Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

Brak zgody na pracę zdalną osoby uprzywilejowanej i na elastyczną organizację pracy

Marek Rotkiewicz
W kwietniu 2023 r. do Kp wprowadzono tzw. miękkie roszczenie o pracę zdalną lub o elastyczną organizację pracy. Miękkie, gdyż pracodawca ma prawo odmówić, jednak odmowa nie jest w tych przypadkach swobodna – jej podstawą mogą być przesłanki wskazane w przepisach.

Nieprzestrzeganie tych regulacji przez pracodawcę może się wiązać z odpowiedzialnością za popełnienie wykroczenia (grzywna od 1000 do 30 000 zł), jednak PIP podkreśla, że o takim wykroczeniu można mówić np. przy niezachowaniu terminu odpowiedzi na wniosek, ale już wskazane przez pracodawcę uzasadnienie odmowy nie podlega ocenie.

Nieprzestrzeganie tych regulacji przez pracodawcę może się wiązać z odpowiedzialnością za popełnienie wykroczenia (grzywna od 1000 do 30 000 zł), jednak PIP podkreśla, że o takim wykroczeniu można mówić np. przy niezachowaniu terminu odpowiedzi na wniosek, ale już wskazane przez pracodawcę uzasadnienie odmowy nie podlega ocenie.

Dwa różne uprawnienia pracownicze

Mowa jest tu o dwóch uprawnieniach i dwóch odrębnych grupach uprawnionych – możliwościach wnioskowania o:

  • pracę zdalną na mocy art. 6719 § 6 Kp – pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika, o którym mowa w art. 1421 § 1 pkt 2 i 3 Kp (czyli pracownicy w ciąży, pracownika wychowującego dziecko do ukończenia 4. roku życia, a także pracownika sprawującego opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, mającymi orzeczenie o niepełnosprawności bądź o znacznym stopniu niepełnosprawności), o wykonywanie pracy zdalnej, chyba że nie jest to możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika,
  • elastyczną organizację pracy na podstawie art. 1881 Kp – pracownik wychowujący dziecko, do ukończenia 8. roku życia, może złożyć wniosek (w postaci papierowej lub elektronicznej) o zastosowanie do niego elastycznej organizacji pracy; pracodawca rozpatruje taki wniosek, uwzględniając potrzeby pracownika, w tym termin oraz przyczynę konieczności korzystania z elastycznej organizacji pracy, a także swoje potrzeby i możliwości, w tym konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

Różnice w obu wnioskach są znaczące. Oczywiście inne są zakres rozwiązań organizacyjnych, jakie mogą być nimi objęte, i grupa uprawnionych osób. Bardzo istotne różnice dotyczą zakresu oceny wniosku przez pracodawcę i przesłanek potencjalnej odmowy. Biorąc pod uwagę, że zarówno zakres obu uprawnień, jak i grupa uprawnionych w części się pokrywają (wniosek o pracę zdalną rodzica dziecka do 4 lat), w niektórych przypadkach istotne staje się to, na jakiej podstawie pracownik składa wniosek. Niestety, ustawodawca nie dostrzegł tu chyba problemów praktycznych, które może wywołać taki pokrywający się zakres.

Praca zdalna i elastyczna organizacja pracy

Art. 6719 § 6 Kp jest podstawą do wnioskowania o pracę zdalną, która miałaby być realizowana zdalnie stale lub naprzemiennie. Przepisy o pracy zdalnej okazjonalnej (art. 6733 Kp) wyłączają stosowanie do niej m.in. art. 6719 Kp, co oznacza, że osoba uprzywilejowana nie ma możliwości złożenia „silniejszego” niż inni pracownicy wniosku o pracę okazjonalną.

Istotne jest, że wobec braku porozumienia z organizacją związkową, dotyczącego pracy zdalnej lub regulaminu pracy zdalnej i złożenia (oraz zaakceptowania przez pracodawcę) wniosku o pracę zdalną przez np. pracownicę w ciąży, konieczne będzie zawarcie indywidualnego porozumienia dotyczącego warunków pracy zdalnej wynikających z art. 6719 § 6 Kp.

O zdecydowanie więcej elementów związanych z organizacją pracy można wnioskować na mocy przepisów o elastycznej organizacji pracy. Pojęcie to obejmuje

bowiem:

1) pracę zdalną,

2) przerywany system czasu pracy,

3) system pracy weekendowej,

4) system skróconego tygodnia pracy,

5) ruchome rozkłady czasu pracy z art. 1401 Kp,

6) indywidualne rozkłady czasu pracy,

7) obniżenie wymiaru czasu pracy.

Pracownik może przy tym postulować jedno, dwa lub więcej rozwiązań, o ile oczywiście nie wykluczają się one wzajemnie.

We wniosku o elastyczną organizację pracy pracownik może wnioskować o pracę zdalną połączoną z systemem przerywanym czasu pracy. Co oczywiste, nie może jednak zostać zrealizowany wniosek o zastosowanie równocześnie systemu weekendowego i skróconego tygodnia pracy.

Obowiązek udzielenia odpowiedzi

Oba uprawnienia wiążą się wprost z obowiązkiem oceny wniosku i udzielenia odpowiedzi przez pracodawcę.

O przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku złożonego na podstawie art. 6719 § 6 Kp pracodawca informuje pracownika (w postaci papierowej lub elektronicznej) w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia przez niego wniosku. Przepisy wskazują wprost jedynie na obowiązek terminowego poinformowania o odmowie realizacji wniosku, nie narzucają konieczności udzielenia odpowiedzi w przypadku jego pozytywnego rozpatrzenia. Jasne jest jednak, że i w takim przypadku decyzja pracodawcy zostanie w jakiejś formie zakomunikowana pracownikowi.

Zgoda na wniosek powinna być połączona z podjęciem niezwłocznych działań w celu dokonania ustaleń odnoszących się do pracy zdalnej. Szczególnie istotne będzie to wówczas, gdy praca zdalna w zakładzie pracy nie jest doregulowana (brak porozumienia lub regulaminu), bo będzie się wiązać z szerszym zakresem koniecznych uzgodnień.

Podjęcie pracy zdalnej nie musi natomiast nastąpić w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku. Nie można również odmówić pracodawcy możliwości negocjowania terminu podjęcia przez wnioskującą osobę pracy zdalnej. Skoro bowiem – o czym poniżej – pracodawca ma możliwość definitywnej odmowy, to musi również mieć możliwość pewnego przeorganizowania pracy w taki sposób, by mogła być – bez uszczerbku dla potrzeb pracodawcy i jakości wykonywanej pracy – realizowana zdalnie.

W przypadku wniosku o elastyczną organizację pracy pracodawca informuje pracownika (w postaci papierowej lub elektronicznej) o:

  • jego uwzględnieniu albo
  • przyczynie odmowy uwzględnienia, albo
  • innym możliwym terminie zastosowania elastycznej organizacji pracy niż wskazany we wniosku,

w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.

Tutaj mamy wprost obowiązek udzielenia odpowiedzi – zarówno wyrażenia zgody, jak i jej odmowy – w określonym terminie. W przypadku niemożności dokonania określonej zmiany we wskazanym przez pracownika we wniosku terminie, ale przy zasadniczej akceptacji wniosku, pracodawca wskazuje na inny możliwy termin dokonania zmiany. Pracownik powinien odnieść się do tego terminu, gdyż jest możliwe, że nie będzie zainteresowany propozycją pracodawcy zmiany dopiero w późniejszym momencie.

Przesłanki odmowy

Pracodawca rozpatruje wniosek o elastyczną organizację pracy, biorąc pod uwagę wskazane w nim potrzeby pracownika, termin oraz przyczynę konieczności korzystania z elastycznej organizacji pracy, potrzeby i możliwości pracodawcy, w tym konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

Przy wniosku o pracę zdalną składanym na mocy art. 6719 § 6 Kp pracodawca może odmówić jedynie ze względu na rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika lub organizację pracy. Przesłanki odmowy są tutaj znacząco węższe. Przede wszystkim pracodawca nie może oceniać potrzeb pracownika. Nie są one zresztą wskazywane we wniosku. Inaczej jest przy elastycznej organizacji pracy. Tutaj wniosek ma wskazywać:

  • imię i nazwisko oraz datę urodzenia dziecka,
  • przyczynę konieczności skorzystania z elastycznej organizacji pracy,
  • termin rozpoczęcia i zakończenia korzystania z elastycznej organizacji pracy,
  • rodzaj elastycznej organizacji pracy, z której pracownik planuje korzystać.

Pracodawca powinien zatem zostać wprost poinformowany o potrzebie pracownika (która według niego uzasadnia wnioskowaną zmianę) i ma uprawnienie do oceny, czy podana potrzeba faktycznie wiąże się ze wskazaną przez pracownika formą organizacji jego pracy.

Rodzaj pracy wprost będzie wykluczać pewne rozwiązania, np. kierowca nie może pracować zdalnie, podobnie kontroler biletów w komunikacji czy pracownik budowlany.

Pracownicy firmy pracują w godz. od 6.00 do 18.00 od poniedziałku do piątku według harmonogramów czasu pracy. Pracownik wykonujący prace, które muszą być wykonywane przez co najmniej 2 osoby, wnioskuje – w ramach elastycznej organizacji pracy – o indywidualny rozkład czasu pracy, w którym pracowałby od godz. 12.00 do 20.00 od wtorku do soboty. Rodzaj wykonywanej pracy w połączeniu z jej przyjętą organizacją (rozkłady czasu pracy pozostałych pracowników) stanowią uzasadnioną przyczynę odmowy.

Organizacja pracy jest pojęciem szerszym od rodzaju pracy. Tę przesłankę odmowy można by określić w taki sposób: sam rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika nie przeszkadza w wykonywaniu pracy we wnioskowany sposób, ale już przyjęty przez pracodawcę sposób jej wykonywania – tak.

Pracownik pracuje w dziale obsługi klienta. Praca polega na udzielaniu informacji o dostępnych usługach. Mogłaby być wykonywana za pośrednictwem infolinii. Pracodawca nie przewiduje jednak takiej formy współpracy z klientami. Stąd odmawia pracy zdalnej ze względu na organizację pracy.

W razie wnioskowania o elastyczną organizację pracy przesłanek odmowy jest znacznie więcej. Poza rodzajem pracy lub jej organizacją pracodawca ocenia bowiem:

  • wskazane potrzeby pracownika i przyczyny korzystania z elastycznej organizacji pracy – w jaki sposób uzasadniają akurat taką organizację pracy, o jaką wnosi pracownik,
  • podany termin – czy jest możliwe stosowanie danego rozwiązania w okresie wnioskowanym (np. odmowa zgody na pracę w obniżonym wymiarze czasu pracy związana ze wzmożonym zapotrzebowaniem na pracę w sezonie),
  • swoje potrzeby i możliwości, w tym konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, np. brak możliwości zapewnienia narzędzi umożliwiających pracę zdalną przy braku posiadania przez pracownika prywatnych narzędzi o parametrach pozwalających na wykonywanie takiej pracy, niewystarczająca liczba personelu do ustalenia dla pracownika pracującego zmianowo stałego rozkładu czasu pracy (osoba ta byłaby wyłączona z planowania pracy w ramach zmian roboczych, co mogłoby znacząco utrudnić rozplanowanie pracy pozostałych pracowników).

Uwaga: w związku z różnicami między przesłankami odmowy bardzo istotne staje się to, na której podstawie wnioskuje o pracę zdalną pracownik uprawniony do wnioskowania o nią zarówno na podstawie art. 6719 § 6, jak i art. 1881 Kp (np. matka 3-letniego dziecka). Na przyjętych u pracodawcy wzorach warto wyraźnie rozróżnić podstawy prawne wnioskowania.

Dwóch pracowników wnioskuje o pracę zdalną. Obaj są ojcami wychowującymi dzieci – jeden 3-letniego, drugi 6-letniego. Składają wnioski odpowiednio na podstawie przepisów o pracy zdalnej i o elastycznej organizacji pracy. W pierwszym przypadku pracodawca nie może oceniać potrzeb pracownika i uzasadnienia wnioskowania o pracę zdalną. W drugim już tak.

We wniosku o pracę zdalną rodzic 5-letniego dziecka wskazał, że nie ma ono zapewnionej opieki (nie chodzi do przedszkola, nie ma innych osób, które mogłyby zapewnić opiekę) i praca zdalna pozwoli mu łączyć pracę z opieką. Wniosek ten może (i wręcz powinien) zostać odrzucony. Pracownik właściwie oświadcza w nim, że nie będzie poświęcać w pełni czasu pracy na wykonywanie pracy, ale w tym czasie będzie sprawować opiekę nad dzieckiem. Jednak przy połączeniu wniosku o pracę zdalną z wnioskiem o indywidualny rozkład czasu pracy opiewający na godziny, w których dziecko ma zapewnioną opiekę przez inne osoby, trudno byłoby odrzucić wniosek w związku ze wskazanymi potrzebami.

Inaczej by było, gdyby pracownik wnioskował tylko o pracę zdalną, ale np. we wniosku wskazał, że praca zdalna (ze względu na brak dojazdów) pozwoli na łatwiejsze zorganizowanie opieki przy zapewnieniu jej w trakcie godzin pracy przez inną osobę, przedszkole itp.

Wniosek można odrzucić również w przypadku niezgodności wskazanych w nim rozwiązań z przepisami.

Pracownik wnioskuje o indywidualny rozkład czasu pracy, w którym świadczyłby pracę w każdą niedzielę (pracując np. w dniach środa–niedziela). Zgoda byłaby naruszeniem art. 15112 Kp, zgodnie z którym co najmniej jedna niedziela na 4 tyg. musi być wolna od pracy. Trzeba by również ocenić, czy praca mieści się w katalogu prac dopuszczalnych do wykonywania w niedziele.

Zakres wniosku o elastyczną organizację pracy wyznacza art. 1881 Kp. Jeżeli zatem np. pracownik pracujący w podstawowym systemie czasu pracy wnioskuje o indywidualny rozkład czasu pracy, w którym wykonywałby pracę w poniedziałek po 12 godz., we wtorek, w środę i czwartek po 8 godz., a w piątek po 4 godz., to wniosek ten wykracza poza potencjalny zakres elastycznej organizacji pracy. Indywidualny rozkład czasu pracy może być bowiem ustalony w ramach systemu czasu pracy, którym jest objęty pracownik. Elastyczna organizacja pracy nie obejmuje zaś systemu równoważnego (wnioskowany rozkład nie jest możliwy w systemach weekendowym i skróconego tygodnia pracy).

Odpowiedzialność wykroczeniowa i kontrola PIP

Zgodnie z art. 281 § 1 pkt 5a Kp, kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu, narusza przepisy o elastycznej organizacji pracy, o której mowa w art. 1881 Kp, podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł. Na taką też grzywnę naraża się osoba naruszająca przepisy dotyczące uwzględnienia wniosków, o których mowa w art. 6719 § 6 i 7 Kp.

Naruszeniem przepisów byłoby m.in. niezachowywanie terminu odpowiedzi na wniosek. Bardzo ważne stanowisko w tym zakresie zajął Główny Inspektorat Pracy (stanowisko z 25.04.2023 r. ws. nowych wykroczeń w noweli Kp z 9.03.2023 r.): Wykroczeniem z art. 281 § 1 pkt 5a Kp będzie naruszanie przepisów o elastycznej organizacji pracy, o której mowa w art. 1881 Kp (np. niepoinformowanie pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej o uwzględnieniu wniosku albo o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku, albo o innym możliwym terminie zastosowania elastycznej organizacji pracy niż wskazany we wniosku, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku), a wykroczeniem z art. 281 § 1 pkt 5c Kp naruszanie przepisów dotyczących uwzględnienia wniosków, o których mowa w art. 1421 i art. 6719 § 6 i 7 Kp.

W przypadku wiążących wniosków o pracę zdalną składanych przez pracowników, o których mowa w art. 6719 § 6 i 7 Kp, inspektor pracy skontroluje, czy pracodawca poinformował pracownika o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku oraz czy dokonał tego w ustawowym terminie. Inspektor pracy nie jest uprawniony do oceny zasadności odmowy przez pracodawcę uwzględnienia wniosku uprawnionego pracownika, ponieważ przyczyny odmowy są związane z organizacją pracy lub z rodzajem pracy, a te kwestie mieszczą się wyłącznie w zakresie uprawnień organizacyjnych pracodawcy.

Wyświetlono 2% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Spis treści artykułu
Spis treści:
Kursy dla księgowych