Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – nowe obowiązki spółek handlowych
Niewywiązanie się z tych obowiązków w terminie skutkuje nałożeniem na spółkę kary pieniężnej.
CRBR został utworzony na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej ustawa), która wdrożyła do polskiego porządku prawnego regulacje dyrektywy UE 2015/849. Jest to jawny i nieodpłatny system teleinformatyczny, w którym ujawniane są dane o beneficjentach rzeczywistych polskich spółek prawa handlowego. Zgodnie z przedstawionymi przez MF założeniami jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu przez ujawnienie danych osób fizycznych, które faktycznie czerpią korzyści z udziału w spółkach prawa handlowego. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu pełny i nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, ma zapewniać interesariuszom większą kontrolę informacji oraz skutkować wzrostem zaufania do partnerów biznesowych.
Niewywiązanie się z tych obowiązków w terminie skutkuje nałożeniem na spółkę kary pieniężnej.
[1] Ustawa z 1.03.2018 r. (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1115).
[2] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20.05.2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (DzUrz UE L 141 z 5.06.2015 r.).
CRBR został utworzony na mocy ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu[1] (dalej ustawa), która wdrożyła do polskiego porządku prawnego regulacje dyrektywy UE 2015/849[2]. Jest to jawny i nieodpłatny system teleinformatyczny[3], w którym ujawniane są dane o beneficjentach rzeczywistych polskich spółek prawa handlowego. Zgodnie z przedstawionymi przez MF założeniami jednym z głównych zadań CRBR jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu przez ujawnienie danych osób fizycznych, które faktycznie czerpią korzyści z udziału w spółkach prawa handlowego. Publiczny charakter rejestru, umożliwiający każdemu pełny i nieodpłatny dostęp do informacji o beneficjentach rzeczywistych, ma zapewniać interesariuszom większą kontrolę informacji oraz skutkować wzrostem zaufania do partnerów biznesowych.
Kim jest beneficjent rzeczywisty
Kluczowym pojęciem wprowadzonym nowymi regulacjami jest „beneficjent rzeczywisty”. Zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy chodzi o osobę fizyczną lub osoby fizyczne:
- sprawujące bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad spółką poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych bądź faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez spółkę, bądź
- w imieniu których są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.
W spółkach osobowych beneficjentami rzeczywistymi będą przede wszystkim wspólnicy tych spółek, którzy poprzez posiadane uprawnienia wywierają decydujący wpływ na działalność spółki i podejmowane przez nią decyzje. Może o tym świadczyć posiadanie większościowego udziału w zysku spółki i związanego z tym wpływu na jej funkcjonowanie (np. komandytariusze w spółkach komandytowych albo akcjonariusze w ska).
Ustawa precyzyjniej reguluje kwestię ustalenia rzeczywistego beneficjenta w spółkach będących osobami prawnymi. W przypadku spółki będącej osobą prawną, inną niż spółka, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym podlegającym wymogom ujawniania informacji, wynikającym z przepisów prawa UE lub odpowiadających im przepisów prawa państwa trzeciego, beneficjentem rzeczywistym jest osoba fizyczna:
- będąca udziałowcem lub akcjonariuszem spółki, któremu przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów bądź akcji tej osoby prawnej, lub
- dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, bądź na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, lub
- sprawująca kontrolę nad osobą prawną lub osobami prawnymi, którym łącznie przysługuje prawo własności więcej niż 25% ogólnej liczby udziałów bądź akcji spółki, lub łącznie dysponująca więcej niż 25% ogólnej liczby głosów w organie spółki, także jako zastawnik albo użytkownik, bądź na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, lub
- sprawująca kontrolę nad spółką poprzez posiadanie w stosunku do niej uprawnień, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 37 uor (mowa tu o jednostce dominującej – patrz ramka na następnej stronie), lub
- zajmująca wyższe stanowisko kierownicze w przypadku udokumentowanego braku możliwości ustalenia bądź wątpliwości co do tożsamości osób fizycznych określonych powyżej oraz w przypadku niestwierdzenia podejrzeń prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.
Powyższe oznacza, że w odniesieniu do spółek będących osobami prawnymi beneficjent rzeczywisty niekoniecznie musi wywierać decydujący wpływ na działalność tej spółki. Wystarczy, że będzie posiadał więcej niż 25% jej udziałów (nie musi to być większość udziałów) i automatycznie będzie kwalifikowany jako beneficjent rzeczywisty.
Jednostka dominująca jako beneficjent rzeczywisty
Jako jednostka dominująca w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 37 uor beneficjentem rzeczywistym będzie osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad spółką będącą osobą prawną, w szczególności:
a) posiadająca bezpośrednio lub pośrednio większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym tej spółki, także na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu, wykonującymi prawa głosu zgodnie z wolą jednostki dominującej, lub
b) będąca udziałowcem spółki i uprawniona do kierowania jej polityką finansową i operacyjną w sposób samodzielny bądź przez wyznaczone przez siebie osoby lub jednostki na podstawie umowy zawartej z innymi uprawnionymi do głosu, posiadającymi na podstawie statutu lub umowy spółki, łącznie z jednostką dominującą, większość ogólnej liczby głosów w organie stanowiącym, lub
c) będąca udziałowcem spółki i uprawniona do powoływania i odwoływania większości członków jej organów zarządzających, nadzorujących bądź administrujących, lub
d) będąca udziałowcem spółki, której więcej niż połowę składu organów zarządzających, nadzorujących bądź administrujących w poprzednim roku obrotowym, w ciągu bieżącego roku obrotowego i do czasu sporządzenia sprawozdania finansowego za bieżący rok obrotowy stanowią osoby powołane do pełnienia tych funkcji w rezultacie wykonywania przez jednostkę dominującą prawa głosu w organach spółki, chyba że inna jednostka lub osoba ma w stosunku do tej spółki prawa, o których mowa w pkt a, c bądź e, lub
e) będąca udziałowcem spółki i uprawniona do kierowania jej polityką finansową i operacyjną, na podstawie umowy zawartej ze spółką albo statutu lub umowy spółki.
Kto musi zgłosić informacje do CRBR
Zgodnie z art. 58 ustawy do zgłaszania informacji o beneficjentach rzeczywistych oraz ich aktualizacji są obowiązane:
- spółki jawne,
- spółki komandytowe,
- ska,
- spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,
- proste spółki akcyjne (od 1.03.2020 r.),
- spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych.
Zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych do CRBR dokonuje osoba uprawniona do reprezentacji spółki (art. 61 ust. 1 ustawy). Zgłoszenie złoży więc osoba ujawniona w KRS jako uprawniona do reprezentacji spółki. Musi być ono opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub profilem zaufanym ePUAP. Powinno także zawierać oświadczenie osoby dokonującej zgłoszenia do CRBR o prawdziwości informacji zgłaszanych do rejestru (art. 61 ust. 4 i 5 ustawy).
W przypadku gdy wymagana jest łączna reprezentacja, zgłoszenie musi być podpisane przez wszystkie wymagane osoby (nie ma znaczenia kolejność składania podpisów, podpisy kwalifikowane i potwierdzane profilem zaufanym ePUAP mogą być zamieszczane w dowolnej konfiguracji).
Zgłoszenia nie mogą natomiast złożyć pełnomocnicy spółki. Nie ma przy tym znaczenia, czy pełnomocnictwo do reprezentacji podmiotu ma charakter ogólny, czy szczególny.
W jakim terminie trzeba złożyć zgłoszenie do CRBR
Dane podlegające ujawnieniu w CRBR są zgłaszane do rejestru nie później niż w terminie 7 dni od dnia wpisu spółki do KRS (art. 60 ust. 1 ustawy). Nowo założona spółka musi więc złożyć zgłoszenie w terminie 7 dni od dnia wpisu do KRS. Z kolei w przypadku zmiany przekazanych informacji zgłoszenie aktualizacyjne należy złożyć w terminie 7 dni od ich zmiany. Do biegu ww. terminów nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy (art. 60 ust. 2 ustawy).
Spółki, które były wpisane do KRS przed dniem wejścia w życie przepisów o rejestrze, tj. przed 13.10.2019 r., zgłaszają do CRBR informacje o beneficjentach rzeczywistych w terminie 6 mies. od dnia uruchomienia rejestru, tj. do 13.04.2020 r. Oznacza to, że dane dotyczące beneficjentów rzeczywistych ww. podmiotów mogą nie figurować w rejestrze w okresie przejściowym.
Warto zwrócić uwagę, że pomimo przyjęcia dość długiego, bo 6-miesięcznego okresu przejściowego, dotyczy on wyłącznie spółek wpisanych do KRS przed 13.10.2019 r. Spółki powstałe po tym dniu obowiązuje krótszy, 7-dniowy termin zgłoszenia danych do rejestru.
W jaki sposób złożyć zgłoszenie i jakie dane ono obejmuje
[4] www.podatki.gov.pl/crbr.
Zgłoszenia danych do CRBR dokonuje się elektronicznie, z zastosowaniem formularza udostępnionego przez MF na stronie internetowej[4] (art. 61 ust. 2 i 3 ustawy). Zgłoszenia nie można złożyć w formie papierowej. Informacje podlegające zgłoszeniu do rejestru obejmują:
1) dane identyfikacyjne spółki: nazwę (firmę), formę organizacyjną, siedzibę, numer w KRS, NIP,
2) dane identyfikacyjne beneficjenta rzeczywistego: imię i nazwisko, obywatelstwo, państwo zamieszkania, PESEL albo datę urodzenia (w przypadku osób nieposiadających numeru PESEL), informację o wielkości i charakterze udziału lub uprawnieniach przysługujących beneficjentowi rzeczywistemu,
3) dane identyfikacyjne wszystkich członków organów spółki lub wspólników uprawnionych do jej reprezentowania (w zakresie jak w pkt 2).
Kary za niedostosowanie się do nowych przepisów
W przypadku niedopełnienia obowiązku zgłoszenia beneficjentów rzeczywistych w ustawowym terminie, a także aktualizacji danych o beneficjentach rzeczywistych wykazywanych w CRBR, spółka podlega karze pieniężnej, której wysokość może wynieść nawet 1 mln zł (art. 153 ust. 1 ustawy).
Karę tę nałożyć może na spółkę Generalny Inspektor Informacji Finansowej, co wynika z art. 12 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Stąd też obowiązek terminowego zgłoszenia prawidłowych danych powinien być przez spółki prawa handlowego potraktowany z należytą uwagą.
Z kolei osoba dokonująca zgłoszenia ponosi odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną:
- zgłoszeniem do CRBR nieprawdziwych danych,
- niezgłoszeniem danych w ustawowym terminie.
Zaloguj się
Aby czytać dalej, jeśli masz wykupiony abonament
Kup dostęp do tego artykułu
Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30
Kup abonament
Abonamenty on-line | Prenumeratorzy | Członkowie SKwP | ||||||||
|
Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość". Pomoc w uzyskaniu dostępu:
|
15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale. Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami. |
„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!
Skróty w artykułach
- dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
- dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
- Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
- KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
- Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
- Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
- Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
- Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
- KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
- MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
- MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
- Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
- Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
- rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
- rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
- rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
- rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
- specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
- uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
- uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
- updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
- updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
- upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
- US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
- ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
- ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
- ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
- ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
- ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
- ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
- ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
- ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
- ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
- usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
- uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
- Założenia koncepcyjne MSSF – Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
- CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
- EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
- FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
- FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- FP – Fundusz Pracy
- FS – Fundusz Solidarnościowy
- IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
- IS – izba skarbowa
- KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
- KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
- KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
- KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
- KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
- KSB – Krajowe Standardy Badania
- MF – Minister Finansów
- MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
- MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
- MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
- MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
- NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
- PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
- PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
- PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
- pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
- PPK – pracownicze plany kapitałowe
- RM – Rada Ministrów
- SA – sąd apelacyjny
- sf – sprawozdanie finansowe
- skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
- SN – Sąd Najwyższy
- SO – sąd okręgowy
- TK – Trybunał Konstytucyjny
- TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
- UCS – urząd celno-skarbowy
- UE – Unia Europejska
- US – urząd skarbowy
- WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
- WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
- WSA – wojewódzki sąd administracyjny
- zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych