwie i wypłacane osobie uprawnionej, mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim umawiającym się państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim państwie.
Określenie „należności licencyjne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju należności płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego, włącznie z filmami dla kin, wszelkiego patentu, znaku towarowego, wzoru lub modelu, planu, tajemnicy technologii lub procesu produkcyjnego lub za korzystanie z doświadczenia zawodowego w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (art. 12 ust. 2 Konwencji OECD). W pkt 36 zastrzeżeń do art. 12 ust. 1 Konwencji OECD Polska zastrzegła sobie prawo do opodatkowania opłat licencyjnych u źródła. Natomiast w pkt 41.1 zastrzeżeń do art. 12 ust. 2 Konwencji OECD Polska zastrzegła sobie prawo do dodania słów: „za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzeń przemysłowych, handlowych lub naukowych i kontenerów”.
Należy zauważyć, że w żadnych umowach międzynarodowych nie jest zawarta oficjalna definicja pojęcia „urządzenie przemysłowe”.
(…) Oprócz występowania pojęcia „urządzenie przemysłowe” w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania jest ono wprost używane w krajowych ustawach o podatkach dochodowych. Stąd możliwość odniesienia się do językowego znaczenia tego pojęcia na gruncie języka polskiego.
(…) „Urządzenie” jest rodzajem mechanizmu lub zespołem elementów, przyrządów, służącym do wykonywania określonych czynności, ułatwiającym pracę, urządzenie przeładunkowe, transportowe (…). Przymiotnik „przemysłowy” oznacza natomiast: dotyczący przemysłu, związany z przemysłem, stosowany w przemyśle. Przemysł to produkcja materialna polegająca na wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy zastosowaniu urządzeń mechanicznych (…).
W ocenie NSA prawidłowo zatem, posiłkując się definicjami ze słowników języka polskiego, wskazano, że „urządzenie przemysłowe” to takie urządzenie, które przeznaczone jest do wykorzystania w przemyśle i jego zastosowanie wiąże się z tą dziedziną.
(…) Spółka we wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej wskazała, że wykorzystuje przestrzeń dyskową centrum danych, stanowiącą grupę serwerów połączonych ze sobą sieciowo, służących do przechowywania, przetwarzania i dystrybucji wielkiej ilości danych, aplikacji i innych zasobów komputerowych, zlokalizowanego w Belgii i stanowiącego własność spółki belgijskiej.
Komputer, czy jak w niniejszej sprawie zespół serwerów, ze swojej istoty jest przeznaczony do przetwarzania i porządkowania danych, co umożliwia mu także kontrolę nad innymi urządzeniami. Zastosowanie takich urządzeń jest bardzo szerokie i nie ogranicza się do przemysłu. Urządzenia te nie spełniają zadań przemysłowych, o ile nie są powiązane z urządzeniem ściśle przemysłowym, biorącym udział w procesie produkcji.
(…) Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie wynika, że opisany zespół serwerów wykorzystywany jest w procesie produkcji spółki, co nie pozwala przyjąć, że w zakresie funkcjonalnym jest to urządzenie przemysłowe. Jak wynika z opisu zawartego we wniosku spółki, centrum danych to grupa serwerów połączonych ze sobą sieciowo, a jego wynajem to oddanie innym podmiotom potrzebnego im miejsca na dysku serwera.
W związku z tym należy uznać, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego opisane urządzenie w zakresie funkcjonalnym nie jest urządzeniem przemysłowym, gdyż nie jest przeznaczone do procesu produkcji, a służy do przechowywania i wykorzystywania programów, poczty elektronicznej i innych danych komputerowych.
Podobne orzeczenia NSA z:
- 18.05.2018 r. (II FSK 1395/16),
- 18.05.2017 r. (II FSK 1204/15),
- 21.02.2010 r. (II FSK 1476/10, II FSK 1180/15).
>Zakup towarów i usług od podmiotów spoza SSE nie prowadzi automatycznie do utraty bądź ograniczenia prawa do zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop. Każda sprawa musi być oceniana pod kątem danego stanu faktycznego – wyrok NSA z 12.06.2019 r. (II FSK 2016/17).
Z uzasadnienia: Na terenie SSE odbywają się najistotniejsze – z punktu widzenia działalności spółki i cyklu sprzedaży – procesy dotyczące zarządzania całością cyklu produkcyjnego, marketingu i sprzedaży.
Spółka zleca podwykonawcom wykonanie następujących usług: cięcie (…), wytrawianie (…), wyżarzanie (…), cynkowanie galwaniczne (…). Spółka wyjaśniła, że zleca wykonanie ww. usług innym podwykonawcom z uwagi na: brak możliwości technicznych do realizacji tych procesów na terenie zakładu, brak maszyn, brak znajomości technologii, niewystarczającą ilość miejsca, brak niezbędnych mocy produkcyjnych, konieczność pozyskania pozwoleń środowiskowych (…), ekonomikę procesu – zakup urządzeń i technologii do realizacji powyższych czynności przez spółkę nie znajduje obecnie uzasadnienia ekonomicznego.
(…) MF, uznając stanowisko spółki za nieprawidłowe, wskazał, że w jego ocenie, przedstawiony w zdarzeniu przyszłym podział prac wskazuje, że usługi cięcia, wytrawiania, wyżarzania i cynkowania galwanicznego stanowią podstawową (a nie pomocniczą) działalność nakierowaną na wytworzenie produktu lub półproduktu.
(…) Słusznie stwierdził sąd I instancji, że MF nie przedstawił przekonujących argumentów przemawiających za przyjętą oceną (…). Sąd zakwestionował także sprowadzenie przez MF działalności pomocniczej tylko do działań o charakterze ułatwiającym, umożliwiającym prowadzenie podstawowego procesu produkcyjnego o charakterze takim, jak zakup energii, narzędzi, oprzyrządowania itp. (…).
Trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek działalność gospodarczą, w której podmiot nie korzysta z zakupów towarów i usług, w rozpoznawanym przypadku – od podmiotów działających poza strefą. Zakup towarów i usług od podmiotów zewnętrznych nie powinien automatycznie prowadzić do utraty bądź ograniczenia korzystania ze zwolnienia podatkowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.
(…) Istotą problemu jest ustalenie, jak duży może być udział zakupów towarów i usług od zewnętrznych kontrahentów, aby działalność nie utraciła przymiotu „prowadzonej na terenie SSE”. (…) Trudno o wypracowanie idealnej definicji tego kryterium, co powoduje, że każda sprawa musi być oceniana na gruncie danego stanu faktycznego.
(…) Prawodawca sam wcześniej zdecydował o wyeliminowaniu precyzyjnego i jednoznacznego kryterium pozwalającego zdefiniować działalność gospodarczą prowadzoną na terenie strefy, poprzez usunięcie tzw. wskaźnika strefowego (wartość wszystkich użytych materiałów wytworzonych poza strefą oraz usług wykonanych poza jej terenem nie mogła przekraczać 70% przychodów uzyskanych ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie strefy).
Podobne orzeczenia NSA z:
- 5.03.2019 r. (II FSK 780/17),
- 26.04.2017 r. (II FSK 1440/16),
- 19.11.2014 r. (II FSK 2750/12 i II FSK 2887/12).
Wydatki poniesione na inwestycje zlokalizowane na terenie, który nie został jeszcze objęty granicami SSE, nie są objęte zwolnieniem podatkowym – wyrok NSA z 10.05.2019 r. (II FSK 1726/17).
Z uzasadnienia: Wydatki zostały poniesione przed objęciem terenu granicami strefy, a więc innymi słowy dotyczyły inwestycji obejmujących wytworzenie bądź zakup środków trwałych dokonywanych poza terenem strefy, co w oczywisty sposób uniemożliwia uznanie ich za wydatki poniesione na inwestycję na terenie strefy.
(…) Spółka nie może oczekiwać, że poczynione w takich uwarunkowaniach wydatki zostaną uznane za wydatki poniesione na inwestycję na terenie strefy. (…) Nie jest zasadna argumentacja, w której spółka eksponuje istnienie ścisłego związku inwestycji z działalnością na terenie strefy, czy też fakt realizacji tej inwestycji w ramach udzielonego jej zezwolenia, jako że okoliczności te nie były kwestionowane przez MF, a odmowa uznania poczynionych wydatków za „wydatki strefowe” nastąpiła, jak wskazano wyżej, z innych powodów.
Bez znaczenia dla sprawy pozostaje również wielokrotnie podnoszona okoliczność „tymczasowości” pozostawania terenu inwestycji poza granicami strefy, tj. do czasu wydania stosownego rozporządzenia. Okoliczność ta, z punktu widzenia przepisów normujących warunki uznawania wydatków za wydatki poniesione na terenie strefy, jest bez znaczenia. Z tego punktu widzenia można rozróżnić jedynie dwie przeciwne sytuacje, a więc dany teren znajduje się w granicach strefy albo poza tymi granicami. Możliwości pośredniej nie ma, gdyż nie została ona przewidziana w przepisach.
VAT
Dostawę ciągłą towarów na rzecz kontrahenta, który pobiera te towary sukcesywnie, w zależności od aktualnych potrzeb, ale ze z góry założoną powtarzalnością i ustalonymi okresami rozliczeń lub terminami płatności, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu rozliczeniowego ustalonego przez strony – wyrok NSA z 27.05.2019 r. (I FSK 970/17).
Z uzasadnienia: Spór dotyczy tego, czy za dostawę świadczoną w sposób ciągły można uznać ciąg kolejnych, odrębnych świadczeń, będący wynikiem ustaleń poczynionych pomiędzy kontrahentami, czy zawartych pomiędzy nimi umów, w ramach których dostawca zobowiązuje się wobec nabywcy do dostarczania na jego rzecz ściśle określonych towarów, według ustalonego planu.
(…) Powstały na tle art. 19a ust. 3 i 4 ustawy o VAT spór (…) został rozstrzygnięty przez NSA w jego orzecznictwie, poprzez przyjęcie, że pod pojęciem dostawy świadczonej w sposób ciągły, o której mowa w art. 19a ust. 4 w zw. z ust. 3, należy rozumieć dostawę, która realizowana jest w sposób ciągły, w drodze świadczeń częściowych, dla której ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń.
W analogicznym jak w niniejszej sprawie sporze, dotyczącym tego, czy podatnik mający skład o charakterze konsygnacyjnym (niebędący jednak magazynem konsygnacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 27c ustawy o VAT), dokonuje dostaw ciągłych towarów na rzecz kontrahenta pobierającego te towary sukcesywnie, w zależności od aktualnych potrzeb i zapotrzebowania dalszych odbiorców, NSA (w wyroku z 11.09.2018 r., I FSK 1765/16) orzekł, że stałe dostawy realizowane ze składów konsygnacyjnych, nawet jeśli można wyodrębnić poszczególne daty i ilość towarów dla każdej czynności, należy uznać za ciągłe i zastosować do nich art. 19a ust. 3 w zw. z ust. 4, czyli przyjąć, że obowiązek podatkowy powstaje z upływem ostatniego dnia każdego okresu rozliczeniowego ustalonego przez strony.
(…) Wprawdzie art. 19a ust. 3 odnosi się w całości do usług świadczonych w sposób ciągły, lecz nie ma dostatecznych podstaw ku temu, by pod pojęciem tym rozumieć wyłącznie takie usługi, których poszczególnych czynności nie można wyodrębnić, gdy nie da się określić, kiedy kończą się pewne świadczenia, a kiedy rozpoczynają się następne.
(…) Podzielając argumentację ww. wyroku, należy dodatkowo zwrócić uwagę, że istotą pojęcia „dostawa świadczona w sposób ciągły” jest nie sam charakter dostawy, lecz sposób, w jaki jest ona realizowana, tzn. cyklicznie, na przestrzeni jakiegoś okresu, co wyrażać ma ciągłość świadczeń składających się na tę dostawę.
(…) Nie można tak interpretować art. 19a ust. 4 ustawy, aby jego norma była „pusta” i nie znajdowała praktycznego zastosowania w przypadku dostaw towarów (co do zasady dających się wyodrębnić). W przypadku bowiem „klasycznych” usług/dostaw ciągłych, w ramach których nie można wyodrębnić poszczególnych świadczeń (usług najmu, telekomunikacyjnych czy dostawy energii elektrycznej) chwilę powstania obowiązku podatkowego określono nie w art. 19a ust. 3 i 4, tylko w ust. 5 pkt 4 tego przepisu.
Ponadto uwzględnić należy, że art. 19a ust. 3 i 4 miały ułatwić praktykę gospodarczą podatników poprzez ograniczenie ich obowiązków i możliwość przyjęcia, że trwająca w czasie usługa/dostawa towarów wykonana jest na koniec uzgodnionych okresów, oczywiście jeżeli nie prowadzi to do nadużycia prawa, które nie ma miejsca, jeżeli odbiorca usługi/dostawy nie ma możliwości odliczenia VAT do czasu powstania obowiązku podatkowego.
Reasumując, stwierdzić należy, że:
- za dostawę świadczoną w sposób ciągły, o której mowa w art. 19a ust. 4 w zw. z ust. 3, należy uznać ciąg kolejnych świadczeń (dostaw), stanowiących realizację przyjętego zobowiązania do dokonania szeregu dostaw częściowych określonych towarów, objętych jednym stosunkiem zobowiązaniowym, ze z góry założoną powtarzalnością świadczeń (dostaw) i ustalonymi okresami ich rozliczeń lub terminami płatności,
- dostawę świadczoną zgodnie z art. 19a ust. 4 w zw. z ust. 3 ustawa o VAT w sposób ciągły, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną (co oznacza moment powstania obowiązku podatkowego) z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej dostawy.
W przypadku przyjęcia miesięcznego okresu rozliczeniowego dla tego rodzaju dostawy należy ją udokumentować fakturą uwzględniającą wszystkie składające się na nią świadczenia dokonane w okresie danego miesiąca (ustalone na koniec tego miesiąca), wystawioną nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano ww. dostawy towarów. Datę sprzedaży wskazywaną w treści takiej faktury stanowi końcowa data miesięcznego okresu rozliczeniowego przyjętego przez strony.
Podobne orzeczenie NSA z:
- 11.09.2018 r. (I FSK 1765/16),
- 12.06.2018 r. (I FSK 1333/16),
- 2.02.2018 r. (I FSK 1906/15),
- 12.07.2017 r. (I FSK 1714/15),
- 11.04.2017 r. (I FSK 1104/15).
Nie można odliczyć VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez kancelarię prawną za usługi prawne świadczone w związku z dochodzeniem przez podatnika wierzytelności własnych, tj. nabywanych w imieniu własnym i na własny rachunek – wyrok NSA z 13.06.2019 r. (I FSK 677/17).
Z uzasadnienia: Spółka wskazała, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wierzytelności, które następnie egzekwuje we własnym imieniu z wykorzystaniem innych czynności prawnych oraz przy zaangażowaniu własnych środków finansowych. Celem nabywania wierzytelności nie jest ich dalsza odsprzedaż, lecz ich windykowanie na własny rachunek.
Co do zasady, nabywane wierzytelności w chwili ich nabycia są wierzytelnościami już wymagalnymi. (…) Organ podatkowy słusznie analizował, czy nabycie przez spółkę wierzytelności, w sposób opisany we wniosku (cesja wierzytelności), stanowiło odpłatne świadczenie usług lub odpłatną dostawę towarów.
(…) Z opisu stanu faktycznego wynika, że nabyte przez wnioskodawcę wierzytelności przeznaczone są do dochodzenia ich na własny rachunek i we własnym imieniu, nie jest przewidziane wynagrodzenie w związku z ich nabyciem, a różnica między wartością nominalną wierzytelności a ceną płaconą przez spółkę odzwierciedla ekonomiczną wartość wierzytelności, co wynika z ryzyka wystąpienia trudności w egzekwowaniu wierzytelności.
Wobec tego zasadne było przyjęcie przez organ (…), że w opisanej sytuacji nie dojdzie do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a tym samym czynność ta nie podlega opodatkowaniu. Sprzedaży wierzytelności nie można również uznać za dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wierzytelność jest prawem majątkowym, które nie mieści się w dyspozycji art. 2 pkt 6 ww. ustawy (…).
Prawidłowe jest stanowisko, że nabycie przez spółkę wierzytelności nie podlega opodatkowaniu VAT. Ich windykacja przez spółkę we własnym imieniu i na własny rachunek jest przejawem wykonywania prawa własności w stosunku do wierzytelności powstałej z innego tytułu, wobec czego także na tym etapie nie dojdzie do odpłatnego świadczenia usług.
W tej sytuacji nabyte przez skarżącą usługi kancelarii prawnej, mające na celu dochodzenie wierzytelności własnej (nabytej w drodze cesji), nie mają ani bezpośredniego, ani pośredniego związku z wykonywanymi przez skarżącą czynnościami opodatkowanymi. Wydatki na usługi kancelarii prawnej związane są wprost z odzyskaniem należności wynikających z nabytych przez spółkę wierzytelności, tj. czynności, która nie podlegała VAT.
A zatem (…) nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. wykorzystywanie przez podatnika podatku od towarów i usług nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podobne orzeczenie TSUE z:
- 27.11.2011 r. (C-93/10).
Podobne orzeczenie NSA z:
- 19.03.2012 r. (I FPS 5/11).
Gmina, ustalając symboliczną odpłatność za czynności, które w założeniu miały być wykonywane bezpłatnie, w celu realizacji zadań własnych gminy, nie działa jako podatnik VAT – wyrok NSA z 18.06.2019 r. (I FSK 1538/15).
Z uzasadnienia: Gmina, budując centrum kultury i oddając je do użytku w ramach bezpłatnego użyczenia gminnemu ośrodkowi kultury, realizowała swoje obligatoryjne zadania własne, nie działając w charakterze podatnika.
(…) Stan faktyczny nie daje przy tym żadnych podstaw do stwierdzenia, że w momencie wybudowania przedmiotowego budynku gmina wyrażała zamiar oddania go w najem/dzierżawę w celach komercyjnych. Wręcz przeciwnie, w sytuacji gdy przedmiotowy budynek był przeznaczony na wyposaże‑
nie gminnego ośrodka kultury w celu realizacji zadań własnych gminy w zakresie kultury, brak podstaw do stwierdzenia, że mógł być on wykorzystywany zarówno do celów czynności opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych.
Co istotne, przeznaczenie to nie zmieni się nawet po ew. oddaniu w odpłatną dzierżawę, skoro – zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, co obejmuje również sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
W konsekwencji gmina, oddając budynek centrum kultury w odpłatną dzierżawę gminnemu ośrodkowi kultury, nadal będzie realizować zadania własne, które wyłączone są z systemu VAT. Zachodzi jednak przy tym pytanie, czy planowana zmiana użytkowania przedmiotowego budynku przez ośrodek kultury z formy nieodpłatnej na symbolicznie odpłatną (dzierżawę) spowoduje, że gmina z tego tylko powodu będzie w tym zakresie działała jako podatnik VAT, a nie dalej jako organ władzy publicznej.
(…) W rozpoznawanej sprawie zmiana formy użytkowania przedmiotowego budynku – z nieodpłatnej na symbolicznie odpłatną – (…) nie daje jasno zindywidualizowanej korzyści po stronie gminy, poza wyjątkiem ew. możliwości uzyskania prawa do nieproporcjonalnej – do wielkości tej odpłatności – możliwości odzyskania części podatku naliczonego z tytułu wybudowania tego budynku (…).
To jednak nie ta korzyść statuuje daną czynność jako odpłatną i opodatkowaną VAT. Może ona mieć miejsce dopiero po stwierdzeniu, że przewidywana odpłatność będzie pozwalała na przyjęcie, że zmiana czynności (…) z nieodpłatnej na odpłatną sama w sobie jest podyktowana względami ekonomicznymi i korzyściami gminy z tego tytułu, na co wskazywałoby wyraźne świadczenie wzajemne pomiędzy stronami transakcji, a nie tylko o charakterze symbolicznej odpłatności.
Podobne orzeczenie TSUE z:
- 12.05.2016 r. (C-520/14).
Opłaty za zniszczenia w apartamencie, dodatkowe sprzątanie czy zagubione klucze nie podlegają VAT – wyrok NSA z 29.05.2019 r. (I FSK 672/17).
Z uzasadnienia: Co do zasady wypłata odszkodowania z istoty nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie wzajemne. W konsekwencji więc dokonana płatność nie jest wynagrodzeniem za usługę (…).
Odszkodowanie, które jest instytucją prawa cywilnego, jest świadczeniem polegającym na naprawieniu wyrządzonej szkody. Szkodą jest strata w majątku wierzyciela lub utrata korzyści, które mógł on uzyskać, gdyby mu szkody nie wyrządzono.
(…) Wymienione we wniosku czynności związane są ewidentnie ze stratami skarżącej, jakie poniosła w związku ze świadczoną usługą udostępniania apartamentów w celu krótkoterminowego zakwaterowania. Opłaty za: zniszczenia w apartamencie, ponadstandardowe sprzątanie apartamentów, zagubione klucze czy zabezpieczenia rowerowe kompensują jedynie skarżącej uszczerbek w jej majątku, który powstał w związku z niewłaściwym wykonaniem umowy lub – w niektórych przypadkach – deliktem.
Pobrane opłaty pozwalają wykonać czynności, które przywracają stan sprzed wyrządzenia szkody. Skarżąca niczego nie zyskuje, lecz przywraca stan pierwotny w swoim majątku.
Okoliczność, że wyrządzenie szkody wiąże się z umową najmu, co podkreślał organ, nie ma istotnego wpływu na taką kwalifikację czynności. (…) Organ uznał, że samo istnienie stosunku umownego i wynikający stąd jakikolwiek przepływ pieniężny generuje obowiązek opodatkowania VAT. Tymczasem takie stanowisko należy uznać za błędne, albowiem nie każdy przepływ środków pieniężnych oznacza dokonanie zapłaty z tytułu świadczenia usług.
Zapłata taka musi nastąpić w zamian za skonkretyzowane świadczenie, które trzeba zidentyfikować. (…) Bez przedmiotowej opłaty skarżąca pozostałaby z uszczerbkiem w swoim majątku, którego nie pokrywa umowna należność przewidziana za krótkoterminowy najem apartamentu.
Przekazane opłaty kompensują powstały uszczerbek, przywracając stan majątkowy sprzed wyrządzenia szkody. (…) W takim przypadku nie mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną – świadczeniem w zamian za wynagrodzenie. Otrzymanie odszkodowania nie wiąże się bowiem z żadnym świadczeniem ze strony podatnika. (…) W efekcie uzyskana przez skarżącą opłata nie podlega opodatkowaniu VAT.
Dostawy towarów spożywczych i przemysłowych oraz usług kateringowych, sprzątania i wynajmu sprzętu dokonywane na rzecz zagranicznych wojsk NATO, biorących udział w ćwiczeniach wojskowych na terytorium Polski, są objęte stawką 0% – wyrok NSA z 11.06.2019 r. (I FSK 742/17).
Z uzasadnienia: Istota sporu dotyczy odpowiedzi na pytanie, czy skarżący, dokonując na rzecz hiszpańskich wojsk NATO, biorących udział w ćwiczeniach (…), dostawy usług kateringowych, sprzątania, wynajmu sprzętu oraz dostaw towarów spożywczych i przemysłowych, mógł zastosować obniżoną do 0% stawkę VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia MF z 23.12.2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych.
(…) Powołany § 8 ust. 1 pkt 3 stanowi, że obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie 19.06.1951 r. (DzU z 2000 r. nr 21 poz. 257 ze zm.), posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju – do celów służbowych takich sił lub personelu cywilnego im towarzyszącego, lub też w celu zaopatrzenia ich mes i kantyn, jeżeli siły takie biorą udział we wspólnych działaniach obronnych.
(…) W § 8 ust. 2 cytowanego rozporządzenia zastosowanie obniżonej stawki zostało obwarowane wymogiem posiadania przez podatnika dokumentów w postaci odpowiednio wypełnionego świadectwa o zwolnieniu z VAT (pkt 1) oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług wraz z ich specyfikacją, do których odnosi się świadectwo o zwolnieniu (pkt 2).
(…) Sąd I instancji za pozbawione podstaw uznał stanowisko organu podatkowego, zgodnie z którym (…) 0% VAT odnosi się do dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz innych niż polskie sił zbrojnych tylko w przypadku, gdy są to dostawy, usługi dokonywane z przeznaczeniem do innego państwa członkowskiego, a nie na terytorium Polski.
Użyty w § 8 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwrot „sił zbrojnych (...) posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego państwa członkowskiego niż terytorium kraju” oznacza tylko wykluczenie z tzw. zwolnienia bezpośredniego dostaw i usług na rzecz polskich sił zbrojnych będących częścią wojsk NATO, gdy stacjonują w Polsce. Jest to zgodne z rozumieniem art. 151 ust. 1 lit. c oraz d dyrektywy 112.
(…) Organ podatkowy, w zakresie uzasadnienia swojego stanowiska co do zastosowania (…) zwolnienia pośredniego, odwołuje się do treści art. 151 ust. 2 dyrektywy 112. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku gdy towary nie są wysyłane lub transportowane z państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa tych towarów, jak również w przypadku świadczenia usług, zwolnienie może zostać przyznane zgodnie z procedurą zwrotu VAT.
Jednak w ocenie NSA z treści tego przepisu nie można wywieść – jak czyni to organ podatkowy – że wprowadzenie do krajowego porządku prawnego przepisów ustanawiających procedurę pośredniego zwrotu podatku VAT (w rozporządzeniu z 22.12.2011 r. w sprawie przypadków i trybu zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom oraz ich personelowi cywilnemu) powoduje jednocześnie niemożność wprowadzenia bezpośredniego zwolnienia przez obniżenie stawki VAT do 0%.
Uznać bowiem należy, że polski ustawodawca, poprzez wprowadzenie odrębnych regulacji prawnych dopuszcza funkcjonowania dwóch rodzajów zwolnień – bezpośredniego i pośredniego – a ich zastosowanie jest zależne od okoliczności stanu faktycznego danej sprawy.
Podobne orzeczenie TSUE z:
- 26.04.2012 r. (C-225/11).
ORDYNACJA PODATKOWA
Organ podatkowy musi odpowiedzieć w interpretacji indywidualnej na pytanie o klasyfikację towaru lub usługi, skoro w postępowaniu wymiarowym i tak weryfikowałby stanowisko podatnika – wyroki NSA z 13.06.2019 r. (I FSK 1077/17, I FSK 730/17).
Z uzasadnienia: Spółka spytała, czy dostawa klusek na parze podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 5%. (…) MF uznał, że spółka nie uzupełniła wniosku, bowiem podała dwa symbole PKWiU, a zasady klasyfikacji nie przewidują możliwości, by jeden produkt był sklasyfikowany do dwóch symboli jednocześnie.
(…) Organ stał na stanowisku, że nie jest kompetentny do samodzielnego klasyfikowania przedmiotowych produktów
do właściwej pozycji PKWiU, gdyż jest to element stanu faktycznego, który wskazać musi wnioskujący o interpretację.
(…) Wbrew temu, co twierdzi organ, z wniosku o wydanie interpretacji wynikał dokładny opis produkowanego przez spółkę produktu. (…) Uznanie, że wyłączną kompetencję w określaniu prawidłowej klasyfikacji statystycznej dla świadczonych przez siebie usług czy towarów ma podatnik, musiałoby skutkować pozbawieniem organu podatkowego możliwości ingerencji w takie stanowisko. Tymczasem niesporne jest, że w trakcie postępowania wymiarowego organ podatkowy weryfikuje również stanowisko podatnika w tym zakresie.
NSA stoi na stanowisku, że włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania.
(…) Ustawa o VAT w art. 41 ust 2a stanowi, że dla towarów wymienionych w zał. nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%. W poz. 28 i 26 wymieniono towary, o które (…) pyta spółka. Są one opisane przez wskazanie symbolu PKWiU.
(…) Jakkolwiek interpretacja standardowych klasyfikacji należy do zadań Prezesa GUS oraz urzędów statystycznych, to tego rodzaju interpretacje nie stanowią źródła obowiązku czy uprawnienia. Są tylko traktowane za dowód w postępowaniu podatkowym, podlegający na zasadach ogólnych ocenie organu podatkowego. Opinie statystyczne nie wiążą organów podatkowych i nie zwalniają ich od obowiązku dokonania własnych ustaleń.
(…) Nie ma podstaw prawnych, by także klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b Op.
Podobne orzeczenia NSA z:
- 27.02.2019 r. (I GSK 10/17),
- 9.01.2019 r. (I GSK 829/16),
- 5.12.2018 r. (I FSK 1917/16),
- 26.04.2018 r. (I FSK 938/16),
- 29.11.2017 r. (I FSK 179/16).
Przeciwne orzeczenie NSA z:
- 15.06.2010 r. (I FSK 1021/09)
Od Redakcji: Od 1.11.2019 r. prawidłowość klasyfikacji towaru/usługi i jej przyporządkowania do właściwej stawki VAT będzie można potwierdzić, występując do dyrektora KIS o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS). W zakresie objętym WIS nie będą wydawane interpretacje indywidualne (nowy art. 14b § 1a Op).
Organ podatkowy może odmówić podatnikowi wglądu do wniosku o wymianę informacji (między państwami) w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania – wyrok NSA z 28.03.2019 r. (II FSK 996/17).
Z uzasadnienia: Spór dotyczy sposobu wywiązania się przez organ z obowiązku wynikającego z art. 178 § 1 Op (…). Zgodnie z tym przepisem strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.
(…) W art. 179 § 1 Op przewidziany został wyjątek (…). Aby odmowę wglądu do akt uznać za prawidłową, (…) organ powinien wykazać, że jawność określonych dokumentów podlega wyłączeniu z uwagi na to, że: 1) zwierają one informacje niejawne, albo/i 2) nie zawierają one informacji niejawnych, ale ich jawność została wyłączona ze względu na interes publiczny.
Organy powołały się na drugą z wymienionych przesłanek, tj. przesłankę interesu publicznego. W ocenie NSA zaproponowane przez sąd I instancji rozumienie przesłanki interesu publicznego należy uznać za poprawne (…).
Zasadnie zatem uznano, że „interesem publicznym” było dobro wspólne, korzyść służąca ogółowi oraz że jest to dyrektywa postępowania nakazująca respektowanie takich wartości wspólnych dla całego społeczeństwa jak: sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie obywateli do organów władzy publicznej.
Odnosząc powyższe rozważania do realiów faktycznych sprawy, wypada zwrócić uwagę, że poszczególne sekcje w formularzach wniosków o wymianę informacji w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (RIF) – z wyjątkiem sekcji A1 i A2 – zawierają informacje w zakresie kategorii wymienionych danych oraz dotyczące pozostałych aspektów współpracy administracyjnej władz podatkowych państw realizujących współpracę w zakresie wymiany informacji podatkowych. Niewątpliwie ich udostępnienie osobom trzecim (nawet stronie), a w konsekwencji możliwość ich upublicznienia, mogłoby negatywnie wpłynąć na skuteczność działań podejmowanych przez państwa członkowskie w zakresie uszczelnienia systemu podatkowego, szkodząc tym samym polityce finansowej.
(…) Okoliczność ta niewątpliwie mieści się w przesłance interesu publicznego, nakazującej m.in. respektowanie zasad bezpieczeństwa. Z drugiej strony w omawianym przypadku trudno mówić o naruszeniu jakichkolwiek praw podmiotowych podatnika, skoro sam formularz wniosku nie stanowi dowodu w postępowaniu podatkowym, a są nim dopiero informacje uzyskane w wyniku złożenia takiego wniosku, których z akt sprawy nie wyłączono.
Od Redakcji: W 2013 r. Komisja Europejska stwierdziła – na co zwrócił uwagę w omawianej sprawie sąd I instancji – że nie podlegają ujawnieniu elektroniczne formularze dotyczące wymiany informacji w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (RIF), z wyjątkiem ich sekcji A1 i A2, ponieważ w przeciwnym wypadku doszłoby do naruszenia interesu publicznego w zakresie finansowej, monetarnej czy ekonomicznej polityki UE lub państwa członkowskiego. KE rozstrzygnęła tę kwestię na gruncie przepisów o dostępie do informacji publicznej.
Podobne orzeczenie WSA w Warszawie z:
- 19.05.2016 r. (III SA/Wa 1531/15, prawomocne).
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych