Zamówienie-Koszyk
Dokończ - Edytuj - Anuluj

Droga Użytkowniczko, Drogi Użytkowniku, klikając AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrazisz zgodę na to aby Rachunkowość Sp. z o.o. oraz Zaufani Partnerzy przetwarzali Twoje dane osobowe takie jak identyfikatory plików cookie, adresy IP, otwierane adresy url, dane geolokalizacyjne, informacje o urządzeniu z jakiego korzystasz. Informacje gromadzone będą w celu technicznego dostosowanie treści, badania zainteresowań tematami, dostosowania niektórych treści do lokalizacji z której jest odczytywana oraz wyświetlania reklam we własnym serwisie oraz w wykupionych przez nas przestrzeniach reklamowych w Internecie. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Klikając w przycisk AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU wyrażasz zgodę na zapisanie i przechowywanie na Twoim urządzeniu plików cookie. W każdej chwili możesz skasować pliki cookie oraz ograniczyć możliwość zapisywania nowych za pomocą ustawień przeglądarki.

Wyrażając zgodę, pozwalasz nam na wyświetlanie spersonalizowanych treści m.in. indywidualne rabaty, informacje o wykupionych przez Ciebie usługach, pomiar reklam i treści.

AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU
account_circle
dehaze

Logowanie

e-mail:

hasło:

 

 

Logowanie za pomocą e-maila

Jeżeli nie pamiętasz hasła albo nie masz konta, to wyślemy na Twój e-mail wiadomość weryfikującą. Po kliknięciu w link z e-maila będziesz zalogowany na urządzeniu do chwili wylogowania.

e-mail:

Klikając w poniższy link, zgadzasz się na zapisanie podanych w formularzu danych i wykorzystywanie ich zgodnie z polityką przetwarzania danych dostępną w dokumencie ⇒Polityka przetwarzania danych osobowych (RODO)⇐

 

Logowanie do za pomocą e-maila

Sprawdzanie danych....

„Biała lista” podatników VAT i zapłata na figurujący w niej rachunek jako warunek potrącenia kosztu

Łukasz Chłond
1.09.2019 r. wejdzie w życie kolejna nowelizacja1 przepisów podatkowych, która ma na celu uszczelnienie systemu poboru podatku VAT, a jednocześnie ułatwia podatnikom zachowanie należytej staranności przy weryfikacji kontrahentów.

Nie tylko wprowadza uproszczenia, lecz także nakłada na podatników dodatkowe obowiązki. Szczególnie uciążliwa będzie konieczność każdorazowego sprawdzenia numeru rachunku bankowego dostawcy w rejestrze VAT, aby się upewnić, że przelewane na jego rzecz pieniądze trafią na konto zgłoszone do US.

Nie tylko wprowadza uproszczenia, lecz także nakłada na podatników dodatkowe obowiązki. Szczególnie uciążliwa będzie konieczność każdorazowego sprawdzenia numeru rachunku bankowego dostawcy w rejestrze VAT, aby się upewnić, że przelewane na jego rzecz pieniądze trafią na konto zgłoszone do US.

Jak jest teraz i jak będzie

Obecnie na stronie internetowej MF dostępne są 3 odrębne rozwiązania, które – kompleksowo zastosowane – powinny pozwolić na ustalenie podatkowego statusu kontrahenta. Chodzi o możliwość zweryfikowania, czy jego NIP jest aktywny w rejestrze czynnych podatników VAT, a także, czy nie znajduje się on na liście podatników wykreślonych z rejestru bądź których rejestracja została przywrócona. System weryfikacji jest więc niepotrzebnie skomplikowany, przy czym np. weryfikacja NIP jest dodatkowo nieefektywna z uwagi na to, że na stronie internetowej MF można jedynie sprawdzić, czy dany NIP jest aktywny, a nie można ustalić danych podatnika, do którego należy. Gdy zatem dostawca posłuży się nie swoim NIP, nabywca nie może tego zweryfikować.

Począwszy od 1.09.2019 r., wszystkie 3 rozwiązania mają zostać zintegrowane w jeden kompleksowy rejestr (tzw. białą listę podatników VAT). Z tym dniem Szef KAS udostępni w postaci elektronicznej wykaz podmiotów, w odniesieniu do których naczelnik US nie dokonał rejestracji albo które wykreślił z rejestru jako podatników VAT, ale przede wszystkim wykaz ten będzie zawierał również dane podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, w tym podmiotów, których rejestrację jako podatników VAT przywrócono.

Co więcej, zgodnie z nowym brzmieniem art. 96b ust. 2 ustawy o VAT wykaz ma umożliwiać weryfikację, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Tak więc podatnik, chcący zweryfikować informację o rejestracji dostawcy na potrzeby VAT na konkretny dzień w okresie 5 lat poprzedzających bieżący rok podatkowy, będzie miał taką możliwość.

Co będzie zawierał nowy wykaz podatników

Począwszy od 1.09.2019 r., wykaz będzie zawierał następujące informacje dotyczące czynnych podatników VAT (również tych, którym przywrócono rejestrację) wykreślonych z rejestru oraz podatników, którym odmówiono rejestracji na potrzeby VAT:

  • firmę (nazwę) lub imię i nazwisko,
  • numer, za pomocą którego podmiot został zidentyfikowany na potrzeby podatku, jeżeli taki numer przyznano,
  • status podmiotu:
    • w odniesieniu do którego nie dokonano rejestracji albo który wykreślono z rejestru jako podatnika VAT,
    • zarejestrowanego jako „podatnik VAT czynny” albo „podatnik VAT zwolniony”, w tym podmiotu, którego rejestracja została przywrócona,

[1] Ustawa z 29.08.1997 r. (tekst jedn. DzU z 2018 r. poz. 2187).

  • numer identyfikacyjny REGON, o ile został nadany,
  • numer PESEL, o ile podmiot go posiada,
  • numer w KRS, o ile został nadany,
  • adres siedziby – w przypadku podmiotu niebędącego osobą fizyczną,
  • adres stałego miejsca prowadzenia działalności albo adres miejsca zamieszkania, w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności – w odniesieniu do osoby fizycznej,
  • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania podmiotu oraz ich numery identyfikacji podatkowej lub numery PESEL,
  • imiona i nazwiska prokurentów oraz ich NIP lub numery PESEL,
  • imię i nazwisko lub firmę (nazwę) wspólnika oraz jego NIP lub numer PESEL,
  • daty rejestracji, odmowy rejestracji albo wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
  • podstawę prawną odpowiednio odmowy rejestracji, wykreślenia z rejestru oraz przywrócenia zarejestrowania jako podatnika VAT,
  • numery rachunków rozliczeniowych, o których mowa w art. 49 ust. 1 pkt 1 Prawa bankowego[1], lub imiennych rachunków w skok, której podmiot jest członkiem, otwartych w związku z prowadzoną przez członka działalnością gospodarczą – wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym i potwierdzonych przy wykorzystaniu STIR w rozumieniu art. 119zg pkt 6 Op.

W odniesieniu do podatników wykreślonych z rejestru oraz tych, którym odmówiono rejestracji na potrzeby VAT, rejestr nie będzie jednak zawierał numeru rachunku rozliczeniowego. Natomiast w przypadku podatników czynnych i przywróconych do rejestru, a także tych, którzy zostali wykreśleni z uwagi na zawieszenie działalności gospodarczej, rejestr nie będzie zawierał numeru PESEL oraz danych dotyczących osób uprawnionych do reprezentacji i wspólników.

Wykaz podatników ma być aktualizowany raz na dobę, w dni robocze. Dostęp do niego będzie możliwy przez stronę internetową MF (wykaz będzie dostępny w BIP) bądź przez CEIDG.

Szef KAS – z urzędu albo na wniosek – usunie lub sprostuje dane inne niż dane osobowe zawarte w wykazie, jeżeli okażą się niezgodne ze stanem rzeczywistym. Jeżeli podatnik uzna, że jego zawarte w wykazie dane są niezgodne z rzeczywistością, powinien złożyć do Szefa KAS wniosek o usunięcie lub sprostowanie danych, innych niż dane osobowe, niezgodnych ze stanem rzeczywistym, wraz z uzasadnieniem. Jeżeli Szef KAS uzna wniosek podatnika za bezzasadny, odmówi – w decyzji – usunięcia lub sprostowania danych. Co więcej, po upływie 5 lat podmioty wykreślone z rejestru czynnych podatników, a także te, którym odmówiono rejestracji, zostaną z urzędu usunięte z wykazu przez Szefa KAS.

Jak można zauważyć, nowy wykaz będzie zawierał kompleksowe dane dotyczące rejestracji podatnika na potrzeby VAT. Będzie to więc znacznie bardziej praktyczne i funkcjonalne rozwiązanie, umożliwiające sprawniejszą weryfikację dostawców. Łatwiej będzie zatem dochować wymogu należytej staranności.

Całkowicie nowym elementem wykazu są numery rachunków bankowych/w skok, które podatnicy wskazali w zgłoszeniu rejestracyjnym lub aktualizacyjnym jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wielu podatników zapomniało już, jakie rachunki zgłosili w ubiegłych latach do US, więc 1.09.2019 r. będą mieli okazję sprawdzić, czy faktycznie wszystkie są aktualne, a także czy powinni uzupełnić swoje zgłoszenie.

W świetle art. 7 ustawy nowelizującej wykaz zostanie utworzony według danych na 31.08.2019 r. i obejmie numery rachunków bankowych/w skok, wskazane przez podatnika w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniach aktualizacyjnych oraz potwierdzone przy wykorzystaniu STIR. Można zatem racjonalnie założyć, że jeżeli dany rachunek bankowy/w skok przestał istnieć, a podatnik nie złożył w tym zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego, to taki nieistniejący na 31.08.2019 r. rachunek nie zostanie ujawniony w wykazie.

Na dzień uruchomienia wykazu, tj. 1.09.2019 r., w założeniu stanie się on jedynie narzędziem mającym ułatwić podatnikom weryfikację kontrahentów, natomiast niesprawdzenie danych objętych wykazem nie będzie mieć dla podatnika ubocznych negatywnych skutków. Będzie wyłącznie jednym z kryteriów formalnych zachowania należytej staranności, a więc podatnik dokonujący weryfikacji będzie mógł łatwiej udowodnić, że był należycie staranny przy nabywaniu towarów lub usług od kontrahentów krajowych.

Natomiast 1.01.2020 r. wejdą w życie kolejne regulacje wprowadzone ustawą nowelizującą, które w praktyce zmuszą nabywców do weryfikacji numerów rachunków rozliczeniowych, na które dokonują oni płatności za nabywane towary lub usługi.

Wyłączenie z kosztów płatności na rachunek niefigurujący w wykazie

[2] Ustawa z 6.03.2018 r. (DzU poz. 646).

Zgodnie z nowym art. 22p ust. 1 pkt 2 updof oraz art. 15d ust. 1 pkt 2 updop podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji, określonej w art. 19 Prawa przedsiębiorców[2], została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT czynnych – w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny.

Powyższe wyłączenie z kosztów podatkowych będzie zatem mieć zastosowanie w przypadku łącznego ziszczenia się następujących przesłanek:

  • nabywcą jest podatnik PIT/CIT, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą,
  • dostawa towarów lub świadczenie usług zostały potwierdzone fakturą,
  • dostawcą towarów lub usługodawcą jest podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,
  • płatność następuje w ramach transakcji między przedsiębiorcami, a jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 tys. zł (brutto, łącznie z VAT) lub równowartość tej kwoty (transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych, ogłaszanego przez NBP, z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji),
  • płatność nastąpiła na rachunek rozliczeniowy inny niż widniejący – na dzień zlecenia przelewu – w wykazie czynnych podatników VAT.

Zapłata na rachunek dostawcy nieujęty w wykazie podatników spowoduje obowiązek zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym został zlecony przelew. Wobec braku możliwości zmniejszenia kosztów (np. z uwagi na zbyt niską ich kwotę w danym miesiącu) obowiązkowe będzie zwiększenie przychodów.

Oznacza to, że podatnicy dokonujący zakupów o wartości przekraczającej 15 tys. zł będą w praktyce zobowiązani do każdorazowego sprawdzenia – na moment zlecania płatności – czy rachunek bankowy/w skok, na który dokonywany jest przelew, znajduje się w wykazie prowadzonym przez Szefa KAS. Co więcej, weryfikacja taka powinna nastąpić również w przypadku, gdy dla zaksięgowanej faktury zostanie zlecony przelew w odległym terminie płatności, np. 60 dni. Na dzień zlecenia przelewu podatnik powinien się upewnić, czy numer rachunku bankowego, na który następuje płatność, nadal widnieje w wykazie.

Problemy praktyczne

Łatwo sobie wyobrazić, że konsekwencje wprowadzenia ww. regulacji będą daleko idące.

Po pierwsze podatnicy będą musieli zorganizować dodatkową wewnętrzną kontrolę nad procesem płatności, w celu upewnienia się, że są one realizowane na rachunki bankowe kontrahentów, zgłoszone do US.

Po drugie ustawodawca niestety nie doprecyzował, czy wskazane konsekwencje na gruncie podatku dochodowego wystąpią również w przypadku płatności na rachunek dostawcy, który nie musi być zgłoszony do US. Przykładowo firmy telekomunikacyjne, dostawcy energii i innych mediów, firmy leasingowe powszechnie tworzą rachunki wirtualne, przeznaczone dla poszczególnych klientów. Rachunek wirtualny podpięty jest pod rachunek główny dostawcy, ale – zgodnie z dotychczasowymi wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów – nie musiał być zgłaszany do US, gdyż nie jest to rachunek rozliczeniowy sensu stricto.

Począwszy od 1.01.2020 r., nabywca – dokonując płatności na swój przypisany indywidualnie rachunek wirtualny – może się znaleźć w pułapce, gdyż spełni kryteria wskazane w art. 22p ust. 1 pkt 2 updof/art. 15d ust. 1 pkt 2 updop. W przypadku płatności z tytułu transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł teoretycznie wystąpi więc obowiązek wyłączenia wydatku z kosztów uzyskania przychodów. Takie konsekwencje wydają się absurdalne, lecz dotychczas ustawodawca nie uczynił nic, aby rozwiać wątpliwości w tym zakresie.

Problemy wystąpią również z płatnościami realizowanymi na rzecz pośredników (np. firm obsługujących płatności internetowe albo firm faktoringowych), do których odnoszą się nowe regulacje – art. 14 ust. 2h i 2i updof oraz art. 12 ust. 4i i 4j updop. Wynika z nich, że jeżeli do poboru należności za dostarczone towary/usługi zobowiązany jest pośrednik działający na podstawie umowy zawartej z dostawcą albo nabywcą, to w przypadku transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł ma on obowiązek dokonać przelewu na rachunek rozliczeniowy widniejący w wykazie podatników VAT. Jeżeli zleci przelew na inny rachunek, to ma obowiązek wykazać przychód w wysokości odpowiadającej wartości tego przelewu.

Nasuwają się tu dwie podstawowe wątpliwości. Po pierwsze taki pośrednik musi być w stanie ustalić wartość transakcji. Dla podmiotu, który nie uczestniczył w dostawie towarów/świadczeniu usług i nie zna treści zobowiązań umownych między dostawcą a nabywcą, ustalenie, czy został przekroczony transakcyjny próg 15 tys. zł, może być bardzo problematyczne.

Wobec braku odmiennych informacji pośrednicy będą więc musieli założyć, że każda obsługiwana przez nich płatność następuje w ramach transakcji mogącej przekraczać próg 15 tys. zł. Co za tym idzie, będą musieli weryfikować każdy przelew.

Po drugie przepisy nakazujące pośrednikowi wykazanie przychodu nie zwalniają jednocześnie z obowiązku weryfikacji nabywców. Oznacza to, że np. dłużnik dokonujący zapłaty za fakturę na rachunek faktora zawsze będzie miał do czynienia z sytuacją, w której numer rachunku rozliczeniowego, na jaki realizuje przelew, nie będzie zawarty w wykazie podatników dla numeru NIP dostawcy. Jest to bowiem rachunek prowadzony dla innego podmiotu – firmy faktoringowej. Efekt będzie więc taki, że nabywca, płacąc firmie faktoringowej należność z tytułu transakcji przekraczającej 15 tys. zł, nie będzie miał możliwości wykazania kosztu uzyskania przychodów. Jest to kolejny absurd, trudno to racjonalnie wytłumaczyć.

Warto tu również wskazać na inny nieprzemyślany aspekt nowelizacji. Otóż objęto nią jedynie przepisy ustaw podatkowych. Zmiany nie dotyczą natomiast ogólnych przepisów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej ani przepisów prawa cywilnego. Może się więc zdarzyć, że dostawca świadomie i celowo będzie się posługiwał numerem rachunku rozliczeniowego, który nie został przez niego zgłoszony do US, i nakaże nabywcy dokonanie płatności na ten właśnie rachunek.

W przypadku transakcji o wartości przekraczającej 15 tys. zł nabywca znajdzie się w pułapce. Z jednej bowiem strony powinien zapłacić za nabywane towary i usługi – nie może odmówić zapłaty tylko z tego względu, że rachunek rozliczeniowy dostawcy nie widnieje w wykazie podatników. Dostawca wciąż może się domagać zapłaty umówionej ceny. Z drugiej jednak strony nabywca, dokonując zapłaty na podany numer rachunku, nie będzie mógł wykazać kosztu uzyskania przychodów. Przepisy ustaw podatkowych oraz prawa cywilnego są więc w dalekim stopniu niespójne.

Zawiadomienie US pozwala uniknąć negatywnych skutków

[3] Jest o nim mowa w nowo dodanym art. 117ba § 3 Op.

Ustawodawca umożliwił podatnikom uniknięcie wskazanych wyżej negatywnych konsekwencji. Do wyłączenia z kosztów albo zwiększenia przychodów nie będzie zobowiązany podatnik, który po dokonaniu zapłaty należności przelewem, na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT, złoży zawiadomienie, o zapłacie należności na ten rachunek[3], do naczelnika US właściwego dla wystawcy faktury, w terminie 3 dni od dnia zlecenia przelewu.

MF został upoważniony do określenia wzoru takiego zawiadomienia, które w myśl art. 117ba § 4 Op powinno zawierać następujące elementy:

  • numer identyfikacyjny, firmę (nazwę) oraz adres siedziby albo – w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną – imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca prowadzenia działalności, a w przypadku nieposiadania stałego miejsca prowadzenia działalności – adres miejsca zamieszkania podatnika dokonującego zapłaty należności,
  • dane wystawcy faktury, wskazane na fakturze (numer identyfikacyjny, nazwę albo imię i nazwisko oraz adres),
  • numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności,
  • wysokość należności zapłaconej przelewem na ten rachunek oraz dzień zlecenia tego przelewu.

Nabywca albo pośrednik w zapłacie będzie miał jedynie 3 dni na złożenie zawiadomienia, a więc będzie to bardzo krótki okres. Dodatkowo sprawę komplikuje to, że zawiadomienie musi być złożone nie do własnego US, lecz do właściwego dla wystawcy faktury. Ustalenie US właściwego dla kontrahenta może być czasochłonne (a czasami wręcz niemożliwe) i doprowadzić do przekroczenia 3-dniowego terminu.

[4] Wynika to z odpowiedzi MF na uwagi zgłoszone w toku konsultacji społecznych.

MF uznał, że możliwość złożenia zawiadomienia rozwiąże opisane wyżej problemy z płatnościami na rachunki wirtualne czy też płatnościami na rzecz pośredników[4]. Należy jednak zauważyć, że podatnik dokonujący tysięcy płatności miesięcznie w przypadku pomyłki będzie miał zbyt mało czasu na naprawienie błędu. Stąd powyższe rozwiązanie wydaje się mało praktyczne.

Regulacje przejściowe

Ustawa nowelizująca wprowadza przepisy przejściowe w kwestii stosowania nowych regulacji updof i updop – dotyczących wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów albo zwiększenia przychodów – na przełomie lat 2019 i 2020. Zgodnie z jej art. 10 ust. 1 mają one zastosowanie do zapłaty należności w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31.12.2019 r. Jednocześnie nie należy ich stosować do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed 1.01.2020 r.

Solidarna odpowiedzialność

Niekorzystne zmiany pojawią się 1.01.2020 r. nie tylko w ustawach o podatkach dochodowych, lecz także w Op. Zgodnie z nowym art. 117ba § 1 Op podatnik VAT będący nabywcą towarów albo usług odpowiada solidarnie całym swoim majątkiem wraz ze sprzedawcą, zarejestrowanym jako czynny podatnik VAT, za jego zaległości podatkowe – w części podatku VAT proporcjonalnie przypadającej na tę dostawę towarów lub to świadczenie usług, jeżeli zapłata należności nastąpiła przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podatników VAT, a z odrębnych przepisów wynika obowiązek dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku płatniczego (tzn. wartość transakcji przekracza 15 tys. zł).

Podobne rozwiązanie przewidziano również dla pośredników w płatnościach, co wynika z art. 117ba § 2 Op. Odpowiedzialność solidarna nie powstanie jedynie w dwóch przypadkach – jeżeli nabywca lub pośrednik w płatności:

  • złoży zawiadomienie o zapłacie należności na rachunek niefigurujący w rejestrze (o którym mowa w art. 117ba § 3 Op) lub
  • dokona zapłaty za fakturę z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (MPP).

Nawet jeżeli przelew w ramach MPP zostanie dokonany na rachunek dostawcy niewskazany w wykazie podatników VAT, to gdy cała kwota VAT zostanie przelana na rachunek VAT dostawcy w ramach MPP, przepisy o odpowiedzialności solidarnej nie będą stosowane.

Wyświetlono 1% artykułu
Aby odblokować pełną treść

Kup dostęp do tego artykułu

Cena dostępu do pojedynczego artykułu tylko 12,30

Kup abonament

Abonamenty on-line Prenumeratorzy Członkowie SKwP
miesiąc 71,00
kwartał 168,00
pół roku 282,00
rok 408,00

Kup teraz

Bezpłatny dostęp do tego artykułu i ponad 3500 innych, dla prenumeratorów miesięcznika „Rachunkowość".

Pomoc w uzyskaniu dostępu:

15% rabat na wszystkie zakupy. Zapytaj o kod w swoim Oddziale.

Dodaj kod tutaj

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce jest organizacją, do której należy ponad 26 000 księgowych, a członkostwo wiąże się z licznymi korzyściami.

Dołącz do nas

„Rachunkowość” - od 75 lat źródło rzetelnej wiedzy!

Zamknij

Skróty w artykułach

akty prawne, standardy i interpretacje:
  • dyrektywa 112 – dyrektywa Rady 2006/112/WE z 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (DzUrz UE L 347 z 11.12.2006 r.)
  • dyrektywa 2013/34/UE – dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z 26.06.2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek (...) (DzUrz UE L 182 z 29.06.2013 r.)
  • Kc – ustawa z 23.04.1964 r. Kodeks cywilny (DzU z 2023 r. poz. 1610)
  • KIMSF – interpretacje Komitetu ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej
  • Kks – ustawa z 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy (DzU z 2023 r. poz. 654)
  • Kp – ustawa z 26.06.1974 r. Kodeks pracy (DzU z 2023 r. poz. 1465)
  • Kpc – ustawa z 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (DzU z 2023 r. poz. 1550)
  • Ksh – ustawa z 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (DzU z 2022 r. poz. 1467)
  • KSR – Krajowe Standardy Rachunkowości
  • MSR – Międzynarodowe Standardy Rachunkowości (ang. International Accounting Standards) wydawane od 2002 r. jako MSSF
  • MSSF – Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej (ang. International Financial Reporting Standards)
  • Op – ustawa z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (DzU z 2023 r. poz. 2383)
  • Ppsa – ustawa z 30.08.2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (DzU z 2023 r. poz. 1634)
  • rozporządzenie o instrumentach finansowych – rozporządzenie Ministra Finansów z 12.12.2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (DzU z 2017 r. poz. 277)
  • rozporządzenie o konsolidacji – rozporządzenie Ministra Finansów z 25.09.2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych (DzU z 2017 r. poz. 676)
  • rozporządzenie składkowe – rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18.12.1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU z 2023 r. poz. 728)
  • rozporządzenie z 13.09.2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (DzU z 2020 r. poz. 342)
  • specustawa – ustawa z 2.03.2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst jedn. DzU z 2023 r. poz. 1327)
  • uobr – ustawa z 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (DzU z 2023 r. poz. 1015)
  • uor – ustawa z 29.09.1994 r. o rachunkowości (DzU z 2023 r. poz. 120)
  • updof – ustawa z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2022 r. poz. 2647)
  • updop – ustawa z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (DzU z 2022 r. poz. 2587)
  • upol – ustawa z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (DzU z 2023 r. poz. 70)
  • US GAAP – Amerykańskie Standardy Rachunkowości (ang. Generally Accepted Accounting Principles)
  • ustawa akcyzowa – ustawa z 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym (DzU z 2023 r. poz. 1542)
  • ustawa emerytalna – ustawa z 17.12.1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1251)
  • ustawa KAS – ustawa z 16.11.2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (DzU z 2023 r. poz. 615)
  • ustawa o KRS – ustawa z 20.08.1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (DzU z 2023 r. poz. 685)
  • ustawa o PCC – ustawa z 9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DzU z z 2023 r. poz. 170)
  • ustawa o VAT – ustawa z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (DzU z 2023 r. poz. 1570)
  • ustawa o zfśs – ustawa z 4.03.1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (DzU z 2023 r. poz. 998)
  • ustawa zasiłkowa – ustawa z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2022 r. poz. 1732)
  • ustawa zdrowotna – ustawa z 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (DzU z 2022 r. poz. 2561)
  • usus – ustawa z 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2023 r. poz. 1230)
  • uzpd – ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
  • Założenia koncepcyjne MSSF Założenia koncepcyjne sprawozdawczości finansowej (Conceptual Framework for Financial Reporting)
pozostałe skróty:
  • CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej
  • EOG – Europejski Obszar Gospodarczy
  • FEP – Fundusz Emerytur Pomostowych
  • FGŚP – Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
  • FP – Fundusz Pracy
  • FS – Fundusz Solidarnościowy
  • IASB – Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości
  • IS – izba skarbowa
  • KAS – Krajowa Administracja Skarbowa
  • KIS – Krajowa Informacja Skarbowa
  • KNF – Komisja Nadzoru Finansowego
  • KRBR – Krajowa Rada Biegłych Rewidentów
  • KRS – Krajowy Rejestr Sądowy
  • KSB – Krajowe Standardy Badania
  • MF – Minister Finansów
  • MPiPS – Minister Pracy i Polityki Społecznej
  • MRiF – Minister Rozwoju i Finansów
  • MRiPS – Minister Rodziny i Polityki Społecznej
  • MSiG – Monitor Sądowy i Gospodarczy
  • NSA – Naczelny Sąd Administracyjny
  • PANA – Polska Agencja Nadzoru Audytowego
  • PIBR – Polska Izba Biegłych Rewidentów
  • PKD – Polska Klasyfikacja Działalności
  • pkpir – podatkowa księga przychodów i rozchodów
  • PPK – pracownicze plany kapitałowe
  • RM – Rada Ministrów
  • SA – sąd apelacyjny
  • sf – sprawozdanie finansowe
  • skok – spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa
  • SN – Sąd Najwyższy
  • SO – sąd okręgowy
  • TK – Trybunał Konstytucyjny
  • TSUE – Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
  • UCS – urząd celno-skarbowy
  • UE – Unia Europejska
  • US – urząd skarbowy
  • WDT – wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
  • WNT – wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów
  • WSA – wojewódzki sąd administracyjny
  • zfśs – zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
Skróty w tekście
Stowarzyszenie
Księgowych w Polsce
Najbliższe szkolenia on-line
14.06.2025 Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych SKwP Bydgoszcz, SKwP Wrocław
16.06.2025 AI w Microsoft Excel – możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w programie Microsoft Excel SKwP Bydgoszcz, SKwP Częstochowa, SKwP Gdańsk, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Kielce, SKwP Koszalin, SKwP Kraków, SKwP Lublin, SKwP Opole, SKwP Szczecin, SKwP Włocławek
16.06.2025 Potrącenia na liście płac i obowiązki pracodawcy wobec sądowego i administracyjnego organu egzekucyjnego w 2025 roku – 8 godzin dydaktycznych SKwP Warszawa
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 r. 8 godzin SKwP Gdańsk
16.06.2025 Rozliczanie umów cywilnoprawnych i innych wynagrodzeń w 2025 roku SKwP Bielsko-Biała, SKwP Gorzów Wielkopolski, SKwP Koszalin, SKwP Lublin, SKwP Radom
16.06.2025 Podatek VAT dla profesjonalistów SKwP Warszawa
17.06.2025 Akademia VAT dla początkujących SKwP Białystok, SKwP Poznań
Kursy dla księgowych